abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179464710
Binnenkort mag ik een auto samenstellen van mijn nieuwe werkgever, echter begreep ik dat het niet om lease zou gaan. De werkgever koopt namelijk auto’s voor zijn werknemers.

Zijn er potentieel nog na- of voordelen voor mij in de zin dat ze auto’s kopen ipv leasen, wanneer we het hebben over mogelijkheden en/of bijtelling?

Waarom koopt de werkgever de auto’s vraag ik mij af? Na gebruikt termijn door verkopen levert hun meer op? Of minder risico wanneer we het hebben over lease contracten en vaste termijnen?
Ook geen 38
  dinsdag 29 mei 2018 @ 11:49:30 #2
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179464737
quote:
Zijn er potentieel nog na- of voordelen voor mij in de zin dat ze auto’s kopen ipv leasen, wanneer we het hebben over mogelijkheden en/of bijtelling?
Ligt eraan wat er in je contract staat.
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_179464762
als jij hem prive rijdt, die auto, dan heb je idd te maken met de bijtellingregels. Hoe de werkgever zijn wagenpark financiert (koop/lease/huur) maakt voor jou niet uit.
pi_179464782
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 11:49 schreef genakt het volgende:

[..]

Ligt eraan wat er in je contract staat.
Type auto in overleg met werkgever, dus niet echt een richtlijn voorlopig.
Ook geen 38
  dinsdag 29 mei 2018 @ 11:54:14 #5
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179464829
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 11:51 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Type auto in overleg met werkgever, dus niet echt een richtlijn voorlopig.
Zou me verbazen als dat alleen in je contract staat of krijg je hiervoor nog aanvullend iets ?
Verder maakt het normaal alleen uit of je er ook prive mee gaat rijden of niet.
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  dinsdag 29 mei 2018 @ 11:55:15 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_179464860
Je hebt altijd bijtelling bij een auto van de zaak als je deze meer dan 500km prive gebruikt. Of deze nu zelf aangeschaft is door de BV of via een leasemaatschappij dat maakt voor de belastingdienst niet uit.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_179465029
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 11:48 schreef Tenninetyfive het volgende:
Binnenkort mag ik een auto samenstellen van mijn nieuwe werkgever, echter begreep ik dat het niet om lease zou gaan. De werkgever koopt namelijk auto’s voor zijn werknemers.
Maakt voor jouw niet uit.

quote:
Je hebt gewoon je bij telling.. MAAR wat wel van belang kan zijn, hoelang moet jij deze auto gaan rijden. Een lease auto gaat er meestal na een vaste periode uit. Als je werkgever de auto zelf koopt, kan die wel eens langer mee gaan. Jij betaald echter de bijtelling, ongeacht hoe oud de auto is (of hij moet heel oud zijn). De bijtelling is nog steeds de nieuw waarde, ook al is de auto 7 jaar oud.

quote:
Waarom koopt de werkgever de auto’s vraag ik mij af? Na gebruikt termijn door verkopen levert hun meer op? Of minder risico wanneer we het hebben over lease contracten en vaste termijnen?
Kan voordeliger zijn, maar er zitten ook nadelen aan vast voor je werkgever. Balans, investeringen, gemakkelijker, geen lease contracten. Kunnen allemaal mogelijkheden zijn waarom je werkgever dit doet.
Dat maakt voor jou echter niet direct uit.

Al check wel even hoe het eventueel met reparaties zit.
pi_179465077
En kijk ook even hoe het met tanken (tankpas op kosten werkgever?) geregeld is. En met prive gebruik (soms beperkt aantal KM's).
pi_179467583
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:06 schreef Black_Baron het volgende:
En kijk ook even hoe het met tanken (tankpas op kosten werkgever?) geregeld is. En met prive gebruik (soms beperkt aantal KM's).
Tijdens vakanties zelf tanken staat in het contract. Had mijn inziens beter en meer afgebakend beschreven kunnen worden, maar verder is het redelijk duidelijk.

Ik ken alleen nog maar lease, maar wanneer een bedrijf koopt mag het dus ook 2e hands zijn? Bijtelling blijft een bitch inderdaad, een auto had eerst 14% bijtelling of 20%. Maar na 5 jaar geld het standaard tarief van 22% weer toch?
Ook geen 38
pi_179467620
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:13 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Tijdens vakanties zelf tanken staat in het contract. Had mijn inziens beter en meer afgebakend beschreven kunnen worden, maar verder is het redelijk duidelijk.
Kosten aan de wagen (tanken in het buitenland, tolwegen) zijn fiscaal verrekenbaar met je maandelijkse bijtelling. Kost je werkgever niets. Maar levert jou wel wat op.
Waarom doet je werkgever dat niet?
pi_179467660
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:14 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Kosten aan de wagen (tanken in het buitenland, tolwegen) zijn fiscaal verrekenbaar met je maandelijkse bijtelling. Kost je werkgever niets. Maar levert jou wel wat op.
Waarom doet je werkgever dat niet?
Geen idee, had ik bij mijn vorige werkgever ook niet hoor. Alleen tanken in NL
Ook geen 38
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:16:51 #12
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179467683
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:13 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Dan word je belazerd. Dat je niet kan tanken in het buitenland bijv is wat anders maar normaal gesproken kan je tanken in het buitenland gewoon declareren.

Ik zat ook bij een bedrijf wat hier nogal geheimzinning over deed namelijk.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:19:25 #13
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_179467729
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:16 schreef genakt het volgende:

[..]

Dan word je belazerd. Dat je niet kan tanken in het buitenland bijv is wat anders maar normaal gesproken kan je tanken in het buitenland gewoon declareren.

Ligt eraan, mijn auto mocht wettelijk niet de grens over omdat hij geen kenteken en geen verzekering had. Dus ik kon ook niet tanken in het buitenland. In het zeldzame geval dat ik de grens over moest kreeg ik een huurauto.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_179467738
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:16 schreef genakt het volgende:

[..]

Kennelijk kost het hun toch geld of willen ze minder auto vakanties aanmoedigen met een auto van de zaak. Zoals gezegd, dit is de tweede werkgever met deze regeling. Ze zullen wel iets niet willen dat uiteindelijk extra geld kan gaan kosten.
Ook geen 38
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:21:35 #15
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179467787
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:19 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Ligt eraan, mijn auto mocht wettelijk niet de grens over omdat hij geen kenteken en geen verzekering had. Dus ik kon ook niet tanken in het buitenland. In het zeldzame geval dat ik de grens over moest kreeg ik een huurauto.
:') ja daar mag je normaal gesproken niet mee de weg op en is heel wat anders dan TS
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:22:47 #16
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_179467809
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:19 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Kennelijk kost het hun toch geld of willen ze minder auto vakanties aanmoedigen met een auto van de zaak. Zoals gezegd, dit is de tweede werkgever met deze regeling. Ze zullen wel iets niet willen dat uiteindelijk extra geld kan gaan kosten.
Dude je betaald ervoor

https://www.rendement.nl/(...)gere-bijtelling.html
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:24:37 #17
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_179467852
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:21 schreef genakt het volgende:

[..]

:') ja daar mag je normaal gesproken niet mee de weg op en is heel wat anders dan TS
Defensie wel.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_179467918
quote:
Dit dus.
Het kost de werkgever niets, het zijn gewoon de fiscale regels die hij uit voert.
pi_179492481
quote:
Thanx! Zal het gaan bespreken wanneer het relevant wordt.
Ook geen 38
pi_179492651
Over het algemeen denken die werkgevers dat ze goedkoper uit zijn (want onderhandelen wel met de garage, liquiditeitsoverschot etc.). In de praktijk zullen ze het volume dat een leasemaatschappij draait niet kunnen evenaren. Regelmatig gebruiken werknemers dit dan als mogelijkheid om een youngtimer te rijden: dat zijn auto's van 15 jaar of ouder, waarvoor je maar 35% van de dagwaarde hoeft bij te tellen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
The Roots _O_ - Live @ AFAS 02-07-2025
pi_179492752
Wanneer je een budget krijgt, vind het bedrijf het geen probleem dat je tweedehands zoekt? Hoe zit dat? (Vraag het uiteraard daar later nog naar, nu niet het juiste moment)
Ook geen 38
pi_179492922
quote:
7s.gif Op woensdag 30 mei 2018 16:24 schreef nostra het volgende:
Over het algemeen denken die werkgevers dat ze goedkoper uit zijn (want onderhandelen wel met de garage, liquiditeitsoverschot etc.). In de praktijk zullen ze het volume dat een leasemaatschappij draait niet kunnen evenaren. Regelmatig gebruiken werknemers dit dan als mogelijkheid om een youngtimer te rijden: dat zijn auto's van 15 jaar of ouder, waarvoor je maar 35% van de dagwaarde hoeft bij te tellen.
Naja in mijn geval is het zo dat ik een jaarcontract heb, kan mij voorstellen dat een lease contract voor 3 jaar dan bij onzekerheid niet zo handig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tenninetyfive op 30-05-2018 16:52:30 ]
Ook geen 38
pi_179493405
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 16:28 schreef Tenninetyfive het volgende:
Wanneer je een budget krijgt, vind het bedrijf het geen probleem dat je tweedehands zoekt? Hoe zit dat? (Vraag het uiteraard daar later nog naar, nu niet het juiste moment)
Ik denk niet dat dit snel geaccepteerd wordt. Kans op storingen veel te groot en voor jouw bijtelling is die alleen maar hoger.

quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2018 16:36 schreef Tenninetyfive het volgende:
Naja in mijn geval is het zo dat ik een jaarcontract heb, kan mij voorstellen dat een lease contract voor 3 jaar dan bij onzekerheid niet zo handig is.
Even heel goed navragen hoe zet zit als het contract niet verlengt wordt, zowel vanuit het bedrijf als vanuit jou. Bij lease kunnen hier soms kosten voor berekend worden.
pi_179494806
Meestal gaat het goed tot het bedrijf bijna failliet gaat, dan is opeens geen geld meer voor onderhoud, verzekering, vervanging enz. En het is inderdaad vaak niet eens goedkoper.
.
pi_179496617
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2018 18:12 schreef Fer het volgende:
Meestal gaat het goed tot het bedrijf bijna failliet gaat, dan is opeens geen geld meer voor onderhoud, verzekering, vervanging enz. En het is inderdaad vaak niet eens goedkoper.
Bij dit bedrijf klotst het geld tegen de plinten
Ook geen 38
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')