abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 12:12:07 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184770421
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 22:16 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Anders dan bij kleinbeeld moet je hem wat minder verdunnen,
Heb je het nu over Rodinal? Wil ik eigenlijk sowieso niet doen met kleinbeeld.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 februari 2019 @ 12:20:22 #202
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184770554
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb je het nu over Rodinal? Wil ik eigenlijk sowieso niet doen met kleinbeeld.
Nee, over Microphen van Ilford.

Rodinal lijkt niet de aangewezen combinatie voor HP5 en kleinbeeld al zou het me niet verwonderen dat je een combinatie van tijd en verdunning zou kunnen maken die je nog gaat verrassen ook. Rodinal is op trappistenbier na een van de meest geniale goedjes die men in een fles heeft gestopt, je krijgt er letterlijk alles in ontwikkeld.

Ooit een tijdschriftartikel van rond 1912 gezien waarin Rodinal besproken werd, men verwachtte toen dat de oudgediende zijn langste tijd wel zou hebben gehad en dat er veel betere ontwikkelaren zouden komen. Rodinal en het iets jongere D76(Agfa Refinal/Ilford ID-11) hebben in fotoland zo ongeveer alles overleefd en misschien overleven ze zelfs digitale fotografie nog wel :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 12:51:49 #203
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184771267
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:20 schreef Ouwesok het volgende:


Rodinal lijkt niet de aangewezen combinatie voor HP5
Ik heb er laatst HP5+ in ontwikkeld, middenformaat. Best tevreden en korrel viel best mee. 1+25 6 minuten ofzo.


quote:
Rodinal is op trappistenbier na een van de meest geniale goedjes die men in een fles heeft gestopt, je krijgt er letterlijk alles in ontwikkeld.
_O- _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 februari 2019 @ 17:30:48 #204
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184776158
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb er laatst HP5+ in ontwikkeld, middenformaat. Best tevreden en korrel viel best mee. 1+25 6 minuten ofzo.

Op middenformaat valt de korrel per definitie mee. Sterker nog, zodra je daar een ultrafijnkorrelontwikkelaar3x woordwaarde gaat gebruiken gaat ook je scherpte compleet verloren.

Wil je echt eens lekker spelen met ultrafijne korrel en smerig smooth zwartwit, probeer dan een documentfilm (zoals ooit Agfaortho25) in een extreem verdunde Rodinal (1:100) te ontwikkelen. Je houdt een effectieve gevoeligheid van pakweg ISO 6 over, moet vanaf een zwaar statief fotograferen met een kwaliteitslens op zijn kritieke diafragma maar dan heb je ook wat.

Wat ook leuk is is proberen aan de basisbestanddelen van ontwikkelaars te komen en dan op basis van oude geschriften je eigen soepje brouwen. Vergt een uiterst nauwkeurige weegschaal (tegenwoordig zes euro op AriExpress) en wat goeie maatbekers en cilinders om de zooi in op te lossen.
Vooral klassieke zwartwitfilms als HP5 en die Adox en Fomapan-dingen laten nog heerlijk experimenteren toe en door het mengsel van veel doen en het theorieboek leer je al die ontwikkelstoffen kennen en vooral gebruiken. Vrij essentieel daarbij zijn een goeie thermometer(7 euro bij AriExpress voor een electronische thermometer) en een stopwatch(zit thans in je telefoon, kostte mij indertijd nog serieus geld)
Uren speelplezier gegarandeerd plus de kans de ultieme zwartwitMeister te worden :Y

Wordt weer zelfbeheersen, ik heb er de tijd en de ruimte helaas niet voor.
Mijn Laborator1200 staat nog wel in de opslag, zou het schip met tijd aankomen dan aarzel ik geen seconde
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 19:00:06 #205
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184777582
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 17:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

ultrafijnkorrelontwikkelaar3x woordwaarde
Perceptol is een "very fine grain" ontwikkelaar. :+

Niet om bijdehand te doen, maar serieus.


Volgens mij is het gewoon bruikbaar op 120, toch :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 19:09:14 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184777769
Nu ik de eerste twee films heb ontwikkeld en ik tevreden ben met de resultaten, vind ik stiekem dat er misschien wel wat te moeilijk wordt gedaan over ontwikkelen. Misschien heb ik mazzel gehad en kom ik nog terug op m'n mening.

Maar ben wel wel al eens wat verder aan het kijken om zelf afdrukken te maken... Als dat ontwikkelen meevalt, waarom dit niet.

Hoewel, dan ben je meer ruimte nodig. Doe het nu achter een kastenwand, soort knieschotten XXL :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 februari 2019 @ 21:20:05 #207
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184781103
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:09 schreef derLudolf het volgende:
Nu ik de eerste twee films heb ontwikkeld en ik tevreden ben met de resultaten, vind ik stiekem dat er misschien wel wat te moeilijk wordt gedaan over ontwikkelen. Misschien heb ik mazzel gehad en kom ik nog terug op m'n mening.

Maar ben wel wel al eens wat verder aan het kijken om zelf afdrukken te maken... Als dat ontwikkelen meevalt, waarom dit niet.

Hoewel, dan ben je meer ruimte nodig. Doe het nu achter een kastenwand, soort knieschotten XXL :P
Altijd weer vermakelijk om te zien hoe degenen die vers in het donkerekamervak zijn meer opzien tegen het ontwikkelen van een film dan tegen het maken van de afdrukken.
Heeft er iets mee te maken dat je eerst in het donker die film in de spoel moet zien te frommelen en als die ontwikkelpot eenmaal lichtdicht is moet je er allemaal geheimzinnige dingen mee gaan doen waarvan je het effect pas ziet als de film weer uit die spoel komt en zeker in het begin heb je steeds het idee dat je van alles verkeerd doet.
Belangrijkste bij het ontwikkelen van films is een goeie klok en een goeie thermometer en een rotsvast vertrouwen in het sapje waarmee je ontwikkelt, na enige rondjes wordt het routine en kun je het met je ogen dicht.

Voor afdrukken met weinig ruimte kijk je ook het beste weer in oudere boekjes over de donkere kamer. Het ruimteprobleem is van alle tijden en er staan in sommige boeken manieren beschreven waarop je in een ruime kast nog een werkbare ruimte voor het afdrukken van zwartwit kunt maken.
Meest ruimtebesparende constructie die ik tot nog toe zag was een kleine stellage waarmee de bakken voor ontwikkelaar, stop en fixeer niet naast maar boven elkaar stonden en je van boven naar beneden werkte.

Heb je alles om negatieven af te drukken :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 21:32:03 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184781508
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Altijd weer vermakelijk om te zien hoe degenen die vers in het donkerekamervak zijn meer opzien tegen het ontwikkelen van een film dan tegen het maken van de afdrukken.
Heeft er iets mee te maken dat je eerst in het donker die film in de spoel moet zien te frommelen en als die ontwikkelpot eenmaal lichtdicht is moet je er allemaal geheimzinnige dingen mee gaan doen waarvan je het effect pas ziet als de film weer uit die spoel komt en zeker in het begin heb je steeds het idee dat je van alles verkeerd doet.
Belangrijkste bij het ontwikkelen van films is een goeie klok en een goeie thermometer en een rotsvast vertrouwen in het sapje waarmee je ontwikkelt, na enige rondjes wordt het routine en kun je het met je ogen dicht.

Voor afdrukken met weinig ruimte kijk je ook het beste weer in oudere boekjes over de donkere kamer. Het ruimteprobleem is van alle tijden en er staan in sommige boeken manieren beschreven waarop je in een ruime kast nog een werkbare ruimte voor het afdrukken van zwartwit kunt maken.
Meest ruimtebesparende constructie die ik tot nog toe zag was een kleine stellage waarmee de bakken voor ontwikkelaar, stop en fixeer niet naast maar boven elkaar stonden en je van boven naar beneden werkte.

Heb je alles om negatieven af te drukken :?
Ik heb negatieven, stopbad en fixeer.
Oh en een thermometer kwam deze week ook binnen. De eerste twee films heb ik de douche thermostaatkraan op 20°C gezet _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 21:35:26 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184781632
De eerste keer ben ik inderdaad lang bezig geweest om de film in de spoel te krijgen, mezelf vervloekt waaraan ik was begonnen. Tweede keer ging een stuk beter.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 februari 2019 @ 21:40:40 #210
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184781812
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Perceptol is een "very fine grain" ontwikkelaar. :+

Niet om bijdehand te doen, maar serieus.

Volgens mij is het gewoon bruikbaar op 120, toch :@
Ik zou middenformaat in de onverdunde Perceptol ontwikkelen, je krijgt dan net als bij de meeste andere ontwikkelaren wat minder nivellering en wat meer toonschaal.
Wat het wel vergt is een correcte belichting, verdun je een ontwikkelaar zo dat ie gaat nivelleren, dan wordt de film wat vergevingsgezinder voor belichtingsfouten. Gebruik je Perceptol (of Microphen of ID-11) onverdund, dan wordt de boel wat kritischer, maar uiteindelijk ook mooier.
Nog even en ik krijg er weer zin an
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 februari 2019 @ 21:55:56 #211
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184782221
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb negatieven, stopbad en fixeer.
Oh en een thermometer kwam deze week ook binnen. De eerste twee films heb ik de douche thermostaatkraan op 20°C gezet _O-
Onder een douche zetten spoelt niet goed en kost tijd en heel veel water.

Na het fixeren vul je de tank met een overmaat water, spoelt hem kort om en mikt hem weer leeg.
Daarna weer een keer vullen met water. Rustig tien keer kiepen en daarna weer eruit.
Dat herhaal je nog een keer of vijf en daarna is je film schoon. Sneller dan het aloude recept met een half uur stromend water en grondiger.
en als je hem stofvrij wilt drogen nog een apart recept. Maak een mengsel van half water/half spiritus met een paar druppen vloeimiddel. Film daarin even een minuutje laten intrekken en hem daarna ophangen met aan de onderkant een gewichtje. Eerst trekt de film krom, daarna weer recht en in no-time is ie droog en omdat er om de film heen een verzadigde spiritusdamp hangt maakt stof geen kans.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:35 schreef derLudolf het volgende:
De eerste keer ben ik inderdaad lang bezig geweest om de film in de spoel te krijgen, mezelf vervloekt waaraan ik was begonnen. Tweede keer ging een stuk beter.
Het zal je in de toekomst nog wel eens overkomen dat het helemaal mis gaat. Tipje daarvoor. Haal ergens op marktplaats of zo een tweede ontwikkeltankje en zet die standby zodat, als het mis dreigt te gaan je hem even in die tank parkeert zodat het licht aan kan en je even rustig adem kunt halen. Heeft bij mij in jaren intensief donkerekameren een stuk of drie films gered.

120-spoel in die tank krijgen is trouwens een sport apart. Neem er lekker de tijd voor en leer in het donker het verschil kennen tussen de film en het schutblad. Die laatste doet altijd zijn uiterste best om eerder dan de film in de spoel te zitten :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 22:10:02 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184782531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Onder een douche zetten spoelt niet goed en kost tijd en heel veel water.
Ik gebruikte de douche om water van 20°C te krijgen om de chemie in op te lossen :7

quote:
Na het fixeren vul je de tank met een overmaat water, spoelt hem kort om en mikt hem weer leeg.
Daarna weer een keer vullen met water. Rustig tien keer kiepen en daarna weer eruit.
Dat herhaal je nog een keer of vijf en daarna is je film schoon. [quote]
Dat doe ik ook. Laatste keer met een drupje Ilfosol er in.
[quote]
en als je hem stofvrij wilt drogen nog een apart recept. Maak een mengsel van half water/half spiritus met een paar druppen vloeimiddel. Film daarin even een minuutje laten intrekken en hem daarna ophangen met aan de onderkant een gewichtje. Eerst trekt de film krom, daarna weer recht en in no-time is ie droog en omdat er om de film heen een verzadigde spiritusdamp hangt maakt stof geen kans.

Dat heb ik nog nooit gehoord, beïnvloed spiritus je negatieven verder niet?

quote:
Het zal je in de toekomst nog wel eens overkomen dat het helemaal mis gaat. Tipje daarvoor. Haal ergens op marktplaats of zo een tweede ontwikkeltankje en zet die standby zodat, als het mis dreigt te gaan je hem even in die tank parkeert zodat het licht aan kan en je even rustig adem kunt halen. Heeft bij mij in jaren intensief donkerekameren een stuk of drie films gered.

120-spoel in die tank krijgen is trouwens een sport apart. Neem er lekker de tijd voor en leer in het donker het verschil kennen tussen de film en het schutblad. Die laatste doet altijd zijn uiterste best om eerder dan de film in de spoel te zitten :')
Zo snel krijg je me niet gek. Heb nog wel een bakje wat ik zou kunnen gebruiken voor zoiets. Ik voel het verschil tussen schutpapier en film ook niet echt :@ Daarom verkreukeld ik het beginnen daarvan altijd.
En knip hoekjes van de film.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 februari 2019 @ 22:28:09 #213
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184782975
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:10 schreef derLudolf het volgende:

Dat heb ik nog nooit gehoord, beïnvloed spiritus je negatieven verder niet?

Vroeger kon je van Tetenal het product Drysonal kopen. Dat werd door iemand van een Duits tijdschrift eens bekeken en vergeleken met bovenbeschreven mengsel. Beide bleken even effectief met dien verstande dat je toen voor één fles Drysonal al snel tien liter spiritus kocht en dus twintig liter droogmiddel zou kunnen maken.
Effect op je film heeft het niet, het dampt er immers allemaal uit.
De stap die ik nog vergeten was was de filmwisser waarmee je het overtollige water van de film kunt strijken. Het geheel was een 'afstrijktang' die je echter onder geen beding als tang moest gebruiken omdat je dan weer de alleraardigste krassen kreeg. Gewoon met één kant wissen zonder kracht te zetten. Laat je het afwissen na, dan heb je kans op grote stippen op je film die alleen leuk zijn als je van retoucheren houdt en daarmee zou je de eerste zijn.

Slechtste droogoptie die ik ooit gebruikt heb was een droogkast. Ging wel lekker snel maar het was alsof er iemand een met stof geladen machinegeweer op mijn films leeg schoot. Het ging ineens stukken beter toen ik die droogkast gebruikte zonder hem aan te zetten :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 22:15:11 #214
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184865581
Maar Flickr Pro account aangeschaft.

Mooie flikkerij trouwens dat over de $49,99 ook nog een tientje belasting komt :') :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 7 februari 2019 @ 02:04:54 #215
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184868069
Huh, belasting?
Huilen dan.
  donderdag 7 februari 2019 @ 06:23:00 #216
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_184868658
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2019 02:04 schreef Isdatzo het volgende:
Huh, belasting?
FOT / Fotowedstrijd februari: winter!

Je kunt nu écht niet meer zeggen dat je het niet wist :D

Foto *O* Foto *O* Foto *O*
With the stars as her umbrella
  donderdag 7 februari 2019 @ 11:28:26 #217
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184872089
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 06:23 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

FOT / Fotowedstrijd februari: winter!

Je kunt nu écht niet meer zeggen dat je het niet wist :D

Foto *O* Foto *O* Foto *O*
Ja, maar het is nu lente buiten na de herfst van afgelopen dagen :') .

Het alternatief is dat ik een recente foto uit het archief pluk...
Huilen dan.
  donderdag 7 februari 2019 @ 20:05:50 #218
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_184882523
quote:
8s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja, maar het is nu lente buiten na de herfst van afgelopen dagen :') .

Het alternatief is dat ik een recente foto uit het archief pluk...
Maar dat mag natuurlijk! De foto hoeft niet in deze feesteliijke februari-maand gemaakt te zijn.
Als het maar winter is. 1997 mag ook!
With the stars as her umbrella
  FOK!fotograaf donderdag 7 februari 2019 @ 22:46:02 #219
73911 ultra_ivo
pi_184886729
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2019 20:05 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Maar dat mag natuurlijk! De foto hoeft niet in deze feesteliijke februari-maand gemaakt te zijn.
Als het maar winter is. 1997 mag ook!
Archieffoto's gemaakt in het buitenland mogen ook?
  donderdag 7 februari 2019 @ 22:58:45 #220
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184887112
Als iets niet verboden is dan mag het.
Huilen dan.
  donderdag 7 februari 2019 @ 23:06:55 #221
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_184887376
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:46 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Archieffoto's gemaakt in het buitenland mogen ook?
Is het van voor of na 3 mei 1962?
With the stars as her umbrella
  FOK!fotograaf vrijdag 8 februari 2019 @ 08:02:16 #222
73911 ultra_ivo
pi_184890602
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 23:06 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Is het van voor of na 3 mei 1962?
Zo oud ben ik nou ook weer niet ;)
  vrijdag 8 februari 2019 @ 11:43:13 #223
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_184893391
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 08:02 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Zo oud ben ik nou ook weer niet ;)
_O-
With the stars as her umbrella
  vrijdag 8 februari 2019 @ 18:41:34 #224
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184900557
* Isdatzo ultra_ivo's fobo checkt...

't Scheelt niet veel.
Huilen dan.
pi_184900604
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 18:41 schreef Isdatzo het volgende:
* Isdatzo ultra_ivo's fobo checkt...

't Scheelt niet veel.
:D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')