Ik zou in bed zijn blijven liggen, denk dat het nog het veiligste was geweest?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:38 schreef nanuk het volgende:
Ik heb dit niet gevolgd, 12 episodes teruglezen ga ik ook niet doen.
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom de bestuurder er niet voor gekozen heeft de koers zodanig te wijzigen dat ze tegen een paal was aangereden? De meeste mensen kunnen in die situatie toch nog wel redeneren dat een aanrijding met een trein ernstiger is dan een aanrijding met een verkeerspaal of zo iets. Desnoods het stuur zover om dat het ding eventueel omrolt is altijd nog een beter keuze dan tegen die trein rijden.
Dat is vrij moeilijk te beoordelen. Er zijn geen beelden van en iemand kan op dat moment zodanig in shock verkeren, dat degene anders kan reageren dan normaal.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:38 schreef nanuk het volgende:
Ik heb dit niet gevolgd, 12 episodes teruglezen ga ik ook niet doen.
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom de bestuurder er niet voor gekozen heeft de koers zodanig te wijzigen dat ze tegen een paal was aangereden? De meeste mensen kunnen in die situatie toch nog wel redeneren dat een aanrijding met een trein ernstiger is dan een aanrijding met een verkeerspaal of zo iets. Desnoods het stuur zover om dat het ding eventueel omrolt is altijd nog een beter keuze dan tegen die trein rijden.
Is de bestuurder gehoord? Zelfs in paniek kunnen de meeste mensen nog handelen. Dan gooi je toch het stuur om? Alles beter dan tegen die trein. Hoe oud was ze? Had ze een rijbewijs? Veel ervaring op dat ding?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:49 schreef SuperHartje het volgende:
[..]
Dat is vrij moeilijk te beoordelen. Er zijn geen beelden van en iemand kan op dat moment zodanig in shock verkeren, dat degene anders kan reageren dan normaal.
Ik denk dat het een heel ander verhaal is als je op die Stint staat en dit opeens gebeurt. Hindsight is 20/20 vision.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:51 schreef nanuk het volgende:
Is de bestuurder gehoord? Zelfs in paniek kunnen de meeste mensen nog handelen. Dan gooi je toch het stuur om? Alles beter dan tegen die trein. Hoe oud was ze? Had ze een rijbewijs? Veel ervaring op dat ding?
Niet dat ik de zwarte piet daar wil leggen maar het zijn wel vragen die mij hebben bezig gehouden de laatste tijd.
Een auto rijd ik desnoods met de startmotor over het spoor maakt mij iets uit of dat ding verbranden doet dan.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:07 schreef matspontius het volgende:
https://www.bd.nl/oss/dir(...)-zoals-dit~a4f012a3/
Ach ja, een Stint die stilstaat op het spoor is natuurlijk geen ramp als er geen trein aankomt ......
Andersom zou het ook wel heeeeeeeeeel erg dom zijn om bij voorbaat al te zeggen dat je schuldig bent. En eigen hachje redden, is dat niet de eigenschap van iedereen? Wat zou jij doen in zijn positie? Volmondig schuld bekennen?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:07 schreef matspontius het volgende:
Onze grote vriend voelt zich niet verantwoordelijk maar probeert blijkbaar toch wel dingen te verdoezelen door een gratis Stint aan te bieden - "betrokken ja, schuldig niet". Voorbarige conclusie want het onderzoek is nog helemaal niet afgerond, hoe kun je dan al beweren dat je niet schuldig bent aan het ongeval? Hij is voornamelijk betrokken bij het redden van zijn bedrijf en eigen hachje ......
Dit.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik denk dat het een heel ander verhaal is als je op die Stint staat en dit opeens gebeurt. Hindsight is 20/20 vision.
Verdiep je eens in human factors. In acute stress maken zelf getrainde professionals fouten of bevriezen (Startle and surprise). In bijvoorbeeld de luchtvaart wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 10:51 schreef nanuk het volgende:
[..]
Is de bestuurder gehoord? Zelfs in paniek kunnen de meeste mensen nog handelen. Dan gooi je toch het stuur om? Alles beter dan tegen die trein. Hoe oud was ze? Had ze een rijbewijs? Veel ervaring op dat ding?
Niet dat ik de zwarte piet daar wil leggen maar het zijn wel vragen die mij hebben bezig gehouden de laatste tijd.
Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel. Zeker als je enige ervaring met het besturen van dingen hebt.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verdiep je eens in human factors. In acute stress maken zelf getrainde professionals fouten of bevriezen (Startle and surprise). In bijvoorbeeld de luchtvaart wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed.
Dan kan je vanachter je computer zeggen dat je gewoon het stuur om gooit, zo werkt het niet in de praktijk. En dat is een bekende limitatie van ons brein.
Jij hakt regelmatig met dit bijltje?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:55 schreef nanuk het volgende:
Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel.
Edwin Renzen, ben jij het?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:55 schreef nanuk het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel. Zeker als je enige ervaring met het besturen van dingen hebt.
Hou aub op zeg.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:55 schreef nanuk het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel. Zeker als je enige ervaring met het besturen van dingen hebt.
En ik heb persoonlijke en professionele ervaringen die anders zijn. En die ook nog eens gestaafd worden vanuit de wetenschap.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:55 schreef nanuk het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel. Zeker als je enige ervaring met het besturen van dingen hebt.
Daarom gewoon zijn mond houden en het onderzoek afwachten en al helemaal geen nieuwe Stint aanbieden aan een KDV - over domme acties gesproken. Je eigen hachje redden terwijl er 4 kleine kinderen omgekomen zijn? Nee, zo zit ik niet in elkaar nee. Mijn eigen hachje zou dan wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ....quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Andersom zou het ook wel heeeeeeeeeel erg dom zijn om bij voorbaat al te zeggen dat je schuldig bent. En eigen hachje redden, is dat niet de eigenschap van iedereen? Wat zou jij doen in zijn positie? Volmondig schuld bekennen?
Heeft allemaal ook met respect en empathie te maken - 2 eigenschappen waarbij ik bij deze man ernstig begin te twijfelen of hij deze wel heeft?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:37 schreef matspontius het volgende:
[..]
Daarom gewoon zijn mond houden en het onderzoek afwachten en al helemaal geen nieuwe Stint aanbieden aan een KDV - over domme acties gesproken. Je eigen hachje redden terwijl er 4 kleine kinderen omgekomen zijn? Nee, zo zit ik niet in elkaar nee. Mijn eigen hachje zou dan wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ....
Ik denk dat je in eerste instantie denk dat je hem wel voorbij de trein weet te krijgen. En dat is dan weer beter dan 10 stuiterende kleuters.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:19 schreef Drekkoning het volgende:
En ik heb persoonlijke en professionele ervaringen die anders zijn. En die ook nog eens gestaafd worden vanuit de wetenschap.
Dat het stuur omgooien zou zijn gelukt betwijfel ik niet. Het is alleen de vraag of je brein op zo een ogenblik in staat is de meest rationele actie uit te voeren. En het antwoord daarop is meestal "nee".
Want door het onderzoek af te wachten haal je die kinderen terug?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:37 schreef matspontius het volgende:
Daarom gewoon zijn mond houden en het onderzoek afwachten en al helemaal geen nieuwe Stint aanbieden aan een KDV - over domme acties gesproken. Je eigen hachje redden terwijl er 4 kleine kinderen omgekomen zijn? Nee, zo zit ik niet in elkaar nee. Mijn eigen hachje zou dan wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ....
Wij hebben dan ook geen bergen in Nederland.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:01 schreef john2406 het volgende:
Hoe groot was de afstand tot aan het spoor om nog actie te kunnen ondernemen, ik ging eens met de auto bergaf, stijl, wat bleek geen remmen meer, afstand bijna 1km voor dat ik hem in de achteruit had, weet tot op heden niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb om dat voertuig zo stil te krijgen.
En dat leren ze je niet tijdens rijles!
Klopt. Er zijn maar zeer weinig mensen die de perfecte actie ondernemen onder dit soort paniek situaties. Achteraf is het door mensen tijdens een onderzoek onder het genot van de koffie en een zee aan tijd makkelijk praten. Dat kan iedereen. En ook ik spreek uit ervaring als machinist zijnde. Natuurlijk leer je bepaalde automatismen.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En ik heb persoonlijke en professionele ervaringen die anders zijn. En die ook nog eens gestaafd worden vanuit de wetenschap.
Dat het stuur omgooien zou zijn gelukt betwijfel ik niet. Het is alleen de vraag of je brein op zo een ogenblik in staat is de meest rationele actie uit te voeren. En het antwoord daarop is meestal "nee".
Heel veel ongelukken met de auto kunnen voorkomen worden door gas te geven.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:28 schreef Cherni het volgende:
Er zijn maar zeer weinig mensen die de perfecte actie ondernemen onder dit soort paniek situaties.
Succes als je remmen of motorblok geblokkeerd zijn, knappe startmotor die je dan helpt.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een auto rijd ik desnoods met de startmotor over het spoor maakt mij iets uit of dat ding verbranden doet dan.
Jawel; copy johm2406.user naar copy johm2406-v2.userquote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:32 schreef GereDathan het volgende:
De auto is vervangbaar, jij niet.
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Slipcursus gehad en de eerste reactie is en blijft remmen. En dat is de grootste fout die je kan maken.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:30 schreef Speekselklier het volgende:
Hoeveel mensen krijgen hun auto niet uit een slip? Toch is het op papier zo eenvoudig. Ook als je het oefent op de bekende lokaties voer je de aktie niet uit als je daadwerkelijk in de slip zit.
Helemaal niemand reageerd zoals hij op de training heeft geleerd.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:34 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Slipcursus gehad en de eerste reactie is en blijft remmen. En dat is de grootste fout die je kan maken.
Ondanks de oefeningen durf ik niet te garanderen dat als ik op de normale weg in een slip raak ik juist zal reageren.
Met heel veel geluk denk ik op tijd aan de juiste actie, ligt ook aan de situatie. Een lege weg geeft een stuk minder stress dan een drukke weg. En ook de snelheid en andere zaken wegen mee.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:36 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Helemaal niemand reageerd zoals hij op de training heeft geleerd.
Sterker nog, ik ging een jaar later naar een vervolg trainig.
Ze konden echt opnieuw beginnen om iedereen de basis te leren.
En dat was nog niet eens in een paniek-situatie.
Ik denk dat je helemaal niet meer denkt op zo'n moment maar in blinde paniek raakt - wat heel menselijk is. Die trein reed ook op volle snelheid dus de tijd om dan nog te handelen was miniem ...quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:11 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik denk dat je in eerste instantie denk dat je hem wel voorbij de trein weet te krijgen. En dat is dan weer beter dan 10 stuiterende kleuters.
Eigenlijk moet iedereen zo'n knopje hebben om een slip te creeeren. En dan moet je vrouw gewoon eens in de week dat knopje indrukken. Als je het wekelijks herhaald lukt het je ook als het echt zo ver is.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:38 schreef GereDathan het volgende:
Met heel veel geluk denk ik op tijd aan de juiste actie, ligt ook aan de situatie. Een lege weg geeft een stuk minder stress dan een drukke weg. En ook de snelheid en andere zaken wegen mee.
Ik geef mijzelf 10% kans dat ik juist reageer. En dan nog een krappe 10%.
Jij rekent Limburg Brabant niet onder Nederland, foei kerel, is dit discriminatie?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 13:26 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wij hebben dan ook geen bergen in Nederland.
Of heb jij wel geleerd om links te rijden?
Dat zijn heuvels.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jij rekent Limburg Brabant niet onder Nederland, foei kerel, is dit discriminatie?
Wat heet zijn eigen hachje redden, ding had type goedkeuring in beginsel, misschien had deze de aanpassingen wel doorgegeven en verzuimde de instantie hem op te roepen, dan is het toch wel duidelijk wie zijn hachje dan komt aan het redden of niet?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:37 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nee, zo zit ik niet in elkaar nee. Mijn eigen hachje zou dan wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ....
Kerel jij legt het loodje in Limburg als ik je een heuvel laat nemen op een fits.quote:
Ik heb niet eens een fiets.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kerel jij legt het loodje in Limburg als ik je een heuvel laat nemen op een fits.
Of jij gooit je fits in de greppel?
Dan had de leverancier moeten eisen dat deze keuring plaats zou vinden en dat is blijkbaar niet gebeurd. Dus het gaat wel degelijk om zijn eigen hachje, daarnaast ook om het hachje van de overheid maar dat verbaasd niemand meer denk ik ....quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat heet zijn eigen hachje redden, ding had type goedkeuring in beginsel, misschien had deze de aanpassingen wel doorgegeven en verzuimde de instantie hem op te roepen, dan is het toch wel duidelijk wie zijn hachje dan komt aan het redden of niet?
Zo'n keuring is bij lange na niet gratis. Ik denk dat MrStint blij is dat de RDW zegt dat een keuring niet nodig is.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:19 schreef matspontius het volgende:
Dan had de leverancier moeten eisen dat deze keuring plaats zou vinden en dat is blijkbaar niet gebeurd.
Na ja, even ad hoc. Financieel gezien had hij dat beter wel kunnen laten doen want nu zit hij wat dat betreft helemaal in een onmogelijke positie. Daarnaast natuurlijk moreel verwerpelijk gedrag, zeker gezien het feit dat het om vervoer van kleine kinderen gaat ...... Veiligheid lijkt me dan juist het belangrijkste issuequote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Zo'n keuring is bij lange na niet gratis. Ik denk dat MrStint blij is dat de RDW zegt dat een keuring niet nodig is.
Maakt voor mij geen verschil al was het voor vervoer van dieren!quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
Na ja, even ad hoc. Financieel gezien had hij dat beter wel kunnen laten doen want nu zit hij wat dat betreft helemaal in een onmogelijke positie. Daarnaast natuurlijk moreel verwerpelijk gedrag, zeker gezien het feit dat het om vervoer van kleine kinderen gaat ...... Veiligheid lijkt me dan juist het belangrijkste issue
Goed punt, het moet gewoon altijd veilig zijn, voor eender wie ... Daar is in dit geval duidelijk in verzaakt ...quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maakt voor mij geen verschil al was het voor vervoer van dieren!
Kom op zeg, als de RDW aangeeft dat het niet nodig is? Je mag je auto ook gewoon elke maandag naar de APK brengen. Dan weet je zeker dat die dinsdag veilig is. Dat doe je toch ook niet?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:34 schreef matspontius het volgende:
Na ja, even ad hoc. Financieel gezien had hij dat beter wel kunnen laten doen want nu zit hij wat dat betreft helemaal in een onmogelijke positie. Daarnaast natuurlijk moreel verwerpelijk gedrag, zeker gezien het feit dat het om vervoer van kleine kinderen gaat ...... Veiligheid lijkt me dan juist het belangrijkste issue
Jetcars is geen dealer hoor.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:51 schreef john2406 het volgende:
Ik kocht ook eens een auto bij de dealer, ga ik de dag ernaar naar een garage ermee, ik merkte iets eraan, zegt die tegen mij als ik die auto nu moet keuren keur ik hem af, die is scheef!
Uiteraard laat hem snel zakken die is gisteren gekocht bij ...., die heeft nog aardig wat woorden gekost, kon mij echter een andere uitzoeken naar wat gefluister in de oren. Nou ja ik zal het maar fluisteren noemen, met mij is niet goed zaken te doen.
Dealer jij weet niet wat een dealer is, daar jij met jetcars komen doet!quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jetcars is geen dealer hoor.
De vraag is echter kan de stint ook bij jetcars op het lijstje komen?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jetcars is geen dealer hoor.
Nee, structurele wijzingen aan zo'n voertuig zou ik ook niet laten keuren, gewoon kijken in de praktijk of zo'n ding wel veilig genoeg is - het resultaat hebben we 3 weken geleden gezien (en daarvoor trouwens ook al) ...quote:Op donderdag 11 oktober 2018 14:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Kom op zeg, als de RDW aangeeft dat het niet nodig is? Je mag je auto ook gewoon elke maandag naar de APK brengen. Dan weet je zeker dat die dinsdag veilig is. Dat doe je toch ook niet?
En tussendoor kan je dagelijks je verlichting controleren. Hoe vaak controleer je het?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |