abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 18 november 2019 @ 22:17:16 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190012707
Een paar resultaten uit de 400mm. Licht was óf ruk óf op zich wel mooi maar veel te weinig.

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Cygnus cygnus by Ouwesok, on Flickr

Cygnus Cygnus by Ouwesok, on Flickr

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Deze 400mm is instelbaar tot 4 meter, genoeg voor een ganzenkoppie
Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Leuk lensje om zo af en toe eens een dagje mee te nemen en op de oldschool manier plaatjes te schieten. Zonder razendsnelle AF, zonder stabilisatie en alles wat tegenwoordig nog meer op een lange tele zit. Daarna leer je je moderne telezoom ook weer een beetje waarderen.

Leerzaam ook om hem in de hele lijn van ontwikkeling naar de tele van nu te zien. De APO was voor Sigma een soort doorbraak. De lens performde optisch beter dan welke andere vreemdmerk 400mm ook. Ergonomisch was het ook een 'giant leap' met internal focussing waarmee de Sigma bijzonder makkelijk en vooral snel scherp te stellen is.
Jammer alleen dat Sigma dat vermaledijde Zencoating op de buitenkant aanbracht. Nieuw voelde zo'n Zen-lens uiterst aangenaam aan, vooral als het wat kouder werd maar dat geluk duurde zelden lang, het coating bleek een soort van biologisch afbreekbaar en meestal zien lenzen uit deze serie er anno 2019 deplorabel uit.
Deze APO 400mm koop je op advertentiesites soms voor best wel krankzinnig weinig, juist omdat ze er na al die jaren afstotelijk uit komen te zien. Waar je bij aankoop echter vooral op moet letten is dat er binnen in de lens geen vertroebelde elementen zitten. Is het glas mooi helder en loopt de scherpstelling goed, dan heb je voor heel weinig geld een tele waarmee best wel serieus te fotograferen valt.
Wel opletten dat je een 'APO' hebt. Zijn voorloper heeft dezelfde vorm, niet het Zencoating maar dus ook niet die SD-elementen waardoor zijn optische performance beduidend minder is
Deze 400mm werd zo rond 1990 geleverd in alle toen gangbare vattingen, zowel MF als AF
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 00:22:32 #102
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190077817
En dan die andere aanwinst van Fotografica Hilversum, de Vivitar Series1 2.5/90mm Macro zoals ie voluit heet.
Gebouwd door Tokina voor Ponder&Best die lenzen van meerdere aanbieders onder de naam Vivitar verkochten. Waarschijnlijk leverden Ponder&Best in de 70's ook de specs voor die lenzen want de Vivitars uit die tijd hadden één ding gemeen, ze waren gebouwd voor wat Amerikaanse fotografen in die tijd op prijs stelden : Robuust en zwaar.

Een andere Series1 uit die dagen, de Flat Field Zoom 90-180mm die gebouwd werd door Kino Precision Optics (Kiron) was ook zo'n geweldenaar die er bij Amerikanen goed in ging. Ook voor zijn tijd een hele puike macrozoom, alleen voor onze begrippen gruwelijk zwaar maar onverwoestbaar.
Vivitar had in die dagen ook twee spiegeltele's met een apart optisch ontwerp. Ze werden gebouwd door Perkin Elmer, heetten Solid Cat en waren loodzwaar.
Amerikanen waren dol op dat overrobuust gebouwde materiaal. Mamiya bouwde bijvoorbeeld zijn RB67 ook speciaal met de Amerikaanse professionals als doelgroep.
Vanaf ongeveer tweede helft 70's zag je dat ook die Amerikanen ineens hun voorkeur voor dat lompe een beetje los gingen laten en zo tegen 1980 deed iedereen weer min of meer gewoon (helaas)


Vivitar Series1 2.5/90mm by Ouwesok, on Flickr

Die bouwstijl van deze 90mm heeft zijn effect. Meer dan veertig jaar later voelt alles in de lens nog aan alsof ie gisteren gemaakt is. Mooi gedempte scherpstelling en door zijn enorme massa prima stabiel te houden.

En optisch :?

Rondje Burgers Mangrove en we komen er wel achter :Y

Op 4.0
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

Hij heeft dus hetzelfde karakter als de Tokina AT-X M90 die vanuit deze lens ontwikkeld is. Optisch is het voornaamste verschil te vinden in het coating van de Tokina dat gewoon veel beter is, de Viv heeft een hele lichte neiging tot kleine overstralinkjes die de detailscherpte ietsjes dempen. Voor zijn leeftijd echter mag je dit een bijzonder goeie lens noemen.

Diafragma ietsjes verder dicht
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

tot we ongeveer bij de 11 uitkomen waarop deze macro's het best performen
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

Het licht knapte even iets op
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

Let ook vooral op die achtergrondjes. Zowel deze en vooral zijn Tokina-opvolger hebben de nickname 'Bokina' en dat heeft iets van een reden

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Samenvatting: Weer een heerlijk stukje macrogeschiedenis in mijn collectie *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190085734
Laccaria laccata

MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7 op de Panasonic G2 met een CY-M4/3 adapter.

[ Bericht 18% gewijzigd door Blue_Stormer op 23-11-2019 19:37:20 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 19:29:38 #104
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190085981
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:10 schreef Blue_Stormer het volgende:
Laccaria laccata
[ afbeelding ]
MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7 op de Panasonic G2 met een CY-M4/3 adapter.

En iets groter: https://imgur.com/a/6M84ogQ
Zow, die schildert even mooie achtergrondjes _O_ _O_

Misschien die van mij binnenkort ook eens mee naar buiten nemen :Y

Het lijkt erop dat die eerste link geen hotlinken toelaat. Eventueel kun je die imgur-variant in imagetags zetten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190086179
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zow, die schildert even mooie achtergrondjes _O_ _O_

Misschien die van mij binnenkort ook eens mee naar buiten nemen :Y

Het lijkt erop dat die eerste link geen hotlinken toelaat. Eventueel kun je die imgur-variant in imagetags zetten
Dank je! ^O^

Dan moet ik toch óók écht degene bedanken die me deze lens heeft aangeraden via MP, want daar komt m'n Helios en Meyer Optik 50/1.8 vandaan. (nog los van dat de adapters al aan had geraden)

Het schijnt dat deze specifieke lens uit de Zeiss fabriek komt en er een zeer grote vergelijking is in de histogram, (wat ik zag in de PDF)

* Nu zou 't goed moeten zijn.

https://easyupload.io/r1prf5

[ Bericht 4% gewijzigd door Blue_Stormer op 23-11-2019 19:51:44 ]
pi_190086427
Mycena

Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8 op de Panasonic G2
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

[ Bericht 4% gewijzigd door Blue_Stormer op 23-11-2019 20:14:46 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 21:02:17 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190087720
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:43 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Het schijnt dat deze specifieke lens uit de Zeiss fabriek komt en er een zeer grote vergelijking is in de histogram, (wat ik zag in de PDF)

Die Yashica ML 1.7/50mm komt bij Yashica vandaan. Yashica deed echter toen deze lens uitkwam heel veel met Carl Zeiss Oberkochen. Zeiss maakte voor de Contax RTS een Planar 1.4/50mm en Yashica had voor de FR deze 1.7/50mm.
Toen de goedkopere serie Contaxen verscheen (de 139 en de 137MD) was daar ook ineens een Planar 1.7/50mm. Qua vormgeving een échte Zeiss, qua performance ook. Maarrrrr...made in Japan.

Nou wil het toeval dat ik zowel die Yashica 1.7/50mm als die Planar 1.7/50mm heb(tot digitaal zijn intrede deed fotografeerde ik met Contax/Yashica). De Planar kwam ooit met mijn Contax mee, de Yashica ML zat ergens als bijvangst bij. Ik ben er nog nooit aan toe gekomen om ze eens direct te vergelijken maar het verschil tussen die Yashica en de Planar is me nog niet helemaal duidelijk geworden. Mechanisch voel je wel verschil, optisch lijken ze wel heel erg op elkaar.

Overigens zit er wel een verschil tussen de Yashica 1.4/50 en de Planar 1.4/50. De Yashica is een gemoderniseerde versie van de 1.4/50mm die ze in de pdraad-periode al hadden en is onder verzamelaars best wel populair omdat ie een heel apart karaktertje heeft. De 1.4 Planar is een klasse apart in 50mm-land.
Nog zo'n Yashica-lens waar Zeiss invloed op lijkt te hebben gehad is de ML 2.8/28mm. Ogenschijnlijk de zoveelste 28mm uit de seventies tot je hem gaat gebruiken en er achter komt waarom ie wel 'the poor man's Distagon' wordt genoemd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190088223
Ik heb ook een Yashica ML 1.7/50mm, de mijn heeft een PK vatting.




ook maar eens proberen dan. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 21:39:27 #109
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190088485
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:24 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb ook een Yashica ML 1.7/50mm, de mijn heeft een PK vatting.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

ook maar eens proberen dan. :)
Dat zou best apart zijn als er een PK-mount op zit. Yashica heeft van oudsher een Contax/Yashica-vatting. Die draait zelfs volledig de andere kant op dan een Pentax.

Met het goeie adapter ertussen (kosten inmiddels zowat niks meer) is het wél een lens om bijzonder gelukkig van te worden zoals je hierboven al zag.

Gelijk maar even eentje uit die Planar 1.7/50mm, van alweer wat jaartjes terug.
Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr

Binnenkort moest de Planar maar weer eens buiten spelen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190088653
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat zou best apart zijn als er een PK-mount op zit. Yashica heeft van oudsher een Contax/Yashica-vatting. Die draait zelfs volledig de andere kant op dan een Pentax.

Met het goeie adapter ertussen (kosten inmiddels zowat niks meer) is het wél een lens om bijzonder gelukkig van te worden zoals je hierboven al zag.

Gelijk maar even eentje uit die Planar 1.7/50mm, van alweer wat jaartjes terug.
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr

Binnenkort moest de Planar maar weer eens buiten spelen :Y
Je hebt gelijk ik zat ff verkeerd, idd een yashica vatting. ( lijken zo op 1e gezicht veel op elkaar)

Maar eens ff bij de bekende site een adapter zoeken, tips?
#35.
pi_190088716
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ik zat ff verkeerd, idd een yashica vatting. ( lijken zo op 1e gezicht veel op elkaar)

Maar eens ff bij de bekende site een adapter zoeken, tips?
Heb nog een Yashiccon 50mm 1: 1,9 op M42 draad
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 22:10:01 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190089075
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ik zat ff verkeerd, idd een yashica vatting. ( lijken zo op 1e gezicht veel op elkaar)

Maar eens ff bij de bekende site een adapter zoeken, tips?
Waar wil je hem naar toe adapteren :? Naar EF of naar m4/3 :?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:52 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Heb nog een Yashiccon 50mm 1: 1,9 op M42 draad
Die Yashinon komt ergens uit de 60's, was een standaardlens van de Yashica TL-Electro X die echter naar keuze ook met een andere 50mm kon worden geleverd(Yashica had zelfs een 1.2/50mm, gebouwd door Tomioka. Ook voor de bajonet was er een 1.2/50mm, beide zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam). De 1.9 was de goedkopere variant wat nog niet wil zeggen dat er geen kwaliteit uit komt. Je zult echter zien dat die ML-variant die een jaar of tien jonger is én waar dus kennelijk Duits ontwerpbloed in zit een wereld van verschil maakt.
Bij die oudere 50mm's geldt dat lichtsterker niet meteen ook veel beter betekent. Zelfs in die ML-Yashica-reeks heb je ook zo'n goedkope variant, de 2.0/50mm die in niets spectaculair is maar die gewoon bijzonder goed presteert qua scherpte en contrast.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ouwesok op 23-11-2019 22:16:49 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190089204
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Waar wil je hem naar toe adapteren :? Naar EF of naar m4/3 :?
[..]

Die Yashinon komt ergens uit de 60's, was een standaardlens van de Yashica TL-Electro X die echter naar keuze ook met een andere 50mm kon worden geleverd. De 1.9 was de goedkopere variant wat nog niet wil zeggen dat er geen kwaliteit uit komt. Je zult echter zien dat die ML-variant die een jaar of tien jonger is én waar dus kennelijk Duits ontwerpbloed in zit een wereld van verschil maakt.
Bij die oudere 50mm's geldt dat lichtsterker niet meteen ook veel beter betekent. Zelfs in die ML-Yashica-reeks heb je ook zo'n goedkope variant, de 2.0/50mm die in niets spectaculair is maar die gewoon bijzonder goed presteert qua scherpte en contrast.
Mooiste zou zijn dat ik die Yashica lensen op mijn EOS kan zetten
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 22:21:40 #114
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190089329
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:16 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Mooiste zou zijn dat ik die Yashica lensen op mijn EOS kan zetten
Contax Lens in EF mount met AF-assist-chip bij de opstuurchinees:

https://www.aliexpress.co(...)3,searchweb201603_52
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190089533
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Contax Lens in EF mount met AF-assist-chip bij de opstuurchinees:

https://www.aliexpress.co(...)3,searchweb201603_52
Ik zal kijken of ik nog meer yashica lenzen heb liggen, dan is het de moeite waard, bedankt
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 11:43:23 #116
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190095669
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:31 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik zal kijken of ik nog meer yashica lenzen heb liggen, dan is het de moeite waard, bedankt
Er zijn best veel bijzonder fraaie lenzen in omloop met een Y/CX-mount. Zolang die niet Zeiss heten vind je ze via de diverse wegen vaak voor hele nette prijzen. Adaptertje kan dus ook in de nabije toekomst bijzonder praktisch zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190101775
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die Yashica ML 1.7/50mm komt bij Yashica vandaan. Yashica deed echter toen deze lens uitkwam heel veel met Carl Zeiss Oberkochen. Zeiss maakte voor de Contax RTS een Planar 1.4/50mm en Yashica had voor de FR deze 1.7/50mm.
Toen de goedkopere serie Contaxen verscheen (de 139 en de 137MD) was daar ook ineens een Planar 1.7/50mm. Qua vormgeving een échte Zeiss, qua performance ook. Maarrrrr...made in Japan.

Nou wil het toeval dat ik zowel die Yashica 1.7/50mm als die Planar 1.7/50mm heb(tot digitaal zijn intrede deed fotografeerde ik met Contax/Yashica). De Planar kwam ooit met mijn Contax mee, de Yashica ML zat ergens als bijvangst bij. Ik ben er nog nooit aan toe gekomen om ze eens direct te vergelijken maar het verschil tussen die Yashica en de Planar is me nog niet helemaal duidelijk geworden. Mechanisch voel je wel verschil, optisch lijken ze wel heel erg op elkaar.

Overigens zit er wel een verschil tussen de Yashica 1.4/50 en de Planar 1.4/50. De Yashica is een gemoderniseerde versie van de 1.4/50mm die ze in de pdraad-periode al hadden en is onder verzamelaars best wel populair omdat ie een heel apart karaktertje heeft. De 1.4 Planar is een klasse apart in 50mm-land.
Nog zo'n Yashica-lens waar Zeiss invloed op lijkt te hebben gehad is de ML 2.8/28mm. Ogenschijnlijk de zoveelste 28mm uit de seventies tot je hem gaat gebruiken en er achter komt waarom ie wel 'the poor man's Distagon' wordt genoemd.
Zo, kijk eens aan. Jij weet er veel van. Als je die laatste link bekijkt is er dus ook een Yashica die je dus net níet moet hebben, blijkbaar (?) Ik mag dit lensje wel!

Het is wel een mooie test om Planar en Yashica eens grondig te vergelijken. :Y

Misschien toch ook eens kijken naar die Yashica 28mm en dan een adapter voor een Canon 77D erbij, want die is 24 mp itt de G2 met 12mp. Voor de bokeh wil ik het liefst een 1.4 erbij voor een zacht prijsje, maar 2.8 kan 't ook wel doen voor paddenstoelen in 't bos.

Hier nog een vb met de Yashica 50/1.7:


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

En met de Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

[ Bericht 1% gewijzigd door Blue_Stormer op 24-11-2019 17:30:16 ]
pi_190101882
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:24 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb ook een Yashica ML 1.7/50mm, de mijn heeft een PK vatting.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

ook maar eens proberen dan. :)
Dat is 'm, idd. Doen! ^O^

Als tip zou ik zoveel mogelijk achtergrond proberen te krijgen door je onderwerp zo klein mogelijk te houden, binnen de compositie, om de lens z'n werk optimaal te laten doen. En vooral kijken hoe de achtergrond tekent als je net ff draait vanaf een statief. Soms heb je nl wél ineens een betere achtergrond. ;)


Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8

[ Bericht 4% gewijzigd door Blue_Stormer op 24-11-2019 17:24:41 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 18:34:27 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190103641
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 17:07 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Zo, kijk eens aan. Jij weet er veel van. Als je die laatste link bekijkt is er dus ook een Yashica die je dus net níet moet hebben, blijkbaar (?) Ik mag dit lensje wel!
Alle 50mm's van Yashica vallen in de categorie 'lenzen die je wilt hebben', zowel de oude Yashinons als de ML-serie en ook de DSB's, de échte goedkope serie met Cöntax/Yashica-vatting.

De enige lens van Yashica die te vermijden is is de ML 2.8/135C, die is om een of andere vage reden verre van top-notch.
quote:
Het is wel een mooie test om Planar en Yashica eens grondig te vergelijken. :Y
Is zeker leuk. Ik moet er alleen nog even iets leuks voor verzinnen en dan nog kijken of ik ergens wat tijd kan vinden.

Daarnaast lijkt het me ook nog wel eens leuk om een vergelijk te doen tussen de goedkoopste 50mm's uit die tijd en de duurdere varianten om te zien hoe groot het verschil nou écht is.
een 1.4/50mm was zo rond 1980 zo'n vier keer zo duur als een 2.0/50mm

quote:
Misschien toch ook eens kijken naar die Yashica 28mm en dan een adapter voor een Canon 77D erbij, want die is 24 mp itt de G2 met 12mp. Voor de bokeh wil ik het liefst een 1.4 erbij voor een zacht prijsje, maar 2.8 kan 't ook wel doen voor paddenstoelen in 't bos.

Hier nog een vb met de Yashica 50/1.7:

[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

En met de Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8

[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)
Die Meyer blijft toch ook een apart ding, vooral als je bedenkt hoe oud ie ongeveer is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190105791
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Er zijn best veel bijzonder fraaie lenzen in omloop met een Y/CX-mount. Zolang die niet Zeiss heten vind je ze via de diverse wegen vaak voor hele nette prijzen. Adaptertje kan dus ook in de nabije toekomst bijzonder praktisch zijn.
Ik heb deze ook liggen met Y/C vatting.

http://allphotolenses.com(...)df90d9651d451b24.JPG
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 20:36:04 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190105993
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:25 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb deze ook liggen met Y/C vatting.
[ afbeelding ]
http://allphotolenses.com(...)df90d9651d451b24.JPG
Die is het ook best wel waard om eens mee te gaan spelevaren. Kiron (Kino Precision Optics) was een van de betere producenten uit die tijd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190106376
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die is het ook best wel waard om eens mee te gaan spelevaren. Kiron (Kino Precision Optics) was een van de betere producenten uit die tijd.
Nu heb ik de ML 50 in mijn handen en zie vet op de lamellen zitten, zojuist reageerde het diafragma ook niet goed, nu inmiddels na 50x draaien wel, maar goed lijkt het me niet
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 21:13:25 #123
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190106990
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:50 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Nu heb ik de ML 50 in mijn handen en zie vet op de lamellen zitten, zojuist reageerde het diafragma ook niet goed, nu inmiddels na 50x draaien wel, maar goed lijkt het me niet
Een traag diafragma is op zich niet zo'n probleem als je hem op een adapter gebruikt. Als het diafragma uiteindelijk dicht gaat is het al goed, hij hoeft niet dicht te vallen.
Bij niet-macrolenzen gebruik je daarbij de kleinere openingen meestal niet.

In de originele toepassing, op een Yashica was het vrij desastreus omdat zo ongeveer alles wat je dan maakte overbelicht raakte.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190107114
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een traag diafragma is op zich niet zo'n probleem als je hem op een adapter gebruikt. Als het diafragma uiteindelijk dicht gaat is het al goed, hij hoeft niet dicht te vallen.
Bij niet-macrolenzen gebruik je daarbij de kleinere openingen meestal niet.

In de originele toepassing, op een Yashica was het vrij desastreus omdat zo ongeveer alles wat je dan maakte overbelicht raakte.
Kan dat vet geen kwaad?

en als ik de lens op Yashica FRII zet en draai aan het diafrgma gebeurt er niks, haal ik de lens eraf beweegt het wel. 8)7

[ Bericht 12% gewijzigd door Clayton1 op 24-11-2019 21:30:15 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 21:50:33 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190108002
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:17 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Kan dat vet geen kwaad?

en als ik de lens op Yashica FRII zet en draai aan het diafrgma gebeurt er niks, haal ik de lens eraf beweegt het wel. 8)7
Dat klopt, om scherpstellen en lichtmeten met open diafragma mogelijk te maken zitten er twee nokken op die lens. De ene drijft een nok in de camera aan die voor de lichtmeter de diafragmawaarde simuleert. De andere zorgt dat wanneer je de camera afvuurt het diafragma naar de ingestelde waarde dicht valt, net als het pennetje op een M42 lens. Dat het diafragma met de lens op de camera dus niets doet wanneer je het naar de 16 draait is normaal, hij sluit pas bij de opname.
doen de AF-lenzen van je EOS en van alle andere camera's ook maar dan elektrisch
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190117026
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 18:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Alle 50mm's van Yashica vallen in de categorie 'lenzen die je wilt hebben', zowel de oude Yashinons als de ML-serie en ook de DSB's, de échte goedkope serie met Cöntax/Yashica-vatting.

De enige lens van Yashica die te vermijden is is de ML 2.8/135C, die is om een of andere vage reden verre van top-notch.
[..]

Is zeker leuk. Ik moet er alleen nog even iets leuks voor verzinnen en dan nog kijken of ik ergens wat tijd kan vinden.

Daarnaast lijkt het me ook nog wel eens leuk om een vergelijk te doen tussen de goedkoopste 50mm's uit die tijd en de duurdere varianten om te zien hoe groot het verschil nou écht is.
een 1.4/50mm was zo rond 1980 zo'n vier keer zo duur als een 2.0/50mm
[..]

Die Meyer blijft toch ook een apart ding, vooral als je bedenkt hoe oud ie ongeveer is.
Ik heb nu drie vintage 50mm lenzen en dat is voorlopig wel even genoeg. Wil ik dichterbij dan gebruik ik de M Zuiko Olympus 35mm Macro 1/3.5 en voor iets verderaf de Sigma 105mm EX DG Macro f2.8.

Ik zoek dus iets om die Olympus te vervangen en dan bv ook eens op een fullframe proberen zoals de 5D die ik afgelopen zomer in bruikleen had. Wat een beest van een camera! Alleen jammer dat het kantelbare scherm ontbreekt en die heb ik écht nodig! :Y

Ach, je hebt ze beide liggen, dus dat komt wel met de winter in aantocht. Een kwaliteit/ prijsverhouding van 50mms is zeker interessant! Voor mijn 50mm lenzen heb ik niet meer dan ¤50,- p.s betaald. Had misschien goedkoper gekund, maar deze vaste verkoper is betrouwbaar. ;)

Ik mag die Meyer écht graag, want je kunt er vreemde effecten mee krijgen itt andere lenzen die dan de boel 'vlak' maken. Uhm, hoe oud is deze Görlitz 50/1.8 dan?

Als er nog een redelijk goedkoop lichtsterk bokeh monster te vinden is om de sigma 105mm te vervangen hoor ik 't graag.

Mycena

(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

Helios 44-M-4 58mm 1:2 ZENITop de G2 (deze Helios maakt 't redelijk vlak)

[ Bericht 3% gewijzigd door Blue_Stormer op 25-11-2019 15:26:12 ]
pi_190123457
Nieuwe aanwinst,

Hanimar 200 mm 1:3.5 op M42 draad

Oh en een Praktica MTL3 en een Pentacon 50 mm 1.8

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 november 2019 @ 21:14:45 #128
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190124323
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:00 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ik heb nu drie vintage 50mm lenzen en dat is voorlopig wel even genoeg. Wil ik dichterbij dan gebruik ik de M Zuiko Olympus 35mm Macro 1/3.5 en voor iets verderaf de Sigma 105mm EX DG Macro f2.8.

Ik zoek dus iets om die Olympus te vervangen en dan bv ook eens op een fullframe proberen zoals de 5D die ik afgelopen zomer in bruikleen had. Wat een beest van een camera! Alleen jammer dat het kantelbare scherm ontbreekt en die heb ik écht nodig! :Y

Ach, je hebt ze beide liggen, dus dat komt wel met de winter in aantocht. Een kwaliteit/ prijsverhouding van 50mms is zeker interessant! Voor mijn 50mm lenzen heb ik niet meer dan ¤50,- p.s betaald. Had misschien goedkoper gekund, maar deze vaste verkoper is betrouwbaar. ;)
Mijn 50mm's heb ik allemaal als bijvangst aan de collectie toe weten te voegen voor zover ik ze niet al van vroegâh had omdat ze met een camera meekwamen.

Sommige is regelrechte juwelenklasse (ik heb nog een Minolta Rokkor 1.7/50mm liggen die qua brute scherpte aardig met de Planar kan wedijveren), anderen zijn weer geen uitblinker in detailscherpte maar hebben een heel bijzonder karakter (Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm)
quote:
Ik mag die Meyer écht graag, want je kunt er vreemde effecten mee krijgen itt andere lenzen die dan de boel 'vlak' maken. Uhm, hoe oud is deze Görlitz 50/1.8 dan?
Die hele Meyer serie(Oreston, Orestor, Orestegor) komt uit het midden van de 60's en liep door tot 1968 toen Meyer opgeslokt werd in de VEB Pentacon. Ook de latere Pentacon lenzen zijn nog doorontwikkelingen van het Meyer assortiment. Stuk voor stuk lenzen met een karaktertje, zowel de oude als de nieuwere.
quote:
Als er nog een redelijk goedkoop lichtsterk bokeh monster te vinden is om de sigma 105mm te vervangen hoor ik 't graag.

Mycena
[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

Helios 44-M-4 58mm 1:2 ZENITop de G2 (deze Helios maakt 't redelijk vlak)
Wil je een goedkoop bokeh-monstertje, dan kun je gaan voor een Meyer Orestor die er in 100mm en 135mm is. De 135 is het meest algemeen. Een preset-tele met een 15-blads diafragma waardoor ie zelfs nog puree-achtergrondjes maakt met het diafragma iets gesloten.
De 100mm is vrij lastig te vinden (in Hilversum zag ik iemand me nét voor zijn) en die wil nog wel eens in de papieren lopen. De 135mm is verre van zeldzaam en is voor ongeveer die 50 euro makkelijk te vinden.
en dan kun je de collectie nog aanvullen met een Orestegor 4/200 en 4/300, ook allemaal categorie 'smulwaren'

Zo ziet ie eruit
Meyer Orestor 2.8/135mm by Ouwesok, on Flickr

Die M42 tussenringen koop je voor zes euro gloedjenieuw van de opstuurchinees, heel praktisch om zo'n 135 wat bijziender te krijgen

En zo fotografeert ie dan. Diafragma een stukkie dicht voor iets meer contrast en scherpte
Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Een goedkopere optie is een Pentacon 2.8/135mm uit de 70's. Optisch nog steeds een Orestor maar dan met multicoating op de glazen. Hij is de vinden als preset maar meer met een zesblads springdiafragma, echter met afgeronde bladen waardoor ie ook achtergrondjes pureert. Ik heb er zo snel even geen voorbeelden van voor het grijpen.
Een Pentacon 135 is voor hooguit zo'n twee tientjes wel te vinden

Wil je het ultieme macro-bokeh-monster, zoek dan een Tokina AT-X M90, ofwel Bokina
Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr

Nog een tipje voor als je én fullframe én laag bij de grond én manualfocusglas wilt: Een Sony A7. Momenteel is de A7II bijzonder betaalbaar. Je hebt dan een uiterst handzame camera waar zo ongeveer alles op past wat er ooit aan glas is geslepen. Hij lust over een smartadapter zelfs het EF-mountspul van je EOS en kan dan gewoon diafragma en eventuele stabilisator aansturen (en AF maar met wat kleine beperkingen)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190124658
Ik heb een Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm liggen voor de wintermaanden.
Niet om hem mee te nemen maar om hem open te maken, diafragma werkt niet goed
en de scherpstel ring ook niet zoals het hoort. :(
#35.
pi_190125132
Vraag over oude lenzen.

Vaak zit er een m- a stand op hoe moet die staan als je de lenzen gebruikt op moderne camera`s?
#35.
pi_190136716
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mijn 50mm's heb ik allemaal als bijvangst aan de collectie toe weten te voegen voor zover ik ze niet al van vroegâh had omdat ze met een camera meekwamen.

Sommige is regelrechte juwelenklasse (ik heb nog een Minolta Rokkor 1.7/50mm liggen die qua brute scherpte aardig met de Planar kan wedijveren), anderen zijn weer geen uitblinker in detailscherpte maar hebben een heel bijzonder karakter (Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm)
[..]

Ja, maar jij bent dan ook een Ouwesok en nog steeds een hobbyist met genoeg know-how om anderen te onderwijzen in de wereld van fotografie qua technische kennis. ^O^

Heb je een vb van die Minolta Rokkor 1.7/50mm?

quote:
Die hele Meyer serie(Oreston, Orestor, Orestegor) komt uit het midden van de 60's en liep door tot 1968 toen Meyer opgeslokt werd in de VEB Pentacon. Ook de latere Pentacon lenzen zijn nog doorontwikkelingen van het Meyer assortiment. Stuk voor stuk lenzen met een karaktertje, zowel de oude als de nieuwere.
Ah, kijk. Daarom wilde ik dus een Pentacon 50/1.8 nav vb op Flickr. ;)

quote:
Wil je een goedkoop bokeh-monstertje, dan kun je gaan voor een Meyer Orestor die er in 100mm en 135mm is. De 135 is het meest algemeen. Een preset-tele met een 15-blads diafragma waardoor ie zelfs nog puree-achtergrondjes maakt met het diafragma iets gesloten.
De 100mm is vrij lastig te vinden (in Hilversum zag ik iemand me nét voor zijn) en die wil nog wel eens in de papieren lopen. De 135mm is verre van zeldzaam en is voor ongeveer die 50 euro makkelijk te vinden.
en dan kun je de collectie nog aanvullen met een Orestegor 4/200 en 4/300, ook allemaal categorie 'smulwaren'
Ah, kijk. Ik heb die 135 al vaker aangeboden zien worden, maar er schijnt blijkbaar een mindere versie zijn met minder dan 15 bladen? Ik moet wel de juiste hebben...Een 100mm hoeft dan ook niet als die veel prijziger is

quote:
Die M42 tussenringen koop je voor zes euro gloedjenieuw van de opstuurchinees, heel praktisch om zo'n 135 wat bijziender te krijgen

En zo fotografeert ie dan. Diafragma een stukkie dicht voor iets meer contrast en scherpte
Ik heb laatst via een NL site die op MP vaak te vinden de CY-M43 adapter binnen 20 dagen gekregen voor nog geen twee tientjes incl verzendkosten.

Een mooi vb. Goede compositie, kleuren, contrast en scherpte.M'n inspiratie qua libellen heeft een geheim prijsgegeven en dat is dat hij een monopod gebruikt. Doe jij dat weleens? Ik wil er wel een gaan halen mbt insecten zonder 't al te gek te maken qua prijs.

quote:
Een goedkopere optie is een Pentacon 2.8/135mm uit de 70's. Optisch nog steeds een Orestor maar dan met multicoating op de glazen. Hij is de vinden als preset maar meer met een zesblads springdiafragma, echter met afgeronde bladen waardoor ie ook achtergrondjes pureert. Ik heb er zo snel even geen voorbeelden van voor het grijpen.
Een Pentacon 135 is voor hooguit zo'n twee tientjes wel te vinden
Ik zou toch eerst 't verschil willen zien in bokeh en prijsverschil.

quote:
Nog een tipje voor als je én fullframe én laag bij de grond én manualfocusglas wilt: Een Sony A7. Momenteel is de A7II bijzonder betaalbaar. Je hebt dan een uiterst handzame camera waar zo ongeveer alles op past wat er ooit aan glas is geslepen. Hij lust over een smartadapter zelfs het EF-mountspul van je EOS en kan dan gewoon diafragma en eventuele stabilisator aansturen (en AF maar met wat kleine beperkingen)
Ik denk dat die goed aansluit op m'n wensen qua fullframe, gewicht, opties if FF en APS-C (-14MP), systeemcamera en vele opties voor de mount.

Het belangrijkste nadeel waarom ik die niet heb gekozen tov een 7D was dat de batterijen blijkbaar snel leeg gaan (?) en die van de 7D gingen dagen mee, iig.

Een A7 is nu ook al stukken goedkoper, maar nu nog een mooie aanbieding vinden met batterijen met 3 strepen en niet teveel clicks voor een scherpe prijs. :Y

quote:
Wil je het ultieme macro-bokeh-monster, zoek dan een Tokina AT-X M90, ofwel Bokina
Dit is een mooie foto en zou de Sigma 105/2.8 idd vervangen. Ik zoek alleen wat meer variantie in de bokeh,want in dit vb is het vlak (als de Can on 100/2.8 .) en zou ik de Sigma ook in kunnen zetten voor een soortgelijk resultaat.

Ik kreeg nog wat tips qua lenzen om te halen. Jij zult ze wel kennen:

- rollei sl xenon Schneider Kreuznach 50mm f1.8
- fujinon EBC 55mm f1.8
- fujinon 55mm f2.2.
- super takumar 55mm f1.8


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8

[ Bericht 1% gewijzigd door Blue_Stormer op 26-11-2019 18:50:41 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 26 november 2019 @ 21:50:35 #132
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190141118
Ik doe even wat selectief quoten

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:27 schreef Blue_Stormer het volgende:

Heb je een vb van die Minolta Rokkor 1.7/50mm?

Ik heb zo snel even niet iets voor het grijpen liggen, misschien moest ie binnenkort eens mee uit wandelen zodat we even wat verse plaatjes maken met de Rokkors
Ik heb inmiddels een 2.8/35, een 1.7/50 en een 2.8/135mm. Als bokeh-monster moet je een Rokkor niet inzetten. Wil je echter een vintage lens die gevaarlijk scherp tekent dan zit je met een Rokkor gebeiteld
quote:
Ah, kijk. Ik heb die 135 al vaker aangeboden zien worden, maar er schijnt blijkbaar een mindere versie zijn met minder dan 15 bladen? Ik moet wel de juiste hebben...Een 100mm hoeft dan ook niet als die veel prijziger is
[..]
Van de Orestor 135mm is maar één versie die je veel vindt, die met 15 lamellen. Het enige waar je op moet letten is de toestand van de lens omdat je het toch over een stuk DDR-techniek van een halve eeuw oud hebt. Alles moet lekker soepel draaien, het glas moet er goed transparant uitzien zonder haze of fungus en het diafragma moet niet al te vet zijn beetje vettig kan geen kwaad
Als de conditie dus goed is kun je je aan een Orestor nauwelijks een buil vallen..
quote:
Ik heb laatst via een NL site die op MP vaak te vinden de CY-M43 adapter binnen 20 dagen gekregen voor nog geen twee tientjes incl verzendkosten.
Direct bij ArieExpress kosten ze ongeveer de helft. Zeker voor spiegelloze camera's kosten adapters zowat geen drol meer, zelfs zo dat als je een keer een beroerde te pakken hebt er nog geen man overboord is. Andere zoeken en die bestellen.
Eigenlijk is alleen een Canon FD-adapter een risico, ik had er een keer een waarvan de pen die het diafragma sluit net een fractie te kort bleek. Ander merk opzoeken, nieuwe laten komen. Schade: Acht euro
quote:
Een mooi vb. Goede compositie, kleuren, contrast en scherpte.M'n inspiratie qua libellen heeft een geheim prijsgegeven en dat is dat hij een monopod gebruikt. Doe jij dat weleens? Ik wil er wel een gaan halen mbt insecten zonder 't al te gek te maken qua prijs.

Monopod gebruik ik weinig tot heel weinig. Wat ik nog wel eens gebruik met langere tele's is een schouderstatief. Stabiliseert voor mij beter dan een monopod en is beduidend kleiner om mee te nemen. Wat je beter vindt werken is puur persoonlijk, een monopod is niet duur dus het is zeker het proberen waard :Y
Waar ik nog wel mee ga experimenteren is een klein schattig driepootje voor als ik heel laag aan de grond werk. Met de A58 gaat dat prima uit het handje, met de veel grotere A77's merk ik dat het balanceren wordt en dan kan het makkelijk zijn als ie grondcontact maakt.
maar dat komt volgend voorjaar wel weer in beeld
quote:
Ik denk dat die goed aansluit op m'n wensen qua fullframe, gewicht, opties if FF en APS-C (-14MP), systeemcamera en vele opties voor de mount.

Het belangrijkste nadeel waarom ik die niet heb gekozen tov een 7D was dat de batterijen blijkbaar snel leeg gaan (?) en die van de 7D gingen dagen mee, iig.

Een A7 is nu ook al stukken goedkoper, maar nu nog een mooie aanbieding vinden met batterijen met 3 strepen en niet teveel clicks voor een scherpe prijs. :Y
[..]
Een A7 lust inderdaad best wel accu's. De beste optie is om er een paar bij de opstuurchinees te bestellen. Kosten maar 10% van the real thing maar zijn ook wat sneller leeg. Ik heb meestal een bosje van die Chinese accu's bij me.
Wil je het nog handiger, dan kun je bij diezelfde opstuurchinees een ladertje kopen voor die accu's die je op alles kunt aansluiten waarmee je ook een telefoon kunt opladen. Powerbankje mee, ladertje in je tas en je staat nooit meer helemaal leeg in het veld.
quote:
Ik kreeg nog wat tips qua lenzen om te halen. Jij zult ze wel kennen:

- rollei sl xenon Schneider Kreuznach 50mm f1.8
- fujinon EBC 55mm f1.8
- fujinon 55mm f2.2.
- super takumar 55mm f1.8

Fuji is een van de vergeten toppers uit de 70's. Alles wat ze uitbrachten was simpelweg topkwaliteit waar je je nog steeds geen buil aan kunt vallen.
Pentax was bekender vanwege zijn kwaliteit. Met een Takumar kun je dan ook eigenlijk niet verkeerd gaan. Vooral mechanisch is het juwelenklasse. Het voelt aan alsof het gisteren gebouwd is.
Een Schneider Xenon is vergelijkbaar met de Orestegon en de Pentacon. Zal waarschijnlijk wat scherper tekenen(want West) maar wel met het karakter van die DDR-lenzen.

Qua langere brandpunten kun je voor aparte weergave ook eens gaan rondneuzen tussen de lenzen uit de 60's. Tussen de vele preset-135'jes uit die tijd zitten heel wat juweeltjes. Ook deze hebben weer diafragma's met heel veel lamellen waardoor je er hele aparte achtergrondjes mee kunt schilderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 26 november 2019 @ 22:05:30 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190141479
Accu's van de Chinees zou ik nooit meer iemand aanraden. Heb er geen positieve ervaringen mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf woensdag 27 november 2019 @ 10:38:53 #134
73911 ultra_ivo
pi_190147449
M'n beste vintage objectief doet het niet meer, m'n Jupiter
lamellen zitten vast :(.
pi_190152171
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 21:50 schreef Ouwesok het volgende:
Ik doe even wat selectief quoten
[..]

Ik heb zo snel even niet iets voor het grijpen liggen, misschien moest ie binnenkort eens mee uit wandelen zodat we even wat verse plaatjes maken met de Rokkors
Ik heb inmiddels een 2.8/35, een 1.7/50 en een 2.8/135mm. Als bokeh-monster moet je een Rokkor niet inzetten. Wil je echter een vintage lens die gevaarlijk scherp tekent dan zit je met een Rokkor gebeiteld
[..]
Ik denk dat die dan niks voor mijn doel is qua achtergrondjes die zich vreemd laten tekenen, ondanks een goede scherpte.

quote:
Van de Orestor 135mm is maar één versie die je veel vindt, die met 15 lamellen. Het enige waar je op moet letten is de toestand van de lens omdat je het toch over een stuk DDR-techniek van een halve eeuw oud hebt. Alles moet lekker soepel draaien, het glas moet er goed transparant uitzien zonder haze of fungus en het diafragma moet niet al te vet zijn beetje vettig kan geen kwaad
Als de conditie dus goed is kun je je aan een Orestor nauwelijks een buil vallen..
Op die fiets. Ik weet dat m'n vaste verkoper de lenzen zelf herstelt en aangezien ik de 3 lenzen die ik heb in mint condition kreeg, zal ik daar nog eens gaan kijken wat er in de winkel ligt. Bedankt voor de tip, want de twijfel om deze lens te bemachtigen is nu wel weg. ;)

quote:
Direct bij ArieExpress kosten ze ongeveer de helft. Zeker voor spiegelloze camera's kosten adapters zowat geen drol meer, zelfs zo dat als je een keer een beroerde te pakken hebt er nog geen man overboord is. Andere zoeken en die bestellen.
Eigenlijk is alleen een Canon FD-adapter een risico, ik had er een keer een waarvan de pen die het diafragma sluit net een fractie te kort bleek. Ander merk opzoeken, nieuwe laten komen. Schade: Acht euro.
ArieExpress... :) Als je halverwege 't seizoen zit, heb je geen tijd om lang te wachten. Het zij zo, maar ik weet dat 't iig wél werkt.

quote:
Monopod gebruik ik weinig tot heel weinig. Wat ik nog wel eens gebruik met langere tele's is een schouderstatief. Stabiliseert voor mij beter dan een monopod en is beduidend kleiner om mee te nemen. Wat je beter vindt werken is puur persoonlijk, een monopod is niet duur dus het is zeker het proberen waard :Y
Waar ik nog wel mee ga experimenteren is een klein schattig driepootje voor als ik heel laag aan de grond werk. Met de A58 gaat dat prima uit het handje, met de veel grotere A77's merk ik dat het balanceren wordt en dan kan het makkelijk zijn als ie grondcontact maakt.
maar dat komt volgend voorjaar wel weer in beeld.
Jij compenseert de afstand dus door een telelens op een andere manier te hanteren om je lichaam op de afstand tov je onderwerp je verkleinen ipv voor echte macro dat het nooit zo ver is. Ik heb nu op een APS-C een 1.4 teleconverter met een 180mm macro/3.5 lens en heb dan 404mm macro. Daarom zou ik dan dus een monopod gebruiken met live view icm een evt remote shutter. ;)

Tip: Ipv een klein statiefje te halen , zou ik je dan toch mijn statief aanraden: CULLMANN MAGNESIT X400. (mbt Black Friday (zo racistisch!) is die nu online te halen voor slechts ¤56,99, bij KE. Ik draai 't hele statief om en fotografeer met de camera ondersteboven met 't draaibare scherm onder de juiste hoek. Als je wilt vermijden dat je camera contact maakt met de grond, kun je een vuilniszak meenemen om de grond aan te raken en 't perspectief van een insect benaderen.



quote:
Een A7 lust inderdaad best wel accu's. De beste optie is om er een paar bij de opstuurchinees te bestellen. Kosten maar 10% van the real thing maar zijn ook wat sneller leeg. Ik heb meestal een bosje van die Chinese accu's bij me.
Wil je het nog handiger, dan kun je bij diezelfde opstuurchinees een ladertje kopen voor die accu's die je op alles kunt aansluiten waarmee je ook een telefoon kunt opladen. Powerbankje mee, ladertje in je tas en je staat nooit meer helemaal leeg in het veld.
Kijk, dat zijn nog eens tips. ^O^ Voorlopig is dat nog iets voor volgend jaar.

quote:
Fuji is een van de vergeten toppers uit de 70's. Alles wat ze uitbrachten was simpelweg topkwaliteit waar je je nog steeds geen buil aan kunt vallen.
Pentax was bekender vanwege zijn kwaliteit. Met een Takumar kun je dan ook eigenlijk niet verkeerd gaan. Vooral mechanisch is het juwelenklasse. Het voelt aan alsof het gisteren gebouwd is.
Een Schneider Xenon is vergelijkbaar met de Orestegon en de Pentacon. Zal waarschijnlijk wat scherper tekenen(want West) maar wel met het karakter van die DDR-lenzen.

Qua langere brandpunten kun je voor aparte weergave ook eens gaan rondneuzen tussen de lenzen uit de 60's. Tussen de vele preset-135'jes uit die tijd zitten heel wat juweeltjes. Ook deze hebben weer diafragma's met heel veel lamellen waardoor je er hele aparte achtergrondjes mee kunt schilderen.
Het schijnt alleen lastig te zijn om de juiste adapters te vinden voor Fuji, wat ik heb vernomen. Zo'n Takumar lijkt me ook nog wel de moeite waard als afwisseling.

Ik zal dus een rondneuzen in de online winkel van m'n vaste verkoper.

Hier nog een vb met de MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

[ Bericht 0% gewijzigd door Blue_Stormer op 27-11-2019 17:07:45 ]
pi_190152702
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2019 22:05 schreef derLudolf het volgende:
Accu's van de Chinees zou ik nooit meer iemand aanraden. Heb er geen positieve ervaringen mee.
Vertel... :{
pi_190159136
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 16:35 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Vertel... :{
Ik heb ze ook in gebruik en merk er niets aan, prima spul
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 november 2019 @ 23:15:15 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190160978
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 10:38 schreef ultra_ivo het volgende:
M'n beste vintage objectief doet het niet meer, m'n Jupiter
lamellen zitten vast :(.
Da's niet best :N

Helaas zijn ze zelfs achter de resten van het ijzeren gordijn denk ik niet meer zo makkelijk te vinden als wel eens het geval is geweest en al helemaal niet meer voor de prijzen van toen ie in het westen nog niet ontdekt was.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 november 2019 @ 23:42:39 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190161368
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 16:08 schreef Blue_Stormer het volgende:

Op die fiets. Ik weet dat m'n vaste verkoper de lenzen zelf herstelt en aangezien ik de 3 lenzen die ik heb in mint condition kreeg, zal ik daar nog eens gaan kijken wat er in de winkel ligt. Bedankt voor de tip, want de twijfel om deze lens te bemachtigen is nu wel weg. ;)
[..]
Een dingetje heb je dan nog wel met de Meyer lenzen. Die werden namelijk in meerdere vattingen geleverd. De meeste zijn M42 maar zo her en der kom je ze nog wel met een Exacta-bajonet tegen. Die zijn dus prima naar spiegelloos te adapteren, naar EF dus beduidend minder.
De Exacta-Meyers zijn dan wel weer goedkoper en optisch gelijk.
Die vatting is dus bij die 2.8/135 gewoon uitwisselbaar al heb ik nog niet gezien of die M42 vatting ook los nog te vinden is.
quote:
Jij compenseert de afstand dus door een telelens op een andere manier te hanteren om je lichaam op de afstand tov je onderwerp je verkleinen ipv voor echte macro dat het nooit zo ver is. Ik heb nu op een APS-C een 1.4 teleconverter met een 180mm macro/3.5 lens en heb dan 404mm macro. Daarom zou ik dan dus een monopod gebruiken met live view icm een evt remote shutter. ;)
Die 3.5/180mm heb ik ook. Nog geen converter erachter geprobeerd. Die lens kan ik door zijn best wel behoorlijke massa redelijk lang stabiel houden. Liveview van mijn EOS gebruik ik nagenoeg niet. Voor als het laag moet pak ik toch een Alfa.
quote:
Tip: Ipv een klein statiefje te halen , zou ik je dan toch mijn statief aanraden: CULLMANN MAGNESIT X400. (mbt Black Friday (zo racistisch!) is die nu online te halen voor slechts ¤56,99, bij KE. Ik draai 't hele statief om en fotografeer met de camera ondersteboven met 't draaibare scherm onder de juiste hoek. Als je wilt vermijden dat je camera contact maakt met de grond, kun je een vuilniszak meenemen om de grond aan te raken en 't perspectief van een insect benaderen.

[ afbeelding ]
[..]
Statieven waarmee je laag kunt heb ik geen gebrek aan, alleen zijn die nogal zwaar en groot.
Voor de Manfrotto 055-XPROB met daarop de A6000 en de Sigma APO 2.8/180.
Daarachter de Kenneth Benbo Mk3 Trekker met daarop de NEX5N en de Sigma 5.6/180mm
De grotere maar ook zwaardere Benbo Mk1 bleef die dag even thuis


Bedoeling is een ministatiefje dat op macrodagen makkelijk mee kan voor het geval de beestjes laag zitten. Zou zelfs nog een ding kunnen worden dat in correct Duits een Fussteller heet, een soort schotelvormig ding met daarop een balhoofd. Ding leg je op de grond en is megastabiel. Ze zijn alleen niet erg gangbaar en dus wordt het een uitdaging om er eentje te vinden.

quote:
Het schijnt alleen lastig te zijn om de juiste adapters te vinden voor Fuji, wat ik heb vernomen. Zo'n Takumar lijkt me ook nog wel de moeite waard als afwisseling.
Fuji X-mount is inderdaad vrij lastig te vinden, de vatting is nooit bijster populair geworden dat maakt dat je er behoudens de 50mm vrij weinig lenzen voor zult vinden. De adapters zijn er wel maar ook niet bijster algemeen.
Makkelijker zijn de lenzen te vinden uit de tijd dat Fuji nog M42 als vatting had. De camera's heetten Fujica(zoek daar maar eens op op marktplaats) en ze werden tot pakweg 1978 best wel veel verkocht. De lenzen hadden een prima reputatie, moet dus met wat geluk nog wel aan te komen zijn.

Een Takumar, welke het ook is gaat je nooit teleurstellen.

quote:
Hier nog een vb met de MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7

[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)
Whoepie _O_ *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190163036
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's niet best :N

Helaas zijn ze zelfs achter de resten van het ijzeren gordijn denk ik niet meer zo makkelijk te vinden als wel eens het geval is geweest en al helemaal niet meer voor de prijzen van toen ie in het westen nog niet ontdekt was.
Dat klopt, de echt mooie periode om daar lenzen te kopen was zo van '95 tot '05. Toen kwam ik er ook vaak, tegenwoordig een stuk minder.
pi_190185179
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 21:53 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb ze ook in gebruik en merk er niets aan, prima spul
Misschien ligt dat ook aan 't merk en welke je haalt? Ouwesok had blijkbaar ook een keer pech. Als ik alles maar compleet heb voor de bloemen in de lente.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Stormer op 29-11-2019 15:28:22 ]
pi_190185411
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:42 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een dingetje heb je dan nog wel met de Meyer lenzen. Die werden namelijk in meerdere vattingen geleverd. De meeste zijn M42 maar zo her en der kom je ze nog wel met een Exacta-bajonet tegen. Die zijn dus prima naar spiegelloos te adapteren, naar EF dus beduidend minder.
De Exacta-Meyers zijn dan wel weer goedkoper en optisch gelijk.
Die vatting is dus bij die 2.8/135 gewoon uitwisselbaar al heb ik nog niet gezien of die M42 vatting ook los nog te vinden is.
[..]

Ik heb de Exacta vatting en haal dan gewoon een tweede adapter Exacta/m43 erbij voor een 135mm, want ik wil ze steeds niet losschroeven.

quote:
Die 3.5/180mm heb ik ook. Nog geen converter erachter geprobeerd. Die lens kan ik door zijn best wel behoorlijke massa redelijk lang stabiel houden. Liveview van mijn EOS gebruik ik nagenoeg niet. Voor als het laag moet pak ik toch een Alfa.
Ik mag die lens wel ondanks 't gebrek aan stabilisatie. Met een 1.4 TC verlies je 1 stop en begint die bij f/5 (met nog steeds een vlakke achtergrond). Ik wil mijn hoofd niet naar de camera brengen, want dan verklein je de afstand bij vliegende insecten. Ik wil die monopod als een scepter voor me neerzetten en dan een afstandsbediening gebruiken.

quote:
Statieven waarmee je laag kunt heb ik geen gebrek aan, alleen zijn die nogal zwaar en groot.
Voor de Manfrotto 055-XPROB met daarop de A6000 en de Sigma APO 2.8/180.
Daarachter de Kenneth Benbo Mk3 Trekker met daarop de NEX5N en de Sigma 5.6/180mm
De grotere maar ook zwaardere Benbo Mk1 bleef die dag even thuis
Dat zijn flinke statieven! Op deze foto zou je zo alleen nooit onder de hoed van een paddenstoel die uit de grond komt kunnen fotograferen. Die Cullman weegt 1,47kg. Valt best mee om mee te zeulen. ;)

quote:
Bedoeling is een ministatiefje dat op macrodagen makkelijk mee kan voor het geval de beestjes laag zitten. Zou zelfs nog een ding kunnen worden dat in correct Duits een Fussteller heet, een soort schotelvormig ding met daarop een balhoofd. Ding leg je op de grond en is megastabiel. Ze zijn alleen niet erg gangbaar en dus wordt het een uitdaging om er eentje te vinden.
Ik heb dus ooit een ongelukje gehad met een zware telelens die door de wind om werd geblazen. Daarom ben ik wat huiverig als de camera met lens te zwaar wordt om nog verticaal vast te zetten bv, zonder dat het plaatje van camera naar statief los gaat. Een wat grotere Gorilla pod zou je als een spin neer kunnen zetten. Ik heb nog nooit van zoiets als een Fussteller gehoord laat staan gezien. Ik raak bijna altijd de grond wel aan, omdat ik omhoog wil fotograferen bij kleine dingen die uit de grond schieten.

quote:
Fuji X-mount is inderdaad vrij lastig te vinden, de vatting is nooit bijster populair geworden dat maakt dat je er behoudens de 50mm vrij weinig lenzen voor zult vinden. De adapters zijn er wel maar ook niet bijster algemeen.
Makkelijker zijn de lenzen te vinden uit de tijd dat Fuji nog M42 als vatting had. De camera's heetten Fujica(zoek daar maar eens op op marktplaats) en ze werden tot pakweg 1978 best wel veel verkocht. De lenzen hadden een prima reputatie, moet dus met wat geluk nog wel aan te komen zijn.

Een Takumar, welke het ook is gaat je nooit teleurstellen.
Als het te lastig wordt om 't passend te maken, dan hoeft 't niet per se als er ook alternatieven zijn. Dan klinkt zo'n Takumar beter. Bedankt voor de tip! ^O^

quote:
Whoepie _O_ *O*
Dank je! :) Deze waren nog erg klein, zo'n 3 cm en kreeg ik er nog nét op zonder een tussenring te moeten gebruiken.

Hier nog een vb van vandaag met de MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7. Het wordt nu toch wel zoeken naar een goed formaat paddenstoel.


[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Stormer op 29-11-2019 16:00:47 ]
pi_190210196
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:53 schreef Clayton1 het volgende:
Vraag over oude lenzen.

Vaak zit er een m- a stand op hoe moet die staan als je de lenzen gebruikt op moderne camera`s?
Iemand die het weet?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 11:29:06 #144
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190211504
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 09:06 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Iemand die het weet?
Die A/M-switch zie je op pdraad-lenzen met een springdiafragma dat het mogelijk maakte om de scherpstelling met het diafragma open te doen en waarbij het diafragma pas sloot als je óf de lichtmeetknop óf de ontspanner indrukt.
De camera moest dan wél berekend zijn op een springdiafragma. In het begin waren ze dat niet en dus waren pdraadlenzen tot op het eind van het pdraadtijdperk vaak voorzien van zo'n A/M-switch.
Sommige latere modellen hadden die switch niet meer in de veronderstelling dat er geen pdraad-camera's meer werden gebouwd zonder springdiafragma.

Bij gebruik op een digitale camera hangt het een beetje van je adapter af wat je met die switch moet doen. Inmiddels hebben de meeste adapters een extra ring ingebouwd zitten die het sluitpinnetje dicht duwt en kun je hem gewoon op A laten staan. Heeft je adapter dat ding dat in goed Nederlands een 'push-flange' heet niet, dan moet je de A/M-switch op M zetten.

Even ter illustratie, die zwarte ring binnen de schroefdraad is dus die push flange
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190220855
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:28 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm liggen voor de wintermaanden.
Niet om hem mee te nemen maar om hem open te maken, diafragma werkt niet goed
en de scherpstel ring ook niet zoals het hoort. :(
En vandaag vanwege het weer maar eens een poging gedaan. jammer genoeg niet gelukt, en dus de lens maar als sierlens op een oude camera gedraaid in de vitrine kast.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 20:58:03 #146
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190221023
Gisteren even een wandelingetje gemaakt met zowel de Vivitar 2.5/90mm als de Tokina 2.5/90mm.

De resultaten komen nog maar in het werken ermee blijkt dat de twee elkaar bijzonder weinig ontlopen. De Tokina loopt wat lichter en stelt wat makkelijker scherp wegens een fractie meer contrast. De Viv is op zijn beurt weer nauwkeuriger in te stellen vanwege een langere scherpstelslag. Ook houdt de Viv iets stabieler vast op basis van zijn enorme massa. De Tokina is van licht aluminium en dus veel lichter.
Met de temperatuur van gisteren nog een opvallend verschilletje: De Tokina merk je niks aan wegens alu met kunststof en rubber op de ringen. De Viv is helemaal van zwaar metaal zonder rubber of kunststof op de ringen, alleen een ingeforceerd profiel zodat het makkelijk vasthoudt. Het resultaat is dat de Viv na een uurtje buitenspelen als een klont ijs in je handen aanvoelt en alle eventueel nog aanwezige warmte uit je handen absorbeert.

De echte verschillen zijn bijzonder klein. Beide zijn heerlijke macrolenzen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190221105
Huhm, onlangs deze op de kop getikt.



Nu blijkt deze in de praktijk zo zwaar te draaien qia scherpstelling dat je hem maar amper precies scherp krijgt. Is daar wat aan te doen?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 22:49:10 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190223903
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Huhm, onlangs deze op de kop getikt.

[ afbeelding ]

Nu blijkt deze in de praktijk zo zwaar te draaien qia scherpstelling dat je hem maar amper precies scherp krijgt. Is daar wat aan te doen?
Wat nog wel eens helpt is hem gewoon los in je hand een tijdje heen en weer te draaien, dan willen ze nog wel eens wat soepeler worden.
Sommige lenzen kunnen er slecht tegen als ze een tijd niet gebruikt worden, het smeermiddel in de lens wordt dan taai en vaak wordt het door bovengenoemd tijdje heen en weer draaien weer wat soepeler.

Bij andere lenzen die te lang hebben stilgelegen wil het smeermiddel nog wel eens aan één kant gaan zitten en dan krijg je bij het scherpstellen een soort van 'hobbel' waar ie even wat moeilijker gaat. Ook zo'n hobbel krijg je er vaak wel weer uit gedraaid al blijf je die altijd een beetje merken.

De les van dit alles is dat je oude lenzen zo af en toe gewoon eens mee naar buiten moet nemen en lekker plaatjes mee moet maken. Even weer weten hoe dat vroegâh allemaal draaide om ook je moderne lenzen die in minder dan een zzzip in de scherpte vliegen weer kunt waarderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190224002
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 22:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat nog wel eens helpt is hem gewoon los in je hand een tijdje heen en weer te draaien, dan willen ze nog wel eens wat soepeler worden.
Sommige lenzen kunnen er slecht tegen als ze een tijd niet gebruikt worden, het smeermiddel in de lens wordt dan taai en vaak wordt het door bovengenoemd tijdje heen en weer draaien weer wat soepeler.

Bij andere lenzen die te lang hebben stilgelegen wil het smeermiddel nog wel eens aan één kant gaan zitten en dan krijg je bij het scherpstellen een soort van 'hobbel' waar ie even wat moeilijker gaat. Ook zo'n hobbel krijg je er vaak wel weer uit gedraaid al blijf je die altijd een beetje merken.

De les van dit alles is dat je oude lenzen zo af en toe gewoon eens mee naar buiten moet nemen en lekker plaatjes mee moet maken. Even weer weten hoe dat vroegâh allemaal draaide om ook je moderne lenzen die in minder dan een zzzip in de scherpte vliegen weer kunt waarderen.
En bij de verwarming leggen?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 23:00:04 #150
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190224075
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 22:55 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

En bij de verwarming leggen?
Vooral draaien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')