abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180529452
Ik heb de volgende situatie in huis:

In mijn washok bevindt zich een waterleiding met kraantje voor mijn wasmachine. Aan de bovenkant van het washok is het stucwerk een beetje opengelaten, waardoor er een gat aanwezig is door de schoorsteen naar m'n dak. Hier wil ik graag een waterleiding doorheen trekken, zodat ik op m'n dak een kraantje kan installeren (beschik over een dakterras).

Aangezien ik al een kraantje van mijn wasmachine heb, lijkt het me het meest eenvoudig om hier een splitsing op te zetten en deze door te trekken naar boven. Vervolgens boven door de schoorsteen boren zodat ik het volgende krijg:

Klik

Hiervoor moet ik echter wel door m'n schoorsteen boren (opzich geen probleem) maar hoofdzakelijk vraag ik mij af of ik hier wel een goede leiding voor neer kan leggen, aangezien ik het liefst dus vanaf m'n washok al een flexibele tuinslag achtige oplossing pak. Daarom kwam ik volgende tegen
Klik
Als ik deze constructie omdraai (leiding komt eerder van boven, aangezien daar al een gat van de schoorsteen zit) is het wellicht eenvoudiger te realiseren.

Nu ben ik uiteraard op zoek naar jullie input wat handig is.

Voor de volledigheid nog een tekening (heel amateuristisch, i know) van de situatie:

Klik
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_180529633
De leiding op je plaatje is tyleenslang. Op zich kan dat wel maar het is niet zo netjes. Je hebt flexibele leidingsystemen tegenwoordig van alupex. Maak eens een foto van je kraan in je washok? Dan kunnen we zien hoe je de aftakking het beste kan maken.

Houd ook rekening met het feit dat je de leiding wil kunnen aftappen met vorst. Heel officieel moet er ook een keerklep tussen.
pi_180529902
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 08:24 schreef draadstalig het volgende:

In mijn washok bevindt zich een waterleiding met kraantje voor mijn wasmachine. Aan de bovenkant van het washok is het stucwerk een beetje opengelaten, waardoor er een gat aanwezig is door de schoorsteen naar m'n dak. Hier wil ik graag een waterleiding doorheen trekken, zodat ik op m'n dak een kraantje kan installeren (beschik over een dakterras).

Aangezien ik al een kraantje van mijn wasmachine heb, lijkt het me het meest eenvoudig om hier een splitsing op te zetten en deze door te trekken naar boven. Vervolgens boven door de schoorsteen boren zodat ik het volgende krijg:

Klik

Punt is, dat je 2 plaatjes 2 verschillende kraantypes tonen. De eerste kraan is een buitenkraan die je van binnenuit aansluit op de slang (dus inwendig in je schoorsteen) en daar ook kan afsluiten en aftappen bij vorst.

Bij de tweede zit de aansluiting e.d. 100% buiten en moet je je slang buitenom leiden.

Je moet dus eerst een keuze maken uit het soort kraan en je slangloop daarop aanpassen.

Bij beide types, kan je je afsluit - & aftappunt bij de splitsing bij de wasmachine maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 17-07-2018 09:26:06 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 juli 2018 @ 09:05:16 #4
545 dop
:copyright: dop
pi_180530011
Tyleen heeft als grote voordeel dat het niet stuk gaat bij vorst.
Als je een koperen leiding niet aftapt scheurt hij.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_180538569
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 08:34 schreef tux87 het volgende:
De leiding op je plaatje is tyleenslang. Op zich kan dat wel maar het is niet zo netjes. Je hebt flexibele leidingsystemen tegenwoordig van alupex. Maak eens een foto van je kraan in je washok? Dan kunnen we zien hoe je de aftakking het beste kan maken.

Houd ook rekening met het feit dat je de leiding wil kunnen aftappen met vorst. Heel officieel moet er ook een keerklep tussen.
Zal ik dadelijk uploaden, maar ziet er in elk geval zo uit KLIK

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is, dat je 2 plaatjes 2 verschillende kraantypes tonen. De eerste kraan is een buitenkraan die je van binnenuit aansluit op de slang (dus inwendig in je schoorsteen) en daar ook kan afsluiten en aftappen bij vorst.

Bij de tweede zit de aansluiting e.d. 100% buiten en moet je je slang buitenom leiden.

Je moet dus eerst een keuze maken uit het soort kraan en je slangloop daarop aanpassen.

Bij beide types, kan je je afsluit - & aftappunt bij de splitsing bij de wasmachine maken.
Ja dat klopt wel. Ik kan op allebei de manieren het aansluiten. Zit er alleen even mee wat de meest mooie manier is en dan denk ik toch niet de buitenom leiding, maar er doorheen. Vind dit alleen wel een gedoe dus misschien een beetje overdreven moeilijk als het makkelijk kan.
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_180538832
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 16:21 schreef draadstalig het volgende:
Ja dat klopt wel. Ik kan op allebei de manieren het aansluiten. Zit er alleen even mee wat de meest mooie manier is en dan denk ik toch niet de buitenom leiding, maar er doorheen. Vind dit alleen wel een gedoe dus misschien een beetje overdreven moeilijk als het makkelijk kan.
Dus met tyleenslang over de rand van de schoorsteen en dan naar beneden? DA's toch geen porem?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180541963
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus met tyleenslang over de rand van de schoorsteen en dan naar beneden? DA's toch geen porem?
Haha nee je hebt gelijkt.... Oké doorheen dus. Maar wat gebruik ik hier precies voor dan?

Kraantje in het washok zie er als volgt uit
pi_180542568
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 18:28 schreef draadstalig het volgende:

Haha nee je hebt gelijkt.... Oké doorheen dus. Maar wat gebruik ik hier precies voor dan?

Op je foto lijkt't uponor/alupex of zo.
  Moderator dinsdag 17 juli 2018 @ 20:01:06 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_180546907
Maak maar een goede foto van de beschrijving die op de slang is geprint,
Ik denk iets van een HEP2O t-stuk te zien:

Maar helemaal zeker ben ik niet, dus vandaag de vraag om de gegevens van de slang.
Die muurplaat is trouwens niet gebeugeld?

Als je die vorstvrije kraan wilt gebruiken moet je wel in de schoorsteen kunnen om deze aan te sluiten, aan de achterkant komt een speciale kniekoppeling waar je de nieuwe leiding op aansluit.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_180553229
Nee sorry, dit is m'n wasmachine die erop aangesloten is. het betreft nu zo een kraan naast m'n wasmachine: KLIK.

Ik wil dus zo'n een koppelstuk erop zetten: Klik

waarbij 1 aangesloten wordt om m'n wasmachine en één naar boven voor op m'n schoorsteen (welke uiteraard niet gebruikt wordt). Met welke type leiding trek ik dit nu dus door, wat meteen door m'n schoorsteen kan, zodat ik voor de 'nette' oplossing kan gaan?
  woensdag 18 juli 2018 @ 10:35:05 #12
545 dop
:copyright: dop
pi_180553593
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 10:06 schreef draadstalig het volgende:
Nee sorry, dit is m'n wasmachine die erop aangesloten is. het betreft nu zo een kraan naast m'n wasmachine: KLIK.

Ik wil dus zo'n een koppelstuk erop zetten: Klik

waarbij 1 aangesloten wordt om m'n wasmachine en één naar boven voor op m'n schoorsteen (welke uiteraard niet gebruikt wordt). Met welke type leiding trek ik dit nu dus door, wat meteen door m'n schoorsteen kan, zodat ik voor de 'nette' oplossing kan gaan?
ik zou toch kiezen voor een T-stuk op de koperen leiding.
Dat kan gewoon met knelkoppeling.
Daar achter kun je kiezen voor een tyleen koppeling of verder met koper.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_180555270
Ja gaat binnen geen Gardena spullen toepassen dat is voor buiten. Je probeert een vaste aansluiting te maken dus dat moet ook netjes.

Je zult dus moeten achterhalen wat hierboven gevraagd is en daarop voortborduren.

Zelfde leiding, deugdelijke koppelingen, netjes beugelen, etc.

Dan boven bij je schoorsteen maak je een buitenkraan, waarschijnlijk mg laten met een muurplaat omdat je toch binnen zult moeten aftappen in de winter vanwege vorst.

Binnen komt dus een aftapkraan in je leiding.

Iedere andere oplossing is echt beunwerk.

Je huisinstallatie aanpassen is toch wat anders dan een tuinslang over een muurtje gooien en je plantjes water geven hoor...
Laat die handjes wapperen!
pi_180556672
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 10:35 schreef dop het volgende:

[..]

ik zou toch kiezen voor een T-stuk op de koperen leiding.
Dat kan gewoon met knelkoppeling.
Daar achter kun je kiezen voor een tyleen koppeling of verder met koper.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 12:08 schreef Gieliovd het volgende:
Ja gaat binnen geen Gardena spullen toepassen dat is voor buiten. Je probeert een vaste aansluiting te maken dus dat moet ook netjes.

Je zult dus moeten achterhalen wat hierboven gevraagd is en daarop voortborduren.

Zelfde leiding, deugdelijke koppelingen, netjes beugelen, etc.

Dan boven bij je schoorsteen maak je een buitenkraan, waarschijnlijk mg laten met een muurplaat omdat je toch binnen zult moeten aftappen in de winter vanwege vorst.

Binnen komt dus een aftapkraan in je leiding.

Iedere andere oplossing is echt beunwerk.

Je huisinstallatie aanpassen is toch wat anders dan een tuinslang over een muurtje gooien en je plantjes water geven hoor...
Jullie hebben gelijk. Zal afzien van de `tussenoplossing`. Dit is toch korte termijn gedachte dus schiet ook niet op.

Ik kom er alleen echt niet uit welke materialen ik hier nu precies voor moet hebben.
Hoe ik het zie, maar corrigeer graag±

1, Ik begin met een T stuk op mijn waterleiding beneden. Daarbij laat ik het kraantje beneden het liefst wat het is en sluit ik daar een T-stuk op: https://www.google.nl/sea(...)ceid=chrome&ie=UTF-8

Geen idee of dit kan?

2. Vervolgens (wasmachine uiteraard aansluiten) een flexibele slang doortrekken naar boven

(https://www.google.nl/sea(...)=6281857479010313764
Zoiets?)

3. Boven een gaatje maken in de muur en hier de slang doorheen trekken

4. Het waterkraantje aansluiten

Kwam overigens dit nog tegen. Weet niet of dit wellicht de boel makkelijker maakt?
pi_180556806
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 13:08 schreef draadstalig het volgende:
Kwam overigens dit nog tegen. Weet niet of dit wellicht de boel makkelijker maakt?
Dat is die vorstvrije kraan die van binnenaf af te tappen en af te sluiten is. Stond al in je OP.
pi_180557001
Ja maar kan ik dat beter gebruiken ipv een flexibele slang doortrekken of maakt dat niet veel uit als ik hem in de winter aftap?
pi_180557254
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 13:24 schreef draadstalig het volgende:
Ja maar kan ik dat beter gebruiken ipv een flexibele slang doortrekken of maakt dat niet veel uit als ik hem in de winter aftap?
Wat wil je nou?
pi_180557311
Mijn hemel.. schijnbaar komt het niet goed over. Weet ik veel wat ik wil. Een kraan vanaf beneden doortrekken naar boven, zodat hij uitkomt bij een kraantje tegen de muur. Help...?
pi_180557543
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 13:39 schreef draadstalig het volgende:
Weet ik veel wat ik wil. Een kraan vanaf beneden doortrekken naar boven, zodat hij uitkomt bij een kraantje tegen de muur. Help...?
1) Met 15 mm koperleiding werken en knellen of solderen als je dat laatste machtig bent en de equipment hebt.
2) Bij de wasmachine een T plaatsen, daarboven een combi afsluiter met aftap,
3) met 15 mm omhoog en als je van bovenaf de aansluiting kunt maken, een knie 15 mm in de schoorsteen maken zodat je die horizontaal naar buiten voert voor je kraan.
4) Daar die vorstvrije kraan aansluiten of - als je handig bent - via een zolderplaat waar een puntstuk (gesoldeerd op de 15 mm leiding) in zit geschroefd. Ben je een stuk goedkoper uit.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')