Hi
Ik zit met een , voor mij althans, een ingewikkeld probleem.
Situatie: je staat aan het begin van de brandgang. Elk brandgang heeft 2 uitgangen. Met de ene is er geen probleem , wel met de andere.
Je kijkt voor je uit, rechts van je staan er 10 garageboxen ( eigenaren wonen uit elkaar ) en links staan 4 huizen, meteen links nr 1 ( de mijne ) en dan 2, 3 en 4. Rijtjeshuis
Brandgang is mandelig eigendom. We zijn zelf verantwoordelijk voor onderhoud.
Jaren terug is er veel 'illegaal' gebouwd.
Nr4. heeft jaren terug grondruil gedaan met een huis naast hem, ( nr5 , losstaand huis ). En toen een garage gebouwd dwars op bestaande garage. Het gevolg was dat er geen aparte gang meer was naar de straatkant toe. Dus moest er door de tuin gelopen worden. Omdat er niet veel mensen gebruik van maakte ( immers, andere ingang brandgang ) leverde niet veel problemen op. Maar we hebben wel recht op. Er werd ook een poortdeur geplaatst dwars op brandgang. ( dit werd onderling geregeld en bij kadaster doorgeven, toen zei kadaster zo van: jullie kennen elkaar en zijn mee eens dan is het goed. Maar ze keken niet of het een brandgang was of iets dergelijks )
Nr3 heeft ook haar deel van de brandgang achter de schuur toegeëigend en in tuin veranderd, lees betegeld met eigen stenen. Niet echt een probleem.
Opgemerkt moet worden dat nr 3 een garage heeft en die heeft aan de achterkant een deur die uitkomt op de brandgang. Je had de muur en poort van nr 4 daarvoor rechts een deur van de garage van 3.
Nr 4 ging dood. Zoon kwam huis leeghalen en kwam erachter dat brandgang geblokkeerd werd door nr3. Hij werd boos. Want volgens hem moest het ten allen tijd vrij blijven, hij vergat voor gemak even dat wij dan ook recht hadden om door zijn tuin te lopen. En het blijkt ook zo te zijn dat de deur van de garage van nr 3 uitkomt op deel van brandgang welk van nr4 is. Dus die poortdeur van nr 4 had 1,5 meter opgeschoven kunnen worden maar dan was de deur van 3 niet bereikbaar.
Nu wonen nieuwe eigenaren en die weten nergens van af en staren blind op kadastrale papieren naar die kloppen niet, later hier meer over.
Tot zover.
Vanmorgen kijk ik uit het raam en zie timmermannen lopen, ze wilden latten vastmaken aan de muur van de garages. Nr 3 achteraan, en 1 ervoor en die ervoor is de mijne. Ik ben ernaar toe gelopen en gezegd dat ik het niet op prijs stel dat het vast gemaakt wordt aan de muur. Ze keken vreemd op. Ik kwam erachter dat nr 3 en 4 opdracht hadden gegeven voor een overkapping. Die zou worden gerealiseerd van de schuur van nr 3 naar de garages toe. Er is geen overleg gepleegd of iets dergelijks. ( buren kunnen brutaal zijn) . Timmermannen schrokken ervan, eentje liet zich ontvallen, als het bij mij gebeurde zou ik ook boos zijn. Dus ze dachten dat alles met buren geregeld was.
De muur en poortdeur van nr 4 is gesloopt. Nr 4 geeft een stuk van brandgang ( die langs de lengte van garage loopt ) aan nr3 opdat die de deur van garage kunnen gebruiken. Laten we zeggen een meter breedte. En dan wil nr4 de schuur uitbreiden , daarvoor wil hij de grond van brandgang gebruiken. Bedoeling is om alles dicht te timmeren en op eigen grond zodat hij geen problemen meer heeft.
Maar ik wil geen overkapping die vastzit aan garage. Ik heb het recht om onderhoud te kunnen voeren, lees verven van de plank bovenaan e.d. Ik wil geen gaten in muur. En ik ben vooral bang voor brandveiligheid omdat het dan 1 groot geheel wordt met de schuur, overkapping en garages. En bij eventuele verkoop kan het lastig worden.
Heel gesprek gehad met nr 4. Die vind allemaal heel vervelend. Was niet bij hun opgekomen dat die muur van garage van iemand anders is. Maar dat had nr3 moeten weten, die wonen langer dan nr 4, maar goed.
En omdat zij tegen de muur aan kijken ( tegen de garagemuur ) dat het dan wel mocht, er tegenaan bouwen. (? )
Ik zei dat het vroeger en nu nog een brandgang was maar dat jullie de poortdeur nu dwars geplaatst hebben waardoor jullie groter tuin kregen, nog niet hoeft betekenen dat nu van alles mag. Want het is mijn muur, mijn eigen bakstenen.
Alle de huizen en garages zijn gebouwd in 1979.
Nu de vragen:
Mag je de brandgang zo afsluiten, zonder deur erin?
Mag er zomaar een overkapping geplaatst worden tussen de schuur en garage?
Hoe zit het met brandveiligheid en verzekering?
Ik had wat opgezocht en omdat het gebouwd is in 1979 dan is het dus voor 1992 aangelegd waarbij het verboden is om grond af te snoepen van de brandgang. Immers, na 1992 is de burgerlijke wetboek veranderd waardoor erfdienstbaarheid ontstond, met dus de verjaringstermijn van 20 jaar.
Nr 4 zei dat het juridisch allemaal mocht. Dat het zo in kadastertekeningen stond. En dat ze van de week bij notaris gaan om wettelijk te regelen dat nr 3 een stuk van nr 4 krijgt. Ik krijg het vermoeden dat ze de regels hebben gelezen die van na 1992 zijn.
Dan zou toch moeten betekenen dat het verboden is om alles dicht te gooien en overkapping te plaatsen? Dat nr 4. niet alles kan dichttimmeren en een deur moet plaatsen.
Want nr 4 vertrouwt op kadastertekeningen maar ergens lees ik dat qua brandgang de tekeningen niet betrouwbaar zijn en dat er iemand van omgevingsdienst en brandweer ter plekke moeten bepalen wat mogelijk is.
Kijk , de relaties tussen de buren is goed, geen ruzies e.d. Dus ik wil niet teveel op spits jagen maar ik heb toch het recht om te zeggen dat er niet aan de muur van mijn garage mag gebouwd worden. En dat er een deur bij nr 4 geplaatst worden.
Of zie ik het allemaal verkeerd.
Graag hoor ik van jullie.