abonnement Unibet Coolblue
pi_180503930
Hallo, ik zit met een dilemma en heb wat advies nodig.

Ik was het afgelopen jaar enorm op zoek naar een nieuwe baan omdat mijn (toenmalige) werk mij totaal niet meer beviel. Ik zat al ruim 12 jaar bij dezelfde werkgever, heel de tijd met veel plezier maar de laatste jaren totaal niet meer. Dit kwam oa door verandering van organisatie en verhoogde werkdruk. Ik heb zelfs een half jaar thuisgezeten met een burn-out. Het afgelopen jaar was ik weer aan het werk, maar wel druk bezig met iets anders vinden omdat ik totaal geen toekomst zag bij mijn toenmalige werkgever.

Omdat ik zelf ook niet precies wist wat ik nu wilde was de zoektocht wel wat lastig. Mede omdat voor functies waar mijn intresse naar uitging het mij aan de benodigde papieren ontbrak. Maar dat ik een andere richting opwilde in mijn carriere stond wel vast. Uiteindelijk kwam ik een leuke vacature tegen waar ik ook op gesprek mocht komen. Alles verliep prima, heel prettig gesprek en ik kon aan de slag. Dus mijn ontslag ingedient en met heel veel zin begonnen aan mijn nieuwe baan, ik was ontzettend blij, opgelucht en had er heel veel zin in.

Ik ben nu drie weken geleden begonnen en ga deze week de laatste week van mijn proeftijd in. Volgens mij zijn ze wel tevreden over me, want ik heb nog niks negatiefs gehoord en krijg ook steeds meer taken. Collega’s zijn ook aardig en ben goed opgenomen in het bedrijf. Alleen nu speelt nu het volgende probleem, ik vind het werk echt totaal niet leuk, en ook de werksfeer spreekt mij totaal niet aan.

Het werk is toch anders dan ik me had voorgesteld en het is dus totaal niet mijn ding. Ik benut mijn kwaliteiten niet, vind het niet leuk en het intresseert me ook minder dan ik dacht. Ik had me ook een breder takenpakket voorgesteld, maar de taken die ik nog enigszins leuk vind maken een veel minder groot deel uit van mijn werk dan ik dacht. En de werksfeer, alhoewel mijn collega’s echt heel vriendelijk zijn vind ik de sfeer veel te formeel en strak. Ik ben dat totaal niet gewend en ik functioneer ook het beste in een meer open omgeving.

Ik merk gewoon dat ik nu al met tegenzin naar mijn werk ga, dat ik spanningen krijg en heel het weekend al weer pieker over mijn werk. Ik ben ook bang dat ik, als ik hier langer blijf werken, straks weer thuis zit met burn-out oid, en dat wil ik absoluut niet. Dus ontslag nemen lijkt de juiste optie, ook omdat ik nu nog een week proeftijd heb. Maar aan de andere kant denk ik dat ik het ook een kans moet geven. En dat het gewoon wennen is. Als ik ontslag neem heb ik ook geen inkomsten (en geen WW uiteraard) en wie weet hoe lang het duurt voor ik weer een baan heb.
Nu heeft mijn vriendin gelukkig ook vaste inkomsten dus even overbruggen moet wel lukken, maar toch.

Dus? Ontslag nemen of doorzetten?
pi_180503961
Ik zou op zoek gaan naar wat anders. Heb je de mogelijkheden om even zonder werk te zitten? Zo nee dan deze baan zolang vasthouden. Minder netjes dat wel.

Als het je nu al niet boeit wordt dat alleen maar erger.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_180503992
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:30 schreef LikeAstone het volgende:
Hallo, ik zit met een dilemma en heb wat advies nodig.

Ik was het afgelopen jaar enorm op zoek naar een nieuwe baan omdat mijn (toenmalige) werk mij totaal niet meer beviel. Ik zat al ruim 12 jaar bij dezelfde werkgever, heel de tijd met veel plezier maar de laatste jaren totaal niet meer. Dit kwam oa door verandering van organisatie en verhoogde werkdruk. Ik heb zelfs een half jaar thuisgezeten met een burn-out. Het afgelopen jaar was ik weer aan het werk, maar wel druk bezig met iets anders vinden omdat ik totaal geen toekomst zag bij mijn toenmalige werkgever.

Omdat ik zelf ook niet precies wist wat ik nu wilde was de zoektocht wel wat lastig. Mede omdat voor functies waar mijn intresse naar uitging het mij aan de benodigde papieren ontbrak. Maar dat ik een andere richting opwilde in mijn carriere stond wel vast. Uiteindelijk kwam ik een leuke vacature tegen waar ik ook op gesprek mocht komen. Alles verliep prima, heel prettig gesprek en ik kon aan de slag. Dus mijn ontslag ingedient en met heel veel zin begonnen aan mijn nieuwe baan, ik was ontzettend blij, opgelucht en had er heel veel zin in.

Ik ben nu drie weken geleden begonnen en ga deze week de laatste week van mijn proeftijd in. Volgens mij zijn ze wel tevreden over me, want ik heb nog niks negatiefs gehoord en krijg ook steeds meer taken. Collega’s zijn ook aardig en ben goed opgenomen in het bedrijf. Alleen nu speelt nu het volgende probleem, ik vind het werk echt totaal niet leuk, en ook de werksfeer spreekt mij totaal niet aan.

Het werk is toch anders dan ik me had voorgesteld en het is dus totaal niet mijn ding. Ik benut mijn kwaliteiten niet, vind het niet leuk en het intresseert me ook minder dan ik dacht. Ik had me ook een breder takenpakket voorgesteld, maar de taken die ik nog enigszins leuk vind maken een veel minder groot deel uit van mijn werk dan ik dacht. En de werksfeer, alhoewel mijn collega’s echt heel vriendelijk zijn vind ik de sfeer veel te formeel en strak. Ik ben dat totaal niet gewend en ik functioneer ook het beste in een meer open omgeving.

Ik merk gewoon dat ik nu al met tegenzin naar mijn werk ga, dat ik spanningen krijg en heel het weekend al weer pieker over mijn werk. Ik ben ook bang dat ik, als ik hier langer blijf werken, straks weer thuis zit met burn-out oid, en dat wil ik absoluut niet. Dus ontslag nemen lijkt de juiste optie, ook omdat ik nu nog een week proeftijd heb. Maar aan de andere kant denk ik dat ik het ook een kans moet geven. En dat het gewoon wennen is. Als ik ontslag neem heb ik ook geen inkomsten (en geen WW uiteraard) en wie weet hoe lang het duurt voor ik weer een baan heb.
Nu heeft mijn vriendin gelukkig ook vaste inkomsten dus even overbruggen moet wel lukken, maar toch.

Dus? Ontslag nemen of doorzetten?
Iets anders zoeken en dan ontslag nemen?
pi_180504003
Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt.
Zoek een nieuwe baan en wie weet verandert het werk zelfs wel nog in de tussentijd. Zo niet, die nieuwe baan pakken. Die maand opzegtermijn moet je ook wel kunnen volhouden....
pi_180504042
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:35 schreef keko het volgende:
Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt.
Zoek een nieuwe baan en wie weet verandert het werk zelfs wel nog in de tussentijd. Zo niet, die nieuwe baan pakken. Die maand opzegtermijn moet je ook wel kunnen volhouden....
En in goed overleg is er aan die maand vaak ook wel eea te doen
pi_180504053
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:35 schreef keko het volgende:
Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt.
Zoek een nieuwe baan en wie weet verandert het werk zelfs wel nog in de tussentijd. Zo niet, die nieuwe baan pakken. Die maand opzegtermijn moet je ook wel kunnen volhouden....
Een maand opzegtermijn is idd geen probleem. Al vind ik dat persoonlijk niet zo netjes, het ligt niet aan het bedrijf zelf en ik vind het lullig als hun tijd en energie investeren en ik over twee maanden alsnog wegga.

En een nieuwe baan zoeken klinkt logisch, al ben ik hiervoor ook lang bezig geweest met solliciteren. Ik kan wel terug naar mijn oude branche, daar wordt ik met mijn ervaring wel redelijk snel aangenomen, maar daar wilde ik juist uit.

Ergens anders solliciteren lijkt wel de enige optie ja.
pi_180504067
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik zou op zoek gaan naar wat anders. Heb je de mogelijkheden om even zonder werk te zitten? Zo nee dan deze baan zolang vasthouden. Minder netjes dat wel.

Als het je nu al niet boeit wordt dat alleen maar erger.
Kan wel even zonder werk ja, denk max 4 maanden. Maar liever niet natuurlijk. Vind dat ook lullig naar mijn vriendin toe, want het kost dan toch wel spaargeld.
pi_180504070
Afhankelijk van hoe afhankelijk jij bent van dat inkomen.
pi_180504704
Heb je een jaarcontract of een contract voor onbepaalde tijd?
pi_180507136
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:30 schreef LikeAstone het volgende:
Het werk is toch anders dan ik me had voorgesteld en het is dus totaal niet mijn ding. Ik benut mijn kwaliteiten niet, vind het niet leuk en het intresseert me ook minder dan ik dacht. Ik had me ook een breder takenpakket voorgesteld, maar de taken die ik nog enigszins leuk vind maken een veel minder groot deel uit van mijn werk dan ik dacht.
En wat zeiden ze toen je dit aangaf?

Dit zijn zaken waar je gewoon open over moet communiceren, zeker als je nieuw bent en toch al met de gedachte loopt om in je proeftijd op te zeggen.
  maandag 16 juli 2018 @ 07:12:28 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180507211
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 06:56 schreef Deshain het volgende:

[..]

En wat zeiden ze toen je dit aangaf?

Dit zijn zaken waar je gewoon open over moet communiceren, zeker als je nieuw bent en toch al met de gedachte loopt om in je proeftijd op te zeggen.
Ja, dat dus. Zij zijn tevreden en zullen misschien wel wat kunnen schuiven met werkzaamheden, zodat ze een goede kracht kunnen behouden. Kan ook een mooi vooruitzicht worden, dat je er na x maanden iets bijkrijgt qua werk/functie
Aan de sfeer zal weinig te veranderen zijn, is vrij ongrijpbaar, dus ga daar na wat er in jouw mogelijkheden ligt om aan te passen.

Mocht je ander werk gaan zoeken, probeer er dan achter te komen waarom je verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid.
pi_180507245
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:36 schreef spiritusbus het volgende:
Heb je een jaarcontract of een contract voor onbepaalde tijd?
Een jaarcontract
pi_180507250
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 06:56 schreef Deshain het volgende:

[..]

En wat zeiden ze toen je dit aangaf?

Dit zijn zaken waar je gewoon open over moet communiceren, zeker als je nieuw bent en toch al met de gedachte loopt om in je proeftijd op te zeggen.
Ik heb dit nog niet aangegeven, ik kan dit wel doen in een gesprek natuurlijk. Al maakt het werk wat ik niet leuk vind toch wel 80% van het werk uit, dus echt veel te schuiven valt er niet in. Want ook de enigszins leuke taken hangen hiermee samen.
pi_180507262
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 07:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat dus. Zij zijn tevreden en zullen misschien wel wat kunnen schuiven met werkzaamheden, zodat ze een goede kracht kunnen behouden. Kan ook een mooi vooruitzicht worden, dat je er na x maanden iets bijkrijgt qua werk/functie
Aan de sfeer zal weinig te veranderen zijn, is vrij ongrijpbaar, dus ga daar na wat er in jouw mogelijkheden ligt om aan te passen.

Mocht je ander werk gaan zoeken, probeer er dan achter te komen waarom je verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Ik zal weining aan de sfeer kunnen veranderen, is meer de bedrijfscultuur en de structuur waarin men werkt.

En ik moet er idd achter komen waarom mijn verwachtingen niet overeenkomen. Omdat het heel ander werk is wat ik hiervoor heb gedaan had ik niet echt een referentiekader zeg maar. Het valt me gewoon vies tegen. Misschien heb ik er in mijn enthousiasme dat ik was aangenomen ook niet goed genoeg over nagedacht. Stom natuurlijk, maar het leek me heel leuk. Maar misschien speelde het feit dat ik eindelijk iets anders kon doen wel heel erg mee
pi_180507756
Je zou het ook aan de werkgever kunnen aangeven, misschien herkennen ze zich erin en willen ze zich inspannen om te kijken of je werk wat leuker te maken is.
Anders kunnen ze je in je proeftijd zonder opgaaf van redenen weg sturen, en kan jij met behoud van WW opzoek naar een baan.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_180508196
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 07:19 schreef LikeAstone het volgende:

[..]

Een jaarcontract
Mocht je ontslag willen nemen, houd er dan wel rekening mee dat ook jij je in principe aan het jaarcontract moet houden. Bij de meeste organisaties is in goed overleg vaak wel wat mogelijk, maar communiceer hier in ieder geval zorgvuldig over.
pi_180508963
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:37 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Mocht je ontslag willen nemen, houd er dan wel rekening mee dat ook jij je in principe aan het jaarcontract moet houden. Bij de meeste organisaties is in goed overleg vaak wel wat mogelijk, maar communiceer hier in ieder geval zorgvuldig over.
Zit nog in proeftijd natuurlijk
  maandag 16 juli 2018 @ 10:38:22 #18
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180509246
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:37 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Mocht je ontslag willen nemen, houd er dan wel rekening mee dat ook jij je in principe aan het jaarcontract moet houden. Bij de meeste organisaties is in goed overleg vaak wel wat mogelijk, maar communiceer hier in ieder geval zorgvuldig over.
In de meeste jaarcontracten die ik gezien heb stond gewoon in dat het voortijdig beëindigd kon worden met inachtname van de wettelijke opzegtermijn. Maar dat kan inderdaad anders zijn per contract.

Maar TS: Been there, done that, got the t-shirt. Bij mij was het godzijdank slechts een halfjaarcontract. Ondanks dat ze heel tevreden waren, na het half jaar gezegd dat ik niet wilde verlengen van mijn kant. Beste beslissing ooit, maandje thuis gezeten en binnen die maand al een nieuwe baan gevonden die me veel beter ligt. Niets zo vervelend als naar een baan gaan waar je niet lekker in je vel zit.
Don't let my username fool you...
pi_180509903
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 07:19 schreef LikeAstone het volgende:

[..]

Een jaarcontract
Heb je de mogelijkheid om (na je proeftijd) tussentijds op te zeggen? Het is in elk geval niet standaard.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180518533
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 11:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb je de mogelijkheid om (na je proeftijd) tussentijds op te zeggen? Het is in elk geval niet standaard.
Ja opzegtermijn van 1 maand. Dus opzich is er geen man overboord als ik het nog wat langer de kans geef natuurlijk. Alleen vind ik het persoonlijk misschien niet zo netjes als ik over, zeg, 6 weken alsnog opzeg. Ze investeren toch tijd in je, en het is voor het bedrijf natuurlijk ook prettiger als ze het eerder weten. Maar goed, misschien moet ik niet teveel aan het bedrijf denken.
pi_180518560
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:00 schreef shazaam het volgende:
Je zou het ook aan de werkgever kunnen aangeven, misschien herkennen ze zich erin en willen ze zich inspannen om te kijken of je werk wat leuker te maken is.
Anders kunnen ze je in je proeftijd zonder opgaaf van redenen weg sturen, en kan jij met behoud van WW opzoek naar een baan.
Vind het niet echt netjes dat als ik het niet leuk vind ik aan mijn werkgever ga vragen om “mij weg te sturen” zodat ik lekker WW kan vangen. Ben zelf een type van de gevolgen van je eigen acties dragen, en onterecht WW vangen gaat mij te ver.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 17 juli 2018 @ 19:28:01 #22
414785 sirdanilot
pi_180543152
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 18:04 schreef LikeAstone het volgende:

[..]

Ja opzegtermijn van 1 maand. Dus opzich is er geen man overboord als ik het nog wat langer de kans geef natuurlijk. Alleen vind ik het persoonlijk misschien niet zo netjes als ik over, zeg, 6 weken alsnog opzeg. Ze investeren toch tijd in je, en het is voor het bedrijf natuurlijk ook prettiger als ze het eerder weten. Maar goed, misschien moet ik niet teveel aan het bedrijf denken.
Boeiend, dat gebeurt gewoon. Je moet je niet schuldig voelen dat je bj een bedrijf weggaat als het je gewoon niet bevalt.

Ga gewoon lekker op zoek naar iets anders terwijl je nog bij dit bedrijf rustig aan blijft werken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_180546526
Update:

Vandaag een gesprek gehad met werkgever ivm einde proeftijd aan het eind vd week. Werkgever gaf aan tevreden te zijn en dat ik mijn proeftijd doorben. Nog wat feedback gekregen maar al met al prima. Heb toen besloten eerlijk te zijn mbt mijn twijfels. Dit kwam voor werkgever wel als een verrassing, maar hij gaf aan mijn eerlijkheid wel te respecteren. Hij zou het jammer vinden als ik zou vertrekken.

Hij gaf wel aan dat hij het prettig zou vinden het op korte termijn te weten, en niet over bv 3 maanden als ik helemaal gesetteld ben en hij dus opnieuw iemand moet inwerken. Hij bood aan mij nog een week extra bedenktijd te geven, dus als ik eind volgende week besluit op te stappen (dus na mijn proeftijd) ik me niet aan een opzegtermijn hoef te houden.

Ook gekeken waar het wringt qua werkzaamheden, hij toonde hier begrip voor en we gaan kijken of we hier een en ander in kunnen schuiven mbt verantwoordelijkheden en taken, zodat ik meer de dingen op kan pakken wat mij meer ligt. Wel gaf hij aan dat de andere werkzaamheden wel een deel van het pakket uit blijven maken.

Al met al prima gesprek dus. Ik twijfel nog wel, dus kijk het nog een weekje aan
pi_187396407
Ik heb een paar maanden terug indeed open laten staan op mijn scherm terwijl ik naar de WC ging. Zat de volgende dag thuis :')

Ik zat aan het einde van mijn proeftijd, vond de collega's kut, het werk kut en de hele cultuur was ook gewoon kut. Ik had verschillende gesprekken gehad mbt mijn problemen met het werk, maar de manager gaf aan niet veel te kunnen betekenen en hoopte dat ik mijn draai nog kon vinden.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_187396467
Oh, als ik door de proeftijd heen zou komen had de wervingsfee betaald moeten worden aan de headhunter.

Ik snap het wel dat ze dat risico niet wilde nemen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')