Je kunt je het best even laten voorlichten in een muziekzaak denk ik. Dan kun je iets zoeken wat je aanspreekt, de "stijl" van een lesboek kan namelijk nogal variëren, van superkinderachtig tot oud Nederlandsch, bij wijze van spreken.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:37 schreef Robar het volgende:
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Ik wil graag keyboard leren spelen en nu is mijn vraag wat nu een echt goed "les"boek is?
Kan iemand mij daarmee helpen?
Mijn dank is groot.
Recentelijk bezig gegaan met op.10 no.11 en op.25 nos. 2 en 12. Vroeger heb ik ook op.10 nos. 1, 2 (die zijn echt geweldig), 5, 9, 12 en op.25 no.1 gespeeld.quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:02 schreef Leatherneck het volgende:
Nog meer leden hier die Etudes van Chopin aan het leren zijn?
ja maar die piano's voor een habbekrats (hoeveel is dat max voor jou?) hebben wel een boel gebreken die je als leek niet zult opmerken. ook heb je nadeel geen referentiemateriaal te hebben om te beoordelen of een 2e handse piano naar je smaak is. of denk jij hier anders overquote:Op maandag 30 januari 2006 13:42 schreef Josef2004 het volgende:
Yamaha en Roland hebben goeie digitale piano's met gewogen toetsenbord.
Als je klassiek gaat spelen, gaat er echter niets boven een echte akoestische piano (die je vaak ook al voor een habbekrtas op marktplaats kan krijgen)
Aantal stukken van Chopin is niet echt onhaalbaar (met name etudes/ nocturnes/ mazurkas), maar je zal wel hard moeten oefenen. Ik heb zelf veel steun gehad aan die boeken van Hanon, je krijgt er wel pijn van aan je handen maar 't werkt wel
Die kan je hier downen:
http://www.sheetmusicarchive.net/single_listing.cfm?composer_id=7
dat klopt wat je zegt over Mozart. ben geen fan van zijn orkestrale en solowerken (i.t.t zijn opera's) maar als het door een meester uitgevoerd wordt ga je er toch anders tegenaan kijken z.a toen ik uitvoeringen hoorde van Gould en Horowitzquote:Op maandag 30 januari 2006 14:07 schreef Soul79 het volgende:@Raz_Gul: een bekende uitspraak over Mozarts sonates is: ze zijn makkelijk voor kinderen, maar moeilijk voor volwassenen. En daar zit veel waars in is mijn ervaring. Ze zitten ogenschijnlijk niet moeilijk in elkaar en lijken geen al te hoge eisen aan de techniek te stellen, maar om ze echt mooi te krijgen, da's wel een ander verhaal. Zeker als je ze probeert te spelen ontdek je wat er allemaal in zit. De slotrondo's vond ik vroeger bijvoorbeeld nogal kinderlijk en eenvoudig, maar nu vind ik ze vaak het beste. Hoe het is zonder leraar zou ik je niet kunnen zeggen. Ik heb zonder leraar wel vrij redelijk gitaar leren spelen maar da's toch wat anders![]()
Voor iedere musicus zou Bach het referentiepunt moeten zijnquote:Op maandag 30 januari 2006 21:58 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
dat klopt wat je zegt over Mozart. ben geen fan van zijn orkestrale en solowerken (i.t.t zijn opera's) maar als het door een meester uitgevoerd wordt ga je er toch anders tegenaan kijken z.a toen ik uitvoeringen hoorde van Gould en Horowitzklinkt nog steeds 'simpel' maar er zit tenminste emotionele diepgang in en geen gepingelpingeldarteldartel zoals je vaak hoort
Ik hanteer eigenlijk Beethoven als referentiepunt, alles wat ervoor was (op Bach na) vind ik niet boeiend genoeg. maar dat zal nu wel moeten!.
Ik heb trouwens de pdf van het songbook twenty-something, van jamie cullum. Mail me maar als er iemand interesse heeft.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:48 schreef Wiwi101 het volgende:
* Wiwi101 zich ook meldt in dit ruim 3 jaar oude topic alweer
Jamie Cullum style is toch wel een niveau wat ik graag wil bereiken overigens. Wat betreft nummers die ik leuk vind om te spelen ben ik dus niet echt genre gebonden ofzo![]()
Bij digitale piano's zal je minder snel last hebben van verborgen gebreken, dan bij akoestische.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:41 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
ja maar die piano's voor een habbekrats (hoeveel is dat max voor jou?) hebben wel een boel gebreken die je als leek niet zult opmerken. ook heb je nadeel geen referentiemateriaal te hebben om te beoordelen of een 2e handse piano naar je smaak is. of denk jij hier anders over![]()
En die boeken van Hanon, heb je dat gebruikt om met zelfstudie een goede techniek aan te leren ? of heb je een leraar nodig gehad (zoieso denk ik).
Die heb ik, ik ben mod op www.pianosheets.orgquote:Op dinsdag 31 januari 2006 01:38 schreef kree het volgende:
[..]
Ik heb trouwens de pdf van het songbook twenty-something, van jamie cullum. Mail me maar als er iemand interesse heeft.
ja ken ik, heb hem zelf nog geupload daarquote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:42 schreef Wiwi101 het volgende:
[..]
Die heb ik, ik ben mod op www.pianosheets.orgIk zie alles wel voorbij komen wat er gedigitaliseerd is
![]()
Tevens een tip voor allen, die link, tenminste als je weet hoe te downloaden met torrents![]()
De site is een rommeltje maar je kunt er vrij veel op vinden, en anders een verzoekje doen![]()
It's a small small worldquote:Op dinsdag 31 januari 2006 15:06 schreef kree het volgende:
[..]
ja ken ik, heb hem zelf nog geupload daar
zie: http://www.pianosheets.org/details.php?id=1472
onder naam "spcs"
Ben van huis uit gitarist, en ik heb ook noten leren lezen. Maar nu heb ik voor de lol een keyboard aangeschaft, en ik merk dat ik op het toetsenbord "verdwaal".quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:12 schreef BdR het volgende:
Ik heb laatst een digitale piano gekocht, occasion Roland 3500s. Kon vroegah wel wat pingelen op een keyboard, maar nooit verder gekomen. Dus ik ben nu eerst bezig in Pianospelen voor dummies als een soort basis (jaja een echte beginner)
[afbeelding]
Bij mij is het wel zo begonnen: gewoon alle veelvoorkomende akkoorden (majeur, mineur, enz) uit m'n kop leren door gewoon heel veel muziek na te spelen. Als je ze eenmaal in je "systeem" hebt kun je ook buiten de gebaande paden spelen, je gaat aanvoelen wanneer je welke noten moet pakken om een bepaald effect te bereiken.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:34 schreef Gert het volgende:
[..]
Ben van huis uit gitarist, en ik heb ook noten leren lezen. Maar nu heb ik voor de lol een keyboard aangeschaft, en ik merk dat ik op het toetsenbord "verdwaal".
Natuurlijk: een aardig klinkende accoordensequentie is zo uitgedokterd. Met één vinger van je linkerhand wat bastonen er bij en het klinkt al heel aardig. Maar eigenlijk leer je dan een truckje uit je hoofd in plaats van dat je echt weet wat je doet.
ja, een vriendin van mn vriendin hebben een piano en een clavecimbel thuis staan. Die laatste was trouwens wel erg duur, en ik was er vrij gauw op uitgespeeld; ik denk dat zo'n ding ongeveer achtduizend euro moet gaan kosten, als ik haar moeder mocht geloven, want hij werd op bestelling gemaakt voor haar.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:07 schreef Soul79 het volgende:
*Meldt*
Zijn hier eigenlijk mensen die wel eens op een clavecimbel of clavichord hebben gespeeld?
Ik kan makkelijk C2 - G2 - E3 spelen zonder me hand te verplaatsen. Mischien heb je kleine handen dan zou ik toch 5-2-1 doen. Dat is de officiele vingerzetting.quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:15 schreef tim2308 het volgende:
Als ik met mijn linkerhand een begeleiding C2 - G2 - E3 wil doen (in plaats van het eeuwige C2 - G2 - C3) wat kan ik dan het beste spelen? 5 - 5 -1 (dus een wipje met de pols na de C2) of 5-2-1 (dus ene wipje na de G2) ????
Je moet je duim dan laten liggen. Ik zou het zo spelen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 16:39 schreef tim2308 het volgende:
Ja dat bedoel ik inderdaad. Alleen is het dan lastig in een stuk wat bijv CGEGFGA is; dan moet je haast wel je hele hand verplaatsen.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 18:57 schreef Bazzel het volgende:
Ik ben op zoek naar de akkoorden van Wereld zonder jou, van Marco Borsato en Trijntje Oosterhuis.
Dat intro kom ik wel uit, maar daarna kan ik 't op gehoor niet meer uitzoeken... heeft/weet iemand de akkoorden/bladmuziek, of vindt iemand het leuk om 'm uit te zoeken?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 | | | || | | || Intro: Fmaj7 G | F Fo C | Am G | C Csus4 C G F Ik heb een masker opgezet G F En als m'n vrienden erom vragen G Am F Zeg ik dat het heerlijk is: alleen G Am Fm Je foto's zijn al van de wand C Alsof ik zo vergeten kan Dadd9\F# Dat ik je mis F Hoe koud het is C G Hoe leeg zo zonder jou C Csus4 C Hier om me heen Fmaj7 G Ik kan je niet laten gaan F Fo C Al zeg ik dat 't beter is Fmaj7 G C Csus4 C Alleen en zonder jou Fmaj7 G Ik kan 't gewoon niet aan F Fo C Ik mis je armen om me heen Fmaj7 G C Csus4 C Nee, ik leef niet in een wereld zonder jou D C Ik heb bijna alles geprobeerd D C Alles om je te vergeten D Em7 Em C Dadd9 Ik lieg als ze me vragen hoe het gaat D Em Ik lees veel boeken, kijk tv Fmaj7 G Maar daar verandert ook niets mee Am Ik voel nog steeds Am\C Verlang nog steeds G Ik denk nog steeds Am Am\C G Gsus4 G En steeds alleen aan jou C D Ik kan je niet laten gaan C G Al zeg ik dat 't beter is C D G Alleen en zonder jou C D Ik kan 't gewoon niet aan C C\B G Ik mis je armen om me heen C D G Gsus4 G Nee, ik leef niet in een wereld zonder jou F Fo De tijd staat stil C G De tijd die alle wonden heelt F Fo Am B Ze loopt niet zonder jou A B Ik kan je niet laten gaan A E Al schreeuw ik dat 't beter is A B E Alleen en zonder jou A B Ik kan 't gewoon niet aan A B E Ik mis je armen om me heen A Bsus4 C#m En alles aan je waar ik zo van hou Bsus4 A Bsus4 Waar ik zo van houd A Bsus4 B Nee, ik leef niet in een wereld E--- Zonder jou |
Tijd voor een electrische piano/synth/keybord ofzo.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:59 schreef SHE het volgende:
Speel al een tijdje niet meer, door verhuizing geen plek meer voor piano/vleugel
In het ouderlijk huis staan er zo'n.... 17 ?
Paps restaureert en spuit piano's en vleugels![]()
Ik mis het enorm, werkte voor mij altijd vrij therapeutisch
Je hebt tegenwoordig digitale piano's waarbij aanslag en klank echt niet te onderscheiden zijn van een echte.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:03 schreef SHE het volgende:
Oh nee...dat trek ik niet.
Misschien mijn opvoeding, maar ik heb nooit aan keyboards of synths kunnen wennen. Ondanks dat paps ook weleens heeft gestunt met midi in een klassieke piano, maar ik kan me er niet in vinden.
Ik vind de toetsen ook veel te soepel en onecht...
Ik snap het sentiment wel, heb hier best een mooie digipiano staan, maar als ik bij mijn opa ben kan toch weinig tippen aan zijn Bechstein vleugelquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:19 schreef SHE het volgende:
Ik weet, mijn paps bouwde die modules jaren geleden al in klassieke kasten. Eerst als geintje, tot de vraag ernaar wel erg groot was. Ook hij zegt dat het bijna niet van echt te onderscheiden is , en is groot voorstander.
Maar toch, de toetsen voelen anders en het gevoel is anders. Ik weet dat ik zeur hoor!
Maar het idee alleen al dat er geen hamerkoppen tegen een snaar slaan kan ik niet verkroppen.
Misschien moet ik me er gewoon overheen zetten
Bechsteinquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:26 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ik snap het sentiment wel, heb hier best een mooie digipiano staan, maar als ik bij mijn opa ben kan toch weinig tippen aan zijn Bechstein vleugel.
Maar goed, you make do.
Nee, die heb je niet, en die zullen er ook niet komenquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:15 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Je hebt tegenwoordig digitale piano's waarbij aanslag en klank echt niet te onderscheiden zijn van een echte.
Resonantiequote:Op zondag 20 augustus 2006 11:24 schreef SHE het volgende:
en mis ik de rondzang ( ik weet geen ander woord ) , die je bij een klassieke piano wel hebt
Dankjewel! 't is n aardige richtlijn, al is ie erg versimpeld, het G akoord in regel 7 (1e van het couplet) is volgens mij niet een gewone G, maar wat het wel is weet ik ook niet. Dit lijkt een beetje de kampvuur versie te zijn. Evengoed bedankt, k zal s kijken of ik er wat mee kan.quote:
Hij klopt inderdaad niet helemaal eerste regel moet Gsus2 Fsus2 zijn volgens mij.quote:Op zondag 20 augustus 2006 14:19 schreef Bazzel het volgende:
[..]
Dankjewel! 't is n aardige richtlijn, al is ie erg versimpeld, het G akoord in regel 7 (1e van het couplet) is volgens mij niet een gewone G, maar wat het wel is weet ik ook niet. Dit lijkt een beetje de kampvuur versie te zijn. Evengoed bedankt, k zal s kijken of ik er wat mee kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |