Waar heb je het over?quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:11 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Anders reageer je lekker selectief....
Je doet je het er te makkelijk vanaf. Hoe wil je alles doorberekenen, wanneer stop je daarmee, etc. Theorie is leuk, maar denk eens wat praktischer.quote:
Ho ho, dit is ten eerste niet mijn theorie. Dit is Karl Marx zijn theorie en ik begon dit topic omdat ik zo mijn vraagtekens had bij zijn theorie. Nu doe je alsof ik aanhanger/expert ben. Het enigste wat ik doe is de mensen die overduidelijk geen bladzijde gelezen hebben maar wel een mening klaar hebben liggen uitleggen hoe het volgens Marx zit. Er is nog niemand die mijn vraag beantwoord heeft. Sterker nog ik wordt uitgescholden omdat men het blijkbaar niet aankan? Beetje jammer dit.quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:18 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je doet je het er te makkelijk vanaf. Hoe wil je alles doorberekenen, wanneer stop je daarmee, etc. Theorie is leuk, maar denk eens wat praktischer.
Je mag ook zelf nadenken hoor. Ik geef je zelfs handvaten. Je moet over de stof en de implicatie nadenken, niet slechts over de letterlijke tekst.quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:23 schreef WillemFrederikk het volgende:
[..]
Ho ho, dit is ten eerste niet mijn theorie. Dit is Karl Marx zijn theorie en ik begon dit topic omdat ik zo mijn vraagtekens had bij zijn theorie. Nu doe je alsof ik aanhanger/expert ben. Het enigste wat ik doe is de mensen die overduidelijk geen bladzijde gelezen hebben maar wel een mening klaar hebben liggen uitleggen hoe het volgens Marx zit. Er is nog niemand die mijn vraag beantwoord heeft. Sterker nog ik wordt uitgescholden omdat men het blijkbaar niet aankan? Beetje jammer dit.
Misschien moet je het topic even opnieuw lezen. Daar staat gewoon dat ik vraagtekens heb. Alsof ik hier niet over nadenk... wat denk je dat hier gebeurt? Ik kan hier echt niks mee.quote:
Refereer je naar ‘My life and work’ geschreven door Henry Ford? Dan zal ik dat eens doorlezen.quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:42 schreef xzaz het volgende:
Marx was heel erg van de arbeid. Arbeid dit en arbeid dat. De kosten van een product gaven zeker, voordat er massa geproduceerd werdt weer wat de arbeid was op een product.
Echter in de moderne exonomie is dir niet meer zo. Er kan door machinaalwerken een winst worden behaald nadat de waarde van de machine is betaald. De machine verteginwoorigd nog steeds een waarde. En doordat er met massa gepeoduceerd werdr, lees maar eens Henry Ford bijvoorbeeld kan een peoduct met winst worden verkocht. De arbeider profiteerde niet van deze winst, hij had ook niet de investeering gedaan. Dit kwam pas veel later. Ook was de arbeider met zijn 'leven' vaak in dienst. Huisvesting ed.
De woorden kunnen voor je gevoel wel kloppen, mar denk verder. Veel uitspraken van politici komen ook zo over en verliezen hun waarheid als je ze in uitvoering voorstelt.quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:36 schreef WillemFrederikk het volgende:
[..]
Misschien moet je het topic even opnieuw lezen. Daar staat gewoon dat ik vraagtekens heb. Alsof ik hier niet over nadenk... wat denk je dat hier gebeurt? Ik kan hier echt niks mee.
Ja precies, ik vind het intressant om te weten hoe zijn gedachtegang was omdat men toch vaak praat over Het Kapitaal. Zeker omdat het zon impact op de wereld had. Onder andere Lenin heeft delen uit Het Kapitaal geciteerd en omschreven als de kern van het Communisme. En het is in de Sovjet-Unie als bijbel gebruikt. Dan is het zeker de moeite waard het eens door te nemen!quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:58 schreef xzaz het volgende:
Ik heb delen moeten lezen (in spanje leerkracht uit franco tijd ), kan mij niet herinneren. Marx leefde in een andere tijd vergeet dat niet. Arbeid was nodig, grote fabrieken werden bezet door arbeiders en die arbeiders hadden geen rechten alleen maar plichten. Marx was een persoon die de geschiedenis zag herhalen kooplieden en slaven. Waar marx wel een punt heeft is dat de kracht van de werknemer of arbeider in de arbeiders zit. Het hele collectieve samenzijn en rexhten verwerven gaf mwn macht naar de werkgevers en de elite.
Marx is leuk maar hij is soms heel erg theoretisch en economisch.
Jawel toch? De lonen zijn amper gestegen en wat vroeger met 1 salaris ging zijn er nu twee voor nodig.quote:Op donderdag 28 juni 2018 15:04 schreef WillemFrederikk het volgende:
Stel: een uur kost/heeft een waarde van 1¤. Dan zou volgens Marx bij een werkdag van 12 uur een waarde van 12¤ geproduceert worden. Stel nu dat de waarde van de waren die de arbeider nodig heeft 6¤ bedraagt. Dan zou de Kapitalist de arbeider 6¤ betalen voor een 12 urige werkdag waardoor de uitbuiting 50% is. Men krijgt immers maar de helft van de waarde. Dit vormt dan de meerwaarde van de Kapitalist of zijn winst. Maar als iedereen dit zou doen dan zou de waarde van een 12 urige werkdag niet langer 12¤ zijn maar 6¤. En wanneer de maatschappelijke benodigde arbeidstijd niet veranderd zal de waarde van een product niet dalen en dus constant blijven. Dan kost dit dus nog steeds 6¤ dus wordt de arbeider niet uitgebuit en ontstaat er ook geen meerwaarde?
Dat klopt, in het kort dit: Een dood waar kan geen waarde scheppen. Ijzer kan zichzelf niet waarde geven enkel en alleen menselijke arbeid. En daardoor wordt dus alleen waarde gecreëerd wanneer er arbeid in de waar zit. Als je dan de vorm welke het ijzer heeft wegdenkt dan blijft er enkel arbeid over, en daardoor is arbeid ruilbaar. Waren hebben een gemeenschappelijk bezit, arbeid.quote:Op donderdag 28 juni 2018 23:32 schreef xzaz het volgende:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Warenfetisjisme
Dit is eigenlijk waar hfds 1 om draait. Zonder arbeid geen waarde.
Nee hoor, je vroeg het je zelf zelfs af, je kon het niet eens zelf bedenken:quote:Op donderdag 28 juni 2018 22:10 schreef WillemFrederikk het volgende:
Alsjeblieft zeg ik heb je het Grondstoffen idee al uitgelegd het is nu zelfs al 2 keer behandeld.
quote:Op donderdag 28 juni 2018 16:05 schreef WillemFrederikk het volgende:
verteld u dan eens waar de waarde dan nog meer uit bestaat?
"Allesbehalve" is één woord.quote:En jij bent alles behalve in staat om het idee onzinnig te verklaren wanneer je het boek niet eens gelezen hebt. Ik heb zon 600 pagina's ingekort naar een enkel a4 en je denkt dat dit alles is? Alsjeblieft bewaar iets van je waardigheid.
Ah Communismequote:Op vrijdag 29 juni 2018 14:31 schreef Worteltjestaart het volgende:
Leuk in theorie, in de praktijk werkt dat nooit.
Gelijk al een reden om de boeken van Marx op de brandstapel te gooien.quote:Op donderdag 28 juni 2018 15:04 schreef WillemFrederikk het volgende:
Stel: een uur kost/heeft een waarde van 1¤. Dan zou volgens Marx bij een werkdag van 12 uur een waarde van 12¤ geproduceert worden.
Wat ben jij vermoeiend zeg, ik heb mij het grondstoffen idee nooit afgevraagd het heeft namelijk niks met het vraagstuk te maken, je leeft echt in je eigen wereld.. Verder heb ik wel degelijk ca. 600 pagina’s samengevat. Bijzonder dat je zonder het boek gelezen te hebben wel precies weet wat ik samenvat! Wat betreft het doel van het topic, zal ik je wederom verwijzen naar post 1 (blijkbaar is het zo moeilijk om de vraag te lezen.) En dan toch maar afronden met een compliment! Je hebt opgelet in de brugklas, fijn dat je ons datgene verteld wat iedereen weet! Wederom heeft dit niks met het vraagstuk te maken.... vanaf nu negeer ik je gewoon doeii 👋🏻quote:Op vrijdag 29 juni 2018 14:31 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Nee hoor, je vroeg het je zelf zelfs af, je kon het niet eens zelf bedenken:
[..]
[..]
Je hebt geen 600 pagina's ingekort, je vat 1 hoofdstuk samen.
De vraag blijft staan: wat is je doel met dit topic?
Ziedaar: de waarde van de goederen zijn direct onderhevig aan vraag p en aanbod q.
Brugklasstof Economie.
Leuk in theorie, in de praktijk werkt dat nooit.
Niet als waarde gerelateerd is aan uurloon. Je krijgt niet minder betaald voor het eerste uur dan het laatste uur. Opbrengst is doorgaans relatief wel minder maar dan zou je met stukloon moeten werken om de waarde evenredig te laten dalen.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:10 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Gelijk al een reden om de boeken van Marx op de brandstapel te gooien.
Iemand die zes uur per dag werkt levert per uur doorgaans een stuk meer op dan iemand die 12 uur werkt.
Een echte econoom hier op FOK kan het een stuk beter uitleggen en verwoorden dan ik, maar hierbij een poging:quote:Op donderdag 28 juni 2018 16:01 schreef WillemFrederikk het volgende:
[..]
Als u 5 uur nodig heeft om een zak aardappels te oogsten dan is die zak aardappelen net zoveel waard als 5 x het uurloon.
Rustig aan knakker.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 23:55 schreef WillemFrederikk het volgende:
[..]
Wat ben jij vermoeiend zeg, ik heb mij het grondstoffen idee nooit afgevraagd het heeft namelijk niks met het vraagstuk te maken, je leeft echt in je eigen wereld.. Verder heb ik wel degelijk ca. 600 pagina’s samengevat. Bijzonder dat je zonder het boek gelezen te hebben wel precies weet wat ik samenvat! Wat betreft het doel van het topic, zal ik je wederom verwijzen naar post 1 (blijkbaar is het zo moeilijk om de vraag te lezen.) En dan toch maar afronden met een compliment! Je hebt opgelet in de brugklas, fijn dat je ons datgene verteld wat iedereen weet! Wederom heeft dit niks met het vraagstuk te maken.... vanaf nu negeer ik je gewoon doeii 👋🏻
Dat zijn we. En dat wordt ook gedaan.quote:Op donderdag 28 juni 2018 16:11 schreef WillemFrederikk het volgende:
[..]
Stel we zouden in staat zijn om koolstof onder zulk een hoge druk te kunnen zetten zodat wij diamant in zijn puurste vorm zouden kunnen produceren.
Dat wordt niet gedaan, er zit gewoon verschil in natuurlijk diamant en door mens geprodoceert diamant. En inleidende boeken over de Economie gaan niet mijn vraag over Karl Marx Meerwaarde beantwoorden?quote:Op zaterdag 30 juni 2018 09:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat zijn we. En dat wordt ook gedaan.
Verder zou ik ook eens beginnen met wat inleidende boeken in de economie te lezen.
Ja? Wat dan?quote:Op zaterdag 30 juni 2018 10:54 schreef WillemFrederikk het volgende:
[..]
Dat wordt niet gedaan, er zit gewoon verschil in natuurlijk diamant en door mens geprodoceert diamant.
Gezien je reacties in dit topic heb je er in elk geval wel behoefte aan.quote:En inleidende boeken over de Economie gaan niet mijn vraag over Karl Marx Meerwaarde beantwoorden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |