Want hoe we verder over zijn ideeën en aanhangers ook mogen denken Pim Fortuyn was in de korte tijd dat hij massale landelijke bekendheid genoot een verpletterende persoonlijkheid geworden...
Een vrolijk, maar soms ook getergd persoon... Iemand met een missie. Iemand die het algemene belang prefereerde boven het enge eigen belang... Iemand die er voor zorgde dat, voor het eerst in misschien wel decennia, de landelijke politiek overal weer werd besproken... Iemand ook die een kijkcijferkanon was, want iedereen keek naar de programma's waarin hij acteerde en sprak erover daags daarna op school en in bedrijf... Iemand ten slotte die op lafhartige wijze door een verdwaasde milieuzeloot werd doodgeschoten, in een bedeesd meizonnetje...
Zijn kwajongensachtige glimlach blijft mij bij...
Voor de rest vond ik het een gevaar voor de samenleving!
Eeuwig zonde dat hij gestorven is.
[Dit bericht is gewijzigd door MaoTseTung op 30-12-2002 18:50]
quote:Yep en voor de rest was het een ordinaire relnicht.
Op maandag 30 december 2002 18:45 schreef TechXP het volgende:
maar wel dat hij zijn eigen mening/standpunt had en dit durfde te zeggen.
Ik vond het wel een interessante columnist en scherpslijper maar als politicus gevaarlijk omdat hij uit ijdelheid en eigenbelang het volk opzweepte met zijn 'buitenlanders-zijn-de-schuld-van-jullie-sores'-theorettes en het aanwakkeren van ontevredenheid in 1 van de rijkste landen van de wereld. Hij was blind voor wat hij veroorzaakte en daarmee ernstig gevaarlijk imo.
Oh, wat waren ze allemaal tegen hem, maar is het iemand opgevallen hoeveel mannen er sindsdien een diagonaal-twee-kleuren-gestreepte stropdas dragen? En als ze door hebben hoe, ook met een knikje naar rechts?
quote:Je kunt dit op twee manieren uitleggen natuurlijk.
Op maandag 30 december 2002 19:25 schreef Re het volgende:
Pim werd niet begrepen, voornamelijk door zijn eigen achterban
quote:Dat maakt jou ook zo leuk, rancuneuze, verbale ijdeltuit
Op maandag 30 december 2002 18:46 schreef zodiakk het volgende:
Ik vond het een bijzonder onaangename ijdeltuit, een vervelend interrumperende debater, een drama-queen, een provocateur eerste orde, een man vol rancune.Eeuwig zonde dat hij gestorven is.
Milagro post jij jouw stukje nou nog. Was een mooi stukje.
quote:als je mijn laatste post bedoeld, dat was met een knipoog en nee persoonlijke aanvallen horen niet en niet hier.
Op maandag 30 december 2002 19:48 schreef Ryan3 het volgende:
Bedoeling is eik. dat dit dan niet een onderling affakkeltopic wordt, maar gewoon alleen je commentaar, verder niets.Milagro post jij jouw stukje nou nog. Was een mooi stukje.
quote:Nee, die post waardoor ik op dit idee kwam... Heb ik nog gemeld aan je...
Op maandag 30 december 2002 19:53 schreef milagro het volgende:[..]
als je mijn laatste post bedoeld, dat was met een knipoog en nee persoonlijke aanvallen horen niet en niet hier.
De politiek is 'leeg' voor mijn gevoel. Ik mis Fortuyn nog steeds in de politiek. God o god, wat bracht die man veel te weeg En het erg om te zien dat zijn iedeeën verkracht worden.
Voor een buitenlander zoals ik is het onbegrijpelijk dat er zoveel mis was in dit land, waar iedereen het hart op de tong draagt. Hoezo, mocht niemand ooit zeggen wat hij werkelijk dacht over buitenlanders? Nederlanders zijn altijd de eersten om ergens hun mening over te geven en bekommeren zich niet om de vorm. Waar dit in Vlaanderen in het geniep gebeurt en indirect, gebeurde dit in mijn beleving in Nederland altijd in het openbaar. In de trams en de kroegen die ik ken in Amsterdam. Zelfs op de faculteit.
Er is toch zeker geen enkele Nederlander te vinden die zich houdt aan wat de toplaag dicteert?
Hoe het zij. Pim Fortuyn heeft het doen voorkomen, met zijn magie, dat hier hele volksstammen jarenlang niet konden zeggen wat zij wilden zeggen over de buitenlanders, omdat de politieke elite hen onderdrukte.
Wat mij dus het meest bijstaat van deze ongelukkig man is zijn magie.
quote:Ik denk dat je analyse aardig klopt, op 2 punten na: iedereen mocht zeggen wat ie wilde, maar niet in de politiek en niet in de media. Dat is het (grote) verschil. In Belgie is het idd nog extremer. Maar de politiek daar is dan ook te belachelijk voor woorden. Dat politici zonder enige blik of blozen verhuizen van de ene partij naar de andere is in Nederland uit den boze. Hoogstens Hirsi Ali, maar dat is geen toppoliticus.
Op maandag 30 december 2002 21:04 schreef Staal het volgende:
Fortuyn vertolkte precies wat brede lagen in de samenleving, onuitsprekelijk vaak, dachten.Voor een buitenlander zoals ik is het onbegrijpelijk dat er zoveel mis was in dit land, waar iedereen het hart op de tong draagt. Hoezo, mocht niemand ooit zeggen wat hij werkelijk dacht over buitenlanders? Nederlanders zijn altijd de eersten om ergens hun mening over te geven en bekommeren zich niet om de vorm. Waar dit in Vlaanderen in het geniep gebeurt en indirect, gebeurde dit in mijn beleving in Nederland altijd in het openbaar. In de trams en de kroegen die ik ken in Amsterdam. Zelfs op de faculteit.
Er is toch zeker geen enkele Nederlander te vinden die zich houdt aan wat de toplaag dicteert?
Hoe het zij. Pim Fortuyn heeft het doen voorkomen, met zijn magie, dat hier hele volksstammen jarenlang niet konden zeggen wat zij wilden zeggen over de buitenlanders, omdat de politieke elite hen onderdrukte.
Wat mij dus het meest bijstaat van deze ongelukkig man is zijn magie.
quote:Dus die mensen kwamen alleen in opstand omdat hun mening niet werd vertolkt op de buis? Neemt niet weg dat ze wel overal mochten zeggen wat ze wilden toch?
Op maandag 30 december 2002 21:27 schreef Kordotium het volgende:[..]
Ik denk dat je analyse aardig klopt, op 2 punten na: iedereen mocht zeggen wat ie wilde, maar niet in de politiek en niet in de media.
quote:In Vlaanderen wordt inderdaad één stroming totaal genegeerd. En de ene na de andere zwarte donderdag trekt aan hen voorbij. Toch apprecieerde ik Fortuyn niet als een Vlaams Blok.
Dat is het (grote) verschil. In Belgie is het idd nog extremer. Maar de politiek daar is dan ook te belachelijk voor woorden.
quote:Vlaanderen kent specifieke problemen die in Nederland onbekend zijn.
Dat politici zonder enige blik of blozen verhuizen van de ene partij naar de andere is in Nederland uit den boze. Hoogstens Hirsi Ali, maar dat is geen toppoliticus.
quote:Ja, we leven immers in een televisiedemocratie, en media+politici vormen samen een erg sterk blok: kijk naar Vlaanderen zou ik zeggen.
Op maandag 30 december 2002 21:34 schreef Staal het volgende:
Dus die mensen kwamen alleen in opstand omdat hun mening niet werd vertolkt op de buis? Neemt niet weg dat ze wel overal mochten zeggen wat ze wilden toch?
quote:Dat komt omdat Fortuyn intelligent was en Dewinter niet. Want qua achterban zijn er denk ik redelijk grote overeenkomsten.
In Vlaanderen wordt inderdaad één stroming totaal genegeerd. En de ene na de andere zwarte donderdag trekt aan hen voorbij. Toch apprecieerde ik Fortuyn niet als een Vlaams Blok.
quote:Welke problemen? De nog ernstigere segregatie?
Vlaanderen kent specifieke problemen die in Nederland onbekend zijn.
Op het moment dat hij zelf politiek actief werd, vond ik dat toch minder. Ik vond het op zich wel goed dat zijn 'borrelpraat' werd uitgemeten in de media, maar niet als mogelijke oplossingen voor onze problemen. Ik vond hem te gemakkelijk omspringen met zijn mening en niet altijd even respectvol naar anderen, zoals andere lijsttrekkers, hoewel hij zelf vond dat hij respectvol behandeld diende te worden...
Van mij had hij met zijn lijst in de kamer/kabinet mogen komen, omdat ik vind dat hij ook een kans had moeten krijgen, zeker met een groot deel van de nederlandse kiezers achter zich. Ik heb zelf nog steeds het idee dat ook hij op zijn gezicht zou zijn gegaan, net als de LPF nu, maar om andere redenen, namelijk omdat zijn ideeen geen hout sneden. Helaas heeft hij die kans niet gekregen.
Ik vind ook dat de moord verschrikkelijk was, zoals ik iedere moord verschrikkelijk vind. Om wat voor reden iemand anders ook denkt iemand te mogen vermoorden, er is nooit een reden goed genoeg in mijn ogen! Dat het een politieke moord was, is natuurlijk ook vreselijk, maar ik ben het volledig met Lebbis & Jansen eens: de moord op PF heeft de democratie niet m zeep geholpen, dat doen de mensen die achterblijven. Het geroep over links, de beschuldigingen aan eenieders adres die niet pro-PF waren, de schreeuw dat we onze vrijheid van meningsuiting niet af laten pakken...ik vond en vind het vreselijk. En waar ik me nog regelmatig (zeker nu aan het eind van het jaar met al die overzichten) vreselijk aan erger, is de manier waarop hij als een heilige wordt herdacht. In hemelsnaam, hij was maar een mens met gewone en niet altijd even briljante ideeen en hij is helaas dood....
Daarna ben ik hem natuurlijk blijven volgen, zoals iedereen, maar ook omdat een familielid van me op de kandidatenlijst stond (en ook in de 2e Kamer is gekomen). Ik bewonderde hem nog steeds voor wat hij teweeg bracht (politiek leefde ineens weer), maar wist ook al zeker dat ik in ieder geval niet op hem zou stemmen.
En toen werd het 6 mei. Radio aan op 3FM zoals iedere dag, en net na zessen het nieuws. Gelijk naar de tv kijkend op kantoor, de radio aanhoudend en verbijsterd.
De dag erna, de vermoedelijke dader was bekend. Nog een schok. Uit Harderwijk, daar woon ik ook. En zijn achtergronden, er zijn heel veel familie en kennissen van me die tegen Volkert bij bijv. de Raad van State gestaan hebben. En daardoor kwam het nog dichterbij.
Je kent de vermoorde en weet redelijk goed wie de moordenaar is.
En ik waardeer PF nog steeds dat hij de politiek teruggebracht heeft in de discussie bij mensen. Het leeft weer. En daar zitten ook wel wat nadelen aan wellicht, maar het grote voordeel is wel dat Politiek weer een issue is. Dat zie je ook op FOK, er wordt tenminste weer gediscussieerd en meestal op inhoudelijke argumenten.
Ik heb geen LPF gestemd en zal het ook nooit stemmen en ik word moe van al die mensen die het over het 'gedachtengoed hebben', krijg jeuk van Spong en Hammerstein, van de lijntjes met Pim heb ik mijn buik van vol (Paul Groot in Kopspijkers was hierover briljant), en toch had ik graag gezien dat PF langer op het politieke toneel was geweest.
Vorig jaar november zat ik gewoon bij hem op de thee in Rotterdam. Ik moest hem briefen voor een congres waar hij zou spreken en hij was in het echt net zo als op tv.
Verder heb ik hem bij dat congres nog even kortgesproken.
En daarom komt het wellicht dan harder aan en doet het me meer dan iemand die vermoord wordt die ik nog nooit persoonlijk ontmoet heb.
quote:Vandaar dat er zoveel "nieuwe" kiezers op de LPF hadden gestemd. En ik denk niet dat veel van deze nieuwe kiezers verder zijn gekomen dan de punten die in de media zijn gekomen ipv het programma te bekijken. Zouden zoveel van deze kiezers het bijvoorbeeld ook eens zijn met de plannen dat je, om in de WAO te komen, een werk-gerelateerde ziekte moet hebben..
Op maandag 30 december 2002 21:04 schreef Staal het volgende:
Fortuyn vertolkte precies wat brede lagen in de samenleving, onuitsprekelijk vaak, dachten.
Pim kwam met aardige ideeën maar ik heb hem nauwelijks over de uitvoerbaarheid daarvan gehoord.
Mogelijk is de reputatie van Pim Fortuyn gered en gemaakt door het salvo van Volkert van der Graaf.
Mogelijk was de LPF niet zo groot geworden als Pim Fortuyn niet was vermoord.
Mogelijk was er niet zoveel ruzie geweestbinnen de LPF als één man daar duidelijk de dienst was blijven uitmaken.
Mogelijk waren we naar vier jaren weinig verdergekomen met de oplossingen voor de benoemde problematiek.
Mogelijk was alles goed gegaan.
Wij zullen het niet weten.
Ik denk zelf dat de reputatie van Pim Fortuyn in positieve zin is bevorderd door de moord. Pim Fortuyn is hiermee naar mijn idee tot martelaar gemaakt en een beetje gelovige koppelt daar automatisch een verlossersrol aan.
Ik had graag gezien hoe het met het experiment van Pim Fortuyn zou zijn afgelopen als hij de kans gekregen had het af te maken. De man heeft de politieke belangstelling in ons land een enorme impuls gegeven en taboes op de politieke agenda gekregen. Ik vind dat een beste verdienste. Ik had geen hoge pet op van Pim Fortuyn als kandidaat premier maar dat had ik ook niet van Ad Melkert. Ik denk dat Pim Fortuyn het net als Jan Marijnissen het beste zou doen in de oppositie.
Ik neem het V. van der G. zeer kwalijk dat hij van uitgerekend deze loser een martelaar heeft gemaakt.
quote:Ik denk dat jij de periode met Fortuyn op één manier heb gekeken: de negatief-Fortuyn manier.
Op woensdag 1 januari 2003 21:41 schreef motown het volgende:
Pim Fortuyn:
- inconsequent/onbetrouwbaar (eerst tegen de JSF, later vlak voor zijn dood toch maar weer voor, na een gesprekje met de Amerikaanse ambassadeur)
- arrogant ("Ik wordt de minister-president", "we hoeven ons partijprogramma niet door te laten rekenen door de algemene rekenkamer, al doen alle andere partijen dat wel")
- laf (durfde bijvoorbeeld niet in debat met Marijnissen)
- generaliserend (een hele cultuur tot "achterlijk" bestempelen, zonder mensen individueel te beoordelen)
- populistisch (bekende problemen opnoemen alsof hij Einstein is en vervolgens de schuld heel makkelijk afschuiven op "Paars" of "de immigranten")
- ophitsend (Kok bracht Nederland bij elkaar, ondanks meningsverschillen, Fortuyn creeert een kloof in de zich toch al zo moeizaam ontwikkelende multiculturele samenleving)
- onsportief (vond dat Melkert zich aanstelde, maar wilde in een later debat Rosenmuller niet eens de hand schudden toen die hem op zijn plaats had gezet)
Ik neem het V. van der G. zeer kwalijk dat hij van uitgerekend deze loser een martelaar heeft gemaakt.
Fortuyn was een betrouwbaar persoon. De verhalen dat hij voor zijn dood opeens voor de JSF zou zijn, zijn enkel geruchten. Tevens kende de man weldegelijk zelfreflectie.
Fortuyn heeft heel vaak gezegd dat peilingen geen verkiezingen waren, en hij hield er veel rekening mee dat hij geen premier werd. De uitspraak "Ik wordt minister-president", zeggen in prencipe alle politici.
Fortuyn was niet laf. Dat hij nooit met de SP in debat is gegaan, was puur uit electoraal opzicht, voor zowel hemzelf als de SP. Beide waren/zijn tegen de gevestigde orde. Om het volk te kunnen laten kiezen tusse de linkse en rechtse aanpak, gingen ze elkaar niet onnodig aanvallen.
Generaliserend zijn ook die zeggen dat er geen problemen rondom het asiel- en integratiebeleid zijn. En laten we eerlijk zijn, de islamitische cultuur is achtergesteld en achterlijk.
De problemen oproepen is goed. De gevestigde partijen luisterden nooit naar het volk en haar problemen. Om dan meteen iemand die de problemen wel durft op te noemen populistisch te noemen, is gewoon typisch in het straatje van de gevestigde partijen praten. Paars heeft inderdaad niets aan de problemen in Nederland gedaan, of mag dat niet gezegd worden?
Fortuyn was niet ophitsend. Dat maken de linkse en/of allochtone mensen ervan. Fortuyn gaf kritiek op de multiculturele samenleving en het asiel- en immigratiebeleid. Dat mocht jaren niet gedaan worden, mits je niet als extreem-rechts betiteld wilde worden.
Fortuyn was niet onsportief, da's Rossenmöller juist. Fortuyn's vader was dezelfde week nog overleden. Fortuyn was geëmotioneerd en in tijdnood, aangezien hij diezelfde middag z'n vader nog moest begraven. Bij dat debat waar jij naar verwijst, waren de gevestigde partijen allen tegen één persoon aan het schoppen: Fortuyn. Rossenmöller drukte Fortuyn in de extreem-rechtse hoek. Noem je dat een debat winnen? Fortuyn moest debatteren tegen vijf andere mensen. Nee, het was niet allen voor zich, maar allen tegen Fortuyn. Dat is pas laf.
Kortom, ga jij eens verdiepen in de periode-Fortuyn!
quote:Want?
Op maandag 30 december 2002 18:45 schreef TechXP het volgende:Voor de rest vond ik het een gevaar voor de samenleving!
quote:u only see what u want to see
Op woensdag 1 januari 2003 21:41 schreef motown het volgende:
Pim Fortuyn:een hoop speculaties en slap gelulgehalte
quote:Argumentatie graag.
Op woensdag 1 januari 2003 22:52 schreef macabre het volgende:[..]
u only see what u want to see
quote:Ik was het gewoon niet met hem eens. Hij hitste de boel op en deed het overkomen alsof Nederland opeens van de ene dag op de andere een derdewereldland was geworden, of zo.
Op woensdag 1 januari 2003 22:34 schreef Pingguest het volgende:[..]
Ik denk dat jij de periode met Fortuyn op één manier heb gekeken: de negatief-Fortuyn manier.
quote:Ik las het op NOS Teletekst nog. En zelf als hij tegen was, dan is het helemaal een schande dat de LPF dan toch voor heeft gestemd, alleen omdat Mat Herben toevallig een harde plasser krijgt van mooie vliegtuigjes. Maar goed, nu dwaal ik wat af, want het gaat om Fortuyn en niet om de LPF (duidelijk niet hetzelfde, dat geef ook ik toe).
Fortuyn was een betrouwbaar persoon. De verhalen dat hij voor zijn dood opeens voor de JSF zou zijn, zijn enkel geruchten. Tevens kende de man weldegelijk zelfreflectie.
quote:Die man had echt grootheidswaanzin. En zoals hij het zei vanuit zijn limousine met dat opgeheven vingertje, ik kan het me nog herinneren, het gaf me bijna rillingen over mijn rug, zo luguber kwam het over. Zo van "wacht maar".
Fortuyn heeft heel vaak gezegd dat peilingen geen verkiezingen waren, en hij hield er veel rekening mee dat hij geen premier werd. De uitspraak "Ik wordt minister-president", zeggen in prencipe alle politici.
quote:Onzin. Juist omdat SP een totaal andere aanpak voor de ogen had had Fortuyn ertegen in debat moeten gaan. Hij was juist bang dat de mensen die alleen "Pim" zagen zo wellicht voorgesteld zouden worden aan SP. "Hee, zijn die er ook? Hmmm... Misschien wel een alternatief voor Fortuyn."
Fortuyn was niet laf. Dat hij nooit met de SP in debat is gegaan, was puur uit electoraal opzicht, voor zowel hemzelf als de SP. Beide waren/zijn tegen de gevestigde orde. Om het volk te kunnen laten kiezen tusse de linkse en rechtse aanpak, gingen ze elkaar niet onnodig aanvallen.
quote:Kijk, dat bedoel ik nou. Dat is gewoon te makkelijk. De ene moslim is de andere niet. Net als de ene Christen de andere niet is. Moet ik echt weer die anekdote van de Middeleeuwen erbij halen? Hoeveel verder de Moslims toen waren dan die achterlijke Christenen? Zowel op wetenschappelijk en technologisch als op maatschappelijk en sociaal niveau? Elk individu beleeft zijn of haar eigen geloof anders, ongeacht welk dat geloof ook is. Je kunt een hele cultuur gewoonweg niet "achterlijk" noemen.
Generaliserend zijn ook die zeggen dat er geen problemen rondom het asiel- en integratiebeleid zijn. En laten we eerlijk zijn, de islamitische cultuur is achtergesteld en achterlijk.
quote:Niets aan "de problemen in Nederland"? Je praat hem gewoon na! Natuurlijk heeft Paars heel veel problemen aangepakt, met name op het gebied van werkgelegenheid en economische vooruitgang. Dat er nog problemen over zijn, natuurlijk. Maar er is onder Paars wel degelijk vooruitgang geboekt. En er werd al lang voor de opkomst van Fortuyn kritiek geuit op de Paarse Kabinetten door met name GroenLinks en SP.
De problemen oproepen is goed. De gevestigde partijen luisterden nooit naar het volk en haar problemen. Om dan meteen iemand die de problemen wel durft op te noemen populistisch te noemen, is gewoon typisch in het straatje van de gevestigde partijen praten. Paars heeft inderdaad niets aan de problemen in Nederland gedaan, of mag dat niet gezegd worden?
quote:Als er problemen zijn met de multiculturele samenleving, dan ga je toch niet de multiculturele samenleving zelf de schuld geven? We wonen nou eenmaal samen in dit kleine landje. We moeten nou eenmaal verder met elkaar. Dat doe je dus niet door bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Negeren dat er integratieproblemen zijn? Natuurlijk niet, maar ga dan op zoek naar oplossingen, in plaats vingers te gaan wijzen.
Fortuyn was niet ophitsend. Dat maken de linkse en/of allochtone mensen ervan. Fortuyn gaf kritiek op de multiculturele samenleving en het asiel- en immigratiebeleid. Dat mocht jaren niet gedaan worden, mits je niet als extreem-rechts betiteld wilde worden.
quote:Hey, dan moet je maar niet in een debat gaan. Rosenmuller bekritiseerde Fortuyn om het feit dat hij alleen de problemen opnoemde zonder met concrete oplossingen te komen. Daar had Fortuyn nou eenmaal geen antwoord op. Er werd hard geapplaudiseerd op die terechte kritiek en daar reageerde hij heel onsportief op. Het interview in zijn tuin was ook al zoiets: doet de media moeilijk? Dan schopt hij ze er maar uit. Wouke van Scherrenberg stelt lastige vragen? "Ach mens, ga koken."
Fortuyn was niet onsportief, da's Rossenmöller juist. Fortuyn's vader was dezelfde week nog overleden. Fortuyn was geëmotioneerd en in tijdnood, aangezien hij diezelfde middag z'n vader nog moest begraven.
quote:Nee, onzin. Dit was direct tussen Fortuyn en Rosenmuller en niemand anders. Het ging juist om de problemen van Paars. Rosenmuller maakte alleen het onderscheid dat GroenLinks met concrete (en duidelijk uiteengezette) voorstellen kwam, terwijl Fortuyn alleen maar zeikte en niet met concrete oplossingen kwam. Dat alle andere partijvertegenwoordigers in het debat samen zouden spannen tegen Fortuyn is onzin: ze zijn er allemaal om hun standpunten uit te leggen en om zichzelf te profileren t.o.v. alle andere partijen.
Bij dat debat waar jij naar verwijst, waren de gevestigde partijen allen tegen één persoon aan het schoppen: Fortuyn. Rossenmöller drukte Fortuyn in de extreem-rechtse hoek. Noem je dat een debat winnen? Fortuyn moest debatteren tegen vijf andere mensen. Nee, het was niet allen voor zich, maar allen tegen Fortuyn. Dat is pas laf.
quote:Welke "periode Fortuyn"? Dat is wellicht een van de weinige punten waarop ik het met je eens ben: jammer dat hij nooit meegedaan heeft aan de regering. Alleen vind ik dat om een andere reden dan jij: ik had graag gezien hoe Nederland geleidelijk teleurgesteld zou raken in hem, omdat ik ervan overtuigd ben dat hij niet de nodige oplossingen voor de problemen in Nederland zou brengen. Nu is hij via martelaarschap onstervelijk gemaakt. Mooi is dat. Of nou zijn aanhangers of tegenstanders achteraf gelijk zouden hebben gehad: we zullen het nooit weten, en dat is nou zo jammer.
Kortom, ga jij eens verdiepen in de periode-Fortuyn!
quote:Hetzelfde geldt voor jou natuurlijk.
Op woensdag 1 januari 2003 22:52 schreef macabre het volgende:[..]
u only see what u want to see
quote:Ik denk niet dat je die lijn zo makkelijk kunt trekken. Die twee aspecten van Fortuyn (de "persoon" en de "politicus") lopen nou eenmaal teveel door elkaar heen.
Op woensdag 1 januari 2003 23:16 schreef Dr.Daggla het volgende:
De persoon Pim staat ter discussie, niet de politicus..
Dit topic is juist geopend om je mening te geven over de persoon, niet de politicus.
En zoals hij zelf al zei; ze kunnen zijn hele persoon uitvlakken, maar niet de problemen die hij durfde te benoemen.
Daarbij heb ik bekenden die erg close met hem waren, en hem omschreven als de persoon waar ik hem voor aanzag; een warme, lieve persoonlijkheid met een oor voor iedereen, die zeker niet gespeend was van een kritische blik naar zichzelf. Een goed mens, dat is afgeslacht door een psychopathische rat.
Niets dan respect voor Pim, ik mis zijn verfrissende aanwezigheid in politiek en media nog iedere dag.
Maar hij staat mij tot het meest bij als de Tovenaarsleerling, die hele enge, onbeheersbare dingen heeft weten los te maken.
V.
quote:Idem!
Op maandag 30 december 2002 18:45 schreef TechXP het volgende:
Ik waardeerde zijn:
- ideeen niet
- persoonlijkheid niet
- alles niet
maar wel dat hij zijn eigen mening/standpunt had en dit durfde te zeggen.Voor de rest vond ik het een gevaar voor de samenleving!
quote:Jaja, je las op NOS-teletekst opeens voor de JSF was. Waarom hebben geen andere media dat overgenomen?
Op woensdag 1 januari 2003 23:10 schreef motown het volgende:[..]
Ik was het gewoon niet met hem eens. Hij hitste de boel op en deed het overkomen alsof Nederland opeens van de ene dag op de andere een derdewereldland was geworden, of zo.
[..]Ik las het op NOS Teletekst nog. En zelf als hij tegen was, dan is het helemaal een schande dat de LPF dan toch voor heeft gestemd, alleen omdat Mat Herben toevallig een harde plasser krijgt van mooie vliegtuigjes. Maar goed, nu dwaal ik wat af, want het gaat om Fortuyn en niet om de LPF (duidelijk niet hetzelfde, dat geef ook ik toe).
[..]Die man had echt grootheidswaanzin. En zoals hij het zei vanuit zijn limousine met dat opgeheven vingertje, ik kan het me nog herinneren, het gaf me bijna rillingen over mijn rug, zo luguber kwam het over. Zo van "wacht maar".
[..]Onzin. Juist omdat SP een totaal andere aanpak voor de ogen had had Fortuyn ertegen in debat moeten gaan. Hij was juist bang dat de mensen die alleen "Pim" zagen zo wellicht voorgesteld zouden worden aan SP. "Hee, zijn die er ook? Hmmm... Misschien wel een alternatief voor Fortuyn."
[..]Kijk, dat bedoel ik nou. Dat is gewoon te makkelijk. De ene moslim is de andere niet. Net als de ene Christen de andere niet is. Moet ik echt weer die anekdote van de Middeleeuwen erbij halen? Hoeveel verder de Moslims toen waren dan die achterlijke Christenen? Zowel op wetenschappelijk en technologisch als op maatschappelijk en sociaal niveau? Elk individu beleeft zijn of haar eigen geloof anders, ongeacht welk dat geloof ook is. Je kunt een hele cultuur gewoonweg niet "achterlijk" noemen.
[..]Niets aan "de problemen in Nederland"? Je praat hem gewoon na! Natuurlijk heeft Paars heel veel problemen aangepakt, met name op het gebied van werkgelegenheid en economische vooruitgang. Dat er nog problemen over zijn, natuurlijk. Maar er is onder Paars wel degelijk vooruitgang geboekt. En er werd al lang voor de opkomst van Fortuyn kritiek geuit op de Paarse Kabinetten door met name GroenLinks en SP.
[..]Als er problemen zijn met de multiculturele samenleving, dan ga je toch niet de multiculturele samenleving zelf de schuld geven? We wonen nou eenmaal samen in dit kleine landje. We moeten nou eenmaal verder met elkaar. Dat doe je dus niet door bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Negeren dat er integratieproblemen zijn? Natuurlijk niet, maar ga dan op zoek naar oplossingen, in plaats vingers te gaan wijzen.
[..]Hey, dan moet je maar niet in een debat gaan. Rosenmuller bekritiseerde Fortuyn om het feit dat hij alleen de problemen opnoemde zonder met concrete oplossingen te komen. Daar had Fortuyn nou eenmaal geen antwoord op. Er werd hard geapplaudiseerd op die terechte kritiek en daar reageerde hij heel onsportief op. Het interview in zijn tuin was ook al zoiets: doet de media moeilijk? Dan schopt hij ze er maar uit. Wouke van Scherrenberg stelt lastige vragen? "Ach mens, ga koken."
[..]Nee, onzin. Dit was direct tussen Fortuyn en Rosenmuller en niemand anders. Het ging juist om de problemen van Paars. Rosenmuller maakte alleen het onderscheid dat GroenLinks met concrete (en duidelijk uiteengezette) voorstellen kwam, terwijl Fortuyn alleen maar zeikte en niet met concrete oplossingen kwam. Dat alle andere partijvertegenwoordigers in het debat samen zouden spannen tegen Fortuyn is onzin: ze zijn er allemaal om hun standpunten uit te leggen en om zichzelf te profileren t.o.v. alle andere partijen.
[..]Welke "periode Fortuyn"? Dat is wellicht een van de weinige punten waarop ik het met je eens ben: jammer dat hij nooit meegedaan heeft aan de regering. Alleen vind ik dat om een andere reden dan jij: ik had graag gezien hoe Nederland geleidelijk teleurgesteld zou raken in hem, omdat ik ervan overtuigd ben dat hij niet de nodige oplossingen voor de problemen in Nederland zou brengen. Nu is hij via martelaarschap onstervelijk gemaakt. Mooi is dat. Of nou zijn aanhangers of tegenstanders achteraf gelijk zouden hebben gehad: we zullen het nooit weten, en dat is nou zo jammer.
Grootwaanheid, dat moet je hebben wil je in de politiek komen. Maar waarom hield Fortuyn er openlijk rekening mee dat de kans groter was dat hij geen premier werd?
Waarom had Fortuyn dan wel een debat met Marrijnissen gepland?
Punt is, we leven niet in de Middeleeuwen. We leven in 2003, waar we te maken hebben met homoseksueliteit, emancipatie, anders gelovigen/ongelovigen. Mensen die hoe dan ook dit niet accepteren zijn in mijn mening achterlijk, zeker wanneer ze discrimineren. Dit geldt overigens ook voor de streng-christelijken.
Paars een goed kabinet? Dat de werkgelegenheid weer is verbeterd, dat was niet zo moeilijk. Paars had de economische veruitgang mee. Als we een ander kabinet hadden gehad, was het resultaat qua werkgelegenheid hetzelfde geweest. Maar wat heeft Paars gedaan aan de nu te hoog zijnde loonkosten? Wat heeft Paars gedaan aan inflatie? Niets, maar ze konden wel autootje pesten. En wat heeft Paars nog meer gedaan voor goeds gedaan?
Over dat debat in Rotterdam, Rossenmöller wilde Fortuyn in de extreem-rechtse hoek krijgen. Toen maakte Rossenmöller een opmerking die ronduit populistisch en voor de zaal bedoelt was. Ooit geweten dat Fortuyn aan zijn ene oor doof was? Hij had opmerking van Rossenmöller nauwelijks kunnen horen. Dat Fortuyn geen oplossingen zou hebben voor problemen, is wishfull thinking. Ga maar eens de partijprogramma van de LPF lezen.
Natuurlijk moeten wij in dit land met elkaar leven, maar moeten we daarom problemen met het asiel- en integratiebeleid verzwijgen?
Of je het nou met Fortuyn eens was of niet, hij bracht de mensen bij de politiek. Daar kan GroenLinks een voorbeeld aannemen. GroenLinks is een partij die alleen maar populair werd vanwege de weinige interesse van de mensen in de politiek. Tot ze wisten wat Rossenmöller dat werkelijk kon: demoniseren.
quote:Paars was absoluut mijn kabinet niet maar heeft erg veel goede dingen voor ons land gedaan. Ik noem maar even het homohuwelijk en de euthanasiewet en het poldermodel werd jarenlang overal geprezen. Achteraf is het makkelijk trappen. Het demoniseren van Paars door Fortuyn was een slim trucje, maar veel te megalomaan aangepakt, reppen over puinhopen is demagogische en bezijden iedere waarheid.
Op donderdag 2 januari 2003 14:55 schreef Pingguest het volgende:
Paars een goed kabinet? Dat de werkgelegenheid weer is verbeterd, dat was niet zo moeilijk. Paars had de economische veruitgang mee. Als we een ander kabinet hadden gehad, was het resultaat qua werkgelegenheid hetzelfde geweest. Maar wat heeft Paars gedaan aan de nu te hoog zijnde loonkosten? Wat heeft Paars gedaan aan inflatie? Niets, maar ze konden wel autootje pesten. En wat heeft Paars nog meer gedaan voor goeds gedaan?Over dat debat in Rotterdam, Rossenmöller wilde Fortuyn in de extreem-rechtse hoek krijgen. Toen maakte Rossenmöller een opmerking die ronduit populistisch en voor de zaal bedoelt was. Ooit geweten dat Fortuyn aan zijn ene oor doof was? Hij had opmerking van Rossenmöller nauwelijks kunnen horen. Dat Fortuyn geen oplossingen zou hebben voor problemen, is wishfull thinking. Ga maar eens de partijprogramma van de LPF lezen.
Natuurlijk moeten wij in dit land met elkaar leven, maar moeten we daarom problemen met het asiel- en integratiebeleid verzwijgen?
Of je het nou met Fortuyn eens was of niet, hij bracht de mensen bij de politiek. Daar kan GroenLinks een voorbeeld aannemen. GroenLinks is een partij die alleen maar populair werd vanwege de weinige interesse van de mensen in de politiek. Tot ze wisten wat Rossenmöller dat werkelijk kon: demoniseren.
Rosenmoller had een goed punt tijdens dat debat. Niks doof oor - hij verstond het uitstekend en wist er niet mee om te gaan. Tekenend, vind ik. Die opmerking was niet voor de zaal maar voor Fortuyn, driekwart van Nederland dacht: eindelijk eens iemand die het zegt. Toen bleek de ware aard van Meneer F. Flauwekul om te zeggen dat Rosenmoller Fortuyn extreemrechts wilde maken - dat was een stokpaardje van Fortuyn zelf - Rosenmoller wilde juist inhoudelijk de discussie aangaan (net als Marijnissen - maar dat heeft PF nooit gewild - er was ook geen debat aanstaande toen hij overleed) maar was wel scherp (terecht vind ik) op opmerkingen over allochtonen en buitenlanders, als hij dat op een stigmatiserende en discriminerende manier deed. Ik zou me ook rot hebben geschaamd als geen enkele politicus PF op dat punt had aangevallen.
quote:nee, dat hoeven we niet te verzwijgen, alleen is mijn vraag dan: waarom heeft het `volk' dan niet eerder zijn bek opengetrokken? waarom roept dat nu: hij zei wat wij denken? waarom heeft het volk dan niet eerder gesproken?
Op donderdag 2 januari 2003 14:55 schreef Pingguest het volgende:[..]
Natuurlijk moeten wij in dit land met elkaar leven, maar moeten we daarom problemen met het asiel- en integratiebeleid verzwijgen?Of je het nou met Fortuyn eens was of niet, hij bracht de mensen bij de politiek. Daar kan GroenLinks een voorbeeld aannemen. GroenLinks is een partij die alleen maar populair werd vanwege de weinige interesse van de mensen in de politiek. Tot ze wisten wat Rossenmöller dat werkelijk kon: demoniseren.
Fortuyn heeft ook niet de politiek dichter bij de mensen gebracht. Er wordt nog steeds niet gepraat over 95% van de politieke onderwerpen.
verder vind ik het vreemd dat nu een jaar geleden het oordeel over Paars van de NL bevolking een dikke 8 was. En nu we zien wat voor puinhoop de LPF er van gemaakt heeft stijgt het oordeel over Paars weer: waarom? verklaar dat eerst maar eens.
voorop staat dat je niet vermoord mag worden, dat is een tragedie.
maar Pimmetje, wat heeft ie nou in godsnaam gepresteerd ?
een relnicht met een paar gebundelde columms ? hij wordt tegenwoordig neergezet als een groots denker *proest*
alle baantjes die hij heeft gehad is hij met ruzie vertrokken. ken iemand nog de OV Studentekaart BV ? en wat een zooitje het daar was ? en wie was de directeur hiervan ? en vervolgens ontslagen ?
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 14:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
zullen we de dingen nu weer eens in perspectief kunnen zien ?voorop staat dat je niet vermoord mag worden, dat is een tragedie.
maar Pimmetje, wat heeft ie nou in godsnaam gepresteerd ?
een relnicht met een paar gebundelde columms ? hij wordt tegenwoordig neergezet als een groots denker *proest*
alle baantjes die hij heeft gehad is hij met ruzie vertrokken. ken iemand nog de OV Studentekaart BV ? en wat een zooitje het daar was ? en wie was de directeur hiervan ? en vervolgens ontslagen ?
quote:hij heeft ook nog een tijdje bij het CDA gezeten, fameus was toen wel zijn uitspraak dat hij de enige CDA er was die wist waar de darkroom was
Op zaterdag 11 januari 2003 14:20 schreef Nyrem het volgende:
Onbetrouwbaar en op macht uit, gefrustreerde ex-PvdA'r
Maar wel zonde dat ie dood is.
quote:Op een gegeven moment is deze oud-marxist, bij iedere politieke partij langs de deur geweest..
Op zaterdag 11 januari 2003 14:25 schreef LangeTabbetje het volgende:[..]
hij heeft ook nog een tijdje bij het CDA gezeten, fameus was toen wel zijn uitspraak dat hij de enige CDA er was die wist waar de darkroom was
Hij heeft ervoor gezorgd dat vele mensen weer in de politiek geinteresseerd zijn, hij heeft ervoor gezorgd dat de rest van de partijen zijn standpunten langzaam aan het overnemen zijn, hij heeft ervoor gezorgd dat de debatten weer leuk waren om naar te kijken, hij heeft ervoor gezorgd dat de politiek ging nadenken en zich ging bedenken dat het helemaal niet zo door kon gaan in Nederland en dat het ook anders kan.
Niets dan lof en iedereen die hier anti is die is gewoon een gefrustreerd jaloers persoon die wel inziet hoe Fortuyn was maar dat niet wil erkennen.
quote:Typisch weer een opmerking van iemand die zijn antwoord niet kan onderbouwen. "ben jij tegen dan ben jij jaloers..nananana"
Op zaterdag 11 januari 2003 15:39 schreef drGoeroe het volgende:
Fortuyn is een uniek iemand die niet mag worden vergeten.Hij heeft ervoor gezorgd dat vele mensen weer in de politiek geinteresseerd zijn, hij heeft ervoor gezorgd dat de rest van de partijen zijn standpunten langzaam aan het overnemen zijn, hij heeft ervoor gezorgd dat de debatten weer leuk waren om naar te kijken, hij heeft ervoor gezorgd dat de politiek ging nadenken en zich ging bedenken dat het helemaal niet zo door kon gaan in Nederland en dat het ook anders kan.
Niets dan lof en iedereen die hier anti is die is gewoon een gefrustreerd jaloers persoon die wel inziet hoe Fortuyn was maar dat niet wil erkennen.
En de partijen zijn helemaal niet zijn standpunten aan het overnemen......vraag me af of je wel één partijprogramma hebt gelezen.
En debatten hoeven niet leuk te zijn om naar te kijken. Het moet zakelijk zijn en inhoudelijk sterk. Als je iets leuks wilt zien, dan kijk je maar naar GTST of zo.
Toch heeft hij ook enkele positieve dingen bewerkstelligd, de politiek is iets dichter bij de burger gekomen, hoewel dit op een zeer populistische manier is gebeurd. En het is de vraag of je de burgers die hij bereikt wel zo dicht betrokken wil hebben bij de politiek (zie de toestanden rond het proces de afgelopen dagen)
Hij heeft echter een zeer negatieve rol gespeeld in de aanwakkering van de vreemdelingen haat en de introduktie van die oerlelijke diagonaal gestreepte stropdas.
Ik vond het een vriendelijke, flamboyante, ludieke, interessante, slimme en stijlvolle man. Hij is degene die me heeft geinspireerd om sociologie te gaan studeren. Hij heeft me in laten zien hoe fout het socialisme kan zijn.
Hij heeft dit echt niet verdient. Het was een topper!
Ik weet nog dat toen ik voor het eerst van Fortuyn heb gehoord, dat ik hem een topper vond. Vooral omdat er werd gemeld dat hij diegene was die de OV-kaart heeft 'uitgevonden'. Ik dacht toendertijd: "Wat er ook gebeurd, die vent kan niet meer stuk".
Wat had ik het mis
Hij heeft zich ontwikkeld in mijn ogen als iemand die de media aanwijst als een zondebok. Altijd waren zijn uitspraken door de linkse media verkeerd uitgelegd, altijd was het de andere politici die hem benadeelde.
Nooit enige zelfreflectie, nooit enige bescheidenheid. Bepaalde problemen en gevolgen wel goed begrijpen, maar echt van een mug een olifant maken. Hele groepen over 1 kam scheren, want dat was duidelijk, en andere partijen waren vaag, en lulde eromheen.
Wat walgde ik van die vent. Hij had opeens charisma... een kale nicht met soms een piepstemmetje. Tuurlijk jongens... En die stropdas, wat was dat een openbaring voor sommige mensen. Nog nooit zulke domme meelopers gezien als het ging om Fortuyn. Hij had gelijk wanneer hij Els Borst erger dan bin Laden noemde; natuurlijk had hij gelijk wanneer 8 jaar Paars een volledige puinhoop was. Maar een aanpassing van de 1ste wet van de grondwet is toch niet extreem-rechts? Maar moslims achterlijk noemen, dat is toch niet extreem-rechts? Nee, de redder van Nederland had altijd gelijk.
Ook het humeur van deze ziekelijke demagoog kwam me de keel uit. Altijd bij te kritische vragen weglopen met het gezicht van een oorwurm. Maar als Melkert een beetje chagarijnig is, dan dat natuurlijk volledig uitbuiten.
Al voor zijn dood sturen op een heldhaftige dood door Kok verantwoordelijk te houden voor zijn eventuele dood. Misselijkmakend geblaat kwam er uit dit hoopje vlees met botten, waarbij al zijn tegenstanders het moesten ontzien.
Ik denbk maar dat ik stop, voordat ik een ban krijg. Wel lekker dat er een topic is waar ik mijn hart kan uitstorten over de persoon Fortuyn. In dat opzicht is de titel goed gekozen; Fortuyn was alleen maar een persoon, geen politicus.
"Mijnheer, ik veracht wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen".
Niet alleen is dit zo ongeveer het enige waarin ik het volledig met hem kon vinden, dit slaat ook meteen op mijn mening over de politiek van Pim Fortuyn.
quote:1. Niemand durfde zijn mond open te doen, men was te bang om beschuldigd te worden van racisme. Maar als je wist wat er bij het volk leefde, dan wist iedereen dat men hevige kritiek had op het integratie- en immigratiebeleid van Paars.
Op donderdag 2 januari 2003 15:27 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
nee, dat hoeven we niet te verzwijgen, alleen is mijn vraag dan: waarom heeft het `volk' dan niet eerder zijn bek opengetrokken? waarom roept dat nu: hij zei wat wij denken? waarom heeft het volk dan niet eerder gesproken?
Fortuyn heeft ook niet de politiek dichter bij de mensen gebracht. Er wordt nog steeds niet gepraat over 95% van de politieke onderwerpen.
verder vind ik het vreemd dat nu een jaar geleden het oordeel over Paars van de NL bevolking een dikke 8 was. En nu we zien wat voor puinhoop de LPF er van gemaakt heeft stijgt het oordeel over Paars weer: waarom? verklaar dat eerst maar eens.
2. Dat men momenteel het niet meer heeft over politiek, komt omdat sinds 6 mei politiek Den Haag gewoon weer verder gaat, waar het voor de periode-Fortuyn is gestopt.
3. De Paarse politici waren een ster in het verdraaien van de waarheid. Men denkt dat Paars een goed kabinet was, maar Nederland lijdt nu nog steeds onder het onder Paars gevoerde beleid.
quote:Niets aan toe te voegen.
Op maandag 30 december 2002 18:46 schreef zodiakk het volgende:
Ik vond het een bijzonder onaangename ijdeltuit, een vervelend interrumperende debater, een drama-queen, een provocateur eerste orde, een man vol rancune.Eeuwig zonde dat hij gestorven is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
ach·ter·lijk (bn.)
1 (van personen) achter in lichamelijke of geestelijke ontwikkeling
---------------------------------------------------------------------------------------------------
De islam vertoond als cultuur zijnde bijzonder veel overeenkomsten met het christendom in de middeleeuwen. Ik denk dat we het erover eens zullen zijn dat de middeleeuwen achter ons liggen...een cultuur die nog op het niveau is wat wij in de middeleeuwen waren, is dus duidelijk achterlopend. Achterlijk dus.
Dus die uitspraak extreem-rechts noemen getuigd niet van erg veel realiteitsbesef. Zelfs Farzin(!) is van mening dat feiten niet discriminerend kunnen zijn. Dus.
quote:
Op zondag 6 april 2003 16:29 schreef Meneer_Aart het volgende:
Elke keer dat ik hem hoor of zie in de media denk ik fuck, wat is het toch ontiegelijk zonde dat de man is doodgeschoten. Stiekem had ik hem ook best als premier willen zien.
quote:Het kabinet was dan nu ook wel gevallen, vanwege de onmogelijkheid van Fortuyn... maar dat maakt niet uit, het was wel een mooie zomer geweest, en Fortuyn op het internationale toneel had ik graag willen zien
Op zondag 6 april 2003 16:38 schreef freako het volgende:[..]
Ik ook ja. Als het niks was geweest, Fortuyn als premier, was het kabinet ook allang gevallen, en was het land er weinig anders aan toe als nu, en als Fortuyn het goed had gedaan als premier, dan was ie het nu nog.
Waar ik me wel dood aan erger is dat gezeik over demonisering door links. Het is niet zo dat door de manier waarop Fortuyn door links naar voren werd gebracht elk links persoon met moordplannen rondliep om Fortuyn te liquideren... De moord op Fortuyn is compleet te wijten aan het megalomane karakter van een bepaald persoon en dat is Volkert van der Graaf.
- Een herdenkingsconcert op 6 mei te Rotterdam.
- Een door de familie samengesteld boek met herdenkingsteksten.
- Een 6 mei vlag.
wat volgt er nog nadat een deel van mediageniek Nederland zich heeft gehuld in krijtstreep met diagonaal gestreepte stropdas?
- Het evangelie van Fortuyn?
- Fortuyn's politieke verkenningen?
- (Tuin)Beeldjes van Fortuyn
- Fortuyn als barbiemodel Ken?
Meer wordt verhaald zolang ervoor wordt betaald
quote:Maar het ging er niet om wat hij zei, maar dat hij het zei.
Op maandag 7 april 2003 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Ik snap niet dat iemand als Fortuyn zo verheerlijkt kan worden door sommige mensen (ook op dit forum ja). Zonder enige onderbouwing van zijn plannen en met de nodige rancune naar de zwakkeren in deze samenleving probeerde hij met "leuke" oneliners de Nederlandse samenleving te bespelen. En men viel er ook nog voor
Jammer dat hij dit topic niet kan lezen, hij had het vast kunnen waarderen.
Zo kan ik het wel samenvatten, ja
quote:Van der G. doodde Fortuyn uit landsbelang:
Op zondag 6 april 2003 17:13 schreef LuQas het volgende:
Waar ik me wel dood aan erger is dat gezeik over demonisering door links. De moord op Fortuyn is compleet te wijten aan het megalomane karakter van een bepaald persoon en dat is Volkert van der Graaf.
quote:
In zijn verklaring zegt hij sterk beïnvloed te zijn door politici die Fortuyn vergeleken met Haider en Mussolini. Deze opmerkingen nam van der G. zeer serieus.
quote:Het ging er meer om hoe hij het zei, vrees ik. Ik bespeur onder de aanhangers weinig duidelijkheid over hoe ze zich dan de heilstaat hadden voorgesteld. de losse kreten vliegen je om de oren, maar verder...
Op maandag 7 april 2003 11:37 schreef Sidekick het volgende:[..]
Maar het ging er niet om wat hij zei, maar dat hij het zei.
quote:[ironie-mode]Ja nee zeg... je praat alleen maar over onbelangrijke details die later ter sprake zullen komen in mijn boek![/ironie mode]
Op maandag 7 april 2003 14:39 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het ging er meer om hoe hij het zei, vrees ik. Ik bespeur onder de aanhangers weinig duidelijkheid over hoe ze zich dan de heilstaat hadden voorgesteld. de losse kreten vliegen je om de oren, maar verder...
Geheel terechte opmerking, iedereen vond Pim Fortuyn zo fantastisch, maar als je dan gaat vragen hoe hij deze utopie wilde bereiken, dan kon de desbetreffende vraagsteller een gratis rotopmerking naar zijn of haar (remember het "ach mens, ga toch koken") hoofd krijgen.
quote:Het zieligste was, dat dit een vooropgezette tactiek was van Kay Verlinde (campagneleider van LN).
Op maandag 7 april 2003 14:44 schreef Maerycke het volgende:[..]
[ironie-mode]Ja nee zeg... je praat alleen maar over onbelangrijke details die later ter sprake zullen komen in mijn boek![/ironie mode]
Geheel terechte opmerking, iedereen vond Pim Fortuyn zo fantastisch, maar als je dan gaat vragen hoe hij deze utopie wilde bereiken, dan kon de desbetreffende vraagsteller een gratis rotopmerking naar zijn of haar (remember het "ach mens, ga toch koken") hoofd krijgen.
Vanwege de kleine omvang van LN (en LPF in het begin) kregen ze weinig aandacht en als tactiek hadden ze om van een mug een olifant te maken of standpunten enorm uitvergroten zoals bolletjesslikkers per 20 man in een kooi. Hetzelfde over 'butenlanders', grondwet, moslims, noem maar op.
Een soort zwart-wit visie die je in de VS ziet. Gevolgd door een liquidatie zoals je die in de VS ziet.
quote:Inderdaad... Ondertussen is het superhip om je uit te spreken tegen allochtonen, de grondwet niet al te letterlijk te nemen en vooral geen aandacht te besteden aan de minderbedeelden in deze samenleving. Wat een vooruitgang zeg..
Op maandag 7 april 2003 14:54 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het zieligste was, dat dit een vooropgezette tactiek was van Kay Verlinde (campagneleider van LN).
De media waren ook deel van het establishment, en mensen konden het ook waarderen wanneer je je afzet tegen de media.Vanwege de kleine omvang van LN (en LPF in het begin) kregen ze weinig aandacht en als tactiek hadden ze om van een mug een olifant te maken of standpunten enorm uitvergroten zoals bolletjesslikkers per 20 man in een kooi. Hetzelfde over 'butenlanders', grondwet, moslims, noem maar op.
Een soort zwart-wit visie die je in de VS ziet. Gevolgd door een liquidatie zoals je die in de VS ziet.
quote:Vergeet niet dat het bij partijen als de SP en GroenLinks nog steeds superhip is om het hoofd in het zand te steken als er een allochtoon over de maatschappelijke schreef gaat. Met dergelijk politiek correct doch maatschappelijk incorrect gedrag roep je de extreme reacties over je af.
Op maandag 7 april 2003 15:15 schreef Maerycke het volgende:[..]
Inderdaad... Ondertussen is het superhip om je uit te spreken tegen allochtonen, de grondwet niet al te letterlijk te nemen en vooral geen aandacht te besteden aan de minderbedeelden in deze samenleving. Wat een vooruitgang zeg..
Kom eens met argumenten inzake hetgeen Fortuyn miszei toen hij opperde eens kritisch te gaan nadenken over een grondwetsartikel. Buiten de oversimplificering van de Volkskrant heb ik nog geen inhoudelijke reactie gehoord over het misbruik van de grondwet dat Fortuyn m.i. terecht aankaartte.
Ik ga met je mee inzake meer mogelijkheden voor minderbedeelden in de samenleving. Huurverhoging, schoolgeldverhoging, prijsverhoging openbaar vervoer en toename van de werkloosheid zijn helaas geen zaken die onze verzorgingstaak als staat prachtig belichten
quote:OK, komt -ie: Misbruik van de grondwet is onmogelijk, het is geen subsidieregelingetje of zo. Je kunt niet zeggen dat vrijheid van meningsuiting alleen geldig is als die mening strookt met de jouwe. Of dat iedereen vrijheid heeft een school op te richten tenzij je toevallig een hoofddoek om je kop hebt geknoopt.
Op maandag 7 april 2003 16:19 schreef sjun het volgende:heb ik nog geen inhoudelijke reactie gehoord over het misbruik van de grondwet dat Fortuyn m.i. terecht aankaartte.
Als je zulke dingen wilt, moet je aankomen met een goed doordacht argument waarom dat zo zou moeten. Dat deed Fortuyn niet. Die brulde namelijk alleen maar hard.
quote:Ik snap niet hoe je bij deze opmerking komt en hij is ook volstrekt niet conform de politieke waarheid. Beide partijen zijn al erg lang met de problematiek bezig, de SP werd juist eerder fors bekritiseerd vanwege het allochtonenstandpunt, o.a. vanwege de opvattingen over gedwongen spreiding. GL zoekt naar hele andere oplossingen dan Fortuyn deed maar is de discussie nooit uit de weg gegaan en ook de realiteit niet. Dat is populaire prietpraat.
Op maandag 7 april 2003 16:19 schreef sjun het volgende:[..]
Vergeet niet dat het bij partijen als de SP en GroenLinks nog steeds superhip is om het hoofd in het zand te steken als er een allochtoon over de maatschappelijke schreef gaat. Met dergelijk politiek correct doch maatschappelijk incorrect gedrag roep je de extreme reacties over je af.
Net als dat het politieke nonsens is dat Fortuyn het onderwerp allochtonen bespreekbaar heeft gemaakt. Het was allang bespreekbaar alleen heeft hij ervoor gezorgd dat er op een bepaalde manier over gepraat kon worden. Ik heb dat niet als bespreekbaar maken ervaren maar als het opstoken van een vuurtje waardoor de polarisatie alleen maar is toegenomen.
quote:Blijft een feit dat het nog steeds om 1 persoon gaat die informatie op een speciale manier opvat. Mijn probleem is dat het door al die demoniseer-shit lijkt alsof heel links Nederland met een mes/gun op straat liep voor het geval ze Fortuyn tegenkwamen door de uitspraken van Rosenmuller en anderen.
Op maandag 7 april 2003 14:37 schreef Glacius het volgende:[..]
Van der G. doodde Fortuyn uit landsbelang:
[..]
quote:[ironie-mode]Oh.. doen we dat dan niet..? *alles weer netjes in de kast leg*[/ironie-mode]
Op maandag 7 april 2003 20:29 schreef LuQas het volgende:[..]
Blijft een feit dat het nog steeds om 1 persoon gaat die informatie op een speciale manier opvat. Mijn probleem is dat het door al die demoniseer-shit lijkt alsof heel links Nederland met een mes/gun op straat liep voor het geval ze Fortuyn tegenkwamen door de uitspraken van Rosenmuller en anderen.
In ieder geval heeft Pim Fortuyn er m.i. duidelijk voor gezorgd dat de tegenstelling tussen groeperingen in de samenleving verscherpt zijn en dat is absoluut geen aanwinst geweest.
quote:Maar goed dat hij afgeschoten is door Volkertje he?
Op dinsdag 8 april 2003 11:46 schreef Maerycke het volgende:[..]
[ironie-mode]Oh.. doen we dat dan niet..? *alles weer netjes in de kast leg*[/ironie-mode]
In ieder geval heeft Pim Fortuyn er m.i. duidelijk voor gezorgd dat de tegenstelling tussen groeperingen in de samenleving verscherpt zijn en dat is absoluut geen aanwinst geweest.
quote:Gut, als je ergens zou kunnen vinden dat ik daar zo over denk, dan zou ik dat erg knap vinden. Ik ben nl. absoluut tegen het gebruik van geweld op wat voor manier en door wie dan ook.
Op dinsdag 8 april 2003 11:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Maar goed dat hij afgeschoten is door Volkertje he?
Sterker nog, ik ben van mening dat het neerschieten van Pim Fortuyn door Volkert v/d G. het slechtste is dat dit land heeft kunnen overkomen. P. Fortuyn had ongetwijfeld veel stemmen getrokken, maar met de ongelovelijk slechte onderbouwing van zijn verhalen had aan die zeepbel razendsnel een einde gekomen. Pim Fortuyn had nl. altijd veel praatjes, maar op enige zinnigheid was het absoluut niet gebaseerd.
quote:Jammer dat je het kennelijk nodig hebt om je zwart-wit uit te drukken over zaken die de persoon van Pim Fortuyn aangaan. De man heeft wel degelijk zinnige opmerkingen gemaakt al waren ook niet al zijn opmerkingen in onze samenleving te verwezenlijken. Deels doordat niet iedereen (terecht) daarvoor de kosten wenste op te brengen, deels doordat wel erg gemakkelijk over neveneffecten van voorgestelde maatregelen werd heengestapt. Niettemin verdiende zijn visie op onze maatschappij (waarin hij zich ook liet voeden door mensen vanaf de werkvloer) gewoon een opbouwend kritische belichting. Voor waar het betreft de zorg zag ik wel wat een meer mogelijkheden voor privatisering naar Zweeds model.
Op dinsdag 8 april 2003 11:58 schreef Maerycke het volgende:[..]
Gut, als je ergens zou kunnen vinden dat ik daar zo over denk, dan zou ik dat erg knap vinden. Ik ben nl. absoluut tegen het gebruik van geweld op wat voor manier en door wie dan ook.
Sterker nog, ik ben van mening dat het neerschieten van Pim Fortuyn door Volkert v/d G. het slechtste is dat dit land heeft kunnen overkomen. P. Fortuyn had ongetwijfeld veel stemmen getrokken, maar met de ongelovelijk slechte onderbouwing van zijn verhalen had aan die zeepbel razendsnel een einde gekomen. Pim Fortuyn had nl. altijd veel praatjes, maar op enige zinnigheid was het absoluut niet gebaseerd.
Ik verwacht overigens dat dit verhaal nog wel een ingang vindt, al was het maar vanwege de kostenbesparingen die het oplevert terwijl hiervoor de verleende dienstverlening niet meteen minder wordt.
Verder was ik zeer benieuwd nar een nadere explicitering van de discussie over misbruik van artikel één van de grondwet. Ik weiger er aan mee te werken iemand simpelweg te demoniseren omdat deze een mening verkondigt die niet politiek correct genoeg bevonden wordt door een clubje zelfbenoemde maatschappelijke voogden. De kracht van het democratische systeem is dat afwijkende meningen besproken, beleden en belicht mogen worden opdat na kritisch onderzoek de beste zaken kunnen worden geïncorpereerd in het maatschappelijke systeem terwijl mogelijke neveneffecten van voorgestelde maatregelen zoveel mogelijk kunnen worden tegengegaan.
quote:Onderbouw dat laatste dan eens, waar ontbrak de zinnigheid dan?
Op dinsdag 8 april 2003 11:58 schreef Maerycke het volgende:[..]
Gut, als je ergens zou kunnen vinden dat ik daar zo over denk, dan zou ik dat erg knap vinden. Ik ben nl. absoluut tegen het gebruik van geweld op wat voor manier en door wie dan ook.
quote:Pim Fortuyn speelde in op de onderbuikgevoelens van de Nederlandse samenleving, varierend van (gechargeerd gezegd... alhoewel..
Op dinsdag 8 april 2003 12:13 schreef milagro het volgende:[..]
Onderbouw dat laatste dan eens, waar ontbrak de zinnigheid dan?
Fortuyn legde de vinger op de zere plekken en veel partijen hebben die analyses nu overgenomen.
Kijk ook hoe Opstelten nu zaken aanpakt in Rotterdam.
Daar was vóór 17 maart een jaar geleden totaal anders.
De kritiek van PF op Paars wordt door Marijnissen bijv. op alle fronten gedeeld alleen had hij andere oplossingen.
Over die oplossingen kun je van mening verschillen, maar het is ronduit onzin om de kritiek en analyses die PF had af te doen als op niets gebaseerd.
Ik twijfel persoonlijk niet aan zijn intellectuele kennis om het land te kunnen leiden; de morele kant van de zaak was aan hem echter niet toevertrouwd.. simpelweg omdat hij daar geen oog voor had.
Het bekleden van een hoge positie (het liefst de post van minster president) was zijn hoogste goed (zoals van zovele politici helaas).. maar voor zo'n functie moet je beleid kunnen maken, met een goede onderbouwing van cijfers en gevolgen voor de Nederlandse samenleving. Voor het gevoerde beleid moet je immers verantwoordig kunnen afleggen en een land is gebaat bij een goed doordacht plan en daar ontbrak het bij hem gewoon aan.
quote:Wij beleven de werkelijkheid wat anders. gelukkig kan dit in een democratisch systeem. SP was inderdaad al veel langer bezig met de positie van minderheden in ons land. Vanuit een deel van hun achterban kregen ze immers door dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn was met inburgering, maatschappellijke kansen en bijdragen van allochtonen in onze Nederlandse maatschappij. Helaas werden zij er door een extremer deel van hun eigen achterban toe gedwongen deze discussie op een bijzonder laag pitje te zetten. Men hield graag de ruiten van het partijkantoor heel. jammer want de SP had daar voor mij haar maatschappelijke punten middels haar spreidingsstandpunt en verdient hiervoor terecht de complimenten.
Op maandag 7 april 2003 19:46 schreef SCH het volgende:[..]
Ik snap niet hoe je bij deze opmerking komt en hij is ook volstrekt niet conform de politieke waarheid. Beide partijen zijn al erg lang met de problematiek bezig, de SP werd juist eerder fors bekritiseerd vanwege het allochtonenstandpunt, o.a. vanwege de opvattingen over gedwongen spreiding. GL zoekt naar hele andere oplossingen dan Fortuyn deed maar is de discussie nooit uit de weg gegaan en ook de realiteit niet. Dat is populaire prietpraat.
Net als dat het politieke nonsens is dat Fortuyn het onderwerp allochtonen bespreekbaar heeft gemaakt. Het was allang bespreekbaar alleen heeft hij ervoor gezorgd dat er op een bepaalde manier over gepraat kon worden. Ik heb dat niet als bespreekbaar maken ervaren maar als het opstoken van een vuurtje waardoor de polarisatie alleen maar is toegenomen.
GroenLinks zou haar andere oplossingen meer en beter voor het voetlicht moeten brengen. Voor mij heeft Fortuyn de zaak, zij het dan minder conventioneel en op zijn eigen provocerende wijze, op de politieke agenda gebracht. Het eneige dat ik van groenLinks verneem is het bevoogdende vingertje van mevrouw Halsema. Ze vind het volkomen logisch een identificatiemaatregel om maatschappelijke ontsporing zo vroeg mogelijk tegen te gaan te belichten door middel van een voorbeeld dat werkelijk te belachelijk is voor woorden. Als of een politie-agent alle kinderen tussen de 8 en 14 voortdurend om hun id-pas gaat vragen. het middel van overdrijving dat mevrouw halsema gebruikt om haar punten te pakken werkt tegen haar. Erg jammer want er komen wel degelijk zinnige geluiden weg bij Groen Links. Ik hoop dat men bij Groen Links doorkrijgt dat niemand zit te wachten op het bevoogdende vingertje dat spreekt uit de wijze van presenteren van protesten en initiatieven.
Daar de partij een communitaire benadering van maatschappelijke problemen voorstaat verwacht ik dat deze stroming in de toekomst kan groeien. men moet zich echter wel laten voorstaan op haalbare standpunten. Een voorbeeld: Een pleidooi tegen kernenergie en voor windenergie zal het na kritische belichting niet halen. Er wordt domweg onvoldoende windenergie geleverd om onze maatschappij draaiende te kunen houden. je kunt dan protesteren voor de sluiting van Borssele maar je hebt toch die energie nodig. Vervolgends wordt dan de benodigde energie door de achterdeur via kernenergie uit Frankrijk betrokken. Een partij die zich ongeloofwaardig maakt middels onhaalbare standpunten krijgt na kritische belichting gewoon problemen. het gaat natuurlijk niet aan om hier schone energie te bepleiten en het probleem handig naar Frankrijk door te schuiven om zelf een schoon imago te houden.
Waar bestuurd wordt worden helaas gewon ook vuile handen gemaakt. Het lijkt mij zinvoller te pleiten voor zo min mogeklijk vuiligheid op die handen dan voortdurend de brandschone handen onder de aandacht te brengen die bij nadere belichting niet brandschoon blijken.
Eenzelfde verhaal gaat voor mij op voor de maatschappelijke problemen met mensen uit achterstandssituaties waaronder relatief veel allochtone Nederlanders. Niet benoemen of negeren zorgt ervoor dat de bevolking die last heeft van die problemen haar heil niet zoekt bioj struisvogelpartijen. Zonder gevoel voor nuance benoemen van problematiek ontketent een hetze tegen bepaalde bevolkingsgroepen en ook daarbij is onze Nederlandse samenleving niet gebaat. Buiten dat laat niemand zich graag van een negatief etiket voorzien en kun je medewerking van mensen uit deze bevolkingsgroepen voor aanpak van misstanden vergeten als je die mensen eerst tot crimineel gebrandmerkt hebt. Gezien je beter met mensen dan voor mensen aan het werk kunt dient het de maatschappelijke orde evenmin om maar lukraak elk probleem breed uit te meten als dat het de maatschappij zou dienen om elk probleem maar dood te zwijgen.
We hebben in onze maatschappij draagkrracht nodig voor politieke maatregelen. Gezien we met zowel allochtonen als autochtonen werken is het zaak zowel aan draagktacht onder de verschillende bevolkingsgroepen te denken als tegemoet te komen aan een rechtvaardigheidsgevoel onder de verschillende bevolkingsgroepen.
Dit is geen eenvoudige opgave en kan niet worden bereikt door links of rechts even zwart wit neer te zetten en daarmee de polarisatie in onze samenleving te bevorderen. Jij geeft aan de provocerende werkwijze van Fortuyn als polarisatiebevorderend te hebben ervaren. Ik heb juist de idee dat het kranten als de linkse Telegraaf (De Volkskrant) waren die olie op het vuur gooiden. Fortuyn wenste misstanden te belichten, de wijze waarop zijn belichten vervolgens becommentarieerd werd was helaas niet verstoken van electorale bijbedoelingen. Deze Volkskrant-olie heeft m.i. Fortuyn's belichting tot olie op het vuur gemaakt.
Er was echter vuur, hetgeen Fortuyn (in navolging van anderen) wenste te belichten. Dat vuur is niet verdwenen met de dood van Fortuyn, er is slechts een boodschapper van maatschappelijk ongenoegen uit de weg geruimd. Het lijkt mij goed oog te houden voor dat vuur maar ook voor de olie de belichters danwel belichter van belichters erover uitgieten tijdens hun belichting van het probleem. Het probleem onder het zand stoppen of bagataliseren lost het probleem niet op.
quote:Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind ook niet dat Rosenmuller, Kok en de Graaf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de uitleg die vurende Volkert aan hun woorden gaf. Ik vind wel dat er lessen geleerd moeten worden uit de wijze waarop Fortuyn door hen is neergezet als Ultra-rechts gevaar. Mij dunkt dat die lessen intussen al wel geleerd zijn en we over kunnen tot de orde van de dag waarin ruimte komt/blijft voor een kritische belichting van maatschappelijke problemen ongeacht welke bevolkingsgroepen het betreft. Hierbij kan wat mij betreft een voorbehoud gemaakt worden bij de wijze van belichting van maatschappelijke problemen.
Op maandag 7 april 2003 20:29 schreef LuQas het volgende:[..]
Blijft een feit dat het nog steeds om 1 persoon gaat die informatie op een speciale manier opvat. Mijn probleem is dat het door al die demoniseer-shit lijkt alsof heel links Nederland met een mes/gun op straat liep voor het geval ze Fortuyn tegenkwamen door de uitspraken van Rosenmuller en anderen.
Uitvergroting leidt tot nodeloze zwart-wit benadering van achterstandsgroepen, onderschoffeling leidt tot vermindering aan draagkracht voor politieke maatregelen om de bestuurbaarheid en leefbaarheid in ons land te vergroten.
quote:Dat eerste heeft hij nooit zo gezegd en zeker nooit bedoeld, dat maken de media ervan, zaken uit de context lichten of simpelweg verdraaien tbv oplages en kijkcijfers.
Op dinsdag 8 april 2003 12:36 schreef Maerycke het volgende:[..]
Pim Fortuyn speelde in op de onderbuikgevoelens van de Nederlandse samenleving, varierend van (gechargeerd gezegd... alhoewel..
) buitenlanders zijn eng tot vrouwen moeten achter het aanrecht en klaarzitten met koekjes en thee.
Ik twijfel persoonlijk niet aan zijn intellectuele kennis om het land te kunnen leiden; de morele kant van de zaak was aan hem echter niet toevertrouwd.. simpelweg omdat hij daar geen oog voor had.
Het bekleden van een hoge positie (het liefst de post van minster president) was zijn hoogste goed (zoals van zovele politici helaas).. maar voor zo'n functie moet je beleid kunnen maken, met een goede onderbouwing van cijfers en gevolgen voor de Nederlandse samenleving. Voor het gevoerde beleid moet je immers verantwoordig kunnen afleggen en een land is gebaat bij een goed doordacht plan en daar ontbrak het bij hem gewoon aan.
Fortuyn wilde juist gaan voor emancipatie van juist die allochtone vrouwen en tja dat begint toch echt met emancipatie van de mannen, die moeten hier en daar een schop onder de kont.
Dat hij de cultuur backward noemde kwam voort juist uit die achter gestelde positie van vrouwen.
Fortuyn viel die mensen niet aan, maar juist het zachte, pappen en nathouden beleid van Nederland, die die mensen jarenlang afhankelijk en "dom" gehouden heeft (nee laat ze lekker bij elkaar wonen, laat ze lekker hun eigen taal blijven spreken etc etc).
Linkse partijen dachten en denken het morele lant aan hun gelijk te hebben, door die groep te behandelen zoals ze gedaan hebben.
Juist daarmee hebben ze die groep aan hun lot overgelaten met alle gevolgen van dien.
De SP had als eerste kritiek op het integratiebeleid en die kritiek verschilt in weinig tot niets met die van PF, ook zij werden destijds afgefakkeld, alleen bleven toen de WO II vergelijkingen achterwege.
PF zette de zaak op scherp, diende de soep heet op en schopte idd tegen de starre Islamitische cultuur aan.
Vreemd toch dat dat in de jaren 60 exact zo gebeurde met het Christelijke cultuur in Nederland en de schoppers waren toen progessief Nederland en dat diezelfde lieden nu moord en brand roepen als hetzelfde gebeurd met een net zo starre cultuur als die hier toen heerste onder autochtone christenen.
quote:Vind je dit nou zelf een sterk argument. HIj heeft wel degelijk deze dingen gezegd over vrouewn en allochtonen. Waarom probeer je dat onder het kleed te vegen. Dingen die niet goed uitkomen zijn in de ogen van Fortuynisten al heel snel de schuld van de media. Het zwaktebod bij uitstek.
Op dinsdag 8 april 2003 13:18 schreef milagro het volgende:[..]
Dat eerste heeft hij nooit zo gezegd en zeker nooit bedoeld, dat maken de media ervan, zaken uit de context lichten of simpelweg verdraaien tbv oplages en kijkcijfers.
quote:Het ligt er maar aan hoe je ze op wilt vatten denk ik.. maar ik citeer wat dingen..
Op dinsdag 8 april 2003 13:18 schreef milagro het volgende:[..]
Dat eerste heeft hij nooit zo gezegd en zeker nooit bedoeld, dat maken de media ervan, zaken uit de context lichten of simpelweg verdraaien tbv oplages en kijkcijfers.
quote:
quote:Ongetwijfeld... ware het niet dat de beweging in de jaren 60 werkelijk volstrekt niets te maken had met de raciale achtergrond van mensen en dit nu overduidelijk wel het geval is.
Fortuyn viel die mensen niet aan, maar juist het zachte, pappen en nathouden beleid van Nederland, die die mensen jarenlang afhankelijk en "dom" gehouden heeft (nee laat ze lekker bij elkaar wonen, laat ze lekker hun eigen taal blijven spreken etc etc).
Linkse partijen dachten en denken het morele lant aan hun gelijk te hebben, door die groep te behandelen zoals ze gedaan hebben.
Juist daarmee hebben ze die groep aan hun lot overgelaten met alle gevolgen van dien.De SP had als eerste kritiek op het integratiebeleid en die kritiek verschilt in weinig tot niets met die van PF, ook zij werden destijds afgefakkeld, alleen bleven toen de WO II vergelijkingen achterwege.
PF zette de zaak op scherp, diende de soep heet op en schopte idd tegen de starre Islamitische cultuur aan.
Vreemd toch dat dat in de jaren 60 exact zo gebeurde met het Christelijke cultuur in Nederland en de schoppers waren toen progessief Nederland en dat diezelfde lieden nu moord en brand roepen als hetzelfde gebeurd met een net zo starre cultuur als die hier toen heerste onder autochtone christenen.
Overigens ga je verder totaal niet in op mijn opmerkingen over de onderbouwing van de plannen van Pim Fortuyn. Beetje jammer wel.
Graag illustreer ik het één en ander met nog wat aanvullende voorbeelden als het mag:
Over huurders
'Mensen met een klein inkomen krijgen bijvoorbeeld geen individuele huursubsidie meer, maar de sociale woningbouwvereniging stelt hen in staat tegen een redelijke prijs te wonen.' (De puinhopen van acht jaar Paars maart 2002, 109.)
Over het leger
Fortuyn wil honderdduizenden jongeren dienstplichtig maken en zeeman of zeevrouw. Want als hij de baas is, schaft hij Land- en Luchtmacht af en resteert alleen de Marine. (De puinhopen van acht jaar Paars maart 2002, 175.)
Over natuur en milieu
'Dat rare natuurgebied van ons zetten we subiet overboord. We zijn slechts rentmeesters, en koesteren wat we hebben, maar we gaan geen natuur maken. Nederland beschouwen we vanaf heden als een grote metropool met prachtige landschapsparken die er zijn voor de bewoners van deze stadsstaat.' (Elsevier, 19 augustus 1997.)
Over de milieubeweging
'Het is ontstellend om te zien hoe ook het bedrijfsleven zich door deze denkterroristen de wet laat voorschrijven.' (Elsevier, 20 november 1999.)
Over dierenwelzijn
Bontindustrie, slachten van pelsdieren en koninklijke hofjacht: het zijn allemaal zaken waarvan Fortuyn niet wakker ligt. Door dit te melden, begin januari van dit jaar bij Harry Mens' Business Class, heeft hij echter wel een groot aantal potentiële aanhangers tegen zich in het harnas gejaagd.
Over Suriname
'We komen al helemaal niet op het idee om onze voormalige kolonie door onze mariniers binnen 48 uur te laten zuiveren van dit geboefte. Opdat de uitgemergelde bevolking van Suriname, na herstel van rust en orde, in vrijheid kan kiezen of zij deze vorm van onafhankelijkheid wil, dan wel er de voorkeur aan geeft terug te keren in het verband van het Koninkrijk er Nederlanden.' (Elsevier, 26 maart 1994.)
Over internationaal recht
Tot slot: nationalist Fortuyn zou het liefst hekken om Nederland zetten, het Vluchtelingenverdrag zegt hij op als hij de baas wordt. (De puinhopen van acht jaar Paars, maart 2002, 166.) Hij is ook wars van ander internationaal recht. Iedereen zoekt het zelf maar uit. Dus: geen internationale strafhoven, geen tribunalen, en geen hoven voor de mensenrechten.
quote:[ironie]Wel nee, dat zie je verkeerd.. is allemaal uit z'n verband gerukt.. zo bedoelde hij dat niet... [/ironie]
Op dinsdag 8 april 2003 14:15 schreef SCH het volgende:
Oh wat walgelijk - als ik het zo weer op een rijtje zie. Wat was die man van een grove versimpeling en grofheid.
quote:Nee maar oh wat waren jullie bang. Jongens waar hebben we het nog over hij is dood jullie zijn er van af. Voila!! door leven met die aarzen van jullie. Waar ik wel een beetje van baal is het feit dat jullie totaal geen andere mening over dingen dulden.
Op dinsdag 8 april 2003 14:19 schreef Maerycke het volgende:[..]
[ironie]Wel nee, dat zie je verkeerd.. is allemaal uit z'n verband gerukt.. zo bedoelde hij dat niet... [/ironie]
In vele columns en boeken beschreef Pim de problematiek van Nederland
op heldere en begrijpelijke wijze. Voor de lezers van z'n boeken en columns
in Elsevier was Pim al een bekend persoon wie z'n mening niet onder stoelen
en banken schoof, maar duidelijke kritiek had op het Paarse bewind en er een eigen visie op na hield. Toen Pim besloot het Haagse strijdtoneel te betreden, maakte ook het grote publiek kennis met Pim Fortuyn. Na de breuk met Leefbaar Nederland en de oprichting van zijn eigen LPF, presenteerde Pim zijn boek "De puinhopen van 8 jaar Paars". Het boek ging als warme broodjes over de toonbank. Mensen die beweerden dat Pim geen inhoud had werden de mond gesnoerd. De peilingen schoten omhoog en het leek er op dat Pim, net als in Rotterdam, de grote winnaar zou worden.
Maar het mocht niet zo zijn; Pim werd op 6 mei 2002 in het Mediapark te Hilversum vermoord. Aan het leven van onze toekomstige minister president kwam abrupt een einde.
Een jaar geleden boeide politiek mij totaal niet. Wat daar in Den Haag gebeurde ging totaal aan mij voorbij. Toen Pim Fortuyn de "muur" rond Den Haag omwierp, kwam voor een ieder de regenteske puinhoop bloot te liggen. Met zijn boodschap maakte hij mij duidelijk dat wat er in Den Haag gebeurd, mij wel degelijk aan gaat. Politiek was weer onderwerp van gesprek in de kroeg, op het werk en aan de keukentafel.
Helaas heeft Pim z'n werk niet kunnen afmaken. Op de zesde mei zat ik 's avonds verdoofd op de bank televisie te kijken: Pim Fortuyn vermoord.
Pim, ik zal je nooit vergeten!
[Dit bericht is gewijzigd door LLCoolR op 08-04-2003 14:37]
quote:Ik vind dat te makkelijk. Ik zie hier een gewone discussie, er is niemand die zegt dat je geen andere mening mag hebben.
Op dinsdag 8 april 2003 14:23 schreef SilverMane het volgende:[..]
Nee maar oh wat waren jullie bang. Jongens waar hebben we het nog over hij is dood jullie zijn er van af. Voila!! door leven met die aarzen van jullie. Waar ik wel een beetje van baal is het feit dat jullie totaal geen andere mening over dingen dulden.
quote:Maar de mate waarin dat hele pim gebeuren werd overtrokken verbaasde me wel. En je ziet dat het nu noch steeds bloed laat koken bij....... beiden kanten.
Op dinsdag 8 april 2003 14:31 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vind dat te makkelijk. Ik zie hier een gewone discussie, er is niemand die zegt dat je geen andere mening mag hebben.
Ik zeg niet dat PF dé oplossingen had, maar politici heeft volkomen hysterisch gereageerd op het verschijnsel en de man afgeschilderd als iets dat hij simpelweg niet was, maar wat men wilde dat hij was..puur uit angst voor electoraal verlies en het niet willen en durven erkennen van eigen falen.
De smoes van de bepaalde politici van Wij komen op voor de minderheden is een gotspe, die groep hebben ze jarenlang juist door die warme deken van quasi begrip en vals medeleven in de kou laten staan.
quote:Nu ga je weer in op slechts één van de genoemde uitspraken die hij gedaan heeft en nog steeds totaal geen onderbouwing voor het beleid van Pim Fortuyn.
Op dinsdag 8 april 2003 15:40 schreef milagro het volgende:
De islam is een achterlijke cultuur... dat was de krantenkop van de Volkskrant
Het hele artikel nuanceerde het totaal, maar als men van een komma een punt maakt en het gros niet verder leest dan tot waar men zijn (voor)oordeel bevestigt ziet, politici incluis die vervolgens volkomen over the top reageren met "PF wil artikel 1 schrappen bladiebla..." terwijl in het interview heel duidelijk naar voren kwam dat dat artikel door inconsequente toepassing zijn waarde verloren heeft en dán dus net zo goed afgeschaft zou kunnen worden. Dat en het feit dat het botst met dat andere artikel over godsdienstvrijheid.Ik zeg niet dat PF dé oplossingen had, maar politici heeft volkomen hysterisch gereageerd op het verschijnsel en de man afgeschilderd als iets dat hij simpelweg niet was, maar wat men wilde dat hij was..puur uit angst voor electoraal verlies en het niet willen en durven erkennen van eigen falen.
De smoes van de bepaalde politici van Wij komen op voor de minderheden is een gotspe, die groep hebben ze jarenlang juist door die warme deken van quasi begrip en vals medeleven in de kou laten staan.
Zelfs als Pim Fortuyn de uitspraak van de Volkskrant anders zou hebben geformuleerd, dan zijn er nog al die andere uitspraken die wel allemaal goed geciteerd zijn.
Een strakker allochtonenbeleid is op zich niets mis mee, maar een hele cultuur afschilderen als achterlijk en een koude oorlog uitroepen tegen de Islam lijkt me niet helemaal getuigen van een frisse geest.
Maar graag hoor ik uiteraard nog jouw commentaar over zijn andere uitspraken
Zo en nu ga ik koken..
quote:Ow, dacht eigenlijk dat je dat reeds deed..?
Op dinsdag 8 april 2003 16:07 schreef milagro het volgende:
Zo en nu ga ik koken..
quote:Waarom zeg je dat nou terwijl het aantoonbaar niet waar is. Hij vond de islam een achterlijke cultuur - dat heeft hij meerdere malen gezegd en was ook een belangrijk punt in zijn gedachtengoed en vooral ook in zijn succes.
Op dinsdag 8 april 2003 15:40 schreef milagro het volgende:
De islam is een achterlijke cultuur... dat was de krantenkop van de Volkskrant
Het hele artikel nuanceerde het totaal, maar als men van een komma een punt maakt en het gros niet verder leest dan tot waar men zijn (voor)oordeel bevestigt ziet,
Hij vond de islam achterlijk - hij zal je het niet in dank afnemen dat je dat gaat nuanceren hier.
quote:Dat denk ik ook niet nee.. en verder zie ik van Milagro nog steeds totaal geen onderbouwing over zijn andere punten..
Op dinsdag 8 april 2003 16:10 schreef SCH het volgende:[..]
Waarom zeg je dat nou terwijl het aantoonbaar niet waar is. Hij vond de islam een achterlijke cultuur - dat heeft hij meerdere malen gezegd en was ook een belangrijk punt in zijn gedachtengoed en vooral ook in zijn succes.
Hij vond de islam achterlijk - hij zal je het niet in dank afnemen dat je dat gaat nuanceren hier.
Kook en eet ze zou ik zeggen.
Ik zie je commentaar nog steeds graag tegemoet over de invulling van de rest van zijn beleid. (overigens zie ik je ook alleen ingaan op het commentaar van de Volkskrant en de andere opmerkingen laat je helaas maar buiten beschouwing). Nog steeds vind ik dat eigenlijk best jammer...
quote:Inderdaad, Pim zou dat niet gewild hebben.
Op dinsdag 8 april 2003 16:10 schreef SCH het volgende:Hij vond de islam achterlijk - hij zal je het niet in dank afnemen dat je dat gaat nuanceren hier.
Mijn ouders blijven nog steeds bij elkaar terwijl ze het er al jaren over eens zijn dat ze een kapot huwelijk hebben. Gedeeltelijk door misverstanden tussen hun vanwege een cultuur verschil. Ik zelf ben ook zo doende tussen 2 werelden opgegroeid. Vaker het idee gehad dat ik een goede en slimme vader mis, gezien die van mij redelijk dom en gevoelloos is. Maar toch gaan ze door voor mij en mijn broertje.
Zo doende ben ik een jeugd vol eenzaamheid en redelijk veel verdriet doorlopen. Natuurlijk ook met redelijk wat leuke momenten. Maar ja, alleen en zonder enige luxe in de vorm van speel goed en een spel computer is het toch niet leuk voor een kind die alles in speelboom krantjes ziet en op tv. Het maakt hard en hatelijk als mensen dan nog zo op je neer kijken en het je onder je neus vrijwen.
Opgroeiende door de jaren heen maakte ik nogal wat kennis met andere buitenlandse culturen, met name de moslim cultuur. Dit vooral omdat we toch in een goed kope huur woning wijk wonen die net aan de rand van een koopwijk ligt. Zelfs als bassisschool kind heb ik al problemen gekregen met veel van de "moslim" jongeren. Niet omdat ik het zocht, maar meer omdat ik een zielig plee figuurtje was die makkelijk te pakken was. Maar ook op vandaag domineren ze het grootste gedeelte van de woonwijk. Leuzen zoals "black power" en "schijt blanke" zijn redelijk normaal. Maar daar leer je mee leven.
Het is iets wat naar mijn mening dan er ook alleen aan te wijten is dat de rest van de mensen in onze woonwijk zeker niet bij elkaar houdt.
In elk huis van onze rij huurwoning is tot nu toe al 1 of meer keren ingebroken, behalve die van ons omdat we een alarm erop hebben sinds een paar jaar. Het is ook zeker nodig, want de politie komt zo goed als nooit in onze wijk. Zelfs nadat er ingebroken was kon je vaker een week of langer wachten op de recherche. Mij persoonlijk heeft het wel 7 fietsen gekost.
De deurwaarder komt inmiddels al niet meer aan de deur omdat mijn ouders sinds een paar jaar schulden vrij zijn, maar ik voor mij was het in de loop van de 18 jaar een redelijk normale gebeurtenis geworden. Die man die komt kijken of je niets in huis hebt wat van waarde is. Want als dat zo is, dan kan het ook verkocht worden om geld voor de schulden op te brengen. De eerste week toen wij net in het huurhuis kwamen wonen toen we uit de vorige geschopt werden was het al helemaal grappig. Die man kwam zoals gewoonlijk langs om alles op waarde te schatten, want natuurlijk mocht je maar tot op een bepaalde "waarde" aan eigen spullen bezitten. Zo werd aan alles een prijs gehangen. Het tapijt dat er al lag, 2000 gulden... omdat het los lag van de vorige bewoner. De hond.. 50 gulden. Gloeilampen, 3x .... 50ct.
Zelfs mijn bed, kast en bureau op mijn kamer hadden allemaal een waarde. Tja en als een afbetaling wat later zou binnen komen, dan wisten we tenminste wel zeker dat al deze spullen onder onze reet uit verkocht zou worden. Inclusief onze hond.
Mijn hond is denk ik zowat mijn beste vriend in die tijd geweest. Het was een vrouwelijke kokker spagniel. Volgens mij meende ze dat ik haar kind was, want toen ik net geboren was liet ze nogal wat moederlijke instincten naar boven komen. Niemand mocht bij mijn wieg komen, behalve mijn ouders. Ik sliep vaker in de honde mand tegen deze hond aan, mijn hoofd op haar buik. Lief beestje was het, helaas al lange tijd dood. Gelukkig nooit weg gehaald.
Door al deze jaren heen hebben we nooit 1 maatregel gezien die ons een beetje gesteund heeft. En al zeker niet tijdens 8 jaar paars. Er zijn vaak zat weken geweest waarin we zo goed als niets te eten hadden. Maar als je op tv keek bestond dat gewoon niet. Nederland is het rijkste land ter wereld, nederland heeft de beste medische verzorging. Dat meestal de slogans die vaak over de buis kwamen. Voor iedereen was alles mogelijk. Als je net naar nederland kwam kon je zonder problemen een leuk huisje krijgen en inrichting ervoor. Je kon hier in rust leven zonder problemen. Maar niet voor ons. Nee, wij waren de mensen die niet bestonden. En tot op de dag van vandaag heeft zo goed als niemand ooit vernomen dat dit kan in nederland.
Want praten tegen zulke mensen doe je toch niet? Stemmen is toch genoeg.... Sociaal zijn, is sociaal stemmen. Helaas hebben wij er nooit wat van mogen merken. En op het moment dat er iemand wat over durfde te zeggen dat waren wij leugenaars of racisten. Want nederland was nog altijd veel rijker dan alle andere landen en die mensen die haar naar toe kwamen en die van alles kregen hadden het ook verdiend. Maar schijnbaar mijn familie niet, gezien ze toch veel jaren hard gewerkt hadden voordat ze met hun kleine zaakje failliet gingen. Het leukste was nog wel dat ze opeens 2 keer zo veel schulden hadden achteraf als eigenlijk mogelijk was. Want iedereen was er als een vlieg bij om zn extra's eruit te halen op dat moment.
Met deze achtergrond opgegroeid heb ik me altijd al afgevraagd waar de nederlandse politiek ooit goed voor is. Of er nu werkelijk niemand is die ziet wat de werkelijkheid precies is. De problemen zijn toch redelijk simpel, waarom dan altijd jaren erover doen om er iets aan te doen als het al uberhaupt besproken werdt. En als er dan een verandering op papier was, dan nog gebeurde en in de praktijk niets voor ons.
Het gevoel van eenzaamheid nam met de dag toe. Fijn is het niet om niet geaccepteerd te worden en altijd maar achter alles aan te moeten lopen terwijl ik er eens ook gewoon als mens bij wou horen. De ouderlijke liefde liet al veel te wensen over, vooral van mijn vaders kant.
Ook voelde ik me redelijk "vaderlandsloos". Opgroeinde tussen 2 culturen vroeg ik me altijd af waarom juist de nederlandse cultuur zo hard en ongevoelig is. Er was niets voor mij wat mij trots op nederland maakte. Nationalisme was voor de meeste mensen al zowat iets wat
ze deed herinneren aan WOII, terwijl ze die oorlog niet eens meegemaakt hebben. Mijn oude bassisschool leraar vond "discipline"
zelfs een term dat deed denken aan nazi praktijken. Hard van mening was het enige wat ik nog kon worden, terwijl de meeste mensen daar geen begrip voor hadden.
Ik moest werken voor alles wat ik wou hebben en ook hard genoeg. Ik vind tot op de dag van vandaag dat iedereen dat moet doen. Ik heb zelfs vandaag nog een hekel aan lamstralen die van een uitkering of de ziektewet leven. En die zitten er genoeg bij ons in de buurt. Mensen die mij uitlachen als ik zeg dat ik werk. Waarom kwamen daar niet eens deurwaarders langs ofzo? Waarom kwam uberhaupt nooit eens iemand langs bij ons in de buurt, zoals de politie? Waarom kreeg ik als buitenlanders op school nooit extra hulp, alleen omdat ik niet donker van huidskleur ben? Waarom werden mijn spullen zoals mijn fietsen nooit terug gevonden die ik betaald heb? Waarom moest ik godverdomme overal voor werken in mijn jeugd terwijl de meeste kinderen alles van mam en pap kregen? Waarom had ik zo goed als geen speelgoed en geen vrienden? Wat kan ik er aan doen dat ik een financieel instabiel gezin ben opgegroeid? Waarom luisterd er uberhaupt niemand eens naar wat ik te zeggen heb, wie kon nu eenmaal beter vertellen wat de arme arbeiders is als ik?
En daar was pim fortuyn. Vanaf zowat de eerste dag in de politiek heb ik zijn stappen gevolgd. Opvallend genoeg bleken de meeste ideeen van hem zo goed als kopieen van die van mij te zijn. Zou het waar zijn? Zo hij misschien werkelijk weten wat ik voel?
Rake klappen waren het tegen al die mensen die ooit gezegd hebben mensen zoals mijn familie en mij te helpen en het nooit gedaan hadden. Helder waren ze woorden en hard ook. Een plek moest men verdienen binnen deze maatschappij, precies zoals ik het ook deed. Geweldig toch? Meneer de lamme politie agent zou weer gedwongen worden bij ons de wijk in te komen. Eindelijk komt er eens een eind aan die functies voor vriendjes in een bedrijf die verdienen als iemand die een goede baan en cv heeft terwijl dit niet zo is. Zelfs het hele boek kwam gewoon overeen met wat ik dacht op die punten die voor mij een grote rol in mijn leven speelden.
Pim is gezien zijn geschiedenis ook een man met toch veel levens ervaringen die ook weet hoe het is niet helemaal geaccepteerd te zijn.
Pim vind ook dat die mensen die in mijn omgeving wonen en hier naar toe komen niet altijd even prachtig en leuk zijn. Pim geloofde er zelfs in dat mensen ook echt buiten de boot kunnen vallen in deze zogenaamde rijke maatschappij. Hij was een voorbeeld voor mij, iemand die al dat bereikt had vanuit dezelfde situatie als mij. Namelijk goed te studeren en een goede baan en status te verkrijgen. Kijk naar wat hij al had opgebouwd in zijn leven. Geweldig.
Ook zijn lust voor discussies was erg groot, hetgeen wat ook mij heel erg aanspreekt. Ik kan soms 5 a 6 uur lang blijven discussieren over 1 onderwerp want het is gewoon leuk kennis te vergaren op die manier. En natuurlijk ook leuk om jezelf voortdurend te meten met andere mensen. Tja dat is weer eens iemand anders dan mijn pa. Altijd domme opmerkingen en wat nors gezeur. Mijn bewondering was groot.
Oh en wat kon ik me kwaad maken als hij weer eens met zn naam door de slijk getrokken werd, want het waren ook mijn ideeen. Maar het was ook mijn pim die dat aangedaan werdt. Een soort semi familie gevoel kreeg ik daar altijd bij. Ik was echt in de ban van pim om het zo maar te zeggen. En het ging harder en harder, feller en feller. Als een soort film op fast forward. Oh wat verheugde ik mij op die verkiezingen. Ik wou gewoon zo graag dat pim zou winnen, ik zou het alleen al zo graag voor hem willen omdat ook hij wist hoe het was om niet geaccepteerd te worden. Als er plaats voor hem zou zijn in dit land, dan was er ook plaats voor mij. Misschien konden we dan toch trots met alle mensen samen houden en eindelijk weer eens naar voren kunnen kijken in deze maatschappij. Wij zouden eindelijk weer eens wat opbouwen en ons laten horen.
Vaak heb ik eraan zitten denken naar rotterdam toe te gaan en daar met alle moeite pim op te zoeken om hem op zn minst 1 keer te zien. Een keer te ontmoeten, om hem zelf een keer te spreken. Een kleine discussie met hem te houden. Oh wat zou dat geweldig zijn. Het zou en moest voor 15 mei toch nog een keer gebeuren. Een man die opgroeid tot een persoon van zulk intellect en met zoveel moed. Wow, ik wil dit ook graag. En hoe dat is zou ik zeker een keer willen weten, ik zou kost wat kost een keer met hem contact op nemen. Helaas had ik vanwege school niet veel tijd, want oh graag had ik mee willen oprichten aan zijn partij. Het voelde gewoon goed en ik voelde veel trots. (Ik zit inmiddels op het HBO, dus ben ik zeker niet zo een domme stemmer als zij toen gezegd hebben over de lpf-ers. Maar ook heb ik altijd respect gehad voor alle mensen inclusief de minder geschoolden) Het voelde gewoon goed en trots.
Snel natuurlijk lidmaatschappen aangevraagd net als de rest van ons gezin. Elke dag met mijn moeder voor de buis gezeten naar onze pim kijken. Ook mijn moeder bleek precies dezelfde ideeen te hebben over hem.
Van de paar vriendin die ik had ben ik in die periode een aantal kwijt geraakt omdat ze opeens vonden dat ik op een nazi stem. Een van hen heeft het zelfs 5 uur lang op stap tegen mij herhaald om mij te overtuigen dat ik op de sp zou moeten stemmen. Door pim ben ik wel gaan zien hoe hypocriet sommige mensen zijn. Ik wist het al uit mijn persoonlijke ervaringen, maar nu weet ik het nog meer. Ik ben ook redelijk vaak uitgemaakt voor racist en mongool. Veel meer als normaal vanwege mijn mening. Maar toch bleef ik nu steevast achter pim staan, want met hem wist ik dat ik wel sterk zou staan. Hij was niet dat soort persoon dat na dag 1 na de verkiezingen meteen in de luie stoel gaat zitten en meteen een aantal punten in zijn mening zou veranderen.
Want zijn ideeen waren niet binnen een paar dagen geschapen, hij was iemand die er jaren lang als socioloog mee bezig was. Het was een droombeeld van hem die hij wou verwerkelijken. Voor hem was politiek geen baan, maar uitdaging. Hij zou en moest bewijzen dat het ook anders kon.
Oh hoe fijn was het eindelijk iemand te hebben die zo ver weg is en toch achter mij staat. Een vader... een vriend? Ik weet het niet.
Het was zo een mooie en zonnige dag. Ik had het nog met mijn moeder over pim dat ik misschien toch eens daar langs zou moeten gaan. Ik had net iets te eten gepakt en liep naar boven naar mijn computer. Ik refreshte fok frontpage en barste in woede en tranen uit. Ze hadden em vermoord. Ik kon haast niets zeggen. Ik rende naar benenden en begon te schreeuwen dat pim net was dood geschoten. Mijn moeder begon te janken als wat. Mijn broertje kwam net op dat moment binnen dat er bij ons in de buurt allemaal moslims op de straat stonden te dansen en hem van alles toe wierpen en hij wist niet waarom. Onze hele wereld was in 1 klap ingestord. Een einde kwam aan een periode die meer leek op een film als wat anders. Tot op vandaag zou ik nog steeds willen geloven dat het een film was en niets anders, maar helaas weet ik beter.
Uiteindelijk is het dichtst wat ik ooit bij pim ben gekomen.. 1,5 meter van hem in zijn kist. Ik ben met mijn hele familie naar zijn uitvaart geweest. Sinds die tijd ben ik alleen nog verhard. Het idee niet uit mijn hoofd gaande dat hij daar nog 5 minuten bij volle bewustzijn heeft gelegen in zijn bloed. Het idee dat er toch geen plaats is voor mij in deze wereld. Het idee dat de helft van nederland mij als een soort horror nazi figuur ziet. Altijd zeggen van "ja ik vond het een klootzaak, maar dit was niet nodig". Zeg dan gewoon niets. Wat maakt het je dan uit dat hij vermoord is. Als je toch al geen respect voor iemand had, moet je dan ook niet doen alsof je iemand als mens ziet.
Mensen kunnen mij sinds die dag de pot op. De pvda, groenlinks, d66 kunnen van mij allemaal wat krijgen inclusief heel wat aanhangers. In mij heeft dit meer kapot gemaakt als alles bij elkaar in mijn leven. Er staat een foto van pim boven mijn pc, er hangen foto's door ons hele huis. Hij is dood, maar niemand van ons kan hem vergeten. En ik kan het mij niet vergeven dat ik nooit doorgezet heb toch een keer naar hem toe te gaan. Dit is een kwaal die elke dag nog door mij heen boort en dat zal bij mij en familie ook altijd zo blijven. Wij missen hem elke dag. Voor iedereen van ons was ie speciaal en zo goed als familie. Die man had bij ons elke dag binnen mogen komen lopen, alleen zal hij het nooit te weten komen.
Ik zal mijn verhaal niet verder uitwerken en hierbij laten. Maar dit was beknopt voor mij pim fortuyn.
Maar het verbaast me oprecht dat je denkt dat Fortuyn er voor jou was en het goed met jou voor had. Dat zie ik nergens in terug, niet in zijn ideeen en gedragingen en zijn 'oplossingen'. Ik kan me voorstellen dat je je aangesproken voelde door een nieuw persoon die de dingen net wat harder zei. Maar een egocentrische ijdeltuit die ter meerdere eer en glorie vanuit het Catshuis de scepter wilde zwaaien was er echt niet voor jou en je ouders geweest, niet voor de gewone man in de buurt. Daar geloof ik nou net helemaal niks van.
quote:Tja ik denk dat ik een aantal punten noem waarop dit toch wel zo is, maar de meeste punten wil ik niet doorlopen want het verhaal wordt alleen groter.
Op dinsdag 8 april 2003 21:52 schreef SCH het volgende:
Indrukwekkend verhaal.Maar het verbaast me oprecht dat je denkt dat Fortuyn er voor jou was en het goed met jou voor had. Dat zie ik nergens in terug, niet in zijn ideeen en gedragingen en zijn 'oplossingen'. Ik kan me voorstellen dat je je aangesproken voelde door een nieuw persoon die de dingen net wat harder zei. Maar een egocentrische ijdeltuit die ter meerdere eer en glorie vanuit het Catshuis de scepter wilde zwaaien was er echt niet voor jou en je ouders geweest, niet voor de gewone man in de buurt. Daar geloof ik nou net helemaal niks van.
Maar 1 ding kan je wel zeker uit mijn verhaal op maken. En dat is dat ik en mijn familie door alle politiek in de steek gelaten ben. En dat inclusief de linkse en rechtse politiek.
De pvda gebruikt het woord arbeider maar al te vaak, maar ze weten naar mijn idee niet eens wat een arbeider is.
Het zijn altijd die haagse "onuitgesproken regels" waar iedereen aan vast zit. Onder het motto "we veranderen wel wat.. maar zeker niet te veel"
Ik hoef ook geen uitkering of extra subsidie te krijgen. Daar gaat het niet om. Ik wil eindelijk alleen eens dat er gepresteerd moet worden, dat mensen eens werken voor hun geld. Rechten voor degene die werkt,.
quote:Sorry maar dit klinkt me niet echt concreet in de oren. Vind je dan dat mensen niet presteren of niet hard genoeg werken? Ik vat je punt niet, zeker niet in relatie tot Fortuyn.
Op dinsdag 8 april 2003 21:57 schreef wierdo6 het volgende:Het zijn altijd die haagse "onuitgesproken regels" waar iedereen aan vast zit. Onder het motto "we veranderen wel wat.. maar zeker niet te veel"
Ik hoef ook geen uitkering of extra subsidie te krijgen. Daar gaat het niet om. Ik wil eindelijk alleen eens dat er gepresteerd moet worden, dat mensen eens werken voor hun geld. Rechten voor degene die werkt,.
quote:Mijn punt is dat partijen hard schreeuwen, maar weinig veranderen. Als je hun moet geloven zijn de veranderingen wereld vernieuwend. Maar ze vervallen altijd terug in het haagse patroon van "niet te veel en niet te snel .. en zeker volgens de regels"
Op dinsdag 8 april 2003 22:52 schreef SCH het volgende:[..]
Sorry maar dit klinkt me niet echt concreet in de oren. Vind je dan dat mensen niet presteren of niet hard genoeg werken? Ik vat je punt niet, zeker niet in relatie tot Fortuyn.
En dat had je van pim zeker niet hoeven verwachten. Of jij vind dat dat goed of niet geweest zou zijn is wat anders. Maar hij is zeker niet zo politiek ingeburgerd en zou het de eerste 4 jaar ook nog niet geweest zijn.
quote:
Geheel in stijl van de andere Typisch programma's, brengt producent Reinout Oerlemans op 6 mei het programma Typisch Fortuyn.Typisch
Typisch Fortuin zal op dezelfde manier gemaakt worden als de andere Typisch programma's van Reinout Oerlemans, zoals Typisch 80 en Typisch 90. Het programma zal uiteraard niet zo een vrolijke toon hebben als de normale Typisch programmas. Peter van der Vorst zal het programma regisseren en produceren. Het programma zal gaan over wat er allemaal is gebeurd in het afgelopen jaar. Is het het waard geweest, wat zijn de effecten geweest en heeft het ergens toe geleid, zullen centrale vragen zijn.Panelblokken
Het programma zal op een integere manier belichten wat er zich allemaal heeft afgespeeld in het afgelopen jaar. Ook zal er in het programma naar voren komen wie Fortuyn was en wat hij allemaal deed. Net als tijdens de andere Typisch programma's zullen er panelblokken zijn, waarin familie en mensen die met Pim Fortuyn te maken hebben gehad aan het woord komen. Onder meer de broers van Fortuyn, Robert Jensen en Connie van Breukhoven zullen hun opwachting maken.
quote:Ik gebruik hem niet vaak maar voor dit soort initiatieven kan ik niet anders...
Op woensdag 9 april 2003 11:47 schreef Maerycke het volgende:
Voor de liefhebbers...www.rtl.nl
[..]
quote:Ik had het bericht daarom ook maar zonder commentaar neergezet..
Op woensdag 9 april 2003 11:53 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Ik gebruik hem niet vaak maar voor dit soort initiatieven kan ik niet anders...
quote:Typisch 80 was wel leuk.
Op woensdag 9 april 2003 12:06 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik had het bericht daarom ook maar zonder commentaar neergezet..
Daarna is er nu:
Yorin gaat naakte mensen interviewen
Dat gewoon bagger is.
En het niveau gaat nog meer afglijden met dit
Zometeen komt Typisch Volkert.
En daarna Typisch Marten Fortuyn.
Om de dalende lijn voort te zetten natuurlijk.
quote:Hulde voor je openhartige verhaal en de wijze waarop je dat beschreef.
Op dinsdag 8 april 2003 21:22 schreef wierdo6 een aangrijpend verhaal waarni zijn mening over Pim Fortuyn werd verwoord:
Nu je even stilstaat kun je misschien ook stilstaan bij de vraag: Hoe nu verder. Een man als Pim Fortuyn zou willen dat zijn boodschap verder ging, niet dat deze met hem zou worden begraven.
Fortuyn beschreef dat het zijn doel was om zijn boodschap te laten incorpereren bij andere politieke partijen. Deels is hem dat gelukt.
Fortuyn daagde mensen uit om na te denken over hetgeen gezegd werd. Als je daarin consequent wilt zijn dan denk je ook na over het commentaar, de situatieschetsen en de alternatieven die Fortuyn bood voor de bestaande situatie. Niet alle alternatieven van Fortuyn waren haalbaar of leefbaar als je ook de neveneffecten van zijn maatregelen zou laten meewegen.
Denk hier echter over na en blijf erover in discussie. Misschien is het wat voor je om een kritische blik op je eigen belevenissen en de boodschappen van Fortuyn voor onze samenleving te gaan uitdragen nadat je je studies hebt afgerond. Misschien wens je helemaal niets meer met politiek te maken te hebben. Dat laatste zou jammer zijn want juist Pim Fortuyn heeft zijn best gedaan om mensen bij de politiek te betrekken.
Sterkte met je verwerkingsproces. Het (politieke) leven stopt niet na de dood van een politicus. Aan jou de keuze of je betrokken wilt blijven bij dat leven en eraan bijdragen of dat je afhaakt en de zaak langs je heen laat glijden. Je mag daar best even de tijd voor nemen.
quote:Ik ben zeker niet gestopt. Ik ben nu alleen nog actiever bezig, omdat ik juist wil dat pim voor niets is gestorven.
Op donderdag 10 april 2003 15:57 schreef sjun het volgende:[..]
Hulde voor je openhartige verhaal en de wijze waarop je dat beschreef.
Nu je even stilstaat kun je misschien ook stilstaan bij de vraag: Hoe nu verder. Een man als Pim Fortuyn zou willen dat zijn boodschap verder ging, niet dat deze met hem zou worden begraven.
Fortuyn beschreef dat het zijn doel was om zijn boodschap te laten incorpereren bij andere politieke partijen. Deels is hem dat gelukt.
Fortuyn daagde mensen uit om na te denken over hetgeen gezegd werd. Als je daarin consequent wilt zijn dan denk je ook na over het commentaar, de situatieschetsen en de alternatieven die Fortuyn bood voor de bestaande situatie. Niet alle alternatieven van Fortuyn waren haalbaar of leefbaar als je ook de neveneffecten van zijn maatregelen zou laten meewegen.
Denk hier echter over na en blijf erover in discussie. Misschien is het wat voor je om een kritische blik op je eigen belevenissen en de boodschappen van Fortuyn voor onze samenleving te gaan uitdragen nadat je je studies hebt afgerond. Misschien wens je helemaal niets meer met politiek te maken te hebben. Dat laatste zou jammer zijn want juist Pim Fortuyn heeft zijn best gedaan om mensen bij de politiek te betrekken.
Sterkte met je verwerkingsproces. Het (politieke) leven stopt niet na de dood van een politicus. Aan jou de keuze of je betrokken wilt blijven bij dat leven en eraan bijdragen of dat je afhaakt en de zaak langs je heen laat glijden. Je mag daar best even de tijd voor nemen.
Maar daarbij is voor mij de belangrijkste "message" die pim heeft overgedragen .... sta achter je mening, ook als een ander dat niet bevalt.
En meer als van te voren sta ik achter mijn eigen mening en daar zal ik nu nog minder vanaf wijken. En vooral al niet met die onbeholpen reacties die ik van veel mensen toegeslingerd krijg.
Ik ben nog wel open voor discussie, maar ik denk niet dat discussie eigenlijk nog een plaats heeft tegenwoordig gezien de houding van de meesten.
quote:Je gooit iemand nu jouw werkelijkheidsbeleving om de oren. Je hebt die opgebouwd vanuit je eigen ankerpunten, je eigen levenservaring, je eigen subjectieve werkelijkheidswaarneming en bent daarin mogelijk ook nog eens door een eigen peergroup bevestigd.
Op dinsdag 8 april 2003 21:52 schreef SCH het volgende:
Indrukwekkend verhaal.Maar het verbaast me oprecht dat je denkt dat Fortuyn er voor jou was en het goed met jou voor had. Dat zie ik nergens in terug, niet in zijn ideeen en gedragingen en zijn 'oplossingen'. Ik kan me voorstellen dat je je aangesproken voelde door een nieuw persoon die de dingen net wat harder zei. Maar een egocentrische ijdeltuit die ter meerdere eer en glorie vanuit het Catshuis de scepter wilde zwaaien was er echt niet voor jou en je ouders geweest, niet voor de gewone man in de buurt. Daar geloof ik nou net helemaal niks van.
Winnen van een discussie is hooguit ene momentopname. Het is vrij gemakkelijk als jke redelijk kunt argumenteren, je een aardige woordenschat hebt, je over wat algemene ontwikkeling beschikt en je ook nog eens wat maatschappelijk bewustzijn ter beschikking hebt.
Wil je echter mensen winnen (wat echt niet altijd wenselijk of noodzakelijk is) dan is het zaak je te verplaatsen in de werkelijkheidsbeleving van een ander en van daaruit die ander uit te nodigen eens een kijkje in de keuken van jouw werkelijheidsbeleving te nemen en daaruit mee te nemen wat hem of haar bevalt.
Doorgaans gaat dit mooie verhaal dit ik hier vanachter mijn pc schets niet op via een vlot medium als een forum daar mensen er een sport van maken hun eigen boodschappen of wensenlijst je achter te laten zonder zich om de boodschappen of wensen van anderen te bekommeren.
Zelf ben ik met regelmaat weinig beter.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 10-04-2003 23:15]
quote:Afgezien van de huidige krijtstreeprage zie ik geen enkele andere overeenkomst tussen Reinout O. en Pim Fortuyn dan dat beiden een groot publiek weten te bereiken en daardoor commercieel interessant zijn.
Op woensdag 9 april 2003 11:47 schreef Maerycke het volgende:
Voor de liefhebbers...www.rtl.nl
[..]
quote:Het is goed om er een eigen mening op na te houden en deze niet zomaar in te ruilen voor wat anders om bij een clubje of groep geaccepteerd te worden. Het is beter als je het aandurft jouw eigen mening kritisch te laten belichten. Zelf na te denken over die belichten, je mening op eigen initiatief wat bij te stellen of aan te scherpen op grond van de extra kennis die je uit de kritische belichten van een ander opdeed.
Op donderdag 10 april 2003 20:38 schreef wierdo6 het volgende:[..]
Ik ben zeker niet gestopt. Ik ben nu alleen nog actiever bezig, omdat ik juist wil dat pim voor niets is gestorven.
Maar daarbij is voor mij de belangrijkste "message" die pim heeft overgedragen .... sta achter je mening, ook als een ander dat niet bevalt.
En meer als van te voren sta ik achter mijn eigen mening en daar zal ik nu nog minder vanaf wijken. En vooral al niet met die onbeholpen reacties die ik van veel mensen toegeslingerd krijg.
Ik ben nog wel open voor discussie, maar ik denk niet dat discussie eigenlijk nog een plaats heeft tegenwoordig gezien de houding van de meesten.
Uiteraard is het daarbij zaak iedere reactie die je krijgt te beoordelen aan de hand van eigen wegingscriteria. Jij bepaalt immers zelf wat je doet met een boodschap die op je afkomt.
- je kunt deze toelaten
- je kunt deze weigeren of verwerpen
- je kunt deze belichten
- je kunt deze beoordelen en voor een deel toelaten
- je kunt er je eigen standpunten door laten belichten
- vervolgens kun je een besluit tot bijstelling of aanscherping van je standpunten nemen, je kunt er ook voor kiezen helemaal niets met de boodschap te doen.
Niets doen is het meest eenvoudig maar daardoor leer je het minst van de informatie die een ander je aangeeft.
Kritiekloos overnemen gaat je na verloop doen twijfelen aan je eigen identiteit en mening. Dat zou daarom niets voor mij zijn.
Zelf kies ik ervoor om hetgeen op mij afkomt te beoordelen.
Hetgeen me raakt, bevreemdt of bevalt binnen te laten en te overdenken.
Vervolgens leg ik wat overblijft naast mijn mening en kijk ik of ik mijn mening ga aanvullen, bijstellen, herzien of dat het overblijfsel van de boodschap ergenms wordt op geslagen totdat een ander moment aanbreekt waarmee ik daarmee in de weer ga.
Succes op je eigen weg en laat je net zo min gek maken als verstarren.
quote:
'Het leeft niet meer zo'Geen massale volksherdenking op 6 mei
De volkswoede over de moord op Pim Fortuyn is na een jaar vrijwel weggeëbd. De herdenkingen op 6 mei zullen geen tienduizenden mensen op de been brengen, zoals zijn dood deed.
De organisatoren verwachten in Driehuis zo'n 100, in Hilversum ruim 50, in Provesano 200 en in Rotterdam hooguit 1000 belangstellenden. Zij noemen de doordeweekse dag, het weer en het niet durven uitkomen voor het verdriet als redenen voor het wegblijven van een mensenmassa.
Vier herdenkingen worden op 6 mei gehouden, op hetzelfde tijdstip. In Driehuis, het geboortedorp van Fortuyn, leggen bezoekers een krans op het graf waar hij twee maanden lag voordat zijn lichaam naar Provesano in Italië werd gebracht. ,,Daarna is er mogelijk een kerkdienst'', zegt broer Marten Fortuyn. Nog geen 100 geïnteresseerden hebben zich voor deze bijeenkomst op de website Pim6mei.nl gemeld.
Zeker 50 belangstellenden komen naar het Mediapark in Hilversum. Zij moesten zich van de politie om veiligheidsredenen allemaal met naam en toenaam melden, vertelt organisator Renata van der Weijden. De politie zag geen aanleiding iemand te weigeren. De 50 aangemelde bezoekers staan op het parkeerterrein van radiozender 3FM waar Volkert van der G. Fortuyn neerschoot. ,,Helaas kunnen er niet meer op. Verderop is een parkeerterrein waar zo'n 800 man kan staan. Van daaruit is de plek goed te zien'', zegt Van der Weijden.
De docent aardwetenschappen aan de Universiteit in Delft heeft geen idee van de opkomst in Hilversum. Voor Van der Weijden is Hilversum dé plek om te gedenken, aangezien Fortuyn door de moord 'direct is gekoppeld aan het Mediapark'.
Bruno Ambrosio uit Provesano denkt daar anders over. ,,Pim ligt hier. De aangewezen herdenkingsplaats is dus hier'', zegt deze vriend van Pim Fortuyn. Voor de Italiaanse aanhangers organiseert hij een kerkdienst en een kranslegging bij het grafmonument. Ambrosio verwacht zo'n 200 Italianen. ,,Pim leeft hier enorm. In Italië hebben we dezelfde problemen met bijvoorbeeld de islam als Pim heeft beschreven in zijn boeken.''
De Italiaan verbaast zich erover dat niemand van de familie naar Provesano afreist op 6 mei. De broers Simon en Marten Fortuyn zijn die dag in Rotterdam. ,,Rotterdam is meer de stad van Pim dan enige andere stad'', zegt Marten Fortuyn. In de woonplaats van de vermoorde politicus worden een herdenkingstocht en -concert gehouden en wordt een standbeeld onthuld.
De gemeente Rotterdam gaat ervan uit dat zo'n 200 mensen met de tocht meelopen. ,,Het leeft niet meer zo'', zegt beleidsmedewerkster Eveline Bruggen. Zij heeft diverse keren gesproken met de organisatoren van de tocht en met de Stichting Beeld van Pim. ,,Ze konden niet zeggen hoeveel mensen er meelopen. Bij elke vergadering presenteren ze andere ideeën. Ze wilden bij de onthulling van het beeld bijvoorbeeld eerst de Pim-vlag hijsen. Maar omdat die blauw-wit-rood is, kozen ze toch maar voor de Nederlandse vlag.'' Overeenstemming over het dundoek is nog niet bereikt. Rinus van den Heerik van de Stichting Beeld van Pim beweert dat de Rotterdamse groen-wit-groene vlag zal wapperen en volgens Marten Fortuyn is het de Pim-vlag. Marten denkt dat er zo'n 1000 man bij de tocht zullen zijn.
De aanmeldingen voor het herdenkingsconcert in de Laurentius en Elisabethkerk in Rotterdam 'lopen als een trein', aldus Marten Fortuyn. Onder de 1100concertgangers bevinden zich de demissionaire LPF-ministers Nawijn en De Boer. Marten Fortuyn: ,,Premier Balkenende is er niet. Hij is die dag in Israël.''
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1051425927673.html
dan hier maar:
quote:Geen idee, en dat zullen we jammergenoeg nooit weten.
Op maandag 28 april 2003 21:35 schreef Rik20 het volgende:En hoe ver zouden we vandaag zijn als Pim nog in leven zou zijn?
Wat iedereen wel kan zien is dat het nieuwe vertrouwen in de politiek, dat Fortuyn bij veel mensen wist op te bouwen is inmiddels weer verder dan ooit is afgebroken.
De apathie en onverschilligheid is nog nooit zo groot geweest geloof ik... en je zou de mensen nog gelijk geven ook.
quote:Goed verhaal man! Je hebt echt schrijvers talent... ik kom hier best vaak op FOK, maar dit is voor het eerst dat ik zo'n ellelang verhaal echt lees. Ik heb Pim op 5 mei nog gesproken. Hij zou enkele uren na dat interview onderduiken... helaas is het allemaal anders gegaan...
Op dinsdag 8 april 2003 21:22 schreef wierdo6 het volgende:
Komend uit een gezin... ....Maar dit was beknopt voor mij pim fortuyn.
Laat die SCH maar lekker lullen, die woont vast in een of andere blanke enclave waar ie zijn linkse praatjes zit in te typen!
Mischien wel het meest indringende commentaar op onze huidige maatschappij is dat "onze" 'helden' nog geen jaar later al totaal gemarginaliseerd zijn, hun gedachtengoed door zijn partij verkwanselt is en 'het volk'?...'het volk' stemt nu op Wouter Bos.
quote:en op JP en op Zalm en op Jan. Tjonge jonge wat een kortzichtig gedoe. Wat wil je daarmee zeggen dan?
Op maandag 28 april 2003 22:14 schreef Tia_Tijger het volgende:
is en 'het volk'?...'het volk' stemt nu op Wouter Bos.
quote:Dat het hele gedweep met Fortuyn blijkbaar niet zo diep zat allemaal, dat 'helden' tegenwoordig een houdbaarheidsdatum hebben die snel bereikt is.
Op maandag 28 april 2003 22:22 schreef toxi het volgende:en op JP en op Zalm en op Jan. Tjonge jonge wat een kortzichtig gedoe. Wat wil je daarmee zeggen dan?
Ik noemde Bos juist vanwege zijn mediagenieke kwaliteiten en de grote zetelwinst van de PvdA bij de laatste verkiezingen.
quote:um...Wie is Singh Farma?
Op maandag 28 april 2003 22:34 schreef toxi het volgende:
Zo te zien werd en wordt er nog veel over PF geschreven en gedebateerd. Het zijn weer typisch de 'linksen' die doorzeiken over alles wat met Fortuyn te maken heeft...dat hij een 2e Hitler was, een racist, dat hij gemeen en verkeerd bezig was etc etc. Dat zijn de zelfde figuren die roepen voor geen of lage straf voor Volkert van der G omdat hij juist de gemene kale man heeft vermoord. Uit dezelfde kliek komen figuren vandaan zoals Singh Farma...
quote:Zullen we hem ook even ombrengen? Lekker met zijn tweeen samen? er lopen genoeg nazis rond die ons dan helden vinden...
Op maandag 28 april 2003 22:28 schreef Tia_Tijger het volgende:
Ik noemde Bos juist vanwege zijn mediagenieke kwaliteiten en de grote zetelwinst van de PvdA bij de laatste verkiezingen.
quote:Voor de minder intelectuelen onder ons
Op maandag 28 april 2003 22:36 schreef Tia_Tijger het volgende:um...Wie is Singh Farma?
quote:Um....ik ben PvdA lid...dus nee, dank U.
Op maandag 28 april 2003 22:37 schreef toxi het volgende:Zullen we hem ook even ombrengen? Lekker met zijn tweeen samen? er lopen genoeg nazis rond die ons dan helden vinden...
Ik was en ben zwaar tegenstander van de ideeen van Fortuyn en een nog overtuigder tegenstander van de idioot die hem vermoord heeft.
quote:Voor de nog minder intellectuelen onder ons die de naam niet eens correct kunnen spellen:
Op maandag 28 april 2003 22:39 schreef toxi het volgende:[..]
Voor de minder intelectuelen onder ons
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:42 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Voor de nog minder intellectuelen onder ons die de naam niet eens correct kunnen spellen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Singh+varma&lr=lang_nl
quote:Nou, het erge is dat Volkert met zijn daad er voor heeft gezorgd dat Pim Fortuyn op een dag wordt opgevolgd door iemand die nog 10x rechtser dan Fortuyn was is...
Op maandag 28 april 2003 22:34 schreef toxi het volgende:
Zo te zien werd en wordt er nog veel over PF geschreven en gedebateerd. Het zijn weer typisch de 'linksen' die doorzeiken over alles wat met Fortuyn te maken heeft...dat hij een 2e Hitler was, een racist, dat hij gemeen en verkeerd bezig was etc etc. Dat zijn de zelfde figuren die roepen voor geen of lage straf voor Volkert van der G omdat hij juist de gemene kale man heeft vermoord. Uit dezelfde kliek komen figuren vandaan zoals Singh Farma...
Om Pim maar eens te quoten: "Ik kan er toch ook niets aan doen dat 99% van de straatroof in Rotterdam door allochtonen wordt gepleegd..."
en
"Al knallen ze me letterlijk door mijn kop, de problemen die er zijn zijn daar niet mee opgelost!"
quote:Welk idee van Fortuyn ben je dan tegen? Een effectievere politie? 33% van de grote stads bewoners is JAARLIJKS slachtoffer van minimaal een misdaad... http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.stedelijke.criminaliteit.html
Op maandag 28 april 2003 22:41 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Um....ik ben PvdA lid...dus nee, dank U.
Ik was en ben zwaar tegenstander van de ideeen van Fortuyn en een nog overtuigder tegenstander van de idioot die hem vermoord heeft.
quote:Ik ga die discussie niet meer dan een jaar na dato nog eens voeren, niemand gaat erdoor van gedachten veranderen en het is alleen een vermoeiende herhaling van zetten.
Op maandag 28 april 2003 22:50 schreef Fortuynaanhanger het volgende:Welk idee van Fortuyn ben je dan tegen? Een effectievere politie? 33% van de grote stads bewoners is JAARLIJKS slachtoffer van minimaal een misdaad...
quote:Nou, jammer dat je je niet echt in de ideeen van Fortuyn hebt verdiept. Het is mijn stellige overtuiging dat het uitvoeren van de ideeen van Fortuyn een burgeroorlog op termijn in Nederland had kunnen verkomen. Nu ben ik daar veel minder optimistisch over...
Op maandag 28 april 2003 22:53 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Ik ga die discussie niet meer dan een jaar na dato nog eens voeren, niemand gaat erdoor van gedachten veranderen en het is alleen een vermoeiende herhaling van zetten.
Maar goed, ik vond het stukje van Wierdo6 een zeer goed stuk en ik denk dat ie een groot schrijverstalent heeft! (Wierdo6, zou ik je stuk mogen gebruiken?)
quote:Ja, en ik ben het met jou oneens op dat punt, laten wij het daarbij laten.
Op maandag 28 april 2003 22:57 schreef Fortuynaanhanger het volgende:Nou, jammer dat je je niet echt in de ideeen van Fortuyn hebt verdiept. Het is mijn stellige overtuiging dat het uitvoeren van de ideeen van Fortuyn een burgeroorlog op termijn in Nederland had kunnen verkomen. Nu ben ik daar veel minder optimistisch over...
Maar goed, ik vond het stukje van x een zeer goed stuk en ik denk dat ie een groot schrijverstalent heeft!
Inderdaad, een mooi stuk proza en ik ben blij dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om zoiets te maken, da's een verrijking voor het forum wat mij betreft. Of ik het met hem eens ben of niet is irrelevant daarin.
[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 28-04-2003 23:43]
quote:</li>
Op dinsdag 8 april 2003 14:09 schreef Maerycke het volgende:[..]
Het ligt er maar aan hoe je ze op wilt vatten denk ik.. maar ik citeer wat dingen..
Ik ben ook voor een koude oorlog met de islam. De islam zie ik als een buitengewone bedreiging, als een ons vijandige samenleving. (c) Rotterdams Dagblad<li>,,De islam is een achterlijke cultuur'' (c) Volkskrant
quote:</li>
<li> 'Mevrouw, gaat u maar koken.' Pim Fortuyn tegen journaliste Wouke van Scherrenburg. Fortuyn was even daarvoor afgebekt door Paul Rosenmöller.
quote:Leugen.
<li> Een moeder, want het is toch meestal de moeder, moet om halfvier terug zijn van haar werk, zodat ze thuis kan zijn voor haar kinderen. Dat moet je goed organiseren. Maar vrouwen maken heel vaak de keus om dat niet te willen, want daar hebben ze geen zin an.' Pim Fortuyn meldde dit in de treinkrant Spits.
quote:Islam is geen ras.
[..]Het is alleen bijzonder jammer dat juist de emancipatie van alle andere vrouwen in Nederland zo'n 50 jaar terug in de tijd was gegaan, als het aan Pim Fortuyn had gelegen.
[..]Ongetwijfeld... ware het niet dat de beweging in de jaren 60 werkelijk volstrekt niets te maken had met de raciale achtergrond van mensen en dit nu overduidelijk wel het geval is.
quote:Ja. Prima toch?
Overigens ga je verder totaal niet in op mijn opmerkingen over de onderbouwing van de plannen van Pim Fortuyn. Beetje jammer wel.Graag illustreer ik het één en ander met nog wat aanvullende voorbeelden als het mag:
Over huurders
'Mensen met een klein inkomen krijgen bijvoorbeeld geen individuele huursubsidie meer, maar de sociale woningbouwvereniging stelt hen in staat tegen een redelijke prijs te wonen.' (De puinhopen van acht jaar Paars maart 2002, 109.)
quote:Hahaha, wat dom weer en wat een duidelijk voorbeeld van slechts 1 helft gelezen te hebben. Gatver wat walgelijk van de SP zeg, om slechts 2 zinnen eruit te halen en de overige 50 gewoon te verzwijgen!
Over het leger
Fortuyn wil honderdduizenden jongeren dienstplichtig maken en zeeman of zeevrouw. Want als hij de baas is, schaft hij Land- en Luchtmacht af en resteert alleen de Marine. (De puinhopen van acht jaar Paars maart 2002, 175.)
Fortuyn wilde de 3 afzonderlijke legeronderdelen onderbrengen bij 1 tak. Momenteel bestaat de belachelijke situatie dat 3 geheel gescheiden onderdelen niet elkaars faciliteiten mogen gebruiken. Volstrekt belachelijk. Omdat de Marine ook al land- en luchtmachtfaciliteiten heeft, is het dus logisch alles daar onder te brengen. Al het vliegende materieel en manschappen zouden dan ondergebracht moeten worden bij de Koninklijke Marine Luchtvaartpersoneel, en de landmacht bij de het Korps Mariniers. Ze liegen gewoon en verzwijgen willens en wetens noodzakelijke informatie! Heel slecht. Lees de Puinhopen van 8 jaar paars zelf eens, dan kan je zelf lezen dat oa dat leger stuk er niet zo in staat.
Zelf lezen dus, ipv een SP-foldertje na te blaten...
En voordat men weer gaat beweren dat dat niet waar is:
[Dit bericht is gewijzigd door Robert_Jensen op 29-04-2003 08:04]
[Dit bericht is gewijzigd door Maerycke op 29-04-2003 06:59]
quote:Zwaktebod wijffie. Je wordt geconfronteerd met de onjuistheid van je eigen informatie MET een scan van het desbetreffende boek erbij dat aantoont dat het gewoon gelogen is, en dit is het enige dat je kan zeggen?
Op dinsdag 29 april 2003 06:49 schreef Maerycke het volgende:
Dag relkloonMet een jongetje dat Mein Kampf van Hitler in z'n sig vermixt met de Koran (een heilig boek voor een groot deel van de wereldbevolking) ben je het totaal niet waard dat ik ook maar één serieuze opmerking aan jou verspil.
Moet ik de overige paginas die je 'betoog' (lees SP-foldertje overgeschreven) ontkrachten ook scannen?
Of is dat ook te moeilijk en te confronterend?
quote:Waarom zeg jij 'leugens' bij dat stukje over moeders aan de thee uit de Spits. Is gewoon een citaat uit een interview. Of beticht je Fortuyn van leugens?
Op dinsdag 29 april 2003 07:54 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Zwaktebod wijffie. Je wordt geconfronteerd met de onjuistheid van je eigen informatie MET een scan van het desbetreffende boek erbij dat aantoont dat het gewoon gelogen is, en dit is het enige dat je kan zeggen?
![]()
![]()
Moet ik de overige paginas die je 'betoog' (lees SP-foldertje overgeschreven) ontkrachten ook scannen?
Of is dat ook te moeilijk en te confronterend?
quote:Het gaat over het stukje van Defensie. Het bewijs heb ik ingescand.
Op dinsdag 29 april 2003 08:32 schreef SCH het volgende:[..]
Waarom zeg jij 'leugens' bij dat stukje over moeders aan de thee uit de Spits. Is gewoon een citaat uit een interview. Of beticht je Fortuyn van leugens?
quote:Het woord leugen staat precies tussen twee stukjes over emancipatie in - dat moet daar dus weg?
Op dinsdag 29 april 2003 09:06 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Het gaat over het stukje van Defensie. Het bewijs heb ik ingescand.
quote:Nou, dat zou ik persoonlijk toch aan Balkenende' totale gebrek aan management kwaliteit wijtten.
Op dinsdag 29 april 2003 09:08 schreef Nyrem het volgende:
Zullen we gewoon lekker ophouden over die Fortuyn; uiteindelijk heeft hij er voor gezorgd (samen met Volkert) dat het een zooitje is geworden.
quote:Zonder Fortuyn en Volkert hadden we nu geen Balkenende gehad als premier.
Op dinsdag 29 april 2003 09:10 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Nou, dat zou ik persoonlijk toch aan Balkenende' totale gebrek aan management kwaliteit wijtten.
quote:Welke zooitje? Je bedoelt dat we nog steeds in 1 van de meest welvarende en rijke landen van de wereld leven, in vrijheid en democratie en zonder oorlog??? Dat zooitje?
Op dinsdag 29 april 2003 09:08 schreef Nyrem het volgende:
Zullen we gewoon lekker ophouden over die Fortuyn; uiteindelijk heeft hij er voor gezorgd (samen met Volkert) dat het een zooitje is geworden.
quote:Politiek is een zooitje.
Op dinsdag 29 april 2003 09:13 schreef SCH het volgende:[..]
Welke zooitje? Je bedoelt dat we nog steeds in 1 van de meest welvarende en rijke landen van de wereld leven, in vrijheid en democratie en zonder oorlog??? Dat zooitje?
Maar goed on-topic.....
.......
quote:Hoor
Op dinsdag 29 april 2003 09:14 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dit topic gaat over de persoon Fortuyn. Niet over de politiek van hem of waarom het nu wel of geen zooitje is, hoor.
Hij is degene die appelleerde aan een groot ontevredenheidsgevoel dat ik nogal misplaatst vind in een tijd en land waairn mensen het enorm goed hebben. Bovendien refereerde hij voortdurend aan een politieke puinhoop die er helemaal niet was, tenminste niet in vergelijking met echte politieke puinhopen.
quote:Daar heb je gelijk in; daar hebben we een mooie begrip voor 'demoniseren'.
Op dinsdag 29 april 2003 09:41 schreef SCH het volgende:[..]
Hoor
Laat je domineestoon maar thuis, mijn reply heeft alles met de persoon Fortuyn te maken.Hij is degene die appelleerde aan een groot ontevredenheidsgevoel dat ik nogal misplaatst vind in een tijd en land waairn mensen het enorm goed hebben. Bovendien refereerde hij voortdurend aan een politieke puinhoop die er helemaal niet was, tenminste niet in vergelijking met echte politieke puinhopen.
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 09:11 schreef Nyrem het volgende:[..]
Zonder Fortuyn en Volkert hadden we nu geen Balkenende gehad als premier.
Dus ik loop maar wat dom te blaten.
Steeds meer wendt het volk zich gefrustreerd en moedeloos af van de politiek, na zich massaal aangetrokken te hebben gevoeld tot charismaticus Fortuyn die helder en duidelijk verwoorde wat de gewone man en vrouw aansprak. Na de moord op De Zoon van de Democratie, was de woede, de verbijstering en de verslagenheid groot. Niettemin haalde de LPF alsnog een ruime stembusoverwinning, echter de hoog gespannen verwachtingen kon deze partij totaal niet waarmaken.
Nu bijna een jaar na de moord op Pim is het stil geworden aan het politieke front. Verweesd zijn de Nederlanders op zoek naar De Nieuwe Leider. Troost wordt gezocht bij elkaar en de betrokkenheid met de politiek verplaatst zich weer naar het café, de vrienden en familiekring. De politiek wordt als onbetrouwbaar en ongeloofwaardig beschouwd. Daadkracht ontbreekt, er is geen aanpak van de problematiek. Slechts een domme woordenstrijd op waarbij de polls bepalen wie de meeste fictieve stemmen halen.
Langzaam maar zeker zakt het lieve vaderland in een moeras van lethargie. Schijnbaar uitgeblust, woekert de onvrede door want moordenaars en daders van grove misdrijven glippen door de mazen van de wet, criminele bouwers gaan gewoon door met hun praktijken, en voorkennis en vette bonussen zijn geen strafbare feiten. Het volk gelooft er niet meer in, maar de onvrede en het ongeloof woekert voort, om eerdaags ongecontroleerd op de meest vreemde plekken uit te barsten. Want gelijk een slapende vulkaan komt het met een onverwacht sterke uitbarsting naar buiten die niet te stuiten valt.
De politici, ze vergaderen door, ze zoeken naar compromissen, ze zijn bezig met hun rituelen. Terwijl de overvolle rattenkolonie van Nederland al bezig is elkander te verwonden, tracht het Haagse regime het tij te keren door D'66 uit te nodigen voor regeringsdeelname. Wanbeleid, het verlies van het contact met de werkelijkheid, meer oog en oor voor het uitvoeren van de rituelen der 2e kamer en het koesteren van partijpolitiek gewin en vooral het gemis aan duidelijk contact met de burgers van dit land, maken de frustraties dit tot een moreel leeg en uitgehold land.
Pim wilde de bakens verzetten maar dat mocht niet van de gevestigde partijen . en dus herdenken we straks 6 mei.
-edit-
Maar even genormaliseerd
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 29-04-2003 13:20]
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:06 schreef DAMH het volgende:
- flame -
quote:Uhm... 6 mei is voor mij bevrijdingsdag. Dus dat we is een beetje fout...
Op dinsdag 29 april 2003 13:04 schreef Ippon het volgende:
en dus herdenken we straks 6 mei.
quote:Is 1 oktober niet meer een feestdag voor jou?
Op dinsdag 29 april 2003 13:10 schreef R2cksson het volgende:[..]
Uhm... 6 mei is voor mij bevrijdingsdag. Dus dat we is een beetje fout...
quote:Ach, daar is het relkloontje weer....
Op dinsdag 29 april 2003 13:12 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Is 1 oktober niet meer een feestdag voor jou?
quote:Met Fortuyn-haters loopt het slecht af
euhhh ik denk dat je "WE" in fortuyn-aanhangers moet veranderen want ik herdenk die kale nazi nicht niet
quote:Dag Ron.
Op dinsdag 29 april 2003 13:13 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Ach, daar is het relkloontje weer....
[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 29-04-2003 13:16]
Aan de andere kant blijft deze moord geheel fout. Dus het als 'Bevrijdingsdag' zien vind ik persoonlijk ook een beetje smakeloos. je kan denken van Fortuyn wat je wilt, de man bleef binnen de grenzen die de wet aan politici en would-be politici stelt. Als hij was blijven leven en gekozen was tot wat dan ook, was dat een gevolg van het democratisch bestel geweest.
Ik koop niet bij Albert Heijn maar ik heb de moord op gerrit Jan Heijn ook nooit gevierd als bevrijding. Laten we wel proberen beschaafd met elkaar om te gaan.
quote:hoeveel aanhangers zijn er trouwens? 500 ? 600?
Op dinsdag 29 april 2003 13:13 schreef Ippon het volgende:[..]
Met Fortuyn-haters loopt het slecht af
'Het leeft niet meer zo'
Geen massale volksherdenking op 6 mei
quote:
De volkswoede over de moord op Pim Fortuyn is na een jaar vrijwel weggeëbd. De herdenkingen op 6 mei zullen geen tienduizenden mensen op de been brengen, zoals zijn dood deed.De organisatoren verwachten in Driehuis zo'n 100, in Hilversum ruim 50, in Provesano 200 en in Rotterdam hooguit 1000 belangstellenden. Zij noemen de doordeweekse dag, het weer en het niet durven uitkomen voor het verdriet als redenen voor het wegblijven van een mensenmassa.
Vier herdenkingen worden op 6 mei gehouden, op hetzelfde tijdstip. In Driehuis, het geboortedorp van Fortuyn, leggen bezoekers een krans op het graf waar hij twee maanden lag voordat zijn lichaam naar Provesano in Italië werd gebracht. ,,Daarna is er mogelijk een kerkdienst'', zegt broer Marten Fortuyn. Nog geen 100 geïnteresseerden hebben zich voor deze bijeenkomst op de website Pim6mei.nl gemeld.
Zeker 50 belangstellenden komen naar het Mediapark in Hilversum. Zij moesten zich van de politie om veiligheidsredenen allemaal met naam en toenaam melden, vertelt organisator Renata van der Weijden. De politie zag geen aanleiding iemand te weigeren. De 50 aangemelde bezoekers staan op het parkeerterrein van radiozender 3FM waar Volkert van der G. Fortuyn neerschoot. ,,Helaas kunnen er niet meer op. Verderop is een parkeerterrein waar zo'n 800 man kan staan. Van daaruit is de plek goed te zien'', zegt Van der Weijden.
De docent aardwetenschappen aan de Universiteit in Delft heeft geen idee van de opkomst in Hilversum. Voor Van der Weijden is Hilversum dé plek om te gedenken, aangezien Fortuyn door de moord 'direct is gekoppeld aan het Mediapark'.
Bruno Ambrosio uit Provesano denkt daar anders over. ,,Pim ligt hier. De aangewezen herdenkingsplaats is dus hier'', zegt deze vriend van Pim Fortuyn. Voor de Italiaanse aanhangers organiseert hij een kerkdienst en een kranslegging bij het grafmonument. Ambrosio verwacht zo'n 200 Italianen. ,,Pim leeft hier enorm. In Italië hebben we dezelfde problemen met bijvoorbeeld de islam als Pim heeft beschreven in zijn boeken.''
De Italiaan verbaast zich erover dat niemand van de familie naar Provesano afreist op 6 mei. De broers Simon en Marten Fortuyn zijn die dag in Rotterdam. ,,Rotterdam is meer de stad van Pim dan enige andere stad'', zegt Marten Fortuyn. In de woonplaats van de vermoorde politicus worden een herdenkingstocht en -concert gehouden en wordt een standbeeld onthuld.
De gemeente Rotterdam gaat ervan uit dat zo'n 200 mensen met de tocht meelopen. ,,Het leeft niet meer zo'', zegt beleidsmedewerkster Eveline Bruggen. Zij heeft diverse keren gesproken met de organisatoren van de tocht en met de Stichting Beeld van Pim. ,,Ze konden niet zeggen hoeveel mensen er meelopen. Bij elke vergadering presenteren ze andere ideeën. Ze wilden bij de onthulling van het beeld bijvoorbeeld eerst de Pim-vlag hijsen. Maar omdat die blauw-wit-rood is, kozen ze toch maar voor de Nederlandse vlag.'' Overeenstemming over het dundoek is nog niet bereikt. Rinus van den Heerik van de Stichting Beeld van Pim beweert dat de Rotterdamse groen-wit-groene vlag zal wapperen en volgens Marten Fortuyn is het de Pim-vlag. Marten denkt dat er zo'n 1000 man bij de tocht zullen zijn.
De aanmeldingen voor het herdenkingsconcert in de Laurentius en Elisabethkerk in Rotterdam 'lopen als een trein', aldus Marten Fortuyn. Onder de 1100concertgangers bevinden zich de demissionaire LPF-ministers Nawijn en De Boer. Marten Fortuyn: ,,Premier Balkenende is er niet. Hij is die dag in Israël.''
(ad.nl)
quote:Kun je zeggen waar je op doelt?
Op dinsdag 29 april 2003 13:12 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Is 1 oktober niet meer een feestdag voor jou?
quote:Mee eens.
Op dinsdag 29 april 2003 13:16 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ja, ho maar weer. Ippon, iets minder insinuerend, want waar haal je je laatste bewering dat het niet mocht van de gevestigde partijen vandaan? Gaan we weer 'de kogel kwam van links' gedoe krijgen?Aan de andere kant blijft deze moord geheel fout. Dus het als 'Bevrijdingsdag' zien vind ik persoonlijk ook een beetje smakeloos. je kan denken van Fortuyn wat je wilt, de man bleef binnen de grenzen die de wet aan politici en would-be politici stelt. Als hij was blijven leven en gekozen was tot wat dan ook, was dat een gevolg van het democratisch bestel geweest.
Ik koop niet bij Albert Heijn maar ik heb de moord op gerrit Jan Heijn ook nooit gevierd als bevrijding. Laten we wel proberen beschaafd met elkaar om te gaan.
Een speciale dag invoeren vind ik onzin. Dat mag ieder voor zichzelf doen als ze dat willen.
En als bevrijdingsdag gaan zien... tja.. er zijn ook mensen die Hitlers verjaardag vieren, dus idioten heb je overal.
quote:Dus? Fortuyn=Hitler? Ik ben Fortuynist -----> dus ik ben nazi?
Op dinsdag 29 april 2003 13:17 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Mee eens.
Een speciale dag invoeren vind ik onzin. Dat mag ieder voor zichzelf doen als ze dat willen.
En als bevrijdingsdag gaan zien... tja.. er zijn ook mensen die Hitlers verjaardag vieren, dus idioten heb je overal.
quote:Dat zegt ie niet, maar de vergelijking is inderdaad lichtelijk insinuerend.
Op dinsdag 29 april 2003 13:21 schreef Ippon het volgende:[..]
Dus? Fortuyn=Hitler? Ik ben Fortuynist -----> dus ik ben nazi?
[afbeelding]
Even in het algemeen dan maar: Of de heren en dames gaan zich gedragen of dit topic gaat dicht.
quote:lol boehoe .....
Op dinsdag 29 april 2003 13:13 schreef Ippon het volgende:[..]
Met Fortuyn-haters loopt het slecht af
quote:offtopic:
Op dinsdag 29 april 2003 13:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
of dit topic gaat dicht.
'Ik durf het bijna niet te vragen....maar......uhhh'
quote:hey willie je kan dat "Ik" ook wel veranderen in verstandige mensen met een tenminste een klein beetje hersens
euhhh ik denk dat je "WE" in fortuyn-aanhangers moet veranderen want ik herdenk Fortuyn niet-edit-
Maar even genormaliseerd
-edit-
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:24 schreef Nyrem het volgende:[..]
offtopic:
'Ik durf het bijna niet te vragen....maar......uhhh'
quote:Waarom gaan topics toch altijd dicht als ik erin terecht kom...
Op dinsdag 29 april 2003 13:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat zegt ie niet, maar de vergelijking is inderdaad lichtelijk insinuerend.
Even in het algemeen dan maar: Of de heren en dames gaan zich gedragen of dit topic gaat dicht.
En ik heb nog een antwoord tegoed van jeukamenaat (ofzoget)
quote:was een grapje, die quote was van een reclame.
Op dinsdag 29 april 2003 13:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Maar goed on-topic:
Fortuijn.....uhhhh ohja... okee..
De held van intolerant Nederland
(goede titel?)
quote:De held van bang Nederland
Op dinsdag 29 april 2003 13:28 schreef Nyrem het volgende:[..]
was een grapje, die quote was van een reclame.
Je stelde 'of dit topic gaat dicht'... dus ik: 'Ik durf het bijna niet te vragen' m.a.w. ....Maar goed on-topic:
Fortuijn.....uhhhh ohja... okee..
De held van intolerant Nederland
(goede titel?)
quote:Waar heb jij het over?
Op dinsdag 29 april 2003 13:15 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Dag Ron.
Ga je weer om bronvermeldingen vragen die er gewoon bij staan?
quote:Ik denk het stuk van Ippon bovenaan deze pagina - al die stukken van Van Gogh en Polinco die hier maar klakkeloos zonder bronvermelding worden geplaatst alsof het een eigen mening van de user is
Op dinsdag 29 april 2003 13:30 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Waar heb jij het over?
quote:Dat kuddegedrag is typisch voor de Fortuyn-aanhanger.
Op dinsdag 29 april 2003 13:32 schreef SCH het volgende:[..]
Ik denk het stuk van Ippon bovenaan deze pagina - al die stukken van Van Gogh en Polinco die hier maar klakkeloos zonder bronvermelding worden geplaatst alsof het een eigen mening van de user is
quote:Oh dat gedoe...
Op dinsdag 29 april 2003 13:32 schreef SCH het volgende:Ik denk het stuk van Ippon bovenaan deze pagina - al die stukken van Van Gogh en Polinco die hier maar klakkeloos zonder bronvermelding worden geplaatst alsof het een eigen mening van de user is
quote:Pardon? Dat is mijn zelfgeschreven stuk, lief argwaantje van mij.
Op dinsdag 29 april 2003 13:32 schreef SCH het volgende:[..]
Ik denk het stuk van Ippon bovenaan deze pagina - al die stukken van Van Gogh en Polinco die hier maar klakkeloos zonder bronvermelding worden geplaatst alsof het een eigen mening van de user is
quote:Die opmerking is genoteerd
Op dinsdag 29 april 2003 13:34 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dat kuddegedrag is typisch voor de Fortuyn-aanhanger.
quote:Eh nee.. ik doelde op de persoon die 6 mei als bevrijdingsdag ziet
Op dinsdag 29 april 2003 13:21 schreef Ippon het volgende:[..]
Dus? Fortuyn=Hitler? Ik ben Fortuynist -----> dus ik ben nazi?
[afbeelding]
quote:Oh jee....
Op dinsdag 29 april 2003 13:45 schreef Ippon het volgende:Die opmerking is genoteerd
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:45 schreef Ippon het volgende:[..]
Die opmerking is genoteerd
En nu? Ga je dat nu spammen op polinco? Gebruik je wel een bronvermelding, lieverd?
quote:die vergiste zich kennelijk 1 dag.
Op dinsdag 29 april 2003 13:45 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Eh nee.. ik doelde op de persoon die 6 mei als bevrijdingsdag ziet
quote:Nee hoor.. dat was een bewuste datumkeuze
Op dinsdag 29 april 2003 13:52 schreef Nyrem het volgende:[..]
die vergiste zich kennelijk 1 dag.
quote:Denk het ook.
Op dinsdag 29 april 2003 13:52 schreef Nyrem het volgende:die vergiste zich kennelijk 1 dag.
Wel uitermate lullig dat ik op 5 mei naar de tandarts moet, dan voel ik mij toch ineens een stuk minder bevrijd.
quote:Echt joh, da's helemaal erg.
Op dinsdag 29 april 2003 13:42 schreef Ippon het volgende:[..]
Pardon? Dat is mijn zelfgeschreven stuk, lief argwaantje van mij.
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:54 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Denk het ook.
Wel uitermate lullig dat ik op 5 mei naar de tandarts moet, dan voel ik mij toch ineens een stuk minder bevrijd.
quote:Waar heb je het over?
Op dinsdag 29 april 2003 13:52 schreef Sidekick het volgende:[..]
En nu? Ga je dat nu spammen op polinco? Gebruik je wel een bronvermelding, lieverd?
quote:Je noteert mijn post.
Op dinsdag 29 april 2003 13:58 schreef Ippon het volgende:[..]
Waar heb je het over? [afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |