abonnement Unibet Coolblue
pi_181618063
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:48 schreef PIETR het volgende:

[..]

Hall speelt op rechts. Heb hem inderdaad een paar keer zien spelen. Snelle, degelijke back. Beter dan Nieuwkoop. En dan kan St. Juste naar het centrum.

Kijk hoe bizar weinig vermogen Feyenoord op het veld heeft staan in vergelijking met Ajax. Dit kun je veranderen door veel jeugd in te passen. Feyenoord zal daar echt niet slechter van worden.
Sowieso zijn goede backs goud waard op de transfermarkt. Veel meer dan middenvelders waar we er 300 van hebben lopen.

Als je 8 miljoen voor Vilhena krijgt mag je nog blij zijn.
blablablabla
  zaterdag 1 september 2018 @ 11:57:47 #227
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_181618119
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:30 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik vind de ironie van het feyenoordtopic toch altijd wel mooi.

Bij Bilal, Amrabat, Larsson etc kankeren dat spelers die het leuk doen in de subtop bijna altijd mislukken dus het aankoopbeleid is kut want allemaal weggegooid geld.

Nu hebben we net een budget om in die vijver te gaan vissen maar een niveuatje hoger niet en dat wordt dus maar niet gedaan.

En dan loopt men te kankeren dan er niks aangekocht wordt.
Je hebt hier wel een punt. Aan de andere kant is er de afgelopen 2 jaar toch behoorlijk wat geld uitgegeven aan middelmaat.

In plaats van 5x5 miljoen uitgeven aan spelers halverwege de 20, kun je ook 3x8 miljoen uitgeven aan spelers begin 20 met veel talent, bijvoorbeeld.

Het gaat niet alleen om het wel of niet kopen van spelers, maar ook om een verantwoord lange termijn idee. Met name dat ontbreekt. Feyenoord koopt spelers op de top van hun kunnen (of daar al overheen) in de hoop dat alles een keertje op zijn plek valt en ze wat kunnen winnen. Zelfs subtoppers als AZ en Utrecht hebben een doordachter technisch beleid.
pi_181618145
Overigens is het wel raar dat Gio Boetius terugnam, hij was een van de eerste die wegging/wegmoest toen Gio trainer werd.

Gio wist dus wat hij in huis haalde.
pi_181618209
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:57 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Je hebt hier wel een punt. Aan de andere kant is er de afgelopen 2 jaar toch behoorlijk wat geld uitgegeven aan middelmaat.

In plaats van 5x5 miljoen uitgeven aan spelers halverwege de 20, kun je ook 3x8 miljoen uitgeven aan spelers begin 20 met veel talent, bijvoorbeeld.

Het gaat niet alleen om het wel of niet kopen van spelers, maar ook om een verantwoord lange termijn idee. Met name dat ontbreekt. Feyenoord koopt spelers op de top van hun kunnen (of daar al overheen) in de hoop dat alles een keertje op zijn plek valt en ze wat kunnen winnen. Zelfs subtoppers als AZ en Utrecht hebben een doordachter technisch beleid.
:')

Je kunt 3 x 8 miljoen uitgeven als je je selectie reeds op orde hebt zoals bijvoorbeeld Ajax, de aankopen die Feyenoord deed waren stuk voor stuk broodnodig om de selectie überhaupt weer een beetje op orde te krijgen.

Na het kampioensjaar was de leegloop compleet. Mensen doen net alsof Feyenoord even 25 miljoen over had om een te investeren in gerichte kwaliteitsimpulsen. Zaten ook gewoon een aantal paniekaankopen bij.
blablablabla
  zaterdag 1 september 2018 @ 12:10:33 #230
288545 PIETR
Facta non Verba
pi_181618342
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:03 schreef Elan het volgende:

[..]

:')

Je kunt 3 x 8 miljoen uitgeven als je je selectie reeds op orde hebt zoals bijvoorbeeld Ajax, de aankopen die Feyenoord deed waren stuk voor stuk broodnodig om de selectie überhaupt weer een beetje op orde te krijgen.

Na het kampioensjaar was de leegloop compleet. Mensen doen net alsof Feyenoord even 25 miljoen over had om een te investeren in gerichte kwaliteitsimpulsen. Zaten ook gewoon een aantal paniekaankopen bij.
Ik vond eigenlijk alle aankopen die Feyenoord na het kampioenschap deed heel logisch. Allemaal spelers die bij de subtop uit blonken en nog jong waren/zijn. Enkel Boetius was een twijfelgeval, maar kreeg het voordeel van de twijfel omdat het een talentvolle speler is.
Niets is sterker dan dat ene woord
  zaterdag 1 september 2018 @ 12:10:45 #231
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_181618345
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:03 schreef Elan het volgende:

[..]

:')

Je kunt 3 x 8 miljoen uitgeven als je je selectie reeds op orde hebt zoals bijvoorbeeld Ajax, de aankopen die Feyenoord deed waren stuk voor stuk broodnodig om de selectie überhaupt weer een beetje op orde te krijgen.

Na het kampioensjaar was de leegloop compleet. Mensen doen net alsof Feyenoord even 25 miljoen over had om een te investeren in gerichte kwaliteitsimpulsen. Zaten ook gewoon een aantal paniekaankopen bij.
Dat is dan toch exact een kwestie van dom beleid, als je over gaat tot paniekaankopen? Dat is korte termijn denken. Je hebt veel meer aan een basis van eigen jeugd, aangevuld met een paar gerichte kwaliteitsimpulsen.

Jij omschrijft exact waar het fout gaat. Korte termijn denken.

Bovendien ging het al fout voor het kapioensjaar. Dat was zo'n jaar waarin alles toevallig op zijn plek viel, maar ook toen was de balans tussen talent en spelers met ervaring al totaal zoek, door dom beleid.

Daarbij leverde Kongolo en Karsdorp samen gewoon dik 25 miljoen op. Daarvan moet je toch minimaal de helft kunnen herinvesteren?
  zaterdag 1 september 2018 @ 12:20:04 #232
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_181618461
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:10 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat is dan toch exact een kwestie van dom beleid, als je over gaat tot paniekaankopen? Dat is korte termijn denken. Je hebt veel meer aan een basis van eigen jeugd, aangevuld met een paar gerichte kwaliteitsimpulsen.

Jij omschrijft exact waar het fout gaat. Korte termijn denken.

Bovendien ging het al fout voor het kapioensjaar. Dat was zo'n jaar waarin alles toevallig op zijn plek viel, maar ook toen was de balans tussen talent en spelers met ervaring al totaal zoek, door dom beleid.

Daarbij leverde Kongolo en Karsdorp samen gewoon dik 25 miljoen op. Daarvan moet je toch minimaal de helft kunnen herinvesteren?
We hebben toen zelfs bijna alles geherinvesteerd. Ze leverden samen 29 miljoen op en we haalden voor 26,8 miljoen aan spelers.

Berghuis 6,5
Haps 6
St. Juste 4,8
Larsson 4
Amrabat 4
Boëtius 1,5
Diks huur

Wat ik gek vind is dat Amrabat, St. Juste en Boëtius niet eens voor de basis lijken te zijn gehaald toen. Als je er qua kwaliteit flink op achteruit gaat door vertrekkende spelers, moet je zoveel mogelijk budget in vervangers daarvan steken. Maar Karsdorp werd vervangen door huurspeler Diks, waarvan je nooit kon verwachten dat ie kwaliteit ook maar in de buurt komt, en Kuyt is eigenlijk helemaal niet vervangen. Lijkt me inderdaad een compleet gebrek aan transferbeleid.
pi_181618753
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:10 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat is dan toch exact een kwestie van dom beleid, als je over gaat tot paniekaankopen? Dat is korte termijn denken. Je hebt veel meer aan een basis van eigen jeugd, aangevuld met een paar gerichte kwaliteitsimpulsen.

Jij omschrijft exact waar het fout gaat. Korte termijn denken.

Bovendien ging het al fout voor het kapioensjaar. Dat was zo'n jaar waarin alles toevallig op zijn plek viel, maar ook toen was de balans tussen talent en spelers met ervaring al totaal zoek, door dom beleid.

Daarbij leverde Kongolo en Karsdorp beide gewoon dik 25 miljoen op. Daarvan moet je toch minimaal de helft kunnen herinvesteren?
Op Larsson en Amrabat na valt het allemaal wel mee qua miskopen, helaas zijn dat nu net je twee duurste jongens waardoor iedereen daar terecht of onterecht over valt. Zo'n Haps is gewoon prima Feyenoord-materiaal St Juste idem. Berghuis doet qua statistieken amper onder voor Chucky.

Al blijf ik hier ook de rol van Gio dubieus in vinden.
Amrabat is misbruikt op verkeerde posities en mag opflikkeren terwijl zo'n Bilal waarvan iedereen het 3 jaar geleden al gezien had dat het niks werd het 70 wedstrijden proberen.

En als je nou een linksbuiten hebt die ook op 10 kan spelen en je ziet hem constant naar binnentrekken waarom posteer je hem dan niet op 10? Larsson kan op zich best aardig voetballen maar op deze manier gaat het gewoon niks worden nee. Toornstra banken Van Persie/Larsson op 10 en een linksbuiten halen had prioriteit moeten zijn deze transferwindow. Zeker nu je Boetius voor de hoofdprijs verkocht hebt.

Dat het nu zo enorm amateuristisch oogt komt voor een groot deel ook door de trainer.
blablablabla
pi_181618797
Een andere trainer haalt er veel meer rendement uit, dat bleek al in het eerste jaar van Gio.

Amrabat en Larsson waren prima aankopen destijds.

Met alle respect maar een Van Bommel lijkt me een veel betere trainer.
  zaterdag 1 september 2018 @ 12:40:44 #235
288545 PIETR
Facta non Verba
pi_181618833
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:38 schreef macca728 het volgende:
Een andere trainer haalt er veel meer rendement uit, dat bleek al in het eerste jaar van Gio.

Amrabat en Larsson waren prima aankopen destijds.

Met alle respect maar een Van Bommel lijkt me een veel betere trainer.
:') :') :') !!!!!!
Niets is sterker dan dat ene woord
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 1 september 2018 @ 13:07:18 #236
319979 Fok-it
All is well
pi_181619345
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:40 schreef PIETR het volgende:

[..]

:') :') :') !!!!!!
Hij heeft anders gewoon gelijk. Van Bommel lijkt me een capabele trainer die ook jeugd de kans durft te geven. En ik denk ook niet iemand jarenlang onverdiend krediet geeft
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:14:21 #237
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_181619490
Zet in ieder geval meer in op de jeugd, maar laten we nog even afwachten. Hij zit er net.
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:22:35 #238
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_181619637
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Hij heeft anders gewoon gelijk. Van Bommel lijkt me een capabele trainer die ook jeugd de kans durft te geven. En ik denk ook niet iemand jarenlang onverdiend krediet geeft
Maakt zeker geen verkeerde indruk tot nu toe. En de jeugd die hij inzet betaalt het ook terug.
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:25:15 #239
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_181619681
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Op Larsson en Amrabat na valt het allemaal wel mee qua miskopen, helaas zijn dat nu net je twee duurste jongens waardoor iedereen daar terecht of onterecht over valt. Zo'n Haps is gewoon prima Feyenoord-materiaal St Juste idem. Berghuis doet qua statistieken amper onder voor Chucky.

Al blijf ik hier ook de rol van Gio dubieus in vinden.
Amrabat is misbruikt op verkeerde posities en mag opflikkeren terwijl zo'n Bilal waarvan iedereen het 3 jaar geleden al gezien had dat het niks werd het 70 wedstrijden proberen.

En als je nou een linksbuiten hebt die ook op 10 kan spelen en je ziet hem constant naar binnentrekken waarom posteer je hem dan niet op 10? Larsson kan op zich best aardig voetballen maar op deze manier gaat het gewoon niks worden nee. Toornstra banken Van Persie/Larsson op 10 en een linksbuiten halen had prioriteit moeten zijn deze transferwindow. Zeker nu je Boetius voor de hoofdprijs verkocht hebt.

Dat het nu zo enorm amateuristisch oogt komt voor een groot deel ook door de trainer.
V. Persie op 10 en Toornstra als 12de man is ook gewoon het idee he?
Laffe huichelaar
pi_181619799
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Op Larsson en Amrabat na valt het allemaal wel mee qua miskopen, helaas zijn dat nu net je twee duurste jongens waardoor iedereen daar terecht of onterecht over valt. Zo'n Haps is gewoon prima Feyenoord-materiaal St Juste idem. Berghuis doet qua statistieken amper onder voor Chucky.

Al blijf ik hier ook de rol van Gio dubieus in vinden.
Amrabat is misbruikt op verkeerde posities en mag opflikkeren terwijl zo'n Bilal waarvan iedereen het 3 jaar geleden al gezien had dat het niks werd het 70 wedstrijden proberen.

En als je nou een linksbuiten hebt die ook op 10 kan spelen en je ziet hem constant naar binnentrekken waarom posteer je hem dan niet op 10? Larsson kan op zich best aardig voetballen maar op deze manier gaat het gewoon niks worden nee. Toornstra banken Van Persie/Larsson op 10 en een linksbuiten halen had prioriteit moeten zijn deze transferwindow. Zeker nu je Boetius voor de hoofdprijs verkocht hebt.

Dat het nu zo enorm amateuristisch oogt komt voor een groot deel ook door de trainer.
Qua statistieken doet hij inderdaad waarschijnlijk niets onder voor Lozano, maar jouw vergelijking is natuurlijk niet helemaal zuiver. Berghuis wordt bij Feyenoord door de spelers gezien als de enige die iets kan forceren. Alles gaat bij Feyenoord via Berghuis. Bij PSV is de verdeling véél groter. Lozano is één van de drie/vier mensen die kansen creëert en scoort. Berghuis neemt die taak in zijn eentje op, maar wordt wel constant bediend door ploeggenoten.
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:32:43 #241
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_181619810
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:49 schreef PIETR het volgende:

[..]

Die gasten trainen al wel mee met het eerste en Van Geel heeft ook aangegeven dat Feyenoord de jeugd de kans zal gaan geven ..
Verleden getuigt niet van een dergelijke aanpak. Daarnaast verwacht ik dat in de jeugd van feyenoord de kwaliteit vooral te zoeken is in de achterhoede. Vanaf 17 jaar oud zijn het aardige spelers met potentie, ik ken er sowieso 2 spelers die ik graag een kans zou gaan willen in het eerste elftal. Zeker gezien de prestaties van de afgelopen tijd.
Maar hoe dichter we bij de goal van de tegenstander komen, hoe minder in mijn ogen de potentie van de feyenoord jeugd wordt. Mooi voorbeeld is die vente, als ik kijk naar zijn kwaliteiten dan is zijn top nec of willem 2, ik zie voorlopig ook geen aanleiding waarom die jongen een vaste waarde ooit wordt in het eerste elftal. Hij mist kwaliteit en creativiteit en lengte of fysiek om dat te compenseren heeft hij ook niet. En de rest zal wel niet al teveel soeps zijn, zolang ik ze nog niet in het eerste elftal heb zien spelen. Het was/is ook wel lastig als engelse clubs je beste jeugd weghalen, dan zou ik ook gaan afvragen of we een jeugdopleiding nog wel prioriteit moeten geven. Maar dan nog zie ik geen andere route om meer kapitaal te kweken dan via eigen jeugd. Een stadion is zeerzeker niet een route die gaat zorgen dat feyenoord zichzelf kan meten aan ajax en psv over een jaar of 25 ofzo, dus jeugd zal hoe kwaadschiks dan ook, de insteek eigenlijk wel moeten zijn.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_181620115
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:25 schreef timmmmm het volgende:

[..]

V. Persie op 10 en Toornstra als 12de man is ook gewoon het idee he?
Dat zal ook gebeuren als we weer een nr 9 hebben :)
pi_181620132
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:32 schreef govie het volgende:

[..]

Verleden getuigt niet van een dergelijke aanpak. Daarnaast verwacht ik dat in de jeugd van feyenoord de kwaliteit vooral te zoeken is in de achterhoede. Vanaf 17 jaar oud zijn het aardige spelers met potentie, ik ken er sowieso 2 spelers die ik graag een kans zou gaan willen in het eerste elftal. Zeker gezien de prestaties van de afgelopen tijd.
Maar hoe dichter we bij de goal van de tegenstander komen, hoe minder in mijn ogen de potentie van de feyenoord jeugd wordt. Mooi voorbeeld is die vente, als ik kijk naar zijn kwaliteiten dan is zijn top nec of willem 2, ik zie voorlopig ook geen aanleiding waarom die jongen een vaste waarde ooit wordt in het eerste elftal. Hij mist kwaliteit en creativiteit en lengte of fysiek om dat te compenseren heeft hij ook niet. En de rest zal wel niet al teveel soeps zijn, zolang ik ze nog niet in het eerste elftal heb zien spelen. Het was/is ook wel lastig als engelse clubs je beste jeugd weghalen, dan zou ik ook gaan afvragen of we een jeugdopleiding nog wel prioriteit moeten geven. Maar dan nog zie ik geen andere route om meer kapitaal te kweken dan via eigen jeugd. Een stadion is zeerzeker niet een route die gaat zorgen dat feyenoord zichzelf kan meten aan ajax en psv over een jaar of 25 ofzo, dus jeugd zal hoe kwaadschiks dan ook, de insteek eigenlijk wel moeten zijn.
Sowieso moet je verdedigers eigenlijk gewoon zelf opleiden. Haps is een goede aankoop op zich, maar Malacia wordt wellicht net zo goed of net iets slechter/beter.
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:57:51 #244
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_181620185
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

Sowieso moet je verdedigers eigenlijk gewoon zelf opleiden. Haps is een goede aankoop op zich, maar Malacia wordt wellicht net zo goed of net iets slechter/beter.
Eens, maar toen hij werd gekocht had feyenoord geen alternatief volgens de td en trainer/coach. Dit soort inschattingsfoutjes zijn niet te voorkomen, maar wel aardig prijzig gezien hoe dichtbij malacia zijn niveau bij dat van haps zit.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zaterdag 1 september 2018 @ 14:17:33 #245
474254 GurneyIsBestOke
Is je voorbij op alle fronten
pi_181620501
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

Sowieso moet je verdedigers eigenlijk gewoon zelf opleiden. Haps is een goede aankoop op zich, maar Malacia wordt wellicht net zo goed of net iets slechter/beter.
Ja, alleen hadden we anders Nelom als alternatief moeten houden, dat was ook geen optie meer hoor. Daarnaast vond ik Malacia vorig seizoen zeker niet goed genoeg voor een basisplek, die wedstrijden tegen PSV en Vitesse was het op het randje en erover.

Meer jeugd de kans geven ben ik alleen maar voor, maar het traject wat ingezet is met Malacia, Vente en Bijlow is prima. Nelom, Kramer en Jones zijn gewoon geruimd, dat is prima beleid.

Ik denk ook echt dat het te kortzichtig is om Gio en vGeel, ondanks hun duidelijke tekortkomingen, zo erg verantwoordelijk te houden voor alles. Onze scouting, directie en ook een tijdje onze jeugdopleiding waren problematischer. Gelukkig gaat het met de jeugd iets beter nu, maar het is bizar dat we tussen Vilhena/vBeek en Bijlow/Vente/Malacia in alleen Nieuwkoop en Verdonk hebben gebracht, twee matige backs.
Makkelijk tweede.
pi_181620860
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:32 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Qua statistieken doet hij inderdaad waarschijnlijk niets onder voor Lozano, maar jouw vergelijking is natuurlijk niet helemaal zuiver. Berghuis wordt bij Feyenoord door de spelers gezien als de enige die iets kan forceren. Alles gaat bij Feyenoord via Berghuis. Bij PSV is de verdeling véél groter. Lozano is één van de drie/vier mensen die kansen creëert en scoort. Berghuis neemt die taak in zijn eentje op, maar wordt wel constant bediend door ploeggenoten.
Mwoah in het kampioensjaar had hij soortgelijke statistieken, en toen had je met Elia die lekker liep te ballen en een Jorgensen als topscorer van de eredivisie en zelfs een Toornstra die er een stuk of 12 maakte nog wel wat jongens lopen die een doelpunt konden maken.

Daarbij wil je als medespeler de bal nu eenmaal kwijt aan iemand die iets kan, dus ook Lozano zal veelvuldig gezocht worden. PSV zonder Lozano is trouwens ook heel matig verder.

Berghuis is gewoon echt een prima aankoop van V Geel, zo eerlijk mag je best zijn .
blablablabla
pi_181621033
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:25 schreef timmmmm het volgende:

[..]

V. Persie op 10 en Toornstra als 12de man is ook gewoon het idee he?
Van een groot deel van de supporters ja, Gio lijkt wel idolaat van die gozer. Vorige week zal daar ongetwijfeld weer niet bij geholpen hebben.
blablablabla
pi_181621051
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 14:17 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]

Ja, alleen hadden we anders Nelom als alternatief moeten houden, dat was ook geen optie meer hoor. Daarnaast vond ik Malacia vorig seizoen zeker niet goed genoeg voor een basisplek, die wedstrijden tegen PSV en Vitesse was het op het randje en erover.

Meer jeugd de kans geven ben ik alleen maar voor, maar het traject wat ingezet is met Malacia, Vente en Bijlow is prima. Nelom, Kramer en Jones zijn gewoon geruimd, dat is prima beleid.

Ik denk ook echt dat het te kortzichtig is om Gio en vGeel, ondanks hun duidelijke tekortkomingen, zo erg verantwoordelijk te houden voor alles. Onze scouting, directie en ook een tijdje onze jeugdopleiding waren problematischer. Gelukkig gaat het met de jeugd iets beter nu, maar het is bizar dat we tussen Vilhena/vBeek en Bijlow/Vente/Malacia in alleen Nieuwkoop en Verdonk hebben gebracht, twee matige backs.
Wel mee eens, maar de scouting valt gewoon onder de verantwoordelijkheid van Van Geel.
En ja Gudde en nu Jan de Jonge zijn net zo verantwoordelijk. Onze jeugdopleiding gaat niet zo goed als het zou kunnen heb ik het idee. Dat zeggen meerdere mensen.
  zaterdag 1 september 2018 @ 15:07:07 #249
474254 GurneyIsBestOke
Is je voorbij op alle fronten
pi_181621486
quote:
Feyenoord, dat vanavond tegen Swift bekert, ligt na matige resultaten onder de loep. Commissaris Rob Slotboom, die onlangs opstapte, vreest dat de club jaren terug zal worden geworpen.
Door Mikos Gouka

Eind september stapte Rob Slotboom uit de raad van commissarissen van Feyenoord. Dat zijn vertrek iets te maken heeft met de onvrede bij de Vrienden van Feyenoord, of dat hij net als collega Pim Blokland het solistische optreden van president-commissaris Gerard Hoetmer zat is, wimpelt hij weg. ,,Het is simpel: Feyenoord begaat een blunder die de club jarenlang kan terugwerpen’’, zegt de eigenaar van Nicomet Tinplate/Steel in Dordrecht.

Toen Eric Gudde aankondig­de te vertrekken, zei ik onmiddel­lijk: Robert Eenhoorn wegplukken bij AZ!

Rob Slotboom
De 54-jarige Slotboom, die jarenlang in de jeugd speelde bij Feyenoord, is in de directiekamer van zijn eigen bedrijf duidelijk. ,,De lat moet verder omhoog bij Feyenoord. De raad van commissarissen heeft nu gekozen voor Jan de Jong als nieuwe algemeen directeur’’, zegt Slotboom. ,,Daar was ik fel tegenstander van. Ik denk dat er één persoon is waarbij deze functie als een maatpak zou hebben gepast: Robert Eenhoorn van AZ. Dat heb ik mijn vier medecommissarissen ook geprobeerd duidelijk te maken. Maar ik kon hen niet overtuigen.’’

En dus besloot Slotboom na ruim drie jaar als commissaris de deur in de Kuip achter zich dicht te trekken. Al blijft hij als één der Vrienden van Feyenoord, het groepje financiers dat hij samen met de zakenmannen Pim Blokland, Herman van Drie, Marcel van Gelderen en Jan Struijk begon, wel betrokken bij het beleid in Rotterdam-Zuid.

Dat opstappen zou je kunnen betitelen als een reactie van iemand die zijn zin niet krijgt. ,,Maar dat is echt te simpel’’, zegt Slotboom. ,,Dit gaat niet over een nieuwe kantine of een veld op het trainingscomplex. Dit is een cruciale beslissing in een voetbalbedrijf. Jan de Jong is ex-student politicologie en directeur van de NOS geweest. Daar krijgt hij jaarlijks ettelijke miljoenen en dan mag hij beslissen hoe hij ze gaat besteden. Feyenoord is andere koek, daar moet je ze eerst zien te verdienen.

Met Jan de Jong ontbreekt er voetbalver­stand.

Rob Slotboom
,,Een van mijn mede-commissarissen zei dat De Jong alles wist van jeugdopleidingen, maar het bleek dat hij alleen een zoon heeft voetballen bij de jeugd van ADO Den Haag. Feyenoord begaat een historische blunder en daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn.’’

Dat geluid liet Slotboom ook in de Kuip horen, maar zonder resultaat. ,,Toen Eric Gudde aankondigde te vertrekken, zei ik onmiddellijk: Robert Eenhoorn wegplukken bij AZ! Ik wilde er meteen heenrijden, want pas na drie maanden bij zo’n kandidaat aankloppen, dat doe je niet. Maar mijn mede-commissarissen wilden het anders doen. Ze wilden ‘een bredere bestuurder’.

,,Er kwam weer eens een headhunter, Jan Rapmund, die ook William Bontes en Gerard Hoetmer al naar de Kuip had gehaald. Ik vind dat een zwaktebod. De algemeen directeur van Feyenoord moet in mijn ogen iemand zijn die Feyenoorder is en kennis van topsport heeft. De Jong moet straks sparren met technisch directeur Martin van Geel, soms met hem de strijd aangaan. Dat kan hij volgens mij niet. De overgebleven leden van de raad van commissarissen ook niet. Er ontbreekt voetbalverstand. Gerard Moussault is advocaat, Herman van Drie zakenman, Gerard Hoetmer werkte bij de Suikermaatschappij en William Bontes zit in de bouw. En de algemeen directeur heeft dus ook die kwaliteiten niet. Dit kan niet, dit gaat fout.’’

Commissaris van Feyenoord Rob Slotboom is opgestapt
foto: ARIE KIEVIT
Commissaris van Feyenoord Rob Slotboom is opgestapt foto: ARIE KIEVIT © arie kievit
Slotboom maakt de vergelijking met de periode halverwege de jaren 2000, toen eerst Mark Wotte en later Peter Bosz aan het roer stonden als technisch directeur van Feyenoord. ,,Die werden zo van het veld geplukt en neergezet achter een bureau. Ze maakten de fouten die iedereen zou maken als je ergens nieuw aan begint. Dat kan niet bij Feyenoord.

,,Onder Bosz gokten we op deelname aan de Champions League en toen dat mislukte, was de club bijna failliet. Er werd zelfs openlijk over gefilosofeerd of we de boel niet moesten laten klappen en dan verder gaan op de licentie van Excelsior. Toen Bosz vertrok, las ik in jullie krant nog een interview met hem. Hij zei letterlijk: Ik heb zo veel geleerd bij Feyenoord. Dat wil ik helemaal niet horen.

,,Nu ontbreekt het weer aan verstand van voetballen. Dan kun je zomaar weer een situatie krijgen waarin de technisch directeur vrij spel heeft. Feyenoord verdient nu veel geld door de Champions League en de verkoop van spelers. De jeugdopleiding is onze levensader. We moeten spelers opleiden, nog beter scouten. Daar moet een algemeen directeur straks bovenop zitten, zoals bij Peter Bosz al niet gebeurde.

Onder Bosz gokten we op deelname aan de Champions League en toen dat mislukte, was de club bijna failliet.

Rob Slotboom
,,Dat geld uit de Champions League komt niet jaarlijks voorbij, dan moet je spelers verkopen. Ik ben echt bang dat we jaren terug worden geworpen. Daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn. Voor Robert Eenhoorn was dit directeurschap een maatpak geweest, voor Jan de Jong is dit pak vier maten te groot. Eenhoorn had ook de slechte relatie met een deel van onze supporters kunnen oplossen. Zegt Jan de Jong juist dat hij heel erg wil inzetten op de jeugdopleiding? Ik heb het ook gelezen. Hij heeft geen idee hoe, waar is dat op gebaseerd?''

,,Onder leiding van Eenhoorn bij AZ floreert daar de jeugdopleiding. Grote talenten vertrekken niet zoals bij ons. Financieel doet AZ het ook geweldig sinds zijn komst. Eenhoorn is in al zijn vezels een topsporter. Die hadden we moeten halen. En hij had ja gezegd, dat weet ik zeker.’’
Het probleem samengevat: de directie heeft gekozen voor een algemeen directeur met een bredere kennis in plaats van iemand met voornamelijk voetbalverstand.
Makkelijk tweede.
pi_181621614
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 15:07 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]

Het probleem samengevat: de directie heeft gekozen voor een algemeen directeur met een bredere kennis in plaats van iemand met voornamelijk voetbalverstand.
Idd, maar nog iets dieper zelfs want dit is geen directie maar een rvc.

Probleem is dat er geen voetbalverstand in de rvc zit. Omdat zij dus uiteindelijk de zeggenschap hebben, hebben zij nu een algemeen directeur kunnen aanstellen die wederom geen verstand heeft van voetbalzaken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2018 15:15:14 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')