quote:Agent doodgeschoten in Spa: verdachte opgepakt in bos, politie zoekt nog extra dader(s)
In Spa is vannacht een politieagent doodgeschoten. Een verdachte is opgepakt in de bossen, niet ver van waar de feiten zich afspeelden. Het parket van Luik bevestigt dat het om Ivo T. (36) gaat. De Nederlander zou al gekend zijn bij het gerecht voor slagen en verwondingen. De politie is nog op zoek naar één of meerdere andere daders. De koning en minister van Binnenlandse Zaken Jambon brengen vandaag nog een bezoek aan Spa.
Volgens de eerste elementen van het onderzoek zou een groepje Nederlanders de toegang zijn geweigerd tot een café in de avenue Reine Astrid in Spa. De politie werd opgeroepen en een patrouille controleerde daarbij het voertuig waarin de Nederlanders zaten.
Volgens het parket werd de agent om 2 uur ’s nachts doodgeschoten door één van de passagiers. Er werd nog geprobeerd om hem te reanimeren, maar tevergeefs. Het is nog niet duidelijk of de opgepakte verdachte ook de schutter is. T. zou bij de schietpartij wel in de buik geraakt zijn.
De gewonde Nederlander kon vervolgens opgepakt worden in de bossen. Hij spreekt geen Frans, dus het zal wellicht nog even duren voor hij gehoord kan worden. Eén of meerdere daders zouden nog op de vlucht zijn.
“Aanval op democratische samenleving”
De straat werd afgesloten, verschillende politie-experts zijn ter plaatse. Samen met het labo van de federale politie en het parket doen ze vaststellingen ter plaatse.
Na minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon betuigt ook premier Charles Michel zijn medeleven. “Een aanval op een agent in functie is een aanval op onze democratische samenleving”, stelt de premier in een persbericht.
De premier vernam de gebeurtenissen naar eigen zeggen “met emotie”. “Mijn eerste gedachten gaan uiteraard uit naar de familie en de naasten van de jonge agent. We zullen het volledige licht moeten laten schijnen op de omstandigheden van dit drama.”
“Het hele politiekorps is in zijn hart getroffen door deze tragische gebeurtenis. Dit voorval toont aan dat de opdracht van politieagent veel moed en waakzaamheid vergt. Ik wil hulde brengen aan de mannen en vrouwen die, soms met gevaar voor eigen leven, investeren in een taak die zo essentieel is voor onze democratische maatschappij.”
https://www.hln.be/nieuws(...)ra-dader-s~a7a2fdd0/
Ik was in de veronderstelling dat Belgische agenten zowel Frans als Nederlands moeten kunnen spreken. Blijkbaar niet dus?quote:Hij spreekt geen Frans, dus het zal wellicht nog even duren voor hij gehoord kan worden.
Dat stukje ging over de verdachte, niet over de agent.quote:Op zondag 26 augustus 2018 13:53 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat Belgische agenten zowel Frans als Nederlands moeten kunnen spreken. Blijkbaar niet dus?
Als de agenten Nederlands zouden spreken dan is het geen probleem hem in het Nederlands te verhoren.quote:Op zondag 26 augustus 2018 14:05 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat stukje ging over de verdachte, niet over de agent.
Met al die bossen daar heb je weinig aan een heli lijkt mequote:Op zondag 26 augustus 2018 15:02 schreef Hathor het volgende:
Hoe zit het met die twee voortvluchtigen? Hebben ze die onderhand nog niet te pakken? Ik had begrepen dat er een helikopter boven hangt dus ver kunnen ze dan niet komen.
Van de andere kant heb je in de bossen natuurlijk ook niet veel aan een auto.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:03 schreef myShizzle het volgende:
[..]
Met al die bossen daar heb je weinig aan een heli lijkt me
Heb je vanochtend weer vergeten je Canasten Gyno aan te brengen?quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:04 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
In Amerika staat hier de doodstraf op, ben benieuwd wat hij krijgt. Wat mij betreft voeren we in Europa ook gewoon de doodstraf weer in. De mensen die daden plegen voor zo’n doodstraf kan je missen als kiespijn. Niks een gevangenis (lees hotel) in op onze kosten, weg ermee. Het liefste nog de manieren zoals vroeger, uit elkaar laten trekken door paarden ofzo, ik zou serieus gaan kijken.
Ja want de doodstraf is gratisquote:Op zondag 26 augustus 2018 15:04 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
In Amerika staat hier de doodstraf op, ben benieuwd wat hij krijgt. Wat mij betreft voeren we in Europa ook gewoon de doodstraf weer in. De mensen die daden plegen voor zo’n doodstraf kan je missen als kiespijn. Niks een gevangenis (lees hotel) in op onze kosten, weg ermee. Het liefste nog de manieren zoals vroeger, uit elkaar laten trekken door paarden ofzo, ik zou serieus gaan kijken.
Hoe kom je aan die onzin man? een gedetineerde kost tienduizenden ¤ per jaar, de doodstraf, zoals die bv in de VS word uitgevoerd door middel van een injectie kost eenmalig misschien een paar duizend, als je dat uberhaupt al haalt.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:10 schreef wollah het volgende:
[..]
Ja want de doodstraf is gratis![]()
En doodstraf is vaak nog duurder dan levenslang, en bovendien inhumaan.
quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die onzin man? een gedetineerde kost tienduizenden ¤ per jaar, de doodstraf, zoals die bv in de VS word uitgevoerd door middel van een injectie kost eenmalig misschien een paar duizend, als je dat uberhaupt al haalt.
In China doen ze het nog veel efficiënter. In dit soort gevallen zou ik er ook totaal geen moeite mee hebben.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die onzin man? een gedetineerde kost tienduizenden ¤ per jaar, de doodstraf, zoals die bv in de VS word uitgevoerd door middel van een injectie kost eenmalig misschien een paar duizend, als je dat uberhaupt al haalt.
Onzin, vaak duurt het 10+ jaar omdat ze het kunnen aanvechten. Ik dacht ergens op Netflix te hebben gezien dat ze 15 stappen hebben voordat ze out-of-options zijn. In de tussentijd leven ze in een aparte afdeling die wel het nodige kost. Als ze direct een spuit zouden krijgen na uitspraak van jury/rechter dan heb je gelijk, maar zo werkt het niet.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan nog is dat een schijntje vergeleken met iemand die levenslang moet zitten, als ik me niet vergis liggen de kosten van een gedetineerde rond de 50K per jaar, ga er even van uit dat ie nog 40 jaar te leven heeft, dan gaat dat de staat over die jaren 2 miljoen kosten. Dan hebben ze dat in China beter voor elkaar, daar word een ter dood veroordeelde neergeschoten en worden de kosten van de kogel op de familie van de veroordeelde verhaald.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:16 schreef wollah het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Voordat die injectie er komt (als die uberhaupt al komt) worden er eerst 20 rechtszaken gevoerd over uitstel van executie. En diegene zit dan ook nog eens jarenlang vast in Death Row wat ook kapitalen kost. Je wil niet weten wat een vermogen dat allemaal kost.
Ja echt goed geregeld man. Dat de helft uiteindelijk onschuldig bleek te zijn vergeet je voor het gemak even.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:20 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan nog is dat een schijntje vergeleken met iemand die levenslang moet zitten, als ik me niet vergis liggen de kosten van een gedetineerde rond de 50K per jaar, ga er even van uit dat ie nog 40 jaar te leven heeft, dan gaat dat de staat over die jaren 2 miljoen kosten. Dan hebben ze dat in China beter voor elkaar, daar word een ter dood veroordeelde neergeschoten en worden de kosten van de kogel op de familie van de veroordeelde verhaald.
Daar gaat het nu niet over.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:21 schreef wollah het volgende:
[..]
Ja echt goed geregeld man. Dat de helft uiteindelijk onschuldig bleek te zijn vergeet je voor het gemak even.
Man man man
Inhumaanquote:Op zondag 26 augustus 2018 15:10 schreef wollah het volgende:
[..]
Doodstraf is duurder dan levenslang.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat lees ik vaker. Maar waarom is de doodstraf duurder dan levenslang.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:10 schreef wollah het volgende:
[..]
Maar een reactie mogelijk voor je verhaal:quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:34 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
InhumaanGewoon oog om oog. Zo moet het zijn. Een vader van 3 kinderen die zijn werk uitvoert doodschieten is inhumaan. Hoezo is doodstraf duurder dan, lijkt me niet.
Edit: heb al gelezen waarom het duurder zou zijn. Ze moeten zo iemand het recht niet geven voor een rechtzaak als er bewijzen zijn voor zijn daad. Gewoon spuit erin.
Er worden 20 rechtszaken gehouden voordat de gevange eindelijk de spuit krijgt. Die rechtszaken kosten een vermogen en het duurt soms tientallen jaren voordat het er ook van komt.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:41 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat lees ik vaker. Maar waarom is de doodstraf duurder dan levenslang.
En wat is er inhumaan aan?
Jonge, jij weet half niet hoe goed ik zou zijn als leider in deze wereld. Minder criminaliteit zou prioriteit 1 zijn.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:44 schreef wollah het volgende:
[..]
Maar een reactie mogelijk voor je verhaal:
Zal best, maar onschuldige mensen afschieten zal dan ook de pan uit rijzen.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:47 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Jonge, jij weet half niet hoe goed ik zou zijn als leider in deze wereld. Minder criminaliteit zou prioriteit 1 zijn.
In Amerika ja.. dus dat moet er veranderd worden. 20 rechtszaken maken het inderdaad duur en lijkt me onnodig veel. Wel moet er absolute zekerheid zijn, maar dat geldt voor levenslange of 20 jaar gevangenisstraf ook.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:45 schreef wollah het volgende:
[..]
Er worden 20 rechtszaken gehouden voordat de gevange eindelijk de spuit krijgt. Die rechtszaken kosten een vermogen en het duurt soms tientallen jaren voordat het er ook van komt.
De doodstraf is natuurlijk inhumaan omdat niemand over het leven van een ander mag beslissen en het onomkeerbaar is.
En vrije verstrekking van drugs een tweedequote:Op zondag 26 augustus 2018 15:47 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Jonge, jij weet half niet hoe goed ik zou zijn als leider in deze wereld. Minder criminaliteit zou prioriteit 1 zijn.
Dit ook. Dan kan de politie zich met andere zaken bezighouden. Bespaart politiekosten en de verkoop van drugs levert de staat ook weer centen op. Win winquote:Op zondag 26 augustus 2018 15:49 schreef Inbox het volgende:
[..]
En vrije verstrekking van drugs een tweede
Tegen de 100k.quote:Op zondag 26 augustus 2018 15:20 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan nog is dat een schijntje vergeleken met iemand die levenslang moet zitten, als ik me niet vergis liggen de kosten van een gedetineerde rond de 50K per jaar, ga er even van uit dat ie nog 40 jaar te leven heeft, dan gaat dat de staat over die jaren 2 miljoen kosten. Dan hebben ze dat in China beter voor elkaar, daar word een ter dood veroordeelde neergeschoten en worden de kosten van de kogel op de familie van de veroordeelde verhaald.
Wat heeft ie gedaan?quote:Op zondag 26 augustus 2018 16:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Een kennis van mij zit vast in Wallonië, als 1 van de weinige blanken tussen de Arabieren en negers
Het schijnt niet erg te bevallen
Voordeel: je komt bij goed gedrag al na 1/3 van het uitzitten van de straf vrij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |