Hallo medefokkers,
Dit is vast een erg herkenbare titel voor sommigen, en al helemaal voor studenten.
Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik vind dat het wel eens klaar mag zijn met het altijd blut zijn.
Ik ben student, betaal huur, boodschappen, studiegerelateerde zaken etc. Ik zou graag wat meer geld aan het einde van de maand overhouden om te sparen. Ik leen bij ome DUO. Ik snap dat lenen natuurlijk niet al te slim is (?) maar in mijn geval kon dit niet anders (ouders kunnen niet mijn hele studie betalen, ik zelf al helemaal niet, werken naast mijn studie is vrijwel niet te doen,al zou ik dat wel graag willen). Ik verzacht het principe van lenen maar met de gedachte dat ik later wel een goede baan ga krijgen (arts).
Ik zou dit geld trouwens graag willen sparen voor een reis, vakantie, of gewoon om een buffer te hebben voor mezelf.
Mijn studie zelf is natuurlijk godsgruwelijk duur en mijn huur is ook niet mals. Verder heb ik ook dingen zoals zorgkosten, lenzen, tel abbo etc. Maar dat zijn vaste kosten die ik niet kan veranderen. Volgend jaar ga ik met mijn vriend samenwonen/zelf een andere ruimte zoeken en ga nu niet in mijn laatste jaar weer van kamer switchen vanwege de huur.
Maar dat ik steeds blut ben vind ik eigenlijk te gek, en ik wil dit ook niet meer. Ik vind dat ik nu oud genoeg ben om controle te nemen over mijn eigen geldzaken.
Ik heb al dingen bedacht, zoals elke maand 100 apart zetten op een spaarrekening, goedkoop tel abbo en dan NIET extra internet steeds bijbestellen, luxe dingen zoals uiteten even opzij zetten, gewoon vaste boodschappen halen en dan niet steeds bij gaan snacken, op
marktplaats oude dingen verkopen etc.
Zoals ik al zei, werken lukt voor mij nu gewoon niet naast mijn studie. Dingen zoals oppassen of een keer meedoen aan een studie voor een vergoeding, dat kan prima. Maar echt een zieke baan ernaast nemen met verplichte werktijden gaat gewoon mijn studie negatief beïnvloeden, en dat vind ik het niet waard (beter gewoon lekker je studie nominaal halen toch).
Nou vroeg ik me af, hebben jullie misschien nog tips om geld te besparen of om geld binnen te krijgen waar ik totaal niet aan gedacht heb?
Hoe hebben jullie dit tijdens je studententijd gedaan?