Waar?Jasmijn & ik, te Utrecht
Wanneer?Recent twee keer:
één keer 2,5 week geleden op een zaterdag, de tweede keer afgelopen dinsdag.
Gek genoeg "ken" ik dit restaurant al heel lang, het zit bijna letterlijk bij me om de hoek, maar ik was er nog nooit geweest. Dat gaat nu wel veranderen. Wat een vondst!
Wat at je?De eerste keer dat ik daar was, kozen we het Jasmijnbanket, waarbij een verrassingsmenu wordt geserveerd:
We kregen een amuse, en daarna kregen we beiden hetzelfde voor- en tussen-gerecht, en vervolgens kregen we samen 3 verschillende gerechtjes als "hoofdmaaltijd" (alle gerechtjes kwamen van de kaart met Jasmijnhapjes, ze kiezen hier random uit, dus het verrassingsmenu is ook een volgende keer een verrassing), gevolgd door een toetje naar (vrije) keuze.
Het leek ons een prima idee, aangezien we hier nog helemaal niet bekend waren.
Ik heb helaas maar een paar foto's gemaakt...maar goed, dat is altijd beter dan niets:
de amuse was een koekje van allerhande zaken, in een pittig saté-achtig sausje met wat frisse komkommer. In het kort: erg lekker en vegetarisch.
![oTcV3Rq.jpg]()
Als voorgerecht kregen we de Thaise kokossoep:
Romige en pittige kokossoep met citroengras, laos, tomaten en druppels chili-olie met oesterzwammen.
![XlvXGOi.jpg]()
Wederom erg lekker...én vegetarisch. De prikker met gefrituurde oesterzwammen was leuk en erg lekker bij het smaakvolle soepje.
Hierna kwam als tussengerecht de "Vietnamese lenterol met gekruid sojagehakt". Nu maak ik zelf regelmatig lente-rolletjes en heb ze ook wel buiten de deur gegeten, maar deze waren zo prettig gekruid, dat ze veruit mijn favoriet zijn op lente-rolletjes gebied.
en wederom...vegetarisch!
Totaal niet storend, voor mijn vleesetende vriendje zelfs wel een leuke verrassing. Wat een smaken!
Als hoofd kregen we de volgende drie hapjes, met een kommetje rijst:
-Makreel met tomaten- chilipasta (Op huid gebakken makreel met huisgemaakte tomaten-chilipasta en ananas).
-Spinaziesalade met gekarameliseerde walnoten
-Groene curry met kip (Pittige geurige groene curry met kip, groente, kokosroom en frisse limoenblad).
De makreel was heerlijk, de salade heel passend op de volle tafel, maar de grote ster was de kip in currysaus...die kip was sappig en krokant aan de buitenkant, werkelijk nog nooit zo lekker kip gegeten.
Als toetje koos ik gestoomde zwarte kleefrijst, friszoete mango-kokossaus met pomelo en kaki, krokante kokosrasp met bruine palmsuiker, sesam en pinda.
Het was werkelijk geweldig.
De tweede keer dat ik er heen ging (dit keer met een vriendin), kozen we er voor gewoon zelf gerechtjes te bestellen. Ik had eerder begrepen dat men dan adviseert om 3 gerechtjes per persoon te bestellen (dan heb je geen dubbelingen, zoals bij het Jasmijnbanket)...dat hebben we gedaan, en dan heb je inderdaad meer dan genoeg!
Het is erg leuk dat je zo veel kunt proeven, het is ook echt allemaal gemaakt om samen te delen.
Wij kozen 2 dingen hetzelfde als ik eerder had gegeten, de lente-rolletjes en de kip in currysaus (omdat die echt té lekker is om niet te nemen),
daarnaast hadden we de Boeddhabuikjes, de Gestoomde buideltjes met gamba en bamboe, de Procureur met chili-sojabonensaus (die had een leuk Koreaans tintje!), en de Eendenborst met vijf-kruiden en pannenkoekjes.
Vooraf kregen we ook dit keer een amuse (zelfde als vorige keer), en werd er bij de kip in currysaus een bakje rijst geserveerd.
Net als de eerste keer zat er werkelijk niets tussen dat minder was, ik ben echt onder de indruk van dit restaurant.
Beide keren dronken we er een Grechetto bij. Deze werd de eerste keer aangeraden, het is immers best lastig om bij zoveel uiteenlopende smaken een goede wijn te drinken. Ik kende die druif niet, maar de wijn bleef inderdaad goed staande bij alle gerechtjes. Ben er daarom ook de tweede keer niet vanaf geweken.
Impressie?De ontvangst is hartelijk, het interieur is warm/gezellig. Het viel de eerste keer op dat het erg druk was. Niet zo gek op een zaterdag, maar ieder tafeltje dat vrijkwam werd ook bijna direct weer bezet. Gedurende de maaltijd was de bediening ook prettig, twee verschillende mensen aan ons tafeltje, maar iedereen deed voluit z'n best en men gaf ook ongevraagd tips en informatie.
De gerechten werden in een prettig tempo geserveerd.
Die amuses zijn een leuke binnenkomer, je voelt je er echt meteen welkom.
De tweede keer, op dinsdagavond, had ik niet gereserveerd....ze hadden gelukkig nog nét 1 vrij tafeltje over. Maar goed, ook op dagen dat de meeste restaurants half leeg zijn, is het dus raadzaam bij deze tent te reserveren!! Hartje Lombok, wie had dat ooit gedacht!!
Kosten?De eerste keer 2* jasmijnbanket, flesje wijn, en een leuke fooi: 110
De tweede keer 6 (niet al te kostbare) Jasmijnhapjes, ruim meer wijn, karaf water en een fooi: 120
Cijfer?Gezien de plek (bij mij om de hoek), de sfeer (beide keren zeer prettig), het eten (niets op aan te merken) en de prijs (meer dan schappelijk gezien de hoeveelheid wijn en de kwaliteit van het eten), kom ik uit op een 10.