Dan ook nog maar even mijn mening over FNC... Ik ben het met verschillende partijen eens.
Het is vervelend dat FNC nog steeds niet standaard de cijfers van 2017 publiceert. Echter is dat voor mij direct het signaal dat een bedrijf een extra risico is omdat het de cijfers niet op orde heeft. Voor mij dus geen investering. In plaats van naar FNC wijzen, gebruik ik dit als kennis om risico te mijden.
Daarbij is het een bedrijfsvoering van FNC om op deze manier de projecten te beoordelen. Dat is hun keuze en voor ons een gevalletje take it or leave it. Waarom ga ik wel naar de AH en niet naar de Jumbo? Omdat ik de jumbo een verschrikkelijke winkel vindt (aanbiedingen die geen aanbiedingen zijn, beweren dat je de goedkoopste bent, maar wel onder jouw eigen voorwaarden, verschrikkelijke winkelinrichting en zo verder). Daar kan ik over klagen, maar het is bedrijfsvoering, dus dat gaan ze echt niet veranderen. Zo is het ook bij FNC. Als het je niet bevalt ga je toch lekker naar de concurrent. Je hoeft niet via hen te investeren.
Dan de afhandeling van laatbetalers vind ik erg goed en krachtig opgezet. Ook de uitvoering ervan waardeer ik. Standaard elke maand een kort berichtje hoe het ervoor staat. Weliswaar valt er op de inhoud soms aan te merken dat het niet veel zegt, maar er is in ieder geval een berichtje.
Het beoordelingssysteem van FNC kan ik ook waarderen. Hoewel het niet echt een uitgebreide pitch is, heeft het systeem zich wel al bewezen en leert het nog steeds bij. Op basis van variabelen komt er een risico uit. Dat is puur gebaseerd op feiten. Juist doordat een computer al die feiten bekijkt, gebruikt en mee laat wegen, wordt daar een onafhankelijk oordeel aan gehangen. Op die tweeduizend leningen vind ik dat er nog relatief weinig defaults zijn. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de leeftijd van het platform, maar tot nu toe doen ze het echt niet slecht.
Na deze positieve comments moet ik toch ook zeggen dat ik recent al mijn investeringen heb teruggetrokken. Ik was het namelijk zat. Keer op keer gingen dingen fout. Juist als FinTech bedrijf vind is het heel belangrijk dat je IT op orde is. Dat houdt in op tijd betalen, een correct dashboard en zo verder. Het feit dat er in de afgelopen maanden zoveel is misgegaan vind ik veel erger en zorgwekkender dan de bedrijfsvoering waar wij het dan wel of niet mee eens zijn. Het ging behoorlijk mis met bijvoorbeeld de Cashback actie. Ook hadden ze bijvoorbeeld voor zichzelf de deadline gesteld dat er op de 15e een update zou komen over de betalingsachterstanden. Dat zou de 16e worden omdat het anders op een zondag moest, maar ook die deadline hebben ze niet gehaald.
In de nieuwsbrief is trots aangekondigd dat men projecten af ging schrijven bij een vertraagde betalen van meer dan 90 dagen. Heel leuk, maar doe dat dan ook. Ik heb een project met een vertraging van 217 dagen en die is nog niet afgeboekt. Dat moet dan handmatig gebeuren, is moeilijk en de IT-ers hebben geen tijd. Sorry, maar het systeem waar ze dus op bouwen heeft gebreken.
Voor mij staat het bij FNC dus ook even op pauze. Niet zozeer vanwege keuze's die zij maken waar ik het niet mee eens ben, maar omdat het systeem momenteel niet goed werkt. Heel vervelend, omdat ik wel veel projecten meepakte bij FNC. Helaas is het nou eenmaal niet anders en maak ik er weer het beste van. Met regelmaat even contact met FNC zelf om eens te horen hoe het ermee staat en hoe ze over dingen denken. Ik ben het zeker niet altijd met ze eens, maar ik maak mij meer zorgen om de problemen in de systemen dan om de strategie die ze aanhouden.