abonnement Unibet Coolblue
pi_182166196
Ik vroeg me af wat de wet hier eigenlijk over zegt. Was even met m'n werknemer ergens heen maar dacht ff snel boodschappen te doen en nam ook een kratje bier mee. Ze vroeg om m'n ID (ook al ben ik 30+ maar ja zie er blijkbaar nog goed uit ;) ) en die liet ik zien maar toen vroeg ze ook ID van m'n werknemer en die had hij niet mee en ik kreeg het bier dus niet mee.

Waarom moet hij ID laten zien als ie alleen meeloopt? Mag je dan ook geen drank halen met je kinderen erbij? Dus ik zei al oke dan loop ik een rondje en reken ik daarna bier alleen af. Mocht ook niet van haar 8)7

Wat moet ik dan doen. Over een uur terugkomen alleen :') en dan herkent ze me straks en gaat ze weer janken? Wat zegt de wet nou werkelijk hierover want zo triest kan het toch allemaal niet zijn. Wilde bijna de manager erbij halen voor dit soort ongein. Nu moet ik nog een keer terug voor m'n kratje bier :')
Facts don't care about your feelings
  donderdag 27 september 2018 @ 16:30:56 #2
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_182166303
Alleen terug komen.



quote:
Vanaf 1 januari 2014 mogen supermarkten geen alcohol verkopen aan klanten onder de 18 jaar. Er mag ook geen alcohol worden verkocht aan een klant die wel oud genoeg is om alcohol te kopen, maar samen komt met vrienden die nog geen 18 zijn terwijl duidelijk is dat de alcohol ook voor hen bedoeld is. Er zou dan sprake kunnen zijn van wederverstrekking, iedereen moet zich dan legitimeren.
Leuk stukje:
quote:
WEIGEREN
Ik besloot het eens uit te zoeken, door de klantenservice van een supermarkt te bellen. Want wat zijn nou de regels? Een caissière mag dus blijkbaar weigeren. "Als u een baby bij u heeft, is het geen probleem", stelde de medewerker (wat dus in de praktijk niet helemaal lijkt te kloppen, getuige de reacties op Maria's Facebookpost).

"Maar wanneer u met uw 16-jarige zoon aan de kassa zou staan, en de caissière heeft het vermoeden dat u de drank aan hem gaat geven, mag er geweigerd worden." Ik vroeg waarop zo'n vermoeden dan kon zijn gebaseerd. Dat durfde ze niet te zeggen. "Een gevoel ofzo."


ONDERBUIKGEVOEL
Dus het onderbuikgevoel van de persoon achter de kassa, bepaalt dus of jij je alcoholhoudende drank mee krijgt. Dat klopt toch niet? Daar moet toch een duidelijker beleid over komen? Wat mij betreft wordt er niet verkocht aan kinderen onder de 18; helder. Maar daar boven is het gewoon - hoe dan ook, eventueel op vertoon van legitimatie - geen enkel probleem om het mee te geven.

Want wat er daarna met de drank gebeurt, gaat de medewerker van de supermarkt niet aan. Voor hetzelfde geld zuipt de moeder die het koopt zich een delirium. Of vult ze er een bad mee, om er lekker een paar uur in te weken. Misschien geniet ze er wel met mate van. En misschien geeft ze haar 16-jarige zoon inderdaad een biertje.

En dat, lieve bezorgde meelevende medewerker, is haar verantwoordelijkheid. Het is niet de beste keuze, maar bovenal niet jouw zaak. Kan dat voor de helderheid in de regels vanuit de overheid en in de kassaprotocollen worden opgenomen? Fijn.
  donderdag 27 september 2018 @ 16:33:06 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182166343
Een winkel is verplicht drankverkoop te weigeren als het vermoeden bestaat dat deze geconsumeerd gaat worden door minderjarigen. Dat laat wat ruimte voor interpretatie, maar vanwege de torenhoge boetes kiest de detailhandel voor de veilige kant.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, waar alle supermarkten bij zijn aangesloten, hanteert het credo 'samen kopen is samen legitimeren' waarbij jonge kinderen zijn uitgezonderd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182166366
Dat is inderdaad al een tijdje zo, en ik weet niet hoe oud die werknemer is, maar die moet op zijn werk natuurlijk ook altijd legitimatie bij zich hebben.

Het is nogal knullig, maar zo werkt het wel, de supermarkt kan ook een flinke boete krijgen mochten ze gecontroleerd worden, dus nemen ze maar het zekere voor het onzekere, kun je hun niet kwalijk nemen.
pi_182166388
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:34 schreef Fokker89 het volgende:
Dat is inderdaad al een tijdje zo, en ik weet niet hoe oud die werknemer is, maar die moet op zijn werk natuurlijk ook altijd legitimatie bij zich hebben.

Vooral dit natuurlijk.
And so is the past
  donderdag 27 september 2018 @ 16:37:02 #6
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_182166415
Het vreemde is altijd wel, tot 20 jaar mag je vragen om een ID kaart. Maar hoe weet je zeker dat die persoon 20 jaar of ouder is? :')
pi_182166420
quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:30 schreef NoXia het volgende:
Alleen terug komen.

[ afbeelding ]

[..]

Leuk stukje:

[..]

Haha inderdaad, dat slaat de spijker op z'n kop. Maar er staat nergens bij dat je dan niet weer opnieuw de supermarkt in mag lopen en dan alleen afrekent. Die caissière bij mij zei dat dat ook niet mocht omdat ze dan wist dat ik het weer was. Of was dat gewoon om te irriteren?

quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:35 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Vooral dit natuurlijk.
Z'n ID lag in de auto, natuurlijk konden we die zo pakken maar het ging me meer om het principe.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 27 september 2018 @ 16:37:53 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182166431
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:34 schreef Fokker89 het volgende:
Dat is inderdaad al een tijdje zo, en ik weet niet hoe oud die werknemer is, maar die moet op zijn werk natuurlijk ook altijd legitimatie bij zich hebben.
Oh?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182166446
quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:37 schreef NoXia het volgende:
Het vreemde is altijd wel, tot 20 jaar mag je vragen om een ID kaart. Maar hoe weet je zeker dat die persoon 20 jaar of ouder is? :')
ID vragen natuurlijk. Als degene weigert zijn/haar ID te geven, weet je dat hij/zij 20 of ouder is. Duh!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 27 september 2018 @ 16:39:40 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182166460
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Haha inderdaad, dat slaat de spijker op z'n kop. Maar er staat nergens bij dat je dan niet weer opnieuw de supermarkt in mag lopen en dan alleen afrekent. Die caissière bij mij zei dat dat ook niet mocht omdat ze dan wist dat ik het weer was. Of was dat gewoon om te irriteren?
Nee, dat is echt zo. Het vermoeden dat er reeds was dat de drank mogelijk bedoeld was voor minderjarigen is niet weggenomen als je die eventjes buiten laat staan.

Nogmaals, het is een grijs gebied en je kunt talloze situaties verzinnen met rare uitkomsten, maar het einde van het liedje is dat de supermarkt mag weigeren en jij gewoon met lege handen naar buiten gaat. Een andere winkel zoeken en daar (alleen) naar binnen gaan is in principe de enige oplossing, hoe krom dat misschien ook mag zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182166469
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh?
Ja oh? Je dient je legitimatie altijd bij je te hebben, ook op het werk, als er controle komt van welke instantie dan ook moeten werknemers zich kunnen legitimeren.
pi_182166472
quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:37 schreef NoXia het volgende:
Het vreemde is altijd wel, tot 20 jaar mag je vragen om een ID kaart. Maar hoe weet je zeker dat die persoon 20 jaar of ouder is? :')
Tot 25 zelfs. Ik ben 31 maar moet het nog vaak genoeg laten zien, vooral van die oudere vrouwelijke caissières. En dan zeg ik, geeft niet, ik ben ook niet zo goed in het schatten van leeftijden, had verwacht dat u de pensioenleeftijd al had gehaald.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat is echt zo. Het vermoeden dat er reeds was dat de drank mogelijk bedoeld was voor minderjarigen is niet weggenomen als je die eventjes buiten laat staan.

Nogmaals, het is een grijs gebied en je kunt talloze situaties verzinnen met rare uitkomsten, maar het einde van het liedje is dat de supermarkt mag weigeren en jij gewoon met lege handen naar buiten gaat. Een andere winkel zoeken en daar (alleen) naar binnen gaan is in principe de enige oplossing, hoe krom dat misschien ook mag zijn.
Wat een land leven we toch in, voor een godvergeten biertje :') maar ga naar een gemiddeld evenement en de pillen worden praktisch in je handen gedrukt.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 27 september 2018 @ 16:41:01 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182166481
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:40 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Ja oh? Je dient je legitimatie altijd bij je te hebben, ook op het werk, als er controle komt van welke instantie dan ook moeten werknemers zich kunnen legitimeren.
Oh zo. Ja, dat klopt, maar daarmee verschilt je werk niet van welke andere (openbare) plek dan ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 27 september 2018 @ 16:42:47 #14
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_182166517
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

[..]

Wat een land leven we toch in, voor een godvergeten biertje :') maar ga naar een gemiddeld evenement en de pillen worden praktisch in je handen gedrukt.
En is dat wel goed dan? :')
Wees blij dat het nog ergens goed gaat.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_182166533
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh zo. Ja, dat klopt, maar daarmee verschilt je werk niet van welke andere (openbare) plek dan ook.
Nee, maar daarom vroeg ik om de leeftijd, als hij met die werknemer iemand bedoelt die 13 is, en wat klusjes doet / stagiair is, heeft hij geen legitimatieplicht.
  donderdag 27 september 2018 @ 16:44:04 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182166541
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:43 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Nee, maar daarom vroeg ik om de leeftijd, als hij met die werknemer iemand bedoelt die 13 is, en wat klusjes doet / stagiair is, heeft hij geen legitimatieplicht.
Op je 13e mag je geen kassa draaien. Da's altijd 16+
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182166544
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:42 schreef avotar het volgende:

[..]

En is dat wel goed dan? :')
Wees blij dat het nog ergens goed gaat.
Als je ouder bent dan 18 mag je toch zelf bepalen of dat goed is of niet?
Facts don't care about your feelings
pi_182166551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op je 13e mag je geen kassa draaien.
Ik bedoel die werknemer van TS natuurlijk, ik weet niet wat voor bedrijf hij heeft.
  donderdag 27 september 2018 @ 16:45:24 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182166561
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:44 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Ik bedoel die werknemer van TS natuurlijk, ik weet niet wat voor bedrijf hij heeft.
:@
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182166575
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:44 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Ik bedoel die werknemer van TS natuurlijk, ik weet niet wat voor bedrijf hij heeft.
M'n werknemer is ouder dan 18 iig. Maar zoals ik het nu lees had hij beter 3 kunnen zijn dan had ik het bier wel meegekregen :')
Facts don't care about your feelings
pi_182166584
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:37 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Haha inderdaad, dat slaat de spijker op z'n kop. Maar er staat nergens bij dat je dan niet weer opnieuw de supermarkt in mag lopen en dan alleen afrekent. Die caissière bij mij zei dat dat ook niet mocht omdat ze dan wist dat ik het weer was. Of was dat gewoon om te irriteren?

[..]

Z'n ID lag in de auto, natuurlijk konden we die zo pakken maar het ging me meer om het principe.
:') Moeilijk doen terwijl hij gewoon naar z'n auto had kunnen rennen
pi_182166595
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

M'n werknemer is ouder dan 18 iig. Maar zoals ik het nu lees had hij beter 3 kunnen zijn dan had ik het bier wel meegekregen :')
Mja dat is gewoon de wet, kun je die supermarkt niet kwalijk nemen, die boetes liegen er niet om.
  donderdag 27 september 2018 @ 16:47:12 #23
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_182166601
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je ouder bent dan 18 mag je toch zelf bepalen of dat goed is of niet?
Als je het kunt aantonen wel ja.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_182166614
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:47 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Mja dat is gewoon de wet, kun je die supermarkt niet kwalijk nemen, die boetes liegen er niet om.
Dit idd. Volgens mij kunnen supermarkten ook simpelweg gesloten worden bij meerdere overtredingen van deze wet.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_182166687
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:44 schreef YoshiBignose het volgende:

Als je ouder bent dan 18 mag je toch zelf bepalen of dat goed is of niet?
Mits binnen de wet-en regelgeving.

Je kan verontwaardigd doen en het de supermarkt verwijten, maar ze zijn opgezadeld met de handhaving en gezien de hoogte van de boetes (of erger) nemen ze die verantwoordelijkheid serieus en blijven ze aan de ruim veilige kant.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')