abonnement Unibet Coolblue
pi_181366569
Goedemorgen,

Even ter intro: wij hebben een huis gekocht en daar moet het een en ander aan gebeuren. Om in te schatten wat we zelf wel of niet kunnen doen wil ik hier graag wat vragen stellen. Wij zijn allebei onervaren klussers. Als jullie daar rekening mee willen houden qua gebruik van technische termen dan ben ik daar heel blij mee :).

We willen een muurtje uit de woonkamer breken (niet dragend) waar de thermostaat van de CV op zit en een stopcontact. Wat thermostaat betreft willen we een draadloze thermostaat gaan aanschaffen zodat we de leidingen niet hoeven te verleggen en het stopcontact willen we laten vervallen. Hoe moeten we deze draden wegwerken?

Alvast bedankt!
pi_181366731
De thermostaat kun je terug trekken of afknippen, dan smeer je de buis gewoon af bij het plafond ofzo.

Idem voor de elektra. Meestal komt dat vanuit een centraaldoos bij een lamp o.i.d. en is het verstandig de hele draad gewoon uit de buis te trekken.

De bedrading komt altijd ergens vandaan. Na het breken zul je toch je muur, vloer en plafond moeten herstellen. Daar ergens komen je draden en buizen vandaan.
Laat die handjes wapperen!
pi_181366861
@ Gieliovd Bedankt voor de reactie. Er zijn dus geen verdere regels o.i.d waar we ons aan moeten houden bij het wegwerken er van?
pi_181368000
Nee, gezond verstand gebruiken en electra draden altijd bij de bron weghalen , zoals hierboven ook al gezegd ze gaan vast ergens naar een centraal dood waar je ze uit de lasdop of -klem kan halen.

Mocht je de bron niet kunnen vinden dan niet de electra draden los in de leiding laten zitten, op den duur geeft dat problemen en moet je de muur mogelijk weer open halen. Dan zou ik een inbouw doos plaatsen met of een stopcontact of anders een blindplaat ervoor, zodat het bereikbaar blijft.
pi_181372192
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:20 schreef koentjuh18 het volgende:

Mocht je de bron niet kunnen vinden dan niet de electra draden los in de leiding laten zitten, op den duur geeft dat problemen en moet je de muur mogelijk weer open halen. Dan zou ik een inbouw doos plaatsen met of een stopcontact of anders een blindplaat ervoor, zodat het bereikbaar blijft.
Dat gaat niet lukken aangezien die hele muur gaat verdwijnen, kabels verwijderen is dus de beste optie.
  Moderator woensdag 22 augustus 2018 @ 17:13:40 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181375864
Het verwijderen van de gehele bekabeling heeft wel de voorkeur. Deze komt of uit de centraaldoos in het plafond of vanuit de vloer; of uit een andere inbouwdoos ergens in die wand.
pi_181588072
Doe in ieder geval niet wat mijn vorige bewoners hebben gedaan en alle inbouwdozen (ook thermostaat, maar ook een lichtschakelaar en een lasdoos voor een lichtpunt) achter steenstrips wegwerken en dan gewoon wat huishoudkabel uit de muur laten steken met een kroonsteentje. }:|

Ik heb deze troep in de hal (en heel veel andere elektrablunders elders) al hersteld, maar de punten in de woonkamer moet ik nog een keer gaan repareren. Ik weet alleen niet waar alles zit en ik heb me weinig gemotiveerd gevoeld een mooi gestuukte en geverfde muur op willekeurige plekken open te boren in een poging de centraaldozen te vinden. Ooit... :X
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')