abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182709442
Klinkt alsof ik het zwaar heb, deze titel :).

Maar de vraag komt voort uit een discussie wanneer je het als ouders 'makkelijker' gaat krijgen met het reilen en zeilen van je gezin. Je hoort vaak dat de eerste jaren de tropenjaren zijn, en dat daarna de kinderen zelf dingen gaan kunnen, zodat je weer wat meer tijd voor jezelf houdt. Dus zeg maar als ze onderhand naar school gaan.
Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hierover zeggen. Ik heb namelijk zelf het idee dat dan de pittige tijden pas komen. Met sportclubjes, afspraakjes en vooral: het echte opvoeden. Het 'zorgen' in de eerste jaren is fysiek intensief, maar het 'opvoeden' vanaf zeg een jaar of 5/6, dat lijkt me pas echt pittig. Opstandige kinderen in huis die niet luisteren, niet willen eten of niet naar bed willen. En dan de fijne sfeer in huis zien te behouden.

Voor de mensen met oudere kinderen: welke periode vonden jullie het zwaarst?!
pi_182709568
Mijn oudste is nog niet zo oud als jij bedoelt (4), maar ik vond het vanaf 2 jaar makkelijker worden in praktische zin: niet meer zo strak in de slaapjes, geen gedoe met flesjes, hapjes, gebroken nachten.. met zindelijkheid erbij werd het helemaal een stukje cake.

Maar nu.. ik worstel nu weer met zaken als de grens tussen stimuleren/motiveren en pushen, uitdagen vs. hem over z’n grenzen dwingen. Bijvoorbeeld: huilen bij zwemles omdat ie iets niet durft. In hoeverre ‘dwing’ je hem iets toch te doen?

Stom voorbeeld misschien, maar dit soort kwesties, over de vorming van je kind, vind ik veel lastiger dan de babystruggles.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 11:19:49 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_182709680
Lijkt me nogal aan jezelf, je partner, band met je partner, je kinderen en aan de band met en tussen je kinderen te liggen.
De vraag is dus beetje teveel op een enorme groep mensen met compleet uiteenlopende visies, persoonskenmerken en doelen in het leven gericht denk ik
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 24 oktober 2018 @ 11:21:09 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182709693
Daar is eigenlijk geen antwoord op te geven. Ik heb er 5 waarvan de oudste nu het huis uit is en heb de opvoeding nooit als moeilijk ervaren. Wat ik vooral zie als ik om mij heen kijk is dat het 'lastige' kinderen vaak ontbreekt aan structuur. Daar is denk ik de grootste winst te behalen. Structuur en duidelijkheid.
And so is the past
pi_182709723
Ik denk dat elke leeftijd zijn eigen uitdagingen heeft en de struggles die daarbij horen. Bovendien speelt het karakter van de kinderen en de gezinsdynamiek een grote rol.

Mijn kinderen zijn 5 en 6 en bepaalde dingen zijn makkelijker geworden. Ze kunnen hun eigen brood smeren, kleden zichzelf aan, spelen zelfstandig buiten, gaan zelf naar het toilet etc. Aan de andere kant zijn er genoeg strubbelingen waar we druk mee zijn en die ik soms lastig vind.

En ik wil ook zeker niet de (pre)puberteit onderschatten want dat lijkt mij ook een lastige fase. Al is dat ook weer heel afhankelijk van je kind.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 11:32:35 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182709876
Vanaf wanneer wordt het makkelijker? Ik denk als ze echt een jaar of wat het huis uit zijn en op eigen benen staan. (Daar reken ik 'op kamers' dus niet onder.) ;) :D
En dat bedoel ik niet lollig of flauw. :@

[ Bericht 56% gewijzigd door BE op 24-10-2018 12:01:48 ]
pi_182710778
elke leeftijd heeft zijn eigen uitdagingen. Maar op t moment vind ik t best makkelijk..ze zijn 4 en 6 (jongste trekt school prima dat scheelt) wel zwemles en scouting voor de oudste, maar tijdens zwemles doe ik lekker niets en tijdens scouting loop ik hard..en als zemet vriendjes spelen heb je er geen kind aan meestal..
pi_182710903
Even er van uitgaand dat kinderen geen serieuze ziekte hebben, want dat is zeer heftig

Het zwaarste is als ze niet doorslapen, daarna worst het al wat minder heftig. De babytijd is heel veel werk, weinig slapen en een hoop zorg. Dreumessen ook

Peuters zijn al heel wat relaxter qua zorg, maar hier begint het opvoeden al wel meer moeite te kosten

Bij kleuters is het echt een stuk relaxter, maar inderdaad, de rijd die in halen en brengen, sport, kinderfeesten etc wordt meer naarmate de schoolweftijd vordert.

De grootste last is toch wel dat je kind zich engzins gelukkig voelt en een beetje blij en tevreden kan zijn.

Ik vind de fysieke last het zwaarst op jonge leeftijd, maar zorgen over gedrag, school, pesten, etc. Worden groter naarmate ze ouder worden.

Ik vermoed dat dit tot na eventueel afstuderen blijft toenemen.

Kosten: babytijd en kinderopvangtijd zeer hoog. Schooltijd niet zo hoog, puberteit hoger, studeren zeer hoog.
Whatever...
pi_182711377
Vanaf 35 ongeveer, denk ik.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_182714037
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 11:32 schreef Brighteyes het volgende:
Vanaf wanneer wordt het makkelijker? Ik denk als ze echt een jaar of wat het huis uit zijn en op eigen benen staan. (Daar reken ik 'op kamers' dus niet onder.) ;) :D
dat..

De dames zijn 13 en 9... af en toe..... :X :X :X
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 15:12:05 #11
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_182714130
Ik vond het makkelijker worden vanaf de middelbare school met het steeds zelfstandiger worden. Ondanks de puberteit en de schoolperikelen merk ik dat ik het duidelijk makkelijker vind dan de hele basisschool-tijd.

De periode voordat ze naar de basisschool gingen vond ik ook makkelijker dan de basisschoolperiode.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_182722269
Ik denk dat elke leeftijd makkelijke en moeilijke momenten heeft.

Wat ik wel mooi vind. Ik houd al jaren een dagboek bij. En de moeilijkste momenten van behoren nu tot dierbare herinneringen. En soms zou ik willen dat ik weer in die moeilijke momenten zat in plaats van de strubbelingen waar ik nu mee zit. :D
  Licht Ontvlambaar woensdag 24 oktober 2018 @ 20:50:13 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_182722377
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:12 schreef livelink het volgende:
Ik vond het makkelijker worden vanaf de middelbare school met het steeds zelfstandiger worden. Ondanks de puberteit en de schoolperikelen merk ik dat ik het duidelijk makkelijker vind dan de hele basisschool-tijd.

De periode voordat ze naar de basisschool gingen vond ik ook makkelijker dan de basisschoolperiode.
Anders wel, niet direct makkelijker...
Nu is mijnes eigenlijk altijd wel gemakkelijk geweest. Ik vind vooral de wereld om ons heen vaak de bemoeilijkende factor :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:31:48 #14
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_182746540
Ligt er ook aan waar je talenten liggen. Ik ben niet zo'n verzorgtype, dus ik vond de eerste 1,5 jaar het zwaarst. Daarna kunnen ze steeds meer zelf en vond ik het gemakkelijker worden.
Ik geniet van mijn pubers (maar ze zijn ook niet erg lastig of dwars).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:51:59 #15
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_182746805
Wij hebben nu 4 kinderen tussen de 10 en 14 jaar en het is opzich makkelijker als in, we hebben weer meer vrijheid. Maar ook moeilijker omdat "kleine kindjes kleine problemen en grote kinderen grote problemen".
Nu zie ik wel bij vrienden en vriendinnetjes dat wij het nog heel erg makkelijk hebben met de kinderen. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:15:41 #16
37150 livelink
pi_182750211
Grappig wel, bijna iedereen geeft aan dat hun eigen pubers niet zo lastig zijn. Ik ook hoor. Het is volgens mij echt iets waar je in meegroeit en als je er dan middenin zit valt gelukkig meestal wel mee.
pi_182777430
Ik denk kind afhankelijk en periodeafhankelijk

Die van mij zijn 4 en 6 vind het nu makkelijker dan 2 jaar geleden hoef niet continu te denken waar is die, wat doen ze etc. Aan de andere kant je krijgt andere dingen erbij. Speeldates, zwemles, sport en soms wat school allemaal bedenkt waarbij het wenselijk is dat je aanwezig bent en zelf denkt oooh help hoe brei ik het rond. Scheelt denk ik ook nog of jezelf werkt of veel thuis bent etc
Vandaag een verjaardag hier thuis totaal 7 kinderen 2x 6jr, 3x 4jr en 2x 2jr. De 6 en 4 jarigen hebben een hele tijd op het woonerf gespeeld dat we zeiden heeeeeerlijk hebben nu ook eens de kans om elkaar te spreken

Ohja en onze oudste heeft een GPS horloge ivm laatst gewoon gezellig de rondweg van de wijk overgestoken en was gaan rondfietsen. Dus een week fiets op sloten en mag alleen weg met horloge onder het mom kun je ons bellen en wij jou als je thuis moet komen. Nog 2x gesmeerd en door ons opgehaald sinds dien weer binnen de regels }:|

[ Bericht 24% gewijzigd door Goitske op 27-10-2018 20:10:47 ]
pi_182777463
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 10:15 schreef livelink het volgende:
Grappig wel, bijna iedereen geeft aan dat hun eigen pubers niet zo lastig zijn. Ik ook hoor. Het is volgens mij echt iets waar je in meegroeit en als je er dan middenin zit valt gelukkig meestal wel mee.
ik hoor mijn zus wel eens anders _O-
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:03:13 #19
37150 livelink
pi_182777609
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 19:55 schreef Goitske het volgende:

[..]

ik hoor mijn zus wel eens anders _O-
Ik had het ook niet moeten schrijven, want het ging meteen mis gisteren en vandaag. Ze is vandaag uit woede over mij naar mijn ouders gegaan om haar hart te luchten, vrees ik. Ik heb haar de hele dag nog niet gezien. Ik weet niet eens waarom ze nou zo boos op me is.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:07:46 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182777697
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 11:32 schreef Brighteyes het volgende:
Dan sowieso idd :D
Maar iedere leeftijd heeft z'n uitdagingen, en het cliché "kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen" klopt best wel, tot ze de deur uit zijn ofzo.
En de dramalama's onder de ouders maken zich nog steeds "vreselijke zorgen" over kun kinderen als het kind 40 is en iets in het leven loopt niet zoals de ouder het gehoopt had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182777702
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 20:03 schreef livelink het volgende:

[..]

Ik had het ook niet moeten schrijven, want het ging meteen mis gisteren en vandaag. Ze is vandaag uit woede over mij naar mijn ouders gegaan om haar hart te luchten, vrees ik. Ik heb haar de hele dag nog niet gezien. Ik weet niet eens waarom ze nou zo boos op me is.
_O-
Mijn zus had van de week eentje die thuis kwam met een bekeuring omdat ze met z'n drieën op een scooter zaten _O-
En dan ook nog was maar een heel klein stukje tot hier bij huis. En m'n zus ja en wie stond hier? De politie _O-
Ohja favoriete zinnen alles wat met kut begint van kut school tot sport kerk etc
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:12:46 #22
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_182777824
Ik vind het 'hoe overtuig ik ze dat huiswerk een betere tijdsbesteding is dan Netflix' ook best een behoorlijk uitdaging waar ik wel slapeloze nachten van heb ;)

vooralsnog denk ik dat ik nu zeg 'tussen de 0 en 6 jaar' als makkelijkste leeftijd :) Maar dat komt misschien ook wel omdat dat al een tijd geleden is ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:13:24 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182777842
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 20:03 schreef livelink het volgende:

[..]

Ach, ik ben als 12-jarige ook wel eens met een kwaaie kop in een sneeuwbui naar mijn opa gefietst (30 km verderop), en daar werd uiteraard meteen mijn vader gebeld.
We zitten in de auto, draaien daar de oprit af en mijn vader zegt: "zo, jij dacht dat je vader wel even van zijn vader op z'n falie zou krijgen?!"
:')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182786683
quote:
6s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 20:12 schreef E.T. het volgende:
Ik vind het 'hoe overtuig ik ze dat huiswerk een betere tijdsbesteding is dan Netflix' ook best een behoorlijk uitdaging waar ik wel slapeloze nachten van heb ;)

vooralsnog denk ik dat ik nu zeg 'tussen de 0 en 6 jaar' als makkelijkste leeftijd :) Maar dat komt misschien ook wel omdat dat al een tijd geleden is ;)
je delete volgens mij heel veel. Ik vind de 2 jaar ik ga op de grond liggen gillen in de winkel fase ook niet zo'n succes. Niet dat ik daarvan onder de indruk was maar toch...
pi_182786848
Ik vind de zorg tot een jaar of drie ook het zwaarst. Ik ben er dan ook wel heel intensief mee bezig, omdat mijn overtuiging is dat als ik die eerste jaren goed aanpak, het opvoeden makkelijker zal gaan, omdat mijn kind zich gelukkig en veilig voelt en ik er hopelijk ook goed mee kan communiceren.

Is wel een gokje. Als het een kutpuber wordt, wordt het een kutpuber. 14.gif

Eerste jaren zijn fysiek zwaar, je bent er 24/7 mee bezig, daarna is het vooral een mentale kwestie, denk ik.
-nee-
  zondag 28 oktober 2018 @ 19:55:49 #26
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_182799441
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 07:47 schreef Goitske het volgende:

[..]

je delete volgens mij heel veel. Ik vind de 2 jaar ik ga op de grond liggen gillen in de winkel fase ook niet zo'n succes. Niet dat ik daarvan onder de indruk was maar toch...
O ja, die peuterpubertijd.. :X

Dan hoop ik maar dat het over een jaar of 20 makkelijker wordt, zoals BE hierboven ergens zegt :Y ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')