lhk | woensdag 27 juni 2018 @ 21:41 |
Hey allemaal! We zijn op zoek naar een occasion waar 3 zitjes op de achterbank passen. 5- of 7-zitter dus, waar ook nog ruimte moet zijn om alle kinderspullen makkelijk mee te nemen. Caravan trekken is niet nodig. Budget is 6000-7000, maar lager mag altijd, er wordt zo'n 15000 km per jaar mee gereden. Belangrijke factoren zijn voor ons dat hij relatief zuinig rijdt en betrouwbaar is/weinig onderhoud nodig heeft. Op ons lijstje staan tot nu toe de: - Renault Grand Scenic - Peugeot 5008 - Toyota (Corolla) Verso - Kia Carens - Citroen C4 Picasso Hebben jullie hier ervaring mee? Tips voor ons? Advies? Alles is welkom! | |
TheFreshPrince | woensdag 27 juni 2018 @ 21:43 |
Toyota Prius? | |
Fer | woensdag 27 juni 2018 @ 21:50 |
Rampenbak Rampenbak Saai/krap Zuiplap Rampenbak | |
Hyaenidae | woensdag 27 juni 2018 @ 21:51 |
Als je toch een people carrier overweegt kun je ook een busje overwegen. Lekker veel laadruimte waar je die zitjes zo in mikt. | |
Captain_Ghost | woensdag 27 juni 2018 @ 21:55 |
Met busje kan je ook zo in camper ombouwen, op dit manier hoeft je minder belasting betalen dan normaal. | |
Fer | woensdag 27 juni 2018 @ 21:56 |
Caddy life | |
lhk | woensdag 27 juni 2018 @ 22:05 |
Hahaha, dank jullie wel Een alternatief is trouwens de 308sw, maar we denken dat een station wellicht wat minder praktisch is. Ooit stond ook de Logan MCV erop. Zijn de 5 op het lijstje echt zo slecht? Een busje doen we liever niet, is dat qua vebruik niet nog erger? VW caddy valt te overwegen. Waarom is dit een goeie keus? | |
lhk | woensdag 27 juni 2018 @ 22:18 |
Als de wagon/plus te betalen was... | |
daNpy | woensdag 27 juni 2018 @ 22:19 |
Zafira? | |
SgtPorkbeans | woensdag 27 juni 2018 @ 22:28 |
Een Mazda 5 of Opel Zafira? | |
Rene | woensdag 27 juni 2018 @ 22:43 |
V40/50/70? | |
TheFreshPrince | woensdag 27 juni 2018 @ 22:44 |
Ik heb een V50 en denk dat hij te klein is achterin. | |
Rene | woensdag 27 juni 2018 @ 22:46 |
Kwam met een soortgelijke zoektocht voor iemand ook nog passatjes tegen. Maar dat zal ook wel net te krap zijn... | |
TheFreshPrince | woensdag 27 juni 2018 @ 22:50 |
Puur op uiterlijk verwacht ik dat de Passat iets groter is maar heb geen maten voorhanden. | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 04:57 |
Hey allemaal, De Mazda 5 schrok ons nogal af qua fabrieksverbruik van rond de 1 op 10,5. Bij de anderen lag dat 2 km hoger. En de praktijk is vast minder positief. Een collega heeft een Zafira en 3 stoeltjes naast elkaar op de tweede rij is heel lastig/niet praktisch geeft hij aan. Maar dat kunnen we altijd uitproberen! Het liefst hebben we 3 losse stoelen achterin. Maar goed, ergens moet op beknibbeld worden... | |
Randy_S | donderdag 28 juni 2018 @ 07:23 |
Kijk voor het daadwerkelijke verbruik op Sprintmonitor en vergelijk de auto's daar :-) | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 08:00 |
Hey Randy_S, ik gebruik die site inderdaad! Samen met autoweek om een beetje te zoeken en te vergelijken, maar 't blijft toch nog wel lastig met allerhande verschillende types en motoren. Daarom hoop ik hier vooral wat ervaringsdeskundigen te treffen die me kunnen vertellen wat zij rijden en of dat bevalt. | |
blomke | donderdag 28 juni 2018 @ 08:50 |
VW Caddy met schuifdeuren. Ongelofelijk praktisch, ruim en degelijk. Wil je een zuiniger type, dan de Citroen Berlingo/Peugeot Partner HDi motor. 1:20 | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 09:28 |
Hi Blomke, dan moeten we eerst even over de 'wat een lelijke auto' drempel heen denk ik. Al zijn sommige van die MPV's ook niet moeders mooiste. Verschilt dit veel qua gebruik? | |
blomke | donderdag 28 juni 2018 @ 09:41 |
Tja, als je erin zit en rijdt, zie je de buitenkant niet. De nieuwste Peugeot Partner vind ik ook niet mooi, maar ik rijd al 9 jaar probleemloos een model 2007. Verbruik (HDi) hangt sterk af van hoe en wat. 100km/uur op de snelweg is makkelijk 1:20 à 1:22 haalbaar, met korte stadsritten stijgt het verbruik aanzienlijk. DIt model vind ik nog wel gaan: | |
TheFreshPrince | donderdag 28 juni 2018 @ 10:13 |
Je had toch ook een Kia Carens op je shortlist staan? Prius zou ik ook serieus bekijken, benzine rijden met verbruik van een diesel (maar niet de wegenbelasting van een diesel). En die accu's zou ik me niet druk om maken, die halen de 5 ton meestal wel en dan ligt zo'n auto toch al op de demontagetafel. | |
nogeenoudebekende | donderdag 28 juni 2018 @ 10:28 |
Dat is bij 15k 5 tientjes, nog geen volle tank. Wellicht niet teveel blindstaren op het verbruik. | |
daNpy | donderdag 28 juni 2018 @ 10:47 |
Ah, daar gaan we weer Of je moet je budget aanpassen (vind je een cayenne wel mooi?) Of je eisen bij stellen (een zafira is ook maar een saai hok, maar wel betaalbaar). | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 10:58 |
Op jaarbasis kwam ik uit op zo'n 250 euro. Dat is inderdaad nog wel te overzien per maand. Ik geef je gelijk! :-) | |
blomke | donderdag 28 juni 2018 @ 11:23 |
Die zie je ook veel rijden als je er op let. Maar inderdaad, zowel qua kleur als qua uiterlijk: saai grijs. | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 11:41 |
Haha, ja, ik weet het... Een Carens is ook niet de mooiste. Een Prius zou ik wel willen doen, maar daar is het budget niet toereikend voor. De goedkoopste Prius Wagon kost nu 11k, en dat is vrij lastig qua budget. Ik kan de binnenmaten achter ook niet vinden. | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 11:43 |
Ja, I know. Budget kan misschien omhoog, maar dan nemen we wel iets te veel risico. Eisen bijstellen is makkelijker. Een Zafira zou best kunnen, mits het past. Waar wint hij het bv op ten opzichte van de 5008, wat jullie betreft? | |
Glijdt_licht | donderdag 28 juni 2018 @ 12:12 |
Ford C-Max of S-max of Galaxy | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 12:30 |
Maar dan heb je het over een diesel neem ik aan? Daar rij ik denk ik niet genoeg km voor. | |
blomke | donderdag 28 juni 2018 @ 12:45 |
Diesel ¤1.44 Benzine ¤1.77 1:20 1:15 Bij 15000 km is je voordeel qua brandstof ¤700,- Mijn MRB-diesel is ¤42/maand hoger dan de benzine uitvoering du is er gering voordeel voor de diesel, afgezien van hogere aanschafwaarde en (evt.) onderhoud. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-06-2018 12:59:03 ] | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 12:52 |
Wow. Ik hoop dat dit gewoon gemiddelde cijfers zijn, want dat betaal ik gelukkig nog lang niet aan de pomp Maar financieel scheelt het inderdaad niet veel of loopt diesel inderdaad iets goedkoper. Dat is wel alleen nu zo. Als een van ons minder gaat rijden, of helemaal niet meer - je weet het nooit - zitten we toch vast aan hogere lasten dan bij een benzineauto. LPG hebben we ook overwogen, maar ik krijg m'n vrouw niet zover om dat te gaan doen. | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 12:55 |
Heb je hier ervaring mee? Deze modellen stonden namelijk ook ooit op m'n lijstje. De Galaxy is precies hetzelfde als de S-Max, alleen wat meer spacewagon? | |
blomke | donderdag 28 juni 2018 @ 13:00 |
Het plaatje geldt voor ¤0,33 verschil tussen diesel en benzine. | |
daNpy | donderdag 28 juni 2018 @ 13:01 |
Op welk vlak neem je dan teveel risico? Ik hecht meer waarde aan mijn (toekomstige) familie veilig vervoeren en heb daar wel iets meer dan 6k voor over. Ook voor dat geld kun je een auto kopen die regelmatig naar de garage moet en dat zit schijnbaar niet in het budget? Nu is 15k per jaar niet veel maar onderhoud heeft ie toch nodig. | |
lhk | donderdag 28 juni 2018 @ 15:40 |
Puur op het gebied van spaargeld, we moeten daar nog wel wat overhouden. Juist voor als er extra kosten komen. Als ik de familie de best mogelijke auto geef, moet ik ze er daarna waarschijnlijk gelijk in laten slapen. En ook ik heb er natuurlijk alles voor over om de familie veilig te vervoeren hoor, dat geldt vast voor iedereen. Daarom koop ik ook niet zomaar iets, maar zoek ik een betrouwbare en betaalbare auto met genoeg ruimte. Een Cayenne vind ik trouwens behoorlijk lelijk. Liever een klassieke 911 uit de jaren 70. [ Bericht 4% gewijzigd door lhk op 28-06-2018 15:42:38 (ik miste deze opmerking!) ] | |
Hyperdude | donderdag 28 juni 2018 @ 15:44 |
Sommige motoren die ze in de Zafira schroefden/schroeven verbruiken bijna meer olie dan brandstof. Even opletten welke versie je niet moet hebben. | |
Fer | donderdag 28 juni 2018 @ 16:11 |
Je kan eens een grote station bekijken als een Mondeo, C5/6 , 159, E klasse, 5 serie, Mazda 6, | |
Glijdt_licht | donderdag 28 juni 2018 @ 21:53 |
De C Max (uit 2011)ken ik, omdat een familielid die heeft. Rijdt voor zo'n hoge auto lekker. Geen idee of het achterin ruim genoeg is voor jou. Die andere 2 ken ik niet direct, maar ze zijn groter dan de C-Max | |
Ivo1985 | vrijdag 29 juni 2018 @ 09:19 |
Skoda Octavia? Wel even onderzoeken of het betreffende VAG motorblok-type geen last heeft van uitrekkende distributiekettingen en/of kantelende zuigers. Maar die waarschuwing geldt bij alle auto's van de VW-Audi groep. | |
blomke | vrijdag 29 juni 2018 @ 10:30 |
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat ze scheef in de cilinder komen te zitten?? | |
daNpy | vrijdag 29 juni 2018 @ 11:13 |
Ja dat ze kantelen bij op en neer gaan. | |
blomke | vrijdag 29 juni 2018 @ 11:20 |
Merkwaardig. Lopen ze nat niet gelijk vast? | |
daNpy | vrijdag 29 juni 2018 @ 11:30 |
Nee want er is speling | |
blomke | vrijdag 29 juni 2018 @ 11:38 |
Maar dan slijten ze als een mallemoer en je blaast het verbrandingsgas het carter in? | |
daNpy | vrijdag 29 juni 2018 @ 12:31 |
Ja | |
Ivo1985 | vrijdag 29 juni 2018 @ 12:34 |
Tegen het verspreiden van gassen richting carter zijn er zuigerveren aangebracht. Het kantelen zorgt inderdaad voor zeer hoge slijtage en dus een korte levensduur van het motorblok. Onder andere VAG heeft hier bij diverse motoren last van gehad. Daarom is het zo belangrijk om, wanneer je een auto op het oog hebt, even te Googlen wat voor structurele problemen er bekend zijn voor het model/bouwjaar/motortype. VAG heeft hele degelijke producten gebouwd, maar helaas ook een paar enorme technische missers begaan. | |
blomke | vrijdag 29 juni 2018 @ 13:16 |
Goeie tip. Ik rijd met een tubogeblazen 1.6 HDi motor. Nou, als ik gegoogeld had, wat daarmee allemaal mis kan zijn of gaan, had ik er met een boog omheen gelopen. | |
daNpy | vrijdag 29 juni 2018 @ 14:45 |
Technische missers.... het zijn gewoon flinke besparingen omdat mensen alles goedkoop willen. En dat komt er dan zo uit. | |
Hyperdude | vrijdag 29 juni 2018 @ 15:16 |
Of er zitten meer accountants dan ingenieurs in de directie. Winstmaximalisatie über Alles. | |
daNpy | vrijdag 29 juni 2018 @ 16:19 |
Idd, cijfertjesmanagement | |
blomke | vrijdag 29 juni 2018 @ 16:51 |
Ramp voor een bedrijf i.h.a. | |
Sounddragon | vrijdag 29 juni 2018 @ 18:36 |
Zo'n blauwe OPC mogen ze bij mij zo voor de deur zetten.. Kan met een gewone ook trouwens, pakketje erop, leuke velgjes regelen en het is al een heel ander ding. Werkt met elke auto wel een beetje trouwens.. Als ik zoiets zou moeten kopen voor dat doel, zou ik voor zo praktisch mogelijk gaan, fuck de buren.. 2 schuifdeuren met drie zitjes op de achterbank is helemaal geweldig natuurlijk.. Caddy life is een prima bak om te rijden dan. lekker makkelijk, bult laadruimte achterin, bank is volgens mij ook nog verstelbaar.. Raampjes netjes iets donkerder maken, beter voor de kids ook, nette, niet té protserige velgjes eronder, en je rijdt helemaal niet voor aap | |
lipje | vrijdag 29 juni 2018 @ 19:35 |
mag ook wel voor de prijs van 2 polo’s | |
blomke | vrijdag 29 juni 2018 @ 19:37 |
Mijn idee. | |
Fer | vrijdag 29 juni 2018 @ 20:45 |
Te smal voor 3 losse stoelen. | |
Sounddragon | vrijdag 29 juni 2018 @ 20:45 |
ja, 2 schuurtjes of één fatsoenlijke garage. Life is about choices. |