abonnement Unibet Coolblue
pi_180754525
Hallo,

Ik heb een mooie massief eiken houten vloer op de kop kunnen tikken, helaas heeft deze bij het lossen 20mm regen gehad. Alle planken zijn doorweekt.

Wat nu? Het liefst had ik hem volgende week willen leggen, is dit nog mogelijk?

Ik heb alle planken nu luchtig gestapeld, zou ik ze juist rustig laten drogen, of misschien forceren met een kacheltje?

Hoe lang duurt het voordat het hout echt goed droog is? Is dit in een paar dagen, of moet ik eerder rekenen in weken/maanden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

pi_180755145
Niet met een kachel :D trekt alles krom
Ik zwaai naar dieren.
pi_180756012
3 weken of mssch langer, niet in de zon drogen ; ik zou ze plat en vlak stapelen, lucht circulatie er doorheen, zwaar gewicht er bovenop ;
pi_180756037
Wat een tegenvaller zeg.
-nee-
pi_180756095
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 22:13 schreef Nald het volgende:
Hallo,

Ik heb een mooie massief eiken houten vloer op de kop kunnen tikken, helaas heeft deze bij het lossen 20mm regen gehad. Alle planken zijn doorweekt.

Wat nu? Het liefst had ik hem volgende week willen leggen, is dit nog mogelijk?

Ik heb alle planken nu luchtig gestapeld, zou ik ze juist rustig laten drogen, of misschien forceren met een kacheltje?

Hoe lang duurt het voordat het hout echt goed droog is? Is dit in een paar dagen, of moet ik eerder rekenen in weken/maanden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ afbeelding ]
niet vertikaal zetten, dan kunnen ze krom trekken - plat leggen met veel lucht ertussen
pi_180756518
Koop voor 2 tientjes een vochtmeter. Vocht trekt niet zo snel in hout.
pi_180792561
horizontaal opslaan in een schaduw. Niks extern verwarmen.
Na ongeveer 3 weken met een vochtmeter meten hoe nat het nog is. Bij meer dan 5% nog wat langer wachten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180793816
Hout vlak leggen met latten er tussen. Haal maar snel een lading panlatten.

Panlatten hoh 40cm op de grond leggen, vloerplanken er op, wederom panlatten hoh40cm, volgende laag vloerplanken enzovoorts.

Bij voorkeur bovenop nog het nodig gewicht plaatsen, om ook kromtrekken van de bovenste planken te voorkomen. En uiteraard zorgen voor een vlakke ondergrond, anders wordt alles net zo "vlak" als de ondergrond.
  Moderator zaterdag 28 juli 2018 @ 19:19:50 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_180797142
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Hout vlak leggen met latten er tussen. Haal maar snel een lading panlatten.

Panlatten hoh 40cm op de grond leggen, vloerplanken er op, wederom panlatten hoh40cm, volgende laag vloerplanken enzovoorts.

Bij voorkeur bovenop nog het nodig gewicht plaatsen, om ook kromtrekken van de bovenste planken te voorkomen. En uiteraard zorgen voor een vlakke ondergrond, anders wordt alles net zo "vlak" als de ondergrond.
Dat lijkt mij een goed advies ^O^ :)
pi_180809942
Top, iedereen bedankt voor de tips!

Ook maar eens een diepte-investering doen in een vochtmeter.
pi_180867478
kost geen drol een vochtmeter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')