abonnement Unibet Coolblue
pi_181818774
Hallo,

In ons nog te bouwen nieuwbouwhuis hebben wij de optie om door de bouwer direct een vliering te laten maken van ongeveer 5 x 5.6 meter, inclusief vlizotrap en afwerking van het zolderplafond (vlieringvloer) met gipsplaten en verleggen van lichtpunten op de zolder van wand naar het nieuw plafond. Hiervoor vraagt de bouwer echter wel 8500 Euro. Het zou dan volgens hen om een 'constructieve' vlieringvloer gaan die dus goed belast kan worden. De vliering zou in de fabriek al in het dak worden gemonteerd en dan als een geheel op de woning worden gezet.

Alternatief is dat we de vliering achteraf door een timmerman of klusjesman erin laten maken. Die moet dan wel twee metalstud wandjes afbreken en achteraf weer opbouwen als de vliering erin zit.

Is het aannemelijk dat een klusjesman of timmerman dit achteraf voor duidelijk minder kan doen dan 8500 Euro en is dat dan een verstandige keus?

Een vliering van deze afmeting lijkt me ook best wel een uitdaging, er komt denk ik best veel op te staan en ik zal er dagelijks onder zitten (zolder wordt mijn kantoor) en heb geen zin om de vliering op mijn dak te krijgen :)

De vliering wordt trouwens op 2,60m gemaakt, de totale nokhoogte is 5,15m

Ik heb gisteren een offerte aangevraagd via werkspot maar nog geen enkele reactie. Doet mij een beetje denken dat klussers en timmerlieden het momenteel veel te druk hebben (niet onlogisch met de huizengekte van dit moment) en dat een vliering achteraf misschien helemaal niet zoveel goedkoper zal uitpakken dan wat de bouwer aanbiedt, al heb ik in het algemeen wel het idee dat je voor kopersopties bij de bouw standaard teveel betaald.
pi_181818896
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:29 schreef Vlieringzoeker het volgende:
Ik heb gisteren een offerte aangevraagd via werkspot
geduld kweken
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  PR/Manusje van alles maandag 10 september 2018 @ 16:46:02 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_181819087
Ik zou het door de aannemer laten doen. Prijs lijkt, voor meerwerk, redelijk.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_181819389
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik zou het door de aannemer laten doen. Prijs lijkt, voor meerwerk, redelijk.
Inderdaad, en het lijkt me ook een degelijkere constructie als het in de fabriek al meegenomen wordt.
pi_181819412
quote:
geduld kweken
Een terechte opmerking, ware het niet dat we uiterlijk woendagochtend aan de bouwer moeten laten weten of we voor deze optie kiezen of niet. En ik heb al gemerkt dat in ieder geval deze bouwer zo flexibel is als beton wat betreft sluitingsdata :)

We zijn er ook heel laat ingestapt en dat kon alleen doordat er een optie vrijkwam.

Overigens, bij eerdere offerte aanvragen via Werkspot kregen we soms al binnen een paar uur meerdere reacties maar dat is al wel een tijd terug.
pi_181820087
Prijs lijkt wel oke, stel het is 500,- duurder dan bij een klusjes man, zou je daarvoor het risico lopen dat het niet goed gedaan is?

Bij ons nieuwbouw huis waren de verschillen wel aanzienlijk, vroegen 8000,- voor een dakkapel. Vonden wij te duur vergeleken met diverse bedrijfjes op internet die rond de 4000/5000 vroegen.
pi_181820522
quote:
Prijs lijkt wel oke, stel het is 500,- duurder dan bij een klusjes man, zou je daarvoor het risico lopen dat het niet goed gedaan is?
Voor 500 Euro verschil zou ik het direct door de bouwer laten doen. Voor 1500 Euro ook. Maar als een klusjesman dit inderdaad voor zeg 2500 Euro minder ook goed kan dan moet ik me nog wel eens ernstig achter de oren krabben en voor 4000 Euro minder zou ik het denk ik zonder meer door de klusjesman laten doen.

Het probleem is, afgezien van de kwaliteit en veiligheid van de constructie, dat ik geen enkel idee heb voor welk bedrag een klusjesman zo'n grote vliering zou kunnen maken. 4000? 6000? 8000?

En wat betreft de veiligheid, ook dat kan ik niet goed inschatten zonder te weten hoe een klusjesman dit (anders) zou doen (dan de bouwer). Volgens mij moet je voor deze overspanning in ieder geval al behoorlijke hoge balkjes (25-30cm) gebruiken op een vrij korte afstand van elkaar maar verder heb ik geen idee.
pi_181820549
Ik zou het meteen door de aannemer er in laten zetten. Misschien is het wat goedkoper als je het achteraf zelf laat doen maar gemak is ook wat waard.

Niet weer opnieuw troep door het hele huis. Geen gedoe met garantie later waarbij de klusser naar de aannemer wijst en de aannemer de klusser de schuld geeft.
Een goede vakman vinden is vaak moeilijk te vinden. En het onverwachtte meerwerk van klussers wil je ook niet hebben.

Maar dat is mijn mening. Succes met kiezen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181820978
Een goede timmerman is op dit moment bijna niet meer aan te komen.
pi_181821060
Gezien de afmetingen en afwerking lijkt mij die prijs redelijk.

Opdracht via werkspot kan je vaak vergeten. Daar kijkt bijna geen bedrijf meer op.

Ik zou kiezen voor de aannemer.
pi_181822828
Ik zou eens kijken hoeveel ruimte van de vliering feitelijke bruikbare ruimte wordt. Dat is zeker geen 30m2 agv schuin aflopen van het dak. Daarna bedenken of het je het waard is.
  Moderator maandag 10 september 2018 @ 21:14:05 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181825532
quote:
2s.gif Op maandag 10 september 2018 18:25 schreef machtpen het volgende:
Een goede timmerman is op dit moment bijna niet meer aan te komen.
Dat zou ook een reden zijn dat ik zou overwegen om het dan maar gelijk te doen met de bouw van de woning. Dan weet je ook zeker dat het klaar is wanneer je er in gaat :)
pi_181828368
Scharnierdak? Of met een spant? Daar hangt het ook vanaf hoe makkelijk je een vliering maakt. Wij hebben geen scharnierdak en een constructie met evenwijdig aan de gevel lopende stalen balken waarin de balken voor de vliering zitten. Buurman heeft de vliering balken pas na oplevering zelf geplaatst, wij in de bouw. Gemak want geen zin om met balken dwars door het huis twee trappen op te moeten.

Overigens, als er ruimte is voor een vaste trap zou ik dat altijd doen. Een vlizotrap met bijbehorend kleine trapopening is zo onpraktisch dat je het amper gebruikt. Bij een vaste trap loop je zo met een doos oid naar boven, stukken makkelijker.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_181832559
Weet je de precieze specs van de meerwerkoptie (kopmaat van de balken e.d.)?
Achteraf doen is best een klus, ik moest voor mijn vliering één balk van 5,5 meter naar zolder krijgen. Best lastig. Maar ik was voor mijn DIY-project inclusief trap en plafond (Agnes) slechts rond de ¤2000 kwijt.
pi_181838277
Prijs oogt redelijk (dit vooral omdat ze een constructieve versteviging doen) voor een nieuwbouw aanpassing. ik had het gedaan geloof ik :)
pi_181841883
Het later laten doen betekent ook dat je op één of andere manier meerdere 5 meter lange houten balken op zolder moet zien te krijgen. Bij mijn huis (met zo'n standaard wenteltrap) zou het niet lukken. Ook even een praktische overweging waard om te bepalen of je het achteraf nog zou willen laten doen.
pi_181847428
Als je een dakraam of dakkapel hebt geplaatst kan je achteraf de balken vrij eenvoudig op de zolderverdieping laten takelen. Het is een vrij eenvoudige klus die achteraf zeker voor de helft van het geld kan (wel uitbesteden). Opties via de bouw zijn vaak erg duur waarbij je wel het voordeel van het gemak hebt.

Ik zou persoonlijk alleen opties zoals een uitbouw direct vanuit de bouw meenemen. Want dit is achteraf erg lastig en duurder om netjes uit te laten voeren. Dan moet de vloer opnieuw gelegd worden, plafond opnieuw gedaan worden en mag de uitbouw waarschijnlijk niet voor een deel in de tuin van de buren komen. Een heimachine is lastiger in de achtertuin te krijgen dan een paar balken door het zolderraam.
pi_181849196
Het is echt schrikbarend hoe de prijzen weer exploderen. Begin 2014 ook een vliering (6x5 meter) in het huis laten zetten met zelfde eisen als jou waarbij lichtpunt op zolder ook aanwezig bleef. Toen 2000 er voor moeten betalen. Mijn buren in 2015 kregen een offerte van 4250 voor de kiezen voor een vergelijkbare vliering en dan nu weer verdubbeling.
De schaarste in personeel is duidelijk merkbaar zo.
pi_181851256
Hoeveel zou het in de WOZ schelen als men weet dat er een vliering is?

Zomaar een tip, achteraf maken, zodat men het niet weet, bij een evt verkoop kan het nog altijd zichtbaar worden/zijn!
pi_181852195
Stel het 2000 euro duurder en je stop dat in je 30 jaar lopende hypotheek en je betaald door een fictieve belachelijke rente 4000 af. Dan kost je dit 11,11 euro, waar nog aftrek vanaf gaat.

Geen bedrag waarvoor ik een verbouwing nadat ik er in kan zou laten uitvoeren. Wachttijden bij de 2 goede timmermannen die ik ken varieren tussen ongeveer een half jaar tot ik heb geen idee joh. Het zou dus zomaar kunnen dat je 3 maanden later je huis in kan of in een verbouwing woont voor 6 euro per maand.
pi_181852214
Balken door het huis is natuurlijk niet nodig. 1 katrol, een stuk sterk touw, ladder en 2 paar hanschoenen. Je tilt die balk zo zelf door het zolderraam naar binnen. Zo heb ik het gedaan, samen met mijn zwangere vrouw.
pi_181878443
Bedankt voor alle reacties, waren erg behulpzaam en zinvol. We hebben uiteindelijk besloten het inderdaad toch maar meteen door de bouwer te laten doen om meerdere van de hier genoemde redenen.

Nu nog beslissen of we de optie "De wanden worden afgewerkt volgens oppervlaktebeoordeling
groep 2."
voor de 1e en eventueel 2e verdieping doen. Kost ook weer 750 per verdieping. Zonder die optie zijn de wanden schijnbaar niet glad genoeg voor 'fijn behang'. Op de benedenverdieping worden de wanden standaard op die manier afgewerkt maar boven dus niet. Lijkt een bedrag van niks maar er komt nog zoveel meer bij: keuken, vloerbedekking en het loopt allemaal snel op. Maar ja, als je zonder die optie alleen maar van dit dikke vinylbehang kunt plakken of zelf aan de slag moet om het glad(der) te krijgen...
pi_181878513
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 23:18 schreef Xajorkith het volgende:
Het is echt schrikbarend hoe de prijzen weer exploderen. Begin 2014 ook een vliering (6x5 meter) in het huis laten zetten met zelfde eisen als jou waarbij lichtpunt op zolder ook aanwezig bleef. Toen 2000 er voor moeten betalen. Mijn buren in 2015 kregen een offerte van 4250 voor de kiezen voor een vergelijkbare vliering en dan nu weer verdubbeling.
De schaarste in personeel is duidelijk merkbaar zo.
Vooral de schaarste in huizen denk ik. Bouwers weten dat ze alles wat ze bouwen toch wel snel verkocht krijgen. Er wordt nu ook weer een stevige bouwrente gerekend: 5,5% + BTW! Gelukkig zijn ze nog maar net begonnen met bouwen dus wij zullen niet al teveel hoeven af te rekenen.

In de magere jaren geloof ik niet dat bouwers het in hun hoofd haalden om bouwrente te rekenen (en zeker niet zo'n aburd percentage als dit). Met de opties zullen ze ook wel genoegen genomen hebben met minder winst om de huizen in ieder geval kwijt te raken.
pi_181878609
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 22:21 schreef Noisiv het volgende:
Als je een dakraam of dakkapel hebt geplaatst kan je achteraf de balken vrij eenvoudig op de zolderverdieping laten takelen. Het is een vrij eenvoudige klus die achteraf zeker voor de helft van het geld kan (wel uitbesteden). Opties via de bouw zijn vaak erg duur waarbij je wel het voordeel van het gemak hebt.
Een eenvoudige vliering die niet al teveel draagvermogen heeft zal inderdaad wel niet al te moeilijk zijn maar als ik de bouwer mag geloven wordt dit een zeer stevige vliering. Is me ook wel wat waard, ik zal er iedere dag onder zitten in mijn kantoor op zolder.

In dat geval zouden ook twee metalstudwanden moeten worden afgebroken en weer opgebouwd dus die kosten komen er ook weer bij.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 22:21 schreef Noisiv het volgende:Ik zou persoonlijk alleen opties zoals een uitbouw direct vanuit de bouw meenemen. Want dit is achteraf erg lastig en duurder om netjes uit te laten voeren. Dan moet de vloer opnieuw gelegd worden, plafond opnieuw gedaan worden en mag de uitbouw waarschijnlijk niet voor een deel in de tuin van de buren komen. Een heimachine is lastiger in de achtertuin te krijgen dan een paar balken door het zolderraam.
Een aanbouw is ook gekozen, maar dan voor ons door de bouwer zelf omdat we te laat waren om nog te kunnen kiezen. Ze hebben voor een aanbouw gekozen omdat de (enige) buren (het is een hoekhuis) daar voor hadden gekozen.

Op zich had ik de aanbouw waarschijnlijk liever niet gehad, zeker niet als de buren er niet voor hadden gekozen, omdat dat helemaal prijzig is (bijna 20000) maar ja het wordt wel een lekker grote woonkamer. Alleen jammer dat de toch al niet zo grote tuin daardoor ook weer kleiner wordt.

Achteraf een aanbouw zou ik zelf inderdaad nooit doen, dat wordt dan meestal meer een serre oid. Nu wordt de fundering, de muren en plafond in één keer doorgetrokken en dat is wel zo mooi en robust en geen kans op scheuren.

En inderdaad meteen ook geen gezeur over de erfdienstbaarheid, al is dat in dit geval sowieso geen probleem aangezien beide huizen de aanbouw hebben dus er is geen extra buitenmuur met bijbehorende isolatie nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')