Heel veel verschillende situaties door de jaren heen...quote:Op donderdag 31 mei 2018 15:42 schreef probeer het volgende:
Ik ehh ... Zou je er een kekke paint van willen maken? Ik snap er nl echt de ballen van zo.
quote:Op donderdag 31 mei 2018 15:42 schreef probeer het volgende:
Ik ehh ... Zou je er een kekke paint van willen maken? Ik snap er nl echt de ballen van zo.
Gedaan, al zijn mijn skills niet al te goed.quote:Op donderdag 31 mei 2018 15:55 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Heel veel verschillende situaties door de jaren heen...
ik zou zeggen powerpointje.
En wat nou als er brand uit breekt en door die brand de kant waar de brandgang open is niet bereikbaar is.. dan kan de brandweer er niet bij en kunnen mensen vast komen te zitten.. Het is gewoon een potentieel levensgevaarlijke situatie..quote:Op donderdag 31 mei 2018 17:16 schreef Attitude het volgende:
Net weer hoop gepraat.
Nr 4 beweert dat op papier van kadaster en eigendom niets staat over brandgang.
Terwijl het wel duidelijk is. Want nr 4 beweert dat door grondruil waardoor garage de situatie veranderd is waardoor geen brandgang meer is.
Nr 3 werd erg boos , heel boos. Want de timmermannen waren vanmorgen weggegaan en daar moeten ze wel voor betalen. En ze waren van mening dat de timmermannen tegen hun hadden moeten zeggen dat zij met de buren moesten overleggen ?? Ja hallo. Dit is niet onze fout, jij besluit om tegen de muur van mijn garage te bouwen.
Merkte wel dat ze schermden met regels waarin dat het wel mocht maar ik zei dat je naar regels voor 1992 moet kijken en ze niet wisten waar ik over had.
Nu is er een voorstel om een hoek van de overkapping weg te laten zodat de overdekking niet tegen mijn garage aan komt.
Of ze willen het zo doen dat er paar centimeters ruimte is tussen de garage en de overkapping. Maar de timmermannen hadden daar geen zin in . Want het regenwater dat tussendoor valt maakt de muur nat . En ik denk, doordat het overdekt is droogt de muur veel minder snel op met alle gevolgen van dien.
Dat snappen ze weer niet.
Nr 4 gaat sowieso de boel dichttimmeren. Kijk, ik en mijn ouders geven aan dat wat dat betreft ons probleem niet is, het gaat meer om nr 3 en de garage van mij.
Ze geven aan dat ze naar gemeente willen gaan. Maar volgens mij , dit weet ik niet zeker, staat de brandweer boven de gemeente en de kadaster? Is dit juist?
Ik ben bang dat als nr 3 doorzet, ik brandweer bij haal voor informatie , en die vervolgens zal constateren dat de boel mis is bij 4 terwijl wij daar eigenlijk geen problemen mee hebben.
Weet iemand toevallig wat de minimale afstand is tussen de overkapping en de garage?
Ja... ik weet het niet meer. Het is al jaren geleden fout gegaan. En ze houden vol dat in hun papieren helemaal niets staat over de brandgang en dat de grond hun eigendom is.quote:Op donderdag 31 mei 2018 18:17 schreef madam-april het volgende:
[..]
En wat nou als er brand uit breekt en door die brand de kant waar de brandgang open is niet bereikbaar is.. dan kan de brandweer er niet bij en kunnen mensen vast komen te zitten.. Het is gewoon een potentieel levensgevaarlijke situatie..
Naja als hij zo overtuigd van zijn gelijk is, zal hij er vast geen bezwaar tegen hebben als de brandweer de situatie even komt controleren toch?quote:Op donderdag 31 mei 2018 18:19 schreef Attitude het volgende:
[..]
Ja... ik weet het niet meer. Het is al jaren geleden fout gegaan. En ze houden vol dat in hun papieren helemaal niets staat over de brandgang en dat de grond hun eigendom is.
Ze trekken zo bij hun tuin. Maar volgens regels van voor 1992 isd e grond wel je eigendom maar het is en blijft brandgang en mag niets aan veranderd worden. Alleen volgens hun is het geen brandgang en zijn er meerder buurten met maar 1 ingang. Die man is heel eigenwijs.
En dat terwijl hier alle brandgangen 2 ingangen hebben.
Moeten zij ook niet zelf zorgen voor een goede afvoer van het regenwater op hun dak?quote:Op donderdag 31 mei 2018 17:16 schreef Attitude het volgende:
Of ze willen het zo doen dat er paar centimeters ruimte is tussen de garage en de overkapping. Maar de timmermannen hadden daar geen zin in . Want het regenwater dat tussendoor valt maakt de muur nat . En ik denk, doordat het overdekt is droogt de muur veel minder snel op met alle gevolgen van dien.
?
Ja ze hebben een eigen afvoer gepland, die komt bij nr 4 terecht, er staat daar een rioolput.quote:Op donderdag 31 mei 2018 18:37 schreef marsan het volgende:
[..]
Moeten zij ook niet zelf zorgen voor een goede afvoer van het regenwater op hun dak?
En dus niet gewoon bij jou laten lopen.
ik wacht nog even af wat hij gaat doen. ik denk dat de gemoederen beetje oplopen dus even rust nemen. ik had wel gezegd dat het bij de wet verboden was om hem helemaal dicht te maken, een deur is een must. Kan niet schelen of je hem op slot doet maar in noodgevallen moet ie open. Hoop dat het aankomt.quote:Op donderdag 31 mei 2018 18:30 schreef madam-april het volgende:
[..]
Naja als hij zo overtuigd van zijn gelijk is, zal hij er vast geen bezwaar tegen hebben als de brandweer de situatie even komt controleren toch?
Ik zit te kijken op jouw link. Klopt ongeveer. Die brandgang is mandelig eigendom dus die is in stukjes verdeeld en bij per kadaster getekend.quote:Op donderdag 31 mei 2018 18:45 schreef paardendokter het volgende:
Heb je de perceelgrenzen zoals het kadaster die geregistreerd heeft al op internet bekeken ?
Wat je verder moet weten is dat het kadaster pas perceelwijzigingen gaat vastleggen als er een onderliggende notariële akte is. Dus van die "grondruil" moet een akte te tonen zijn, anders is het geen rechtsgeldige ruil.
Als ik de tekening juist interpreteer zit er nu al een poort vast aan jouw garage, ben je daar destijds mee akkoord gegaan ?
Buurman is overtuigd dat het allemaal legaal is.. dus neem aan dat hij er geen problemen mee zou hebben als ze het even komen controleren..quote:Op donderdag 31 mei 2018 19:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De brandgang is half afgesloten.
Je kan ook voor de lol de brandweer naast de gemeente bellen en laten komen kijken.
Mogen ze alles weer gaan afbreken.
Nee klopt, dan zouden ze die garage van nr 5 die dwars gebouwd is moeten afbreken. of hij moet door zijn tuin een brandgang maken.... ik wacht even af.quote:Op donderdag 31 mei 2018 19:10 schreef madam-april het volgende:
[..]
Buurman is overtuigd dat het allemaal legaal is.. dus neem aan dat hij er geen problemen mee zou hebben als ze het even komen controleren..(iets zegt me dat hij er niet al te positief tegenover gaat staan als ts aangeeft dat de brandweer even komt controleren..
)
Ik bedoelde eigenlijk dat ik vermoed dat ze eigenlijk wel weten dat ze fout zitten, (of in ieder geval helemaal niet zo zeker zijn van hun gelijk als ze doen voorkomen) en dat ze daarom niet zullen willen dat de brandweer langs komt om het te controleren.quote:Op donderdag 31 mei 2018 19:14 schreef Attitude het volgende:
[..]
Nee klopt, dan zouden ze die garage van nr 5 die dwars gebouwd is moeten afbreken. of hij moet door zijn tuin een brandgang maken.... ik wacht even af.
Net weer gepraat met de buren.quote:Op donderdag 31 mei 2018 19:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat ik vermoed dat ze eigenlijk wel weten dat ze fout zitten, (of in ieder geval helemaal niet zo zeker zijn van hun gelijk als ze doen voorkomen) en dat ze daarom niet zullen willen dat de brandweer langs komt om het te controleren.
Kijk als ze echt zo zeker zijn van hun gelijk, dan zouden ze er zonder problemen mee in stemmen om het te laten controleren..
Naja je hebt hier wel redelijk de troeven in handen.. en ergens denk ik dat ze dat ook wel weten.. want als zij niet instemmen met de deur, kun jij gewoon de brandweer vragen om te komen controleren.. en dan zijn ze een heel stuk verder van huis..quote:Op donderdag 31 mei 2018 19:44 schreef Attitude het volgende:
[..]
Net weer gepraat met de buren.
Nu over de overkapping. Dat wordt nu ander ontwerp. Waarbij de gehele lengte van de garagezijde vrij blijft. Zo'n 60 -70 cm.Prima, heb ik geen problemen mee. Wat opviel was hoe snel ze gedraaid zijn.
er zit nog een garage tussen en of ze zijn naar die vrouw gegaan maar dat een hele moeilijke tante en die zegt overal nee op. of nr 4. heeft geprobeerd om te bemiddelen want die is natuurlijk bang dat een of andere instantie mee bemoeid.
Nu nog 1 probleem , de muur van nr4 mag niet helemaal dichtgetimmerd worden, er moet een deur in. Ik hoop dat ze verder bijdraaien... ik wacht af.
we willen hier vooral goede vrede bewaren en dat willen de buren eigenlijk ook wel...
In je eerste zin staat: in huidige bouwregelgeving.... maar ik heb hier over een brandgang welk gelegd is in 1979, dus voor 1992 , het jaar waar burgerlijk wetboek veranderd is. Is jouw tekst nog steeds van toepassing op deze situatie?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 00:27 schreef Storpojke het volgende:
De huidige bouwregelgeving stelt geen eisen aan de breedte en bereikbaarheid van zogenaamde brandgangen. Voor woningen volstaat een bereikbaarheid vanaf de straatkant (doorgaans de voorkant van een woning). Er zijn ook talloze woningen die geen pad achter de achtertuin hebben. Dat voldoet aan alle regelgeving.
TS kan, en het liefst samen met de buren van nummers 2 t/m 4, beter exact nagaan hoe de perceelsgrenzen, eigendommen en eventuele erfdienstbaarheden (zoals recht van overpad) in het kadaster zijn vastgelegd.
Voor de brandgang achter de 4 woningen zijn er globaal de volgende mogelijkheden:
1. Elk deel van de brandgang achter een van de woningen en de grond van die woning is één kadastraal perceel met als eigenaar de eigenaar van de woning. Dan kan er een recht van overpad zijn voor de andere woningen. Dit staat dan in de eigendomsakte van de woning. In dit geval is er geen sprake van een gemeenschappelijk eigendom van de brandgang.
2. Elk stukje brandgang achter een woning is een afzonderlijk perceel, dus niet hetzelfde perceel als de woning. Normaliter is de eigenaar van de woning ook eigenaar van het perceel achter zijn woning (deel van de brandgang). Op het perceel van de brandgang kan er een recht van overpad voor de andere woningen gelden. Ook hier is er geen sprake van een gemeenschappelijk eigendom van de brandgang.
3. De brandgang is in zijn geheel gelegen op een zelfstandig kadastraal perceel. Dat perceel kan meerdere eigenaren hebben, bijvoorbeeld de eigenaren van de vier woningen. Dit bekent niet dat elke afzonderlijke eigenaar, eigenaar is van het gedeelte achter zijn woning. Het gehele perceel is van alle eigenaars samen. Recht van overpad ten behoeve van de woningen is hier niet waarschijnlijk, immers alle eigenaren van de woningen hebben toegang tot gehele brandgang want daar zijn ze ook eigenaar van.
4. Er heeft ooit grondruil plaatsgevonden zonder notariële leveringsakte en inschrijving bij het kadaster. Dan heeft er geen juridische geldige overdracht plaatsgevonden en gelden de perceelsgrenzen zoals die in het kadaster zijn vastgelegd. Uitzondering hierop is verjaring.
Conclusie:
- Aan brandgangen worden wettelijk geen eisen gesteld. Dus ook geen eisen ten aanzien van bereikbaarheid, vrije doorgang aan twee zijden, toegangsdeuren die op slot mogen maar wel snel kunnen worden geopend et cetera.
- De eigendomssituatie ter plaatse is onduidelijk. TS kan dit (laten) uitzoeken, liefst met de eigenaren van de andere woningen samen.
- Als duidelijk is hoe de eigendomsgrenzen liggen en eventuele erfdienstbaarheden bekend zijn kan worden bepaald wat er gebouwd mag worden. Erfdienstbaarheden kunnen in bepaalde situaties worden opgeheven, zie hiervoor artikel 5:78 t/m 5:80 van het Burgerlijk Wetboek.
Er is voor TS en de buren van 2 t/m 4 dus werk aan de winkel.
Ik heb geen eisen gevonden die in 1979 van toepassing waren, je zou ze eventueel kunnen terugvinden in de bouwverordening van de gemeente waar zich dit afspeelt en die in 1979 gold. Als je die hebt gevonden dan moet je ook naar nieuwere versies van de bouwverordening van je gemeente in verband met overgangsbepalingen (regels die aangeven dat, hoewel er nieuwere regels zijn, in bepaalde gevallen de oude regels van toepassing blijven). Dat wordt nog best wat uitzoekwerk voor je.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 04:33 schreef Attitude het volgende:
[..]
In je eerste zin staat: in huidige bouwregelgeving.... maar ik heb hier over een brandgang welk gelegd is in 1979, dus voor 1992 , het jaar waar burgerlijk wetboek veranderd is. Is jouw tekst nog steeds van toepassing op deze situatie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |