Ik bedoel niks.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 18:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen dat heb je niet !
Nogmaals :
Je bedoeld toch de fysieke zoon van God toch ?
Conclusie : Jezus zou nooit beweerd hebben de zoon van God te zijn. O.K.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 18:42 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik bedoel niks.
Waar het me om ging was of er een bijbelse grondslag was om zich als vergoddelijkte messias voor te doen.
De Zoon van God wat voor joden vergoddelijking en blasfemie is en steniging verdient.
Nu mag je antwoord op mijn vraag geven.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 19:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Conclusie : Jezus zou nooit beweerd hebben de zoon van God te zijn. O.K.
Er is niet zoiets als DE messias. In het verleden waren er wel meer. In principe waren alle legale koningen en hogepriesters messiassen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Messiasquote:Op zaterdag 28 juli 2018 17:40 schreef Manke het volgende:
Op welke teksten baseren ze de belofte van de messias?
quote:Op zaterdag 28 juli 2018 16:31 schreef Manke het volgende:
[..]
https://www.blueletterbib(...)k/messiah/sfm_05.cfm
Volgens het OT (bijv Psalmen 82:6) zijn wij allemaal "goden" en "zonen" van de Allerhoogste.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 18:42 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik bedoel niks.
Waar het me om ging was of er een bijbelse grondslag was om zich als vergoddelijkte messias voor te doen.
De Zoon van God wat voor joden vergoddelijking en blasfemie is en steniging verdient.
In figuurlijke zin ben ik het met je eens. Als de joden het hadden over een zoon van God ( en niet DE zoon van God ) wou men daar mee zeggen dat deze persoon een voorbeeld en rolmodel was van een vrome en toegewijde van hun joodse waarden.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 20:26 schreef Rugtaz het volgende:
[..]
[..]
Volgens het OT (bijv Psalmen 82:6) zijn wij allemaal "goden" en "zonen" van de Allerhoogste.
Alleen in deze zin is Jezus ook zoon en goddelijk, m.a.w.we hebben allemaal dezelfde oorsprong.
Nergens in de evangeliën noemt Jezus zich God.quote:Op vrijdag 27 juli 2018 13:25 schreef incompetente-palpeerder het volgende:
[..]
Daarmee bevestigd hij toch juist dat de persoon die hem goed noemt, eigenlijk zegt dat Jezus God is?
Immers:
1 Niemand is goed dan god alleen.
2 Je noemt mij goed.
1+2= Je noemt mij God.
Maakt niet uit, gewoon doen als je wat wil zeggen.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 20:26 schreef Rugtaz het volgende:
[..]
[..]
Volgens het OT (bijv Psalmen 82:6) zijn wij allemaal "goden" en "zonen" van de Allerhoogste.
Alleen in deze zin is Jezus ook zoon en goddelijk, m.a.w.we hebben allemaal dezelfde oorsprong.
Ps: sorry voor de inmenging in jullie discussie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Correctie: Nergens hebben de auteurs van de evangeliën geschreven dat Jezus van zichzelf God of de zoon van God zag. Het is zelfs ondenkbaar dat hijzelf dat van zichzelf zou beweerd hebben. Het is pas onder Constantijn de Grote dat men zoiets durfde te schrijven en was de historische figuur al lang vergaan tot een mythe.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 22:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nergens in de evangeliën noemt Jezus zich God.
Niet Jezus, maar de auteur van het Johannes evangelie, zo'n kleine honderd jaar later waar hij nooit getuige van geweest is.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 22:44 schreef Manke het volgende:
De goden in het OT zijn de rechters die God's wet vertegenwoordigen en uitvoeren. Jezus haalt precies dit vers aan ter verdediging.
Gezalfde met olie is ook een schaduw van de vervulling van de zalving met de Heilige Geest bij Jezus Christus.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 19:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als DE messias. In het verleden waren er wel meer. In principe waren alle legale koningen en hogepriesters messiassen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Messias
Daar heb je nooit bewijs voor geleverd.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 22:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet Jezus, maar de auteur van het Johannes evangelie, zo'n kleine honderd jaar later waar hij nooit getuige van geweest is.
Na het jaar 300 dus?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 22:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Correctie: Nergens hebben de auteurs van de evangeliën geschreven dat Jezus van zichzelf God of de zoon van God zag. Het is zelfs ondenkbaar dat hijzelf dat van zichzelf zou beweerd hebben. Het is pas onder Constantijn de Grote dat men zoiets durfde te schrijven en was de historische figuur al lang vergaan tot een mythe.
Jawelhoor. Hier nog eens :quote:Op zaterdag 28 juli 2018 23:04 schreef Manke het volgende:
[..]
Daar heb je nooit bewijs voor geleverd.
quote:Op zaterdag 28 juli 2018 22:44 schreef Manke het volgende:
[..]
Maakt niet uit, gewoon doen als je wat wil zeggen.
De goden in het OT zijn de rechters die God's wet vertegenwoordigen en uivoeren. Jezus haalt precies dit vers aan ter verdediging.Klopt, gaat over rechters, toch verwijst Jezus in je aangehaalde tekst naar dat vers (Psalm 82:6) en geeft daarmee aan dat hij het op die manier bedoelt. Door te zeggen dat je God's zoon bent geef je je nauwe verbondenheid met God aan (zoals ATON ook eerder uitlegde in #281).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals ik reeds heb aangegeven dat het hier gaat over EEN zoon Gods en niet over DE zoon Gods. Daar zit hem het sublieme verschil.quote:Op zondag 29 juli 2018 15:03 schreef Rugtaz het volgende:
[..]
Klopt, gaat over rechters, toch verwijst Jezus in je aangehaalde tekst naar dat vers (Psalm 82:6) en geeft daarmee aan dat hij het op die manier bedoelt. Door te zeggen dat je God's zoon bent geef je je nauwe verbondenheid met God aan (zoals ATON ook eerder uitlegde in #281).
Nog steeds houdt je vol dat er een voor Constantijn de Grote en na Constantijn de Grote is. Je overschat die man zoals altijd weer schromelijk.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 22:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Correctie: Nergens hebben de auteurs van de evangeliën geschreven dat Jezus van zichzelf God of de zoon van God zag. Het is zelfs ondenkbaar dat hijzelf dat van zichzelf zou beweerd hebben. Het is pas onder Constantijn de Grote dat men zoiets durfde te schrijven en was de historische figuur al lang vergaan tot een mythe.
Jammer dat je zo weinig achtergrondkennis hebt.quote:Op maandag 30 juli 2018 14:48 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Nog steeds houdt je vol dat er een voor Constantijn de Grote en na Constantijn de Grote is. Je overschat die man zoals altijd weer schromelijk.
Jezus wordt al in de jaren 70 zoon van God genoemd. Het Johannes evangelie is in de jaren 100 geschreven en toen werd hij al de zoon van God genoemd.
De logos, waar alles om draaide.
Paulus schreef al dat alles om Jezus draaide en dat de schepping er voor hem was.
Dus neen, Constantijn de Grote heeft dit niet verzonnen, dit was al eeuwen in omloop bij verschillende christelijke sekten.
Jammer joh.
Jammer dat jij altijd maar met one-liners komt, als mensen jou gedegen van katoen geven. Valt me nog mee dat je het niet afdoet metquote:Op maandag 30 juli 2018 15:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Jammer dat je zo weinig achtergrondkennis hebt.
Jammer dat je zo weinig achtergrondkennis hebt.quote:Op maandag 30 juli 2018 15:43 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Jammer dat jij altijd maar met one-liners komt, als mensen jou gedegen van katoen geven. Valt me nog mee dat je het niet afdoet metof een andere smiley..
Dus niet voor jou maar voor meelezers: Jezus werd al in de jaren 70-100 vergoddelijkt. Lees de teksten van Paulus maar. In een van zijn brieven wordt gesteld dat voor Jezus Christus het universum geschapen is. In onze ogen flauwekul, maar dit bewijst wel dat er in die tijd al sekten waren die Jezus als God zagen, en dat dit niet door Constantijn de Grote verzonnen is.
Want dat is waar veel mensen veel aan op hangen, het concilie van Nivea.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Concilie_van_Nicea
Als je dit goed leest dan is het zo dat een deel Jezus niet zag als gelijk aan God en een groter deel wel. Met andere woorden, het is niet Constantijn die dit bedacht maar dit was al een theologische kwestie. En ja, als je de bijbel leest en de teksten van Paulus dan kun je hieraan opmaken dat Jezus gelijk is aan God de Vader. En de drie-eenheid was in die dagen ook al in zwang, Ook weer door bepaalde sekten. Het christendom was niet zo eenduidig als dat aton ons wil wijsmaken.
Alsof een persoon de leer van een hele geloofsgemeenschap kan bepalen![]()
Dan snap je er, mijn inziens, weinig van.
Ja, dat is zeer jammer.quote:Op maandag 30 juli 2018 16:58 schreef Haushofer het volgende:
Jammer dat dit soort discussies blijkbaar vaak niet normaal gevoerd kunnen worden.
Met die kennis weet je namelijk dat de goddelijkheid van Jezus al in de eerste eeuwen werd geleerd;quote:Op maandag 30 juli 2018 15:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Jammer dat je zo weinig achtergrondkennis hebt.
Hoera voor je kerkvaders, maar ik heb het hier over de historische Jezus en niet over de latere constructie.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[quote]En zo gaat het nog enige kerkvaders door.
Heb ik dat zo geschreven ? Feit is dat er zelfs aan het begin van de 4e eeuw nog geen consensus hierover was. Dit is een zeer geleidelijk proces geweest.quote:Ofwel, dat men Jezus Christus pas goddelijk noemde na Constantijn, is historisch aantoonbaar onjuist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |