abonnement Unibet Coolblue
pi_179896270
laatste post vorige topic

kennelijk hebben zon 30.000 syriers nu de turkse nationaliteit dus ook het recht om te stemmen. daarnaast ook als reactie/retoriek shift van de AKP op de oppositie partijen, die aangeven de syriers te deporteren.

ik denk dat europa niet blij zal zijn als de turken straks de syriers ook daadwerkelijk gaan deporteren, immers zullen al die syriers toch echt wel deze kant opkomen omdat turkije voor hen ook niet meer een veilig land is.

Some 30,000 Syrians are eligible to vote in the June 24 elections in Turkey, Prime Minister Binali Yıldırım has said.

“They have the right to vote but I do not know how many of them will use that right. They are our guests and they will return to their country,” the prime minister said.

He stressed that the Syrians in Turkey, “must obey the Turkish law.”

“If they do not, then we will take them by their hand back to where they came from,” said Yıldırım.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179896543
Wat lelijk.

Kan ik mijn positieve opmerking over dit onderwerp ook terugnemen.
Met extra vezels!
pi_179896622
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 15:18 schreef Volkorenbrood het volgende:
Wat lelijk.

Kan ik mijn positieve opmerking over dit onderwerp ook terugnemen.
copy paste :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179896658
van trouw heb ik een aantal goede artikelen langs zien komen dit keer. zo ook deze.

'Belachelijk dat ik hier moet bepalen hoe mensen in Turkije moeten leven'

Turkse Nederlanders kunnen op verschillende plekken in Nederland naar de stembus voor het Turkse parlement en de president. Meer dan de helft van hen stemt niet. Waarom niet?


achtergrond info en artikel mbt de iyi/goede partij.

quote:
Scheuring

De Goede Partij (IYI) is acht maanden geleden ontstaan na een scheuring in de rechts-nationalistische partij MHP. Een factie onder leiding van Meral Aksener was er fel op tegen dat de partij na de couppoging van 2016 steeds nauwer was gaan samenwerken met de AKP van president Recep Tayyip Erdogan. MHP-leider Devlet Bahçeli steunde tot ongenoegen van Aksener het referendum voor een presidentieel systeem en met het oog op de parlementsverkiezingen vormden de twee partijen de Volksalliantie. Voor de presidentsverkiezingen schoof de MHP geen eigen kandidaat naar voren. Een poging van Aksener om op een speciaal congres de leiding van de partij over te nemen liep stuk op een rechterlijke uitspraak. Zij verliet daarop de MHP, gevolgd door een groot aantal medestanders, en richtte de Goede Partij op.

De MHP kreeg de afgelopen twaalf jaar bij verkiezingen 12 tot 16 procent van de stemmen. AKP en MHP waren samen goed voor zo'n 60 procent. De stembusgang leek daarom een inkoppertje voor Erdogan, maar de afsplitsing gooide roet in het eten. De Volksalliantie zakte naar 45 à 50 procent.

Het besluit van Erdogan om de verkiezingen zeventien maanden te vervroegen had, naast de sombere economische verwachting, ook te maken met deze nieuwe uitdaging. Met verkiezingen op 24 juni bestond de prille IYI volgens de kieswet net een paar dagen te kort om aan de verkiezingen te mogen deelnemen. De CHP, de grootste oppositiepartij, bracht uitkomst een dag voordat de kiesraad daartoe zou besluiten. Vijftien CHP-parlementariërs stapten over naar de IYI. Daarmee werd de kleine IYI-fractie net groot genoeg om volgens de kieswet aan de tijdsbepaling te ontsnappen.

Tot zulke bizarre trucs - zowel de zet van Erdogan als de reactie erop van de CHP - is de Turkse politiek momenteel in staat. Het maakt het voorspellen van wat komen gaat des te moeilijker.

Erdogans stembusakkoord met de MHP heeft zich deels tegen hem gekeerd. Van de weeromstuit sloot ook de oppositie een verbond. In de Nationale Alliantie werkt de CHP samen met de IYI en twee conservatieve partijtjes, de Democratische Partij en het islamitische Saadet. De Koerdisch gezinde HDP (goed voor circa 10 procent) trekt alleen op.

https://www.volkskrant.nl(...)erwinning-~bd5184df/


[ Bericht 36% gewijzigd door Slayage op 19-06-2018 16:01:12 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179897050
overigens vanochtend eindelijk gestemd, was weinig animo, de beambten verveelden zich en waren zelfs een beetje melig :P ik vroeg nog wat de opkomst tot nu toe was maar kon geen antwoord krijgen op mijn vraag.

zal in de loop van de dag wel drukker worden vermoed ik, net als de vorige keer op de laatste dag

data mbt het referendum vorig jaar



[ Bericht 6% gewijzigd door Slayage op 19-06-2018 16:44:23 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179901757
Komt wel lekker nep over om dit precies vandaag te doen wanneer de stemlokalen sluiten. :P
Met extra vezels!
pi_179905468
Verschillende Britse media gebruiken het woord ‘fatigue’.

https://www.independent.c(...)rdogan-a8406531.html


Haaretz denkt dat Erdogan misschien wel de beste keuze is vanuit Israël gezien.

https://www.haaretz.com/m(...)s-best-bet-1.6194694
Met extra vezels!
pi_179906237
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik vrees dat je alleen de buitenkant ziet en niet weet wat er allemaal op de achtergrond gebeurt. Rusland steunt om strategische redenen al jaren het regime van Assad, een strategie die zich rechtstreeks tegen Turkije en de rest van de NAVO keert. Er moest iets verzonnen worden om Assad weg te krijgen, dus zijn regime was aan de buitenkant een mooie stok om mee te slaan. In werkelijkheid zal het een rotzorg zijn dat er ergens een dictator aan de macht is, maar o wee als hij je plannen dwarsboomt. En zo werd ISIS geboren, Islamitische Staat Irak Syrië, maar waarom uitgerekend Irak Syrië :? Het had toch ook ergens anders gekund? Ja ja, dat zit er wel erg dik bovenop, laten we de naam veranderen in IS. Een groep met zogenaamd een islamitische ideologie :') In werkelijkheid een proxy van Saudi Arabië, onze 'bondgenoot' van de NAVO, omdat ze olie en gas hebben. En vooral dat gas, daar ging het om. De pijpleiding van Turkije naar Qatar moest o.a. door Syrië wat aanvankelijk leek te lukken, totdat Putin Assad inpalmde en daarmee de weg voor een pijpleiding werd gedwarsboomd. En zo stond de NAVO schaakmat, want nu bleven we afhankelijk van Russisch gas waarmee Putin een politiek instrument in handen had om Europa in de kou te zetten als hij zijn zin niet kreeg. Daarnaast betekent het een geldstroom naar Rusland wat uit strategisch oogpunt onwenselijk is.

Het verdrijven van Assad ging niet om de persoon Assad, maar de Russische invloed waarin hij verkeert. IS moest die klus klaren en kon jaren lang z'n gang gaan terwijl de NAVO hoopte dat het zou lukken en ze zodoende tot 2015 geen strobreed in de weg lag. Het plan mislukte, Assad bleef overeind, miljoenen Syriërs sloegen op de vlucht en IS werd een zeskoppige draak waar naïeve moslims zich aansloten omdat ze werkelijk dachten dat ze voor een islamitische staat streden. Toen werd het minder leuk, want IS keerde zich sindsdien tegen het westen met aanslagen in Europa tot gevolg. Pas toen gingen er stemmen op om IS actief te bestrijden. Tot die tijd was het een ver-van-mijn-bed-show waar de gemiddelde westerling z'n schouders ophaalde.

Pas in 2015 werd de invloed van Rusland zichtbaar waarvan jij denkt dat de Russische interventie in 2015 begon. Rusland bombardeerde IS en FSA omdat ze tegen bondgenoot Assad zijn. Turkije bombardeerde zogenaamd ook IS, maar raakte voornamelijk PKK. En toen hebben die Russische straaljagers naar verluidt net het Turkse luchtruim betreden en werden ze neergehaald. Vanaf dat moment moet bij de meeste mensen toch een belletje zijn gaan rinkelen? Want het is natuurlijk volstrekt onlogisch dat 2 landen die ogenschijnlijk goede betrekkingen met elkaar hebben en zogenaamd beide IS bestrijden elkaar gaan aanvallen omdat de Russen misschien net wel, net niet het Turkse luchtruim hadden betreden?

Stel jezelf nog eens de vraag, waar ging het werkelijk om? Rusland is vol gas verder gaan stoken in Syrië, want de vluchtelingenstroom richting Europa berokkende ons financiële schade wat strategisch gezien in het voordeel is van Rusland. De huidige vluchtelingen krijg je met geen 10 paarden richting Syrië onder het regime van Assad. Het is tevens niet in het belang van Rusland, want ze hebben liever dat de vluchtelingen aan het infuus van Europa blijven. De huidige situatie zal met een reële kijk op de wereld niet zo snel veranderen. Iedere politicus die beweert dat Syriërs maar even moeten ophoepelen naar hun eigen land is een populist.

[..]

Fijne buurvrouw ben je. Je zult zelf maar eens hulp nodig hebben van je buren.
Ik deel je scepticisme over de ware motieven achter het buitenlandse beleid, maar ik ben ook sceptisch over jouw lezing.
1) Syrië is geen onmisbare schakel om Qatarees olie/ gas naar Europa te vervoeren. Er zijn vele alternatieven. Bijvoorbeeld over Jordanië en Israël, 2 pro-Westerse landen. Toch blijft die pijpleiding uit. Kennelijk ontbreekt die intentie.
2) Het omverwerpen van het Assad-regime is kinderspel voor de NAVO. De Syrische kust zit vol oorlogsschepen. Deze afbeelding stamt uit 2013:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het Assad-regime is zelfs zonder buitenlandse inmenging breekbaar, het leunt op een religieuze minderheid die slechts 10-13% van de totale bevolking uitmaakt. Na een rakettenregen op de hoofdstad zou er niets meer van het regime overblijven. Het punt is: die intentie ontbreekt. Zelfs nadat Obama het gebruik van chemische wapens als rode lijn poneerde, nam hij de imagoschade/ verminderde geloofwaardigheid voor lief door geen aanval uit te voeren op Assad. Hierdoor zag Rusland dat de NAVO Assad niet werkelijk weg wil hebben, en mengde het zich in 2015, vele jaren na het begin van de oorlog, in de strijd. Zowel Rusland als de NAVO willen niet dat Assad vertrekt.
3) Dat IS in Irak ontstond is niet verwonderlijk. Na de 2 Irak-oorlogen is het centrale gezag verzwakt, wat decentrale krachten ruimte geeft. Daarnaast is de eeuwenlange Soennietische dominantie over Irak gebroken, met als gevolg een groep die zich tekort voelt gedaan en bar weinig heeft te verliezen.
4) Ik denk dat het werkelijke motief van het Westen verdeel en heers is. Verdeel Syrië, zodat het nooit meer een aanval op Israel kan herhalen, en gebruik de Koerdische onafhankelijkheidsaspiraties om de bijdehante Turken en Iraniërs een lesje te leren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bilge op 19-06-2018 22:00:39 ]
pi_179906366
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 19:00 schreef Volkorenbrood het volgende:
Komt wel lekker nep over om dit precies vandaag te doen wanneer de stemlokalen sluiten. :P

Wat te doen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179907092
Stemwijzer

Mijn uitslag:

Ik stoor me nog het meeste aan die 6%. :@ ;(
pi_179907218
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:23 schreef Bilge het volgende:

[..]

4) Ik denk dat het werkelijke motief van het Westen verdeel en heers is. Verdeel Syrië, zodat het nooit meer een aanval op Israel kan herhalen, en gebruik de Koerdische onafhankelijkheidsaspiraties om de bijdehante Turken en Iraniërs een lesje te leren.

Dat Koerden steunen vanuit het Westen, zeker door het publiek, komt ook omdat mensen nu eenmaal vaker voor de underdog zijn.

En volgens mij is Israel nooit voorstander geweest van ongeregeldheden in Syrië. Syrië was/is gewoon een shithole en net als in die andere Arabische landen stroomt de pot nu eenmaal ooit over.
pi_179907444
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Dat Koerden steunen vanuit het Westen, zeker door het publiek, komt ook omdat mensen nu eenmaal vaker voor de underdog zijn.

/care
Als de publieke opinie er qua buitenlands beleid enigszins toe zou doen, zou de Nederlandse staat het resultaat van het Oekraine-referendum erkennen en uitvoeren.
quote:
En volgens mij is Israel nooit voorstander geweest van ongeregeldheden in Syrië. Syrië was/is gewoon een shithole en net als in die andere Arabische landen stroomt de pot nu eenmaal ooit over.
Google eens op 'Israel support Syrian rebels'.
pi_179907650
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:47 schreef Bilge het volgende:
Stemwijzer

Mijn uitslag:
[ afbeelding ]
Ik stoor me nog het meeste aan die 6%. :@ ;(
Ik kreeg İnce 47% , demirtas 46 % , akşener 41 % , Erdoğan 41 % , 36 kerem molla , Perinçek 14 %

Je moet wel eerlijk antwoorden. Je kan de uitslag namelijk makkelijk beïnvloeden omdat je weet welke pijlers van welke partijen zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Slayage op 19-06-2018 22:42:54 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179907691
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:47 schreef Bilge het volgende:
Stemwijzer

Ik stoor me nog het meeste aan die 6%. :@ ;(
Misschien heb je positief gereageerd op de nieuwe grondwet?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179908693
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 22:08 schreef Slayage het volgende:

[..]

Ik kreeg İnce 47% , demirtas 46 % , akşener 41 % , Erdoğan 41 % , 36 kerem molla , Perinçek 14 %

Je moet wel eerlijk antwoorden. Je kan de uitslag namelijk makkelijk beïnvloeden omdat je weet welke pijlers van welke partijen zijn.

omg, gooi jezelf weg

quote:
10s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 22:09 schreef Slayage het volgende:

[..]

Misschien heb je positief gereageerd op de nieuwe grondwet?
Neutraal had ik. Dat zal het zijn.
pi_179908800
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 22:48 schreef Bilge het volgende:

[..]

omg, gooi jezelf weg
Haha. Niet verrassend voor mij die uitslag. Ik kan me wel vinden in heel veel punten ongeacht wiens standpunt het ook is.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179908856
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:04 schreef Volkorenbrood het volgende:

Haaretz denkt dat Erdogan misschien wel de beste keuze is vanuit Israël gezien.

https://www.haaretz.com/m(...)s-best-bet-1.6194694
Kan je dit artikel copy pasten? Moet inloggen en zulks
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179918952
sommige turken, die niets met de HDP (politieke tak van de PKK) hebben gaan toch tactisch op de HDP stemmen om de AKP zo een hak te zetten. iets wat we in 2015 voor het eerst zagen gebeuren. toen verloor de AKP hun meerderheid in het parlement toen de HDP het parlement in werd gestemd, iets wat nu ook dreigt te gebeuren.

Some Turks may vote for HDP not because they like it

One of the key factors in Turkey’s early elections on June 24 is whether the Kurdish problem-focused Peoples’ Democratic Party (HDP) will be able to exceed the 10 percent national threshold, which is necessary in order for it to enter parliament as a group. The difference between the HDP getting into parliament or not is estimated to be around 60 seats in the 600-seat parliament, and that difference could determine whether the alliance led by President Tayyip Erdoğan’s ruling Justice and Development Party (AK Parti) will be able to secure a majority in the legislative body.
.....
Nevertheless, there seems to be a growing tendency among not only left-wing and liberal voters, but also among voters of the main opposition Republican People’s Party (CHP) and conservative Kurdish voters, to vote for the HDP in the parliamentary election on June 24. It is true that a number of Turks are now again seriously considering a vote for the HDP, not because they like or support it but simply because they want to help it get into parliament and thus prevent President Erdoğan from gaining a parliamentary majority.

We will see whether those tactical votes will work in just a few days.


kennelijk zijn er gaten in het systeem :P

A Turkish citizen has been detained for voting both in Belgium and in Turkey.

The Turkish citizen who resides in Belgium had stirred outrage on social media this week when she shared photos showing her casting votes both in the Turkish Embassy in Belgium and at the customs gate of Adnan Menderes Airport in the western Turkish province of İzmir.

Voting in Turkey is set to start on June 24, but for Turkish expat citizens voting abroad, the polls are now closed.

Turkey’s Supreme Election Council (YSK) chair Sadi Güven said June 20 that the YSK sent the photos to a prosecutor and the suspect was detained in İzmir.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179925274
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179925350
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 22:55 schreef Slayage het volgende:

[..]

Kan je dit artikel copy pasten? Moet inloggen en zulks
Hm kan het ook niet meer lezen. Maar ik zie dat het de Turkse media inmiddels heeft bereikt ? ;)
Met extra vezels!
pi_179925910
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2018 18:01 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Hm kan het ook niet meer lezen. Maar ik zie dat het de Turkse media inmiddels heeft bereikt ? ;)
Wat is de strekking van het artikel dan?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179945835
tashecon twitterde op donderdag 21-06-2018 om 08:17:58 Erdogan talking about possibility of working with coalitions post election - preparing for possibility of defeat? But positive that not talking of early elections which would be market negative and not what Turkey needs at present. reageer retweet
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179945877
en de laatste poll resultaten voor de verkiezingen zondag

ahval_en twitterde op donderdag 21-06-2018 om 11:39:10 KONDA's final poll before Sunday's elections predicts first round win for Erdoğan in the presidential race with 51.9%. reageer retweet
ahval_en twitterde op donderdag 21-06-2018 om 11:37:54 KONDA's final poll before Sunday's elections has AKP on 45.5%, CHP 26.1%, HDP 11.6%, Good Party 8.5% and MHP on 7.3%. reageer retweet
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_179946438
quote:
10s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:15 schreef Slayage het volgende:
en de laatste poll resultaten voor de verkiezingen zondag

ahval_en twitterde op donderdag 21-06-2018 om 11:39:10 KONDA's final poll before Sunday's elections predicts first round win for Erdoğan in the presidential race with 51.9%. reageer retweet
ahval_en twitterde op donderdag 21-06-2018 om 11:37:54 KONDA's final poll before Sunday's elections has AKP on 45.5%, CHP 26.1%, HDP 11.6%, Good Party 8.5% and MHP on 7.3%. reageer retweet
Nou er waren er wel meer vandaag.

Ten eerste, peilingen in Turkije zijn natuurlijk politiek, maar ze geven wel een indicatie.

Zo voorspelt ORC (dat de vorige keer 60% ja voorspeelde voor het referendum, realiteit was uiteindelijk 51% ja) het volgende (ik neem het niet echt serieus dus):

Presidentskandidaten

Recep Tayyip Erdoğan 52.7
Muharrem İnce 29.2
Meral Akşener 8.6
Selahattin Demirtaş 8.4
Temel Karamollaoğlu 0,9
Doğu Perinçek 0.2

Partijen

AK Parti: 44,2
CHP: 24,5
HDP: 11,9
MHP: 10,5
İyi Parti: 7.4
SP: 0,9

Gezici (die leunt weer iets meer richting oppositie, hoewel ze er wat het referendum betreft 0.1% naast zaten, sailliant detail is dat ze dus de regering hadden overschat in de peiling, dus eigenlijk neem ik Gezici wel serieus)

Presidentskandidaten

Recep Tayyip Erdoğan: 48
Muharrem İnce: 29.1
Meral Akşener: 11.4
Selahattin Demirtaş: 10.0
Temel Karamollaoğlu: 1.2
Doğu Perinçek: 0.1

Partijen

AKP: 43.6
CHP: 26.7
HDP: 12.1
İYİ Parti: 10.1
MHP: 5.3
Saadet Partisi: 1.8

Bron 1: https://www.sabah.com.tr/(...)n-anketini-yayinladi
Bron 2: http://www.cumhuriyet.com(...)lanan_son_anket.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Volkorenbrood op 21-06-2018 17:44:54 ]
Met extra vezels!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')