abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180141053
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 15:36 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dat snap ik wel hoor.
Maar dat is het punt juist... Het blijft een stukje theoretisch gelul zonder in de praktijk toepasbaar te zijn.

Ah, the great tragedy of science!
The slaying of a beautiful hypothesis by an ugly fact!

Naja als het in zijn tijd geen gelul was... En de macht van de invididuele werknemer kan gemarginaliseerd zijn, collectief is het wel wat waard... En als de marges hoog zijn voor kapitalisten.... Vraagt dat wel om een beetje reactie..

De boodschap "geef de kapitalist niet teveel macht" is geen verkeerde naar mijn idee... Kom je in een soort van Marx realiteit terecht. Daarnaast vind ik de machtpositie van de hele gewone arbeiders wel echt matig hoor. De tendencie richting minimaal betalen lijkt mij daar wel aanwezig.... 1600 minimumloon 800 huur, 300 gwl, 300 eten, 200 voor wat anders ofzo, krap zat.

Als je nu kijkt naar Amerika vind ik het ook wel een beetje zielig worden daar... Mensen met verrotte tanden terwijl er een paar met prive helicopters bijzonder lopen te doen...

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 30-06-2018 15:48:45 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 30 juni 2018 @ 15:49:25 #77
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_180141206
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 15:37 schreef WillemFrederikk het volgende:

[..]

Ja en heb ik ooit beweerd dat dat wel zo was?
Ik heb je al meerdere keren gevraagd wat je doel is met dit topic. Precies hierom.

Blijkbaar ben je nu opeens van mening dat Marx' theorie onzinnig is dus? Waarom dan dit topic en je moeite om het zo vurig te verdedigen? Puur om te trollen?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_180141298
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 15:49 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik heb je al meerdere keren gevraagd wat je doel is met dit topic. Precies hierom.

Blijkbaar ben je nu opeens van mening dat Marx' theorie onzinnig is dus? Waarom dan dit topic en je moeite om het zo vurig te verdedigen? Puur om te trollen?
Hij heeft een vraag over de theorie van Marx voor als die de theorie toepast met variabele marges voor de kapitalisten. Maar de impliciete aannames van Marx maken dat helemaal niet mogelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 30 juni 2018 @ 15:57:48 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180141426
Onzin, de waarde is een kwestie van vraag en aanbod. Wat is men bereid ergens voor te betalen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_180141436
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 15:49 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Kijk en daarom ben je zo vermoeiend.....

quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:23 schreef WillemFrederikk het volgende:

[..]

Ho ho, dit is ten eerste niet mijn theorie. Dit is Karl Marx zijn theorie en ik begon dit topic omdat ik zo mijn vraagtekens had bij zijn theorie. Nu doe je alsof ik aanhanger/expert ben. Het enigste wat ik doe is de mensen die overduidelijk geen bladzijde gelezen hebben maar wel een mening klaar hebben liggen uitleggen hoe het volgens Marx zit. Er is nog niemand die mijn vraag beantwoord heeft. Sterker nog ik wordt uitgescholden omdat men het blijkbaar niet aankan? Beetje jammer dit.
De Geschiedenis is de versie van het verleden waar de meerderheid het over eens is.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 16:01:07 #81
45206 Pietverdriet
pi_180141532
Waarom wil je je tijd verdoen met een achterhaalde theorie? Samuel Hahnemann had ook een theorie, de homeopatie. Volstrekte onzin verder. Net als Marx zijn economische theorie.
pi_180141563
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Onzin, de waarde is een kwestie van vraag en aanbod. Wat is men bereid ergens voor te betalen.
Ja en wat doet een homogene groep arbeiders die allemaal dezelfde skills hebben en hetzelfde kunnen fabriceren met hun tijd in een efficiente markt? Dan heb je toch helemaal geen onderlinge verschillen meer en zal "loon" nog het enige zijn wat overblijft of non?

Kapitaal is ook opgebouwd met arbeid uit het verleden er zit uiteraard wel een aardige correlatie tussen de waarde van goederen en de inspanning die voor die productie moet worden gemaakt.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 16:03:50 #83
45206 Pietverdriet
pi_180141619
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 16:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja en wat doet een homogene groep arbeiders die allemaal dezelfde skills hebben en hetzelfde kunnen fabriceren met hun tijd in een efficiente markt? Dan heb je toch helemaal geen onderlinge verschillen meer en zal "loon" nog het enige zijn wat overblijft of non?

Als ze allemaal de hele dag bezig zijn met het produceren van broodjes poep wordt er echt geen waarde gecreeerd.
pi_180141700
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ze allemaal de hele dag bezig zijn met het produceren van broodjes poep wordt er echt geen waarde gecreeerd.
In welke efficiente markt wordt er geen waarde gecreeerd? Dat is per definitie onmogelijk tenzij er niets van waarde te creeren valt.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 16:09:54 #85
45206 Pietverdriet
pi_180141770
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 16:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

In welke efficiente markt wordt er geen waarde gecreeerd? Dat is per definitie onmogelijk tenzij er niets van waarde te creeren valt.
De markt bepaald de waarde, niet de hoeveelheid arbeid.
pi_180141886
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De markt bepaald de waarde, niet de hoeveelheid arbeid.
Is goed joh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')