abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 2 juni 2019 @ 21:09:07 #251
74056 crew  ToT
pi_187227343
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 21:08 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Volgens mij is het een roofvlieg.
die valt tussen het rooster van je bbq
Ah! :P Thx! ^O^
  zondag 2 juni 2019 @ 21:12:18 #252
36616 Clayton1
Sláinte
pi_187227415
quote:
2s.gif Op zondag 2 juni 2019 21:09 schreef ToT het volgende:

[..]

Ah! :P Thx! ^O^
Hier leuke site ,
http://www.ahw.me/indexvliegen.html
#35.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 2 juni 2019 @ 21:13:50 #253
74056 crew  ToT
pi_187227438
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 21:12 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Hier leuke site ,
http://www.ahw.me/indexvliegen.html
Oew thx! ^O^ Gebookmarked! :Y
  zondag 2 juni 2019 @ 23:42:34 #254
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187230719
Vanmiddag viel het vies tegen qua insecten (ik denk/hoop teveel wind) maar er zaten wel enkele tientallen waterjuffers, deze vond ik wel fraai. Volgens mij een vrouwelijke Azuurwaterjuffer:
Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 juni 2019 @ 00:57:55 #255
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187249921
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:42 schreef EdRendum het volgende:
Vanmiddag viel het vies tegen qua insecten (ik denk/hoop teveel wind) maar er zaten wel enkele tientallen waterjuffers, deze vond ik wel fraai. Volgens mij een vrouwelijke Azuurwaterjuffer:
[ link | afbeelding ]Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr
Ik had afgelopen weekend ook nogal veel te stellen met de wind. Gelukkig zijn er op de meeste van mijn stekken wel van die in-de-zon-en-uit-de-wind-plekjes. Daar krioelde het van de kraamwebspinnen die het liefst op een blaadje liggen te bakken in de zon.
Vooral de vrouwtjes van de kraamwebspin kunnen best wel groot worden, ze vallen dan ook best op op de blaadjes. Wel voorzichtig benaderen, ze vluchten zo snel onder het blad dat de spin op slag lijkt te verdwijnen.

Ze verspelen nog wel eens een poot. Soms zelfs twee
Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Zijaanzicht
Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Met een bolletje kroost lekker in het zonnetje
Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Sommige houden dat bolletje wel erg krampachtig vast

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 juni 2019 @ 21:04:38 #256
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187262871
Kevertjes in het struikgewas

Groene distelsnuitkever
Chlorophanus viridis by Ouwesok, on Flickr

De zwartkopvuurkever heeft zich inmiddels gemeld.
Pyrochroa coccinea by Ouwesok, on Flickr

Pyrochroa coccinea by Ouwesok, on Flickr

Tot hier gingen ze met de A77, de Sigma 105 en de flits+envelop.

Met de Sigma 5.6/180mm en zonder de flits pakte ik nog een roodkopvuurkever
Pyrochroa serraticornis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 juni 2019 @ 21:21:18 #257
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187326421
Ander beestje, ander setje.

Het beestje is een schorsmarpissa, de grootste springspin van deze regio, het setje is de Oly E-PL1 met een Viltrox JY43F smartadapter en de Oly Zuiko D 3.5/35mm macro. Zoeker is de Olympus VF-2.

Normaal krijg je ze slechts met moeite te pakken. Deze leek echter druk met iets en dat iets bleek een vliegje te zijn.

Marpissa muscosa by Ouwesok, on Flickr

Voorzichtig wat dichterbij. De spin lijkt me door te hebben maar is te druk bezig met zijn maaltje
Marpissa muscosa by Ouwesok, on Flickr

En dan weet ik vrij zeker dat ie me in de gaten heeft
Marpissa muscosa by Ouwesok, on Flickr

Alleen bij de eerste opname stond de AF aan, daarna besloot ik hem met het handje te focussen. De combinatie met het adapter focust nogal aarzelend resulterend in zo'n frontlens die maar in en uitschuift. Bij MF staat die frontlens stil, ik zet hem op de gewenste afbeeldingsmaatstaf en schuif dan de hele set in de scherpte. Dat hielp, de spin hield het erg lang vol.
Voor de oogjes had er wel een klein flitsje bij gemogen.

Lens naar de 1:1 voor de laatste poging. De spin houdt zijn vlieg inmiddels met beide palpjes vast zodat dat enge ding er niet mee vandoor zal gaan.

Marpissa muscosa by Ouwesok, on Flickr

Daarna laat ik zo'n spin ook verder met rust.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 9 juni 2019 @ 20:52:15 #258
36616 Clayton1
Sláinte
pi_187341094
De oogst van drie kwartier met de SIgma f2.8 105

10 stippelig lieveheersbeestje, maar had geen stippen.

Larve lieveheersbeestje

Pantserjuffer

Pyama wantsen

Roofvlieg

Groene bladwesp



Distelbok

Wespenbok
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 juni 2019 @ 21:30:43 #259
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187342328
Ik word bijna hebberig van die pyamawantsen, ik heb er tot op heden exact één gezien en dat is alweer wat jaartjes geleden.

Nog een serietje gewone oeverlibellen met de Pentax K500 en de Sigma 50-500 die voor zo'n grote toeter meer dan behoorlijk close-focussen wil. Ideaal voor als de libellen om wat voor reden dan ook nogal vluchterig zijn. Bij deze sessie ging het zelfs met 500mm soms nog lastig.

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 9 juni 2019 @ 21:35:26 #260
36616 Clayton1
Sláinte
pi_187342514
[quote]0s.gif Op zondag 9 juni 2019 21:30 schreef Ouwesok het volgende:
Ik word bijna hebberig van die pyamawantsen, ik heb er tot op heden exact één gezien en dat is alweer wat jaartjes geleden.

Het rare is hier er staan twee dezelfde struiken twee meter uit elkaar, in de ene wemelt het ervan en in die andere zat er geen een.

De groene bladwesp had ik hier nog niet eerder gezien
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 juni 2019 @ 02:42:44 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187464028
Glazenmakers zijn doorgaans lastig te vinden. Vaak schieten ze een eindje de struiken in waardoor je ze niet meer vindt.
Vanmiddag in het Woldlakebos kwam ik toen de regen net vertrokken was en de zon begon te schijnen en dan blijken ze zich vaak in het gras te verschansen omdat daar wél zon is.

Een vroege glazenmaker

Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Heel voorzichtig kun je dan dichterbij kruipen en een die grote groene ogen even in beeld halen.
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Als ze vliegen heb je twee kansen. Of ze zijn aan het jagen en dan vliegen ze constant en vooral erg snel, óf ze zijn op patrouille door hun territorium en dan vliegen ze langzaam en blijven dan regelmatig even stil hangen en steeds weer op ongeveer dezelfde plek. Weet je die plek eenmaal, dan kun je hem opwachten.

Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 17 juni 2019 @ 23:26:52 #262
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187478067
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 02:42 schreef Ouwesok het volgende:
Glazenmakers zijn doorgaans lastig te vinden. Vaak schieten ze een eindje de struiken in waardoor je ze niet meer vindt.
Vanmiddag in het Woldlakebos kwam ik toen de regen net vertrokken was en de zon begon te schijnen en dan blijken ze zich vaak in het gras te verschansen omdat daar wél zon is.

Een vroege glazenmaker

[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Heel voorzichtig kun je dan dichterbij kruipen en een die grote groene ogen even in beeld halen.
[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Als ze vliegen heb je twee kansen. Of ze zijn aan het jagen en dan vliegen ze constant en vooral erg snel, óf ze zijn op patrouille door hun territorium en dan vliegen ze langzaam en blijven dan regelmatig even stil hangen en steeds weer op ongeveer dezelfde plek. Weet je die plek eenmaal, dan kun je hem opwachten.

[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Fraai hoor! Die ik recent fotografeerde had niet zulke groene ogen, wellicht nog erg vers.

Vandaag was het mooi weer, ik had slecht geslapen en geen zin in werk, dus tijd voor een dagje verlof en een duinwandeling met de 750D en de 100mm F2.8L Macro. Het begint echt merkbaar te worden dat de hoeveelheid insecten gekelderd is; ik heb echt moeten zoeken naar wat anders dan hommels en honingbijen (die er gelukkig nog wel ruimschoots waren).

Ik moet de meeste foto's van mijn 3 uur duìnstruìnûh tussen Kijkduin en Duindorp nog doen, maar deze libel moest ik wat voorrang geven op de bewerklijst. Mijn allereerste Viervlek :Y
Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr

En als bonus een jonge sprinkhaan, vooralsnog soort onbekend:
Sprinkhaan (juv.) by Ed Rendum, on Flickr

Voor bovenstaande foto's geldt: doorklikken naar Flickr voor volledige grootte :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 juni 2019 @ 21:56:04 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187492489
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 23:26 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Fraai hoor! Die ik recent fotografeerde had niet zulke groene ogen, wellicht nog erg vers.

Vandaag was het mooi weer, ik had slecht geslapen en geen zin in werk, dus tijd voor een dagje verlof en een duinwandeling met de 750D en de 100mm F2.8L Macro. Het begint echt merkbaar te worden dat de hoeveelheid insecten gekelderd is; ik heb echt moeten zoeken naar wat anders dan hommels en honingbijen (die er gelukkig nog wel ruimschoots waren).

Ik moet de meeste foto's van mijn 3 uur duìnstruìnûh tussen Kijkduin en Duindorp nog doen, maar deze libel moest ik wat voorrang geven op de bewerklijst. Mijn allereerste Viervlek :Y
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr

En als bonus een jonge sprinkhaan, vooralsnog soort onbekend:
[ link | afbeelding ]Sprinkhaan (juv.) by Ed Rendum, on Flickr

Voor bovenstaande foto's geldt: doorklikken naar Flickr voor volledige grootte :)
Viervlekken vind je best wel veel in duingebieden, ik heb er in de Amsterdamse Waterleidingduinen ook wel de nodige voor de lens gehad. Ook in de Weerribben waren ze weer goed vertegenwoordigd.

Het was daar over de hele linie best wel druk met insecten. Ook de muggen (libellenvoer) waren bijzonder goed vertegenwoordigd wat twee consequenties had:
1 Veel jagende libellen
2 Veel steekpartijen op mijn arm en in mijn gezicht
zeker tien muggen zijn standrechtelijk geëxecuteerd door mijzelf en aan het geritsel van libellenvleugels naast mijn hoofd te oordelen ben ik behoed voor nog veel meer steeekpartijen

Van de familie glazenmaker vond ik nog een tweede soort in het gras, de glassnijder. Je moet even het geluk hebben er een te zien landen en dan zorgen dat je hem niet kwijtraakt. Ze gaan nogal op in het landschap.

Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Een kwartslag gedraaid ziet dat er dan wat herkenbaarder uit
Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Met nog meer geluk landen ze laag in een boompje
Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

En als je ze dan heel voorzichtig besluipt zit er soms een portretje in
Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Allemaal met de A77-II en de Sigma APO 5.6/180mm macro
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 juni 2019 @ 21:11:43 #264
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187509448
Het seizoen begint meestal met platbuiken en viervlekken en begin juni voegt zich daar de bruine korenbout ook nog bij. Qua grootte ongeveer gelijk aan de eerder genoemde soorten en qua gedrag eigenlijk ook. Ze zitten dus prominent iets boven de begroeiing op riet- en andere stengels.
Vrouwtjes en jonge mannetjes lijken van een afstandje sterk op viervlekken. Waar je ze het eerst aan herkent zijn die grijsblauwe ogen.

Wederom met de Sigma 5.6/180mm

Ze lusten behoudens muggen ook andere insecten. Deze heeft een zweefvlieg te pakken
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Een ander herkenningspunt zijn die donkere vlekken aan de vleugeltips
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Opvallend was dat de bruine korenbouten wat meer zitten dan bijv. platbuiken die meer hangen
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Een rijp mannetje
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr
en die houding met de vleugels vooruit doet dan weer aan een vuurlibel denken alleen steken die de vleugels nóg verder vooruit
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 20 juni 2019 @ 23:42:37 #265
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187529748
Ter afwisseling van de fraaie libellenfoto's een paar beestjes van mijn duinwandeling afgelopen maandag (met de 750D en de 100mm). Er zaten redelijk wat zwarte vliegjes op het zand, wat rouwzwevers blijken te zijn. Er zitten er meerdere soorten (mijn broertje had een Bretelrouwzwever in hetzelfde duingebied gefotografeerd) maar ik heb enkel de meest logische variant gefotografeerd; de Duinrouwzwever:
Duinrouwzwever (Hemipenthes morio) by Ed Rendum, on Flickr

De vorige foto van het juveniele sprinkhaantje was nèt geen 1:1, deze is dat wel. Ik ben er inmiddels achter dat het een Blauwvleugelsprinkhaan is:
Blauwvleugelsprinkhaan (Oedipoda caerulescens, juv) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook meerdere Knopsprietjes op het zand, deze had wat schade:
Knopsprietje (Myrmeleotettix maculatus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Pantserbloedbij was druk aan het zoeken in het zand. Ik kon niet lekker dichtbij komen, dus een 1080p crop (de andere foto's zijn op Flickr op volle resolutie te zien):
Pantserbloedbij (Sphecodes gibbus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb nog een lijstje foto's op de backlog staan, die komen later deze week of zo wel :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 juni 2019 @ 13:12:42 #266
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187563105
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 23:42 schreef EdRendum het volgende:
Ter afwisseling van de fraaie libellenfoto's een paar beestjes van mijn duinwandeling afgelopen maandag (met de 750D en de 100mm). Er zaten redelijk wat zwarte vliegjes op het zand, wat rouwzwevers blijken te zijn. Er zitten er meerdere soorten (mijn broertje had een Bretelrouwzwever in hetzelfde duingebied gefotografeerd) maar ik heb enkel de meest logische variant gefotografeerd; de Duinrouwzwever:
[ link | afbeelding ]Duinrouwzwever (Hemipenthes morio) by Ed Rendum, on Flickr

De vorige foto van het juveniele sprinkhaantje was nèt geen 1:1, deze is dat wel. Ik ben er inmiddels achter dat het een Blauwvleugelsprinkhaan is:
[ link | afbeelding ]Blauwvleugelsprinkhaan (Oedipoda caerulescens, juv) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook meerdere Knopsprietjes op het zand, deze had wat schade:
[ link | afbeelding ]Knopsprietje (Myrmeleotettix maculatus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Pantserbloedbij was druk aan het zoeken in het zand. Ik kon niet lekker dichtbij komen, dus een 1080p crop (de andere foto's zijn op Flickr op volle resolutie te zien):
[ link | afbeelding ]Pantserbloedbij (Sphecodes gibbus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb nog een lijstje foto's op de backlog staan, die komen later deze week of zo wel :)
Die blauwvleugelsprinkhanen worden uiteindelijk nog best groot. Doet me eraan denken dat ik hoognodig weer eens naar duingebied moet :Y

Rondje vlinderslag van de afgelopen tijd.

Als ik sintjacobsvlinders wil zien moet ik vooral mijn macro thuislaten. Ze doemen steevast op als ik 'op vogels' vertrokken ben.
Gelukkig kunnen die nieuwerwetse telezoomtoeters behoorlijk dichtbij.

Met de Pentax K500 en de Sigma 50-500mm
Tyria jacobaeae by Ouwesok, on Flickr

Met de EOS80 en de Tamron 150-600
Tyria jacobaeae by Ouwesok, on Flickr
Er zijn er best wel veel dit jaar, zou nog wel eens een rupsenorgie kunnen worden als het sintjacobskruiskruid dat nu groeit weer in bloei staat

Met diezelfde combinatie de vlinder die je momenteel het meeste ziet, de distelvlinder. Net als Atalanta's bijzonder territoriaal en dus veel in deze houding te vinden, speurend naar concurrenten om aan te vallen.
Vanessa cardui by Ouwesok, on Flickr

Een kleintje dan met de A77-II en de Sigma 105mm, een brandnetelmot
Phalaena hortulata by Ouwesok, on Flickr

Dagpauwoog met de A77-II en de Sigma 5.6/180mm
Aglais io by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 juni 2019 @ 22:22:37 #267
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187571739
De sabelsprinkhaantjes beginnen inmiddels vormen aan te nemen. Ze worden nog ruim twee keer zo groot.

A77-II met Sigma 2.8/105mm

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Lekker in het avondzonnetje
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 juni 2019 @ 14:56:18 #268
74056 crew  ToT
pi_187579629








De final form was zwart en dood, WTF? :') En dat allemaal in een kwartierte / half uurtje tijd. What just happened here?
En whaddup met die draden? :?

[ Bericht 3% gewijzigd door ToT op 24-06-2019 15:01:39 ]
  maandag 24 juni 2019 @ 18:40:33 #269
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187583969
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 14:56 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De final form was zwart en dood, WTF? :') En dat allemaal in een kwartierte / half uurtje tijd. What just happened here?
En whaddup met die draden? :?
Ik vermoed dat dit wantsje te grazen is genomen door een spin, die een draadje heeft bevestigd na het injecteren van gif zodat de prooi niet kwijtraakt. Dat, of het wantsje is na het vervellen zich dood gaan houden (want een of ander beest met een heul groot oog zit te kijken, misschien denkt 'ie wel dat ik een poepje ben als ik doodstil blijf zitten). En dat die draden leiden naar zijn oude exoskelet.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 juni 2019 @ 18:43:16 #270
74056 crew  ToT
pi_187584030
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:40 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dit wantsje te grazen is genomen door een spin, die een draadje heeft bevestigd na het injecteren van gif zodat de prooi niet kwijtraakt. Dat, of het wantsje is na het vervellen zich dood gaan houden (want een of ander beest met een heul groot oog zit te kijken, misschien denkt 'ie wel dat ik een poepje ben als ik doodstil blijf zitten). En dat die draden leiden naar zijn oude exoskelet.
Ahhh okee! :D
Een wantsje dus, ik dacht dat het een bladluis was, maar daar vond ik 'm al wel erg groot voor. :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 juni 2019 @ 18:45:16 #271
74056 crew  ToT
pi_187584067
Gebruiken jullie trouwens een flits met macro's?
  maandag 24 juni 2019 @ 20:15:25 #272
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187585965
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:43 schreef ToT het volgende:

[..]

Ahhh okee! :D
Een wantsje dus, ik dacht dat het een bladluis was, maar daar vond ik 'm al wel erg groot voor. :P
Yep, een of andere randwantsennimf :)
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:45 schreef ToT het volgende:
Gebruiken jullie trouwens een flits met macro's?
Ik niet maar Ouwesok bijvoorbeeld wel.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 juni 2019 @ 20:20:35 #273
74056 crew  ToT
pi_187586071
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:15 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Yep, een of andere randwantsennimf :)
[..]

Ik niet maar Ouwesok bijvoorbeeld wel.
^O^ Okee dan!
  maandag 24 juni 2019 @ 20:26:29 #274
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187586174
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:20 schreef ToT het volgende:

[..]

^O^ Okee dan!
Ouwesok heeft zelfs hele constructies met enveloppen als diffuser. Is mij allemaal teveel moeite, het moet voor mij liefst zo compact mogelijk zijn en zonder schade mee kunnen in een rugzak. Een flitser is extra gewicht/ruimte en mijn EOS 750D met daarbij de EF 100mm F2.8L Macro IS USM is al gewicht genoeg :)

Nog wat foto's van vorige week maandag, toen ik door de duinen tussen Kijkduin en Duindorp liep met bovengenoemde combi. Ik had al een foto geplaatst van de Viervlek, maar ik mocht gelukkig een serietje maken:
Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr

Er liepen/vlogen ook redelijk wat Bastaardzandloopkevers rond. Meestal vlogen ze een stuk vooruit op het pad wanneer ik aan kwam lopen, maar soms bleef er eentje zitten. Normaal zou ik voor een goeie close-up een poging wagen het insect op mijn vinger te krijgen, na het zien van de kaken van dit mini-monster sla ik ff over:
Bastaardzandloopkever (Cicindela hybrida) by Ed Rendum, on Flickr

[ Bericht 53% gewijzigd door EdRendum op 24-06-2019 20:37:01 (Geen zin in dubbelpost :P) ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 24 juni 2019 @ 20:52:15 #275
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187586594
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:45 schreef ToT het volgende:
Gebruiken jullie trouwens een flits met macro's?
Ik ben bezig de flitsers bij macro in te zetten, De flitsplanning liep wat vertraging op toen de A77-II zijn opwachting maakte. Die kan echter ook bijzonder verdienstelijk flitsen en dus pak ik het binnenkort weer op waar ik gebleven was. Op het to-do lijstje staan nog de sphere-diffuser (de bol) en de Metz MS-15 macroflitser.

Afgelopen weekend weer een stuk aan de backlog kunnen toevoegen, al stort het in dan heb ik nog voor maanden materiaal :')

Zaterdag was ik in vogeltjestrim met de EOS80D en de Tamron 150-600mm en op het menu stonden onder andere platbuiken die er nu beduidend anders uitzien dan in het begin van het vliegseizoen.

Deze ging nog wel uit deze hoek
Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Zie je hem echter pal van achteren dan is het knalgele van de vroege exemplaren er wel zo ongeveer af
Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Ouwe taaie
Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

En met één stapje opzijn heb je ineens een totaal andere achtergrond
Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Oude man
Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_187586635
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:26 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ouwesok heeft zelfs hele constructies met enveloppen als diffuser. Is mij allemaal teveel moeite, het moet voor mij liefst zo compact mogelijk zijn en zonder schade mee kunnen in een rugzak. Een flitser is extra gewicht/ruimte en mijn EOS 750D met daarbij de EF 100mm F2.8L Macro IS USM is al gewicht genoeg :)

Nog wat foto's van vorige week maandag, toen ik door de duinen tussen Kijkduin en Duindorp liep met bovengenoemde combi. Ik had al een foto geplaatst van de Viervlek, maar ik mocht gelukkig een serietje maken:
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr

Er liepen/vlogen ook redelijk wat Bastaardzandloopkevers rond. Meestal vlogen ze een stuk vooruit op het pad wanneer ik aan kwam lopen, maar soms bleef er eentje zitten. Normaal zou ik voor een goeie close-up een poging wagen het insect op mijn vinger te krijgen, na het zien van de kaken van dit mini-monster sla ik ff over:
[ link | afbeelding ]Bastaardzandloopkever (Cicindela hybrida) by Ed Rendum, on Flickr
Die kever staat er fraai op.
De rest ook hoor
#35.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 juni 2019 @ 21:07:12 #277
74056 crew  ToT
pi_187586854
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:26 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ouwesok heeft zelfs hele constructies met enveloppen als diffuser. Is mij allemaal teveel moeite, het moet voor mij liefst zo compact mogelijk zijn en zonder schade mee kunnen in een rugzak. Een flitser is extra gewicht/ruimte en mijn EOS 750D met daarbij de EF 100mm F2.8L Macro IS USM is al gewicht genoeg :)

Nog wat foto's van vorige week maandag, toen ik door de duinen tussen Kijkduin en Duindorp liep met bovengenoemde combi. Ik had al een foto geplaatst van de Viervlek, maar ik mocht gelukkig een serietje maken:
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr

Er liepen/vlogen ook redelijk wat Bastaardzandloopkevers rond. Meestal vlogen ze een stuk vooruit op het pad wanneer ik aan kwam lopen, maar soms bleef er eentje zitten. Normaal zou ik voor een goeie close-up een poging wagen het insect op mijn vinger te krijgen, na het zien van de kaken van dit mini-monster sla ik ff over:
[ link | afbeelding ]Bastaardzandloopkever (Cicindela hybrida) by Ed Rendum, on Flickr
Ik denk dat ik het wel een keer ga proberen met flitser + enveloppe. :)

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik ben bezig de flitsers bij macro in te zetten, De flitsplanning liep wat vertraging op toen de A77-II zijn opwachting maakte. Die kan echter ook bijzonder verdienstelijk flitsen en dus pak ik het binnenkort weer op waar ik gebleven was. Op het to-do lijstje staan nog de sphere-diffuser (de bol) en de Metz MS-15 macroflitser.

Afgelopen weekend weer een stuk aan de backlog kunnen toevoegen, al stort het in dan heb ik nog voor maanden materiaal :')

Zaterdag was ik in vogeltjestrim met de EOS80D en de Tamron 150-600mm en op het menu stonden onder andere platbuiken die er nu beduidend anders uitzien dan in het begin van het vliegseizoen.

Deze ging nog wel uit deze hoek
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Zie je hem echter pal van achteren dan is het knalgele van de vroege exemplaren er wel zo ongeveer af
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Ouwe taaie
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

En met één stapje opzijn heb je ineens een totaal andere achtergrond
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Oude man
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr
Die 150-600 heb ik ook en daar krijg ik ook echt wel leuke macro's mee, maar niet zo goed als dit! :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 24 juni 2019 @ 21:08:07 #278
74056 crew  ToT
pi_187586873
Zo'n macroflitser heb ik trouwens ook gehad, maar dan een heel erg cheap-ass ding, niet TTL enzo en na 1 rondje foto's maken was-ie al doorgebrand! :')
  maandag 24 juni 2019 @ 23:25:47 #279
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187589464
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:54 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Die kever staat er fraai op.
De rest ook hoor
Thanks! Ik mocht gelukkig redelijk dichtbij komen en wat foto's maken voordat 'ie er vandoor rende :)
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:08 schreef ToT het volgende:
Zo'n macroflitser heb ik trouwens ook gehad, maar dan een heel erg cheap-ass ding, niet TTL enzo en na 1 rondje foto's maken was-ie al doorgebrand! :')
Goed om te weten, heb weleens zitten denken om zo'n setje van <¤100 te halen maar dat kan ik dus beter niet doen :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 juni 2019 @ 00:24:15 #280
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187590480
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:25 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Goed om te weten, heb weleens zitten denken om zo'n setje van <¤100 te halen maar dat kan ik dus beter niet doen :)
Ik heb een ringflits uit de acht tientjes categorie (Canon E-TTL2) en an sich doet ie het goed. Geen krachtpatser maar bruikbaar. Het licht is alleen zo vlak dat ie in onbruik is geraakt.

Hoeveel je ook op een flitser bezuinigt, zorg altijd dat je een flitser hebt die met je camera 'praat' (E-TTL, P-TTL, iTTL, ADI etc), dat scheelt een hoop geklier om een goeie belichting te krijgen. Vervolgens kun je van alles als diffusor inzetten zolang het maar goedkoop is.

Even terug naar de Weerribben waar je soms het idee hebt dat je aan het dromen bent :')

Een soort van twaalfvlek

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 25 juni 2019 @ 01:49:35 #281
74056 crew  ToT
pi_187591000
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:25 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Thanks! Ik mocht gelukkig redelijk dichtbij komen en wat foto's maken voordat 'ie er vandoor rende :)
[..]

Goed om te weten, heb weleens zitten denken om zo'n setje van <¤100 te halen maar dat kan ik dus beter niet doen :)
Ja dat was voordat led-flitsers echt in begonnen te komen. Er stond in de handleiding ook wel dat je het na elke flits 10 seconde cooldowntijd in acht moest nemen. _O- Dat deed ik dus niet.
pi_187602962
Weekje vrij dus weer wat rust voor spielerij :)


Blijft mooi dat groen.


Sjah, bloemen en druppels, beetje cheesy.


Had hem graag iets scherper gehad, maar het geheel spreekt me wel aan
pi_187622046
Een goudwesp ,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 juni 2019 @ 00:57:13 #284
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187626242
Echte liefde in het struikgewas

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_187626935
Vandaag even op de zandvlakte geweest waar we dit tafereeltje tegenkwamen. Nog best lastig om mee te sleuren :D





En nog verschillende kleurtjes springers:



  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 juni 2019 @ 23:09:57 #286
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187640205
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 06:23 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Vandaag even op de zandvlakte geweest waar we dit tafereeltje tegenkwamen. Nog best lastig om mee te sleuren :D

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

En nog verschillende kleurtjes springers:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wow, mieren ^O^
moet ik ook nog eens iets mee gaan doen

Van vrij recent met voor de verandering eens iets goedkoops op de A77, de Sigma APO 70-300mm die tot 1:2 kan

Afstand genoeg voor een vroege glazenmaker
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

En hij heeft ruim genoeg macropotentieel voor een portretje

Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 juni 2019 @ 00:46:17 #287
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187657280
Nog een rijtje met diezelfde Sigma APO 70-300mm

Viervlek
Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Gevlekte witsnuitlibel
Leucorrhinia pectoralis by Ouwesok, on Flickr

Gewone Oeverlibel
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

en een bruine korenbout
Libellula Fulva by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_187687924
Snorzweefvlieg,



Met Sigma f2.8 105mm
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 juni 2019 @ 22:01:17 #289
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187689539
Akkerdisteldansvlieg, ook met een Sigma 2.8/105mm

Empis Livida by Ouwesok, on Flickr

En een moerassprinkhaan met de Sigma 70-300mm op de A77-1
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 34% gewijzigd door Ouwesok op 30-06-2019 22:10:53 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 juli 2019 @ 23:05:37 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187723904
Ze zijn er al vroeg bij dit jaar. De heidelibellen. Dit is een steenrode

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

EOS80D met Tamron 150-600mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 juli 2019 @ 22:44:22 #291
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187758283
Opvallend veel distelvlinders dit jaar.

Met de EOS en de Sigma 3.5/180mm

Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr

Let eens op hoe die achtergrond totaal veranderd als je maar een paar centimeter verplaatst.

Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 4 juli 2019 @ 23:11:32 #292
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187758754
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:44 schreef Ouwesok het volgende:
Opvallend veel distelvlinders dit jaar.

Met de EOS en de Sigma 3.5/180mm

[ link | afbeelding ]Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr

Let eens op hoe die achtergrond totaal veranderd als je maar een paar centimeter verplaatst.

[ link | afbeelding ]Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr
De wind stond gunstig dit jaar, denk ik (het zijn migranten). Ze hebben het wel te verduren gehad, zo te zien, want ze zijn geen van allen die ik tot nu toe heb gezien zonder schade. Ik zie ook een stuk meer Bruine zandoogjes en minder Bonte zandoogjes vergeleken met vorig jaar. Die foto's moet ik echter nog bewerken ;)

Afgelopen dinsdag even langs 'mijn' veldje gelopen in RIjswijk. Het viel een beetje tegen qua hoeveelheid insecten, maar er zat gelukkig nog wel iets foto-waardigs. Materiaal deze keer: de EOS M50 met daarop de 100mm Macro op EF - EF-M adapter.

Deze hommelreusmeneer was een beetje vervelend doordat hij telkens wegvloog wanneer ik 'm in focus had maar gelukkig bleef hij even zweven:
Hommelreus (Volucella bombylans var bombylans) by Ed Rendum, on Flickr

Wanneer ze stil zitten kun je de fraaie vleugels goed zien:
Hommelreus (Volucella bombylans var bombylans) by Ed Rendum, on Flickr

Er vloog ook een vrouwtje rond van dezelfde variant (var. plumata vloog ook rond maar wilde niet op de foto). Opvallend is dat de antennes bij het vrouwtje wat meer pluimen zijn en bij het mannetje niet:
Hommelreus (Volucella bombylans var bombylans) by Ed Rendum, on Flickr

Een tuinbladsnijder op bloemen van de Berenklauw:
Tuinbladsnijder (Megachile centuncularis) by Ed Rendum, on Flickr

Een fraai vrouwtjeslantaarntje. Ik had ze nog niet eerder in roze met rode strepen gezien (wel roze zonder rood):
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr

Een Grote kommazwever met een beschadigde vleugel:
Grote kommazweefvlieg (Eupeodes luniger) by Ed Rendum, on Flickr

Ik zag in wat hoog gras een vliegje landen, wat een Prachtwapenvlieg bleek te zijn:
Prachtwapenvlieg (Chloromyia formosa) by Ed Rendum, on Flickr

Gelukkig werden er ook weer nieuwe Azuurwaterjuffers gemaakt voor over een paar jaar:
Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 juli 2019 @ 21:51:01 #293
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187771663
Fraai materiaal weer :Y ^O^

Van mijn laatste Woldlakeboswandelingetje een aantal grote dikkopjes. Ondanks dat 'groot' zijn het hele kleine vlindertjes die ook nog totaal anders vliegen dan andere vlinders. Ze fladderen niet maar schieten razendsnel door de rietkragen heen en als je geluk hebt strijkt er een in je buurt neer.

Ik had die middag een paar keer geluk :')
EOS80D met Sigma 3.5/180mm HSM

ff tanken
Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Karakteristieke houding van een dikkopje
Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Twee dikkopjes die elkaar vonden
Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr
Voor het vervolg zochten ze een plek waar niet iemand met een gigantische macrolens op ze stond te richten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_187784544
Kort bezoekje gehad vanmiddag van deze Daas,



Sigma, F2.8 105mm
#35.
  maandag 8 juli 2019 @ 23:16:41 #295
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187822639
Fraaie daas. Had er laatst ook een op bezoek, alleen had ik geen camera bij de hand maar dus wel een daas op mijn hand. Die mocht dus gauw weer gaan vliegen, ik ben niet zo van het doneren ;)

Nog wat Bruine zandoogjes van vorige week:
Bruin zandoogje (Maniola jurtina) by Ed Rendum, on Flickr

Bruin zandoogje (Maniola jurtina) by Ed Rendum, on Flickr

Bruin zandoogje (Maniola jurtina) by Ed Rendum, on Flickr
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 9 juli 2019 @ 16:51:35 #296
74056 crew  ToT
pi_187831176
Ben nu wat met flits aan het experimenteren. Deze foto's zijn vrij haastig gemaakt i.v.m. tijdgebrek. :)







Net niet helemaal hoe ik het wil, maar ik blijf proberen! :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 juli 2019 @ 21:48:09 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187836425
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 16:51 schreef ToT het volgende:
Ben nu wat met flits aan het experimenteren. Deze foto's zijn vrij haastig gemaakt i.v.m. tijdgebrek. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Net niet helemaal hoe ik het wil, maar ik blijf proberen! :)
Hoe had je de flits in dit geval gebruikt :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 9 juli 2019 @ 21:49:21 #298
74056 crew  ToT
pi_187836455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 21:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoe had je de flits in dit geval gebruikt :?
Heel simpel een externe flitser op de camera met een kapotte cheap-ass diffuser er overheen. Ik had maar een kwartier tijd om wat kiekjes te schieten! _O-
Die diffuser ligt nu in de container, ik heb een andere besteld: https://www.ebay.com/itm/(...)3:g:KWIAAOSwxo9aofeF

Bovenstaande foto's zijn gemaakt met deze: https://www.ebay.com/itm/(...)047675.c100005.m1851

Maar bij de eerste keer op de flitser aanbrengen trek je de boel al kapot! :') Daarbij glijdt het ook steeds naar voren en naar achteren. Waardeloos systeem, maar ja; wat verwacht je ook voor dat geld?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 juli 2019 @ 22:01:59 #299
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187836719
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 21:49 schreef ToT het volgende:

[..]

Heel simpel een externe flitser op de camera met een kapotte cheap-ass diffuser er overheen. Ik had maar een kwartier tijd om wat kiekjes te schieten! _O-
Die diffuser ligt nu in de container, ik heb een andere besteld: https://www.ebay.com/itm/(...)3:g:KWIAAOSwxo9aofeF

Bovenstaande foto's zijn gemaakt met deze: https://www.ebay.com/itm/(...)047675.c100005.m1851

Maar bij de eerste keer op de flitser aanbrengen trek je de boel al kapot! :') Daarbij glijdt het ook steeds naar voren en naar achteren. Waardeloos systeem, maar ja; wat verwacht je ook voor dat geld?
Die boldiffuser heb ik dus ook. Komt prachtlicht uit alleen neigt ie er wel naar om de kop van je flitser voorover te trekken. Oplossing daarvoor is de kop van de flitser recht omhoog te zetten en een kwartslag te draaien, dan blijven bol en kop op hun plek.

Zo'n minisoftboxje heb ik ook. Komt met elastiek over je flitser te zitten. Handigste is om een omnibounce op je reflector te hebben zodat het elastiek daar mooi achter blijft zitten en de boel niet van je flitser floept als je hem voorover houdt.
Macroflitsen is vaak op welke methode dan ook wat frummelig, voornamelijk omdat er licht van boven je camera naar ergens dicht ervoor moet.



Als ie er eenmaal opzit komt er trouwens best fraai licht uit dit boxje en opgevouwen kan je tas niet zo vol zitten dat ie er niet bij in past.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 9 juli 2019 @ 22:12:38 #300
74056 crew  ToT
pi_187836960
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 22:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die boldiffuser heb ik dus ook. Komt prachtlicht uit alleen neigt ie er wel naar om de kop van je flitser voorover te trekken. Oplossing daarvoor is de kop van de flitser recht omhoog te zetten en een kwartslag te draaien, dan blijven bol en kop op hun plek.

Zo'n minisoftboxje heb ik ook. Komt met elastiek over je flitser te zitten. Handigste is om een omnibounce op je reflector te hebben zodat het elastiek daar mooi achter blijft zitten en de boel niet van je flitser floept als je hem voorover houdt.
Macroflitsen is vaak op welke methode dan ook wat frummelig, voornamelijk omdat er licht van boven je camera naar ergens dicht ervoor moet.

[ afbeelding ]

Als ie er eenmaal opzit komt er trouwens best fraai licht uit dit boxje en opgevouwen kan je tas niet zo vol zitten dat ie er niet bij in past.
Ziet er goed uit! :Y
@ die bol; mijn flitser is zo stug met het verzetten dat ik steeds bang ben dat er iets afbreekt! _O-
Wel goede tip van die omnibounce, alleen weet ik niet of die wel verkrijgbaar is voor mijn Godox.
Ik heb trouwens 2 draadloze flitsers en nog een heel simpele uit het analoge tijdperk. Als ik zou willen, kan ik een hele bak licht produceren! :P Ouderwetse flitser op de transmitter en dan de 2 draadloze flitsers van 2 zijkanten laten flitsen. (Hoewel ik niet denk dat ik die ouderwetse ooit ga gebruiken aangezien die andere 2 TTL zijn.)

Ik zit er nog over te denken een ringflitser te nemen, zowel voor macro-werk als voor portretten omdat dat van die leuke kringetjes in de ogen kan geven. :P (Stuk beter dan een rechthoekige flits in de ogen)
Alleen zie ik met de meeste voorbeelden ervan wel dat de gezichten erg hard belicht zijn.

Ik denk dat ik de volgende keer een flits-paraplu ga uitproberen. Daar heb ik 3 stuks van, alleen moet ik dan wel steeds een statief meezeulen en opzetten. Vrij lastig als je op insectenjacht bent en die kregen van de ene bloem naar de andere vliegen.

[ Bericht 4% gewijzigd door ToT op 09-07-2019 22:20:05 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')