abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32755039
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Ik wil graag keyboard leren spelen en nu is mijn vraag wat nu een echt goed "les"boek is?
Kan iemand mij daarmee helpen?

Mijn dank is groot.
pi_32755818
Hoi!
Ik heb een Roland EP7 elektrische piano, ooit eens gekregen van iemand die ging verehuizen en geen ruimte meer had. Is nogal een oud en beperkt ding, maar dat maakt niet uit want ik kan er eigenlijk helemaal niet op spelen. Wat niet wegneemt dat ik dat wel graag zou willen. Dus zodra ik wat meer tijd heb om te oefenen...
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  vrijdag 2 december 2005 @ 16:10:30 #253
71333 BUG80
Stop making sense
pi_32757704
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 14:37 schreef Robar het volgende:
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Ik wil graag keyboard leren spelen en nu is mijn vraag wat nu een echt goed "les"boek is?
Kan iemand mij daarmee helpen?

Mijn dank is groot.
Je kunt je het best even laten voorlichten in een muziekzaak denk ik. Dan kun je iets zoeken wat je aanspreekt, de "stijl" van een lesboek kan namelijk nogal variëren, van superkinderachtig tot oud Nederlandsch, bij wijze van spreken.

Zelf heb ik ooit Alfred's Basic Adult Piano Course 1 & 2 aangeschaft en dat vind ik wel een goede methode (inclusief CD's). Je moet je ook afvragen of je het zelf wilt proberen of met behulp van een leraar.

Laat ik me trouwens ook even voorstellen hier, ik hang meestal in het gitaristentopic rond

Ik heb nooit echt pianoles gehad, maar ik vind het wel heel leuk om te doen. In de toekomst zou ik wel graag les nemen om m'n niveau op te krikken. Ik heb twee stagepiano's (een Roland en een Viscount), een oud Casio keyboard en een Roland synthesizer module.
pi_32760724
Ik heb nu een digitale Piano, van Kawai. Leuk ding, gewogen toetsen en 2 pedalen.

Ben nu bezig met de Etudes van Chopin, wat zeker geen eitje is. Ik heb vooral moeite met de "Revolutionairy" Etude ( C Minor Op. 10 No. 12 ). Ik kan het stuk nu redelijk spelen, maar ik maak toch nog vrij veel foutjes. Maargoed oefening baart kunst.

Nog meer leden hier die Etudes van Chopin aan het leren zijn?
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_32769150
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 18:02 schreef Leatherneck het volgende:
Nog meer leden hier die Etudes van Chopin aan het leren zijn?
Recentelijk bezig gegaan met op.10 no.11 en op.25 nos. 2 en 12. Vroeger heb ik ook op.10 nos. 1, 2 (die zijn echt geweldig), 5, 9, 12 en op.25 no.1 gespeeld.

On topic: ik heb van mijn zesde tot mijn zeventiende (klassiek) les gehad, en ging toen uit huis, waardoor ik maar zelden kon spelen: sinds kort heb ik echter mijn eigen huis, met sinds een paar maanden een zwarte Petrof 118 VIII, uit de opruiming bij Ypma. Hij heeft een heel lichte aanslag en een gevoelig repetitiemechanisme, en speelt stukken beter dan de vleugel van mijn ouders (Yamaha Conservatory). Ben er iedere dag nog blij mee .

[ Bericht 0% gewijzigd door Metus op 03-12-2005 16:15:59 ]
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_33976249
bestaan er eigenlijk piano's voor een kleine ruimte?

ik zou in de toekomst een piano willen aankopen maar bn bang dat ik net iets te weinig ruimte heb.

ik heb al een synthesizer staan maar mijn droom is een echte piano in huis te hebben

ik ben een zwakke pianiste, ik beuk maar wat
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:12:46 #258
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_34303967
Ik heb laatst een digitale piano gekocht, occasion Roland 3500s. Kon vroegah wel wat pingelen op een keyboard, maar nooit verder gekomen. Dus ik ben nu eerst bezig in Pianospelen voor dummies als een soort basis (jaja een echte beginner )

Die reviewer heeft overigens wel gelijk, er zijn in het boek wat teveel "grapjes" en zijsprongen verwerkt. Beetje storend vind ik. Maar goed je moet ergens beginnen en alles wordt wel duidelijk uitgelegd.
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:21:05 #259
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_34304125
Ben ook wat aan het oefenen met "VOF de Kunst - Suzanne", dat is zo'n simpel deuntje om te spelen Ik kon geen bladmuziek vinden, maar met dit programma kan je de toetsaanslagen uit een midi bestand halen. Vetgedrukt is rechterhand:

A ACE ACE E GBE G GBE A ACE ACE .. etc.

en aan eind van refrein 2 keer het volgende stukje (iets lastiger)

D ADF E ACE F FAC B FAC G GBD GBD GBD GBD

je linkerhand kan je dus steeds bij dezelfde 5 noten houden easy
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  zaterdag 21 januari 2006 @ 12:44:40 #260
84046 dscx
Bite me...
pi_34306241
Ach... laat ik me ook eens aanmelden in het topic...

Ben zelf erg druk bezig met spelen, heb vorig jaar een piano gekocht.. Een hele foute (Viscount) digitale piano met een walgelijk slecht geluid...

Anyway, het kreng heeft 88 gewogen toetsen en een jack uitgang zodat ik de vrouw niet hoef te zieken wanneer ik speel onder haar soap tijden.

Eigenlijk ben ik al 16 jaar van instrument naar instrument aan 't hoppen (orgel -> gitaar -> piano) en ben ik er op een gegeven moment achter gekomen dat ik niet verder kom dan een bepaald niveau door middel van zelfstudie. beetje jammer eigenlijk, ik wil wel, maar goed, 't is handig als je noten kunt lezen e.d. Scheelt een hoop ellende

Nu, eindelijk, na een jaar of 10 toch maar les genomen!

Heb nu m'n derde les gehad, ben nu intussen toegekomen aan wereldhits als "rondedans" en "basketballen" *ril* maar ben nog steeds razend enthousiast!

Ik krijg steeds meer leuke stukjes basis kennis gevoerd en trucjes om het spelen makkelijker te maken (En weet nu ook hoe moeilijk ik het mezelf heb gemaakt de afgelopen *uch* jaren)...

Anyway, naast een verkapte TVP zeg ik hallo allemaal
pi_34611320
Zo een topic die ik al een tijdje zocht!...
Voor degenen hier die fatsoenlijk klassiek en jazz kunnen spelen, I bow to you Tot nu toe, stuk of 13jr lang, heb ik alleen in mijn gedachtes fantasieen en dagdromen piano gespeeld, nooit zelfs een toets aangeraakt laat staan er voor gaan zitten, terwijl elke vezel in mijn lichaam geroerd word als ik een piano zie of eentje hoor 0 Waarom tot nu toe geen noot gespeeld sja combinatie van tijdgebrek,geldgebrek, koudwatervrees, vriendin, ruimtegebrek,teveel hobbies Mijn echte muzikale idolen (rock en metal idolen blijven maar tijdelijk hangen) zijn allemaal grote pianisten die t wibi soerjadi- niveau ontstegen zijn, ik denk dan aan een Pollini, Glenn Gould, Richter, Keith Jarret, Oscar Petersen etcetc je kent t wel.. ohja en Bach, geen pianist maar wel GOD

Maaarrrrr heb binnekort weer wel de ruimte (nieuwe stekkie) excl vriendin en tijd kan ik maken ... dus wil ik me eindelijk aan een piano wagen. een ''echte'' is nog wat te hoog gegrepen dus wil t simpel houden op een digitale met klassiek aanvoelende toetsen (''gewogen''?), 2ehands als t even kan want genoeg aanbod op marktplaats. iemand tips ??
Liefst wil ik onder begeleiding beginnen maar dat kost wel wat sjeetje zeg !! is in je uppie een mozart sonate tackelen realistisch of te optimistisch gedacht ? Mijn doel is vrij hoog, Chopin etudes beheersen !! volgens mij fantaseer ik nu weer
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_34611545
Yamaha en Roland hebben goeie digitale piano's met gewogen toetsenbord.
Als je klassiek gaat spelen, gaat er echter niets boven een echte akoestische piano (die je vaak ook al voor een habbekrtas op marktplaats kan krijgen)

Aantal stukken van Chopin is niet echt onhaalbaar (met name etudes/ nocturnes/ mazurkas), maar je zal wel hard moeten oefenen. Ik heb zelf veel steun gehad aan die boeken van Hanon, je krijgt er wel pijn van aan je handen maar 't werkt wel

Die kan je hier downen:
http://www.sheetmusicarchive.net/single_listing.cfm?composer_id=7
pi_34612241
*Meldt*

Zijn hier eigenlijk mensen die wel eens op een clavecimbel of clavichord hebben gespeeld? Ik zou dat zelf nog wel eens willen. Ik speel al jarenlang Bach gewoon op piano en dat gaat op zich best, maar het lijkt me ook leuk om dat eens op echte historische instrumenten te doen. Als ik er tijd en de financiële ruimte voor heb ga ik maar eens uitzoeken hoe ik dat kan doen.

@Raz_Gul: een bekende uitspraak over Mozarts sonates is: ze zijn makkelijk voor kinderen, maar moeilijk voor volwassenen. En daar zit veel waars in is mijn ervaring. Ze zitten ogenschijnlijk niet moeilijk in elkaar en lijken geen al te hoge eisen aan de techniek te stellen, maar om ze echt mooi te krijgen, da's wel een ander verhaal. Zeker als je ze probeert te spelen ontdek je wat er allemaal in zit. De slotrondo's vond ik vroeger bijvoorbeeld nogal kinderlijk en eenvoudig, maar nu vind ik ze vaak het beste. Hoe het is zonder leraar zou ik je niet kunnen zeggen. Ik heb zonder leraar wel vrij redelijk gitaar leren spelen maar da's toch wat anders
pi_34612318
Wat ook wel een mooi, niet al te moeilijk stuk van Chopin is, Nocturne no.9 II
Waarschijnlijk een bekend stuk, want je hoort 'm tegenwoordig onder de Daihatsu reclame:
http://www.daihatsu.nl/home/media/cuorecom.wmv
pi_34628553
quote:
Op maandag 30 januari 2006 13:42 schreef Josef2004 het volgende:
Yamaha en Roland hebben goeie digitale piano's met gewogen toetsenbord.
Als je klassiek gaat spelen, gaat er echter niets boven een echte akoestische piano (die je vaak ook al voor een habbekrtas op marktplaats kan krijgen)

Aantal stukken van Chopin is niet echt onhaalbaar (met name etudes/ nocturnes/ mazurkas), maar je zal wel hard moeten oefenen. Ik heb zelf veel steun gehad aan die boeken van Hanon, je krijgt er wel pijn van aan je handen maar 't werkt wel

Die kan je hier downen:
http://www.sheetmusicarchive.net/single_listing.cfm?composer_id=7
ja maar die piano's voor een habbekrats (hoeveel is dat max voor jou?) hebben wel een boel gebreken die je als leek niet zult opmerken. ook heb je nadeel geen referentiemateriaal te hebben om te beoordelen of een 2e handse piano naar je smaak is. of denk jij hier anders over
En die boeken van Hanon, heb je dat gebruikt om met zelfstudie een goede techniek aan te leren ? of heb je een leraar nodig gehad (zoieso denk ik).

[ Bericht 67% gewijzigd door Razz_Gul op 30-01-2006 21:49:09 ]
pi_34629248
quote:
Op maandag 30 januari 2006 14:07 schreef Soul79 het volgende:@Raz_Gul: een bekende uitspraak over Mozarts sonates is: ze zijn makkelijk voor kinderen, maar moeilijk voor volwassenen. En daar zit veel waars in is mijn ervaring. Ze zitten ogenschijnlijk niet moeilijk in elkaar en lijken geen al te hoge eisen aan de techniek te stellen, maar om ze echt mooi te krijgen, da's wel een ander verhaal. Zeker als je ze probeert te spelen ontdek je wat er allemaal in zit. De slotrondo's vond ik vroeger bijvoorbeeld nogal kinderlijk en eenvoudig, maar nu vind ik ze vaak het beste. Hoe het is zonder leraar zou ik je niet kunnen zeggen. Ik heb zonder leraar wel vrij redelijk gitaar leren spelen maar da's toch wat anders
dat klopt wat je zegt over Mozart. ben geen fan van zijn orkestrale en solowerken (i.t.t zijn opera's) maar als het door een meester uitgevoerd wordt ga je er toch anders tegenaan kijken z.a toen ik uitvoeringen hoorde van Gould en Horowitz klinkt nog steeds 'simpel' maar er zit tenminste emotionele diepgang in en geen gepingelpingeldarteldartel zoals je vaak hoort Ik hanteer eigenlijk Beethoven als referentiepunt, alles wat ervoor was (op Bach na) vind ik niet boeiend genoeg. maar dat zal nu wel moeten!.
pi_34631624
* Wiwi101 zich ook meldt in dit ruim 3 jaar oude topic alweer

Ik speel nu een jaar of 5, denk ik, piano. Ik begon met zo een Aflred Basic Course geval enzo maar daar ging ik vrij snel doorheen. Daarna heb ik veel pop gespeeld, van die Keane transcripties etc. etc. (musicscore.nl )
Laatste tijd richt ik me meer op new age piano muziek a la Jim Brickman.
Ook ben ik bezig met wat Satie, en klassiekere stukken beginnen me steeds meer te interreseren

Jamie Cullum style is toch wel een niveau wat ik graag wil bereiken overigens. Wat betreft nummers die ik leuk vind om te spelen ben ik dus niet echt genre gebonden ofzo
pi_34632731
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:58 schreef Razz_Gul het volgende:

[..]

dat klopt wat je zegt over Mozart. ben geen fan van zijn orkestrale en solowerken (i.t.t zijn opera's) maar als het door een meester uitgevoerd wordt ga je er toch anders tegenaan kijken z.a toen ik uitvoeringen hoorde van Gould en Horowitz klinkt nog steeds 'simpel' maar er zit tenminste emotionele diepgang in en geen gepingelpingeldarteldartel zoals je vaak hoort Ik hanteer eigenlijk Beethoven als referentiepunt, alles wat ervoor was (op Bach na) vind ik niet boeiend genoeg. maar dat zal nu wel moeten!.
Voor iedere musicus zou Bach het referentiepunt moeten zijn Dat vond zelfs Beethoven

Ik snap je bezwaren tegen de klassieken (die delen meer mensen), maar ik kan je wel van harte de pianosonates van Haydn aanbevelen. Kende van hem lange tijd alleen de symfonieën, die ik niet bijzonder vond en de strijkkwartetten kende ik nog niet. Maar zijn pianosonates zijn...................... meesterlijk Ook om zelf te spelen. Er klinkt soms in door hoe een oudere Mozart zou hebben kunnen klinken. Bezonken, veel diepgang en tegelijk wonderschoon en glaszuiver. Dus niet de riedeltjes die je gewoonlijk met dat tijdperk associeert. Alleen jammer dat het niveau van die sonates wat ongelijk is.

Van voor 1800 speel ik behalve Bach, Mozart en Haydn verder alleen Scarlatti en Rameau, die allebei idioot goed klinken op piano - gek genoeg beter dan op clavecimbel al zeg ik het zelf. Zonnige en kraakheldere muziek, was voor mij een prima opstap naar het moeilijkere werk.
pi_34637238
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:48 schreef Wiwi101 het volgende:
* Wiwi101 zich ook meldt in dit ruim 3 jaar oude topic alweer
Jamie Cullum style is toch wel een niveau wat ik graag wil bereiken overigens. Wat betreft nummers die ik leuk vind om te spelen ben ik dus niet echt genre gebonden ofzo
Ik heb trouwens de pdf van het songbook twenty-something, van jamie cullum. Mail me maar als er iemand interesse heeft.
Do what you love, love what you do!
pi_34639513
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:41 schreef Razz_Gul het volgende:

[..]

ja maar die piano's voor een habbekrats (hoeveel is dat max voor jou?) hebben wel een boel gebreken die je als leek niet zult opmerken. ook heb je nadeel geen referentiemateriaal te hebben om te beoordelen of een 2e handse piano naar je smaak is. of denk jij hier anders over
En die boeken van Hanon, heb je dat gebruikt om met zelfstudie een goede techniek aan te leren ? of heb je een leraar nodig gehad (zoieso denk ik).
Bij digitale piano's zal je minder snel last hebben van verborgen gebreken, dan bij akoestische.
Ik denk dat je voor 200 euro al een leuke 2e hands digitale piano koopt.
Ik heb vroegah idd les gehad, maar toen was techniek met name gebaseerd op toonladdertjes oefenen.
Die Hanon boeken heb ik een jaar geleden van iemand als tip gekregen en heb je ze toen zelf bestudeerd en je leert op die manier o.a. goed het maken van trillers en het verlengen van je vingerzetting.
pi_34644293
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 01:38 schreef kree het volgende:

[..]

Ik heb trouwens de pdf van het songbook twenty-something, van jamie cullum. Mail me maar als er iemand interesse heeft.
Die heb ik, ik ben mod op www.pianosheets.org Ik zie alles wel voorbij komen wat er gedigitaliseerd is
Tevens een tip voor allen, die link, tenminste als je weet hoe te downloaden met torrents
De site is een rommeltje maar je kunt er vrij veel op vinden, en anders een verzoekje doen
pi_34648300
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 12:42 schreef Wiwi101 het volgende:

[..]

Die heb ik, ik ben mod op www.pianosheets.org Ik zie alles wel voorbij komen wat er gedigitaliseerd is
Tevens een tip voor allen, die link, tenminste als je weet hoe te downloaden met torrents
De site is een rommeltje maar je kunt er vrij veel op vinden, en anders een verzoekje doen
ja ken ik, heb hem zelf nog geupload daar
zie: http://www.pianosheets.org/details.php?id=1472
onder naam "spcs"
pi_34650737
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 15:06 schreef kree het volgende:

[..]

ja ken ik, heb hem zelf nog geupload daar
zie: http://www.pianosheets.org/details.php?id=1472
onder naam "spcs"
It's a small small world

Ik heb je nog bedankt ook
  Moderator vrijdag 17 februari 2006 @ 15:34:09 #274
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_35190852
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 11:12 schreef BdR het volgende:
Ik heb laatst een digitale piano gekocht, occasion Roland 3500s. Kon vroegah wel wat pingelen op een keyboard, maar nooit verder gekomen. Dus ik ben nu eerst bezig in Pianospelen voor dummies als een soort basis (jaja een echte beginner )

[afbeelding]
Ben van huis uit gitarist, en ik heb ook noten leren lezen. Maar nu heb ik voor de lol een keyboard aangeschaft, en ik merk dat ik op het toetsenbord "verdwaal".
Natuurlijk: een aardig klinkende accoordensequentie is zo uitgedokterd. Met één vinger van je linkerhand wat bastonen er bij en het klinkt al heel aardig. Maar eigenlijk leer je dan een truckje uit je hoofd in plaats van dat je echt weet wat je doet.

Wat ik graag zou willen is gevoel krijgen voor hoe dat toetsenbord logisch in elkaar steekt. Een paar handgrepen, houvast. Is dat dummies-boek daarvoor geschikt?

Ik heb dus niet de ambitie om erg goed te worden, klassieke stukken te leren spelen etc. Ik wil "gewoon" mijn gevoel kwijt kunnen op de toetsen, en iets dat ik in mijn hoofd hoor kunnen vertalen op het instrument.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  vrijdag 17 februari 2006 @ 17:45:32 #275
71333 BUG80
Stop making sense
pi_35196278
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:34 schreef Gert het volgende:

[..]

Ben van huis uit gitarist, en ik heb ook noten leren lezen. Maar nu heb ik voor de lol een keyboard aangeschaft, en ik merk dat ik op het toetsenbord "verdwaal".
Natuurlijk: een aardig klinkende accoordensequentie is zo uitgedokterd. Met één vinger van je linkerhand wat bastonen er bij en het klinkt al heel aardig. Maar eigenlijk leer je dan een truckje uit je hoofd in plaats van dat je echt weet wat je doet.
Bij mij is het wel zo begonnen: gewoon alle veelvoorkomende akkoorden (majeur, mineur, enz) uit m'n kop leren door gewoon heel veel muziek na te spelen. Als je ze eenmaal in je "systeem" hebt kun je ook buiten de gebaande paden spelen, je gaat aanvoelen wanneer je welke noten moet pakken om een bepaald effect te bereiken.

Althans, zo ging het bij mij.
pi_40794280
Als ik met mijn linkerhand een begeleiding C2 - G2 - E3 wil doen (in plaats van het eeuwige C2 - G2 - C3) wat kan ik dan het beste spelen? 5 - 5 -1 (dus een wipje met de pols na de C2) of 5-2-1 (dus ene wipje na de G2) ????
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_40796336
quote:
Op maandag 30 januari 2006 14:07 schreef Soul79 het volgende:
*Meldt*

Zijn hier eigenlijk mensen die wel eens op een clavecimbel of clavichord hebben gespeeld?
ja, een vriendin van mn vriendin hebben een piano en een clavecimbel thuis staan. Die laatste was trouwens wel erg duur, en ik was er vrij gauw op uitgespeeld; ik denk dat zo'n ding ongeveer achtduizend euro moet gaan kosten, als ik haar moeder mocht geloven, want hij werd op bestelling gemaakt voor haar.
pi_40796674
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 14:15 schreef tim2308 het volgende:
Als ik met mijn linkerhand een begeleiding C2 - G2 - E3 wil doen (in plaats van het eeuwige C2 - G2 - C3) wat kan ik dan het beste spelen? 5 - 5 -1 (dus een wipje met de pols na de C2) of 5-2-1 (dus ene wipje na de G2) ????
Ik kan makkelijk C2 - G2 - E3 spelen zonder me hand te verplaatsen. Mischien heb je kleine handen dan zou ik toch 5-2-1 doen. Dat is de officiele vingerzetting.
Of bedoel je dat niet?
pi_40970821
Ja dat bedoel ik inderdaad. Alleen is het dan lastig in een stuk wat bijv CGEGFGA is; dan moet je haast wel je hele hand verplaatsen.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_40971378
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 16:39 schreef tim2308 het volgende:
Ja dat bedoel ik inderdaad. Alleen is het dan lastig in een stuk wat bijv CGEGFGA is; dan moet je haast wel je hele hand verplaatsen.
Je moet je duim dan laten liggen. Ik zou het zo spelen.
5212321
CGEGFGA
Dus na de 521 gooi je je wijsvinger (over je duim heen) op de G dan middelvinger(F) wijsvinger(G) duim(A)
Er vanuitgaande dat de noten over 2 opeenvolgende octaven liggen verspreid.
pi_40974553
Ik ben op zoek naar de akkoorden van Wereld zonder jou, van Marco Borsato en Trijntje Oosterhuis.
Dat intro kom ik wel uit, maar daarna kan ik 't op gehoor niet meer uitzoeken... heeft/weet iemand de akkoorden/bladmuziek, of vindt iemand het leuk om 'm uit te zoeken?
pi_40976214
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 18:57 schreef Bazzel het volgende:
Ik ben op zoek naar de akkoorden van Wereld zonder jou, van Marco Borsato en Trijntje Oosterhuis.
Dat intro kom ik wel uit, maar daarna kan ik 't op gehoor niet meer uitzoeken... heeft/weet iemand de akkoorden/bladmuziek, of vindt iemand het leuk om 'm uit te zoeken?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
Marco Borsato & Trijntje Oosterhuis - Wereld zonder jou

| |  ||         | |     ||
Intro: Fmaj7 G | F Fo C | Am G | C Csus4 C 

G                 F
Ik heb een masker opgezet
G                   F
En als m'n vrienden erom vragen
G               Am             F
Zeg ik dat het heerlijk is: alleen
G                  Am          Fm
Je foto's zijn al van de wand
                C
Alsof ik zo vergeten kan
    Dadd9\F#
Dat ik je mis
     F
Hoe koud het is
     C              G
Hoe leeg zo zonder jou
            C   Csus4 C
Hier om me heen

Fmaj7 G
Ik kan je niet laten gaan
    F      Fo     C
Al zeg ik dat 't beter is
   Fmaj7   G      C Csus4 C
Alleen en zonder jou
             Fmaj7     G
Ik kan 't gewoon niet aan
    F      Fo          C
Ik mis je armen om me heen
         Fmaj7            G             C Csus4 C
Nee, ik leef niet in een wereld zonder jou

D                    C
Ik heb bijna alles geprobeerd
D               C
Alles om je te vergeten
D                   Em7  Em       C   Dadd9
Ik lieg als ze me vragen hoe het gaat
D                     Em       
Ik lees veel boeken, kijk tv
      Fmaj7         G
Maar daar verandert ook niets mee
    Am
Ik voel nog steeds
    Am\C
Verlang nog steeds
    G
Ik denk nog steeds
    Am    Am\C        G  Gsus4 G
En steeds alleen aan jou

C     D
    C             G
Al zeg ik dat 't beter is
   C       D      G
Alleen en zonder jou
             C         D
    C     C\B   G
         C                D             G Gsus4 G
Nee, ik leef niet in een wereld zonder jou

F          Fo
De tijd staat stil
    C             G
De tijd die alle wonden heelt
    F          Fo     Am B
Ze loopt niet zonder jou

A     B
       A               E
Al schreeuw ik dat 't beter is
   A       B      E
Alleen en zonder jou
            A          B
    A      B          E
    A            Bsus4          C#m
En alles aan je waar ik zo van hou
         Bsus4  A   Bsus4
Waar ik zo van houd
         A                Bsus4  B
Nee, ik leef niet in een wereld
        E---
Zonder jou

succes
pi_40978065
Wat trouwens een erg leuk nummer is om te spelen is The heart asks pleasure first.. Het is het overbekende melodietje van de film The Piano. ik moet er wel bij zeggen: je moet redelijk goed kunnen spelen.. en zelfs al ben je goed, verwacht niet dat je het in een keer kan spelen.. (er komt een behoorlijk lastig polyritmisch stuk in voor dat toch wel lastig spelen is.. en om de melodielijn er een beetje goed uit te laten komen is ook al moeilijk)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:59:02 #284
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_40978162
Speel al een tijdje niet meer, door verhuizing geen plek meer voor piano/vleugel
In het ouderlijk huis staan er zo'n.... 17 ?

Paps restaureert en spuit piano's en vleugels
Ik mis het enorm, werkte voor mij altijd vrij therapeutisch
pi_40978236
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 20:59 schreef SHE het volgende:
Speel al een tijdje niet meer, door verhuizing geen plek meer voor piano/vleugel
In het ouderlijk huis staan er zo'n.... 17 ?

Paps restaureert en spuit piano's en vleugels
Ik mis het enorm, werkte voor mij altijd vrij therapeutisch
Tijd voor een electrische piano/synth/keybord ofzo.
Toch? Niks leuker dan een beetje lekker muziek maken.

Grappig trouwens dat dit topic weer een beetje tot leven komt
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:03:24 #286
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_40978326
Oh nee...dat trek ik niet.
Misschien mijn opvoeding, maar ik heb nooit aan keyboards of synths kunnen wennen. Ondanks dat paps ook weleens heeft gestunt met midi in een klassieke piano, maar ik kan me er niet in vinden.

Ik vind de toetsen ook veel te soepel en onecht...
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:15:46 #287
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_40978838
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 21:03 schreef SHE het volgende:
Oh nee...dat trek ik niet.
Misschien mijn opvoeding, maar ik heb nooit aan keyboards of synths kunnen wennen. Ondanks dat paps ook weleens heeft gestunt met midi in een klassieke piano, maar ik kan me er niet in vinden.

Ik vind de toetsen ook veel te soepel en onecht...
Je hebt tegenwoordig digitale piano's waarbij aanslag en klank echt niet te onderscheiden zijn van een echte.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:19:18 #288
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_40978968
Ik weet, mijn paps bouwde die modules jaren geleden al in klassieke kasten. Eerst als geintje, tot de vraag ernaar wel erg groot was. Ook hij zegt dat het bijna niet van echt te onderscheiden is , en is groot voorstander.

Maar toch, de toetsen voelen anders en het gevoel is anders. Ik weet dat ik zeur hoor!
Maar het idee alleen al dat er geen hamerkoppen tegen een snaar slaan kan ik niet verkroppen.
Misschien moet ik me er gewoon overheen zetten
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:26:26 #289
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_40979251
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 21:19 schreef SHE het volgende:
Ik weet, mijn paps bouwde die modules jaren geleden al in klassieke kasten. Eerst als geintje, tot de vraag ernaar wel erg groot was. Ook hij zegt dat het bijna niet van echt te onderscheiden is , en is groot voorstander.

Maar toch, de toetsen voelen anders en het gevoel is anders. Ik weet dat ik zeur hoor!
Maar het idee alleen al dat er geen hamerkoppen tegen een snaar slaan kan ik niet verkroppen.
Misschien moet ik me er gewoon overheen zetten
Ik snap het sentiment wel, heb hier best een mooie digipiano staan, maar als ik bij mijn opa ben kan toch weinig tippen aan zijn Bechstein vleugel .

Maar goed, you make do.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:32:32 #290
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_40979464
Dat is toch ook sentiment...de klep open zetten, het pantserraam zien fonkelen, de hamerkoppen tegen de snaren voelen slaan...en jij bespeelt het. Ik krijg er altijd een huiselijk, warm gevoel van en geen digipiano die dat ooit zal vervangen.

Maar goed dat heeft denk ik ook meer te maken met de achtergrond. Vaak moest ik helpen als tiener, bij het schuren van de kast of het besnaren of meehelpen tillen van het raam
Dan krijg je automatisch ongelofelijk respect voor het instrument, want het is me een klerewerk voor je een volwaardige piano en vleugel speelklaar hebt
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:55:08 #291
71333 BUG80
Stop making sense
pi_40991776
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 21:26 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Ik snap het sentiment wel, heb hier best een mooie digipiano staan, maar als ik bij mijn opa ben kan toch weinig tippen aan zijn Bechstein vleugel .

Maar goed, you make do.
Bechstein

Die zijn wel zo mooi!
pi_40992288
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 21:15 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Je hebt tegenwoordig digitale piano's waarbij aanslag en klank echt niet te onderscheiden zijn van een echte.
Nee, die heb je niet, en die zullen er ook niet komen Ik heb zelf een tijd lang een Yamaha Clavinova gehad en heb op een boel andere digitale piano's gespeeld ( en digitale 'vleugels' ) en ze waren altijd overduidelijk digitaal. Ik durf te wedden dat elke (goeie) pianist een willekeurige digitale piano van een akoestische kan onderscheiden qua spelen en geluid.
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:24:39 #293
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_40992343
Hehe

Gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag. Al moet ik toegeven dat de modules die mijn vader inbouwt qua klank toch echt wel het echte geluid benaderen.
Alleen voelt de toetsaanslag overduidelijk anders en mis ik de rondzang ( ik weet geen ander woord ) , die je bij een klassieke piano wel hebt
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:31:37 #294
71333 BUG80
Stop making sense
pi_40992481
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:24 schreef SHE het volgende:
en mis ik de rondzang ( ik weet geen ander woord ) , die je bij een klassieke piano wel hebt
Resonantie

Het klopt, op dit moment is het met de huidige processorkracht nog niet mogelijk om het geluid en gevoel van een piano / vleugel echt dicht te benaderen. Ik heb ooit "virtual instruments" geprobeerd van een Steinway en een Bosendorfer (misschien kennen jullie ze wel, dan heb je zo'n 2 Gigabyte aan samples nodig in je computergeheugen). Die komen wel heel erg in de buurt, moet ik zeggen.
pi_40995726
Als ik de rest van me loon heb van vakantiewerk ga ik deze kopen:

Kost wat, maar dan heb je ook wat
pi_40997328
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 19:58 schreef kree het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

succes
Dankjewel! 't is n aardige richtlijn, al is ie erg versimpeld, het G akoord in regel 7 (1e van het couplet) is volgens mij niet een gewone G, maar wat het wel is weet ik ook niet. Dit lijkt een beetje de kampvuur versie te zijn. Evengoed bedankt, k zal s kijken of ik er wat mee kan.
pi_40997463
Omdat dit deel bijna vol is heb ik even een OP gemaakt voor het volgende deel.
De Topictitel moet veranderd worden naar "Fok! Toetsenisten Topic" vindt ik

hier onder de op, laat even weten of er nog wat aan gewijzigd moet worden. (linkjes enzo..)

• Fok! Toetsenisten Topic

Dit topic is bedoeld voor toetsenspelend Fok!
    Alle toetsenisten zijn welkom, van beginner tot gevorderde.

• Links

Blamuziek
    pianosheets

Andere fora
    Synthforum | Harmony-central

• Vorige delen

Het pingelende piano topic.

Deze OP

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 20-08-2006 14:59:34 ]
  • Do what you love, love what you do!
    pi_40997760
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 14:19 schreef Bazzel het volgende:

[..]

Dankjewel! 't is n aardige richtlijn, al is ie erg versimpeld, het G akoord in regel 7 (1e van het couplet) is volgens mij niet een gewone G, maar wat het wel is weet ik ook niet. Dit lijkt een beetje de kampvuur versie te zijn. Evengoed bedankt, k zal s kijken of ik er wat mee kan.
    Hij klopt inderdaad niet helemaal eerste regel moet Gsus2 Fsus2 zijn volgens mij.
    ik zal is kijken of ik er nog een mp3 van heb, dan kan ik het wel beter uitzoeken voor je
      zondag 20 augustus 2006 @ 16:11:29 #299
    149498 Maethor_Veleg
    klunstenaar in hart en nieren
    pi_41000919
    Ik heb twee jaar les gehad, en nu kan ik het niet echt meer Maar ik componeer nu, en dat vind ik eigenlijk wel wat leuker
    Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
    pi_41001122
    Hierzo verder:
    Fok! Toetsenisten Topic
    Suggesties voor de OP zijn nog steeds welkom.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')