abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179327307
Ik kreeg vandaag een brief van een taxateur. Die had ik vermoedelijk niet moeten krijgen, maar de verkoper stuurde het begeleidend schrijven mee met het taxatierapport. De taxateur sloot af met zoiets als: "Mijn waardebepaling is hoger dan wat gebruikelijk is, maar voor de koper is het een buitenkans. Dit in de categorie 'buurmans erf is maar éénmaal te koop'."

Ik ken 'buurmans erf is maar éénmaal te koop' niet, maar het komt me in bovenstaande niet erg positief over. Wellicht zit ik ernaast en dus de vraag: wie kent het en weet wat het betekent?
  dinsdag 22 mei 2018 @ 20:07:20 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179327338
nvm :@.
And so is the past
pi_179327416
Schijnt een oud gezegde te zijn.
pi_179327457
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:12 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Schijnt een oud gezegde te zijn.
quote:
Ja, dat is een waarheid als een koe. Maar ook een waarheid die de verkopende partij in de handen doet wrijven en die de buurman slapeloze nachten bezorgt.
Thnx! Ik had al allerlei artikelen gelezen waarin het (of een versie ervan) werd gebruikt, maar echt duidelijker werd het er niet van.

Niet echt handig om in het begeleidend schrijven te zetten als de potentiële verkoper het hele zwikkie naar de potentiële koper stuurt :D
pi_179327477
Jij bent dan zeker die koper?

Het lijkt erop dat de taxateur de waarde naar boven heeft bijgesteld, omdat hij het vermoeden heeft dat jij het pand / erf om een of andere reden graag wil hebben.

Ik ken de uitdrukking zelf niet, maar dit is mijn hypothese:

Iedere boer / grondbezittter wil graag zijn gebied uitbreiden. Maar dan uiteraard niet met losse stukken, maar als één groot gebied. Als nu toevallig het erf van de buurman te koop komt, dan is er één kans om dat in bezit te krijgen. Als iemand anders het koopt, dan verdwijnt die kans (voorlopig). Vandaar de uitdrukking: buurmans erf is maar één keer te koop.
pi_179327554
Ah, de tijd dat makelaars en taxateurs de broek aan hebben. Dat is altijd leuk om de eufemismen van 'we kunnen hem een oor aannaaien' tot je te nemen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_179327677
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:17 schreef Bivox.Silentic het volgende:

Het lijkt erop dat de taxateur de waarde naar boven heeft bijgesteld, omdat hij het vermoeden heeft dat jij het pand / erf om een of andere reden graag wil hebben.

Iedere boer / grondbezittter wil graag zijn gebied uitbreiden. Maar dan uiteraard niet met losse stukken, maar als één groot gebied. Als nu toevallig het erf van de buurman te koop komt, dan is er één kans om dat in bezit te krijgen. Als iemand anders het koopt, dan verdwijnt die kans (voorlopig). Vandaar de uitdrukking: buurmans erf is maar één keer te koop.
Klinkt aannemelijk. Maar (ja, het is ons aangeboden) in dit geval gaat het niet helemaal op: het stukje is voor verder helemaal niemand interessant. Onze tuin is de enige die eraan grenst. Wij hoeven het niet met alle geweld te hebben; het zou een leuke toevoeging zijn. Maar de taxateur heeft de waarde met factor 3 verhoogd (tov gemiddelde prijs voor snippergroen) en voor dat geld mogen ze het echt houden. En gaan ónderhouden, want daar was het eigenlijk om begonnen: de takken komen aan alle kanten door onze schutting zetten. Vonden we wat rommelig.
pi_179327733
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:22 schreef nostra het volgende:
Ah, de tijd dat makelaars en taxateurs de broek aan hebben. Dat is altijd leuk om de eufemismen van 'we kunnen hem een oor aannaaien' tot je te nemen.
Het staat de verkoper vrij te vragen wat hij wil. Daar is wmb helemaal niets mis mee. Ik hoef het voor dat geld niet en dat mag gelukkig ook. Maar ik verbaas me nu over de taal van de taxateur in een verslag als dit. Nie handig nie.
pi_179327841
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:30 schreef Queller het volgende:

[..]

Klinkt aannemelijk. Maar (ja, het is ons aangeboden) in dit geval gaat het niet helemaal op: het stukje is voor verder helemaal niemand interessant. Onze tuin is de enige die eraan grenst. Wij hoeven het niet met alle geweld te hebben; het zou een leuke toevoeging zijn. Maar de taxateur heeft de waarde met factor 3 verhoogd (tov gemiddelde prijs voor snippergroen) en voor dat geld mogen ze het echt houden. En gaan ónderhouden, want daar was het eigenlijk om begonnen: de takken komen aan alle kanten door onze schutting zetten. Vonden we wat rommelig.
Misschien is de uitdrukking dan helemaal niet van toepassing. Als het alleen maar "snippergroen" is, dan zal het misschien te koop blijven.

Over hoeveel m2 gaat het hier? Je wil niet, neem ik aan, dat er op dat lapje grond straks een snackbar verschijnt, om maar iets te noemen.
pi_179327917
Overigens is de brief van die taxateur voor jou natuurlijk goud waard. Daar zou ik eerst eens drie kopieën van maken en die op verschillende locaties bewaren.

Deze brief kun je in het onderhandelingsproces inzetten. En eventueel kun je die taxateur nog onder druk zetten.

In de onderhandeling kun je nu eenvoudig stellen dat de vraagprijs minimaal gehalveerd moet worden, wegens de door de taxateur zelf aangegeven waardebepaling die te hoog is.
pi_179328014
Beetje afhankelijk hoe je meet (het is een lange driehoek): 28m2 (zegt de taxateur, maar ik snap werkelijk niet hoe hij daaraan komt), 45m2 of 70m2. Er kan niets anders komen, want het heeft bestemming 'groen' en ligt midden in een woonwijk (door huizen omsloten). Bovendien is het echt alleen onze tuin die aan dit betere knip- en plakwerk grenst.

Wat de brief betreft: ik word er niet zo opgewonden van. Vind het hooguit wat dom van de taxateur (en ik zal 'm dan ook zelf niet benaderen als wij ons huis nog eens willen verkopen). Wat ik er inderdaad wel interessant aan vind is dat hij zelf aangeeft dat ie er maar een schepje bovenop heeft gedaan 'omdat het kan'. Dat is nog wel iets waarmee ik een poging wil doen bij de verkopende partij (overigens geen particulier). Maar vooral: graag of niet. Wij hebben prima contact en ze zijn bovenmatig vriendelijk. Als we het eens kunnen worden, dan graag. Maar ik weet ook genoeg andere leuke dingen te doen met mijn geld ;)
pi_179328452
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:05 schreef Queller het volgende:
Ik kreeg vandaag een brief van een taxateur. Die had ik vermoedelijk niet moeten krijgen, maar de verkoper stuurde het begeleidend schrijven mee met het taxatierapport. De taxateur sloot af met zoiets als: "Mijn waardebepaling is hoger dan wat gebruikelijk is, maar voor de koper is het een buitenkans. Dit in de categorie 'buurmans erf is maar éénmaal te koop'."

Ik ken 'buurmans erf is maar éénmaal te koop' niet, maar het komt me in bovenstaande niet erg positief over. Wellicht zit ik ernaast en dus de vraag: wie kent het en weet wat het betekent?
Ik ken 'm niet met 'erf' maar als 'buurmans land komt maar één maal te koop'.
Het betekent locatie locatie locatie, maar dan maar voor 1 specifieke koper. Voor alle andere kopers is de locatie niet speciaal speciaal.
En als je een oogje hebt op buurmans land, aarzel dan niet, want eenmaal verkocht komt het waarschijnlijk niet nog eens in de verkoop.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179328575
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:25 schreef sigme het volgende:
Ik ken 'm niet met 'erf' maar als 'buurmans land komt maar één maal te koop'.
Het betekent locatie locatie locatie, maar dan maar voor 1 specifieke koper. Voor alle andere kopers is de locatie niet speciaal speciaal.
En als je een oogje hebt op buurmans land, aarzel dan niet, want eenmaal verkocht komt het waarschijnlijk niet nog eens in de verkoop.
Zo kan je 'm ook nog lezen. Hmmm... klinkt ook wel logisch. Kan me voorstellen dat ie dat bedoelde. Maar dan schat de taxateur onze wens om de tuin te vergroten iets (zeg maar zo'n tweederde :P ) hoger in dan ie werkelijk is.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:02:37 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_179329100
Doe een tegenbod wat wel normaal is. En ik lees het zoals sigme het uitlegt. Als je het nu niet koopt, kan je het waarschijnlijk nooit meer kopen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_179329249
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:02 schreef kanovinnie het volgende:
Doe een tegenbod wat wel normaal is. En ik lees het zoals sigme het uitlegt. Als je het nu niet koopt, kan je het waarschijnlijk nooit meer kopen.
Gaan we doen. Het is voor ons ook nu of nooit, want de schutting moet vervangen worden. Nooit is ook goed.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:39:23 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179329821
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:17 schreef Bivox.Silentic het volgende:

Dit klopt. Als bijv iemand overlijd en zijn grond grenst aan de jouwe, dan heb je één keer de kans deze te kopen. De volgende kans is pas 50 jaar later of zo. Te laat voor jou.

Dat wil trouwens niet zeggen dat de verkoper maar alles kan vragen. Het moet toch interessant voor jou blijven. En misschien zijn er maar 2 of 3 mensen die iets aan die grond zouden kunnen hebben en is er maar één die echt interesse heeft. Dan ligt het weer anders en kan de koper spekkoper zijn.
The End Times are wild
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:42:03 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179329859
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:30 schreef Queller het volgende:

[..]

Zoals jij het omschrijft zou ik helemaal niet te happig zijn. Als het enkel voor jullie interessant is. En is de grond van een particulier? Het hangt af van de prijs voor snippergroen, dat scheelt per gemeente zo een factor 10. Maar zelf zou ik wel de neiging hebben tot kopen, want veel ruimte is gewoon lekker en het is ook een manier om je geld waardevast en zonder hoge belastingen ergens in te stoppen.
Wat wordt gevraagd? 50 euro per meter of 300 euro per meter? En hoeveel grond heb je en met hoeveel wordt het dan uitgebreid?
The End Times are wild
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:44:09 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179329884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 20:53 schreef Queller het volgende:
Beetje afhankelijk hoe je meet (het is een lange driehoek): 28m2 (zegt de taxateur, maar ik snap werkelijk niet hoe hij daaraan komt), 45m2 of 70m2. Er kan niets anders komen, want het heeft bestemming 'groen' en ligt midden in een woonwijk (door huizen omsloten). Bovendien is het echt alleen onze tuin die aan dit betere knip- en plakwerk grenst.

Wat de brief betreft: ik word er niet zo opgewonden van. Vind het hooguit wat dom van de taxateur (en ik zal 'm dan ook zelf niet benaderen als wij ons huis nog eens willen verkopen). Wat ik er inderdaad wel interessant aan vind is dat hij zelf aangeeft dat ie er maar een schepje bovenop heeft gedaan 'omdat het kan'. Dat is nog wel iets waarmee ik een poging wil doen bij de verkopende partij (overigens geen particulier). Maar vooral: graag of niet. Wij hebben prima contact en ze zijn bovenmatig vriendelijk. Als we het eens kunnen worden, dan graag. Maar ik weet ook genoeg andere leuke dingen te doen met mijn geld ;)
Ik zou hier dan toch wel 3500 euro voor over hebben. Als je er wil blijven wonen heb je er langer plezier van dan van een nieuwe TV of zo. En het is ook waardevaster.
The End Times are wild
  dinsdag 22 mei 2018 @ 22:45:31 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179329901
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:10 schreef Queller het volgende:

[..]

Gaan we doen. Het is voor ons ook nu of nooit, want de schutting moet vervangen worden. Nooit is ook goed.
En dat is sowieso een goede basis voor een onderhandeling, want als je het per se MOET hebben, dan sta je wel erg zwak. Dan kan de tegenpartij vragen wat ze willen.
The End Times are wild
pi_179330359
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:45 schreef LXIV het volgende:
En dat is sowieso een goede basis voor een onderhandeling, want als je het per se MOET hebben, dan sta je wel erg zwak. Dan kan de tegenpartij vragen wat ze willen.
Wij zijn echt de enigen die er iets mee kunnen en de eigenaar is een WBV. Op de rest van de grond staan appartementengebouwen met kleine appartementjes voor alleenwoners met een kleine beurs.

Het is me werkelijk om het even. Natuurlijk is het leuk een iets grotere tuin te hebben, maar het brengt ook weer flinke kosten met zich mee, want we moeten er wel iets van maken (lees: de hele tuin moet op de schop). Was het ¤ 50 de m2, dan was ik blij ende gelukkig, maar ze vragen meer dan 5 keer zoveel. Zó leuk vind ik een stuk extra tuin nou ook weer niet ;)

Wat de investering betreft: die kunnen we ook elders in het huis steken; genoeg te doen in die ouwe hut van ons!
  dinsdag 22 mei 2018 @ 23:17:52 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179330414
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:14 schreef Queller het volgende:

[..]

Wij zijn echt de enigen die er iets mee kunnen en de eigenaar is een WBV. Op de rest van de grond staan appartementengebouwen met kleine appartementjes voor alleenwoners met een kleine beurs.

Het is me werkelijk om het even. Natuurlijk is het leuk een iets grotere tuin te hebben, maar het brengt ook weer flinke kosten met zich mee, want we moeten er wel iets van maken (lees: de hele tuin moet op de schop). Was het ¤ 50 de m2, dan was ik blij ende gelukkig, maar ze vragen meer dan 5 keer zoveel. Zó leuk vind ik een stuk extra tuin nou ook weer niet ;)

Wat de investering betreft: die kunnen we ook elders in het huis steken; genoeg te doen in die ouwe hut van ons!
250 euro de m2 is inderdaad wel heel erg veel en als het je dat niet waard is zou ik het niet doen. Misschien wordt jullie verlangen om het te hebben verkeerd ingeschat. Er zijn mensen die echt alles overhebben voor zo'n stuk grond. Ik neem bijv aan dat we het niet over Amsterdam Centrum hebben, want dan is ook 250 euro m2 een goede deal.
Maar ik zou het ook niet uit koppigheid mijn neus voorbij laten gaan. Investeringen in je huis zijn na 20 jaar vaak al weer teniet. Dit is wel een blijvende waarde. Bepaal voor jezelf wat het waard is maximaal en ga met die insteek de onderhandeling in.
The End Times are wild
  dinsdag 22 mei 2018 @ 23:25:48 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179330558
250 per m2 is op een hoop plekken een bouwgrondprijs.
Daarbij vind ik het behoorlijk tricky dat de taxateur het over een beduidend lager aantal m2 heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_179330756
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:17 schreef LXIV het volgende:
250 euro de m2 is inderdaad wel heel erg veel en als het je dat niet waard is zou ik het niet doen. Misschien wordt jullie verlangen om het te hebben verkeerd ingeschat. Er zijn mensen die echt alles overhebben voor zo'n stuk grond. Ik neem bijv aan dat we het niet over Amsterdam Centrum hebben, want dan is ook 250 euro m2 een goede deal.
Maar ik zou het ook niet uit koppigheid mijn neus voorbij laten gaan. Investeringen in je huis zijn na 20 jaar vaak al weer teniet. Dit is wel een blijvende waarde. Bepaal voor jezelf wat het waard is maximaal en ga met die insteek de onderhandeling in.
Het is teveel. Zelfs al krijgen we voor het genoemde bedrag het aantal vierkante meters dat ik heb gemeten dat het is, dan nog. Het loopt aan de schuine zijde van 6 meter breed naar precies 0. Echt bruikbaar en een toevoeging is het daardoor maar voor net iets meer dan de helft. De rest is vooral kosten voor iets dat langzaam breder wordt.

We denken nog even na over ons bod :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:25 schreef Leandra het volgende:
250 per m2 is op een hoop plekken een bouwgrondprijs.
Daarbij vind ik het behoorlijk tricky dat de taxateur het over een beduidend lager aantal m2 heeft.
Hier is het inderdaad zo ongeveer de bouwgrondprijs. Wat de meters betreft: hij heeft het op de kadastrale kaart netjes afgetekend en gearceerd. Volgens mij heeft hij er maar een slag naar geslagen, want never nooit komt het maar in de buurt van wat het werkelijk is. Tenzij hij zelf ook al heeft ingezien dat een flink deel niet echt iets waard is omdat het in een lange scherpe punt toeloopt. Of hij kan gewoon niet rekenen; ook een mogelijkheid.
pi_179330770
Of niet volledige vierkante meters tellen niet mee; zou ook nog kunnen :D :'( :D
  dinsdag 22 mei 2018 @ 23:41:37 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_179330873
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 23:36 schreef Queller het volgende:
Of niet volledige vierkante meters tellen niet mee; zou ook nog kunnen :D :'( :D
Dan zou ik hem geen rond huis laten taxeren :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')