abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182412030
Welkom bij deel 10 van


Originele openingspost van Stratotanker:

quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)
Met Polly van CherryLips in het zonnetje O+



De nieuwe varen van sjaakspark:



Planten van CherryLips in nieuwe Kwantum-potten:



Een mooi ontrollend Monstera-blad van Stratotanker:



Stiekeme nieuwe stekjes bij Crientj:



Uitzicht van Koettie:



Hangende cacti van maily:



Dracaena en basgitaar van Broccolitaartje:



Plantie van bloempje-moi:



En Poes heeft er vertrouwen in dat de Calathea Zebrina in de lente weer gaat stralen:



[ Bericht 4% gewijzigd door _Hestia_ op 09-10-2018 14:23:57 ]
pi_182412243
Die Polly van Cherrylips heb ik ook :o Hij lijkt het nu eindelijk na bijna 2 jaar beter te gaan doen. Eerst was het de hele tijd van: 5 bladeren en als er een nieuwe kwam dan ging er een blad dood.
pi_182412250
Sorry, het duurde me een beetje te lang voor er een nieuw topic werd geopend door Charlie_Brown :@

Op deze mooie zonnige dag heeft de laatste dichte bloem in mijn Spathiphyllum bingo cupido besloten om voorzichtig open te gaan O+



Dus volg hier de live-bevalling :D

[ Bericht 7% gewijzigd door _Hestia_ op 09-10-2018 14:30:42 ]
pi_182413744
Jeeej nieuw topic! *O* Ben de laatste tijd niet veel met planten bezig geweest, maar heb nog wel wat onbewerkte foto's op mijn laptop staan. En aangezien ik geen zin meer had in wat ik aan het doen was speel ik in plaats daarvan dan graag eventjes hersenloos met wat Lightroom schuifjes.

Ga je timelapse maken _Hestia_?

Monstera Variegata.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2018 15:46:05 ]
pi_182413867
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:16 schreef _Hestia_ het volgende:
Sorry, het duurde me een beetje te lang voor er een nieuw topic werd geopend door Charlie_Brown :@

Op deze mooie zonnige dag heeft de laatste dichte bloem in mijn Spathiphyllum bingo cupido besloten om voorzichtig open te gaan O+

[ afbeelding ]

Dus volg hier de live-bevalling :D
Oeps😲
Helemaal niet gemerkt dat ik de laatste was.
Mijn excuses. Is voor mij de eerste keer dat me dat gebeurt dat ik de laatste ben en een nieuwe topic moet openen.
pi_182420916
Whoohoo nummer 10 *O*

Even een kleine update.

Heb een nieuw hoekje ingericht :)
Eindelijk heb ik ook een Alocasia zebrina!


Deze Ficus elastica pink kon ik niet laten staan. Wat een mooie kleuren!


Mijn Monkey opnieuw gepot. Allemaal nieuwe blaadjes als resultaat :)


Deze schattige augurkenplantje kon ik niet laten staan. En we noemen hem Gurkie.
(Heeft iemand de officiële naam voor mij?)


Onze boekenkast is ook flink aan het verwilderen :)



Ook heb ik in de keuken een extra hangstellage gemaakt voor de stekjes en plantjes die in kweek zijn of waar even geen plek voor is.


Sorry voor de kwaliteit. Mijn telefoon is niet meer wat het geweest is :P
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182420940
Wat een prachtige verzameling planten heb jij zeg.
pi_182420995
Mooi O+
Tap tap tap
  Spellchecker dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:07:05 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182421589
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:52 schreef BasNijmegen het volgende:
Whoohoo nummer 10 *O*

Even een kleine update.

Heb een nieuw hoekje ingericht :)
Eindelijk heb ik ook een Alocasia zebrina!
[ afbeelding ]

Deze Ficus elastica pink kon ik niet laten staan. Wat een mooie kleuren!
[ afbeelding ]

Mijn Monkey opnieuw gepot. Allemaal nieuwe blaadjes als resultaat :)
[ afbeelding ]

Deze schattige augurkenplantje kon ik niet laten staan. En we noemen hem Gurkie.
(Heeft iemand de officiële naam voor mij?)
[ afbeelding ]

Onze boekenkast is ook flink aan het verwilderen :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ook heb ik in de keuken een extra hangstellage gemaakt voor de stekjes en plantjes die in kweek zijn of waar even geen plek voor is.
[ afbeelding ]

Sorry voor de kwaliteit. Mijn telefoon is niet meer wat het geweest is :P
Gaaf! Gurkie :D.
pi_182429355
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:52 schreef BasNijmegen het volgende:
Whoohoo nummer 10 *O*

Even een kleine update.

Heb een nieuw hoekje ingericht :)
Eindelijk heb ik ook een Alocasia zebrina!
[ afbeelding ]

Deze Ficus elastica pink kon ik niet laten staan. Wat een mooie kleuren!
[ afbeelding ]

Mijn Monkey opnieuw gepot. Allemaal nieuwe blaadjes als resultaat :)
[ afbeelding ]

Deze schattige augurkenplantje kon ik niet laten staan. En we noemen hem Gurkie.
(Heeft iemand de officiële naam voor mij?)
[ afbeelding ]

Onze boekenkast is ook flink aan het verwilderen :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ook heb ik in de keuken een extra hangstellage gemaakt voor de stekjes en plantjes die in kweek zijn of waar even geen plek voor is.
[ afbeelding ]

Sorry voor de kwaliteit. Mijn telefoon is niet meer wat het geweest is :P
Prachtig!
Ik was gisteren weer bij Bleshyou en heb weer staan kwijlen. Ze hebben echt wel bijzondere exemplaren staan.

Deze staat op de wenslijst: O+
pi_182431300
Oeh bloempje, die is echt gaaf! Hoe heet die?

Waauw Bas, wat een collectie! Echt heel mooi... en die hangplanken O+ dan kan je ze stapelen! Ik denk niet dat mijn vriend ermee akkoord gaat though :p

Ik heb vorige week ook een alocasia zebrina gekocht, en ik word gelijk beloond! Een nieuw blaadje O+


Hij staat gezellig bij de andere nieuwe aanwinst in de vensterbank, als opvulling voor de naar de slaapkamer verhuisde cactusjes:

En naast de door mij mishandelde yucca (had hem met stofzuigen even naar achter geschoven, in een donker hoekje met geen spoortje zonlicht, en daar dan 3 weken laten staan :') )
pi_182431897
Het is de Aglaonema pictum "Tricolor", maar ik vind hem alleen vanaf 40$. Ik heb geen haast. :D

Mijn Kaas Cuprea heeft ook twee nieuwe bladeren in the making. *O*

De tekening op de bladeren lijkt wel wat te verkleuren. Misschien toch te veel licht?
  woensdag 10 oktober 2018 @ 17:53:05 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182435696


Ik heb een Calathea die ik erg mooi vind. Beetje bruine bladpunten, die maar wegknippen? Staat niet in direct zonlicht maar moet mss net iets meer licht dan nu achterin de kamer?
  woensdag 10 oktober 2018 @ 17:54:01 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182435718
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:52 schreef BasNijmegen het volgende:
Whoohoo nummer 10 *O*

Even een kleine update.

Heb een nieuw hoekje ingericht :)
Eindelijk heb ik ook een Alocasia zebrina!
[ afbeelding ]

Deze Ficus elastica pink kon ik niet laten staan. Wat een mooie kleuren!
[ afbeelding ]

Mijn Monkey opnieuw gepot. Allemaal nieuwe blaadjes als resultaat :)
[ afbeelding ]

Deze schattige augurkenplantje kon ik niet laten staan. En we noemen hem Gurkie.
(Heeft iemand de officiële naam voor mij?)
[ afbeelding ]

Onze boekenkast is ook flink aan het verwilderen :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ook heb ik in de keuken een extra hangstellage gemaakt voor de stekjes en plantjes die in kweek zijn of waar even geen plek voor is.
[ afbeelding ]

Sorry voor de kwaliteit. Mijn telefoon is niet meer wat het geweest is :P
Mooi die roze ficus.
pi_182435853
Bas wat een geweldige verzameling! En Gurkie O+
Je zou niet zeggen dat het herfst is met al die planten die nog nieuwe bladeren of bloemen produceren.

Bevallingsupdate:



O+ O+ O+
Jammer dat ik geen camera met statief heb om een echte timelapse te maken. Maar ik maak wel een gifje met al mn foto's achter elkaar ofzo ^O^
  woensdag 10 oktober 2018 @ 18:02:10 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182435869
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 17:53 schreef kaasplankje het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb een Calathea die ik erg mooi vind. Beetje bruine bladpunten, die maar wegknippen? Staat niet in direct zonlicht maar moet mss net iets meer licht dan nu achterin de kamer?
Mooie calathea. O+
Resistance is futile.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 18:02:33 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182435878
Lidl heeft weer een mooie plantenaanbieding, zag ik in de folder.
Resistance is futile.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 18:03:02 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182435890
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:01 schreef _Hestia_ het volgende:
Bas wat een geweldige verzameling! En Gurkie O+
Je zou niet zeggen dat het herfst is met al die planten die nog nieuwe bladeren of bloemen produceren.

Bevallingsupdate:

[ afbeelding ]

O+ O+ O+
Jammer dat ik geen camera met statief heb om een echte timelapse te maken. Maar ik maak wel een gifje met al mn foto's achter elkaar ofzo ^O^
Beetje meepuffen ;)
Resistance is futile.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 18:04:24 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182435916
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:52 schreef BasNijmegen het volgende:
Whoohoo nummer 10 *O*

Even een kleine update.

Heb een nieuw hoekje ingericht :)
Eindelijk heb ik ook een Alocasia zebrina!
[ afbeelding ]

Deze Ficus elastica pink kon ik niet laten staan. Wat een mooie kleuren!
[ afbeelding ]

Mijn Monkey opnieuw gepot. Allemaal nieuwe blaadjes als resultaat :)
[ afbeelding ]

Deze schattige augurkenplantje kon ik niet laten staan. En we noemen hem Gurkie.
(Heeft iemand de officiële naam voor mij?)
[ afbeelding ]

Onze boekenkast is ook flink aan het verwilderen :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ook heb ik in de keuken een extra hangstellage gemaakt voor de stekjes en plantjes die in kweek zijn of waar even geen plek voor is.
[ afbeelding ]

Sorry voor de kwaliteit. Mijn telefoon is niet meer wat het geweest is :P
Ik ben een beetje jaloers :(
Resistance is futile.
pi_182435953
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:03 schreef Seven. het volgende:

[..]

Beetje meepuffen ;)
:% :% :%

Was wel mooier geweest als ik al mn foto's vanuit hetzelfde standpunt kon nemen. Maar hij gaat daarvoor net aan de verkeerde kant open ;(



Dat mooie grote blad van post 3 zit net aan de andere kant dus.

[ Bericht 8% gewijzigd door _Hestia_ op 10-10-2018 18:12:19 ]
pi_182436442


Enkele van mijn hangers
pi_182436460
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:01 schreef _Hestia_ het volgende:
Bas wat een geweldige verzameling! En Gurkie O+
Je zou niet zeggen dat het herfst is met al die planten die nog nieuwe bladeren of bloemen produceren.

Bevallingsupdate:

[ afbeelding ]

O+ O+ O+
Jammer dat ik geen camera met statief heb om een echte timelapse te maken. Maar ik maak wel een gifje met al mn foto's achter elkaar ofzo ^O^
😍 Wauw wat een prachtig shot
pi_182436614
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:33 schreef sjaakspark het volgende:

[..]

😍 Wauw wat een prachtig shot
Dankjewel :*
En leuk die hangers zo, lekker kleurrijk O+
In het datingtopic hadden we het gisteren over je dates klusjes laten doen, ik zoek dus iemand die goed met een boormachine over weg kan en plantenhangers en planken voor mn planten kan maken etc _O-
Zodat ik niet steeds allemaal tafeltjes en kastjes voor mn planten hoef te kopen en de grond vol staat, maar de muren en het plafond ook kunnen :D
pi_182436742
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:41 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dankjewel :*
En leuk die hangers zo, lekker kleurrijk O+
In het datingtopic hadden we het gisteren over je dates klusjes laten doen, ik zoek dus iemand die goed met een boormachine over weg kan en plantenhangers en planken voor mn planten kan maken etc _O-
Zodat ik niet steeds allemaal tafeltjes en kastjes voor mn planten hoef te kopen en de grond vol staat, maar de muren en het plafond ook kunnen :D
Ik raad Harry de Timmerman aan, voor een boor- en kluscursus. Het is werkelijk zo fijn als je zelf dingen kunt ophangen en niet steeds afhankelijk bent van anderen. Beetje Girlpower hoor! Ik heb overigens bij Hornbach een flinke rol touw gekocht voor 8 euro en daar nu al zo'n vijf plantenhangers uit geknutseld. Leuk, makkelijk en stukken goedkoper dan deze ergens kopen.
pi_182437148
Ik heb om die reden een kleine IKEA boormachine voor kleine klusjes. Een grote is mij te zwaar (ligt wel een grote Makita in de schuur indien nodig) en ik doe kleine klusjes wel. Maar ik heb ook een hele lieve buurman in de straat die ook het eea doet voor mij (aangezien mijn man niet van de vlotte is als ik iets wil.
pi_182437917
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:46 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik raad Harry de Timmerman aan, voor een boor- en kluscursus. Het is werkelijk zo fijn als je zelf dingen kunt ophangen en niet steeds afhankelijk bent van anderen. Beetje Girlpower hoor! Ik heb overigens bij Hornbach een flinke rol touw gekocht voor 8 euro en daar nu al zo'n vijf plantenhangers uit geknutseld. Leuk, makkelijk en stukken goedkoper dan deze ergens kopen.
Oh ik heb het toen ik nog met mn ex was vaak zat geprobeerd hoor, maar ik heb er gewoon echt geen talent voor :@
Maar wel makkelijk als je het zelf kunt idd.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 19:55:38 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182438354
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:33 schreef sjaakspark het volgende:
[ afbeelding ]

Enkele van mijn hangers
O+ it!
Resistance is futile.
  Spellchecker woensdag 10 oktober 2018 @ 20:31:28 #29
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182439306
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:02 schreef Seven. het volgende:
Lidl heeft weer een mooie plantenaanbieding, zag ik in de folder.
Gelukkig ben ik vanmiddag al geweest ... :X
pi_182440771
Zelf doen is ook gewoon leuker. Behalve als 't scheef gaat maar ach. Soms roep ik m'n pa erbij maar die mag alleen aanwijzingen geven, wil het zelluf doen.

Ik ben bezig met plantentafels zoeken zodat ik wat beter kan neerzetten maar gedoe. Had op fb een monstera variegata stek aangeboden in ruil voor een stevig tafeltje voor m'n grote monster. Aanbiedingen zijn mini krukjes, macrame hangers (die monster is inmiddels 1 bij 1 meter, hoe heeft dat nut met zo'n hanger) en duizend winkels. Iknow, wil gewoon ruilen want vind ze vaak zo duur en vond dit wel een leuk alternatief. Niet echt geslaagd dus :+
pi_182441111
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 21:33 schreef Koettie het volgende:
Zelf doen is ook gewoon leuker.
Ik vind dat een prima instelling.

Dat gemier van dat je de hele lieve buurman laat komen, omdat "mijn man niet van de vlotte is als ik iets wil". Als je iets wil, moet je het zelf doen. Punt.

Girlpower.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182441185
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 21:50 schreef Jordy-B het volgende:

Als je iets wil, moet je het zelf doen. Punt.
Met hollewandpluggen 😎
pi_182441507
Kunnen we al een topictitel voor het volgende topic reserveren? Ik stel Gurkie voor. O+ Mooie foto's allemaal zeg. Heel leuk! :)

Doet mijn Monstera nou gewoon strike a pose, of is dat mijn (ietwat bijzondere) verbeelding?

pi_182441872
De Makro heeft tegenwoordig ook planten, staan in de folder :)
Tap tap tap
pi_182447412
Ik dacht dat mijn nieuwe Calathea 'White Star' gewoon wat stoffig was (er is geboord in huis, had best gekund), maar na nadere inspectie zag ik dat hij last van beestjes heeft :'(. Wat zijn dit en hoe krijg ik ze weg? Het zijn beestjes van max 1mm groot, en er zit ook een soort web rond de aanzet van het blad. De Calathea staat nu in quarantaine, en de ficus die ernaast stond heeft gelukkig geen beestjes (maar wel opeens allemaal gele blaadjes, maar dat zou ook de herfst kunnen zijn?).

pi_182447638
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 22:10 schreef Stratotanker het volgende:
Kunnen we al een topictitel voor het volgende topic reserveren? Ik stel Gurkie voor. O+ Mooie foto's allemaal zeg. Heel leuk! :)

Doet mijn Monstera nou gewoon strike a pose, of is dat mijn (ietwat bijzondere) verbeelding?

[ afbeelding ]
Haha nee ik zie het ook! En goeie TT voor een volgend topic idd. Ik was met dit topic al iets te snel met invoeren, dus geen naam verder :@

Kiekeboe!



Even stiekem het blad ernaaast vast gehouden voor die andere bloem (zie foto van gisteren) omdat dat qua compositie mooier is :P
pi_182447748
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:21 schreef Chicolade het volgende:
Ik dacht dat mijn nieuwe Calathea 'White Star' gewoon wat stoffig was (er is geboord in huis, had best gekund), maar na nadere inspectie zag ik dat hij last van beestjes heeft :'(. Wat zijn dit en hoe krijg ik ze weg? Het zijn beestjes van max 1mm groot, en er zit ook een soort web rond de aanzet van het blad. De Calathea staat nu in quarantaine, en de ficus die ernaast stond heeft gelukkig geen beestjes (maar wel opeens allemaal gele blaadjes, maar dat zou ook de herfst kunnen zijn?).

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Spint! Rot beestjes. Goed spoelen onder de douche met water. Je hebt er mijten en spulletjes tegen maar kan ook sproeien met groene zeep spiritus mix.
pi_182448345
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:21 schreef Chicolade het volgende:
Ik dacht dat mijn nieuwe Calathea 'White Star' gewoon wat stoffig was (er is geboord in huis, had best gekund), maar na nadere inspectie zag ik dat hij last van beestjes heeft :'(. Wat zijn dit en hoe krijg ik ze weg? Het zijn beestjes van max 1mm groot, en er zit ook een soort web rond de aanzet van het blad. De Calathea staat nu in quarantaine, en de ficus die ernaast stond heeft gelukkig geen beestjes (maar wel opeens allemaal gele blaadjes, maar dat zou ook de herfst kunnen zijn?).

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Het lijkt helaas al een grote uitbraak. Maar geen zorgen, dit is hoe de meeste mensen er voor de eerste keer mee in aanraking komen. 'Oh joh is gewoon wat stof' en dat vervolgens nog even op z'n beloop laten. Vaak is het achteraf aan de staat van de plant al wat langer terug te zien. Beestjes zuigen zeer snel de levensenergie uit een plant.

Niet aan gaan rommelen met onder de douche zetten. Dat heeft echt geen zin. Direct alle geplaagde planten apart zetten en een bestrijdingsmiddel kopen of even een mengsel met 1% groene zeep (geen andere zeep), 1% spiritus en de rest water maken. Daarmee de geplaagde planten iedere week gedurende 4 weken volledig inspuiten. Hou je andere planten ook even goed in de gaten.
pi_182448465
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:21 schreef Chicolade het volgende:
Ik dacht dat mijn nieuwe Calathea 'White Star' gewoon wat stoffig was (er is geboord in huis, had best gekund), maar na nadere inspectie zag ik dat hij last van beestjes heeft :'(. Wat zijn dit en hoe krijg ik ze weg? Het zijn beestjes van max 1mm groot, en er zit ook een soort web rond de aanzet van het blad. De Calathea staat nu in quarantaine, en de ficus die ernaast stond heeft gelukkig geen beestjes (maar wel opeens allemaal gele blaadjes, maar dat zou ook de herfst kunnen zijn?).

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Zo begon het bij mij ook :'( Ik heb vorige week van Pokon een goedje gekocht en de plant daarin zo'n beetje verzopen, zaterdag is het tijd voor ronde 2. Ben benieuwd.
Tap tap tap
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:08:05 #40
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182451553
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:21 schreef Chicolade het volgende:
Ik dacht dat mijn nieuwe Calathea 'White Star' gewoon wat stoffig was (er is geboord in huis, had best gekund), maar na nadere inspectie zag ik dat hij last van beestjes heeft :'(. Wat zijn dit en hoe krijg ik ze weg? Het zijn beestjes van max 1mm groot, en er zit ook een soort web rond de aanzet van het blad. De Calathea staat nu in quarantaine, en de ficus die ernaast stond heeft gelukkig geen beestjes (maar wel opeens allemaal gele blaadjes, maar dat zou ook de herfst kunnen zijn?).

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Oh die heb ik ook. Die van mij is ook niet zo blij ik ben bang dat ik ze teveel water heb gegeven.
pi_182451865
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 17:53 schreef kaasplankje het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb een Calathea die ik erg mooi vind. Beetje bruine bladpunten, die maar wegknippen? Staat niet in direct zonlicht maar moet mss net iets meer licht dan nu achterin de kamer?
Die van mij heeft ook bruine randen, en ik heb haar juist nog verder in het donker gezet omdat ik toch het vermoeden dat dat zij teveel licht kreeg.
Hoe is je luchtvochtigheid in huis?
pi_182451880
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:33 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Haha nee ik zie het ook! En goeie TT voor een volgend topic idd. Ik was met dit topic al iets te snel met invoeren, dus geen naam verder :@

Fixed. :s)
pi_182451940
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:25 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Fixed. :s)
^O^
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:44:20 #44
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182452233
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:24 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die van mij heeft ook bruine randen, en ik heb haar juist nog verder in het donker gezet omdat ik toch het vermoeden dat dat zij teveel licht kreeg.
Hoe is je luchtvochtigheid in huis?
Redelijk lage luchtvochtigheid. Wij hebben een heel zonnige kamer met grote ramen op het zuiden. Ik zet als 't zonnig is zelfs hartje winter de cv uit omdat de zon dan de kamer opwarmt tot 25 C. De vensterbank is echt heet, ook vandaag. De Calathea staat helemaal a/d andere kant van de kamer. Ik sprak mevrouw vd bloemenwinkel die zei dat die plant maar een klein beetje water nodig heeft 1x per week. Ik dacht juist veel en heb ze gedompeld in een emmertje.
pi_182452305
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:44 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Redelijk lage luchtvochtigheid. Wij hebben een heel zonnige kamer met grote ramen op het zuiden. De vensterbank is echt heet, ook vandaag. De Calathea staat helemaal a/d andere kant van de kamer. Ik sprak mevrouw vd bloemenwinkel die zei dat die plant maar een klein beetje water nodig heeft 1x per week. Ik dacht juist veel en heb ze gedompeld in een emmertje.
Volgens mij is dompelen juist goed, alleen niet te vaak. Ik giet en ben nog aan het uitvogelen hoeveel ze nodig hebben. Ze geven het doorgaans zelf goed aan: als ze niet meer bewegen, verschrompelen of spastisch worden hebben ze water nodig. Maar de ene Thea is de ander ook weer niet, dus leer je plant kennen. Mijn Zebrina heeft veel meer water nodig dan mijn Orbi, ook al is die veel groter.

Lage luchtvochtigheid is echter desastreus voor calathea's. Die willen een 60%+. Nu hebben ze dat bij mij, en ik heb nog steeds bruine randjes, maar ok. Dat kan weer andere oorzaken hebben.
pi_182452479
Mijn Monstera krijgt gele bladeren. Teveel zonlicht? Al zijn de bladeren die geel worden degene die juist niet direct zonlicht krijgen. :? Hij staat voor een raam, waar smiddags de zon schijnt.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 15:00:01 #47
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182452528
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:48 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Volgens mij is dompelen juist goed, alleen niet te vaak. Ik giet en ben nog aan het uitvogelen hoeveel ze nodig hebben. Ze geven het doorgaans zelf goed aan: als ze niet meer bewegen, verschrompelen of spastisch worden hebben ze water nodig. Maar de ene Thea is de ander ook weer niet, dus leer je plant kennen. Mijn Zebrina heeft veel meer water nodig dan mijn Orbi, ook al is die veel groter.

Lage luchtvochtigheid is echter desastreus voor calathea's. Die willen een 60%+. Nu hebben ze dat bij mij, en ik heb nog steeds bruine randjes, maar ok. Dat kan weer andere oorzaken hebben.
Ja, je hebt gelijk, maar teveel water(natte voeten) is ook weer niet goed. ik heb een Calathea majestica "Sanderiana"

quote:
Calathea`s dragen opvallende, kleurrijke en fraai getekende bladeren. Aan de hand van de bladtekening worden enkele groepen onderscheiden.

De bekendste soorten hebben een geveerd patroon van smalle of brede banden langs de hoofdnerf en de zijnerven. De bekende Calathea makoyana is veruit de sterkste. Het blad heeft een breedvlekkerige tekening die op de paarsrode onderkant doorschemert. Doet het erg goed bij andere planten.
Calathea lancilifolia, langgerekt, lancetvormig blad, bovenzijde vlekkerig groen, onderkant egaal rood.

Een tweede groep vertoont een verlopende kleurenband over de hoofdnerf en aan weerskanten ervan, doorlopend tot bij de bladrand. Calathea roseopicta is veelzijdig gevlekt met subtiele wisseling van kleur en tekening; Calathea picturata is de bonte variante. Vereist veel zorg.

Soorten met roze of witte, smalle lijnvormige strepen over de zijnerven. Duidelijke lijntekening op het jonge blad, vervaagt bij het ouder worden. Calathea ornata is opvallend en erg sterk.

Een kleine groep heeft ongetekende bladeren, waartoe ook Calathea crocata behoort. Wordt als enige in bloei aangeboden, met een onopvallend blad.

Enkele praktische tips voor het gebruik:

Calathea is geen gemakkelijke kamerplant. Ze verlangt een vrij koele (18 tot 23 gr.) en half beschaduwde plek. Dat maakt de plant goed geschikt voor donkere kamers en duistere hoeken. Staat ze te warm, dan gaan de bladeren krullen.

De plant heeft behoefte aan hoge luchtvochtigheid, het beste is een omgekeerde schotel in een schaal met water zetten. Of de pot in een ruimere 'overpot' plaatsen met een bodempje water, al dan niet opgevuld met veenmos. De plant mag niet met de voeten in het water staan, dat leidt tot wortelrot. Misleidend is de uitgedroogde bovenlaag, terwijl de kluit nog voldoende vochtig is.

Planttype
Bladplant met fraaie kleur en tekening, in talrijke soorten en variëteiten. Breed uitlopend en langgerekt blad. 30 tot 70 cm hoog, 50 cm breed. Calathea lancilifolia en Calathea applicata groeien hoger of breder, min of meer bodembedekkend.

Water
Kluit vochtig houden door `s zomers matig gieten met lauw water. In de winter amper water geven. In de groei broezen met kalkarm (gekookt) water. Hoge luchtvochtigheid (> 60 %).

Temperatuur
Niet winterhard. Matig warm houden, bij voorkeur tussen 18 en 23 C.

Licht
Schaduw of halfschaduw, buiten direct zonlicht. Bontere variëteiten op een lichtere plek.

Bodem
Potgrond die voor Anthurium en orchideeën wordt verkocht. Luchtige, zure (pH 5 – 5,5) potgrond, zoals naaldbosgrond of potgrond met grove turfmolm. Maandelijks normale of tweewekelijks een lichte bemesting. Jaarlijks in de lente verpotten.

Vermeerderen
Door scheuren. Iedere scheut moet minstens drie bladeren hebben
https://www.tuinadvies.nl/artikels/calathea_soorten
pi_182453646
Wat zijn jullie Wishlist-planten en hoe actief ben je er naar op zoek? Wat is de reden dat je die plant nog niet hebt?

Ik vind die camouflageplant Aglaonema pictum "Tricolor" die ik eerder postte echt heel tof, maar die is veel te duur.
Verder wil ik nog wel een aantal Alocasia's, zoals een Alocasia Zebrina en Velvet, maar ik heb al twee Kaasjes staan en het lijkt mij verstandiger om even te wachten tot die wat groter zijn. Ik kan nu nog niet inschatten hoe vol mijn huis dan staat.
Ik hoop vooral dat de planten die ik nu heb snel groter worden, want ik ben best blij met mijn collectie. O+

Please foto's als je onbekende planten op je lijstje hebt staan.
pi_182455307
Ik heb vandaag een sjansje gekocht, een ficus maar weet niet welke en een philodendron selloum stek met giga bladeren. Jeeeej.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 17:45:03 #50
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182455468
Ik heb weinig verstand van de kamerplant. Ik koop wat ik zie in de winkels. Ik heb vandaag 3 planten gekocht en van 2 vd 3 weet ik niet wat het is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')