Welke vormen zijn het? Ruwweg bestaan er 2 vormen:quote:Op woensdag 27 juni 2018 23:29 schreef vve_watermeter het volgende:
Wie kan me helpen bij wat termen/factoren die ik kan bekijken om te bepalen of een waardeoverdracht verstandig is.
Er is in beide gevallen sprake van een premiestelsel gebaseerd op een vast loondeel en een variabel loondeel waarvoor tarieven voor een bepaalde tijd worden vastgesteld. Ik ga voor optie 1quote:Op donderdag 28 juni 2018 08:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Welke vormen zijn het? Ruwweg bestaan er 2 vormen:
1) Beschikbaar premiestelsel, waarbij inleg wordt belegd en een opgebouwd vermogen wordt omgezet in een pensioen
2) Pensioenrechten, op basis van aantal jaren inleg, wordt een vaststaand pensioen opgebouwd.
Verder is van belang hoeveel je a hebt opgebowud bij de laatste werkgever.
Die 6-maanden termijn is afgeschaft sinds 1 januari 2016.quote:Op donderdag 28 juni 2018 15:31 schreef HMS het volgende:
Overdracht kan je maar een gelimiteerde tijd (6 maanden) na overgang aanvragen. Dus je moet nu beslissen. Je kan het beste aangeven dat je die offertes voor overdracht wil ontvangen, want je moet dan nog formeel accoord gaan.
En verder kan je daar een klein beetje zien wat het rendement is, maar in essentie is overdracht vaak wel gunstig. Heeft te maken met het feit dat vaak bepaalde zaken (zoals een partner pensioen) alleen maar gelden voor een actieve pensioenpot. En wat je laat staan wordt slapend. Dat wordt nog voor je belegd, maar er komt niets meer bij.
In sommige gevallen kan het gunstig zijn om niet over te dragen, maar vaak is dat een kwestie van gokken. Ik heb nog een klein slapend pensioen staan van een oude werkgever en ik gok dat die willen afkopen (ipv jaren een klein bedrag uitkeren) als dat afloopt. En die pot loopt tot 65. Kan ik mogelijk mooi eerder mee met pensioen en dat AOW gat dichten. Maar.....dat blijft een gok.(blijft die 65 jaar? willen ze wel afkopen? andere wttelijke veranderingen)
Oftewel, je moet echt de kleine lettertjes gaan lezen en het verschil is vaak niet erg groot (vroeger was dat anders en werden hoge kosten in rekening gebracht, die tijd is echter over)
Geldt dat ook voor vroegere pensioenen? Laatst wel laatst opgebouwde pensioen overgedragen maar heb nog wat kleine loze potjes..quote:Op donderdag 28 juni 2018 23:58 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Die 6-maanden termijn is afgeschaft sinds 1 januari 2016.
Zoiets heb ik ook bij de hand gehad. Ik heb de twee waarde opbouwgrafieken vergeleken, die hadden flinke overlap en heb toen diegene gekozen die het hoogste uitkwam. Zegt niet veel, blijft een gok.quote:Op donderdag 28 juni 2018 23:54 schreef vve_watermeter het volgende:
Er is in beide gevallen sprake van een premiestelsel gebaseerd op een vast loondeel en een variabel loondeel waarvoor tarieven voor een bepaalde tijd worden vastgesteld. Ik ga voor optie 1.
Als je ze overdraagt naar je huidige, actieve, pensioenopbouw dan kan dat jaquote:Op vrijdag 29 juni 2018 06:02 schreef Yesse het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor vroegere pensioenen? Laatst wel laatst opgebouwde pensioen overgedragen maar heb nog wat kleine loze potjes..
Daar zou k ook weggaan ja. Overigens bij een beschikbaar premiepensioenfonds, heb ik goede ervaringen met BeFrank.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 09:37 schreef GereDathan het volgende:
Zelf al bijna 1,5 jaar bezig met waardeoverdracht, ze zijn zooooo traag bij Delta Lloyd (latende fonds).
Werknemers hebben over het algemeen geen keuze voor een pensioenfonds. Dat wordt collectief geregeld.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 10:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar zou k ook weggaan ja. Overigens bij een beschikbaar premiepensioenfonds, heb ik goede ervaringen met BeFrank.
Op basis van welke gegevens maak je zo'n grafiek? Ik zie vooral gegevens die bepalen hoe groot je premie inleg wordt, maar voor het oude fonds is dat historie toch?quote:Op vrijdag 29 juni 2018 07:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets heb ik ook bij de hand gehad. Ik heb de twee waarde opbouwgrafieken vergeleken, die hadden flinke overlap en heb toen diegene gekozen die het hoogste uitkwam. Zegt niet veel, blijft een gok.
Die maak ik niet, die staan bij die pensioenfondsen. Ze geven vaak prognoses (in grafiekvorm) o.b.v. slecht, normaal, en goed rendement. Maar hoe het uiteindelijk uitpakt, weet je van tevoren toch niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 12:53 schreef vve_watermeter het volgende:
Op basis van welke gegevens maak je zo'n grafiek?
Ik zou zelf niet uitgaan van die grafieken. Sterker nog misschien heb ik wel meer vertrouwen in een verzekeraar die wat vooezichtiger is in z'n voorspellingen.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Die maak ik niet, die staan bij die pensioenfondsen. Ze geven vaak prognoses (in grafiekvorm) o.b.v. slecht, normaal, en goed rendement. Maar hoe het uiteindelijk uitpakt, weet je van tevoren toch niet.
Behaalde resultaten in het verleden…...quote:Op zaterdag 30 juni 2018 13:04 schreef Piger het volgende:
Zou dan eerder naar historie kijken. Of de ene verzekeraar een stuk beter heeft gepresteerd en qua bedrijfskosten.
Toch doe ik dat liever dan o.b.v. een vage prognose. Maar beheerskosten zijn ook een belangrijke.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Behaalde resultaten in het verleden…...
Om welk bedrag gaat het? Als je heel weinig pensioen hebt opgebouwd bij je oude werkgever, bijv. omdat je een starter was of weinig uren hebt gemaakt, dan kun je net zo goed het zwikkie overzetten.quote:Op woensdag 27 juni 2018 23:29 schreef vve_watermeter het volgende:
Ik ga van werkgever veranderen. Bij mijn nieuwe werkgever kom ik bij een ander pensioenfonds.
Als ik op mijnpensioenoverzicht kijk gaat het om bijna 7000 per jaar. Wat de waarde in overdrachtstermen is, heb ik niet opgevraagd.quote:Op zondag 1 juli 2018 09:27 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Om welk bedrag gaat het? Als je heel weinig pensioen hebt opgebouwd bij je oude werkgever, bijv. omdat je een starter was of weinig uren hebt gemaakt, dan kun je net zo goed het zwikkie overzetten.
Aha ja, dan is het wel de moeite waard om je even te verdiepen hierin. Ik weet niet hoe oud je bent, maar dat is geen gek pensioen hoor!quote:Op zondag 1 juli 2018 10:21 schreef vve_watermeter het volgende:
Als ik op mijnpensioenoverzicht kijk gaat het om bijna 7000 per jaar.
quote:Op zondag 1 juli 2018 10:21 schreef vve_watermeter het volgende:
Als ik op mijnpensioenoverzicht kijk gaat het om bijna 7000 per jaar. Wat de waarde in overdrachtstermen is, heb ik niet opgevraagd.
Ik ga er ook niet te makkelijk mee om hoor. Het is niet voor niks dat ik een topic op Fok er over open. Ik wil een bewuste keuze maken. Ik ben inderdaad ook getrouwd en 35 jaar.quote:Op zondag 1 juli 2018 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]Zou daar niet te makkelijk mee omgaan. Dat is een behoorlijk bedrag. Heb je ook een partner?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |