abonnement Unibet Coolblue
pi_181292873
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer en kruipruimte volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.

Onze vraag is of dit gevolgen kan hebben voor de fundering van ons huis en dat van de buren. Moeten we eerst nog een constructeur naar de vloer en fundering laten kijken? Is er kans op eventuele verzakking/scheurvorming? De aannemer zegt dat dit gewoon kan, maar onze buurman is bang dat de fundering wordt aangetast als er zoveel massa gestort wordt en als de houten balken worden verwijderd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Knubben83 op 19-08-2018 09:59:08 ]
pi_181292988
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.

Onze vraag is of dit gevolgen kan hebben voor de fundering van ons huis en dat van de buren. Moeten we eerst nog een constructeur naar de vloer en fundering laten kijken? Is er kans op eventuele verzakking/scheurvorming? De aannemer zegt dat dit gewoon kan, maar onze buurman is bang dat de fundering wordt aangetast als er zoveel massa gestort wordt en als de houten balken worden verwijderd.
Hangt mede van de ondergrond (huidig) af: zand/veen/klei?

Verder begrijp ik dat de nieuwe vloer dus niet op de bestaande muren komt te rusten?

Anyway, ik (als DHZ-er) zou er zeker een deskundig/bouwkundige naar laten kijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181293154
De ondergrond is zand.

En het gaat alleen om de ondervloer van de woonkamer. De ondervloer in de uitbouw (aan de woonkamer) en gang blijven wel in tact. Dus de nieuwe ondervloer komt denk ik wel deels tegen bestaande muren te rusten. De kruipruimte willen we ook volstorten. Zijn er niet zeker over of dit dus gevolgen heeft voor de constructie.
pi_181294089
Zo veel mogelijk isoleren, zo min mogelijk massa toevoegen. Verder op zand is de bodem waarschijnlijk zeer draagkrachtig dus loopt dat wel los.

Vloerverwarming zou ik in een zwevende geïsoleerde dekvloer doen en daar je gietvloer op.

Het beton kan dan koud tegen je buitenmuren en dus tegen je fundering, je dekvloer wordt rondom en onder ontkoppeld en gaat zelfstandig werken met je verwarming.

Door je lage thermische massa is je verwarming veel reactiever. Er zijn ook volksstammen die gaan voor zo veel mogelijk thermische massa en dus wel het hele beton mee willen verwarmen.

Dus ja keuzes te over.
Laat die handjes wapperen!
pi_181295235
Volgens de regels is dit een vergunningsplichtige constructieve wijziging van je woning.
je moet dus een wabo vergunning moet aanvragen.

Omdat de muur ook van de buren is lijkt mij het verstandigste dit ook te doen.
niet is zo vervelend dan halverwege een bouwstop opgelegd te krijgen.

voor die vergunning heb je vanzelfsprekend ook stukken van een constructeur nodig
pi_181295404
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 11:54 schreef boertje125 het volgende:
Volgens de regels is dit een vergunningsplichtige constructieve wijziging van je woning.
je moet dus een wabo vergunning moet aanvragen.
https://www.omgevingsweb.(...)r-vergunningplichtig
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181295505
Dit is niet vergunnings plichtig. Ik heb de houten vloer ook vervangen door beton. Na controle van de gemeente bleek ook dat er geen vergunning vereist is. Ik heb de vloerverwarming ook in het zandcement gelegd. De betonvloer hoeft niet heel dik te zijn. Je hebt ook speciaal beton met versterkende vezels waardoor het lichter en sterker is.

Ik zou het gewoon doen.
pi_181295782
Houten balken verwijderen kan sowieso. Een betonvloer op zand kan vaak maar niet altijd. Ik zou toch even een constructeur raadplegen. Zeker in geval van gekoppelde funderingen en hoge grondwaterstand kan dit vervelende gevolgen hebben.
pi_181296759
Schuimbeton is ook een leuke optie trouwens. Isoleert en is licht.
Laat die handjes wapperen!
pi_181296831
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 12:10 schreef jcdenboer het volgende:
Dit is niet vergunnings plichtig. Ik heb de houten vloer ook vervangen door beton. Na controle van de gemeente bleek ook dat er geen vergunning vereist is. Ik heb de vloerverwarming ook in het zandcement gelegd. De betonvloer hoeft niet heel dik te zijn. Je hebt ook speciaal beton met versterkende vezels waardoor het lichter en sterker is.

Ik zou het gewoon doen.
Nog een kleine aanvulling: de nieuwe vloer los van de bestaande muren storten, door een cm dikke piepschuim laag rondom verticaal te plaatsen tegen de muren. Uitzetten t.g.v. de VV heeft dan geen invloed op de muren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181300007
Tenzij je je VV niet in je beton legt maar in je dekvloer. Anders sowieso uitzetting compenseren met randstrook.
Laat die handjes wapperen!
pi_181300186
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 15:48 schreef Gieliovd het volgende:
Tenzij je je VV niet in je beton legt maar in je dekvloer. Anders sowieso uitzetting compenseren met randstrook.
De warmte trekt toch ook in het beton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181305958
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 13:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Nog een kleine aanvulling: de nieuwe vloer los van de bestaande muren storten, door een cm dikke piepschuim laag rondom verticaal te plaatsen tegen de muren. Uitzetten t.g.v. de VV heeft dan geen invloed op de muren
Goeie aanvulling, vergeten te melden.
pi_181306412
Dankjewel voor de tips! Gaan we bespreken met de aannemer!
  zondag 19 augustus 2018 @ 20:19:48 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181306678
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer en kruipruimte volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.

Onze vraag is of dit gevolgen kan hebben voor de fundering van ons huis en dat van de buren. Moeten we eerst nog een constructeur naar de vloer en fundering laten kijken? Is er kans op eventuele verzakking/scheurvorming? De aannemer zegt dat dit gewoon kan, maar onze buurman is bang dat de fundering wordt aangetast als er zoveel massa gestort wordt en als de houten balken worden verwijderd.
Stel je giet beton tegen de muren aan, leg je vloerverwarming in. In de winter ga je stoken, vloer zet uit en drukt de muren naar buiten.
Begrijp je nu waarom je er een bouwkundige naar moet laten kijken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181308264
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2018 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:

Stel je giet beton tegen de muren aan, leg je vloerverwarming in. In de winter ga je stoken, vloer zet uit en drukt de muren naar buiten.
Begrijp je nu waarom je er een bouwkundige naar moet laten kijken?
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 13:23 schreef blomke het volgende:
Nog een kleine aanvulling: de nieuwe vloer los van de bestaande muren storten, door een cm dikke piepschuim laag rondom verticaal te plaatsen tegen de muren. Uitzetten t.g.v. de VV heeft dan geen invloed op de muren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:01:40 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181351843
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 12:10 schreef jcdenboer het volgende:
Dit is niet vergunnings plichtig. Ik heb de houten vloer ook vervangen door beton. Na controle van de gemeente bleek ook dat er geen vergunning vereist is. Ik heb de vloerverwarming ook in het zandcement gelegd. De betonvloer hoeft niet heel dik te zijn. Je hebt ook speciaal beton met versterkende vezels waardoor het lichter en sterker is.

Ik zou het gewoon doen.
En dan leg je een ultradunne, versterkte betonnenvloer ind e fundering, en dan? Hoge stoelpoten? ;)

Ik heb het ook gedaan, alleen gekozen voor een broodjes-balkenvloer. Veel meer isolatiewaarde dan koud op het zand :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:38:08 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181352548
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2018 09:52 schreef Knubben83 het volgende:
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een houten ondervloer. Nu willen we graag een betonvloer met vloerverwarming (en gietvloer). Daarom zijn we van plan om de houten ondervloer eruit te halen (incl houten balkkoppen). Daarna zal de aannemer de vloer en kruipruimte volstorten met zand, isolatie, cement en vloerverwarming en dekvloer aanbrengen.

Onze vraag is of dit gevolgen kan hebben voor de fundering van ons huis en dat van de buren. Moeten we eerst nog een constructeur naar de vloer en fundering laten kijken? Is er kans op eventuele verzakking/scheurvorming? De aannemer zegt dat dit gewoon kan, maar onze buurman is bang dat de fundering wordt aangetast als er zoveel massa gestort wordt en als de houten balken worden verwijderd.
Je gaat jouw kruipruimte vullen met zand en de kruipruimte van je buurman blijft gehandhaafd begrijp ik.

De fundering gaat juist lichter belast worden, want nu draagt het jouw houten vloer en straks ligt de betonnen vloer op zand en draagt je fundering die vloer dus niet meer.

Houd er rekening mee dat je horizontale gronddruk gaat krijgen op de muur tussen jullie kruipruimtes. Die grond onder jouw nieuwe betonvloer wil namelijk afschuiven. Hoe diep is die kruipruimte? Bij een echte berging zou je dit zeker moeten laten bekijken door een constructeur. Hier denk ik dat het meevalt bij een kruipruimte.

Je moet wel die nieuwe vloer goed loshouden van je fundering, anders gaat ie inderdaad dragen op je bestaande fundering en kun je fundatieschade krijgen en als je de schade van je buurman mag gaan repareren dan wordt dat een dure grap.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:42:10 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181352633
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]


[..]

Mea clysterem eluendus 11

Mea maxima, maxima clysterem eluendus 11
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181365035
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan en heb de volgende opbouw gehanteerd:

Kruipruimte volgestort met korrelmix
3cm ophoogzand om vloer volledig vlak te maken
Dit geheel goed aanwateren/trillen indien nodig.
5cm EPS isolatie op de vloer gelegd
12cm beton gestort incl. wapening (status nu)
8cm Pir isolatieplaat
vloerverwarming H-H 10cm incl randisolatie tegen de muur
5cm afwerkvloer

Op deze manier ligt je vloerverwarmingsgedeelte volledig in een geisoleerde dekvloer en hoef je minder massa te verwarmen wat de reactietijd ten goede komt (mijn voorkeur)
pi_181365258
Dat klinkt precies zoals ik in gedachten had en eerder schreef, goed te zien dat dat daadwerkelijk zo gedaan wordt.

Hoe kijk jij dan tegen die toegevoegde massa aan die aan je fundering trekt omdat je beton hier tegenaan ligt?
Laat die handjes wapperen!
pi_181365623
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:50 schreef Gieliovd het volgende:
Dat klinkt precies zoals ik in gedachten had en eerder schreef, goed te zien dat dat daadwerkelijk zo gedaan wordt.

Hoe kijk jij dan tegen die toegevoegde massa aan die aan je fundering trekt omdat je beton hier tegenaan ligt?
Bij grote lengtes kun je een dilatatie voeg toepassen. Dit heb ik toegepast bij de overgang van oude gedeelte woning en nieuwe aanbouw. Maar bij kleine lengtes zou ik me hier niet zoveel zorgen over maken.

Beton heeft een uitzettingscoëfficiënt van 12 x 10^6 M per ˚C. In de praktijk is dit dus bij 20 graden temp verschil een uitzetting van 0.24mm per meter.
pi_181368111
Ik wil je topic niet kapen maar heb wel even een vraag tussendoor:
Heb je ook onderzocht wat dit aan extra energiebesparing oplevert?

Wij hebben ook een jaren 30 woning gekocht waarvan de vloer nog goed was en een mooie eikenhouten vloer heeft. We hebben ervoor gekozen om deze te laten liggen en eerst andere besparende maatregelen te nemen zoals spouw, glas en dak. Ik begin er aan te twijfelen of dat wel verstandig is geweest. (Nu is het te laat overigens, vloer is geschuurd en we hebben 2 nieuwe radiatoren opgehangen. Dus dat zou zonde zijn.)
pi_181368975
IK heb dit ook zelf gedaan en dat ging prima.
Hou wel rekening mee dat de vocht uit de grond ergens heen moet en je bakstenen muren wellicht als spons gaan werken hierdoor.

Iets wat je nooit moet doen is de houten balken laten zitten en daar met lewis platen er een beton vloer op leggen, maar dat doe je gelukkig ook niet. Lat je ook niet ompraten dat dit beter is. sommige aannemers doen dit namelijk.
Het is heel simpel waarom dit het allerslechtste idee is, namelijk hoe moet je een verrotte balk repareren in de toekomst....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181380636
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
IK heb dit ook zelf gedaan en dat ging prima.
Hou wel rekening mee dat de vocht uit de grond ergens heen moet en je bakstenen muren wellicht als spons gaan werken hierdoor.

Iets wat je nooit moet doen is de houten balken laten zitten en daar met lewis platen er een beton vloer op leggen, maar dat doe je gelukkig ook niet. Lat je ook niet ompraten dat dit beter is. sommige aannemers doen dit namelijk.
Het is heel simpel waarom dit het allerslechtste idee is, namelijk hoe moet je een verrotte balk repareren in de toekomst....
Waarom zou je een verrotte balk krijgen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')