abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 november 2018 @ 23:17:51 #76
481463 reumma010
reumaproblems
pi_182910009
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 november 2018 22:50 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat vermoeden heb ik dus ook. Maar eigenlijk weten we te weinig om hier een oordeel over te geven.
Brollebol die veel kennis heeft over dit soort zaken , denkt daar anders over.

Ik heb zelf ook zoeen vermoeden als jullie. Alleen zelfs dan kunnen ze mij niet eruit knikkeren want mijn klachten zijn verergerd. Dus de ziekte waarmee ik heb ziekgemeld is ernstiger geworden tijdens de ziektewet. Daarom maakt dat niks uit.

Er is dus sprake van toegenomen medische beperkingen met dezelfde ziekteoorzaak

[ Bericht 5% gewijzigd door reumma010 op 02-11-2018 23:43:00 ]
rp
pi_182910691
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:17 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook zoeen vermoeden als jullie. Alleen zelfs dan kunnen ze mij niet eruit knikkeren want mijn klachten zijn verergerd. Dus de ziekte waarmee ik heb ziekgemeld is ernstiger geworden tijdens de ziektewet. Daarom maakt dat niks uit.

Er is dus sprake van toegenomen medische beperkingen met dezelfde ziekteoorzaak
Wááruit knikkeren?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 2 november 2018 @ 23:56:31 #78
481463 reumma010
reumaproblems
pi_182910824
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:50 schreef r_one het volgende:

[..]

Wááruit knikkeren?
Ik zit nu sinds aantal maanden in de ziektewet. Ik moet na iets langer als een jaar WIA aanvragen. En nadat gesprek zullen ze mij proberen eruit te knikkeren naar de bijstand. Met als argument dat ik al arbeidsongschikt was al voordat ik ziek had gemeld.

Daarom is mijn enige reddingspunt momenteel dat mijn klachten zijn toegenomen met dezelfde ziekteoorzaak NA mijn ziektemelding.

http://lenm-advies.nl/content/view/698/100/

Hier zie je dat het duidelijk is dat als je klachten zijn toegenomen de deur tot de WIA voor je open is en anders MISSCHIEN niet.
rp
pi_182911262
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:56 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Ik zit nu sinds aantal maanden in de ziektewet. Ik moet na iets langer als een jaar WIA aanvragen.
Nee, dat kan niet, na een jaar is te vroeg. Je kunt WIA pas na 88 weken ziekte aanvragen.
quote:
En nadat gesprek zullen ze mij proberen eruit te knikkeren naar de bijstand. Met als argument dat ik al arbeidsongschikt was al voordat ik ziek had gemeld.

Daarom is mijn enige reddingspunt momenteel dat mijn klachten zijn toegenomen met dezelfde ziekteoorzaak NA mijn ziektemelding.

Hier zie je dat het duidelijk is dat als je klachten zijn toegenomen de deur tot de WIA voor je open is en anders MISSCHIEN niet.
Waaruit knikkeren?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_182911312
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:17 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook zoeen vermoeden als jullie.
Je was niet arbeidsongeschikt voor het werk dat jij hebt gedaan toen je begon met werken, dat rijmt niet met het feit dat jij minimaal 26 weken (waarschijnlijk langer) hebt gewerkt. En nogmaals, dan zou je ook geen recht hebben op ziektewet, want niet verzekerd.

Als je dan toch zo graag iets hypothetisch wil horen over die vragen kom ik terug op hetgeen ik ook al verteld heb, het bepalen van de eerste dag van arbeidsongeschiktheid. Het zou een oriënterende vraag kunnen zijn om, zoals r_one zegt, te kijken of je tijdens het laatste werk bij je werkgever arbeidsongeschikt was geworden en vervolgens ontslag hebt genomen waarmee je het UWV benadeelt zou kunnen hebben. Maar zelf als dit zo zou zijn, zou dit gevolgen hebben voor de ziektewet, niet voor het recht op WIA.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:56 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Ik zit nu sinds aantal maanden in de ziektewet. Ik moet na iets langer als een jaar WIA aanvragen. En nadat gesprek zullen ze mij proberen eruit te knikkeren naar de bijstand. Met als argument dat ik al arbeidsongschikt was al voordat ik ziek had gemeld.

En nu geef ik het op.
pi_182911408
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:21 schreef Brollebol het volgende:

[..]

Je was niet arbeidsongeschikt voor het werk dat jij hebt gedaan toen je begon met werken, dat rijmt niet met het feit dat jij minimaal 26 weken (waarschijnlijk langer) hebt gewerkt. En nogmaals, dan zou je ook geen recht hebben op ziektewet, want niet verzekerd.

Als je dan toch zo graag iets hypothetisch wil horen over die vragen kom ik terug op hetgeen ik ook al verteld heb, het bepalen van de eerste dag van arbeidsongeschiktheid. Het zou een oriënterende vraag kunnen zijn om, zoals r_one zegt, te kijken of je tijdens het laatste werk bij je werkgever arbeidsongeschikt was geworden en vervolgens ontslag hebt genomen waarmee je het UWV benadeelt zou kunnen hebben. Maar zelf als dit zo zou zijn, zou dit gevolgen hebben voor de ziektewet, niet voor het recht op WIA.

[..]

En nu geef ik het op.
Ik snap jou ook wel. Alleen je moet begrijpen dat er hier mensen aanwezig zijn die anders denken als jou.

Ik zit daar dus een beetje tussen. De een zegt dat ik wel een probleem kan krijgen terwijl de ander weer zegt van niet.

Wie heeft nou gelijk haha
rp
pi_182911511
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:19 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet, na een jaar is te vroeg. Je kunt WIA pas na 88 weken ziekte aanvragen.

[..]

Waaruit knikkeren?
Na 2 jaar ziektewet , moet ik toch naar een WIA gesprek voor een keuring? En daar kan het zo zijn dat ze mij eruit zullen knikkeren met de reden die ik gaf. Echter Brollebol denkt daar toch echt anders over en dat ze mij dus niet eruit zullen knikkeren met dat reden. Hij is die gene met meer verstand van dit soort zaken. Dus ik ga ervanuit dat hij gelijk heeft.
rp
pi_182911557
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:28 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Na 2 jaar ziektewet , moet ik toch naar een WIA gesprek voor een keuring? En daar kan het zo zijn dat ze mij eruit zullen knikkeren met de reden die ik gaf. Echter Brollebol denkt daar toch echt anders over en dat ze mij dus niet eruit zullen knikkeren met dat reden. Hij is die gene met meer verstand van dit soort zaken. Dus ik ga ervanuit dat hij gelijk heeft.
Nog één poging dan: WAARUIT knikkeren?

Uit de Ziektewet? Of uit de WIA? Welke van de 2 doel je op met 'eruit knikkeren'?
.
pi_182911600
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:30 schreef r_one het volgende:

[..]

Nog één poging dan: WAARUIT knikkeren?

Uit de Ziektewet? Of uit de WIA? Welke van de 2 doel je op met 'eruit knikkeren'?
Allebei. Ziektewet eindigt , daar word ik al zeker uitgeknikkerd. En dan komt die WIA gesprek , en dan is het de vraag of ze mij definitief uit de ''ziekte'' uitkeringen eruit knikkeren of dat ik gewoon recht heb op WIA. Volgens de verzekeringsarts is er een GBM , geen mogelijkheid tot werk. Maar dat is de verzekeringsarts van de ziektewet. Ik moet uiteindelijk in gesprek met de verzekeringsarts van de WIA.
rp
pi_182911795
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:32 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Allebei. Ziektewet eindigt , daar word ik al zeker uitgeknikkerd. En dan komt die WIA gesprek , en dan is het de vraag of ze mij definitief uit de ''ziekte'' uitkeringen eruit knikkeren of dat ik gewoon recht heb op WIA. Volgens de verzekeringsarts is er een GBM , geen mogelijkheid tot werk. Maar dat is de verzekeringsarts van de ziektewet. Ik moet uiteindelijk in gesprek met de verzekeringsarts van de WIA.
WIA kun je niet uitgeknikkerd worden om het doodsimpele feit dat je dan eerst 'erin' moet zitten en dat zit je niet. De vraag is dus: kom je er überhaupt wel in? Ik zie eigenlijk geen reden waarom niet (disclaimer: afgaande op jouw info).

Maar je zult die 88 weken ziekte moeten afwachten, dan krijg je automatisch een brief van het UWV. De situatie kan dan wellicht heel anders zijn, zowel in positieve als negatieve zin.
.
pi_182911949
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:41 schreef r_one het volgende:

[..]

WIA kun je niet uitgeknikkerd worden om het doodsimpele feit dat je dan eerst 'erin' moet zitten en dat zit je niet. De vraag is dus: kom je er überhaupt wel in? Ik zie eigenlijk geen reden waarom niet (disclaimer: afgaande op jouw info).

Maar je zult die 88 weken ziekte moeten afwachten, dan krijg je automatisch een brief van het UWV. De situatie kan dan wellicht heel anders zijn, zowel in positieve als negatieve zin.
Dat ik er in kom is zeker. Alleen die uitsluitingsgronden voel ik me niet zo fijn bij. Dus als je al arbeidsongeschikt/ziek was voor de ziekmelding of voor dat je begon te werken. Arbeidsongeschikt en ziekte wordt hier als 2 verschillende dingen gezien , alleen bij de UWV weetje het maar nooit.

Bij die ene rechtszaak waarbij het iemand betreft die nooit is afgekeurd maar wel jaren bijstand had , is misschien extreem maar het feit dat hij ''arbeidsongeschikt'' wordt genoemd nog voordat hij begon met werken , terwijl er geen keuring bij de WIA had plaats gevonden , toont aan dat er altijd een gevaar loert die ook voor mij geldig KAN zijn ongeacht of ik nou wel of niet recht heb op ziektewet en dus lange tijd achter elkaar heb gewerkt.
rp
pi_182912150
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:47 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Dat ik er in kom is zeker. Alleen die uitsluitingsgronden voel ik me niet zo fijn bij.
Als je wordt uitgesloten (bij aanvraag), kom je er zeker NIET in.
.
pi_182912156
Wat trouwens ook voordelig is voor mij is dat er tijdens werk geen uitval heeft plaats gevonden. Ik ben ontslagen door werkgever.
rp
pi_182912167
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:57 schreef reumma010 het volgende:
Wat trouwens ook voordelig is voor mij is dat er tijdens werk geen uitval heeft plaats gevonden. Ik ben ontslagen door werkgever.
Mag ik vragen wat de reden van ontslag (de ontslaggrond) was?
.
pi_182912177
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:57 schreef r_one het volgende:

[..]

Als je wordt uitgesloten (bij aanvraag), kom je er zeker NIET in.
WIA aanvraag is al geaccepteerd. Ik heb al een brief van de UWV waarin staat dat ik tot einde ziektewet recht heb op ziektewet , dus max 2 jaar , waarna WIA aanvraag en afhandeling plaats moet vinden.

Dit staat in de brief van de UWV.
rp
pi_182912192
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat de reden van ontslag (de ontslaggrond) was?
Ik werkte voor een uitzendbureau. Ik werd gebeld en hoefde niet meer te komen. Er was geen reden. Uitzendbureaus zijn crimineel dat weet iedereen onderhand wel. Mijn uitzend-contract werd niet verlengt en dus moest ik WW aanvragen.
rp
pi_182912242
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:59 schreef reumma010 het volgende:

[..]

WIA aanvraag is al geaccepteerd. Ik heb al een brief van de UWV waarin staat dat ik tot einde ziektewet recht heb op ziektewet , dus max 2 jaar , waarna WIA aanvraag en afhandeling plaats moet vinden.

Dit staat in de brief van de UWV.
Ik vrees dat jij voorbarige conclusies verbindt aan een algemene brief van het UWV. WIA-aanvraag moet nog plaatsvinden (en dat is dus pas na 88 weken), staat er toch?
.
pi_182912280
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:00 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Ik werkte voor een uitzendbureau. Ik werd gebeld en hoefde niet meer te komen. Er was geen reden. Uitzendbureaus zijn crimineel dat weet iedereen onderhand wel. Mijn uitzend-contract werd niet verlengt en dus moest ik WW aanvragen.
Fase A? En belde het uitzendbureau of het bedrijf waar je je werk deed?
.
pi_182912289
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:02 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik vrees dat jij conclusies verbindt aan een algemene brief van het UWV. WIA-aanvraag moet nog plaatsvinden (en dat is dus pas na 88 weken), staat er toch?
Dit is wat er in de brief staat die ik pas binnen heb gekregen:

Re-integratie aanbeveling en planning:

Uitsteldatum: Max. ziektewet, er hoeven geen vervolgacties verzekeringsarts voor einde wachttijd in het kader van de ziektewet plaats te vinden. Het versturen van de aanvraag WIA en vervolgens oproep en afhandeling daarvan is aan de orde.

Er staat ook bij dat er een GBM situatie is. Geen benutbare mogelijkheden
rp
pi_182912299
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Fase A?
Ja. Het was de uitzendbureau die mij belde.
rp
pi_182912893
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:04 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Dit is wat er in de brief staat die ik pas binnen heb gekregen:

Re-integratie aanbeveling en planning:

Uitsteldatum: Max. ziektewet, er hoeven geen vervolgacties verzekeringsarts voor einde wachttijd in het kader van de ziektewet plaats te vinden. Het versturen van de aanvraag WIA en vervolgens oproep en afhandeling daarvan is aan de orde.

Ja. Dus de WIA aanvraag moet nog gedaan worden. Kennelijk sturen ze aan op een vervroegde aanvraag maar om het goed te kunnen beoordelen, zou je een (geanonimiseerde) scan van die brief hier moeten posten.
quote:
Er staat ook bij dat er een GBM situatie is. Geen benutbare mogelijkheden
Eerlijk gezegd verbaast mij dat. Of ben jij dusdanig aan je rolstoel gekluisterd dat je werkelijk vrijwel helemaal niks meer kunt (dus niet alleen lopen en rennen maar b.v. ook niet jezelf aan- en uitkleden en wassen)?

Maar goed, ik ben geen medicus en moet mij 'op afstand' een (juridisch) beeld vormen.
.
pi_182912924
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:36 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja. Dus de WIA aanvraag moet nog gedaan worden. Kennelijk sturen ze aan op een vervroegde aanvraag maar om het goed te kunnen beoordelen, zou je een (geanonimiseerde) scan van die brief hier moeten posten.

[..]

Eerlijk gezegd verbaast mij dat. Of ben jij dusdanig aan je rolstoel gekluisterd dat je werkelijk vrijwel helemaal niks meer kunt (dus niet alleen lopen en rennen maar b.v. ook niet jezelf aan- en uitkleden en wassen)?

Maar goed, ik ben geen medicus en moet mij 'op afstand' een (juridisch) beeld vormen.
lol. waarom zou je dat willen? dat vind ik persoonlijk wel raar.
rp
pi_182912937
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:39 schreef reumma010 het volgende:

[..]

lol. waarom zou je dat willen? dat vind ik persoonlijk wel raar.
Waarom zou ik wát willen? Wát vind je wel raar?
.
pi_182912973
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:40 schreef r_one het volgende:

[..]

Waarom zou ik wát willen? Wát vind je wel raar?
Jij wilt dat ik een scan maak van dat brief. Waarom zou je dat willen. Dat is wel raar om zoiets te vragen op een forum.
rp
pi_182913054
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 01:43 schreef reumma010 het volgende:

[..]

Jij wilt dat ik een scan maak van dat brief. Waarom zou je dat willen. Dat is wel raar om zoiets te vragen op een forum.
Nee hoor, dat wordt wel vaker gevraagd (en gedaan) in WGR en is om de feiten helder op een rijtje te krijgen zodat we je gericht van een (maatwerk)advies kunnen dienen. Want bij dit soort zaken is elk geval uniek en is e.e.a. sterk afhankelijk van de juiste formuleringen en context.

Persoonlijk heb ik er he-le-maal niks aan. Je moet namen etc. en (in dit geval) medische informatie uiteraard wel zwart afblokken.

Ik zie dat jij de Nederlandse taal niet helemaal machtig bent; no offence maar het komt aan op de exacte bewoordingen.

Maar voel je vooral niet verplicht.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')