abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187586635
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:26 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ouwesok heeft zelfs hele constructies met enveloppen als diffuser. Is mij allemaal teveel moeite, het moet voor mij liefst zo compact mogelijk zijn en zonder schade mee kunnen in een rugzak. Een flitser is extra gewicht/ruimte en mijn EOS 750D met daarbij de EF 100mm F2.8L Macro IS USM is al gewicht genoeg :)

Nog wat foto's van vorige week maandag, toen ik door de duinen tussen Kijkduin en Duindorp liep met bovengenoemde combi. Ik had al een foto geplaatst van de Viervlek, maar ik mocht gelukkig een serietje maken:
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Viervlek (Libellula quadrimaculata) by Ed Rendum, on Flickr

Er liepen/vlogen ook redelijk wat Bastaardzandloopkevers rond. Meestal vlogen ze een stuk vooruit op het pad wanneer ik aan kwam lopen, maar soms bleef er eentje zitten. Normaal zou ik voor een goeie close-up een poging wagen het insect op mijn vinger te krijgen, na het zien van de kaken van dit mini-monster sla ik ff over:
[ link | afbeelding ]Bastaardzandloopkever (Cicindela hybrida) by Ed Rendum, on Flickr
Die kever staat er fraai op.
De rest ook hoor
#35.
pi_187586854
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:26 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ouwesok heeft zelfs hele constructies met enveloppen als diffuser. Is mij allemaal teveel moeite, het moet voor mij liefst zo compact mogelijk zijn en zonder schade mee kunnen in een rugzak. Een flitser is extra gewicht/ruimte en mijn EOS 750D met daarbij de EF 100mm F2.8L Macro IS USM is al gewicht genoeg :)

Nog wat foto's van vorige week maandag, toen ik door de duinen tussen Kijkduin en Duindorp liep met bovengenoemde combi. Ik had al een foto geplaatst van de Viervlek, maar ik mocht gelukkig een serietje maken:

Er liepen/vlogen ook redelijk wat Bastaardzandloopkevers rond. Meestal vlogen ze een stuk vooruit op het pad wanneer ik aan kwam lopen, maar soms bleef er eentje zitten. Normaal zou ik voor een goeie close-up een poging wagen het insect op mijn vinger te krijgen, na het zien van de kaken van dit mini-monster sla ik ff over:
[ link | afbeelding ]Bastaardzandloopkever (Cicindela hybrida) by Ed Rendum, on Flickr
Ik denk dat ik het wel een keer ga proberen met flitser + enveloppe. :)

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik ben bezig de flitsers bij macro in te zetten, De flitsplanning liep wat vertraging op toen de A77-II zijn opwachting maakte. Die kan echter ook bijzonder verdienstelijk flitsen en dus pak ik het binnenkort weer op waar ik gebleven was. Op het to-do lijstje staan nog de sphere-diffuser (de bol) en de Metz MS-15 macroflitser.

Afgelopen weekend weer een stuk aan de backlog kunnen toevoegen, al stort het in dan heb ik nog voor maanden materiaal :')

Zaterdag was ik in vogeltjestrim met de EOS80D en de Tamron 150-600mm en op het menu stonden onder andere platbuiken die er nu beduidend anders uitzien dan in het begin van het vliegseizoen.

Deze ging nog wel uit deze hoek
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Zie je hem echter pal van achteren dan is het knalgele van de vroege exemplaren er wel zo ongeveer af

Ouwe taaie

En met één stapje opzijn heb je ineens een totaal andere achtergrond

Oude man
Die 150-600 heb ik ook en daar krijg ik ook echt wel leuke macro's mee, maar niet zo goed als dit! :)
pi_187586873
Zo'n macroflitser heb ik trouwens ook gehad, maar dan een heel erg cheap-ass ding, niet TTL enzo en na 1 rondje foto's maken was-ie al doorgebrand! :')
  maandag 24 juni 2019 @ 23:25:47 #279
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187589464
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 20:54 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Die kever staat er fraai op.
De rest ook hoor
Thanks! Ik mocht gelukkig redelijk dichtbij komen en wat foto's maken voordat 'ie er vandoor rende :)
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2019 21:08 schreef ToT het volgende:
Zo'n macroflitser heb ik trouwens ook gehad, maar dan een heel erg cheap-ass ding, niet TTL enzo en na 1 rondje foto's maken was-ie al doorgebrand! :')
Goed om te weten, heb weleens zitten denken om zo'n setje van <¤100 te halen maar dat kan ik dus beter niet doen :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 juni 2019 @ 00:24:15 #280
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187590480
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:25 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Goed om te weten, heb weleens zitten denken om zo'n setje van <¤100 te halen maar dat kan ik dus beter niet doen :)
Ik heb een ringflits uit de acht tientjes categorie (Canon E-TTL2) en an sich doet ie het goed. Geen krachtpatser maar bruikbaar. Het licht is alleen zo vlak dat ie in onbruik is geraakt.

Hoeveel je ook op een flitser bezuinigt, zorg altijd dat je een flitser hebt die met je camera 'praat' (E-TTL, P-TTL, iTTL, ADI etc), dat scheelt een hoop geklier om een goeie belichting te krijgen. Vervolgens kun je van alles als diffusor inzetten zolang het maar goedkoop is.

Even terug naar de Weerribben waar je soms het idee hebt dat je aan het dromen bent :')

Een soort van twaalfvlek

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_187591000
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:25 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Thanks! Ik mocht gelukkig redelijk dichtbij komen en wat foto's maken voordat 'ie er vandoor rende :)
[..]

Ja dat was voordat led-flitsers echt in begonnen te komen. Er stond in de handleiding ook wel dat je het na elke flits 10 seconde cooldowntijd in acht moest nemen. _O- Dat deed ik dus niet.
pi_187602962
Weekje vrij dus weer wat rust voor spielerij :)

Blijft mooi dat groen.

Sjah, bloemen en druppels, beetje cheesy.

Had hem graag iets scherper gehad, maar het geheel spreekt me wel aan
pi_187622046
Een goudwesp ,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 juni 2019 @ 00:57:13 #284
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187626242
Echte liefde in het struikgewas

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
pi_187626935
Vandaag even op de zandvlakte geweest waar we dit tafereeltje tegenkwamen. Nog best lastig om mee te sleuren :D

En nog verschillende kleurtjes springers:

Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 juni 2019 @ 23:09:57 #286
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187640205
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 06:23 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Vandaag even op de zandvlakte geweest waar we dit tafereeltje tegenkwamen. Nog best lastig om mee te sleuren :D

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

En nog verschillende kleurtjes springers:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wow, mieren ^O^
moet ik ook nog eens iets mee gaan doen

Van vrij recent met voor de verandering eens iets goedkoops op de A77, de Sigma APO 70-300mm die tot 1:2 kan

Afstand genoeg voor een vroege glazenmaker
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

En hij heeft ruim genoeg macropotentieel voor een portretje

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 juni 2019 @ 00:46:17 #287
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187657280
Nog een rijtje met diezelfde Sigma APO 70-300mm

Viervlek
Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Gevlekte witsnuitlibel
Leucorrhinia pectoralis by Ouwesok, on Flickr

Gewone Oeverlibel
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

en een bruine korenbout
Libellula Fulva by Ouwesok, on Flickr
pi_187687924
Snorzweefvlieg,

Met Sigma f2.8 105mm
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 juni 2019 @ 22:01:17 #289
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187689539
Akkerdisteldansvlieg, ook met een Sigma 2.8/105mm

Empis Livida by Ouwesok, on Flickr

En een moerassprinkhaan met de Sigma 70-300mm op de A77-1
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 34% gewijzigd door Ouwesok op 30-06-2019 22:10:53 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 juli 2019 @ 23:05:37 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187723904
Ze zijn er al vroeg bij dit jaar. De heidelibellen. Dit is een steenrode

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

EOS80D met Tamron 150-600mm
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 juli 2019 @ 22:44:22 #291
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187758283
Opvallend veel distelvlinders dit jaar.

Met de EOS en de Sigma 3.5/180mm

Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr

Let eens op hoe die achtergrond totaal veranderd als je maar een paar centimeter verplaatst.

Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr
  donderdag 4 juli 2019 @ 23:11:32 #292
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187758754
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:44 schreef Ouwesok het volgende:
Opvallend veel distelvlinders dit jaar.

Met de EOS en de Sigma 3.5/180mm

[ link | afbeelding ]Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr

Let eens op hoe die achtergrond totaal veranderd als je maar een paar centimeter verplaatst.

[ link | afbeelding ]Vanessa Cardui by Ouwesok, on Flickr
De wind stond gunstig dit jaar, denk ik (het zijn migranten). Ze hebben het wel te verduren gehad, zo te zien, want ze zijn geen van allen die ik tot nu toe heb gezien zonder schade. Ik zie ook een stuk meer Bruine zandoogjes en minder Bonte zandoogjes vergeleken met vorig jaar. Die foto's moet ik echter nog bewerken ;)

Afgelopen dinsdag even langs 'mijn' veldje gelopen in RIjswijk. Het viel een beetje tegen qua hoeveelheid insecten, maar er zat gelukkig nog wel iets foto-waardigs. Materiaal deze keer: de EOS M50 met daarop de 100mm Macro op EF - EF-M adapter.

Deze hommelreusmeneer was een beetje vervelend doordat hij telkens wegvloog wanneer ik 'm in focus had maar gelukkig bleef hij even zweven:
Hommelreus (Volucella bombylans var bombylans) by Ed Rendum, on Flickr

Wanneer ze stil zitten kun je de fraaie vleugels goed zien:

Er vloog ook een vrouwtje rond van dezelfde variant (var. plumata vloog ook rond maar wilde niet op de foto). Opvallend is dat de antennes bij het vrouwtje wat meer pluimen zijn en bij het mannetje niet:

Een tuinbladsnijder op bloemen van de Berenklauw:
Tuinbladsnijder (Megachile centuncularis) by Ed Rendum, on Flickr

Een fraai vrouwtjeslantaarntje. Ik had ze nog niet eerder in roze met rode strepen gezien (wel roze zonder rood):
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr

Een Grote kommazwever met een beschadigde vleugel:
Grote kommazweefvlieg (Eupeodes luniger) by Ed Rendum, on Flickr

Ik zag in wat hoog gras een vliegje landen, wat een Prachtwapenvlieg bleek te zijn:
Prachtwapenvlieg (Chloromyia formosa) by Ed Rendum, on Flickr

Gelukkig werden er ook weer nieuwe Azuurwaterjuffers gemaakt voor over een paar jaar:
Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 juli 2019 @ 21:51:01 #293
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187771663
Fraai materiaal weer :Y ^O^

Van mijn laatste Woldlakeboswandelingetje een aantal grote dikkopjes. Ondanks dat 'groot' zijn het hele kleine vlindertjes die ook nog totaal anders vliegen dan andere vlinders. Ze fladderen niet maar schieten razendsnel door de rietkragen heen en als je geluk hebt strijkt er een in je buurt neer.

Ik had die middag een paar keer geluk :')
EOS80D met Sigma 3.5/180mm HSM

ff tanken
Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Karakteristieke houding van een dikkopje

Twee dikkopjes die elkaar vonden
Voor het vervolg zochten ze een plek waar niet iemand met een gigantische macrolens op ze stond te richten
pi_187784544
Kort bezoekje gehad vanmiddag van deze Daas,

Sigma, F2.8 105mm
#35.
  maandag 8 juli 2019 @ 23:16:41 #295
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187822639
Fraaie daas. Had er laatst ook een op bezoek, alleen had ik geen camera bij de hand maar dus wel een daas op mijn hand. Die mocht dus gauw weer gaan vliegen, ik ben niet zo van het doneren ;)

Nog wat Bruine zandoogjes van vorige week:
Bruin zandoogje (Maniola jurtina) by Ed Rendum, on Flickr

pi_187831176
Ben nu wat met flits aan het experimenteren. Deze foto's zijn vrij haastig gemaakt i.v.m. tijdgebrek. :)

Net niet helemaal hoe ik het wil, maar ik blijf proberen! :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 juli 2019 @ 21:48:09 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187836425
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 16:51 schreef ToT het volgende:
Ben nu wat met flits aan het experimenteren. Deze foto's zijn vrij haastig gemaakt i.v.m. tijdgebrek. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Net niet helemaal hoe ik het wil, maar ik blijf proberen! :)
Hoe had je de flits in dit geval gebruikt :?
pi_187836455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 21:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoe had je de flits in dit geval gebruikt :?
Heel simpel een externe flitser op de camera met een kapotte cheap-ass diffuser er overheen. Ik had maar een kwartier tijd om wat kiekjes te schieten! _O-
Die diffuser ligt nu in de container, ik heb een andere besteld: https://www.ebay.com/itm/(...)3:g:KWIAAOSwxo9aofeF

Bovenstaande foto's zijn gemaakt met deze: https://www.ebay.com/itm/(...)047675.c100005.m1851

Maar bij de eerste keer op de flitser aanbrengen trek je de boel al kapot! :') Daarbij glijdt het ook steeds naar voren en naar achteren. Waardeloos systeem, maar ja; wat verwacht je ook voor dat geld?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 juli 2019 @ 22:01:59 #299
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187836719
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 21:49 schreef ToT het volgende:

[..]

Heel simpel een externe flitser op de camera met een kapotte cheap-ass diffuser er overheen. Ik had maar een kwartier tijd om wat kiekjes te schieten! _O-
Die diffuser ligt nu in de container, ik heb een andere besteld: https://www.ebay.com/itm/(...)3:g:KWIAAOSwxo9aofeF

Bovenstaande foto's zijn gemaakt met deze: https://www.ebay.com/itm/(...)047675.c100005.m1851

Maar bij de eerste keer op de flitser aanbrengen trek je de boel al kapot! :') Daarbij glijdt het ook steeds naar voren en naar achteren. Waardeloos systeem, maar ja; wat verwacht je ook voor dat geld?
Die boldiffuser heb ik dus ook. Komt prachtlicht uit alleen neigt ie er wel naar om de kop van je flitser voorover te trekken. Oplossing daarvoor is de kop van de flitser recht omhoog te zetten en een kwartslag te draaien, dan blijven bol en kop op hun plek.

Zo'n minisoftboxje heb ik ook. Komt met elastiek over je flitser te zitten. Handigste is om een omnibounce op je reflector te hebben zodat het elastiek daar mooi achter blijft zitten en de boel niet van je flitser floept als je hem voorover houdt.
Macroflitsen is vaak op welke methode dan ook wat frummelig, voornamelijk omdat er licht van boven je camera naar ergens dicht ervoor moet.

Als ie er eenmaal opzit komt er trouwens best fraai licht uit dit boxje en opgevouwen kan je tas niet zo vol zitten dat ie er niet bij in past.
pi_187836960
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 22:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die boldiffuser heb ik dus ook. Komt prachtlicht uit alleen neigt ie er wel naar om de kop van je flitser voorover te trekken. Oplossing daarvoor is de kop van de flitser recht omhoog te zetten en een kwartslag te draaien, dan blijven bol en kop op hun plek.

Zo'n minisoftboxje heb ik ook. Komt met elastiek over je flitser te zitten. Handigste is om een omnibounce op je reflector te hebben zodat het elastiek daar mooi achter blijft zitten en de boel niet van je flitser floept als je hem voorover houdt.
Macroflitsen is vaak op welke methode dan ook wat frummelig, voornamelijk omdat er licht van boven je camera naar ergens dicht ervoor moet.

[ afbeelding ]

Als ie er eenmaal opzit komt er trouwens best fraai licht uit dit boxje en opgevouwen kan je tas niet zo vol zitten dat ie er niet bij in past.
Ziet er goed uit! :Y
@ die bol; mijn flitser is zo stug met het verzetten dat ik steeds bang ben dat er iets afbreekt! _O-
Wel goede tip van die omnibounce, alleen weet ik niet of die wel verkrijgbaar is voor mijn Godox.
Ik heb trouwens 2 draadloze flitsers en nog een heel simpele uit het analoge tijdperk. Als ik zou willen, kan ik een hele bak licht produceren! :P Ouderwetse flitser op de transmitter en dan de 2 draadloze flitsers van 2 zijkanten laten flitsen. (Hoewel ik niet denk dat ik die ouderwetse ooit ga gebruiken aangezien die andere 2 TTL zijn.)

Ik zit er nog over te denken een ringflitser te nemen, zowel voor macro-werk als voor portretten omdat dat van die leuke kringetjes in de ogen kan geven. :P (Stuk beter dan een rechthoekige flits in de ogen)
Alleen zie ik met de meeste voorbeelden ervan wel dat de gezichten erg hard belicht zijn.

Ik denk dat ik de volgende keer een flits-paraplu ga uitproberen. Daar heb ik 3 stuks van, alleen moet ik dan wel steeds een statief meezeulen en opzetten. Vrij lastig als je op insectenjacht bent en die kregen van de ene bloem naar de andere vliegen.

[ Bericht 4% gewijzigd door ToT op 09-07-2019 22:20:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')