abonnement Unibet Coolblue
pi_182011416
Zoals de TT al aangeeft ben ik sinds kort eigenaar geworden van mijn eerste woning. Aangezien ik zelf weinig verstand heb van klussen zou ik graag wat feedback van jullie ontvangen om makkelijk te voorkomen (beginners)fouten voor te zijn.

Hieronder staan een aantal foto's van de woning. Het gaat om een studio-appartement van ongeveer 47 m2.









Het meest prangende dat er moet gebeuren is de boel schilderen. Ik zou er voor kunnen kiezen om het zelf te doen maar door allerlei redenen waarvan tijdsgebrek de meest voorname is lijkt het me in deze specifieke situatie verstandig om het over te laten aan een professional.

Voor ik alles in gang ga zetten zou ik echter graag wat meningen van jullie willen horen. Wat zouden jullie doen: de boel gewoon wit laten of alles over laten overschilderen in een andere kleur en welke kleur dan bijvoorbeeld wel en welke zeker niet? Eventuele trends qua motieven o.i.d. wat de moeite waard zou kunnen zijn?

Ik zat er zelf aan de denken om alles spierwit te laten schilderen en de grote ''hoofdmuur'' antraciet zoals te zien is op deze afbeeldingen.






Het is me opgevallen dat ondanks het gegeven dat de vorige bewoner hier nog geen drie jaar heeft gewoond grote delen van de muur totaal vergeeld zijn, met name de delen waar schilderijen hebben gehangen. Hoe zou ik dit kunnen voorkomen en in hoeverre is de kleur daarop nog van invloed? Ik doe het namelijk liever in een keer goed dan twee keer half-half. Als ik de boel na een bepaald aantal jaar toch opnieuw wil laten schilderen geven bepaalde kleuren dan moeilijkheden?

Wellicht dat me tussendoor of n.a.v. jullie antwoorden op de reeds gestelde vragen nog iets te binnen schiet waar ik nu nog niet over na heb gedacht maar ik denk dat we hiermee al een heel eind kunnen komen.

Bij voorbaat dank.
  woensdag 19 september 2018 @ 19:27:16 #2
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182011556
Dat gele zou op roken en koken zonder ventilatie en zo kunnen duiden.

Ik zou gewoon lekker alles witten. Dan heb je het gedaan (en dat is chill zolang het nog leeg is want met een vol huis is dit veel moeite) en wit is gewoon een kleur die altijd overal wel past.
Man of Steal.
pi_182011838
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:27 schreef SuperNeger het volgende:
Dat gele zou op roken en koken zonder ventilatie en zo kunnen duiden.

Ik zou gewoon lekker alles witten. Dan heb je het gedaan (en dat is chill zolang het nog leeg is want met een vol huis is dit veel moeite) en wit is gewoon een kleur die altijd overal wel past.
Is dat niet vooral zo bij vergeelde plafonds? Die zijn vreemd genoeg juist relatief gezien mooi wit gebleven.

Wit is wel lekker universeel inderdaad maar geeft die ene muur met een afwijkende kleur niet net dat beetje extra aan een woning? Kan me ook voorstellen dat de boel mooi houden ondanks het ophangen van bijvoorbeeld een tv of schilderijen dan wat eenvoudiger gaat dan bij een witte muur.
  woensdag 19 september 2018 @ 19:40:18 #4
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182011860
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:39 schreef Partigiano het volgende:

[..]

Is dat niet vooral zo bij vergeelde plafonds? Die zijn vreemd genoeg juist relatief gezien mooi wit gebleven.

Wit is wel lekker universeel inderdaad maar geeft die ene muur met een afwijkende kleur niet net dat beetje extra aan een woning? Kan me ook voorstellen dat de boel mooi houden ondanks het ophangen van bijvoorbeeld een tv of schilderijen dan wat eenvoudiger gaat dan bij een witte muur.
Je kan vast wel 1 muur een andere kleur doen. Maar je moet sowieso beginnen met witten.
Man of Steal.
pi_182011921
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:40 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Je kan vast wel 1 muur een andere kleur doen. Maar je moet sowieso beginnen met witten.
Got it, thanks! Welke kleur(en) zou je aanraden voor die ene muur?
  woensdag 19 september 2018 @ 19:43:25 #6
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182011945
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:42 schreef Partigiano het volgende:

[..]

Got it, thanks! Welke kleur(en) zou je aanraden voor die ene muur?
Beetje grijs/blauwig

Man of Steal.
pi_182012035
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:43 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Beetje grijs/blauwig

[ afbeelding ]
Is daar een bepaalde reden voor of vind je dat gewoon mooi? :P

Is de kleur van de muren die in de OP staan oké? Beetje donkergrijs/antraciet-achtig.
  woensdag 19 september 2018 @ 19:47:38 #8
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182012058
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:46 schreef Partigiano het volgende:

[..]

Is daar een bepaalde reden voor of vind je dat gewoon mooi? :P

Is de kleur van de muren die in de OP staan oké? Beetje donkergrijs/antraciet-achtig.
Ik vind eigenlijk die kleuren die je daar ziet gewoon prima. Zou het wel extra witten zodat je het gehad hebt en het niet meer hoeft te doen.

Verder moet je gewoon zelf bedenken welke kleur je wil. Als ik rood zeg of zo moet je het niet opeens rood doen. :')
Man of Steal.
pi_182013431
Ik zou alles ral9010 doen met sikkens of sigma verf.

Dat verkleuren kan roken, koken of gewoon zeer slechte verf zoals flexa of histor zijn.
Voor muren zou ik verf kiezen met de hoogste schrobfactor om ze schoon te houden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182013519
Wij hebben de muren wit en een muur heel erg donker groen of zo, best mooi.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182014271
quote:
17s.gif Op woensdag 19 september 2018 19:20 schreef Partigiano het volgende:

Wellicht dat me tussendoor of n.a.v. jullie antwoorden op de reeds gestelde vragen nog iets te binnen schiet waar ik nu nog niet over na heb gedacht maar ik denk dat we hiermee al een heel eind kunnen komen.

Bij voorbaat dank.
In de eerste plaats: fraaie woning. Gefeliciteerd!!

In de tweede plaats is de vloer erg mooi en strak, dus zorg dat er goede afdekking (stucloper o.id.) op ligt voordat je aan de slag gaat.

Qua kleuren:

Basis RAL 9010 van Sikkens,

Geen rood en geen zwart (komt op je af en staat agressief). In die post van SuperNeger staan wel aardige voorbeeldkleuren, maar ik zou er niet meer dan één van kiezen. Je zou kunnen overwegen de kozijnen van de deuren in een geeltint te schilderen om de witte vlakken te breken.

Wij hebben diverse lichte tinten blauw (in de keuken) en geel (op de slaapkamers). Nog steeds niet op uitgekeken
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182015125
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]

In de eerste plaats: fraaie woning. Gefeliciteerd!!

In de tweede plaats is de vloer erg mooi en strak, dus zorg dat er goede afdekking (stucloper o.id.) op ligt voordat je aan de slag gaat.

Qua kleuren:

Basis RAL 9010 van Sikkens,

Geen rood en geen zwart (komt op je af en staat agressief). In die post van SuperNeger staan wel aardige voorbeeldkleuren, maar ik zou er niet meer dan één van kiezen. Je zou kunnen overwegen de kozijnen van de deuren in een geeltint te schilderen om de witte vlakken te breken.

Wij hebben diverse lichte tinten blauw (in de keuken) en geel (op de slaapkamers). Nog steeds niet op uitgekeken
Dank je wel!

Ik weet dat RAL 9010 de kleurcode is. Sikkens lijkt de naam van een verfproducent te zijn. Hierboven raadde een andere user dat ook al aan, wat zit daar achter, is Sikkens echt de alom respecteerde fabrikant waarvan je zeker weet dat je goede kwaliteit verf hebt waar je weer een tijdje mee vooruit kunt?

Ik ga inderdaad voor maar één kleur naast het wit om alles clean te houden. Wat vind je van het donkergrijs in de OP? Is dat net als zwart te agressief of vind je dit wel kunnen? Zou deze kleur nog problemen op kunnen leveren als je later alles willen laten overschilderen, eventueel in het wit?
pi_182015290
quote:
17s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:38 schreef Partigiano het volgende:
wat zit daar achter, is Sikkens echt de alom respecteerde fabrikant waarvan je zeker weet dat je goede kwaliteit verf hebt waar je weer een tijdje mee vooruit kunt?

Mijn 30 jaar kluservaring, met heel veel schilderwerk, variërend van huismerken Gamma/Praxis/Karwei t/m Sigma/Flexa/Histor aan toe. Er staat er één op eenzame hoogte: Sikkens. Of het nou om de Cetal, Rubbol of LAtex gaat: veruit de beste. En door het grote aantal m2 dat je met 1 liter (bijv.) doet, ook nog eens per m2 goedkoper, mede gezien de duurzaamheid.

quote:
17s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:38 schreef Partigiano het volgende:

Ik ga inderdaad voor maar één kleur naast het wit om alles clean te houden. Wat vind je van het donkergrijs in de OP? Is dat net als zwart te agressief of vind je dit wel kunnen? Zou deze kleur nog problemen op kunnen leveren als je later alles willen laten overschilderen, eventueel in het wit?
Ik ben niet zo van antraciet, dan zou ik meer aardekleuren zoals iets lichtrood/bruin kiezen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182016248
ga eens een avondje op pinterest rondkijken wat je zelf mooi vindt.

Er zijn meer goede latexen, ga daarvoor niet naar de bouwmarkt maar naar een schilderswinkel of bv decohome.
pi_182018746
Gefeliciteerd en leuk een nieuw huis.
Spannend ook om het in te richten.

Zwart zou ik niet doen. Dat komt op je af. Ik wilde zelf ook 1 wand antraciet. Heeft er 2 weken op gezeten, toen was ik het zat. Het komt knal op je af en is heel zwaar van kleur.
Daarna mocht ik 3 keer witten om het antraciet weg te krijgen en heb ik er donker petrolblauw op gedaan. Super mooi en verveelt niet. Zit er al weer 5 jaar op.
Als wit inderdaad ral 9010.

De vergeling van de witte muren komt gewoon door het licht. Daardoor zie je ook waar schilderijen hebben gehangen. Want achter het schilderij komt geen licht.

Ga inderdaad plaatjes kijken en kies een kleur waar jij blij van wordt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')