Hoe bedoel je dit precies? Ik rij zelf een Peugeot 206 CC GTi en die heeft een "sportstuur" met voorgevormde groeven om je duim vast te houden in de kwart-voor-drie stand maar ook een verdikking om meer grip te geven in de tien-voor-twee stand.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 17:45 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Mijn kennis van de taal schiet helaas te kort om het allemaal mooi en duidelijk te beschrijven, maar ik ben wel nieuwsgierig of een stuur waarbij je je handen op "3 en 9 uur" als het ware volledig om het stuur kunt wikkelen een beetje lekker rijdt. Voor zover ik zie laat bijna geen enkele fabrikant die positie volledig open voor de handen, maar daar zullen ze waarschijnlijk wel hun redenen voor hebben.
On-topic: ik heb eigenlijk niet geweldig veel voorkeur voor een bepaalde vorm (twee-, drie- of vierspaaks vind ik allemaal wel prettig rijden) maar waar ik wel een grote voorkeur voor heb is het materiaal: bij goed onderhoud blijft een lederen stuur veel langer goed dan een kunststof stuur in mijn ervaring.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 17:45 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Wat voor soort stuur geniet jullie voorkeur? Het gaat me dan voornamelijk om de vorm/dikte/materialen/grootte etc. maar functies kunnen ook interessant zijn uiteraard. Eentje met bediening van cruise control/begrenzer bijvoorbeeld
Om er dan maar op voort te borduren, mocht men zich vervelen, welke "positie" voor de handen geniet jullie voorkeur? Ik kan me voorstellen dat dit op bochtige wegen/een circuit anders is dan gedurende trajectcontrole A2 bijvoorbeeld.
Dat is inderdaad echt klote ja, sommige busjes hebben dat ook en dat rijdt voor geen meter.quote:Op zondag 7 juni 2020 08:58 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Een ander iets wat de rijbeleving naar mijn mening flink beïnvloedt is de hoek waarop het stuur staat. Als je ooit in een Renault Scenic Phase I hebt gereden weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel: dat stuur ligt een stuk meer horizontaal en aangezien je sowieso al wat hoger zit heb je dan meer het idee dat je in een bus of zo rijdt. Ik merk vooral dat ik dan een stuk minder "feeling" met de auto heb, dus liefst zit ik zo laag mogelijk en achter een meer rechtopstaand stuur.
Bedankt voor de reactie. "Spaken" is het woord wat ik nodig had.quote:Op zondag 7 juni 2020 08:58 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? Ik rij zelf een Peugeot 206 CC GTi en die heeft een "sportstuur" met voorgevormde groeven om je duim vast te houden in de kwart-voor-drie stand maar ook een verdikking om meer grip te geven in de tien-voor-twee stand.
Vooral die voorgevormde groeven in de spaken geven je veel houvast als je hard door een bocht gaat, dat vind ik zelf erg prettig rijden, maar die uitsparing in de rand van het stuur om je duim in te leggen is te vinden in praktisch elke auto waar ik tot nog toe in gereden heb.
[ afbeelding ]
[..]
On-topic: ik heb eigenlijk niet geweldig veel voorkeur voor een bepaalde vorm (twee-, drie- of vierspaaks vind ik allemaal wel prettig rijden) maar waar ik wel een grote voorkeur voor heb is het materiaal: bij goed onderhoud blijft een lederen stuur veel langer goed dan een kunststof stuur in mijn ervaring.
Mijn bovengenoemde 206 heeft er inmiddels 250.000 KM op zitten en het stuur ziet er nog exact hetzelfde uit als toen ik 'm 80.000 KM geleden kocht. Regelmatig reinigen en voeden doet wonderen wat dat betreft, maar ik zie heel veel wagens die na zo'n kilometrage stuurhoezen o.i.d. nodig hebben omdat het plastic plakkerig is of het leer versleten.
Een ander iets wat de rijbeleving naar mijn mening flink beïnvloedt is de hoek waarop het stuur staat. Als je ooit in een Renault Scenic Phase I hebt gereden weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel: dat stuur ligt een stuk meer horizontaal en aangezien je sowieso al wat hoger zit heb je dan meer het idee dat je in een bus of zo rijdt. Ik merk vooral dat ik dan een stuk minder "feeling" met de auto heb, dus liefst zit ik zo laag mogelijk en achter een meer rechtopstaand stuur.
Ah, op die fiets; duidelijk. Hmm, ik weet het niet hoor, als je handen worden ondersteund door zo’n spaak krijg je wel een stuk meer vastheid en glijdt het stuur wat minder gemakkelijk door je handen bij onverwachte krachten van buitenaf (bijvoorbeeld een gat in het wegdek).quote:Op zondag 7 juni 2020 11:34 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie. "Spaken" is het woord wat ik nodig had.
Waar ik op doel is een stuur waarbij de uitsparingen/ruimtes tussen de spaken zich (in ieder geval) op kwart voor drie bevinden. De groeven voor de duim zouden dan eventueel wat hoger op tien voor twee staan.
Ik weet toevallig dat mijn moeder dat doet, inderdaad, schijnt beter te zijn, iets met condensatie of zo? Geen idee.quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:16 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Wie van jullie schakelt ook de airco uit 5-10 minuten voor het uitschakelen van de motor?
Ik neem aan niet zo belangrijk wanneer je korte ritten achter elkaar rijdt en de motor binnen 5 à 10 minuten weer gestart hebt? Anders kom ik nooit aan verkoeling toe bovenstaande vuistregel in acht nemend.
Een groot deel van de autobezitters zal het ongetwijfeld een worst wezen.
Ligt er aan wat er stuk is. Als je compressor wel de hele tijd draait op "aan" is het zonde van de extra weerstand (dus verbruik) denk ik.quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:29 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Ik weet toevallig dat mijn moeder dat doet, inderdaad, schijnt beter te zijn, iets met condensatie of zo? Geen idee.
De airco in mijn auto is al drie jaar kapot dus die staat altijd "aan" Maakt niet erg veel meer uit denk ik dan, hahahaha.
De aircopomp is kaduuk, die doet niks meer. De garage gaf aan dat 't voor hun niet zeker is of die simpelweg is vastgelopen of uit elkaar gesprongen; bij de eerste volstaat een nieuwe pomp, maar in het geval van het tweede kunnen er ijzerstukjes in de leidingen zitten die dan weer in een nieuwe pomp lopen waardoor je ¤400 verder bent en alweer een kapotte airco hebt.quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik zet mijn airco altijd uit voordat ik de bestemming bereik. Meestal is dat zo een 2 tot 5 minuten daarvoor. Wel rijdend uiteraard.
[..]
Ligt er aan wat er stuk is. Als je compressor wel de hele tijd draait op "aan" is het zonde van de extra weerstand (dus verbruik) denk ik.
Weet niet wat voor auto je hebt, maar misschien een tweedehandse proberen? Paar jaar terug had ik een Audi A4 met kapotte aircopomp, op onderdelenlijn eentje met dezelfde nummers besteld voor 50 piek. Dan moet je alleen nog checken of er stukjes in zitten. Geen idee wat spoelen kost verder.quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:46 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
De aircopomp is kaduuk, die doet niks meer. De garage gaf aan dat 't voor hun niet zeker is of die simpelweg is vastgelopen of uit elkaar gesprongen; bij de eerste volstaat een nieuwe pomp, maar in het geval van het tweede kunnen er ijzerstukjes in de leidingen zitten die dan weer in een nieuwe pomp lopen waardoor je ¤400 verder bent en alweer een kapotte airco hebt.
Liefst wordt het hele aircosysteem dus schoongespoten en komt er daarna een nieuwe aircopomp in; dan ben ik alleen een ¤800 kwijt, dus dat laat ik nog eventjes voor wat het is
Een Peugeot 206 CC, onderdelen zijn in het algemeen enorm gemakkelijk te vinden maar volgens de garage zijn er verschillende soorten aircopompen (gerelateerd aan motorisatie e.d.).quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Weet niet wat voor auto je hebt, maar misschien een tweedehandse proberen? Paar jaar terug had ik een Audi A4 met kapotte aircopomp, op onderdelenlijn eentje met dezelfde nummers besteld voor 50 piek. Dan moet je alleen nog checken of er stukjes in zitten. Geen idee wat spoelen kost verder.
Phoe, dat spoelen is wel prijzig zeg, is dat overal zo? Maar qua pomp kun je vaak ook nog wel bij andere merken zoeken. Als het maar dezelfde motor is. Beste is inderdaad wel om even het nummer er op te checken.quote:Op donderdag 25 juni 2020 15:05 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Een Peugeot 206 CC, onderdelen zijn in het algemeen enorm gemakkelijk te vinden maar volgens de garage zijn er verschillende soorten aircopompen (gerelateerd aan motorisatie e.d.).
Het spoelen zou met arbeid ook zo'n 300-400 euro kosten, vandaar. Ik zal wellicht nog eens informeren bij de garage, op zich is een euro of 70 voor een tweedehands pomp inderdaad geen slecht idee.
En afvullen?quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Weet niet wat voor auto je hebt, maar misschien een tweedehandse proberen? Paar jaar terug had ik een Audi A4 met kapotte aircopomp, op onderdelenlijn eentje met dezelfde nummers besteld voor 50 piek. Dan moet je alleen nog checken of er stukjes in zitten. Geen idee wat spoelen kost verder.
Heb de airco al laten afvullen (¤60) toen die het niet meer deed, toen bleek dat de pomp niks meer deedquote:
Dat komt er dus nog bij.quote:Op donderdag 25 juni 2020 15:20 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Heb de airco al laten afvullen (¤60) toen die het niet meer deed, toen bleek dat de pomp niks meer deed
Meestal rond de 60/80 euro inderdaad. Ligt er aan hoeveel van dat spul in het systeem gaat.quote:
Snelheid maakt geen reet uit.quote:Op woensdag 29 juli 2020 10:08 schreef Hyperdude het volgende:
Je niet aan de 100 km houden over grotere afstanden helpt ook aardig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |