Ja of je download hem en gebruikt het als nog.quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kuch kuch als je 't te duur vindt dan gebruik je het toch niet en ga je op zoek naar een alternatief kuch kuch.
ligt er aan. Hoe hoog is het hek?quote:Op vrijdag 2 november 2018 16:45 schreef Isdatzo het volgende:
Rare mentaliteit.
Als je het pretpark te duur vindt dan klim je toch ook niet over het hek?
En de pakkans.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ligt er aan. Hoe hoog is het hek?
Rare mentaliteit.quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ligt er aan. Hoe hoog is het hek?
moraalridderquote:
Ik zit ook al een tijd te zoeken naar een goed alternatief. Gebruik nog steeds Lightroom 5.7quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kuch kuch als je 't te duur vindt dan gebruik je het toch niet en ga je op zoek naar een alternatief kuch kuch.
Oh? Ik kan dat eigenlijk nergens terug vinden...quote:Op vrijdag 2 november 2018 18:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En de pakkans.
Via Flickr Pro krijg je korting op Lichtroom dacht ik.
Adobequote:Op zaterdag 3 november 2018 15:12 schreef MoChe het volgende:
[..]
[..]
Oh? Ik kan dat eigenlijk nergens terug vinden...
Hier ook. Er zijn ook goedkopere nieuwe tools zonder abbo maar ja....nieuwe cam, nieuwe versiequote:Op zaterdag 3 november 2018 15:44 schreef Ynske het volgende:
[..]
Adobe
Get 15% off Adobe Creative Cloud, a monthly subscription that gives you access to Adobe’s impressive suite of creative apps, including Lightroom and Photoshop.
https://www.flickr.com/account/upgrade/pro
Hier gewoon een CC abo voor 144 euro per jaar.
Yup. Meest relaxte werkwijze ever. Foto’s uploaden en dan op de bank uitzoekenquote:Op zondag 4 november 2018 13:49 schreef Xilantof het volgende:
Ben er blij met mijn Adobe CC abbo. Heerlijk overal werken met de iPad ook. Meer dan prima apps.
Aan m'n workflow moet ik nog wel werken icm Adobe cloud e.d.quote:Op zondag 4 november 2018 17:02 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Yup. Meest relaxte werkwijze ever. Foto’s uploaden en dan op de bank uitzoeken
Lees jij foto’s in op de iPad? Heb je een normale of Pro?quote:Op zondag 4 november 2018 17:33 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Aan m'n workflow moet ik nog wel werken icm Adobe cloud e.d.
Maar het bewerken op de iPad enzo, erg fijn voor op pad.
Soms, afhankelijk van waar ik ben/wat ik doe. En een pro.quote:Op zondag 4 november 2018 19:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Lees jij foto’s in op de iPad? Heb je een normale of Pro?
Ik probeerde dat op een normale iPad maar vond het retetraag. Wilde dat gebruiken als backup op vakantie.quote:Op zondag 4 november 2018 19:20 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Soms, afhankelijk van waar ik ben/wat ik doe. En een pro.
Heb een paar vakanties gedaan met alleen de iPad pro mee. En dat werkt behoorlijk goed. Maar daarna de foto's in m'n normale archief krijgen enzo was toch ff een pain-in-the-ass...quote:Op zondag 4 november 2018 19:45 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik probeerde dat op een normale iPad maar vond het retetraag. Wilde dat gebruiken als backup op vakantie.
Daar was ik al bang voor. Dan wordt het toch sparen voor een laptopje voor de volgende roadtripquote:Op zondag 4 november 2018 20:37 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Heb een paar vakanties gedaan met alleen de iPad pro mee. En dat werkt behoorlijk goed. Maar daarna de foto's in m'n normale archief krijgen enzo was toch ff een pain-in-the-ass...
Gebruik nu voornamelijk de laptop eerst. En gooi de selectie om te bewerken de CC cloud in, en dan kan ik er altijd overal bij.
Voor de keren dat ik echt geen laptop mee wil is het toch goed werkbaar.quote:Op zondag 4 november 2018 21:35 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Daar was ik al bang voor. Dan wordt het toch sparen voor een laptopje voor de volgende roadtrip
Prachtig inderdaad en opmerkelijk dat die foto naarmate je hem langer ziet steeds minder middelmatig wordt.quote:
Oh, daar heb ik weinig last vanquote:Op vrijdag 9 november 2018 13:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Prachtig inderdaad en opmerkelijk dat die foto naarmate je hem langer ziet steeds minder middelmatig wordt.
Wat gebruik je?quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Negatieven scannenDuurt lang.
Zal tzt resultaat laten zien in het analoog topic
Epson 4490 met standaard Epson software. Niet heel high end ofzoquote:Op zaterdag 10 november 2018 22:15 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wat gebruik je?
Hier staat een (peperdure) Nikon Coolscan waarmee ik nog eens een paar duizend negatieven/dia's moet gaan digitaliseren...
Ah. Als de software niet bevalt kun je ook eens naar Vuescan kijken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 22:34 schreef derLudolf het volgende:
Epson 4490 met standaard Epson software. Niet heel high end ofzo
Wat voor bestanden komen er uit je scanner dan? Bij mij "gewoon" jpg. Volgens mij 20MB per stuk, omdat het beelden van 61 megapixel zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ah. Als de software niet bevalt kun je ook eens naar Vuescan kijken.
Zelf voor de Nikon + slide feeder gekozen omdat dat de enige manier is om zoveel dia's/negatieven te digitaliseren zonder dat er een deel van je ziel afsterft.
Moet ook nog kijken hoe ik dat met de data ga doen; alleen al de ruwe scanbestanden gaat minstens een halve terabyte volmaken.![]()
En dan volgen daar ook nog eens de bewerkte JPG's uit...
Op zich kan er bij het ontwikkelen van een kleurnegatieffilm niet veel mis gaan behalve dat men de film mechanisch beschadigd(krassen, vingerafdrukken). C41 is eigenlijk best wel een simpel proces dat je maar op één manier kunt uitvoeren.quote:Op zaterdag 10 november 2018 22:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Epson 4490 met standaard Epson software. Niet heel high end ofzo
Twee rollen laten ontwikkelen.
Kodak Ektar en Fuji 400H, beide over de datum.
Ben met de resultaten van de Ektar niet echt tevreden, terwijl ik in een verleden erg mooi vond. Enveloppe van de HEMA was erg beschadigd, misschien een fuck up met het ontwikkelen. Of Ektar vind 6 jaar verlopen zijn niet fijn...
Waarom scan je niet naar tiff? Lijkt me een stuk beter voor de nabewerking.quote:Op zondag 11 november 2018 08:57 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat voor bestanden komen er uit je scanner dan? Bij mij "gewoon" jpg. Volgens mij 20MB per stuk, omdat het beelden van 61 megapixel zijn.
Ik schiet middenformaat, dus dat zijn gelukkig maar 15 foto's per keer scannen
Kan dat niet liggen aan de scan?quote:Op zondag 11 november 2018 09:46 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb het over de nieuwe Ektar hè. Alles wat nu nog op 120 is, is Pro film volgens mij. (Aantal jaar geleden had je nog Fuji superia en reala op 120 formaat maar nu niet meer)
Ik zal wel wat voorbeeldjes laten zien. Super lelijke kleuren, raar contrast.
Geen idee, met de niet over de datum Ektar was toentertijd niets mis.quote:
SPOILER: recente foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ter vergelijking, een rol uit dezelfde batch (zelfde bestelling destijds) en met dezelfde scanner. Echter film nu enkele jaren verlopen en niet in dezelfde keer ontwikkeld als die andere. Is het dan heel gek dat ik dan de twee variabelen de schuld geef en niet de constante factoren
Kranplätze müssen verdichtet sein
quote:Op zondag 11 november 2018 13:52 schreef derLudolf het volgende:
Zie spoiler, even onder spoiler ivm laadtijd pagina.Die banding (strepen) zitten die in de film of in de scanSPOILER: recente foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ter vergelijking, een rol uit dezelfde batch (zelfde bestelling destijds) en met dezelfde scanner. Echter film nu enkele jaren verlopen en niet in dezelfde keer ontwikkeld als die andere. Is het dan heel gek dat ik dan de twee variabelen de schuld geef en niet de constante factoren
[ afbeelding ]
Kleur doet inderdaad denken aan een ouderdomskiepje, zou echter nog wel te corrigeren moeten zijn.
Zoals boven al aangegeven: Scannen naar tiff voor geen verlies en dat aan wat kleurcorrecties onderwerpen. Helemaal verloren lijkt het niet.
Nog een tipje: scanresolutie niet te hoog zetten tenzij je er bushokjes mee wilt beplakken. Die allerhoogste resolutie is alleen aan te raden als je zwaar beschadigde originelen hebt en ruimte over wilt houden voor reparaties.Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
130MB TIFF bestanden met een resolutie van zo'n 22,8MP.quote:Op zondag 11 november 2018 08:57 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat voor bestanden komen er uit je scanner dan? Bij mij "gewoon" jpg. Volgens mij 20MB per stuk, omdat het beelden van 61 megapixel zijn.
Ik schiet middenformaat, dus dat zijn gelukkig maar 15 foto's per keer scannen
Seriouslyquote:
Niet bijzonder veel. Levels/curves en lens correction (en dan direct de foto recht zetten) heel veel meer doe ik vaak nietquote:Op zondag 11 november 2018 22:50 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Seriously![]()
En je bewerkt je foto's ook nooit?
Laten we het iets breder trekken:quote:Op maandag 12 november 2018 23:25 schreef derLudolf het volgende:
Wat is jouw/jullie mening over shadows/highlights? Lapmiddel of acceptabele bewerking?
Ik pas elke bewerking toe om de plaatjes te maken zoals ik ze mooi vind. Contrast, witbalans, dodge and burn, vignettering, meerdere belichtingen, focusstacking. Noem het maar op. En alles in raw want zo min mogelijk kwaliteitsverlies. Ook het wegklonen van objecten soms, mits ik het zodanig kan doen dat het niet opvalt.quote:Op maandag 12 november 2018 23:25 schreef derLudolf het volgende:
Wat is jouw/jullie mening over shadows/highlights? Lapmiddel of acceptabele bewerking?
Ligt geheel aan het doel van de foto.. Als het doel is weergave van de werkelijkheid moet je bewerkingen beperken.quote:Op maandag 12 november 2018 23:25 schreef derLudolf het volgende:
Goeie link welquote:Op dinsdag 13 november 2018 09:44 schreef Ener-G het volgende:
Dat je camera altijd de beste weergave van de werkelijkheid geeft is ook maar een (foute) aanname
Nog maar een keer:
https://fstoppers.com/edu(...)ontrast-scene-273178
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |