Dit staaltje planeconomie maar ook de overkoepelende Russische ontwerpopvatting die zoveel betekende dat spullen door een landbouwmechanicien moesten kunnen worden gerepareerd. Dat gold zowel voor lenzen als voor straaljagers.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 22:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Productie werd in de Sovjet-Unie vaak in gewicht gemeten, men bestelde dus x ton lenzen. Was dan handig als ze een onsje zwaarder waren .
Dat maakt je gereedschapskist wel een stuk eenvoudiger. Een 15 duims Bacho, een grote platte schroevendraaier en een hamer. Meer ben je niet nodigquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 23:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dit staaltje planeconomie maar ook de overkoepelende Russische ontwerpopvatting die zoveel betekende dat spullen door een landbouwmechanicien moesten kunnen worden gerepareerd.
De keer dat ik een Russische 45mm uit elkaar haalde had ik aan één stevige kruiskopschroevendraaiert genoeg.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat maakt je gereedschapskist wel een stuk eenvoudiger. Een 15 duims Bacho, een grote platte schroevendraaier en een hamer. Meer ben je niet nodig
Heb nog een Mamiya met een lederen tas waarin gedrukt staat, Made in Occupied Japan. Serienummers van de objectieven in de 4 cijfers, geweldig stukje geschiedenisquote:Op zaterdag 17 november 2018 19:53 schreef Ouwesok het volgende:
Vintage spul met een vintage lens.
Onderwerpen genoeg als je op een fotograficabeurs rondloopt. Vooral handig als je een potentiele aanwinst ziet en toch even wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Een vrij jonge Chinees(Seagull 4B) geflankeerd door twee Duitsers op leeftijd. Opname met de A6000 en een 70's Makinon 4/300mm.
[ afbeelding ]
Die Cyclop is een tijdje erg hot geweest onder liefhebbers van maffe bokeh. Het is een speciale versie van de Helios-40 waar geen diafragma in zit omdat dat voor die restlichtkijker niet nodig is. Je kunt er op een EOS5D best wel aparte dingen mee doen al heb je wel de beperking dat je hem niet voor wat extra contrast kunt diafragmeren.quote:Op zaterdag 8 december 2018 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Kreeg vandaag 2 restlichtversterkers (vermoed Warschau Pakt militair spul) cadeau met lenzen
1. Cyclop 85 mm 1.5 objectief op een H3T-1, Made in Russia
Objectief heeft geen diafragma, is speciaal gemaakt voor restlichtversterkers, ben benieuwd wat die aan mijn canon 5DmII gaat doen
2. Jupiter-9 85mm 2.0 objectief ook op een H3T-1
Objectief heeft een 15 (!) lamellen diafragma en is een kopie van de Zeiss Sonnar 85mm 2.0, werkt nog prima, ben zeer benieuwd wat deze aan mijn canon gaat doen.
Ook een infrarood laser AP-1
Verder een soort telescoop
Optoyith 22x70 Diflex, Made in Germany
Op zich niet vreemd, de meeste Russische restlichtkijkers die je tegenwoordig ziet zijn om een of andere reden niet goed meer. Gelukkig heb je de lenzen nogquote:Op zaterdag 8 december 2018 21:29 schreef Pietverdriet het volgende:
De Restlichtversterkers zijn trouwens aan gort, vermoed dat de vorige bezitter daar overdag mee heeft zitten kijken en de buizen nu geheel versleten zijn.
Ik heb de boel cadeau gekregen, werd er mee verrast.quote:Op zaterdag 8 december 2018 21:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op zich niet vreemd, de meeste Russische restlichtkijkers die je tegenwoordig ziet zijn om een of andere reden niet goed meer. Gelukkig heb je de lenzen nog
Iets dergelijks gold vroegâh ook voor de vroege kleurenanalyzers voor in de donkere kamer. Daarin zat een photo-multiplier en daar zat een soort dekseltje op dat je vooral niet moest vergeten te sluiten voor het gewone licht weer aan ging anders kon je hem laten vervangen.quote:Op zaterdag 8 december 2018 21:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb de boel cadeau gekregen, werd er mee verrast.
Niet alleen de Russsische restlichtversterkers zijn vaak slecht, alle restlichtversterkers op basis van beeldbuizen zijn dat. Die hebben een beperkte levensduur, en als je hem teveel licht geeft door hem overdag of bij veel licht te gebruiken slijten ze snel. Je had dat vroeger ook met videocamera’s, richte je die op een felle lamp of zon dan branden die ook in
Moderne op basis van ccd of Galium arsenide chips trouwens ook, maar veel minder snel.\
Jep, Zo bedacht ik me jaren terug trouwens dat een ouderwetse lichtmeter eigenlijk een beeldsensor is met 1 pixelquote:Op zaterdag 8 december 2018 21:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Iets dergelijks gold vroegâh ook voor de vroege kleurenanalyzers voor in de donkere kamer. Daarin zat een photo-multiplier en daar zat een soort dekseltje op dat je vooral niet moest vergeten te sluiten voor het gewone licht weer aan ging anders kon je hem laten vervangen.
die dingen waren krankzinnig duur
Er zijn nogal wat invloeden waarmee een achtergrond rustig, onrustig of chaotisch wordt. De lens is er daar maar één van.quote:Op zondag 23 december 2018 17:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij laag contrast in de achtergrond werkt de onscherpte erg mooi, bij hoog contrast onrustig. Vraag me af of daar het zachte licht van invloed op is.
Ik heb altijd geleerd hoe ronder het diafragma hoe rustiger de onscherpte, maar niet waarom. Zo weet ik ook dat ontwerp van het objectief ook het contrast beïnvloed en dat kwaliteitsfabrikanten er naar streven hun objectieven hetzelfde contrastomvang te geven, maar hoe je dat doet, behalve door coatings en het aantal lens/lucht oppervlakken heb ik ook geen idee van.quote:Op zondag 23 december 2018 19:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er zijn nogal wat invloeden waarmee een achtergrond rustig, onrustig of chaotisch wordt. De lens is er daar maar één van.
Bij de plaatjes uit de 23A zijn bij de buizerd en de ooievaar de achtergronden best wel druk. Zit hem in de aard van die achtergrond (kale bomen) maar vooral de afstanden tussen camera en ondewerp en onderwerp naar achtergrond. Die laatste is bij zowel buizerd als ooievaar drie keer zo groot als de eerste en waarschijnlijk komt daar dat onrustige vandaan, ook omdat de vogel op vrij korte afstand zit.
Bij de edelherten zie je wat meer afstand en een verhouding camera-onderwerp:onderwerp-achtergrond die wat meer naar de 1:1 gaat.
Wel weer leuke materie voor een volgende keer dat ik een MF-lens ga uitlaten
Klopt en dat heeft te doen met de vorm van de verstrooiingscirkeltjes. Naarmate die hoekiger worden krijg je een onrustiger achtergrond. Is de opening zuiver rond dan wordt ie rustiger.quote:Op zondag 23 december 2018 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb altijd geleerd hoe ronder het diafragma hoe rustiger de onscherpte, maar niet waarom.
Minstens zo fraai is als je ziet dat een fabrikant erin slaagt om zijn hele lenzenlijn hetzelfde karakter te geven. Mooiste voorbeeld daarvan is Minolta waarvan met name rond 1985 alle lenzen hetzelfde karakter lieten zien met een hele aparte en vooral herkenbare kleurweergave. Bekendste lens met die typische kleurweergave is Beercan (4/70-210mm) maar eingelijk hebben ze het allemaal, ook de latere series.quote:Zo weet ik ook dat ontwerp van het objectief ook het contrast beïnvloed en dat kwaliteitsfabrikanten er naar streven hun objectieven hetzelfde contrastomvang te geven, maar hoe je dat doet, behalve door coatings en het aantal lens/lucht oppervlakken heb ik ook geen idee van.
Wel interessante materie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |