Je ziet nu de overgang van brandstof naar elektrische auto's.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef john2406 het volgende:
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
Jij hebt mij in de greep.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 00:00 schreef Jan-Slagter het volgende:
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.
Hangt van de lader en de auto af.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:16 schreef Oscar. het volgende:
[..]
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
Dat is niet vergelijkbaar, in theorie volstaat één atoom om een bit of meer op te slaan (DNA bvb haalt een miljard TB per gram), we zijn dus nog heel ver van de limiet vandaan. Bij batterijen zijn we veel dichter genaderd: loodoxide-zwavelzuur bvb heeft een theoretisch maximum van 0.7 MJ/kg, haalt momenteel 0.17 MJ/kg. Benzine en diesel halen rond 50MJ/kg. De huidige lithium-ion batterijen hebben een maximum van 2 MJ/kg, en met andere elementen misschien 5 MJ/kg. Oxideren van metalen met zuurstof uit de lucht zou meer kunnen halen, Lithium bvb 43 MJ/kg, maar of dat ooit haalbaar (en herlaadbaar) wordt?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.
[ afbeelding ]
Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.
400.000x groter voor 133x minder.
Supermooi betoog enzo.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hangt van de lader en de auto af.
Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.
Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.
En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.
Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
Op zich wel een interessante vraag. Ik kon het antwoord zo gauw niet vinden, maar misschien iemand anders wel die wat meer doorzet. Waar ik wel tegenaanliep was dit: https://waterstofwerkt.nl/quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.
Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Supermooi betoog enzo.
Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.
Dat is gewoon naatje
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.
En die staat op backorder...
Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.
Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan, niet dat we al in de "perfectie" fase zitten.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan.
Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden Daarnaast waren ze prijzig.
Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.
De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.
Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.
Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:36 schreef Oscar. het volgende:
[..]
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.
Kijk maar naar betamax
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden
Opgericht door Danny z’n overgrootopa in 1873...quote:Op dinsdag 10 juli 2018 14:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.
Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.
Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.
Klopt, en die techniek met draaiende koppen is inmiddels ingehaald door codecs, harde schijven, solid state opslag en streaming.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.
En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
quote:Oliebedrijven ontdekken: elektrische auto's verbruiken geen olie
Er blijkt een schokkende ontwikkeling aan de gang te zijn op de wegen: steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Erger nog: die mensen kopen geen benzine of diesel. Oliebedrijven zijn wakker geschrokken uit hun comfortabele winterslaap.
Natuurlijk moet er ook aan een elektrische auto het nodige aan onderdelen gesmeerd worden, maar over het algemeen gaan er minder olieproducten doorheen. Toch zijn de grote oliebedrijven nu nogal geschrokken van het resultaat van een onderzoek van Bloomberg New Energy Finance. Deze marktonderzoeker becijferde namelijk dat er in 2040 veel minder olie verbruikt gaat worden dankzij de opkomst van elektrische auto's.
We lopen zelfs het 'risico' dat de complete oliehandel stagneert. Waarschijnlijk zijn er over een jaartje of twintig zelfs 8 miljoen vaten olie per dag minder nodig, dat is evenveel als de productie van Iran en Irak bij elkaar opgeteld.
Je vraagt je af in welke wereld de olieproducenten de afgelopen jaren hebben geleefd. Het hele idee van elektrische auto's is toch dat we geen olie meer hoeven te verbranden? Blijkbaar hadden de dames en heren dinosaurussappompers er niet op gerekend dat de elektrische auto er echt zou gaan komen. Waar ING ons onlangs voorrekende dat de batterijaangedreven auto al in 2024 goedkoper is dan conventionele auto's, wil Bloomberg er niet aan: pas in 2040 worden er meer elektrische dan brandstofverbrandende auto's verkocht. De olieraffineerders denken zelfs dat het nog langer duurt voordat we hun spullen niet meer kopen.
Wie er gelijk krijgt, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Autofabrikanten lijken in ieder geval massaal op elektrische te gokken. Toch blijven de oliehandelaars er stug van uitgaan dat ze nog jarenlang CO2 aan ons kunnen verkopen. En inderdaad, erg veel groene stroom is er nog niet om al die accu's mee te kunnen opladen.
bron: Autobahn.eu
Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Supermooi betoog enzo.
Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.
Dat is gewoon naatje
In 1832 was er al een elektrische auto.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.
En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |