Gecondoleerd, TS.
Ik hoop dat je het gauw een plekje kan geven.
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2018 15:50 schreef Yasmin23 het volgende:Gecondoleerd
Mijn vader is afgelopen maart overleden na ruim een jaar ernstig ziek. Voordat hij ziek werd dacht ik er wel eens over na wat ik zou doen als ik hem zou verliezen. Zou verwachten in een diep dal te raken.
Vreemd genoeg voel ik vrij weinig. Vlak voor het overlijden heb ik hem gezien en het was mijn vader niet meer voor mijn gevoel. Bij de begrafenis had ik ook sterk het gevoel dat het niet over mijn vader ging. Ben 1 week na de begrafenis ook op vakantie geweest een maand alsof er niks was gebeurd.
Heb dat gevoel nu nog steeds. Geloof denk ik nog steeds niet echt dat hij er niet meer is.
Ik wens je veel sterkte.
Herken ik wel.
Mijn moeder is in een paar jaar tijd veranderd van een actieve vrouw, die anderen hielp en een verenigingsleven had, in een wandelend wrak en een schim van zichzelf.
Op het laatst ben ik weer thuis gaan wonen om mijn vader een handje te helpen met het verzorgen.
Het laatste half jaar heeft ze 4 keer een paar dagen in het ziekenhuis gelegen, waar ze niet echt hoogte kregen van wat ze nou eigenlijk mankeerde.
Ze had wel een paar dingetjes, maar daar kon ze 100 mee worden, zeiden ze. Ze heeft de 70 niet mogen halen.
De laatste maanden herkende ik haar steeds minder als mijn moeder en ben al ruim voor haar dood stilaan afscheid van haar gaan nemen.
De 'ziel' was er al uit, zeg maar.
Haar dood was uiteindelijk een soort van bevrijding.
Niet alleen voor haarzelf, maar ook voor ons.
Voor haar een eind aan het lijden en voor ons aan het zorgen en zorgen maken.
Uiteindelijk hebben we haar netjes weggebracht en ze is zeker niet alleen gegaan.
De aula stond vol met stoelen en nog moesten er mensen staan.
Voor mij was het toen klaar, mijn zus heeft er het wat langer moeilijk mee gehad en mijn vader heeft het er nog wel eens moeilijk mee.
Nu ben ik mijn vader aan het verzorgen, die vorig jaar bijna de pijp uit ging aan een milde longontsteking, bovenop zijn copd.
Daarvoor begon hij al te verminderen; hij kon zijn hondje nog nauwelijks uitlaten, de boodschappen moest ik steeds vaker doen en het eten koken had ik hem ook maar uit handen genomen.
Ondertussen hebben we zijn autosleutels maar achtergehouden, dus voor ziekenhuisbezoekjes en zo moeten er dingen geregeld worden.
Zijn ogen zijn zo slecht, dat hij op 3 meter nog nauwelijks wat ziet, onderkent hij de gevaren niet en is er gewoon fysiek niet meer toe in staat.
Als het zover is, zal het wel anders zijn dan met moeders.
Mijn vader is nog gewoon mijn vader, alleen zijn zijn karaktertrekken nu een factortje of wat uitvergroot.
Dat is weleens niet prettig.