abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182951752
quote:
Recruiter mag niet zomaar (ex-)bazen bellen voor referenties

MAG DAT?Wat vertel je wel of niet aan je baas? Wat zijn je rechten als werknemer? Hoe los je lastige kwesties het beste op? In deze rubriek wekelijks advies bij dilemma’s op de werkvloer. Aflevering 14: Kan je solliciteren zonder referenties op te geven?

De Kwestie
Stel, je wilt solliciteren voor een nieuwe baan, want op je huidige werkplek heb je ruzie met je leidinggevende(n). Je wordt uitgenodigd voor een gesprek en het ziet er goed uit, maar dan worden er om referenties gevraagd. Natuurlijk heb je liever niet dat de recruiter jouw leidinggevenden belt, want die hebben waarschijnlijk weinig positiefs over je te melden. Wat doe je? Kan je solliciteren zonder dat er referenties nagebeld worden?

Rini de Groot is voorzitter van de NVP Code commissie. Deze commissie stelde de sollicitatiecode op met basisregels voor bedrijven en sollicitanten. De Groot: ,,Indien een referentie wordt opgevraagd, moet daartoe aan de sollicitant vooraf om toestemming worden gevraagd. Het is een van de belangrijke punten in de code. Een werkgever kan bijvoorbeeld iemand uit jouw huidige organisatie kennen, en besluiten hem op te bellen. Maar misschien wil die sollicitant helemaal niet dat de werkgever weet van de sollicitatie. Wanneer een werkgever weet dat je solliciteert en dat ook helemaal niet verwacht, kan dat nare gevolgen hebben.”

Wanneer een sollicitant geen referentie opgeeft, is er voor recruiters geen mogelijkheid om toch iemand te bellen. De Groot: ,,Er is altijd vooraf toestemming nodig van de sollicitant om een referentie na te bellen. Wat een recruiter dan kan doen, is de vraag stellen waarom iemand geen referentie op wilt geven. Dat kan de sollicitant een reden voor hebben en die informatie kan ook heel belangrijk zijn.”

,,De code is geen wet, maar met de huidige AVG mag een werkgever niet meer zomaar informatie geven aan derden zonder dat een sollicitant hier nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven”, aldus De Groot.

Dat een recruiter eerst toestemming moet vragen voor het opvragen van referenties, weet Jacco Valkenburg van Recruit2: ,,Dat is al jaren gebruikelijk. Mijn persoonlijke ervaring is dat recruiters zich hier ook wel aan houden. Het gebeurt natuurlijk wel dat iemand niet op de hoogte is van dit soort codes. Dan gebeurt het nog wel eens dat iemand informeel navraag gaat doen.”

En wanneer iemand zelf helemaal geen referenties opgegeven heeft? Valkenburg: ,,Wat ik zelf altijd doe, is dat ik in de vacaturetekst al vermeld dat referenties gecheckt worden. Dan komt het niet meer als een verrassing dat er navraag gedaan wordt. Dit levert eigenlijk nooit problemen op.”

Referenties kunnen heel belangrijk zijn in een sollicitatieproces, waardoor sollicitanten ze eigenlijk altijd paraat moeten hebben, vindt Valkenburg. ,,Ten eerste zijn referenties van belang bij het checken van feitelijke informatie. Wanneer iemand zegt dat hij of zij ergens gewerkt heeft in een bepaalde functie, kan bij een HR-afdeling van een bedrijf gekeken worden of die informatie klopt. Daarnaast kan ik bij een directe leidinggevenden nog een beetje doorvragen over de persoon, en de informatie die je zelf al hebt opgehaald verifiëren”, aldus Valkenburg.

Er is bijna nooit een echt geldige reden om geen referenties op te geven, zegt Valkenburg: ,,Ik zou dan willen weten waarom dat is. Vroeger kon het nog weleens zijn dat er geen referentie te vinden was, maar door platformen als LinkedIn is iedereen te achterhalen. Het kan natuurlijk zijn dat iemand overleden is, maar dan ga je proberen een andere referentie te vinden.”

De Oplossing
,,Geen referentie kan eigenlijk gewoon niet”, stelt Valkenburg. ,,Het is gebruikelijk om de meest recente referenties op te geven, de laatste drie werkgevers bijvoorbeeld. Ouder dan tien jaar heeft ook weinig zin, dan had iemand misschien een totaal andere functie en dat is voor vandaag de dag niet meer relevant.”

Als sollicitant geef je in principe altijd referenties op. Wanneer je een conflict hebt met een leidinggevende, kun je er voor kiezen om iemand anders als referentie op te geven, of om aan de recruiter uit te leggen waarom jouw leidinggevende weinig positiefs over jou te melden zal hebben.

En als de schade al geleden is? De Groot: ,,Wanneer een referentie ongevraagd gebeld is, is dat al gebeurd en kun je dat niet meer terugdraaien. De code is geen wet zoals de AVG, dus er is vanuit de code geen juridische sanctie. Je kunt het wel aan een rechter voorleggen indien je er schade aan hebt overgehouden. Dan kom je misschien in aanmerking voor ene vergoeding.” Maar zover hoort het niet te komen. Iedere werkgever moet weten wat in dit kader wel en niet kan.

https://www.ad.nl/ad-werk(...)eferenties~a599459f/
AD.NL
Waarom deze topic?

Omdat er echt mafketels zijn op recruiter gebied tegenwoordig.

Wie heeft er slechte ervaringen met recruiters die je zomaar bellen en vragen naar informatie over personeelsleden en dan vooral alleen maar bellen om negatieve zaken te ontdekken van mensen?

[ Bericht 1% gewijzigd door klaasweetalles op 05-11-2018 09:10:44 ]
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_182952241
van die recruiting bureau's, redelijk wat ervaring mee maar gelukkig niet dat ze achter mijn rug om oud werkgevers van me gebeld hebben.
wel dat ze schaamteloos met mijn CV aan de haal ging zonder dat ik wist waar het lag.... :N :X

heb toch gemerkt dat mijn leukste banen die banen waren die niet via dat soort bureau's gingen :P

[ Bericht 32% gewijzigd door Nizno op 05-11-2018 14:31:49 ]
pi_182952510
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:29 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

een gesprek met je ex baas :+

van die recruiting bureau's, redelijk wat ervaring mee maar gelukkig niet dat ze achter mijn rug om oud werkgevers van me gebeld hebben.
wel dat ze schaamteloos met mijn CV aan de haal ging zonder dat ik wist waar het lag.... :N :X

heb toch gemerkt dat mijn leukste banen die banen waren die niet via dat soort bureau's gingen :P
Heleboel van die recruiters proberen mensen ook zo snel mogelijk ergens te stallen ongeacht of mensen geschikt zijn zodat zij dan weer een leuk factuurtje kunnen sturen...

vooral die kleine bureaus maken zich daar schuldig aan en ze zijn meestal allemaal blond die recruiters

Bestaan er wel mannelijke recruiters vraag ik me af

bij bepaalde bureau's zijn het volgens mij alleen maar vrouwen

[ Bericht 1% gewijzigd door Nizno op 05-11-2018 14:32:09 ]
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
  maandag 5 november 2018 @ 10:03:32 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182952671
Dat is inderdaad streng verboden zonder toestemming.

Ik zou uitzoeken of je mogelijkheden hebt om die recruiter eens een fikse boete te laten betalen
pi_182952674
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 08:42 schreef klaasweetalles het volgende:
Wie heeft er slechte ervaringen met recruiters
Ik. Voegen geen weinig waarde toe.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182952690
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:03 schreef Hexagon het volgende:
Dat is inderdaad streng verboden zonder toestemming.

Ik zou uitzoeken of je mogelijkheden hebt om die recruiter eens een fikse boete te laten betalen
Verboden? Je bedoelt dat het strijdig is met de NVP Sollicitatiecode, neem ik aan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182952805
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Verboden? Je bedoelt dat het strijdig is met de NVP Sollicitatiecode, neem ik aan.
volgens het bovenstaande stuk zou je een rechtszaak kunnen beginnen vanwege de nieuwe regels van het privacy statement.

Je moet zelf toestemming gegeven hebben om referenties die je zelf gegeven heb te gebruiken.
pi_182952996
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:12 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

volgens het bovenstaande stuk zou je een rechtszaak kunnen beginnen vanwege de nieuwe regels van het privacy statement.

Je moet zelf toestemming gegeven hebben om referenties die je zelf gegeven heb te gebruiken.
toen ik druk aan het solliciteren was (ruim 2 jaar geleden) kreeg ik altijd de vraag of ze met referenties contact op nemen. dus daar heb ik nooit last van onder vonden.

zoals al eerder gezegd bleek wel dat de recruiters schijt hadden aan afspraken die ik met ze maakte...
ik had contact met meerdere recruiters en ging op een gegeven moment op gesprek bij een bedrijf dat aangaf 8x mijn CV binnen had gekregen. waarvan 2 via bedrijven die had achteraf met mij overlegde en 5 die gewoon niks zeiden ;( :{

en dat is nou precies de situatie die ik wilde voorkomen.
pi_182953273
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:24 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

toen ik druk aan het solliciteren was (ruim 2 jaar geleden) kreeg ik altijd de vraag of ze met referenties contact op nemen. dus daar heb ik nooit last van onder vonden.

zoals al eerder gezegd bleek wel dat de recruiters schijt hadden aan afspraken die ik met ze maakte...
ik had contact met meerdere recruiters en ging op een gegeven moment op gesprek bij een bedrijf dat aangaf 8x mijn CV binnen had gekregen. waarvan 2 via bedrijven die had achteraf met mij overlegde en 5 die gewoon niks zeiden ;( :{

en dat is nou precies de situatie die ik wilde voorkomen.
Jij bent gewoon heel veel geld waard voor die recruiters

Je moet je CV maar is op Monsterboard plaatsen

Als je een beetje interessante CV heb dan stroomt je email boz zo vel en wordt je ook zomaar gebeld terwijl je gewoon aan het werk bent...

Al die recruiters doen heel de dag niets anders dan op dat soort boards interessant materiaal vinden...
pi_182953316
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:12 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

In het kader van AVG? Ik ben benieuwd naar je uitleg. Je verstrekt referenties toch met als doel dat ze referent zijn en dus benaderd (kunnen) worden?
pi_182953348
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:48 schreef baskick het volgende:

[..]

In het kader van AVG? Ik ben benieuwd naar je uitleg. Je verstrekt referenties toch met als doel dat ze referent zijn en dus benaderd (kunnen) worden?
ja klopt

,maar het gaat juist dat ze dat zonder toestemming doen....

dus ze lezen je CV en dan gaan ze al gelijk bellen met werkgevers zonder toestemming gevraagd te hebben
pi_182953464
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:50 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

ja klopt

,maar het gaat juist dat ze dat zonder toestemming doen....

dus ze lezen je CV en dan gaan ze al gelijk bellen met werkgevers zonder toestemming gevraagd te hebben
Toestemming is 1 van de 6 gronden (en gelijk de 'zwaarste') en kan hiervoor niet eens (in vrijheid) gegeven worden.

Checken van referenties zullen ze doen vanwege een gerechtvaardigd belang. Zie https://autoriteitpersoon(...)-uitkering/screening en https://autoriteitpersoon(...)g-aan-screening-4613.

Een (standaard-)passage in elke vacature lijkt me voldoen. Als je dan referenties opgeeft weet je dat ze benaderd (kunnen) worden.
pi_182953509
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 10:45 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Jij bent gewoon heel veel geld waard voor die recruiters

Je moet je CV maar is op Monsterboard plaatsen

Als je een beetje interessante CV heb dan stroomt je email boz zo vel en wordt je ook zomaar gebeld terwijl je gewoon aan het werk bent...

Al die recruiters doen heel de dag niets anders dan op dat soort boards interessant materiaal vinden...
ik weet het, ik had mijn CV op een gegeven moment dus online gezet.
zonder directe gegevens alleen een email. en daar stond dan wel mijn achternaam in.

nou dat doe ik echt nooit meer.
uiteindelijk vielen ze mijn vader lastig want die stond nog in het telefoonboek met zijn huis telefoon ;(
pleur toch op, als ik wil dat je me kan bellen zorg ik wel dat mijn nummer er bij staat. :') 8)7

ik snap hun werk en ik heb er af en toe ook dankbaar gebruik van gemaakt maar er zijn bureau's die mij nog steeds lastig vallen... ondanks dat ik al vaker bedankt heb en gezegd heb dat ik wel met hunt contact op neem als ik dat nodig vind..... :W
pi_182954731
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:00 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

ik weet het, ik had mijn CV op een gegeven moment dus online gezet.
zonder directe gegevens alleen een email. en daar stond dan wel mijn achternaam in.

nou dat doe ik echt nooit meer.
uiteindelijk vielen ze mijn vader lastig want die stond nog in het telefoonboek met zijn huis telefoon ;(
pleur toch op, als ik wil dat je me kan bellen zorg ik wel dat mijn nummer er bij staat. :') 8)7

ik snap hun werk en ik heb er af en toe ook dankbaar gebruik van gemaakt maar er zijn bureau's die mij nog steeds lastig vallen... ondanks dat ik al vaker bedankt heb en gezegd heb dat ik wel met hunt contact op neem als ik dat nodig vind..... :W
Ik vind recruiters dom volk

Ze handelen vaak naar persoonlijke voorkeur voor iemand, vaak beoordelen ze vaak ook iemand op het uiterlijk en gedrag tijdens het gesprek. Puur persoonlijk allemaal. Ik heb ook weles verhalen gehoord dat ze vaak ook nog is discrimineren.

Ze hebben heel veel macht binnen het bedrijfsleven om iemand wel of niet aan een goede baan te helpen. Dat is nog het meest vervelende van al dat recruiters tuig.
pi_182954849
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:59 schreef klaasweetalles het volgende:
Ze hebben heel veel macht binnen het bedrijfsleven om iemand wel of niet aan een goede baan te helpen. Dat is nog het meest vervelende van al dat recruiters tuig.
Hoezo? Je bent niet verplicht via een recruiter ergens te gaan werken?
pi_182954976
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoezo? Je bent niet verplicht via een recruiter ergens te gaan werken?
Je krijgt tegenwoordig in principe toch altijd met een recruiter te maken

Een interne of een externe. Een Interne noemt men meestal een HR functionaris maar het komt op hetzelfde neer alleen die zijn inderdaad alleen maar met sollicitatiebrieven bezig, maar sommige struinen zelf ook actief op Linkedin of Monsterboard.
pi_182955550
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:09 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Je krijgt tegenwoordig in principe toch altijd met een recruiter te maken

Een interne of een externe. Een Interne noemt men meestal een HR functionaris maar het komt op hetzelfde neer alleen die zijn inderdaad alleen maar met sollicitatiebrieven bezig, maar sommige struinen zelf ook actief op Linkedin of Monsterboard.
Ik meen dat recruitment en HR niet hetzelfde is. En inhouse-recruiters zijn over het algemeen - in mijn ervaring - van een ander soort dan de W&S-cowboys.
pi_182955646
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik meen dat recruitment en HR niet hetzelfde is. En inhouse-recruiters zijn over het algemeen - in mijn ervaring - van een ander soort dan de W&S-cowboys.
Kwa werkzaamheden betreft zal het niet veel schelen. HR hebben natuurlijk ook een hoop werk aan intern personeel

Hoewel die HR figuren tegenwoordig steeds meer die W&S buroos inschakelen om zelf een heleboel werk niet te doen.

Ze dekken zich zelf ook een stukje in. Want als er iemand aangenomen wordt en die blijkt toch niet aan de verwachtingen te voldoen kunnen ze weer lekker wijzen naar die werving en selectie bureaus.
pi_182955671
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:52 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Kwa werkzaamheden betreft zal het niet veel schelen. HR hebben natuurlijk ook een hoop werk aan intern personeel

Hoewel die HR figuren tegenwoordig steeds meer die W&S buroos inschakelen om zelf een heleboel werk niet te doen.

Ze dekken zich zelf ook een stukje in. Want als er iemand aangenomen wordt en die blijkt toch niet aan de verwachtingen te voldoen kunnen ze weer lekker wijzen naar die werving en selectie bureaus.
Ze doen werving en selectie - als eerste schifting - maar bepalen niet wie er aangenomen wordt...

En ik denk dat ze zaken uitbesteden die niet tot hun core werkzaamheden behoren - HR is namelijk geen recruitment...
pi_182955718
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Zo'n W&S bureau maakt niet de uiteindelijke beslissing wie er aangenomen wordt, hoor. Ze doen werving en selectie - als eerste schifting - maar bepalen niet wie er aangenomen wordt...
ALs ze uiteindelijk de kandidaten bepalen die overblijven hebben ze een grote invloed.

Staan soms echt factuurtjes tegenover van 5000 tot 50000 euro voor iemand die uiteindelijk is aangenomen. Nou noem dat maar is niets......
  maandag 5 november 2018 @ 12:57:37 #21
80382 manny
30 is best veel
pi_182955724
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 11:59 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Ik vind recruiters dom volk

Ze handelen vaak naar persoonlijke voorkeur voor iemand, vaak beoordelen ze vaak ook iemand op het uiterlijk en gedrag tijdens het gesprek.

Schandalig inderdaad. Tijdens een selectieproces letten op uiterlijk en gedrag.

Man man man
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_182955754
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:57 schreef manny het volgende:

[..]

Schandalig inderdaad. Tijdens een selectieproces letten op uiterlijk en gedrag.

Man man man
schandalig inderdaad,

wat x lelijk vind kan y mooi vinden
wat x raar gedrag vind kan y normaal vinden

Er moet gewoon op prestaties geselecteerd worden.
pi_182955975
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:57 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

ALs ze uiteindelijk de kandidaten bepalen die overblijven hebben ze een grote invloed.

Staan soms echt factuurtjes tegenover van 5000 tot 50000 euro voor iemand die uiteindelijk is aangenomen. Nou noem dat maar is niets......
Dan nóg is het aan het bedrijf of ze van die selectie iemand aannemen, zelf doorzoeken of een ander bureau opnieuw laten zoeken (of de vacature terugtrekken).

Een recruitment fee van 50k? Ik meen dat het ergens tussen 15-25% van het uiteindelijk onderhandelde jaarsalaris van de kandidaat ligt. Daar doen ze werk voor en ontlasten daarmee de opdrachtgever (potentiële werkgever) - het recruitmentproces wordt (deels) uitbesteed. Een bedrijf maakt zelf de kosten/baten-afweging, he.
pi_182956061
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan nog is het aan het bedrijf of ze van die selectie iemand aannemen, zelf doorzoeken of een ander bureau opnieuw laten zoeken (of de vacature terugtrekken).

Een recruitment fee van 50k? Ik meen dat het ergens tussen 15-25% van het uiteindelijk onderhandelde jaarsalaris van de kandidaat ligt. Daar doen ze werk voor en ontlasten daarmee de opdrachtgever (potentiële werkgever). Een bedrijf maakt zelf die afweging, he.
50 K is niets voor bepaalde leidinggevende functies binnen bedrijven of bepaalde functies op projectleiders niveau.

Uiteindelijk bepaalt het bedrijf het nog altijd, maar als het volledig uitbesteed wordt dan is er
geen andere keuze.

Er zijn nu eenmaal bedrijven die zo te werk gaan in de praktijk.
pi_182956214
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:14 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

50 K is niets voor bepaalde leidinggevende functies binnen bedrijven of bepaalde functies op projectleiders niveau.

Uiteindelijk bepaalt het bedrijf het nog altijd, maar als het volledig uitbesteed wordt dan is er
geen andere keuze.

Er zijn nu eenmaal bedrijven die zo te werk gaan in de praktijk.
Wellicht. Hoe schaarser, hoe duurder, waarschijnlijk.
pi_182956724
Ik erger me juist meer aan het feit dat je bijna niet meer om ze heen kunt. Referenties vragen ze bijna niet meer, vroeger was dat veel meer. Vaak weten ze wel waar de mensen weg moeten en dan ben je gewoon een van de getroffenen

Wat ik dan wel weer erg lastig vind is al die acquisitie.

Stel bedrijf A heeft een vacature, deze staat dan 1 keer online.
Dan komt W&S B, detacheerder C en uitzendbureau D eroverheen. Dan staat de vacature 4 keer online.

Dan komt er nog een linkedIn, indeed en monsterboard overheen, dat soort verzamelbakken. Dan staat de vacature dus 16 keer online, omdat het er al 4 keer stond en alle 4 deze vacatures opnieuw worden opgepikt door elk van deze sites. Gelukkig heb ik nog niet gezien dat LinkedIn, indeed en monsterboard elkaar oppikken dus vooralsnog laat ik dat even buiten beschouwing.

Nu kom je met een beetje inspector gadget nog wel een eind, dat is gewoon een kwestie van zoeken en nabellen.

Maar nu komt het lastige. Bedrijf A zet zijn vacature niet altijd online en heeft soms niet eens een website. W&S B doet geheimzinnig en haalt de naam van het bedrijf weg. Detacheerder C heeft in een contract met Bedrijf A laten vastleggen dat je niet via B en D naar binnen mag op straffe van 50.000 euro. En uitzendbureau D dwingt zijn sollicitanten om de procedure alleen via hun bedrijf te laten lopen.

En hoewel ik dit nog niet heb gezien, zou het in theorie ook nog kunnen dat bijvoorbeeld W&S B een deal maakt met indeed om zijn vacatures voorrang te geven bij de zoekresultaten en daar extra voor te betalen. Dus terwijl D dan zegt dat ik als sollicitant de procedure alleen via hun mag laten lopen kan ik hun vacatures op indeed al niet meer vinden.

Ik vind het als sollicitant erg lastig om de koe bij de horens te vatten, omdat al die onderlinge afspraken natuurlijk niet online worden gezet en er dus gaten vallen in die oorspronkelijke 16 vacatures. Het komt dus ook wel eens voor dat ik 2 keer op dezelfde vacature zit te solliciteren zonder dat ik het door heb. Of dat de vacature van bedrijf A allang is vervuld, terwijl B, C en D hem nog offline moeten halen.
pi_182956893
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:45 schreef Daboman het volgende:
Ik erger me juist meer aan het feit dat je bijna niet meer om ze heen kunt. Referenties vragen ze bijna niet meer, vroeger was dat veel meer. Vaak weten ze wel waar de mensen weg moeten en dan ben je gewoon een van de getroffenen
Stel, recuiter X belt jou, dan kan deze wel zeggen dat bedrijf X een klant is, maar vaak zat is dat bullshit. Ga jij er op in, dan gaan ze naar bedrijf X toe, en zeggen ze dat ze een goede kandidaat hebben. Bedrijf X denkt: Opflikkeren kutrecruiter en jij denkt: Ik heb een sollicitatie bij bedrijf X openstaan, dus die hoef ik niet meer te benaderen..
En dan hebben we natuurlijk ook nog hun website, vol met vacatures die niet bestaan. Wellicht dat jij adh hiervan denkt dat je niet buiten hun om kan?

Die ratten zoals hierboven beschreven zijn wel heel anders dan corporate recruiters. De vraag is nu groter dan het aanbod, dus dan moet een bedrijf meer moeite doen iemand binnen te halen. Wachten op die ene goede sollicitant werkt dan niet, dus dan maar via een corporate recruiter. Die wijs ik overigens altijd netjes af, itt w&s ratten. Mijn ervaring met corporate recruiters is dat die wel eerlijk zijn.

edit: Oh, en als jij zegt dat recruiters selecteren op uiterlijk.... Supertof, mijn zelfvertrouwen gaat meteen weer een paar punten omhoog :D
  maandag 5 november 2018 @ 14:02:59 #28
80382 manny
30 is best veel
pi_182957032
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht. Hoe schaarser, hoe duurder, waarschijnlijk.
6 maanden bruto salaris als fee (voor de headhunter) kreeg ik ooit als offerte voor een kandidaat. Dat was iets meer dan 50k voor die functie.

Toen ik aangaf dat ik dat wel een beetje veel vond voor dat beetje werk kreeg ik als reactie "dit is marktconform".

Jammer. Geen handel dan.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_182957137
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:53 schreef jroz het volgende:

[..]

Stel, recuiter X belt jou, dan kan deze wel zeggen dat bedrijf X een klant is, maar vaak zat is dat bullshit. Ga jij er op in, dan gaan ze naar bedrijf X toe, en zeggen ze dat ze een goede kandidaat hebben. Bedrijf X denkt: Opflikkeren kutrecruiter en jij denkt: Ik heb een sollicitatie bij bedrijf X openstaan, dus die hoef ik niet meer te benaderen..
En dan hebben we natuurlijk ook nog hun website, vol met vacatures die niet bestaan. Wellicht dat jij adh hiervan denkt dat je niet buiten hun om kan?

Die ratten zoals hierboven beschreven zijn wel heel anders dan corporate recruiters. De vraag is nu groter dan het aanbod, dus dan moet een bedrijf meer moeite doen iemand binnen te halen. Wachten op die ene goede sollicitant werkt dan niet, dus dan maar via een corporate recruiter. Die wijs ik overigens altijd netjes af, itt w&s ratten. Mijn ervaring met corporate recruiters is dat die wel eerlijk zijn.

edit: Oh, en als jij zegt dat recruiters selecteren op uiterlijk.... Supertof, mijn zelfvertrouwen gaat meteen weer een paar punten omhoog :D
wow, je klinkt wel behoorlijk op je tenen getrapt. Ik had het inderdaad niet zozeer over corporate recruiters, deze zijn meestal veel beter inderdaad. Maar die 3rd party recruiters zijn uiteraard allemaal preferred supplier :+ .

Echter, het is ook mijn ervaring dat de verborgen markt een stuk groter is en de 3rd party recruiters (in ieder geval als ze hun vak verstaan) hier meer bovenop zitten. Dus nee, de vacature staat niet altijd op de website. Dit weet ik door wel het gesprek aan te gaan.
pi_182958637
Het zinnetje acquisitie wordt niet prijs gesteld wordt door al die bedrijven dan ook weinig serieus genomen.

Binnen de korstte keren hangen er mensen van Walters People en Page personal aan de telefoon. En dan heb je er ook nog eentje in Capelle geloof ik waar van ik de naam kwijt ben.

Het is voornamelijk vervelend voor sollicitanten en werkzoekenden. Want een deel wordt al gelijk buitenspel gezet door deze bedrijven. Je komt eenmalig bij die gasten op bezoek, heb een gesprekje en dan val je binnen hun bootje of val je buiten hun bootje voor een heleboel vacatures die op de arbeidsmarkt verschijnen

Terwijl een heleboel mensen gewoon geschikt zouden kunnen zijn voor al die vacatures die zij in hun portefeuille krijgen. Het ligt natuurlijk ook aan een hoop bedrijven die maar zaken met dit soort bedrijven blijven doen en gewoon kapitalen aan ze betalen.
pi_182963276
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 14:02 schreef manny het volgende:

[..]

6 maanden bruto salaris als fee (voor de headhunter) kreeg ik ooit als offerte voor een kandidaat. Dat was iets meer dan 50k voor die functie.

Toen ik aangaf dat ik dat wel een beetje veel vond voor dat beetje werk kreeg ik als reactie "dit is marktconform".

Jammer. Geen handel dan.
Een headhunter is ook wat anders dan een bureau-recruiter. En gezien het maandsalaris ging het in jouw geval niet om een starter, gok ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')