Hangt mede van de ondergrond (huidig) af: zand/veen/klei?quote:Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.
Onze vraag is of dit gevolgen kan hebben voor de fundering van ons huis en dat van de buren. Moeten we eerst nog een constructeur naar de vloer en fundering laten kijken? Is er kans op eventuele verzakking/scheurvorming? De aannemer zegt dat dit gewoon kan, maar onze buurman is bang dat de fundering wordt aangetast als er zoveel massa gestort wordt en als de houten balken worden verwijderd.
https://www.omgevingsweb.(...)r-vergunningplichtigquote:Op zondag 19 augustus 2018 11:54 schreef boertje125 het volgende:
Volgens de regels is dit een vergunningsplichtige constructieve wijziging van je woning.
je moet dus een wabo vergunning moet aanvragen.
Nog een kleine aanvulling: de nieuwe vloer los van de bestaande muren storten, door een cm dikke piepschuim laag rondom verticaal te plaatsen tegen de muren. Uitzetten t.g.v. de VV heeft dan geen invloed op de murenquote:Op zondag 19 augustus 2018 12:10 schreef jcdenboer het volgende:
Dit is niet vergunnings plichtig. Ik heb de houten vloer ook vervangen door beton. Na controle van de gemeente bleek ook dat er geen vergunning vereist is. Ik heb de vloerverwarming ook in het zandcement gelegd. De betonvloer hoeft niet heel dik te zijn. Je hebt ook speciaal beton met versterkende vezels waardoor het lichter en sterker is.
Ik zou het gewoon doen.
De warmte trekt toch ook in het beton.quote:Op zondag 19 augustus 2018 15:48 schreef Gieliovd het volgende:
Tenzij je je VV niet in je beton legt maar in je dekvloer. Anders sowieso uitzetting compenseren met randstrook.
Goeie aanvulling, vergeten te melden.quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog een kleine aanvulling: de nieuwe vloer los van de bestaande muren storten, door een cm dikke piepschuim laag rondom verticaal te plaatsen tegen de muren. Uitzetten t.g.v. de VV heeft dan geen invloed op de muren
Stel je giet beton tegen de muren aan, leg je vloerverwarming in. In de winter ga je stoken, vloer zet uit en drukt de muren naar buiten.quote:Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer en kruipruimte volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.
Onze vraag is of dit gevolgen kan hebben voor de fundering van ons huis en dat van de buren. Moeten we eerst nog een constructeur naar de vloer en fundering laten kijken? Is er kans op eventuele verzakking/scheurvorming? De aannemer zegt dat dit gewoon kan, maar onze buurman is bang dat de fundering wordt aangetast als er zoveel massa gestort wordt en als de houten balken worden verwijderd.
quote:Op zondag 19 augustus 2018 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel je giet beton tegen de muren aan, leg je vloerverwarming in. In de winter ga je stoken, vloer zet uit en drukt de muren naar buiten.
Begrijp je nu waarom je er een bouwkundige naar moet laten kijken?
quote:Op zondag 19 augustus 2018 13:23 schreef blomke het volgende:
Nog een kleine aanvulling: de nieuwe vloer los van de bestaande muren storten, door een cm dikke piepschuim laag rondom verticaal te plaatsen tegen de muren. Uitzetten t.g.v. de VV heeft dan geen invloed op de muren
En dan leg je een ultradunne, versterkte betonnenvloer ind e fundering, en dan? Hoge stoelpoten?quote:Op zondag 19 augustus 2018 12:10 schreef jcdenboer het volgende:
Dit is niet vergunnings plichtig. Ik heb de houten vloer ook vervangen door beton. Na controle van de gemeente bleek ook dat er geen vergunning vereist is. Ik heb de vloerverwarming ook in het zandcement gelegd. De betonvloer hoeft niet heel dik te zijn. Je hebt ook speciaal beton met versterkende vezels waardoor het lichter en sterker is.
Ik zou het gewoon doen.
Je gaat jouw kruipruimte vullen met zand en de kruipruimte van je buurman blijft gehandhaafd begrijp ik.quote:Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer en kruipruimte volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.
Mea clysterem eluendus 11quote:
Bij grote lengtes kun je een dilatatie voeg toepassen. Dit heb ik toegepast bij de overgang van oude gedeelte woning en nieuwe aanbouw. Maar bij kleine lengtes zou ik me hier niet zoveel zorgen over maken.quote:Op woensdag 22 augustus 2018 08:50 schreef Gieliovd het volgende:
Dat klinkt precies zoals ik in gedachten had en eerder schreef, goed te zien dat dat daadwerkelijk zo gedaan wordt.
Hoe kijk jij dan tegen die toegevoegde massa aan die aan je fundering trekt omdat je beton hier tegenaan ligt?
Waarom zou je een verrotte balk krijgen?quote:Op woensdag 22 augustus 2018 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
IK heb dit ook zelf gedaan en dat ging prima.
Hou wel rekening mee dat de vocht uit de grond ergens heen moet en je bakstenen muren wellicht als spons gaan werken hierdoor.
Iets wat je nooit moet doen is de houten balken laten zitten en daar met lewis platen er een beton vloer op leggen, maar dat doe je gelukkig ook niet. Lat je ook niet ompraten dat dit beter is. sommige aannemers doen dit namelijk.
Het is heel simpel waarom dit het allerslechtste idee is, namelijk hoe moet je een verrotte balk repareren in de toekomst....
Vochtquote:Op woensdag 22 augustus 2018 20:36 schreef Erik het volgende:
[..]
Waarom zou je een verrotte balk krijgen?
Ja dat snap ik. Maar dat pak je toch aan, zodat je balken niet gaan rotten? Iedere kruipruimte moet geventileerd worden waardoor je geen last van vocht zou moeten hebben.quote:
omdat dat gangbaar is na verloop van tijd. In sommige omstandigheden duurt het wat langer dan in andere omstandigheden.quote:Op woensdag 22 augustus 2018 20:36 schreef Erik het volgende:
[..]
Waarom zou je een verrotte balk krijgen?
hoeveel mensen ken jij die hun kruipruimte inspecteren?quote:Op woensdag 22 augustus 2018 20:51 schreef Erik het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar dat pak je toch aan, zodat je balken niet gaan rotten? Iedere kruipruimte moet geventileerd worden waardoor je geen last van vocht zou moeten hebben.
Als je structureel last hebt van een vochtige kruipruimte zou ik sowieso iets verzinnen om geen rotte balken te krijgen.
Wel beetje afhankelijk van je locatie maar hier in Utrecht komt dat zeker voor. Wat det betreft is beton ook een structureel goede oplossing.quote:Op donderdag 23 augustus 2018 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
omdat dat gangbaar is na verloop van tijd. In sommige omstandigheden duurt het wat langer dan in andere omstandigheden.
Heb jij inmiddels een sluitend antwoord? Wij gaan onze jaren 30 woning in Alkmaar ook verbouwen. Ik zit ook te denken om de houten balken te verwijderen en schuimbeton te storten in de kruipruimte in combinatie met een anhydriet afdekvloer en vloerverwarming.quote:Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Schuimbetonlaag komt dus op zand? Zand kan een hoop hebben qua draagkracht.quote:Op vrijdag 21 december 2018 09:40 schreef Jamesco het volgende:
Heb jij inmiddels een sluitend antwoord? Wij gaan onze jaren 30 woning in Alkmaar ook verbouwen. Ik zit ook te denken om de houten balken te verwijderen en schuimbeton te storten in de kruipruimte in combinatie met een anhydriet afdekvloer en vloerverwarming.
Ik vraag me ook af of dit invloed heeft op de fundering en of het schuimbeton van 500kg/m3 niet te zwaar is voor de ondergrond (op staal gefundeerd).
Ja, dat klopt. Dit staat in het bouwkundig rapport:quote:Op vrijdag 21 december 2018 09:45 schreef blomke het volgende:
Schuimbetonlaag komt dus op zand? Zand kan een hoop hebben qua draagkracht.
Nou, daar weet ik alles van…..quote:Op vrijdag 21 december 2018 09:55 schreef Jamesco het volgende:
Algemeen bekend is dat bij woningen welke op 'staal' zijn gefundeerd meer risico is op een verzakking, zetting of scheurvorming in het metselwerk. Dit kan komen door wijzigingen in de bodemstructuur in de nabije omgeving.
Ervaring met verzakking?quote:Op vrijdag 21 december 2018 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, daar weet ik alles van…... Zand in Noord Holland….
Ja, in de NH duinen….quote:
Best wel! Je huis staat toch ook al 90 jaarquote:Op vrijdag 21 december 2018 10:11 schreef Jamesco het volgende:
Maar schuimbeton en zand gaan dus opzich wel goed samen?
was dat voor of na je vochtprobleem?quote:Op maandag 24 december 2018 07:30 schreef FranticDJ het volgende:
Ik had betonnen balken met een houten ligger erin mee gestort. Dat is nat geworden, is gaan werken en heeft de betonnen balken gesloopt/aan de betonrot geholpen. Mijn balken lagen opgelegd op ‘muurtjes’ naast de fundering. De aannemer heeft rondomrond 3cm PIR gelegd en op het zandbed 20cm PIR. Daar is beton op gestort. Daar boven op is een zandcement vloer gekomen, met wederom rond rond 1cm PIR tape. Zie mijn topic voor pics.
Bij wet?quote:Op maandag 24 december 2018 07:51 schreef Sorella het volgende:
Volgens mij is het nu trouwens verboden om een kruipruimte vol te storten…..
Na, zoals gezegd. Zie topic.quote:Op maandag 24 december 2018 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
was dat voor of na je vochtprobleem?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |