quote:Op zaterdag 1 september 2018 22:08 schreef Scarface88 het volgende:
Viergever, de man met nummer vier maakt in de vierenveertigste minuut de vierde goal...
Dat moeten we vierenquote:Op zaterdag 1 september 2018 22:08 schreef Scarface88 het volgende:
Viergever, de man met nummer vier maakt in de vierenveertigste minuut de vierde goal...
Ajaxquote:Op zaterdag 1 september 2018 22:11 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
[..]
Speelt tot nu toe ook nog eens heel goed hoorde ik. Talent heeft ie wel.
[..]
[..]
Ja echt, wat een verademing t.o.v van Cocu, die het met zijn titels natuurlijk goed heeft gedaan en daarbij gewoon een erg schattige jongen was, maar je voelt in dit team toch wel de energie en dominantie die je wilt zien.
Excuses voor mijn ontwetendheid maar voor welke Nederlands club ben jij eigenlijk?
Wij hebben dan net 3 punten opgehaald in Camp Nou. Hopen dat we niet naast onze schoenen gaan lopen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 22:25 schreef tja77 het volgende:
Ajax morgen naar Arnhem, zullen ze waarschijnlijk gewoon winnen. Doen ze dat echter niet, dan kan er (mits PSV geen punten verliest uit tegen ADO) behoorlijk wat druk komen staan als ze hier heen komen.
Philip heeft het in het buitenland ook erg moeilijk ja. 😬quote:Op zaterdag 1 september 2018 22:39 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ajax![]()
Philip is de Frank van PSV
Schattig. Ik heb ook respect voor dit Ajax, het is dan ook een team dat zelfs enige sympathie oproept, met spelers als Onana, Frenkie en De Ligt ( die on-ajax-achtig sympatiek zijn ) en daarbij echt een mooie tegenstander is voor dit PSV van Van Bommel. Samen in de CLGenot. Ik voel een leuke, gezonde rivaliteit zonder enige vorm van minachting of afgrijzen o.i.d (dit heb ik in het verleden vrijwel altijd gehad). Ik vind Ajax nog steeds lachwekkend in vele opzichten maar ik heb nog niet dezelfde waardering gevoeld voor Ajax ( als rivaal ) als dat ik dat nu doe. Een goed seizoen gewenst met daarbij een mooie 2e plek.quote:Op zaterdag 1 september 2018 22:39 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ajax![]()
Philip is de Frank van PSV
Bergwijnquote:Op zaterdag 1 september 2018 23:50 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
Trouwens, zijn we het er allemaal over eens dat er - tot nu toe - met enige zekerheid te stellen is dat Angeliño onze beste speler is?
Dat PSV als minderwaardig wordt behandeld ligt aan PSV(-fans) zelf? Waar slaat dat op. Juist PSV hoeft zich niet aan te passen, de (Brabantse) cultuur is wat de regio eigen en aantrekkelijk maakt, en daar zit geen spat 'minderwaardigheidscomplex' bij. Als bepaalde elementen rond de KNVB en de media PSV als minderwaardig behandelen omdat ze zo'n hoge dunk van zichzelf hebben, omdat hun cultuur er op geprent is Brabant als achtergebleven gebied te zien, dan hoeft PSV niet haar mebraliteit te veranderen. Of de fans. Met prestaties wordt al tijden het tegendeel bewezen. Dus dan ligt het toch aan de ander die zo minachtend doet en blijft optreden.quote:Op zaterdag 1 september 2018 16:54 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Ik was in die periode hier niet zo actief, dus heel specifiek kan ik daar niets over zeggen. Maar ik vind het in alle situaties vrij onzinnig, Oranje draait niet om een club. Het is een nationaal elftal. Als men in Amsterdam zit te jammeren omdat er PSV'ers (of Feyenoorders) bij Oranje zitten vind ik dat net zo lachwekkend. Al heb ik dat zelf dus structureel nog niet gemerkt.
[..]
En die behandeling is een resultaat van hoe men zichzelf opstelt, inclusief de fans. Als je dat wil doorbreken moet je de eigen houding aanpassen. Al denk ik wel dat het moeilijk is om van het label provincieclub af te komen, omdat bepaalde aspecten daarvan (verbondenheid met de Brabantse cultuur) ook maar al te graag belicht worden als iets positiefs
.
Ik ben het er overigens ook mee eens dat sommige Ajax-talenten vrij snel bij Oranje zijn gehaald hoor, maar ik heb dus tevens wel het gevoel dat dat ook weer komt doordat men daar over het algemeen gewoon meer kwaliteit af weet te leveren. PSV heeft qua Nederlandse talenten simpelweg vaak de mindere spelers in huis.
[..]
Dat is jouw referentiekader natuurlijk, die van mij is daar uiteraard anders in. Ik woon ook niet in Amsterdam zoals gezegd. Ik geloof je verder graag, daar niet van.
Betreffende het snelle oproepen van Ajax-talenten, iets wat ik dus ook al boven jouw quote benoem, het zal geheid te maken hebben met het feit dat Ajax simpelweg op veel grotere schaal betere Nederlandse talenten af weet te leveren. Dit benoem je zelf ook al. Dat zulke talenten dan uiteindelijk verkeerde keuzes maken en stagneren in hun ontwikkeling zegt niet zoveel over de kwaliteiten die ze bij Ajax lieten zien.
Zo'n Hendrix kan wat mij betreft trouwens best bij Oranje, wat ook al eens is gebeurd, zelfs z'n debuut gemaakt, maar het lijkt mij ook duidelijk dat Hendrix geen supertalent is en dat tevens nooit is geweest. Dat zal niet in zijn voordeel werken. Dit is ook een beetje het grote verschil tussen Ajax en PSV. Ajax komt met talenten aanzetten die ook serieus ogen als vrij grote beloften, bij PSV is dat minder het geval.
Ik denk dat jongens als Brenet of Hendrix misschien niet verder waren gekomen dan Jong Ajax. En daar laat men volgens mij in Amsterdam ook geen gras over groeien, want als ze je niet goed genoeg vinden, daar is de deur en doei. Locadia had veel potentieel, maar die moest wijken naar de vleugel voor Luuk de Jong.
Het komt dus uiteindelijk wél neer op kwaliteit, waarschijnlijk ook een paar procent aanzien, en daarin trekt PSV aan het kortste eind. Dan kan er nog zo hard worden geschreeuwd dat Bergwijn véél beter is dan Kluivert, maar objectief beoordeeld scheelt dat allemaal vrij weinig waardoor het wederom een kwestie lood om oud ijzer wordt. Ten slotte helpt het ook niet veel dat men in Amsterdam een 17-jarige rustig voor de leeuwen gooit wat ze in Eindhoven minder snel doen. Zo'n Obispo is bijvoorbeeld nog altijd geen echte optie voor de basis lijkt het.
Eens. Maar het blijft irritant dat een speler als Hendrix nog steeds niet voor Oranje heeft gespeeld en spelers als Veltman na een halve wedstrijd al opgeroepen worden.quote:Op zondag 2 september 2018 03:43 schreef Lyrebird het volgende:
Don’t feed the trolls.
De lat ligt wat hoger voor PSVers, omdat de bondscoach normaliter onder een Hollandse kaasstolp ligt, want alhoewel we in Eindhoven landskampioenschappen verzamelen, zijn de media in het westen van het land geconcentreerd en hebben mensen met de meeste politieke invloed nog altijd een Ajax hart.
Zo lang je dat in je achterhoofd houdt, zijn keuzes van de bondscoach beter te plaatsen en hoeven we ons niet als Calimero’s te gedragen.
Niemand is mad. Dat maak jij er van. Eerder verontwaardigd. Wat kan Bergwijn nog meer doen om een Oranje plek af te dwingen dan hij nu doet dan? Jij ziet toch ook dat het een vreemde keus is dat een overhypte kwal uit Rome die tegen Excelsior en Roda niet eens kan scoren de voorkeur krijgt?quote:Op zondag 2 september 2018 07:18 schreef BadderHaring het volgende:
Dit topic
En dan boos worden als er over calimero's wordt gesproken.
Zelfs als je echt zou geloven dat het allemaal klopt, dan nog is het zo zielig om daar mad over te gaan lopen doen.
Ik vind wel dat je voorbeelden van sympathieke ajax spelers correct zijn. Alleen spelen enkele echte ajax neuzen er ook nog steeds. Ziyech, Dolberg en Schöne, dat zijn toch echt afkeeroproepende spelers van het ergste soort en ze lijken ook echt in Ajax te geloven. Hoewel ze er nog nooit iets gewonnen of bijna gewonnen hebben. Nou goed Schöne zit er vermoedelijk al zo lang, die zal wel een titel in onze afwezigheidsjaren hebben gehaald.quote:Op zaterdag 1 september 2018 23:00 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
[..]
Schattig. Ik heb ook respect voor dit Ajax, het is dan ook een team dat zelfs enige sympathie oproept, met spelers als Onana, Frenkie en De Ligt ( die on-ajax-achtig sympatiek zijn ) en daarbij echt een mooie tegenstander is voor dit PSV van Van Bommel. Samen in de CLGenot. Ik voel een leuke, gezonde rivaliteit zonder enige vorm van minachting of afgrijzen o.i.d (dit heb ik in het verleden vrijwel altijd gehad). Ik vind Ajax nog steeds lachwekkend in vele opzichten maar ik heb nog niet dezelfde waardering gevoeld voor Ajax ( als rivaal ) als dat ik dat nu doe. Een goed seizoen gewenst met daarbij een mooie 2e plek.
Piep piepquote:Op zondag 2 september 2018 07:30 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Niemand is mad. Dat maak jij er van. Eerder verontwaardigd. Wat kan Bergwijn nog meer doen om een Oranje plek af te dwingen dan hij nu doet dan? Jij ziet toch ook dat het een vreemde keus is dat een overhypte kwal uit Rome die tegen Excelsior en Roda niet eens kan scoren de voorkeur krijgt?
Daar praten we over. Als iedereen hier dus blijkbaar dezelfde mening deelt zou het dan niet kunnen kloppen? Piep piep Calimero maar als Bergwijn bij Ajax had gespeeld had ie nu al 5 interlands achter zn naam. Je weet best dat het zo is.
En Bergwijn is slechts een enkel voorbeeld. Het is een structureel ding. Decennia lang al.
Goed antwoord. Maar zou het kunnen dat jij er naast zit? Iedereen hier deelt dezelfde mening. Ook wat LosBuenosMuchachos aanhaalde toen van Marwijk bondscoach was en bijvoorbeeld een jonge Willems liet debuteren was het "een belachelijk besluit". Iedereen viel over elkaar heen. Bij Hiddink was het "PSV gehalte" ook te hoog volgens de media. Ene verbazing op de andere.quote:
Zoals gezegd, zelfs als je dit echt allemaal gelooft is het nog te triest voor woorden om er zo bij stil te staan.quote:Op zondag 2 september 2018 07:49 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Goed antwoord. Maar zou het kunnen dat jij er naast zit? Iedereen hier deelt dezelfde mening. Ook wat LosBuenosMuchachos aanhaalde toen van Marwijk bondscoach was en bijvoorbeeld een jonge Willems liet debuteren was het "een belachelijk besluit". Iedereen viel over elkaar heen. Bij Hiddink was het "PSV gehalte" ook te hoog volgens de media. Ene verbazing op de andere.
Maar elke nietszeggende pot vier Ajacieden laten debuteren wat de afgelopen zes jaar het geval was hoor je vervolgens niemand over. Want daar komt al het wereldtalent vandaan. Daar is het voetbal uitgevonden.
Nu ga ik naar bed. Bedtijd in de USA
Daar hoor je juist vrij veel Feyenoord- en PSV-supporters met een minderwaardigheidscomplex over.quote:Op zondag 2 september 2018 07:49 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Goed antwoord. Maar zou het kunnen dat jij er naast zit? Iedereen hier deelt dezelfde mening. Ook wat LosBuenosMuchachos aanhaalde toen van Marwijk bondscoach was en bijvoorbeeld een jonge Willems liet debuteren was het "een belachelijk besluit". Iedereen viel over elkaar heen. Bij Hiddink was het "PSV gehalte" ook te hoog volgens de media. Ene verbazing op de andere.
Maar elke nietszeggende pot vier Ajacieden laten debuteren wat de afgelopen zes jaar het geval was hoor je vervolgens niemand over. Want daar komt al het wereldtalent vandaan. Daar is het voetbal uitgevonden.
Nu ga ik naar bed. Bedtijd in de USA
Mee eensquote:Op zondag 2 september 2018 04:54 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Als Hendrix destijds voor Ajax had gekozen ipv bij PSV verlengen had ie nu al 20 interlands achter zn naam staan.
De bondscoaches willen vaak de Telegraaf een plezier doen.quote:Op zondag 2 september 2018 08:46 schreef FL_Freak het volgende:
Heb mij er allang bij neergelegd dat er vaak vreemde keuzes vallen bij Oranje.
Beetje winkelen en betjes in de gaten houdenquote:Op zondag 2 september 2018 08:57 schreef Gutanoth het volgende:
Zo, lekker zondag, wat staat er bij iedereen op de planning?
Sol vind ik wel echt een topper. Best raar dat hij nog voor Willem 2 speelt, kan zeker hogerop.quote:Op zondag 2 september 2018 10:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Gefeliciteerd mannen.
Beetje naïef van W2 om zo te voetballen, maar nu weten we wel weer waar we staan.
Klopt W2 heeft best een leuke ploeg maar gisteren delfde het puur voetballend het onderspit. De defensie liet teveel gaten vallen. Willem 2 zal niet hoeven te vrezen voor degradatie, daarvoor scoren ze te makkelijk. Sol is echt een goede voetballer, dat Feyenoord of Ajax (al is het maar voor backup) die niet heeft opgepikt snap ik niet. Als PSV geen Romero zou hebben, dan had ik hem hier best willen zien. Heeft weinig ruimte nodig, is behendig en doeltreffend.quote:Op zondag 2 september 2018 10:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Gefeliciteerd mannen.
Beetje naïef van W2 om zo te voetballen, maar nu weten we wel weer waar we staan.
Ik verbaasde me wel enigzins over de dolenthousiaste reacties achteraf over het niveau in de wedstrijd tegen Willem II. Het was genieten van de hoeveelheid doelpunten (die precies op de goede momenten vielen om de wedstrijd makkelijk uit te spelen), van Angeliño (en zijn samenspel met Malen), De Jong en Schwaab. Maar toch kunnen ze als ploeg volgens mij nog veel beter.quote:Wij scoorden op de goede momenten. Het is gek om te zeggen, maar we speelden niet eens super.
Komt er nu ook een topic om W2 uit te lachen?quote:Op zondag 2 september 2018 10:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Gefeliciteerd mannen.
Ja, klopt. In tegenstelling tot andere kutclubs in NL gaat Willem II niet met 11 man voor de pot hangen. Ze willen het voetballend doen. Maar dat is natuurlijk iets waar je het juist op gaat verliezen. Naïef dus maar ach, als we daardoor een paar potjes verliezen op deze manier van de top 2 kan iedereen daar wel mee leven.quote:Op zondag 2 september 2018 10:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
Klopt W2 heeft best een leuke ploeg maar gisteren delfde het puur voetballend het onderspit. De defensie liet teveel gaten vallen. Willem 2 zal niet hoeven te vrezen voor degradatie, daarvoor scoren ze te makkelijk. Sol is echt een goede voetballer, dat Feyenoord of Ajax (al is het maar voor backup) die niet heeft opgepikt snap ik niet. Als PSV geen Romero zou hebben, dan had ik hem hier best willen zien. Heeft weinig ruimte nodig, is behendig en doeltreffend.
Dat lijkt mij niet nodig, Willem 2 speelt aantrekkelijk en best goed. Dat je van dit PSV verliest is ook geen schande.quote:Op zondag 2 september 2018 10:44 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Komt er nu ook een topic om W2 uit te lachen?
Schei toch uitquote:Op zondag 2 september 2018 10:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet nodig, Willem 2 speelt aantrekkelijk en best goed. Dat je van dit PSV verliest is ook geen schande.
Willem 2 gaat nog voldoende punten pakken dit seizoen. Linkerrijtje sowieso, maar misschien zelfs wel aansluiting bij de suptop met Feyenoord AZ en Vitesse. Rond de 6e plaats is niet onmogelijk met dit team.
hahaquote:Op zondag 2 september 2018 10:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet nodig, Willem 2 speelt aantrekkelijk en best goed. Dat je van dit PSV verliest is ook geen schande.
Willem 2 gaat nog voldoende punten pakken dit seizoen. Linkerrijtje sowieso, maar misschien zelfs wel aansluiting bij de suptop met Feyenoord AZ en Vitesse. Rond de 6e plaats is niet onmogelijk met dit team.
Dat is imo ook het verschil met vorig seizoen. Niet alleen dat, maar ook het feit dat de absolute scherpte er wel is na zo'n wedstrijd tegen BATE. Voorgaande seizoenen zat wedstrijden na een goede wedstrijd gespeeld die vervolgens megaslecht waren.quote:Op zondag 2 september 2018 10:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Goed dat spelers en staf na zo'n wedstrijd ook nog kritisch zijn.Dat is iets wat je vorig seizoen nauwelijks zag.
had ook niet anders verwacht met Adrie Koster, aan de ene kant naïef aan de andere kant had hij het misschien een kwartier langer spannend kunnen houden, de bus parkeren moet je ook nog wel kunnenquote:Op zondag 2 september 2018 10:57 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Schei toch uitDie hebben gewoon een paar potjes boven hun stand gespeeld, zo goed zijn ze niet. 'Ze spelen zo'n leuk positiespel!' las ik gisteren op voetbalzone. Leuk, als je dan 6-1 naar huis wordt gestuurd.
Typische Nederlandse mentaliteit dit; elke willekeurige buitenlandse ploeg zou 3 weken buikpijn hebben van zo'n uitslag, maar hier overheerst de vreugde over het leuke positiespel dat ze hebben gespeeld. Verliezersmentaliteit.
Er zit toch hopelijk ook wel wat ruimte tussen totaal naïef met de ogen dicht naar voren rennen en de bus parkeren? W2 ging gewoon gebukt staan met het kontje ingesmeerd met vaseline, die hadden net zo goed thuis kunnen blijven.quote:Op zondag 2 september 2018 11:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
had ook niet anders verwacht met Adrie Koster, aan de ene kant naïef aan de andere kant had hij het misschien een kwartier langer spannend kunnen houden, de bus parkeren moet je ook nog wel kunnen
wat ik wel grappig vond dat hij z'n spelers in de rust had gezegd dat ze weer op 0 begonnen, dat zei mijn pupillen trainer ook als we een negatieve ruststand haddenquote:Op zondag 2 september 2018 11:06 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Er zit toch hopelijk ook wel wat ruimte tussen totaal naïef met de ogen dicht naar voren rennen en de bus parkeren? W2 ging gewoon gebukt staan met het kontje ingesmeerd met vaseline, die hadden net zo goed thuis kunnen blijven.
We winnen dus met 6-1, maar toch erger ik mij de pest aan dat soort clubs. Nogmaals, nu winnen wij, maar ook Ajax - Emmen vond ik onbegrijpelijk. Niet alleen de 5-0, maar ook de absolute nonchalance waarmee Emmen het onderging. Onbegrijpelijk. Dan ben je gewoon niet scherp en niet serieus met je vak bezig. W2 gisteravond idem.
Ja wij ook in de F-jes. Dan stond je 12-0 achter tegen gasten die 5x zo groot waren en dan werd er inderdaad gezegd dat we moesten spelen alsof het 0-0 was.quote:Op zondag 2 september 2018 11:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat ik wel grappig vond dat hij z'n spelers in de rust had gezegd dat ze weer op 0 begonnen, dat zei mijn pupillen trainer ook als we een negatieve ruststand hadden
Dan heb je het wel lang kunnen uitstellen lijkt me. Jij blij en die meid blij.quote:Op zondag 2 september 2018 11:08 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
Dit is lekker wakker worden hoor. Na deze genotsavond kwam er nog een meisje langs maar heb tijdens het ************* eigenlijk enkel aan Angeliño gedacht.
Het is 2018, je familie accepteert het vast wel.quote:Op zondag 2 september 2018 11:08 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
Dit is lekker wakker worden hoor. Na deze genotsavond kwam er nog een meisje langs maar heb tijdens het ************* eigenlijk enkel aan Angeliño gedacht.
daarom goed dat er CL is gehaald al is dat dan weer meteen een harde reality checkquote:Op zondag 2 september 2018 11:11 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Ja wij ook in de F-jes. Dan stond je 12-0 achter tegen gasten die 5x zo groot waren en dan werd er inderdaad gezegd dat we moesten spelen alsof het 0-0 was.
Maar eerlijk; die mentaliteit is toch schrijnend? Dat je gewoon 6-1 aan stukken wordt gespeeld en dan na afloop dingen leest als: 'Jammer, maar we hebben in ieder geval ons eigen spelletje gespeeld'. Ik weet niet of ik dan moet lachen of huilen, maar het is wel 1 van de verklaringen waarom we Europees naast Luxemburg staan iig.
Zolang hij maar binnen tarief blijft toch. Anders moet je nog bijbetalen ook!quote:Op zondag 2 september 2018 11:12 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dan heb je het wel lang kunnen uitstellen lijkt me. Jij blij en die meid blij.
Mijn familie is een beetje raar. Die zouden het waarschijnlijk erg leuk vinden als ik op jongens zou vallen, maar dat is helaas niet zo. Voor Angeliño maak ik graag een uitzondering. Want wat speelde die goed (en dat doet hij nu al iedere wedstrijd) . Toch een kleine verbetering t.o.v Brenet (lol).quote:Op zondag 2 september 2018 11:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is 2018, je familie accepteert het vast wel.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gewoon-door-a1614938quote:Gerbrands (PSV): “Ik heb dit in 17 seizoenen betaald voetbal niet zo meegemaakt”
Interview Twee weken Texel werd een week voor PSV-directeur Gerbrands. Terugblik op de zomer waarin de technische leiding ging en 35 miljoen kwam. „De mooiste transfer is soms een speler die blijft.”
Eindhoven, daags na de wedstrijd van 20 miljoen. De donkerblauwe boarding van de Champions League is opgeborgen. Het grasveld in het Philips stadion, keurig volgens UEFA-protocol gemaaid in stroken van 5,5 en 6,1 meter, wordt opgelapt. „Zaterdag weer Willem II”, zegt Toon Gerbrands. Het was een korte nacht, al is dat bij hem aan niets te merken.
De PSV-zomer had zijn climax woensdagavond, toen de kampioen zich in navolging van Ajax plaatste voor de Champions League. Bate Borisov figureerde in een PSV-show: 3-0. Ruim 35 miljoen euro dus, tegenover 15 miljoen die de Europa League zou hebben opgeleverd. De loting, donderdagavond, is meedogenloos maar mooi: Barcelona, Tottenham, Inter.
Op verzoek blikt algemeen directeur Gerbrands (60) van PSV terug op de zomer waarin de technische leiding vertrok, de carrière van Mark van Bommel als hoofdtrainer aanving en PSV zich plaatste voor de Champions League. „Uiteindelijk roept iedereen: goed gedaan, wat een rust. Nou, dat is de romantische versie. Ik heb dit in zeventien seizoenen betaald voetbal niet zo meegemaakt.”
April 2018
De 24ste titel is zondag 15 april feit, Ajax wordt in het kampioensduel weggespeeld: 3-0. Het is de titel van een PSV-team dat een eenheid was, de titel ook van het trio dat elkaar stevig vasthield: Toon Gerbrands, technisch directeur Marcel Brands en trainer Phillip Cocu.
Het is hun derde titel in vier jaar. Na de uitschakeling tegen het Kroatische Osijek, voorronde Europa League vorige zomer, schreef iemand dat er geen zuurstof binnenwaait bij PSV. Dat de ramen weleens open mochten. Onzin, zegt Gerbrands. „Reken maar dat het heeft geknetterd.”
En zie: dit voorjaar is PSV toonbeeld van kalmte in beleid. Het succestrio dineert in De Luytervelde, in het kerkdorp Acht. Het gaat over de toekomst van Cocu, die het na vijf jaar nog steeds naar zijn zin heeft. Maar als er „iets bijzonders” voorbijkomt wil hij dat „bespreekbaar maken”. PSV zal niet in de weg staan.
Een van de drie heeft dan al kriebels. Cocu niet. Gerbrands ook niet. Hij heeft wat hij noemt „eenzijdig commitment”. PSV kan zich elk moment van hem ontdoen. Zelf zal hij, in 2014 begonnen, niet gaan. Er komt wel eens een aanbod, ook over de grens. „Ik zeg altijd nee. Of ‘no’.”
Voor de 56-jarige Brands ligt dat net wat anders, na acht jaar PSV. Everton uit Liverpool wil hem. Alweer, of nog steeds. Het kriebelt. Lang twijfelt de technisch directeur, tevreden als hij is bij PSV. „Het was Everton, of hij zou hier tot zijn pensioen zitten”, zegt Gerbrands.
Mei
Brands heeft besloten: Everton. Het wordt hem gegund. Gerbrands: „Ik zei nog: als jij tot 1 juni rekt, dan ben ik ongeveer weer terug vakantie. Dan redden we het wel hier.” De zoektocht naar een nieuwe ‘td’ zal zijn belangrijkste bezigheid worden. Verder draait „het systeem PSV” door, zoals hij dat noemt. Met dank aan het fundament van Brands. Schaduwlijsten, „namen achter namen”, speleranalyses. „Soms liggen er veertig rapporten van een speler. Dat is een hele machine”, zegt Gerbrands. „En John weet alles.”
John, hoofdscout John de Jong dus, wordt interim technisch manager. Gesteund door de directie en commissaris Frank Arnesen „zouden we een heel eind komen”, zegt Gerbrands. Maar eerst Zuid-Afrika. Vier dagen safari, vier dagen Kaapstad. Daarna twee weken Texel, is het plan.
Juni
Hij komt naar Texel, dat doe je niet zomaar. Het is vrijdag 8 juni en Pascal Jansen, hoofd jeugdopleiding, stapt van de boot voor een kop koffie. Gerbrands: „Dus ik zei tegen mijn vrouw: hij gaat weg, anders belt ie wel.” Jansen wil het gras weer ruiken, het assistent-trainerschap bij AZ lonkt. Niet meteen een situatie waar de PSV-directeur zijn vakantie voor afbreekt. „Begrijp me niet verkeerd”, zegt Gerbrands, „maar dat gingen we wel oplossen.”
Het ‘systeem PSV’ draait dat weekend rustig door. Die maandag, 11 juni, sluit John de Jong twee transfers af. Backs Denzel Dumfries en Angeliño komen, Gerbrands tekent ervoor in zijn huisje op het villapark bij De Cocksdorp. „Ik zei nog tegen Robert van der Wallen [commissaris]: ook daarvoor hoef ik niet van het eiland af. Maar ik zei ook: dat kan zomaar ineens anders zijn.”
En anders wordt het. Om twee uur ‘s middags, „ik weet het nog precies”, belt Phillip Cocu. „Hij zei: ‘Er speelt wat’. Mijn eerste ingeving: die is weg”, zegt Gerbrands. „Dinsdag ben ik met de boot terug gegaan.” Een weekje Texel is het geworden. „Dit voelde niet lekker van op afstand.” Fenerbahçe pakt door, Cocu blijkt ontvankelijk voor de Turks club en PSV is, twee maanden voor de Champions League-playoffs, zonder hoofdcoach. „Als je daar vanaf nul over moet nadenken, is het een lastig verhaal”, zegt Gerbrands. „Ik ben blij dat Marcel Brands dat twee jaar terug al heeft doorgesproken met Mark van Bommel.”
Met hulp van zijn schoonvader Bert van Marwijk moet Van Bommel de topcoach worden die PSV in hem ziet. Maar het komt voor de trainer van PSV Onder-19 sneller dan gepland. Bovendien: hij zit op het WK met Australië, als assistent-bondscoach van Van Marwijk. Het is gecompliceerd, want de Australische bond wil niet dat PSV in Rusland met Van Bommel komt praten zolang de Socceroos nog aan het WK deelnemen. Gerbrands: „Vanuit oogpunt van topsport snap ik dat.”
Het wordt bellen dus. Urenlang. Over de staf, de selectie, de trainingsopbouw. „Maar Australië heeft nergens last van gehad.” Van Bommel zegt ‘ja’. En personeelszaken draait overuren. „Ruud van Nistelrooij [spitsentrainer] kwam bij mij en zei: ik ben eigenlijk wel toe aan een eigen team”, zegt Gerbrands. Zo wordt de vacature bij Onder-19 opgelost. Ernest Faber, ras-PSV’er, wordt gestrikt als hoofd jeugdopleiding. Ook opgelost. En Australië redt het niet in de groepsfase. Jammer voor ze, wel zo prettig voor PSV. „Als die verder komen, zit je een week langer zonder coach.”
Het past allemaal net, maar ook net niet. Van Bommel heeft „nul” vakantie gehad. „Wij zeiden: start de boel even op hier en pak dan acht, negen dagen. Achteraf zei Mark: toch goed om even te ontladen.” Faber, net binnen, doet de trainingen. Het is een topclub à l’improviste.
Juli
Het morrelt, nu bij spelers. Luuk de Jong en Jeroen Zoet willen wel eens verder kijken. Er is belangstelling uit Italië, Frankrijk, Engeland. Ook Steven Bergwijn is gewild. En „veel verhalen”, rond Hirving Lozano, de Mexicaanse uitblinker op het WK. Gerbrands: „Het lijken allemaal abc-tjes nu de stofwolken opgetrokken zijn. Maar wat als je keeper gaat? Je spits? Het was scenariodenken op hoog niveau.”
Spits De Jong geeft als eerste zijn woord, op het trainingskamp in Zwitserland waar Van Bommel zijn ploeg kneedt. Even later volgt keeper Zoet. Als ook Bergwijn „roept dat hij blijft” ziet het plaatje er stabiel uit, zegt Gerbrands. En Lozano? „Klinkt gek, maar die heeft nooit hoeven roepen dat hij bleef. Hij kwam terug, tevreden, ging lekker trainen.”
Zo blijven de vier kernspelers. „We boden perspectief, dat hebben we aardig gedaan. Ook door de beloning net op te rekken in de richting van het aanbod dat ze hebben van een andere club. Zo ontstaat financiële twijfel bij ze”, zegt Gerbrands. Met tekengeld, premies. En waar ruimte is, ook in het salaris. „Soms is de belangrijkste transfer een speler die blijft.”
Augustus
Feyenoord verslaat PSV na penalty’s in het duel om de Johan Cruijff Schaal, maar het slechtste nieuws komt van het trainingsveld. Het gaat gruwelijk mis met Ryan Thomas, een knieblessure kost hem zijn eerste seizoen bij PSV. Een persoonlijk drama. En hoofdbrekens voor de club die na drie duels de eredivisie aanvoert.
Het getouwtrek om de Mexicaanse middenvelder Erick Gutiérrez duurt dan al weken, tot tijdens de return tegen Bate Borisov woensdag. Gerbrands, een dag later: „Als je hier gisterochtend had gezeten had ik gezegd: kansloos.” Maar plots is er beweging als een PSV-bod van acht miljoen maximaal ineens volstaat. „Wij waren al overgeschakeld op plan B.” Lees: een andere speler. „Middernacht was het rond. Zijn club Pachuca speelde, hij werd daar uit de selectie gehaald. Toen gingen wij er ook mee naar buiten.” Met een filmpje waarin twee vrienden elkaar per video spreken. Gutiérrez zegt zenuwachtig te zijn, Lozano stelt hem op zijn gemak.
Gerbrands bestrijdt dat plaatsing voor de Champions League de doorslag gaf. Waarom de Mexicanen zo drastisch in vraagprijs zakten, net wanneer PSV 35 miljoen bijschrijft? „Geen idee.” Bovendien, zegt Gerbrands, „maken jullie te veel van die 35 miljoen”. Het is een „mooie pot”, maar vier à vijf miljoen vloeit weg door spelerspremies. „En we gaan twee verplichtingen aflossen, rentelasten terugbrengen. Je vergeet ook dat we trainingscomplex De Herdgang aan het verbouwen zijn voor tien miljoen.”
Na de 3-0 tegen Bate Borisov is er de omhelzing met Van Bommel. PSV 3.0, zo noemt Gerbrands het, krijgt vorm. Nieuwe trainers, maar vertrouwde PSV-gezichten. Turbulent was het, zegt de directeur die bleef. „Maar van dynamiek leef ik op. Ik ben niet zo’n beheerder-type.”
is dat uit Toons dagboek?quote:Op zondag 2 september 2018 12:41 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gewoon-door-a1614938
Maakte het alleen maar beter toch?quote:Op zondag 2 september 2018 11:08 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
Downplaying, hij wil niet te veel te koop lopen met wat PSV aan middelen heeft.quote:Op zondag 2 september 2018 12:57 schreef Zorro het volgende:
Die redenering ook
"Die 35 miljoen is niet zoveel, we zijn ook de Herdgang voor 10 miljoen aan het verbouwen he!"
Alsof dat zonder die 35 miljoen niet zo zou zijn.
Waarom is het een act? Hij maakt het toch gewoon waar?quote:Op zondag 2 september 2018 12:53 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik vind de topsportact van die Toon wel vermakelijk.
Met geld kan je alles waarmaken.quote:Op zondag 2 september 2018 13:07 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Waarom is het een act? Hij maakt het toch gewoon waar?
Dan overdrijft hij het wel altijd in zijn tweets, waarin het altijd moet overkomen dat hij de eckte topsportmentaliteit heeft (lol).quote:Op zondag 2 september 2018 13:07 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Waarom is het een act? Hij maakt het toch gewoon waar?
Precies mijn punt. 3 uit 4 met een lagere begroting dan de concurrent.quote:
PSV heeft het de afgelopen 5 jaar inderdaad beter gedaan dan ajax op sportief gebied. Op financieel gebied heeft het ook moeilijk gehad in die periode.quote:Op zondag 2 september 2018 13:12 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Precies mijn punt. 3 uit 4 met een lagere begroting dan de concurrent.
Maar dat is maar het resultaat. Als je kijkt hie het binnen PSV staat sinds zijn komst, dan moet je gewoon concluderen dat de club grote stappen heeft gezet.
Met topsportbeleid wordt geld efficiënter geïnvesteerd.quote:
Wie heeft het in die vijf jaar financieel moeilijk gehad?quote:Op zondag 2 september 2018 13:21 schreef Barlexus het volgende:
[..]
PSV heeft het de afgelopen 5 jaar inderdaad beter gedaan dan ajax op sportief gebied. Op financieel gebied heeft het ook moeilijk gehad in die periode.
Twentequote:Op zondag 2 september 2018 13:37 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Wie heeft het in die vijf jaar financieel moeilijk gehad?
maar die Gutierrez transfer kan ik niet los zien van behalen CL, kan Toon wel leuk anders beweren maar komt niet echt geloofwaardig overquote:Op zondag 2 september 2018 13:06 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Downplaying, hij wil niet te veel te koop lopen met wat PSV aan middelen heeft.
Die verbouwing van de Herdgang wordt inderdaad sowieso gefinancierd uit het investeringsfonds waar de grote bedrijven uit de regio in gestort hebben. Dat heeft niets met CL te maken
Neuh, ik geloof dat ook niet hoor. Zoals ik eerder al zei, die prijs was allang afgesproken als PSV de CL zou halen.quote:Op zondag 2 september 2018 13:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar die Gutierrez transfer kan ik niet los zien van behalen CL, kan Toon wel leuk anders beweren maar komt niet echt geloofwaardig over
Achja. 30.000 man die gisteren in het stadion "Stevie in Oranje" zongen zijn het ook met je oneens.quote:Op zondag 2 september 2018 08:05 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Zoals gezegd, zelfs als je dit echt allemaal gelooft is het nog te triest voor woorden om er zo bij stil te staan.
Zo zielig om het verongelijkte kindje uit te gaan hangen. In en in triest. Van jou verbaast me dat overigens totaal niet omdat je de grootste Calimero op fok! bent.
Maar dat zelfs LBM zich tot dit niveau verlaagt, verbaast me enorm.
Steeds als ik denk dat lucky Ajax geen nieuwe dimensie kan bereiken, gebeurt het. Deze eeuw staat Ajax met stipt op één voor de lucky-award.quote:
Vies madquote:Op zondag 2 september 2018 14:39 schreef Mr.Maul het volgende:
[..]
Steeds als ik denk dat lucky Ajax geen nieuwe dimensie kan bereiken, gebeurt het. Deze eeuw staat Ajax met stipt op één voor de lucky-award.
Lezen is niet één van je competenties hè?quote:Op zondag 2 september 2018 14:10 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Achja. 30.000 man die gisteren in het stadion "Stevie in Oranje" zongen zijn het ook met je oneens.
Je bedoelt PSV.quote:Op zondag 2 september 2018 14:39 schreef Mr.Maul het volgende:
[..]
Steeds als ik denk dat lucky Ajax geen nieuwe dimensie kan bereiken, gebeurt het. Deze eeuw staat Ajax met stipt op één voor de lucky-award.
Nee hoor. Is gewoon een constatering. In tegenstelling tot jullie laat ik mijn geluk niet afhangen van iets wat ik niet kan beïnvloeden. Natuurlijk kan je daar verder ook niet veel aan doen als simpel persoon.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |