abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179513668
Hi

Ik zit met een , voor mij althans, een ingewikkeld probleem.

Situatie: je staat aan het begin van de brandgang. Elk brandgang heeft 2 uitgangen. Met de ene is er geen probleem , wel met de andere.

Je kijkt voor je uit, rechts van je staan er 10 garageboxen ( eigenaren wonen uit elkaar ) en links staan 4 huizen, meteen links nr 1 ( de mijne ) en dan 2, 3 en 4. Rijtjeshuis

Brandgang is mandelig eigendom. We zijn zelf verantwoordelijk voor onderhoud.

Jaren terug is er veel 'illegaal' gebouwd.

Nr4. heeft jaren terug grondruil gedaan met een huis naast hem, ( nr5 , losstaand huis ). En toen een garage gebouwd dwars op bestaande garage. Het gevolg was dat er geen aparte gang meer was naar de straatkant toe. Dus moest er door de tuin gelopen worden. Omdat er niet veel mensen gebruik van maakte ( immers, andere ingang brandgang ) leverde niet veel problemen op. Maar we hebben wel recht op. Er werd ook een poortdeur geplaatst dwars op brandgang. ( dit werd onderling geregeld en bij kadaster doorgeven, toen zei kadaster zo van: jullie kennen elkaar en zijn mee eens dan is het goed. Maar ze keken niet of het een brandgang was of iets dergelijks )

Nr3 heeft ook haar deel van de brandgang achter de schuur toegeëigend en in tuin veranderd, lees betegeld met eigen stenen. Niet echt een probleem.

Opgemerkt moet worden dat nr 3 een garage heeft en die heeft aan de achterkant een deur die uitkomt op de brandgang. Je had de muur en poort van nr 4 daarvoor rechts een deur van de garage van 3.

Nr 4 ging dood. Zoon kwam huis leeghalen en kwam erachter dat brandgang geblokkeerd werd door nr3. Hij werd boos. Want volgens hem moest het ten allen tijd vrij blijven, hij vergat voor gemak even dat wij dan ook recht hadden om door zijn tuin te lopen. En het blijkt ook zo te zijn dat de deur van de garage van nr 3 uitkomt op deel van brandgang welk van nr4 is. Dus die poortdeur van nr 4 had 1,5 meter opgeschoven kunnen worden maar dan was de deur van 3 niet bereikbaar.

Nu wonen nieuwe eigenaren en die weten nergens van af en staren blind op kadastrale papieren naar die kloppen niet, later hier meer over.

Tot zover.

Vanmorgen kijk ik uit het raam en zie timmermannen lopen, ze wilden latten vastmaken aan de muur van de garages. Nr 3 achteraan, en 1 ervoor en die ervoor is de mijne. Ik ben ernaar toe gelopen en gezegd dat ik het niet op prijs stel dat het vast gemaakt wordt aan de muur. Ze keken vreemd op. Ik kwam erachter dat nr 3 en 4 opdracht hadden gegeven voor een overkapping. Die zou worden gerealiseerd van de schuur van nr 3 naar de garages toe. Er is geen overleg gepleegd of iets dergelijks. ( buren kunnen brutaal zijn) . Timmermannen schrokken ervan, eentje liet zich ontvallen, als het bij mij gebeurde zou ik ook boos zijn. Dus ze dachten dat alles met buren geregeld was.

De muur en poortdeur van nr 4 is gesloopt. Nr 4 geeft een stuk van brandgang ( die langs de lengte van garage loopt ) aan nr3 opdat die de deur van garage kunnen gebruiken. Laten we zeggen een meter breedte. En dan wil nr4 de schuur uitbreiden , daarvoor wil hij de grond van brandgang gebruiken. Bedoeling is om alles dicht te timmeren en op eigen grond zodat hij geen problemen meer heeft.

Maar ik wil geen overkapping die vastzit aan garage. Ik heb het recht om onderhoud te kunnen voeren, lees verven van de plank bovenaan e.d. Ik wil geen gaten in muur. En ik ben vooral bang voor brandveiligheid omdat het dan 1 groot geheel wordt met de schuur, overkapping en garages. En bij eventuele verkoop kan het lastig worden.

Heel gesprek gehad met nr 4. Die vind allemaal heel vervelend. Was niet bij hun opgekomen dat die muur van garage van iemand anders is. Maar dat had nr3 moeten weten, die wonen langer dan nr 4, maar goed.

En omdat zij tegen de muur aan kijken ( tegen de garagemuur ) dat het dan wel mocht, er tegenaan bouwen. (? )
Ik zei dat het vroeger en nu nog een brandgang was maar dat jullie de poortdeur nu dwars geplaatst hebben waardoor jullie groter tuin kregen, nog niet hoeft betekenen dat nu van alles mag. Want het is mijn muur, mijn eigen bakstenen.

Alle de huizen en garages zijn gebouwd in 1979.

Nu de vragen:
Mag je de brandgang zo afsluiten, zonder deur erin?
Mag er zomaar een overkapping geplaatst worden tussen de schuur en garage?
Hoe zit het met brandveiligheid en verzekering?

Ik had wat opgezocht en omdat het gebouwd is in 1979 dan is het dus voor 1992 aangelegd waarbij het verboden is om grond af te snoepen van de brandgang. Immers, na 1992 is de burgerlijke wetboek veranderd waardoor erfdienstbaarheid ontstond, met dus de verjaringstermijn van 20 jaar.

Nr 4 zei dat het juridisch allemaal mocht. Dat het zo in kadastertekeningen stond. En dat ze van de week bij notaris gaan om wettelijk te regelen dat nr 3 een stuk van nr 4 krijgt. Ik krijg het vermoeden dat ze de regels hebben gelezen die van na 1992 zijn.

Dan zou toch moeten betekenen dat het verboden is om alles dicht te gooien en overkapping te plaatsen? Dat nr 4. niet alles kan dichttimmeren en een deur moet plaatsen.

Want nr 4 vertrouwt op kadastertekeningen maar ergens lees ik dat qua brandgang de tekeningen niet betrouwbaar zijn en dat er iemand van omgevingsdienst en brandweer ter plekke moeten bepalen wat mogelijk is.

Kijk , de relaties tussen de buren is goed, geen ruzies e.d. Dus ik wil niet teveel op spits jagen maar ik heb toch het recht om te zeggen dat er niet aan de muur van mijn garage mag gebouwd worden. En dat er een deur bij nr 4 geplaatst worden.

Of zie ik het allemaal verkeerd.

Graag hoor ik van jullie.
pi_179513801
Kaart het aan bij de gemeente, dan komen ze gratis alles controleren.

Meerdere gemeentes zijn verkeerd gebruik van gezamelijke en gemeente gronden aan het inventariseren en controleren.

Brandgang moet volgens mij ten allen tijden aan beide kanten open zijn....
pi_179514009
Ik ehh ... Zou je er een kekke paint van willen maken? Ik snap er nl echt de ballen van zo.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 31 mei 2018 @ 15:55:09 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179514348
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 15:42 schreef probeer het volgende:
Ik ehh ... Zou je er een kekke paint van willen maken? Ik snap er nl echt de ballen van zo.
Heel veel verschillende situaties door de jaren heen...
ik zou zeggen powerpointje.
Tot nooit .......
pi_179514572

pi_179514587
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 15:42 schreef probeer het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 15:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Heel veel verschillende situaties door de jaren heen...
ik zou zeggen powerpointje.
Gedaan, al zijn mijn skills niet al te goed.
  donderdag 31 mei 2018 @ 16:09:52 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_179514713
Ik van zo'n dak over de gezamenlijke brandgang en tegen de garages aan wel heel brutaal.
Het is ook hun brandgang niet.

Het kadaster gaat over eigendom. Als jullie de brandgang aan nummer 4 hebben geschonken betekent het niet dat het geen brandgang meer is. Ik zou zeggen open maken die zooi. Brandgang moet je aan twee kanten uit kunnen.

(en de brandbweer wil er aan 2 kanten in kunnen.)
Tot nooit .......
pi_179515939
Hebben die lui massaal de kolder in de kop :?
Zo'n brandgang ligt er niet voor de kat z'n kut. }:|
pi_179516121
Net weer hoop gepraat.

Nr 4 beweert dat op papier van kadaster en eigendom niets staat over brandgang.

Terwijl het wel duidelijk is. Want nr 4 beweert dat door grondruil waardoor garage de situatie veranderd is waardoor geen brandgang meer is.

Nr 3 werd erg boos , heel boos. Want de timmermannen waren vanmorgen weggegaan en daar moeten ze wel voor betalen. En ze waren van mening dat de timmermannen tegen hun hadden moeten zeggen dat zij met de buren moesten overleggen ?? Ja hallo. Dit is niet onze fout, jij besluit om tegen de muur van mijn garage te bouwen.

Merkte wel dat ze schermden met regels waarin dat het wel mocht maar ik zei dat je naar regels voor 1992 moet kijken en ze niet wisten waar ik over had.

Nu is er een voorstel om een hoek van de overkapping weg te laten zodat de overdekking niet tegen mijn garage aan komt.

Of ze willen het zo doen dat er paar centimeters ruimte is tussen de garage en de overkapping. Maar de timmermannen hadden daar geen zin in . Want het regenwater dat tussendoor valt maakt de muur nat . En ik denk, doordat het overdekt is droogt de muur veel minder snel op met alle gevolgen van dien.

Dat snappen ze weer niet.

Nr 4 gaat sowieso de boel dichttimmeren. Kijk, ik en mijn ouders geven aan dat wat dat betreft ons probleem niet is, het gaat meer om nr 3 en de garage van mij.

Ze geven aan dat ze naar gemeente willen gaan. Maar volgens mij , dit weet ik niet zeker, staat de brandweer boven de gemeente en de kadaster? Is dit juist?

Ik ben bang dat als nr 3 doorzet, ik brandweer bij haal voor informatie , en die vervolgens zal constateren dat de boel mis is bij 4 terwijl wij daar eigenlijk geen problemen mee hebben.

Weet iemand toevallig wat de minimale afstand is tussen de overkapping en de garage?

[ Bericht 0% gewijzigd door Attitude op 31-05-2018 17:52:49 ]
pi_179517351
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 17:16 schreef Attitude het volgende:
Net weer hoop gepraat.

Nr 4 beweert dat op papier van kadaster en eigendom niets staat over brandgang.

Terwijl het wel duidelijk is. Want nr 4 beweert dat door grondruil waardoor garage de situatie veranderd is waardoor geen brandgang meer is.

Nr 3 werd erg boos , heel boos. Want de timmermannen waren vanmorgen weggegaan en daar moeten ze wel voor betalen. En ze waren van mening dat de timmermannen tegen hun hadden moeten zeggen dat zij met de buren moesten overleggen ?? Ja hallo. Dit is niet onze fout, jij besluit om tegen de muur van mijn garage te bouwen.

Merkte wel dat ze schermden met regels waarin dat het wel mocht maar ik zei dat je naar regels voor 1992 moet kijken en ze niet wisten waar ik over had.

Nu is er een voorstel om een hoek van de overkapping weg te laten zodat de overdekking niet tegen mijn garage aan komt.

Of ze willen het zo doen dat er paar centimeters ruimte is tussen de garage en de overkapping. Maar de timmermannen hadden daar geen zin in . Want het regenwater dat tussendoor valt maakt de muur nat . En ik denk, doordat het overdekt is droogt de muur veel minder snel op met alle gevolgen van dien.

Dat snappen ze weer niet.

Nr 4 gaat sowieso de boel dichttimmeren. Kijk, ik en mijn ouders geven aan dat wat dat betreft ons probleem niet is, het gaat meer om nr 3 en de garage van mij.

Ze geven aan dat ze naar gemeente willen gaan. Maar volgens mij , dit weet ik niet zeker, staat de brandweer boven de gemeente en de kadaster? Is dit juist?

Ik ben bang dat als nr 3 doorzet, ik brandweer bij haal voor informatie , en die vervolgens zal constateren dat de boel mis is bij 4 terwijl wij daar eigenlijk geen problemen mee hebben.

Weet iemand toevallig wat de minimale afstand is tussen de overkapping en de garage?
En wat nou als er brand uit breekt en door die brand de kant waar de brandgang open is niet bereikbaar is.. dan kan de brandweer er niet bij en kunnen mensen vast komen te zitten.. Het is gewoon een potentieel levensgevaarlijke situatie..
pi_179517389
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 18:17 schreef madam-april het volgende:

[..]

En wat nou als er brand uit breekt en door die brand de kant waar de brandgang open is niet bereikbaar is.. dan kan de brandweer er niet bij en kunnen mensen vast komen te zitten.. Het is gewoon een potentieel levensgevaarlijke situatie..
Ja... ik weet het niet meer. Het is al jaren geleden fout gegaan. En ze houden vol dat in hun papieren helemaal niets staat over de brandgang en dat de grond hun eigendom is.

Ze trekken zo bij hun tuin. Maar volgens regels van voor 1992 isd e grond wel je eigendom maar het is en blijft brandgang en mag niets aan veranderd worden. Alleen volgens hun is het geen brandgang en zijn er meerder buurten met maar 1 ingang. Die man is heel eigenwijs.
En dat terwijl hier alle brandgangen 2 ingangen hebben.
pi_179517589
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 18:19 schreef Attitude het volgende:

[..]

Ja... ik weet het niet meer. Het is al jaren geleden fout gegaan. En ze houden vol dat in hun papieren helemaal niets staat over de brandgang en dat de grond hun eigendom is.

Ze trekken zo bij hun tuin. Maar volgens regels van voor 1992 isd e grond wel je eigendom maar het is en blijft brandgang en mag niets aan veranderd worden. Alleen volgens hun is het geen brandgang en zijn er meerder buurten met maar 1 ingang. Die man is heel eigenwijs.
En dat terwijl hier alle brandgangen 2 ingangen hebben.
Naja als hij zo overtuigd van zijn gelijk is, zal hij er vast geen bezwaar tegen hebben als de brandweer de situatie even komt controleren toch?
pi_179517746
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 17:16 schreef Attitude het volgende:

?
Moeten zij ook niet zelf zorgen voor een goede afvoer van het regenwater op hun dak?
En dus niet gewoon bij jou laten lopen.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_179517799
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 18:37 schreef marsan het volgende:

[..]

Moeten zij ook niet zelf zorgen voor een goede afvoer van het regenwater op hun dak?
En dus niet gewoon bij jou laten lopen.
Ja ze hebben een eigen afvoer gepland, die komt bij nr 4 terecht, er staat daar een rioolput.
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 18:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

Naja als hij zo overtuigd van zijn gelijk is, zal hij er vast geen bezwaar tegen hebben als de brandweer de situatie even komt controleren toch?
ik wacht nog even af wat hij gaat doen. ik denk dat de gemoederen beetje oplopen dus even rust nemen. ik had wel gezegd dat het bij de wet verboden was om hem helemaal dicht te maken, een deur is een must. Kan niet schelen of je hem op slot doet maar in noodgevallen moet ie open. Hoop dat het aankomt.
pi_179517937
Heb je de perceelgrenzen zoals het kadaster die geregistreerd heeft al op internet bekeken ?

Wat je verder moet weten is dat het kadaster pas perceelwijzigingen gaat vastleggen als er een onderliggende notariële akte is. Dus van die "grondruil" moet een akte te tonen zijn, anders is het geen rechtsgeldige ruil.

Als ik de tekening juist interpreteer zit er nu al een poort vast aan jouw garage, ben je daar destijds mee akkoord gegaan ?
pi_179518134
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 18:45 schreef paardendokter het volgende:
Heb je de perceelgrenzen zoals het kadaster die geregistreerd heeft al op internet bekeken ?

Wat je verder moet weten is dat het kadaster pas perceelwijzigingen gaat vastleggen als er een onderliggende notariële akte is. Dus van die "grondruil" moet een akte te tonen zijn, anders is het geen rechtsgeldige ruil.

Als ik de tekening juist interpreteer zit er nu al een poort vast aan jouw garage, ben je daar destijds mee akkoord gegaan ?
Ik zit te kijken op jouw link. Klopt ongeveer. Die brandgang is mandelig eigendom dus die is in stukjes verdeeld en bij per kadaster getekend.

Die poort van 3 is een twijfelgeval. dat heeft nr 2 gedaan, vraag niet waarom. ik kwam thuis en het was er. het lijkt erop dat die in de tussenmuur vast zit, dus de muur van mijn garage en die van mijn buurman.
  donderdag 31 mei 2018 @ 19:01:22 #17
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_179518413
Je zou de notariële akte van de koop van de woningen en het (mandelige) grond kunnen opzoeken.

In deze akte staat namelijk beschreven welk deel mandelig is, met de kadastrale aanduidingen.

Volgens mij moeten er inderdaad altijd minimaal twee uitgangen zijn. Sterker nog, mijn ouders wonen in een doodlopende autoloze straat en moesten toen ze hun houten schutting gingen vervangen door betonplaten er verplicht een deur in plaatsen die in geval van nood makkelijk te openen (lees in te trappen ;)) zou zijn.

Kijk ook eens op http://pdokviewer.pdok.nl/ en selecteer de kadastrale percelen.
pi_179518488
De brandgang is half afgesloten.

Je kan ook voor de lol de brandweer naast de gemeente bellen en laten komen kijken.
Mogen ze alles weer gaan afbreken.
pi_179518606
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 19:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De brandgang is half afgesloten.

Je kan ook voor de lol de brandweer naast de gemeente bellen en laten komen kijken.
Mogen ze alles weer gaan afbreken.
Buurman is overtuigd dat het allemaal legaal is.. dus neem aan dat hij er geen problemen mee zou hebben als ze het even komen controleren.. :') (iets zegt me dat hij er niet al te positief tegenover gaat staan als ts aangeeft dat de brandweer even komt controleren.. _O- )
pi_179518668
Ik begrijp na het bekijken van de kadaster nu heel goed hoe die nr 4 een denkfout maakt. Die hamert steeds erop dat op kadaster geen brandgang te zien is en ervanuit gaat dat er geen brandgang hoort / hoeft te zijn. Maar als het een gezamenlijke brandgang is betaal je voor je eigen deel en dat blijft voor altijd een brandgang en mag je niet als tuin gebruiken. Helaas is nr3 ook eigenwijs en denken ze allebei beter te weten.

Want ergens in de buurt, volgens kadaster, is duidelijke brandgang te zien maar die is van de gemeente en niet van de bewoners dus staat die apart getekend.
pi_179518688
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 19:10 schreef madam-april het volgende:

[..]

Buurman is overtuigd dat het allemaal legaal is.. dus neem aan dat hij er geen problemen mee zou hebben als ze het even komen controleren.. :') (iets zegt me dat hij er niet al te positief tegenover gaat staan als ts aangeeft dat de brandweer even komt controleren.. _O- )
Nee klopt, dan zouden ze die garage van nr 5 die dwars gebouwd is moeten afbreken. of hij moet door zijn tuin een brandgang maken.... ik wacht even af.
pi_179519158
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 19:14 schreef Attitude het volgende:

[..]

Nee klopt, dan zouden ze die garage van nr 5 die dwars gebouwd is moeten afbreken. of hij moet door zijn tuin een brandgang maken.... ik wacht even af.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik vermoed dat ze eigenlijk wel weten dat ze fout zitten, (of in ieder geval helemaal niet zo zeker zijn van hun gelijk als ze doen voorkomen) en dat ze daarom niet zullen willen dat de brandweer langs komt om het te controleren.

Kijk als ze echt zo zeker zijn van hun gelijk, dan zouden ze er zonder problemen mee in stemmen om het te laten controleren..
pi_179519337
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 19:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik vermoed dat ze eigenlijk wel weten dat ze fout zitten, (of in ieder geval helemaal niet zo zeker zijn van hun gelijk als ze doen voorkomen) en dat ze daarom niet zullen willen dat de brandweer langs komt om het te controleren.

Kijk als ze echt zo zeker zijn van hun gelijk, dan zouden ze er zonder problemen mee in stemmen om het te laten controleren..
Net weer gepraat met de buren.

Nu over de overkapping. Dat wordt nu ander ontwerp. Waarbij de gehele lengte van de garagezijde vrij blijft. Zo'n 60 -70 cm.Prima, heb ik geen problemen mee. Wat opviel was hoe snel ze gedraaid zijn.

er zit nog een garage tussen en of ze zijn naar die vrouw gegaan maar dat een hele moeilijke tante en die zegt overal nee op. of nr 4. heeft geprobeerd om te bemiddelen want die is natuurlijk bang dat een of andere instantie mee bemoeid.

Nu nog 1 probleem , de muur van nr4 mag niet helemaal dichtgetimmerd worden, er moet een deur in. Ik hoop dat ze verder bijdraaien... ik wacht af.

we willen hier vooral goede vrede bewaren en dat willen de buren eigenlijk ook wel...
pi_179519658
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 19:44 schreef Attitude het volgende:

[..]

Net weer gepraat met de buren.

Nu over de overkapping. Dat wordt nu ander ontwerp. Waarbij de gehele lengte van de garagezijde vrij blijft. Zo'n 60 -70 cm.Prima, heb ik geen problemen mee. Wat opviel was hoe snel ze gedraaid zijn.

er zit nog een garage tussen en of ze zijn naar die vrouw gegaan maar dat een hele moeilijke tante en die zegt overal nee op. of nr 4. heeft geprobeerd om te bemiddelen want die is natuurlijk bang dat een of andere instantie mee bemoeid.

Nu nog 1 probleem , de muur van nr4 mag niet helemaal dichtgetimmerd worden, er moet een deur in. Ik hoop dat ze verder bijdraaien... ik wacht af.

we willen hier vooral goede vrede bewaren en dat willen de buren eigenlijk ook wel...
Naja je hebt hier wel redelijk de troeven in handen.. en ergens denk ik dat ze dat ook wel weten.. want als zij niet instemmen met de deur, kun jij gewoon de brandweer vragen om te komen controleren.. en dan zijn ze een heel stuk verder van huis..
pi_179522530
Wat als jij of buren later de brandgang willen gebruiken om grote spullen aan of af te voeren? Dan kan dat niet meer door al die extra bebouwing? Ik zou er niet blij van worden..
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')