abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182800746
Goedenavond allen.

Omdat ik mij zorgen maak over hoe het eraan toe gaat bij mij op het werk, post ik dit. Misschien hebben anderen ook in een soortgelijke situatie gezeten en kunnen ervaringen delen.

Ik zal eerst vertellen over mijn persoonlijke situatie. Ik ben al sinds 6 jaar pakket bezorger bij verschillende firmas waaronder de grootsten. Deze werkten allemaal met subcontractors. In het begin werd er redelijkerwijze nog aan de arbeids omstandigheden gedacht maar tegenwoordig is het bar en boos. Waar toen de pakketdienst zelf nog een oogje in het zeil hield wat de omstandigheden van de chaffeurs aangaat is dat nu volledig van de baan. Het is zo erg dat er gewoon de andere kant op wordt gekeken als er mistanden ontstaan.

Chaffeurs krijgen overuren niet uitbetaald, terwijl deze 10-30 overuren per maand maken. De urenbriefjes/dagstaten worden onder het oog van de subcontractor zo invevuld dat er maximaal 8 uur per dag wordt gereden. Ook is er geen pauze dus je werkt 9-10 uur per dag non-stop. Alle chaffeurs worden betaald naar cao beroepsgoederenvervoer maar dat word totaal niet gerespecteerd.

Het gevolg is dat chaffeurs zich uit de naad werken en proberen voor 5 uur terug op het depot te zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat van de +- 25 wagens op het depot er zon 10 serieuze schade hebben opgelopen omdat er bijna aan de lopende band ongelukken gebeuren. Vrijwel elke week is het raak en de bussen zien er niet uit. Oververmoeidheid is een serieus probleem want iedereen is op de helft van de week gebroken en bekaf. Dit wordt opgemerkt door de firma maar er worden geen maatregelen genomen. Sterker nog het aantal paketten en stops nemen elke keer toe. Alle docks zijn bezet bij ons dus er is geen uitbreidmogelijkheid. De oplossing is dus dat iedereen veel teveel werk opgelegd krijgt. Het is een levensgevaarlijke situatie.

Ik en meerdere chaffeurs hebben het probleem al aangekaart maar we krijgen te horen dat het qua geld niet uitkan en het zogenaamd geen vetpot is. Maar daarentegen kunnen wij wel gratis en voor niets werken natuurlijk.

De subcontractors in samenwerking met de pakketdienst zijn zeker op de hoogte van de misstanden, maar alles moet voor de allerlaagste vergoeding en dan met de maximale lading werk goedkomen. Het is wachtten totdat iemand over vermoeid tegen een boom aanknalt. Hopelijk zal het niet zover komen maar ik zie het somber in.

Als iemand een soorgelijke ervaring heeft en eventueel zou willen vertellen hoe hij/zij ermee om is gegaan zou ik dat graag willen horen.
pi_182801240
Wat mij betreft moet je onder die omstandigheden niet eens wíllen werken voor dergelijke firma's.

Momenteel zijn er gelukkig genoeg vacatures te vinden van werkgevers die goede arbeidsomstandigheden wel op waarde weten te schatten.

Als iedereen gewoon zou weigeren om zich dusdanig als loonslaaf cq voetveeg gebruikt te worden dan zou zo'n bedrijf waarschijnlijk niet zolang wegkomen met het uitbuiten en grenzen opzoeken van het personeel / inhuur.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_182804305
Hoe laat beginnen jullie? En wat is de consequentie als je niet om 17:00 op het depot bent? En tenslotte: wat gebeurt er als je wél een halfuur middagpauze neemt?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_182804481
Drones inzetten.
  zondag 28 oktober 2018 @ 22:12:09 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182804911
Herkenbaar. Normale gang van zaken in Engeland. Blijkbaar in Nederland ook niet ongewoon dus.
Resistance is futile.
pi_182808389
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 21:55 schreef r_one het volgende:
Hoe laat beginnen jullie? En wat is de consequentie als je niet om 17:00 op het depot bent? En tenslotte: wat gebeurt er als je wél een halfuur middagpauze neemt?
Half 8 in de ochtend beginnen wij, en als je niet om 5 op het depot bent werk je gratis en voor niets totdat je al je paketten kwijt bent. Alles wat je mee terug neemt komt de volgende dag op je stapel erbij. Als je pauze neemt, moet je er niet op rekenen dat je voor half 7 terug bent.
  maandag 29 oktober 2018 @ 06:13:52 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182808398
Hoe groot is het bedrijf (aantal mensen in dienst)?
pi_182808418
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 06:13 schreef Lunatiek het volgende:
Hoe groot is het bedrijf (aantal mensen in dienst)?
Ik zal het beestje niet direct bij zijn naam noemen maar het is een van de allergrootsten, niet alleen in nederland.
  maandag 29 oktober 2018 @ 06:29:37 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182808423
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 06:24 schreef Koenders10 het volgende:

[..]

Ik zal het beestje niet direct bij zijn naam noemen maar het is een van de allergrootsten, niet alleen in nederland.
UPS, TNT, DHL, DPD dus Lunatiek.
Resistance is futile.
  maandag 29 oktober 2018 @ 06:33:42 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182808456
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 06:10 schreef Koenders10 het volgende:

[..]

Half 8 in de ochtend beginnen wij, en als je niet om 5 op het depot bent werk je gratis en voor niets totdat je al je paketten kwijt bent. Alles wat je mee terug neemt komt de volgende dag op je stapel erbij. Als je pauze neemt, moet je er niet op rekenen dat je voor half 7 terug bent.
Dat teruggekeerde pakket de volgende dag weer op dezelfde route uitgeleverd worden, is wel 100% logisch en correct natuurlijk.

De rest niet. Komt er op neer dat de routes te vol gepland worden en dat is een slim trucje om je headcount zo laag mogelijk te houden. 10 man minder is al gauw 400.000 tot 500.000 besparing per jaar.
Resistance is futile.
pi_182808590
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 06:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat teruggekeerde pakket de volgende dag weer op dezelfde route uitgeleverd worden, is wel 100% logisch en correct natuurlijk.

De rest niet. Komt er op neer dat de routes te vol gepland worden en dat is een slim trucje om je headcount zo laag mogelijk te houden. 10 man minder is al gauw 400.000 tot 500.000 besparing per jaar.
Ik weet niet of het zoveel bespaart omdat er elke week wel iemand zijn bus in de prak rijd.
pi_182808759
Waarom schrijf je niet je overuren?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_182808817
Lid van een vakbond? Je zou het daar kunnen aankaarten? En anders gewoon lekker weggaan en wat anders zoeken.
Volgens mij heb je tegenwoordig zo wat anders gevonden :)
  maandag 29 oktober 2018 @ 07:29:51 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182808888
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:32 schreef Koenders10 het volgende:
Deze werkten allemaal met subcontractors.
Daar moet je zijn, dat is jouw werkgever, niet de pakketdienst.

Jouw werkgever heeft blijkbaar een te strakke prijs afgesproken, dat kan je de pakketdienst niet kwalijk nemen. Ondank de prijsafspraak moet hij jou CAO conform behandelen. Niet de pakketdienst.
Tot nooit .......
  maandag 29 oktober 2018 @ 08:02:59 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182809167
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 06:24 schreef Koenders10 het volgende:

[..]

Ik zal het beestje niet direct bij zijn naam noemen maar het is een van de allergrootsten, niet alleen in nederland.
Dus dan heb je een OR. Wat doet die? Slapen?

Hoef niet te weten wie het is btw. Boeit niet.
  maandag 29 oktober 2018 @ 08:12:15 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182809294
Welkom in de transport en logistiek.
And so is the past
  Redactie Frontpage maandag 29 oktober 2018 @ 08:45:32 #17
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_182809582
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dus dan heb je een OR. Wat doet die? Slapen?

Hoef niet te weten wie het is btw. Boeit niet.
Subcontractors (uitzendbureautjes met busjes en chauffeurs) vallen niet onder de OR.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_182809817
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 07:09 schreef papernote het volgende:
Waarom schrijf je niet je overuren?
De baas stuurt ze dan terug met het verhaal dat je ze moet aanpassen, dus 8 uur per dag.
pi_182809954
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 09:04 schreef Koenders10 het volgende:

[..]

De baas stuurt ze dan terug met het verhaal dat je ze moet aanpassen, dus 8 uur per dag.
En dat weiger je.

Of je rijdt, no matter what, om klokslag 16:00 het depot binnen en laat die stapel maar oplopen. Uiteraard neem je daarbij ook je wettelijk verplichte middagpauze gewoon op.

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 29-10-2018 09:34:20 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  maandag 29 oktober 2018 @ 09:16:44 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182810017
Is algemeen bekend bij die gele rakkers... Je aanvaard het of niet zou ik zeggen..
Genoeg Roemenen die staan te trappelen met hun bussies..
pi_182810426
PostNL is bij een cliënt de derde rij op zaterdag weer niet komen opdagen met medische spullen die doordeweeks in het ziekenhuis noodzakelijk zijn voor deze patiënt. Komen ze doordeweeks langs als er niemand aanwezig is. Als je contact met ze opneemt via Twitter vinden ze het alleen "erg vervelend". Deze persoon is alleen in het weekeinde thuis en niet in staat zelfstandig de deur uit te gaan ivm zijn ziekte. Uitdrukkelijk wordt er aangegeven op zaterdag.
  maandag 29 oktober 2018 @ 09:40:58 #22
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182810436
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:45 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Subcontractors (uitzendbureautjes met busjes en chauffeurs) vallen niet onder de OR.
En die zijn zelf te klein voor een eigen OR?
  maandag 29 oktober 2018 @ 09:42:18 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182810463
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 09:40 schreef Everythingexist het volgende:
PostNL is bij een cliënt de derde rij op zaterdag weer niet komen opdagen met medische spullen die doordeweeks in het ziekenhuis noodzakelijk zijn voor deze patiënt. Komen ze doordeweeks langs als er niemand aanwezig is. Als je contact met ze opneemt via Twitter vinden ze het alleen "erg vervelend". Deze persoon is alleen in het weekeinde thuis en niet in staat zelfstandig de deur uit te gaan ivm zijn ziekte. Uitdrukkelijk wordt er aangegeven op zaterdag.
Dat soort dingen moet je door koeriers laten bezorgen, niet door pakketdiensten.
  maandag 29 oktober 2018 @ 09:43:37 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182810488
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 09:40 schreef Everythingexist het volgende:
PostNL is bij een cliënt de derde rij op zaterdag weer niet komen opdagen met medische spullen die doordeweeks in het ziekenhuis noodzakelijk zijn voor deze patiënt. Komen ze doordeweeks langs als er niemand aanwezig is. Als je contact met ze opneemt via Twitter vinden ze het alleen "erg vervelend". Deze persoon is alleen in het weekeinde thuis en niet in staat zelfstandig de deur uit te gaan ivm zijn ziekte. Uitdrukkelijk wordt er aangegeven op zaterdag.
Hallo, wat vervelend voor je!
We gaan er via hier zo spoedig mogelijk werk van maken..

Kun je voor de snelle afhandeling een foto maken van de zaterdag?
Dankjewel alvast,

Gr de postbode
pi_182810570
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 09:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat soort dingen moet je door koeriers laten bezorgen, niet door pakketdiensten.
Dit gaat via een online dienst die alleen PostNL als optie heeft. Een koeriersdienst gaat de zorgverzekeraar niet vergoeden en het gaat om heel wat aan massa per week. Dat kan deze patiënt niet bekostigen. (oa sondevoeding en benodigdheden en meer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')