abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180092762
Ik ga van werkgever veranderen. Bij mijn nieuwe werkgever kom ik bij een ander pensioenfonds. Nu zit ik met de vraag in hoeverre een waardeoverdracht zinvol kan zijn. Welke factoren zijn hier nu echt belangrijk voor?

Beide fondsen zitten voldoende hoog in de dekkingsgraad. De indexaties van de afgelopen jaren zijn afwisselend beter bij de een en bij de ander. Ik kan de opbouw percentages prima vergelijken, maar dat zegt niet heel veel over mijn reeds opgebouwde recht denk ik.

Wie kan me helpen bij wat termen/factoren die ik kan bekijken om te bepalen of een waardeoverdracht verstandig is.
pi_180096202
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:29 schreef vve_watermeter het volgende:
Wie kan me helpen bij wat termen/factoren die ik kan bekijken om te bepalen of een waardeoverdracht verstandig is.
Welke vormen zijn het? Ruwweg bestaan er 2 vormen:
1) Beschikbaar premiestelsel, waarbij inleg wordt belegd en een opgebouwd vermogen wordt omgezet in een pensioen
2) Pensioenrechten, op basis van aantal jaren inleg, wordt een vaststaand pensioen opgebouwd.

Verder is van belang hoeveel je a hebt opgebowud bij de laatste werkgever.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 juni 2018 @ 15:31:54 #3
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_180102573
Overdracht kan je maar een gelimiteerde tijd (6 maanden) na overgang aanvragen. Dus je moet nu beslissen. Je kan het beste aangeven dat je die offertes voor overdracht wil ontvangen, want je moet dan nog formeel accoord gaan.

En verder kan je daar een klein beetje zien wat het rendement is, maar in essentie is overdracht vaak wel gunstig. Heeft te maken met het feit dat vaak bepaalde zaken (zoals een partner pensioen) alleen maar gelden voor een actieve pensioenpot. En wat je laat staan wordt slapend. Dat wordt nog voor je belegd, maar er komt niets meer bij.

In sommige gevallen kan het gunstig zijn om niet over te dragen, maar vaak is dat een kwestie van gokken. Ik heb nog een klein slapend pensioen staan van een oude werkgever en ik gok dat die willen afkopen (ipv jaren een klein bedrag uitkeren) als dat afloopt. En die pot loopt tot 65. Kan ik mogelijk mooi eerder mee met pensioen en dat AOW gat dichten. Maar.....dat blijft een gok.(blijft die 65 jaar? willen ze wel afkopen? andere wttelijke veranderingen)

Oftewel, je moet echt de kleine lettertjes gaan lezen en het verschil is vaak niet erg groot (vroeger was dat anders en werden hoge kosten in rekening gebracht, die tijd is echter over)

[ Bericht 2% gewijzigd door HMS op 28-06-2018 16:00:09 ]
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_180113222
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 08:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke vormen zijn het? Ruwweg bestaan er 2 vormen:
1) Beschikbaar premiestelsel, waarbij inleg wordt belegd en een opgebouwd vermogen wordt omgezet in een pensioen
2) Pensioenrechten, op basis van aantal jaren inleg, wordt een vaststaand pensioen opgebouwd.

Verder is van belang hoeveel je a hebt opgebowud bij de laatste werkgever.
Er is in beide gevallen sprake van een premiestelsel gebaseerd op een vast loondeel en een variabel loondeel waarvoor tarieven voor een bepaalde tijd worden vastgesteld. Ik ga voor optie 1 :).
pi_180113269
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 15:31 schreef HMS het volgende:
Overdracht kan je maar een gelimiteerde tijd (6 maanden) na overgang aanvragen. Dus je moet nu beslissen. Je kan het beste aangeven dat je die offertes voor overdracht wil ontvangen, want je moet dan nog formeel accoord gaan.

En verder kan je daar een klein beetje zien wat het rendement is, maar in essentie is overdracht vaak wel gunstig. Heeft te maken met het feit dat vaak bepaalde zaken (zoals een partner pensioen) alleen maar gelden voor een actieve pensioenpot. En wat je laat staan wordt slapend. Dat wordt nog voor je belegd, maar er komt niets meer bij.

In sommige gevallen kan het gunstig zijn om niet over te dragen, maar vaak is dat een kwestie van gokken. Ik heb nog een klein slapend pensioen staan van een oude werkgever en ik gok dat die willen afkopen (ipv jaren een klein bedrag uitkeren) als dat afloopt. En die pot loopt tot 65. Kan ik mogelijk mooi eerder mee met pensioen en dat AOW gat dichten. Maar.....dat blijft een gok.(blijft die 65 jaar? willen ze wel afkopen? andere wttelijke veranderingen)

Oftewel, je moet echt de kleine lettertjes gaan lezen en het verschil is vaak niet erg groot (vroeger was dat anders en werden hoge kosten in rekening gebracht, die tijd is echter over)
Die 6-maanden termijn is afgeschaft sinds 1 januari 2016.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 29 juni 2018 @ 06:02:11 #6
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_180115472
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 23:58 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Die 6-maanden termijn is afgeschaft sinds 1 januari 2016.
Geldt dat ook voor vroegere pensioenen? Laatst wel laatst opgebouwde pensioen overgedragen maar heb nog wat kleine loze potjes..
Fuck the EBU
pi_180115999
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 23:54 schreef vve_watermeter het volgende:
Er is in beide gevallen sprake van een premiestelsel gebaseerd op een vast loondeel en een variabel loondeel waarvoor tarieven voor een bepaalde tijd worden vastgesteld. Ik ga voor optie 1 :).
Zoiets heb ik ook bij de hand gehad. Ik heb de twee waarde opbouwgrafieken vergeleken, die hadden flinke overlap en heb toen diegene gekozen die het hoogste uitkwam. Zegt niet veel, blijft een gok.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180116344
Ik heb vooralsnog nog geen reden gezien voor waardeoverdracht bij mezelf. Ik hou het liever apart. Dat is ook een soort van risicospreiding. Wel liever het bedrag boven de afkoopwaarde houden, anders is waardeoverdracht toch interessant.
Eerst denken, dan typen
pi_180116478
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 06:02 schreef Yesse het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor vroegere pensioenen? Laatst wel laatst opgebouwde pensioen overgedragen maar heb nog wat kleine loze potjes..
Als je ze overdraagt naar je huidige, actieve, pensioenopbouw dan kan dat ja :)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_180117108
1 van de grote voordelen vind ik dat je alles bij 1 fonds hebt staan, scheelt een berg post en nadenken. De grote pensioenfondsen ontlopen elkaar niet veel.

Zelf al bijna 1,5 jaar bezig met waardeoverdracht, ze zijn zooooo traag bij Delta Lloyd (latende fonds).
pi_180118205
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:37 schreef GereDathan het volgende:
Zelf al bijna 1,5 jaar bezig met waardeoverdracht, ze zijn zooooo traag bij Delta Lloyd (latende fonds).
Daar zou k ook weggaan ja. Overigens bij een beschikbaar premiepensioenfonds, heb ik goede ervaringen met BeFrank.
pi_180118311
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 10:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar zou k ook weggaan ja. Overigens bij een beschikbaar premiepensioenfonds, heb ik goede ervaringen met BeFrank.
Werknemers hebben over het algemeen geen keuze voor een pensioenfonds. Dat wordt collectief geregeld.

Ik ga niet weg omdat het zo traag is, ik ga weg omdat ik alles bij 1 fonds wil hebben. De enige reden om niet over te dragen zou zijn dat ik het fonds te klein / te nieuw vind zoals BeFrank. Daar zou ik de komende 20 jaar nooit heen overdragen.
pi_180121040
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 07:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoiets heb ik ook bij de hand gehad. Ik heb de twee waarde opbouwgrafieken vergeleken, die hadden flinke overlap en heb toen diegene gekozen die het hoogste uitkwam. Zegt niet veel, blijft een gok.
Op basis van welke gegevens maak je zo'n grafiek? Ik zie vooral gegevens die bepalen hoe groot je premie inleg wordt, maar voor het oude fonds is dat historie toch?
Moet je dan alleen kijken naar de indexatie of zijn er nog andere factoren die relevant zijn?
pi_180121463
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 12:53 schreef vve_watermeter het volgende:
Op basis van welke gegevens maak je zo'n grafiek?
Die maak ik niet, die staan bij die pensioenfondsen. Ze geven vaak prognoses (in grafiekvorm) o.b.v. slecht, normaal, en goed rendement. Maar hoe het uiteindelijk uitpakt, weet je van tevoren toch niet.
pi_180138282
Bij middelloon regelingen doe ik altijd waardeoverdracht, omdat het geen ruk uitmaakt waar je bij zit.
Bij BPR doe ik het niet ivm risicospreiding.
Maar BPR heb ik gelukkig maar bij 1 verzekeraar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180138567
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Die maak ik niet, die staan bij die pensioenfondsen. Ze geven vaak prognoses (in grafiekvorm) o.b.v. slecht, normaal, en goed rendement. Maar hoe het uiteindelijk uitpakt, weet je van tevoren toch niet.
Ik zou zelf niet uitgaan van die grafieken. Sterker nog misschien heb ik wel meer vertrouwen in een verzekeraar die wat vooezichtiger is in z'n voorspellingen.

Zou dan eerder naar historie kijken. Of de ene verzekeraar een stuk beter heeft gepresteerd en qua bedrijfskosten.
Eerst denken, dan typen
pi_180138957
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 13:04 schreef Piger het volgende:
Zou dan eerder naar historie kijken. Of de ene verzekeraar een stuk beter heeft gepresteerd en qua bedrijfskosten.
Behaalde resultaten in het verleden…...
pi_180139221
Het is jammer dat je niet mag kiezen voor een onafhankelijk pensioenfonds. Zodat je kan selecteren op wat voor jou belangrijk is (rendement/risicospreiding/ethisch beleggen etc).

Ik kwam de laatste keer dat ik kon kiezen er niet. De dekkingsgraden van het oude pensioenfonds waren gewoon nergens terug te vinden. Ik heb het maar gedaan, ging om een relatief klein bedrag.
pi_180140187
Mijn oude pensioenfonds biedt een aantal beleggingsprofielen aan (vooral gebaseerd op risicoprofielen). De nieuwe niet.
Ik begrijp in ieder geval ook vanuit jullie verhalen dat de redenen voor overdracht of geen overdracht niet echt te stellen zijn. De beste die ik heb gehoord gaat over risico-spreiding of gemak in de administratie.
pi_180142218
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 13:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Behaalde resultaten in het verleden…...
Toch doe ik dat liever dan o.b.v. een vage prognose. Maar beheerskosten zijn ook een belangrijke.
Eerst denken, dan typen
  zondag 1 juli 2018 @ 09:27:19 #21
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180157168
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:29 schreef vve_watermeter het volgende:
Ik ga van werkgever veranderen. Bij mijn nieuwe werkgever kom ik bij een ander pensioenfonds.
Om welk bedrag gaat het? Als je heel weinig pensioen hebt opgebouwd bij je oude werkgever, bijv. omdat je een starter was of weinig uren hebt gemaakt, dan kun je net zo goed het zwikkie overzetten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180158149
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 09:27 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Om welk bedrag gaat het? Als je heel weinig pensioen hebt opgebouwd bij je oude werkgever, bijv. omdat je een starter was of weinig uren hebt gemaakt, dan kun je net zo goed het zwikkie overzetten.
Als ik op mijnpensioenoverzicht kijk gaat het om bijna 7000 per jaar. Wat de waarde in overdrachtstermen is, heb ik niet opgevraagd.
  zondag 1 juli 2018 @ 11:36:06 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180159438
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 10:21 schreef vve_watermeter het volgende:
Als ik op mijnpensioenoverzicht kijk gaat het om bijna 7000 per jaar.
Aha ja, dan is het wel de moeite waard om je even te verdiepen hierin. Ik weet niet hoe oud je bent, maar dat is geen gek pensioen hoor!
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180159626
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 10:21 schreef vve_watermeter het volgende:
Als ik op mijnpensioenoverzicht kijk gaat het om bijna 7000 per jaar. Wat de waarde in overdrachtstermen is, heb ik niet opgevraagd.
:) Zou daar niet te makkelijk mee omgaan. Dat is een behoorlijk bedrag. Heb je ook een partner?
pi_180160905
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 11:51 schreef blomke het volgende:

[..]

:) Zou daar niet te makkelijk mee omgaan. Dat is een behoorlijk bedrag. Heb je ook een partner?
Ik ga er ook niet te makkelijk mee om hoor. Het is niet voor niks dat ik een topic op Fok er over open. Ik wil een bewuste keuze maken. Ik ben inderdaad ook getrouwd en 35 jaar.

Op dit moment zijn beide pensioenfondsen qua dekkingsgraad tussen de 115% en 120%. Dat is natuurlijk ook een voorwaarde om een overdracht te kunnen doen.

Van wat ik begrijp was ik apart verzekerd voor een partner-pensioen en als slaper valt dit deel wellicht weer weg. Als ik het moet overzetten om mijn partner meer pensioen te geven als mij wat overkomt, dan heb ik een serieuze reden. Anders verwacht ik dat ik het zo laat om op deze manier altijd een extra pensioen te hebben en niet afhankelijk te zijn van de prestaties van 1 partij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')