abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181400755
Hoi! Begin deze maand te horen gekregen dat ik weg moet op mn werk en geen vast contract krijg. Na mijn zomer vakantie meteen gaan solliciteren en op dezefde dag een sollicitatiegesprek. Hier mag ik volgende week gaan proefdraaien. Allemaal leuk enzo.

Mijn vraag is; een werkgever mag je niks in de weg zitten als het op solliciteren aan komt, maar geldt dit ook voor proefdraaien bij een evt nieuwe werkgever? Mijn werkgever deed ontzettend moeilijk toen ik aangaf dat ik kan meelopen, en heb zelf vervanging geregeld ‘ anders kon het niet doorgaan’

Zit ik in mijn recht of zij?
pi_181400974
je baas moet niet zeiken, als hij je graag had willen houden had ie je maar een contract moeten aanbieden
pi_181400985
Je hebt een overeenkomst met je werkgever dat je tot een bepaalde tijd voor hen beschikbaar bent. Dan kun je dus niet zeggen dat je niet komt werken omdat je iets anders te doen hebt. Je moet je dus aan de opzegtermijn houden.
pi_181400991
In principe geldt voor vrij nemen om te solliciteren hetzelfde als vrij nemen om een andere reden: indien bijtijds aangevraagd mag het niet geweigerd worden tenzij het om bedrijfstechnische reden echt niet mogelijk is (drukke periode, onderbezetting). Er is geen bijzondere regel speciaal voor sollicteren. Ik zou niet weten waarom dat voor proefwerken anders zou zijn, maar als jij voor volgende week opeens de hele week vrij wilt hebben om te proefdraaien kan ik me voorstellen dat je dan zelf vervanging moet regelen.
pi_181401081
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:12 schreef manifold het volgende:
In principe geldt voor vrij nemen om te solliciteren hetzelfde als vrij nemen om een andere reden: indien bijtijds aangevraagd mag het niet geweigerd worden tenzij het om bedrijfstechnische reden echt niet mogelijk is (drukke periode, onderbezetting). Er is geen bijzondere regel speciaal voor sollicteren. Ik zou niet weten waarom dat voor proefwerken anders zou zijn, maar als jij voor volgende week opeens de hele week vrij wilt hebben om te proefdraaien kan ik me voorstellen dat je dan zelf vervanging moet regelen.
Voor solliciteren( indien de overeenkomst wordt opgezegd..) zou de huidige werkgever niks in de weg moeten staan om dat tegen te houden. Ik wist niet of dit hetzelfde geldt voor 1 dag proefdraaien
pi_181401167
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:16 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Voor solliciteren( indien de overeenkomst wordt opgezegd..)
Als je een een tijdelijk contract had, en dat loopt gewoon af, dan wordt de overeenkomst niet opgezegd. Ik ken die regel over solliciteren verder niet maar het zou kunnen.
pi_181401356
quote:

[..]

Voor solliciteren( indien de overeenkomst wordt opgezegd..) zou de huidige werkgever niks in de weg moeten staan om dat tegen te houden. Ik wist niet of dit hetzelfde geldt voor 1 dag proefdraaien
Waar staat dat je speciale rechten hebt met betrekking tot solliciteren? Nogmaals, de werkgever kan het alleen weigeren dat jij vrij neemt (om welke reden dan ook: solliciteren, dagje efteling, thuis de hele dag gamen) indien het om bedrijfstechnische reden echt niet mogelijk zou zijn.

Maar uit de OP maak ik op dat het nu toch geregeld is nu er vervanging is? De werkgever staat toch niets in de weg?
  donderdag 23 augustus 2018 @ 17:08:06 #8
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_181402303
quote:

[..]

Ik denk dat ze dan meer doelen op een keer een brief schrijven, een telefoontje plegen of een gesprek hebben ergens. Een hele dag is meteen wel weer heel erg veel.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_181403516
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:19 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Als je een een tijdelijk contract had, en dat loopt gewoon af, dan wordt de overeenkomst niet opgezegd. Ik ken die regel over solliciteren verder niet maar het zou kunnen.
dit...
Ik weet niet wanneer je laatste officiële werkdag is bij je huidige werkgever? Ik bedoel is dat over 2 weken of over 1,5-2 maand?
Werk je fulltime? Of had je het ook op je vrije dag / buiten je uren kunnen plannen?
Wat voor werk doe je nu? Vakken vullen als bijbaan, kantoorbaan of een (gediplomeerd) vakman?

Als je fulltime werkt is t fair vanuit je werkgever om niet moeilijk te doen als je in functie van sollicitatie onder werktijd eens een keer een telefoontje pleegt, een keertje eerder weg moet voor sollicitatie of in goed overleg een (mid)dagje afwezig bent ivm proefdraaien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nizno op 23-08-2018 19:52:22 (laten we het houden bij de info uit dit topic) ]
pi_181405154
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:02 schreef Vlaggenroof het volgende:
Zit ik in mijn recht of zij?
Tot wanneer loopt je contract?
Heb je nog vakantiedagen over?
Wat zegt je contract over tussentijds opzeggen?
Wat verwacht je dat je werkgever zal doen als je weg blijft?
Hoeveel waarde hecht je eraan om op een prettige manier uit elkaar te gaan?

Je kunt natuurlijk gewoon doen wat jou nu het beste uitkomt ongeacht wat je werkgever er van vind, wat wil hij eraan doen? Je ontslaan?
Maar daarmee draag je dan wel bij aan een stukje verharding op de arbeidsmarkt waarin werkgevers zo laat mogelijk opzeggen omdat werknemers dan meteen weglopen omdat werkgevers zo laat mogelijk opzeggen omdat werknemers...
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_181429646
Gewoon tegen je werkgever zeggen dat je gaat proefdraaien en dat hij dat maar heeft te accepteren gezien hij van je af wil. Wat wil die doen? je nog een keer ontslaan?
pi_181430462
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:02 schreef Vlaggenroof het volgende:
een werkgever mag je niks in de weg zitten als het op solliciteren aan komt,
hoe kom aan deze wijsheid, want volgens mij klopt dit niet.

Je kan alleen vrij vragen en dat tijdig doen, ik dacht 2 weken van te voren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181430636
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

hoe kom aan deze wijsheid, want volgens mij klopt dit niet.

Je kan alleen vrij vragen en dat tijdig doen, ik dacht 2 weken van te voren.
Wel als al is gezegd dat je geen vaste aanstelling of verlenging krijgt.
pi_181432917
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:40 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Bron?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_181443329
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:40 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Daar heb ik nog nooit van gehoord....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:18:28 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_181443794
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 18:53 schreef Mousemat030 het volgende:
Gewoon tegen je werkgever zeggen dat je gaat proefdraaien en dat hij dat maar heeft te accepteren gezien hij van je af wil. Wat wil die doen? je nog een keer ontslaan?
De rekening sturen voor een vervanger?
And so is the past
pi_181444124
quote:
Domste wat je kan doen. Je kan je beter ziekmelden dan zoiets zeggen. :D
En inderdaad proefdraaien is geen geldige reden voor afwezigheid.

De werkgever houdt zich gewoon aan de wet door ruim op tijd (1 maand voor einde contract, aanzegplicht) de werknemer in te lichten dat hij/zij niet in aanmerking komt voor verlenging/vast contract.

De werknemer dient zich ook aan de wettelijke regels te houden mbt vrijaanvraag, laatste werkdag etc.

Hoewel iedereen volgens mij een fuck you mentaliteit heeft van. Ok geen vaste contract, dan naai ik je als werkgever ook nog een keer.
Waarom plan je je dagje proefdraaien niet gewoon in jeen ' vrije' dag? Of heb je dat er niet voor over ? Zo ja dan weet ik ook gelijk wat je werkmentaliteit is :)
pi_181448207
quote:
Hoezo 'nog een keer'? Dat zou de eerste keer zijn en reken maar dat het dan een opstaandevoetje wordt (plus verhalen van de kosten op TS).
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 12:35 schreef YebCar het volgende:
Domste wat je kan doen. Je kan je beter ziekmelden dan zoiets zeggen. :D
Idem dito. Ziek melden en dan elders gaan werken? Niet veel slimmer.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:29:34 #19
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_181448375
quote:
Dat is wel zo ongeveer het domste dat je kunt doen.....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_181460556
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:23 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoezo 'nog een keer'? Dat zou de eerste keer zijn en reken maar dat het dan een opstaandevoetje wordt (plus verhalen van de kosten op TS).

[..]

Idem dito. Ziek melden en dan elders gaan werken? Niet veel slimmer.
Juist wel, ziek melden mag altijd. Of je daadwerkelijk ziek bent doet er even niet toe.
Of het wel ethisch correct is is een ander verhaal. Je werkgever kan je in principe niets maken als je je ziek meld en voor 1 dagen gaan ze je niet naar de arbo sturen.

Als je zegt dat je gaat proefdraaien en daarom niet gaat werken is gewoon werkweigering.
pi_181462383
quote:
2s.gif Op zondag 26 augustus 2018 00:13 schreef YebCar het volgende:

[..]

Juist wel, ziek melden mag altijd. Of je daadwerkelijk ziek bent doet er even niet toe.
Of het wel ethisch correct is is een ander verhaal. Je werkgever kan je in principe niets maken als je je ziek meld en voor 1 dagen gaan ze je niet naar de arbo sturen.

Als je zegt dat je gaat proefdraaien en daarom niet gaat werken is gewoon werkweigering.
Ziekmelden mag wel. Maar vervolgens elders wél gaan werken mag niet. Dat deel laat jij nu weg.
.
  zondag 26 augustus 2018 @ 01:48:37 #22
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181462496
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 16:12 schreef Banaanvragen het volgende:
je baas moet niet zeiken, als hij je graag had willen houden had ie je maar een contract moeten aanbieden
geweldig simpel gedacht weer van je
#KICKOUTZP
pi_181462942
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 01:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Ziekmelden mag wel. Maar vervolgens elders wél gaan werken mag niet. Dat deel laat jij nu weg.
Het gaat om wat voor gevolgen er zijn als je een of het andere zegt tegen je werkgever. Niet wat wel of niet mag.

Heb eerder al aangegeven wat wel of niet volgens de wet mag, maar het gaat erom dat het niet slim wat om te zeggen dat je gaat proefdraaien. Zeggen dat je ziek bent is dus inderdaad wel veel slimmer dan te zeggen dat je gaat proefdraaien.
pi_181463891
quote:
2s.gif Op zondag 26 augustus 2018 02:24 schreef YebCar het volgende:

[..]

Het gaat om wat voor gevolgen er zijn als je een of het andere zegt tegen je werkgever. Niet wat wel of niet mag.

Heb eerder al aangegeven wat wel of niet volgens de wet mag, maar het gaat erom dat het niet slim wat om te zeggen dat je gaat proefdraaien. Zeggen dat je ziek bent is dus inderdaad wel veel slimmer dan te zeggen dat je gaat proefdraaien.
Als het bleef bij zeggen dat je ziek bent, kan ik je nog volgen in je redenatie (hoewel ik het afkeur, laat ik daar duidelijk over zijn). Ga je vervolgens 'ziek' thuis zitten en alle afleveringen van GTST bekijken, is er nog niet zoveel aan het handje.

Maar bij A ziekmelden en bij B (officieel ZIEK) werken, dát is een doodszonde! Een ergere doodszonde dan (al dan niet aangekondigd) bij A niet op komen dagen op de dag dat je bij B proefdraait.

En laten we wel wezen: je ziekmelding heeft tot doel te gaan proefdraaien, niet om GTST te gaan zitten kijken. Toch? Niet doen. Echt ... NIET doen.
.
pi_181464183
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 04:32 schreef r_one het volgende:

[..]

Als het bleef bij zeggen dat je ziek bent, kan ik je nog volgen in je redenatie (hoewel ik het afkeur, laat ik daar duidelijk over zijn). Ga je vervolgens 'ziek' thuis zitten en alle afleveringen van GTST bekijken, is er nog niet zoveel aan het handje.

Maar bij A ziekmelden en bij B (officieel ZIEK) werken, dát is een doodszonde! Een ergere doodszonde dan (al dan niet aangekondigd) bij A niet op komen dagen op de dag dat je bij B proefdraait.

En laten we wel wezen: je ziekmelding heeft tot doel te gaan proefdraaien, niet om GTST te gaan zitten kijken. Toch? Niet doen. Echt ... NIET doen.
Het is beide fout.Je kan niet 1 erger vinden dan de andere. :D .

Wat heeft een ziekmelding en thuis GTST te kijken in godsnaam te maken met dit onderwerp? Het gaat er okm dat je de werkgever niet gaat zeggen om welke reden je ziek bent. Zeg daarbij niet dat het ok is en goed is om te doen.

Zelfde als je niet op werk komt omdat je avond ervoor tot 4uur in nacht bent gaan feesten en brak bent door de liters alcohol. Ga je waars waarschijnlijk ook niet eerlijk zeggen. En vaak hoor je als werkgever dat iemand ' gewoon' misselijk is of griep of whatever.

Zeg je de waarheid, dan krijg je waarschijnlijk een verbale of schriftelijke waarschuwing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')