abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 augustus 2024 @ 20:11:49 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214680841
Dit kan wel eens een heel tegenvallend seizoen gaan worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 11 augustus 2024 @ 22:14:40 #202
65940 Xurk
Burnside Deventer
pi_214683858
Dit zag je al wel aankomen, bijna alle uitblinkers zijn de afgelopen paar weken vertrokken en tot nu toe zijn enkel wat KKD-spelers en een Scandinavisch gokje erbij gekomen. Hopelijk geeft deze onnodige nederlaag (Fortuna hoef je écht niet thuis 0-2 van te verliezen) inzicht dat die ± ¤ 8M aan opgehaalde transfergelden voor een aanzienlijk deel mogen worden gebruikt om vervangers te halen.
  Moderator dinsdag 10 september 2024 @ 10:04:54 #203
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_214939717
quote:
Omwonenden tackelen volksclub Go Ahead Eagles: "Dat stadion moet hier weg"

Dat is even schrikken geblazen voor Go Ahead Eagles. De Deventer volksclub, die de steun geniet van een grote schare fanatieke supporters in de stad, werkt aan een uitbreiding van De Adelaarshorst. In het plan, dat de stadioncapaciteit moet verhogen van 10.000 naar 13.000 plaatsen, heeft de voetbalclub de gemeente Deventer mee. Maar een groep omwonenden ziet kansen om Go Ahead pootje te lichten. En dan gaat het ze niet alleen om de uitbreidingspannen.

Want de buurtbewoners hebben niet alleen bezwaar ingediend tegen de uitbreiding, maar willen door het inschakelen van een gerenommeerd advocatenkantoor uit Amsterdam afdwingen dat het complete stadion verdwijnt. Het wordt tijd dat de Adelaars hun horst verlaten en uitvliegen naar een ander nest buiten de stad, stellen de bezwaarmakers.

Directeur reageert

Algemeen-directeur Jan-Willem van Dop is verbouwereerd over de actie van de buren die het niet meer zien zitten om naast het voetbalstadion te wonen. "Dit valt ons buitengewoon rauw op het dak", luidt de reactie. Natuurlijk, de clubleiding wist dat de tweede fase van de in 2015 ingezette stadionverbouwing niet bij iedereen de handjes op elkaar zou krijgen. De eerste fase, met de poort van het Home of Football en de Leo Halle-tribune aan de Vetkampstraat, verliep op rolletjes.

Maar het was ook bekend dat bij de achterburen aan de Brinkgreverweg wat meer weerstand bestond tegen de bouw van een hogere tribune. Van Dop had wel gerekend op een schouderduw van die kant, maar niet dat de club in volle ren op het doel af op het laatste moment keihard zou worden getackeld.

Klachten op supportersavond

Het balletje begon te rollen op een supportersavond, zo'n anderhalve week geleden. Van Dop liet toen de aanwezige voetbalfans weten dat er flink wat klachten bij de omgevingsdienst IJsselland waren over de overlast van het stadion en dat de verbouwing van De Adelaarshorst waarschijnlijk niet volgens planning in de zomer van 2025 kan worden uitgevoerd. Hij verwachtte dat de ingediende zienswijze op het ontwerpbesluit, waarin het uitbreidingsplan van Go Ahead Eagles de goedkeuring van de gemeente Deventer krijgt, een of meer jaren vertraging gaat opleveren. De zienswijze was op 20 augustus jongstleden, de laatste dag voor het verstrijken van de bezwarentermijn, ingediend.

Soep heter dan opgediend

Inmiddels blijkt dat in de zienswijze, die op gemeentehuis van Deventer ligt, is de soep nog heter is dan opgediend. De zienswijze is verpakt in een stevig dossier met vijftig bezwaarpunten tegen het stadion van Go Ahead Eagles op de huidige locatie in een oudere woonwijk uit de jaren 1925-1935. Waarom het stadion daar weg moet wordt breed uiteengezet door advocatenkantoor AVC dat in de arm is genomen door aanwonenden. Zij willen zich op dit moment van de procedure nog niet met naam en toenaam bekend maken. Het gaat volgens een gemeentewoordvoerder in ieder geval om 19 huishoudens.
"Wij dragen Go Ahead Eagles een warm hart toe, maar de uitbreiding zoals voorgesteld is onaanvaardbaar en we verzoeken het college de vergunning niet te verlenen", zegt de advocaat namens de bewoners. De groep zal naar de rechter stappen als de vergunning toch wordt verleend.

De bewoners gaan in de zienswijze een stap verder. 'De Engelse setting van een stadion met open hoeken in een woonwijk zal bij vergroting van de capaciteit leiden tot meer publiek, meer wedstrijden en meer evenementen. De overlast voor de buurt wordt groter. De omgeving is niet geschikt voor het verwerken van grote bezoekersstromen. Het stadion past niet in een landelijke visie voor een goede ruimtelijke ordening', luidt de dringende oproep van de bewoners richting Deventer om het stadion te verplaatsen naar een plek waar een betaaldvoetbalorganisatie met ambitie meer op zijn plaats zou zijn. Er wordt verwezen naar clubs als AZ, Ajax, FC Groningen en meer recent Cambuur die in een vergelijkbare situatie met een oud stadion in een woonomgeving ook kozen voor een nieuwe locatie buiten de stad.

Vervangende vergunningen

Het advocatenkantoor is van mening dat de gemeente Deventer niet wegkomt met het nemen van een ontwerpbesluit. Gelet op de regels voor bezoekersaantallen, die in de nieuwe setting van De Adelaarshorst zouden oplopen tot meer dan 250.000 stadionbezoekers per jaar, is de gemeente verplicht om een nieuwe omgevingsvisie op te stellen. Met daaraan gekoppeld de nodige vervangende vergunningen voor milieu, veiligheid, openbare orde, verkeer en bomenkap op basis van technische rapporten. "Hoogstwaarschijnlijk zou deze locatie in een nulsituatie als ongeschikt voor een betaald voetbalstadion worden beoordeeld."

In de zienswijze wordt de gemeente Deventer ook een planschaderisico voorgehouden. De afstand van erfgrens tussen de woningen aan de Brinkgeverweg en het stadion is nu 11,5 meter. Dat wordt na de verbouwing twee meter korter. De nieuwe tribune van de B-side valt bovendien twee meter hoger uit. Een situatie die de achterburen ervaren als een verdere aantasting van het woongenot. Uitzicht op groen maakt plaats voor een stenen muur en uit een meegeleverde zonne-studie zou moeten blijken dat omwonenden beduidend meer schaduwwerking van het stadion moeten slikken dan de gemeente Deventer veronderstelt. "Voor de parkeerbehoefte van de extra te verwachten auto's is al helemaal niets geregeld."

Ambitie en stabiele rol

De bezwaarmakers verwijten de gemeente op voorhand dat de belangen van omwonenden worden weggeschreven tegen de ambities van een betaaldvoetbalorganisatie, die een groter stadion wil om een stabiele rol op het hoogste voetbal niveau in Nederland te kunnen spelen. Met daarbij de vooruitzichten op meer Europese wedstrijden. "Maar ook dan zou een nieuw stadion op een geschikte locatie aan de rand van de stad meer voor de hand liggen dan met oogkleppen op vasthouden aan uitbreiding binnen een woonwijk."
De gemeente Deventer neemt een aantal weken de tijd om de zienswijze op het ontwerpbesluit tegen het licht te houden. Voor Go Ahead Eagles rest nu niet anders dan even plaats te nemen op de reservebank en toe te kijken hoe de wedstrijd zich verder ontwikkelt. De voetbalclub zal niet graag wil vertrekken van De Adelaarshorst. Om financiële reden, maar ook op emotionele gronden, geniet voetballen in De Adelaarshorst de absolute voorkeur.

Rood-gele troetelbeer

De volksclub is historisch en sociaal verbonden aan de Vetkampstraat, dé plek aan de andere zijde van het stadion waar de club door de bewoners als een rood-gele troetelbeer wordt gekoesterd. Wat niet vreemd is, want de Vetkampstraat deelt samen met de wijk Voorstad dezelfde bloedgroep met Go Ahead dat hier in 1920 (toen nog) aan de rand van de stad kwam te voetballen. Aan de Brinkgeverweg en de Henri Dunantlaan wonen mensen die de band met de volksclub in mindere mate voelen.

Go Ahead stelt vanaf 2022 intensief overleg te hebben gepleegd met juist deze bewoners om de plannen voor een nieuwe IJsseltribune en B-side goed te kunnen voorbereiden. "Juist op verzoek van de buren zijn de laatste anderhalf jaar de nodige wijzigingen in de plannen aangebracht. Dit tot volle tevredenheid van de meeste bewoners", aldus Van Dop. Eerder al werd de oude stadioningang aan de Brinkgreverweg gesloten en kunnen daar de bezoekers ook niet meer achterom het stadion langs de achtertuin van de bewoners lopen.
De club dacht goed te hebben meegedacht met de belangen van de aanwonenden, totdat in het zicht van de finish de bewoners ineens uit de klankbordgroep stapte. "De clubleiding luistert slecht en communiceert niet", klonk het verwijt van die kant.

Cultureel erfgoed

Maar volgens Van Dop is de inspraak bepaald geen wassen neus geweest. Hij stelt dat 90 procent van de omwonenden tevreden is met Go Ahead als buurman en het stadion graag in de wijk wil houden. Wie de stroom aan massale reacties de afgelopen dagen in sociale en lokale media volgt, komt tot de conclusie dat Go Ahead Eagles de steun geniet van heel veel Deventenaren, die zowel club als De Adelaarshorst graag aan de Vetkampstraat zien blijven. "Het is cultureel erfgoed van Deventer en daar blijf je vanaf", klinkt het ferm. En wie daar niet mee kan leven, of kan wonen, gaat zelf maar verhuizen. Het is een vaak geuite mening over de kwestie die dezer dagen in Deventer flink de tongen losmaakt.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)tadion-moet-hier-weg
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:06:32 #204
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_214939726
Ik hoop niet voor die mensjes dat ooit de adressen op straat komen te liggen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_214939750
Aangezien het stadion er al sinds 1920 staat en de bewoners vermoedelijk ver daarna hun nest hebben betrokken verklaar ik de klacht hierbij ongegrond.
  vrijdag 28 februari 2025 @ 09:40:02 #206
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216860482
FINALISTEN _O_
  vrijdag 28 februari 2025 @ 09:40:31 #207
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216860486
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 20:11 schreef -XOR- het volgende:
Dit kan wel eens een heel tegenvallend seizoen gaan worden.
Had gekund.
  vrijdag 28 februari 2025 @ 09:41:01 #208
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216860489
EaglesGoden
  vrijdag 28 februari 2025 @ 10:02:21 #209
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216860665
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 februari 2025 09:40 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Had gekund.
_O_ _O_
Omgekeerde jinx, wat een goden, en dan met bij vlagen goed voetbal ook. Van trots steekt mijn oostelijk accent de laaste dagen af en toe de kop op.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 28 februari 2025 @ 10:06:19 #210
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216860709
quote:
wat een hoop tekst

Je zal dit maar hebben geschreven 5 uur lang
graag op anoniem
  vrijdag 28 februari 2025 @ 10:43:00 #211
65940 Xurk
Burnside Deventer
pi_216861066
💗💛

Iedere keer als ik me niet kan voorstellen dat het nog beter gaat met de club sportief gezien, verrassen ze me weer! Waar ik dacht dat het behalen van Europees voetbal vorig seizoen een unicum zou zijn geweest (al helemaal na de leegloop in de zomer) is de kans gewoon weer levensgroot dat het of wel via de KNVB beker, dan wel via play-offs nog eens zou gaan lukken. What a time to be alive!

Eind maart gaat de kaartverkoop van start, het is vurig hopen dat het ook mij lukt om een kaartje te bemachtigen...
  zondag 2 maart 2025 @ 09:34:26 #212
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216890961
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2025 10:43 schreef Xurk het volgende:
Iedere keer als ik me niet kan voorstellen dat het nog beter gaat met de club sportief gezien, verrassen ze me weer!
Ik bedoel maar _O-
pi_216891323
Bedankt voor het kampioenschap boys
Groot fan van User Wotte
  zondag 2 maart 2025 @ 10:08:50 #214
65940 Xurk
Burnside Deventer
pi_216891412
Waar gaat het eindigen? Ik hield er na de leegloop van afgelopen zomer in elk geval 0% rekening mee dat vorig seizoen geëvenaard zou kunnen worden, laat staan wellicht zelfs overtroffen! :D
  zondag 2 maart 2025 @ 10:49:07 #215
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216891840
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:08 schreef Xurk het volgende:
Waar gaat het eindigen? Ik hield er na de leegloop van afgelopen zomer in elk geval 0% rekening mee dat vorig seizoen geëvenaard zou kunnen worden, laat staan wellicht zelfs overtroffen! :D
Als zelfs Victor Edvardsen goed gaat voetballen kun je nog een eind komen!
pi_216893125
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:08 schreef Xurk het volgende:
Zonder gisteren Nauber en Breum, heel bizar.
  maandag 31 maart 2025 @ 15:55:06 #217
65940 Xurk
Burnside Deventer
pi_217242538
Ik had er nog weinig hoop op gezien de berichtgeving (seizoenskaarthouders hadden al 14K van de beschikbare kaarten opgekocht) en het feit dat ik duizend wachtenden voor me in de wachtrij had zitten om 15.00 uur, maar het is me zojuist gelukt om een kaartje voor de bekerfinale te bemachtigen O+
  maandag 31 maart 2025 @ 16:10:48 #218
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217242742
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 15:55 schreef Xurk het volgende:
Ik had er nog weinig hoop op gezien de berichtgeving (seizoenskaarthouders hadden al 14K van de beschikbare kaarten opgekocht) en het feit dat ik duizend wachtenden voor me in de wachtrij had zitten om 15.00 uur, maar het is me zojuist gelukt om een kaartje voor de bekerfinale te bemachtigen O+
  maandag 31 maart 2025 @ 18:39:44 #219
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_217244169
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 15:55 schreef Xurk het volgende:
Lekker, maat. Geniet ervan :)
  Trouwste user 2022 maandag 21 april 2025 @ 13:34:48 #220
7889 tong80
Spleenheup
pi_217429939
Succes vanavond..................... ^O^ 1-2.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 21 april 2025 @ 21:41:33 #221
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_217435254
GENOT _O_
@Xurk B:)B
  maandag 21 april 2025 @ 22:00:52 #222
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_217435416
Graag een eerste reactie van @Xurk
  maandag 21 april 2025 @ 22:03:00 #223
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_217435432
Gefeliciteerd! :)
pi_217435481
Leuk voor GAE

Maar.. RIP UEFA coëfficient. Je hebt geen reet aan dit soort clubjes in Europa
  maandag 21 april 2025 @ 22:15:01 #225
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217435554
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 22:07 schreef Pleun2011 het volgende:
Leuk voor GAE

Maar.. RIP UEFA coëfficient. Je hebt geen reet aan dit soort clubjes in Europa
Conference league zou prima zijn voor Go Ahead zeker als ze de ploeg intact kunnen houden.

Europa league is wel echt te hoog gegrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')