abonnement Unibet Coolblue
pi_193518166
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:45 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Mijn kennis van de taal schiet helaas te kort om het allemaal mooi en duidelijk te beschrijven, maar ik ben wel nieuwsgierig of een stuur waarbij je je handen op "3 en 9 uur" als het ware volledig om het stuur kunt wikkelen een beetje lekker rijdt. Voor zover ik zie laat bijna geen enkele fabrikant die positie volledig open voor de handen, maar daar zullen ze waarschijnlijk wel hun redenen voor hebben.
Hoe bedoel je dit precies? Ik rij zelf een Peugeot 206 CC GTi en die heeft een "sportstuur" met voorgevormde groeven om je duim vast te houden in de kwart-voor-drie stand maar ook een verdikking om meer grip te geven in de tien-voor-twee stand.

Vooral die voorgevormde groeven in de spaken geven je veel houvast als je hard door een bocht gaat, dat vind ik zelf erg prettig rijden, maar die uitsparing in de rand van het stuur om je duim in te leggen is te vinden in praktisch elke auto waar ik tot nog toe in gereden heb.



quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:45 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Wat voor soort stuur geniet jullie voorkeur? Het gaat me dan voornamelijk om de vorm/dikte/materialen/grootte etc. maar functies kunnen ook interessant zijn uiteraard. Eentje met bediening van cruise control/begrenzer bijvoorbeeld

Om er dan maar op voort te borduren, mocht men zich vervelen, welke "positie" voor de handen geniet jullie voorkeur? Ik kan me voorstellen dat dit op bochtige wegen/een circuit anders is dan gedurende trajectcontrole A2 :O bijvoorbeeld.
On-topic: ik heb eigenlijk niet geweldig veel voorkeur voor een bepaalde vorm (twee-, drie- of vierspaaks vind ik allemaal wel prettig rijden) maar waar ik wel een grote voorkeur voor heb is het materiaal: bij goed onderhoud blijft een lederen stuur veel langer goed dan een kunststof stuur in mijn ervaring.
Mijn bovengenoemde 206 heeft er inmiddels 250.000 KM op zitten en het stuur ziet er nog exact hetzelfde uit als toen ik 'm 80.000 KM geleden kocht. Regelmatig reinigen en voeden doet wonderen wat dat betreft, maar ik zie heel veel wagens die na zo'n kilometrage stuurhoezen o.i.d. nodig hebben omdat het plastic plakkerig is of het leer versleten.

Een ander iets wat de rijbeleving naar mijn mening flink beïnvloedt is de hoek waarop het stuur staat. Als je ooit in een Renault Scenic Phase I hebt gereden weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel: dat stuur ligt een stuk meer horizontaal en aangezien je sowieso al wat hoger zit heb je dan meer het idee dat je in een bus of zo rijdt. Ik merk vooral dat ik dan een stuk minder "feeling" met de auto heb, dus liefst zit ik zo laag mogelijk en achter een meer rechtopstaand stuur.

[ Bericht 4% gewijzigd door J.Appleseed op 07-06-2020 09:40:18 ]
  zondag 7 juni 2020 @ 11:32:11 #202
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193519756
quote:
7s.gif Op zondag 7 juni 2020 08:58 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Een ander iets wat de rijbeleving naar mijn mening flink beïnvloedt is de hoek waarop het stuur staat. Als je ooit in een Renault Scenic Phase I hebt gereden weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel: dat stuur ligt een stuk meer horizontaal en aangezien je sowieso al wat hoger zit heb je dan meer het idee dat je in een bus of zo rijdt. Ik merk vooral dat ik dan een stuk minder "feeling" met de auto heb, dus liefst zit ik zo laag mogelijk en achter een meer rechtopstaand stuur.
Dat is inderdaad echt klote ja, sommige busjes hebben dat ook en dat rijdt voor geen meter.
Sowieso kwart voor 3 > 10 voor 2, je komt sneller met je handen aan dezelfde kant van het stuur en dan gaat het mis.

Ik ken overigens iemand die dus echt 5 voor 1 reed en dan haal je de bochten dus nooit :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193519795
quote:
7s.gif Op zondag 7 juni 2020 08:58 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit precies? Ik rij zelf een Peugeot 206 CC GTi en die heeft een "sportstuur" met voorgevormde groeven om je duim vast te houden in de kwart-voor-drie stand maar ook een verdikking om meer grip te geven in de tien-voor-twee stand.

Vooral die voorgevormde groeven in de spaken geven je veel houvast als je hard door een bocht gaat, dat vind ik zelf erg prettig rijden, maar die uitsparing in de rand van het stuur om je duim in te leggen is te vinden in praktisch elke auto waar ik tot nog toe in gereden heb.

[ afbeelding ]
[..]

On-topic: ik heb eigenlijk niet geweldig veel voorkeur voor een bepaalde vorm (twee-, drie- of vierspaaks vind ik allemaal wel prettig rijden) maar waar ik wel een grote voorkeur voor heb is het materiaal: bij goed onderhoud blijft een lederen stuur veel langer goed dan een kunststof stuur in mijn ervaring.
Mijn bovengenoemde 206 heeft er inmiddels 250.000 KM op zitten en het stuur ziet er nog exact hetzelfde uit als toen ik 'm 80.000 KM geleden kocht. Regelmatig reinigen en voeden doet wonderen wat dat betreft, maar ik zie heel veel wagens die na zo'n kilometrage stuurhoezen o.i.d. nodig hebben omdat het plastic plakkerig is of het leer versleten.

Een ander iets wat de rijbeleving naar mijn mening flink beïnvloedt is de hoek waarop het stuur staat. Als je ooit in een Renault Scenic Phase I hebt gereden weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel: dat stuur ligt een stuk meer horizontaal en aangezien je sowieso al wat hoger zit heb je dan meer het idee dat je in een bus of zo rijdt. Ik merk vooral dat ik dan een stuk minder "feeling" met de auto heb, dus liefst zit ik zo laag mogelijk en achter een meer rechtopstaand stuur.
Bedankt voor de reactie. "Spaken" is het woord wat ik nodig had. ^O^

Waar ik op doel is een stuur waarbij de uitsparingen/ruimtes tussen de spaken zich (in ieder geval) op kwart voor drie bevinden. De groeven voor de duim zouden dan eventueel wat hoger op tien voor twee staan. Ik had een simpele schets in elkaar gezet, maar de volgende afbeeldingen doen het oog waarschijnlijk wat meer plezier:








Van ik meen de Spyker, tweede afbeelding, staan de wielen waarschijnlijk niet recht, maar alsnog een mooie toevoeging. :P


Dat gezegd hebbende moet ik n.a.v. je bericht concluderen dat het wel sterk meevalt in hoeverre ik de g-krachten oproep; de keren dat ik me avontuurlijk voel weet ik de groeven op kwart voor drie wel te waarderen. Stuk houvast inderdaad.

Verder, nu je het zegt, is de hoek inderdaad vrij bepalend voor de beleving. Technisch gezien kunnen fabrikanten het vast wel instelbaar maken, zou ik in alle onwetendheid zeggen, maar ongetwijfeld vanwege goede redenen niet mogelijk. Althans, in de prijsklasse waarin ik rondrijd!

Overigens een goede herinnering om het lederen stuur eens van wat onderhoud te voorzien. ^O^
pi_193521001
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 11:34 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie. "Spaken" is het woord wat ik nodig had. ^O^

Waar ik op doel is een stuur waarbij de uitsparingen/ruimtes tussen de spaken zich (in ieder geval) op kwart voor drie bevinden. De groeven voor de duim zouden dan eventueel wat hoger op tien voor twee staan.
Ah, op die fiets; duidelijk. Hmm, ik weet het niet hoor, als je handen worden ondersteund door zo’n spaak krijg je wel een stuk meer vastheid en glijdt het stuur wat minder gemakkelijk door je handen bij onverwachte krachten van buitenaf (bijvoorbeeld een gat in het wegdek).

Er is denk ik voor allebei wat te zeggen, hoewel er niks gaat boven zo’n massief éénspaaks Citroën stuurwiel, dat schrééuwt begin jaren ‘90 _O_
pi_193782832
Wie van jullie schakelt ook de airco uit 5-10 minuten voor het uitschakelen van de motor?

Ik neem aan niet zo belangrijk wanneer je korte ritten achter elkaar rijdt en de motor binnen 5 à 10 minuten weer gestart hebt? Anders kom ik nooit aan verkoeling toe bovenstaande vuistregel in acht nemend. :%

Een groot deel van de autobezitters zal het ongetwijfeld een worst wezen. :Y)
pi_193783062
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:16 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Wie van jullie schakelt ook de airco uit 5-10 minuten voor het uitschakelen van de motor?

Ik neem aan niet zo belangrijk wanneer je korte ritten achter elkaar rijdt en de motor binnen 5 à 10 minuten weer gestart hebt? Anders kom ik nooit aan verkoeling toe bovenstaande vuistregel in acht nemend. :%

Een groot deel van de autobezitters zal het ongetwijfeld een worst wezen. :Y)
Ik weet toevallig dat mijn moeder dat doet, inderdaad, schijnt beter te zijn, iets met condensatie of zo? Geen idee.

De airco in mijn auto is al drie jaar kapot dus die staat altijd "aan" :D Maakt niet erg veel meer uit denk ik dan, hahahaha.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.Appleseed op 25-06-2020 14:38:03 ]
  donderdag 25 juni 2020 @ 14:35:37 #207
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193783165
Ja doe het ook, is om bacteriën en de daarmee bekende geur te voorkomen.

Niet alleen een paar minuten vantevoren uitzetten, je moet ook rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193783268
Ik zet mijn airco altijd uit voordat ik de bestemming bereik. Meestal is dat zo een 2 tot 5 minuten daarvoor. Wel rijdend uiteraard.

quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:29 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Ik weet toevallig dat mijn moeder dat doet, inderdaad, schijnt beter te zijn, iets met condensatie of zo? Geen idee.

De airco in mijn auto is al drie jaar kapot dus die staat altijd "aan" :D Maakt niet erg veel meer uit denk ik dan, hahahaha.
Ligt er aan wat er stuk is. Als je compressor wel de hele tijd draait op "aan" is het zonde van de extra weerstand (dus verbruik) denk ik.
pi_193783321
Mijn referentiekader is vrij beperkt, vandaar deze vraag: is het normaal "de airco" te horen werken? Vermoedelijk de compressor. (Vito 2012)
pi_193783331
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik zet mijn airco altijd uit voordat ik de bestemming bereik. Meestal is dat zo een 2 tot 5 minuten daarvoor. Wel rijdend uiteraard.
[..]

Ligt er aan wat er stuk is. Als je compressor wel de hele tijd draait op "aan" is het zonde van de extra weerstand (dus verbruik) denk ik.
De aircopomp is kaduuk, die doet niks meer. De garage gaf aan dat 't voor hun niet zeker is of die simpelweg is vastgelopen of uit elkaar gesprongen; bij de eerste volstaat een nieuwe pomp, maar in het geval van het tweede kunnen er ijzerstukjes in de leidingen zitten die dan weer in een nieuwe pomp lopen waardoor je ¤400 verder bent en alweer een kapotte airco hebt.

Liefst wordt het hele aircosysteem dus schoongespoten en komt er daarna een nieuwe aircopomp in; dan ben ik alleen een ¤800 kwijt, dus dat laat ik nog eventjes voor wat het is :P
pi_193783392
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:46 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

De aircopomp is kaduuk, die doet niks meer. De garage gaf aan dat 't voor hun niet zeker is of die simpelweg is vastgelopen of uit elkaar gesprongen; bij de eerste volstaat een nieuwe pomp, maar in het geval van het tweede kunnen er ijzerstukjes in de leidingen zitten die dan weer in een nieuwe pomp lopen waardoor je ¤400 verder bent en alweer een kapotte airco hebt.

Liefst wordt het hele aircosysteem dus schoongespoten en komt er daarna een nieuwe aircopomp in; dan ben ik alleen een ¤800 kwijt, dus dat laat ik nog eventjes voor wat het is :P
Weet niet wat voor auto je hebt, maar misschien een tweedehandse proberen? Paar jaar terug had ik een Audi A4 met kapotte aircopomp, op onderdelenlijn eentje met dezelfde nummers besteld voor 50 piek. Dan moet je alleen nog checken of er stukjes in zitten. Geen idee wat spoelen kost verder.
pi_193783641
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Weet niet wat voor auto je hebt, maar misschien een tweedehandse proberen? Paar jaar terug had ik een Audi A4 met kapotte aircopomp, op onderdelenlijn eentje met dezelfde nummers besteld voor 50 piek. Dan moet je alleen nog checken of er stukjes in zitten. Geen idee wat spoelen kost verder.
Een Peugeot 206 CC, onderdelen zijn in het algemeen enorm gemakkelijk te vinden maar volgens de garage zijn er verschillende soorten aircopompen (gerelateerd aan motorisatie e.d.).

Het spoelen zou met arbeid ook zo'n 300-400 euro kosten, vandaar. Ik zal wellicht nog eens informeren bij de garage, op zich is een euro of 70 voor een tweedehands pomp inderdaad geen slecht idee.
pi_193783695
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2020 15:05 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Een Peugeot 206 CC, onderdelen zijn in het algemeen enorm gemakkelijk te vinden maar volgens de garage zijn er verschillende soorten aircopompen (gerelateerd aan motorisatie e.d.).

Het spoelen zou met arbeid ook zo'n 300-400 euro kosten, vandaar. Ik zal wellicht nog eens informeren bij de garage, op zich is een euro of 70 voor een tweedehands pomp inderdaad geen slecht idee.
Phoe, dat spoelen is wel prijzig zeg, is dat overal zo? Maar qua pomp kun je vaak ook nog wel bij andere merken zoeken. Als het maar dezelfde motor is. Beste is inderdaad wel om even het nummer er op te checken.
  donderdag 25 juni 2020 @ 15:15:33 #214
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193783857
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Weet niet wat voor auto je hebt, maar misschien een tweedehandse proberen? Paar jaar terug had ik een Audi A4 met kapotte aircopomp, op onderdelenlijn eentje met dezelfde nummers besteld voor 50 piek. Dan moet je alleen nog checken of er stukjes in zitten. Geen idee wat spoelen kost verder.
En afvullen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193783937
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 15:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

En afvullen?
Heb de airco al laten afvullen (¤60) toen die het niet meer deed, toen bleek dat de pomp niks meer deed :D
  donderdag 25 juni 2020 @ 15:27:44 #216
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193784038
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2020 15:20 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Heb de airco al laten afvullen (¤60) toen die het niet meer deed, toen bleek dat de pomp niks meer deed :D
Dat komt er dus nog bij.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193784859
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 15:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat komt er dus nog bij.
Yep.
pi_193785105
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 15:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

En afvullen?
Meestal rond de 60/80 euro inderdaad. Ligt er aan hoeveel van dat spul in het systeem gaat.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 21:14:18 #219
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_194197177
Vandaag LEDs gemonteerd in de Megane:

Enkel grootlicht links gemonteerd:

Inmiddels is alles gemonteerd, moest wachten op adapters om de LED-lampen erin te krijgen:
https://imgur.com/a/4Eee8qQ

Staat qua kleur nu erg mooi bij de C-shape LED dagrijverlichting.
Nu nog even wachten hoe het in het donker is. :)
pi_194298182
Noodgedwongen rijd ik met een dieselmotor redelijk veel korte ritten; ik vraag me af wat ik als bestuurder kan doen om problemen met het roetfilter te voorkomen of in ieder geval tot een minimum te beperken.

Heeft telkens fel accelereren zin of gaat het erom om voor een zo lang mogelijke duur met een minimumtoerental te rijden?
pi_194304065
Fel acceleren helpt iets om minder vervuiling te krijgen. Het regenereert niet je roetfilter.
De vervuiling van het roetfilter komt juist van die lage toerentallen waardoor de uitlaatgassen te koud blijven.
Rijd af en toe een langere rit (minstens 20 minuten) liefst op een hoger toerental (versnelling lager) om je roetfilter te regenereren.
  woensdag 29 juli 2020 @ 10:00:45 #222
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194304440
Fel accelereren met een koude motor is ook niet aan te raden. Het vervuilt de olie alleen maar meer.
Wat je kunt doen is regelmatig toch minstens een half uur rijden en je olie vaker wisselen (elk half jaar).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 juli 2020 @ 10:08:27 #223
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194304504
Je niet aan de 100 km houden over grotere afstanden helpt ook aardig.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_194305120
Na 19.00 uur is het probleem van de 100 ook opgelost en kun je ongestraft 120 of 130 rijden (mits toegestaan).
  woensdag 29 juli 2020 @ 11:06:44 #225
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194305122
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 10:08 schreef Hyperdude het volgende:
Je niet aan de 100 km houden over grotere afstanden helpt ook aardig.
Snelheid maakt geen reet uit.
Sterker nog je kan eerder theoretisch benaderen dat een lagere snelheid en lage versnelling met veel toeren beter is omdat de belasting dan lager is als bij hogere snelheid (en gelijk toerental) en er dus ook minder vervuiling optreedt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')