24 Heures Du Mans 2018Onderdeel van het FIA World Endurace ChampionshipRace 2017 en vooruitblikIn 2017 waren we getuige van een geweldige editie met in de hoofdrol het gevecht tussen Toyota en Porsche. Vooraf was het al duidelijk: het LMP1 podium zou uit deze concurrenten bestaan, de enige vraag was in welke volgorde. Niets bleek echter minder waar, pech trof zowel Toyota als Porsche waardoor ze beiden achterop raakten. Met minder dan 2 uur te gaan haalde de Porsche #2 van Bernhard, Hartley en Bamber de dan leidende LMP2 wagen in.
Uiteindelijk zouden dit jaar 2 LMP2 auto's op het overall podium eindigen. Ook in de andere klasses waren de gevechten spectaculair. Zowel in GTE als LMP2 waren de auto's sneller dan ooit te voren, hierdoor gingen bijna alle snelheidsrecords er aan. De hoogtepunten van 2017 kijk je
hier in een korte video terug.
Net als vorig jaar moeten hebben we dit jaar wederom te maken met het vertrek van een grootmacht in LMP1: na vier seizoenen nam Porsche afscheid. In LMP1 zijn er veel nieuwe teams bijgekomen waarbij Rebellion de voornaamste concurrent lijkt voor Toyota. Na het drama uit 2016 stellen we in 2018 wederom de vraag: gaat het Toyota dit jaar wel lukken om de overwinning in deze befaamde race te claimen?
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je
hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:
• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota TS050, 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding CircuitCircruit info inclusief marshall postsDetail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)Onboard (Pole 2017):Entry list 2018 (pdf)• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 35.2kg benzine per stint (hybride), 52.9kg benzine per stint (non-hybride)
LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Sinds vorig jaar zijn hier een aantal private teams bijgekomen. Waar de klasse voorheen specifiek werd opgesplitst tussen hybride en non-hybride is dat nu niet langer het geval.
Een aantal regelwijzigingen moet ervoor zorgen dat de private teams het Toyota lastig kunnen maken voor de eindoverwinning. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.
In 2017 werd het kwalificatie ronde record vermorzeld door Kamui Kobayashi. Gaan we dit jaar wederom snelle rondes zien in de kwalificatie? Als we de rondetijden op Spa mogelijk geloven kunnen we ook dit jaar spektakel verwachten. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.
• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:31
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier team Racing For Holland.
• Witte koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en sinds dit jaar ook BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am
• Witte koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.
Woensdag 13 juni16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1
Donderdag 14 juni19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3
Zaterdag 16 juni9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is
hier te vinden (pdf)
Streams•
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
•
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws -
tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand)
Live Timing•
Officiële live timing•
Live timing inclusief sectors•
ResultatenSpotter Guide•
Spotter Guide 2018, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
WeerDit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance ChampionshipELMS championshipIMSA championshipBlancpain Endurance series[ Bericht 0% gewijzigd door M90 op 14-06-2018 22:58:08 ]