abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 mei 2018 @ 21:05:01 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179308880
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179309564
Ik weet het niet wat er fout gaat, ik denk toch beweging.





#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 mei 2018 @ 21:46:15 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179309710
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:38 schreef Clayton1 het volgende:
Ik weet het niet wat er fout gaat, ik denk toch beweging.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie in bovenstaande inderdaad een deel bewegingsonscherpte. In de eerste opname kun je nog een ander dingetje zien. Er zijn wel delen die wél scherp zijn, alleen liggen die ietsjes achter het onderwerp. Meestal het gevolg van eigen beweging en een foutmarge van hooguit een paar millimeter óf van het bewegen van het blad waarop je beestje zit. Het kost mij ook de nodige opnamen.

Wat voor ISO gebruikte je bij deze opnamen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179309836
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik zie in bovenstaande inderdaad een deel bewegingsonscherpte. In de eerste opname kun je nog een ander dingetje zien. Er zijn wel delen die wél scherp zijn, alleen liggen die ietsjes achter het onderwerp. Meestal het gevolg van eigen beweging en een foutmarge van hooguit een paar millimeter óf van het bewegen van het blad waarop je beestje zit. Het kost mij ook de nodige opnamen.

Wat voor ISO gebruikte je bij deze opnamen :?
ISO 100
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 mei 2018 @ 22:04:32 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179310111
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:51 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

ISO 100
Misschien eens wat hoger proberen :?

Ik gebruik meestal ISO400 tenzij het licht wat beroerder wordt, dan gaat ie nog verder omhoog.

Krijg ik dan geen ontzettende ruisch :?
Ja, die krijg ik en die is te onderdrukken. Ik heb liever een scherpe plaat met ruis dan een spiegelgladde plaat zonder scherpte.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179310548
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Misschien eens wat hoger proberen :?

Ik gebruik meestal ISO400 tenzij het licht wat beroerder wordt, dan gaat ie nog verder omhoog.

Krijg ik dan geen ontzettende ruisch :?
Ja, die krijg ik en die is te onderdrukken. Ik heb liever een scherpe plaat met ruis dan een spiegelgladde plaat zonder scherpte.
gaan we dat testen, de hele week nog mooi weer. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 mei 2018 @ 23:00:00 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179311319
Soms gaat het verkeerd.

Onderstaand hooibeestje ging bijna goed, alleen was het met het drukke vlindertje lastig vast te stellen of ik wel goed loodrecht op het insect mikte. Helaas, hij is ietsje gekanteld met als gevolg dat die mooie onderrand van de vleugel een fractie uit de scherpte zit en bij macro en close focussing is een fractie dan gelijk te vertalen als totaal ernaast :N

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Bij het laag aan de grond fotograferen wordt dit soort dingen de grootste uitdaging. Zit je hoog en kijk je recht voor je uit dan zie je dit soort afwijkers nagenoeg direct. Daarbij helpt het ook nog eens als het beestje stil blijft zitten.

Bij onderstaande watersnuffel klopte het dan weer wél, ook lager dan een halve meter boven de grond.

Enallagma cyathigerum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 mei 2018 @ 01:08:33 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179313160
Gelukkig kreeg ik bij het hooibeestje een paar herkansingen, uiteindelijk ging zo'n veertig procent van de opnamen wél goed en het hielp aardig om het tekort aan fotografeerbare vlinders weer wat weg te werken.

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Ook de voorjaarsvariant van het hooibeestje wijkt nogal af van de variant die we in de zomer en nazomer zien rondfladderen. Die zijn namelijk veel groter. Het kleurenschema is dan wel weer gelijk.

Over voorjaarsvarianten gesproken, had ik toch zomaar een landkaartje te pakken. Altijd even wachten tot ie opvouwt, dan is ie op zijn mooist.

Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179316706
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit nou wel of niet onder macro valt, aangezien mijn onderwerpen ietsjes groter zijn dan jullie insecten.
Op- en aanmerkingen zijn welkom.

IMG_0258 by Sabine_Zomer, on Flickr

IMG_0267 by Sabine_Zomer, on Flickr

First riping strawberry in the garden by Sabine_Zomer, on Flickr
pi_179321561
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:38 schreef Clayton1 het volgende:
Ik weet het niet wat er fout gaat, ik denk toch beweging.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je hebt je onderwerp precies in het midden voor je focus, maar ze zijn het dus niet helemaal.

Wat nou als je hierbij eerst manueel focust tot het zga scherp is, je AF op de lens activeert en dan je AF-ON gebruikt op de body tot die continue blijft piepen dat je onderwerp scherp is? Dan kan het niet anders dan bewegingsscherpte zijn als je dan nog zo'n probleem hebt en zul je daar iets op moeten vinden. Druk je trouwens de knop in als je inademt?

Ik schiet zelf bijna altijd met ISO-200 (de E-PM1 begint pas vanaf 200, de G1 vanaf 100), maar omdat de ISO nog zo laag is pakt de E-PM1 geen 4fps ook al is dat zo ingesteld. Zodra ik boven de f/7 kom (met ISO-200) wordt dat een stuk trager. Hetzelfde met de 8fps op de Canon 7D met ISO-200 en f/11 shots. Je drukt de knop in en soms houd je die net ff wat langer ingedrukt om meer foto's te krijgen, maar 8fps haalt die sws niet door de lage ISO. Vooral bij zwevende libellen houd ik de knop wel ingedrukt en verhoog ik naar ISO-400 voor een kortere sluitertijd. Alle foto's neem ik in stand A.

Het waaide behoorlijk voor deze lantaarntjes, maar ik moest laag bij de grond met de zware 7D icm Sigma set schieten en dat werd ondersteuning zoeken op m'n knie en een compositie maken. Van de 30 had ik 2 goede op f/11 met ISO-200. (de knop ingedrukt gehouden ivm wind)


Nog meer lantaarntjes, maar nu in A met de E-PM1 en Sigma 105mm op f/6.3 en ISO-200. Soms ligt de scherpte precies goed en heb je toch bokeh.


quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:22 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

gaan we dat testen, de hele week nog mooi weer. :)
Maak gewoon zoveel mogelijk foto's en draai ook aan de focusring, want zo zie je het voor je ogen gebeuren als een filmpje met 4-8fps en heb je een indicatie of er überhaupt iets tussen zal zitten.

Misschien is het gebruik van zo'n +3 macrofilter ook wel interessant voor jou omdat je vaak 1:1 schiet en dan net wat meer afstand hebt icm bokeh ik gebruik dan wel het liefst rond de f/11 op de E-PM1

[ Bericht 8% gewijzigd door Blue_Stormer op 22-05-2018 15:48:38 ]
pi_179322490
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 01:08 schreef Ouwesok het volgende:
Gelukkig kreeg ik bij het hooibeestje een paar herkansingen, uiteindelijk ging zo'n veertig procent van de opnamen wél goed en het hielp aardig om het tekort aan fotografeerbare vlinders weer wat weg te werken.

[ link | afbeelding ]Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Ook de voorjaarsvariant van het hooibeestje wijkt nogal af van de variant die we in de zomer en nazomer zien rondfladderen. Die zijn namelijk veel groter. Het kleurenschema is dan wel weer gelijk.

Over voorjaarsvarianten gesproken, had ik toch zomaar een landkaartje te pakken. Altijd even wachten tot ie opvouwt, dan is ie op zijn mooist.

[ link | afbeelding ]Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr
Mooie serie!

Landkaartjes zijn zo mooi om vast te leggen. Ze lijken wel te poseren:


7D - Sigma set - f/11 - ISO-200

Het stikt van de vroege glazenmakers....

7D - Sigma set - f/11


7D- Tamron 70-300mm op 300mm en f/10


7D- Sigma set - f/16

[ Bericht 1% gewijzigd door Blue_Stormer op 22-05-2018 15:44:40 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 mei 2018 @ 21:20:17 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179328376
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 15:32 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Mooie serie!

Landkaartjes zijn zo mooi om vast te leggen. Ze lijken wel te poseren:

[ afbeelding ]
7D - Sigma set - f/11 - ISO-200

Het stikt van de vroege glazenmakers....
[ afbeelding ]
7D - Sigma set - f/11

[ afbeelding ]
7D- Tamron 70-300mm op 300mm en f/10

[ afbeelding ]
7D- Sigma set - f/16
Ook in Kamperhoek krioelde het van de vroege glazenmakers, bij iedere stap die ik zette zag ik er drie wegvliegen. Het zoeken is dan naar de zittenblijvers.

Zo'n vijftien centimeter boven de grond

Totaal
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Halftotaaltje
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

En dan kom je bij het portretje uit
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Om ze te vinden is trouwens nog best een klusje, ze gaan volledig op in het landschap.

Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179328642
Maken jullie de foto`s met single shot of all servo , dus meerdere shot achter elkaar?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 mei 2018 @ 22:40:07 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179329832
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:38 schreef Clayton1 het volgende:
Maken jullie de foto`s met single shot of all servo , dus meerdere shot achter elkaar?
Bij mij is het óf single AF of MF. Servo is voor macro niet echt handig, de camera geeft dan namelijk geen indicatie dat er iets scherps gevonden is. Daarbij helpt het niet om bewegende onderwerpen (zoals een vlieg op een bewegend blad) in de scherpte te houden.
Servo gebruik ik alleen voor vogels en straaljagers.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179329934
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:40 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bij mij is het óf single AF of MF. Servo is voor macro niet echt handig, de camera geeft dan namelijk geen indicatie dat er iets scherps gevonden is. Daarbij helpt het niet om bewegende onderwerpen (zoals een vlieg op een bewegend blad) in de scherpte te houden.
Servo gebruik ik alleen voor vogels en straaljagers.
Dat doe ik dus ook. One shot
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 mei 2018 @ 22:51:30 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179329986
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 10:23 schreef SummerBreeze het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit nou wel of niet onder macro valt, aangezien mijn onderwerpen ietsjes groter zijn dan jullie insecten.
Op- en aanmerkingen zijn welkom.

[ link | afbeelding ]IMG_0258 by Sabine_Zomer, on Flickr

[ link | afbeelding ]IMG_0267 by Sabine_Zomer, on Flickr

[ link | afbeelding ]First riping strawberry in the garden by Sabine_Zomer, on Flickr
Je moet toch ergens beginnen en zodra je onderwerp kleiner is dan pakweg een A5'je beginnen de uitdagingen te komen en als je eenmaal door de pret bevangen wordt worden de onderwerpen vanzelf kleiner en de uitdagingen groter.

Laat maar zien dus :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 23 mei 2018 @ 00:34:01 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179331464
In het Harderbos begint het nu ook vormen aan te nemen met heel wat verschillende libellen. De gewone oeverlibel is daar ook weer goed vertegenwoordigd. De soort heeft de hebbelijkheid op de grond te gaan zitten waar ze iedere vorm van fotogeniek verliezen. Geduldig wachten dus tot ze op stengels of takken landen, dan kun je er wat mee.

Omdat er inmiddels ook goed gekoekoekt wordt moest het allemaal met de Tamron 150-600mm gebeuren. Best wel een uitdaging, met 2 meter 70 sta je eigenlijk best wel een end bij het insect vandaan. Qua resultaat ging het eigenlijk best wel goed.
Volgende poging gaat er toch iets van tussenring mee, die kan er in geval van koekoek bijzonder snel tussenuit gedraaid worden

Ook hier weer: Blauw zijn mannetjes en geel zijn vrouwtjes tot in het najaar, dan kunnen vrouwtjes ook blauw worden, maar dan meer grijsachtig blauwof blauwachtig grijs

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179356802
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 21:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ook in Kamperhoek krioelde het van de vroege glazenmakers, bij iedere stap die ik zette zag ik er drie wegvliegen. Het zoeken is dan naar de zittenblijvers.

Zo'n vijftien centimeter boven de grond

Totaal
[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Halftotaaltje
[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

En dan kom je bij het portretje uit
[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Om ze te vinden is trouwens nog best een klusje, ze gaan volledig op in het landschap.

[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Sterke serie! ^O^

Nu weet ik dat ik dus voortaan even moet wachten als ik ergens aankom, want 't gebeurt me iedere keer dat er een keizerlibel of glazenmaker wegvliegt die laag bij de grond zit.

Die vroege glazenmakers moet je bijna zien landen anders raak je ze zo kwijt.

Zelfde shot van de lantaarntjes, maar nu met de E-PM1 en Sigma 105mm macro op f/7.1 - ISO-200. De Canon versie vind ik beter.



quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 22:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Dat doe ik dus ook. One shot
Ik gebruik ook one shot, maar dus wél snel herhalend
pi_179357869
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 00:34 schreef Ouwesok het volgende:
In het Harderbos begint het nu ook vormen aan te nemen met heel wat verschillende libellen. De gewone oeverlibel is daar ook weer goed vertegenwoordigd. De soort heeft de hebbelijkheid op de grond te gaan zitten waar ze iedere vorm van fotogeniek verliezen. Geduldig wachten dus tot ze op stengels of takken landen, dan kun je er wat mee.

Omdat er inmiddels ook goed gekoekoekt wordt moest het allemaal met de Tamron 150-600mm gebeuren. Best wel een uitdaging, met 2 meter 70 sta je eigenlijk best wel een end bij het insect vandaan. Qua resultaat ging het eigenlijk best wel goed.
Volgende poging gaat er toch iets van tussenring mee, die kan er in geval van koekoek bijzonder snel tussenuit gedraaid worden

Ook hier weer: Blauw zijn mannetjes en geel zijn vrouwtjes tot in het najaar, dan kunnen vrouwtjes ook blauw worden, maar dan meer grijsachtig blauwof blauwachtig grijs

[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Wéér een mooie serie. Lekker bezig! :Y

Ook hier gaat het los, maar met dit dreigende weer blijft het redelijk stil.

Nog een zwevende vroege glazenmaker met de Canon + Sigma set


En soms krijg je maar 2 pogingen voor een Gevlekte witsnuitlibel...


En de eerste smaragdlibel met de sigma set
pi_179363682
Jullie kunnen me vast wel helpen.

Ik vind macrofotografie echt tof. Heel tof.
Maar wat voor objectief rn randapparatuur kan ik daar nou het beste voor kopen?

Ik heb een budget van 150-200 euro en beschik op dit moment over een Canon 18-55 (met stabilisator) en een Tamron 50-200 die volgens mij best wazige/korrelige foto's maakt.
Dus het houdt niet over zeg maar.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hellup!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 mei 2018 @ 20:32:43 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179364140
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 20:06 schreef SummerBreeze het volgende:
Jullie kunnen me vast wel helpen.

Ik vind macrofotografie echt tof. Heel tof.
Maar wat voor objectief rn randapparatuur kan ik daar nou het beste voor kopen?

Ik heb een budget van 150-200 euro en beschik op dit moment over een Canon 18-55 (met stabilisator) en een Tamron 50-200 die volgens mij best wazige/korrelige foto's maakt.
Dus het houdt niet over zeg maar.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hellup!
In de vorige editie heb ik wat dingen laten zien die ik met een paar redelijk spotgoedkope telezooms heb gemaakt en inmiddels heeft ook Blue_Stormer een Tamron 17A, een 70-300mm in zijn collectie zitten.
Even kort: Hij kan tot 1:2, halve ware grootte dus en je kunt er op een comfortabele 90cm mee op insecten en bloemetjes schieten en zo langzamerhand het macropad gaan bewandelen. Tegen tijd dat je aan die 1:2 niet meer genoeg hebt heb je al een échte macrolens bij elkaar gespaard en weet je ook hoe je die moet gebruiken.

Voorbeeldje van een van mijn cheap-ass 70-300's, de Tamron 572D
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Met die 1:2 gaan ook dingen als de grotere vliegen nog vrij makkelijk
Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Al blijft het wel dat je er even mee moet leren werken.

Welke Canon gebruik je :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179364439
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 20:06 schreef SummerBreeze het volgende:
Jullie kunnen me vast wel helpen.

Ik vind macrofotografie echt tof. Heel tof.
Maar wat voor objectief rn randapparatuur kan ik daar nou het beste voor kopen?

Ik heb een budget van 150-200 euro en beschik op dit moment over een Canon 18-55 (met stabilisator) en een Tamron 50-200 die volgens mij best wazige/korrelige foto's maakt.
Dus het houdt niet over zeg maar.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hellup!
Je zou ook hier eens naar kunnen kijken, meerdere gebruikers hier hebben zulke ringen.

https://nl.aliexpress.com(...)Macro+Extension+Tube
#35.
pi_179366376
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 20:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In de vorige editie heb ik wat dingen laten zien die ik met een paar redelijk spotgoedkope telezooms heb gemaakt en inmiddels heeft ook Blue_Stormer een Tamron 17A, een 70-300mm in zijn collectie zitten.
Even kort: Hij kan tot 1:2, halve ware grootte dus en je kunt er op een comfortabele 90cm mee op insecten en bloemetjes schieten en zo langzamerhand het macropad gaan bewandelen. Tegen tijd dat je aan die 1:2 niet meer genoeg hebt heb je al een échte macrolens bij elkaar gespaard en weet je ook hoe je die moet gebruiken.

Voorbeeldje van een van mijn cheap-ass 70-300's, de Tamron 572D
[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Met die 1:2 gaan ook dingen als de grotere vliegen nog vrij makkelijk
[ link | afbeelding ]Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Al blijft het wel dat je er even mee moet leren werken.

Welke Canon gebruik je :?
Dank je. Hier kan ik wat mee.
Ik heb sinds anderhalve week een eos1300d. Instappertje dus,aar beter dan de 350 die ik had.

Fijn te lezen dat Tamron redelijk goede objectieven maakt. Is volgens mij een betaalbaar merk.
pi_179366391
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 20:44 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Je zou ook hier eens naar kunnen kijken, meerdere gebruikers hier hebben zulke ringen.

https://nl.aliexpress.com(...)Macro+Extension+Tube
Thanks, morgen eens doornemen.
pi_179366508
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 22:26 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Thanks, morgen eens doornemen.
Moeite waard hoor, ik heb zelf ook een setje,je kunt op een goedkope manier aan macrofotografie snuffelen, bevalt het je en je koopt een macrolens kun je zelfs nog verder macro-en door die lens dan op een ring te zetten :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 mei 2018 @ 23:31:02 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179367578
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Dank je. Hier kan ik wat mee.
Ik heb sinds anderhalve week een eos1300d. Instappertje dus,aar beter dan de 350 die ik had.

Fijn te lezen dat Tamron redelijk goede objectieven maakt. Is volgens mij een betaalbaar merk.
Slechte objectieven zijn er eigenlijk niet, ik durf zelfs te stellen dat je met die 55-200 Tamron ook best wel leuke dingen kan doen, helemaal in combinatie met een setje tussenringen.
Die goedkope Tamron 70-300 ( en ook die van Sigma die ik in de vorige editie van dit topic noemde) kunnen al een heel end zonder hulpmiddelen.
Hou alleen wel in de gaten dat die lens het niet alleen doet. Een 70-300mm moet je, zeker als je ermee op bloemetjes en insecten begint te jagen goed stabiel weten te houden en dat is een kwestie van heel veel doen voor je die lens leert kennen en gebruiken.

Een dikkopje met die Sigma APO DG 4-5.6/70-300mm zoals ie voluit heet. De lens stond daarbij middels een adapter op een Sony NEX5N(van zichzelf heeft ie een Canon-mount). Om de boel een beetje stabiel te kunnen houden was de ISO tot 2000 opgekrikt. Scherpstellen doe ik met deze combinatie met de hand, niet in de laatste plaats omdat de koppeling met de AF-motor het begeven heeft.

Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179407575
De plaag van het moment, De Buxusrups.



Dit keer niet in de Buxus maar op een tuinslang.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 mei 2018 @ 22:04:22 #28
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179408844
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
De plaag van het moment, De Buxusrups.

[ afbeelding ]

Dit keer niet in de Buxus maar op een tuinslang.
Ik heb ze hier nog niet gezien. Vandaag even wat anders dus nog geen nieuwe beestjes. Morgen gaan we weer het struikgewas in.

Gelukkig nog een shitload aan opnamen van vorig weekend, waaronder nog wat oeverlibellen, deze keer met de 180mm op de EOS.

Portretje
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Soms lijken ze met een laagje goud bedekt
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179408975
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb ze hier nog niet gezien. Vandaag even wat anders dus nog geen nieuwe beestjes. Morgen gaan we weer het struikgewas in.

Wees blij, hier zijn complete straten compleet weggevreten door die beesten en eenmaal aangetast kun je de buxus haag weggooien, Dus hier zie je veel kale tuintjes.
Gelukkig heb ik zelf ook geen buxus.
#35.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 23:09:08 #30
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_179410823
Vanmiddag was het weer tijd voor een kort rondje (want kwalificatie F1 en bloedheet), dus ik ben met de M50 en de EF 100mm 2.8L Macro naar "mijn veldje" gelopen en ben ook nog naar het veldje op landgoed Te Werve geweest. Het is blijkbaar paringstijd voor de azuurwaterjuffers, want het wemelde van de paringswielen. Erg lastig om beide partijen goed in beeld te krijgen en aangezien ik al genoeg mannetjes solo op de foto heb, met de M50 op high speed continu (bedankt voor de tip, Blue_Stormer) gefocust op het vrouwtje:
Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr

Dit vrouwtje viel me op doordat ze vloog als een langpootmug en de metallic-groene rug. Ze hield ook van verstoppertje in een boom, vandaar wat ruis door de hoge ISO:
Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten uiteraard ook genoeg variabele waterjuffers in het hoge gras. Als je dan lekker dichtbij mag komen en ~2s de sluiterknop ingedrukt houdt, heb je best wat aardige foto's van een juffer die z'n tong uit lijkt te steken :)
Variabele waterjuffer (Coenagrion pulchellum) by Ed Rendum, on Flickr

In de schaduw zat een kegelbijvlieg op een brandnetel. Heb de auto ISO nu maar op max 1600 gezet, 3200 is niet echt wat ik zoek. Heb er nog wel wat redelijks van kunnen maken met DPP4:
Kegelbijvlieg (Eristalis pertinax) by Ed Rendum, on Flickr

Dit kleine gele bijtje of wespje (geen idee wat het is) zat ook weer in de schaduw, dus lekker bakkie ruis moeten wegwerken:
Bij/wesp by Ed Rendum, on Flickr

Deze fraaie zweefvlieg heb ik ook nog niet kunnen determineren. Ik heb er wel een partij foto's van kunnen maken op de high speed, heb er 2 gedaan en ga morgen weer verder met de rest van de sessie. Wie het weet mag het zeggen:
Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr
Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb ook nog genoeg gezien vandaag wat ik niet (goed) kon fotograferen. Genoeg jagende libellen, een blauwe glazenmaker boven het water, een specht (die ik niet had gezien als zijn jongen niet zo'n kabaal hadden gemaakt in hun nest) en een Sint-Jacobsvlinder die ik niet scherp kon krijgen... Was op zich best een geslaagde middag :)
pi_179420640
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
De plaag van het moment, De Buxusrups.

[ afbeelding ]

Dit keer niet in de Buxus maar op een tuinslang.
Die heb je er toch goed op gekregen. Gelukkig heb ik die hier nog niet gezien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb ze hier nog niet gezien. Vandaag even wat anders dus nog geen nieuwe beestjes. Morgen gaan we weer het struikgewas in.

Gelukkig nog een shitload aan opnamen van vorig weekend, waaronder nog wat oeverlibellen, deze keer met de 180mm op de EOS.

Portretje
[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Soms lijken ze met een laagje goud bedekt
[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Mooie serie! ^O^

Die Tamron 70-300 vult de Sigma set mooi aan. Het lichte gewicht is wel weer even wennen als je met zware lenzen fotografeert uit de losse pols zonder stabilisatie.

Een gewone oeverlibel om aan te tonen wat je op 300mm op f/11 kunt bereiken met die Tamron op een Canon body:



En met de Sigma set op f/11


Ik zag op afstand nog een hornaar dacht ik omdat het zo geel was....Geen al te scherpe foto met de Sigma set van een platbuik die dus nog geler wordt:



[ Bericht 24% gewijzigd door Blue_Stormer op 27-05-2018 13:23:03 ]
pi_179421783
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 23:09 schreef EdRendum het volgende:
Vanmiddag was het weer tijd voor een kort rondje (want kwalificatie F1 en bloedheet), dus ik ben met de M50 en de EF 100mm 2.8L Macro naar "mijn veldje" gelopen en ben ook nog naar het veldje op landgoed Te Werve geweest. Het is blijkbaar paringstijd voor de azuurwaterjuffers, want het wemelde van de paringswielen. Erg lastig om beide partijen goed in beeld te krijgen en aangezien ik al genoeg mannetjes solo op de foto heb, met de M50 op high speed continu (bedankt voor de tip, Blue_Stormer) gefocust op het vrouwtje:
[ link | afbeelding ]Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr

Dit vrouwtje viel me op doordat ze vloog als een langpootmug en de metallic-groene rug. Ze hield ook van verstoppertje in een boom, vandaar wat ruis door de hoge ISO:
[ link | afbeelding ]Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten uiteraard ook genoeg variabele waterjuffers in het hoge gras. Als je dan lekker dichtbij mag komen en ~2s de sluiterknop ingedrukt houdt, heb je best wat aardige foto's van een juffer die z'n tong uit lijkt te steken :)
[ link | afbeelding ]Variabele waterjuffer (Coenagrion pulchellum) by Ed Rendum, on Flickr

In de schaduw zat een kegelbijvlieg op een brandnetel. Heb de auto ISO nu maar op max 1600 gezet, 3200 is niet echt wat ik zoek. Heb er nog wel wat redelijks van kunnen maken met DPP4:
[ link | afbeelding ]Kegelbijvlieg (Eristalis pertinax) by Ed Rendum, on Flickr

Dit kleine gele bijtje of wespje (geen idee wat het is) zat ook weer in de schaduw, dus lekker bakkie ruis moeten wegwerken:
[ link | afbeelding ]Bij/wesp by Ed Rendum, on Flickr

Deze fraaie zweefvlieg heb ik ook nog niet kunnen determineren. Ik heb er wel een partij foto's van kunnen maken op de high speed, heb er 2 gedaan en ga morgen weer verder met de rest van de sessie. Wie het weet mag het zeggen:
[ link | afbeelding ]Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb ook nog genoeg gezien vandaag wat ik niet (goed) kon fotograferen. Genoeg jagende libellen, een blauwe glazenmaker boven het water, een specht (die ik niet had gezien als zijn jongen niet zo'n kabaal hadden gemaakt in hun nest) en een Sint-Jacobsvlinder die ik niet scherp kon krijgen... Was op zich best een geslaagde middag :)
Die azuurwaterjuffers heb je er goed op gekregen. Het begint dus toch wel goed te komen qua insecten, daar. Dat was een geslaagde middag. :Y

Merkte je dat de scherpte steeds toch nog net wat verschuift als je snel herhalend op One Shot hebt staan tot het precies goed is? Qua snel herhalend fotografie denk ik aan fotosessies met modellen, waar men zoveel mogelijk shots van - dat ene moment - probeert vast te leggen en de beste er later met een loep uitzoekt om er een cover van te kunnen maken. Alles moet kloppen. gelukkig gebruik ik geen fotorolletjes meer, want dat was écht duur!

Nog wat juffers met de Sigma set:





Wat echte macro dan:




Chlorophanus viridis - Groene distelsnuitkever - Canon 7D - Sigma 150mm macro + 1.4 TC


Testje met de Helios 44-M-4 ZENIT 58mm en 16mm tussenring op de E-PM1
  zondag 27 mei 2018 @ 22:55:02 #33
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_179436750
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 14:07 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Die azuurwaterjuffers heb je er goed op gekregen. Het begint dus toch wel goed te komen qua insecten, daar. Dat was een geslaagde middag. :Y
Het wemelde op dat veldje van de parende azuurwaterjuffers. Hopelijk een goed voorteken voor de komende jaren :)
Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr

quote:
Merkte je dat de scherpte steeds toch nog net wat verschuift als je snel herhalend op One Shot hebt staan tot het precies goed is? Qua snel herhalend fotografie denk ik aan fotosessies met modellen, waar men zoveel mogelijk shots van - dat ene moment - probeert vast te leggen en de beste er later met een loep uitzoekt om er een cover van te kunnen maken. Alles moet kloppen. gelukkig gebruik ik geen fotorolletjes meer, want dat was écht duur!
Ja, dat was goed te merken bij een aantal sets. Zo ook bij de vooralsnog onbekende zweefvlieg. Op deze foto zie je al redelijk de facetogen:
Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr

Maar op deze nog beter:
Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr

Bij de set van die waterjuffer die zijn tong uitsteekt was het ook goed zichtbaar, mede omdat 'ie ook wat draaide door de wind.

quote:
Nog wat juffers met de Sigma set:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat echte macro dan:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Chlorophanus viridis - Groene distelsnuitkever - Canon 7D - Sigma 150mm macro + 1.4 TC

[ afbeelding ]
Testje met de Helios 44-M-4 ZENIT 58mm en 16mm tussenring op de E-PM1
Nice, vooral die snuitkever is erg cool. Testje kan je m.i. ook wel redelijk geslaagd noemen ;)

Vandaag was plakkerig warm, bewolkt en er stond een stevig briesje, dus geen verse foto's. Gelukkig nog wel wat foto's van gister:
Kleine bij by Ed Rendum, on Flickr

Tweekleurige koekoekshommel (Bombus bohemicus) by Ed Rendum, on Flickr

Vliegje (Paykullia maculata) by Ed Rendum, on Flickr

Dambordvlieg (Sarcophaga carnaria) by Ed Rendum, on Flickr

Alles geschoten met de EOS M50 en de EF 100mm F2.8L Macro IS USM (met de focusafstandschakelaar op 30-50cm) en bewerkt met Canon Digital Photo Professional 4.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 mei 2018 @ 23:34:22 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179457528
Zat libellen zondagmiddag in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Door de temperatuur waren ze alleen nogal druk en vooral heel erg vluchterig en onderling bijzonder vechterig. Met zowel de Canon met 180mm als de Alfa met 180mm heb ik er toch nog wat weten te pakken.

Lucky shot op een keizerlibel die vlak voor me in het gras neerstreek. Met de Canon kwam ik nog aan drie pogingen, daarna was ie weer weg. Echt close kwam dus niet aan de orde.

Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 29 mei 2018 @ 22:24:35 #35
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_179479402
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
Zat libellen zondagmiddag in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Door de temperatuur waren ze alleen nogal druk en vooral heel erg vluchterig en onderling bijzonder vechterig. Met zowel de Canon met 180mm als de Alfa met 180mm heb ik er toch nog wat weten te pakken.

Lucky shot op een keizerlibel die vlak voor me in het gras neerstreek. Met de Canon kwam ik nog aan drie pogingen, daarna was ie weer weg. Echt close kwam dus niet aan de orde.

[ link | afbeelding ]Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Mooie foto van een prachtige libel! Ik begin hier nu ook wat meer libellen te zien, alleen zijn die druk aan het jagen boven het water.

Ik moet nog de foto's van gistermiddag door DPP4 halen maar ik heb nog wat andere dingen te doen. Zag vanmiddag op balkon nog wel een zebraspinnetje lopen op de rand van mijn balkon. Het springspinnetje van gister was nogal cameraschuw (alleen wat kontshots die niet de moeite waard zijn) maar deze zebraspin wilde wel ff poseren. De EF-M 25mm Macro IS STM zat al op de EOS M50 en dit leek me een goed moment om de lens naar "Super macro" te draaien. Met de lenskap (niet de dop, uiteraard) tegen het metaal aan had ik een stevige ondergrond voor een korte serie. Heb vanmiddag ff 1 uit de serie door DPP4 gehaald:
Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 mei 2018 @ 23:52:29 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179481027
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 22:24 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mooie foto van een prachtige libel! Ik begin hier nu ook wat meer libellen te zien, alleen zijn die druk aan het jagen boven het water.

Ik moet nog de foto's van gistermiddag door DPP4 halen maar ik heb nog wat andere dingen te doen. Zag vanmiddag op balkon nog wel een zebraspinnetje lopen op de rand van mijn balkon. Het springspinnetje van gister was nogal cameraschuw (alleen wat kontshots die niet de moeite waard zijn) maar deze zebraspin wilde wel ff poseren. De EF-M 25mm Macro IS STM zat al op de EOS M50 en dit leek me een goed moment om de lens naar "Super macro" te draaien. Met de lenskap (niet de dop, uiteraard) tegen het metaal aan had ik een stevige ondergrond voor een korte serie. Heb vanmiddag ff 1 uit de serie door DPP4 gehaald:
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
Zebra- en springspinnetjes zijn het beste te doen van een afstand van 7 tot 10 centimeter. Je zit dan nét binnen hun zicht en ze zullen dan even aandachtig kijken met wie ze het genoegen hebben. Als ie met de rug naar je toe gaat zitten volstaat het soms om even zachtjes op de ondergrond te tikken om de aandacht te trekken.

Dan nog wat viervlekken vanuit de Waterleidingduinen. Ze lijken daar een fractie anders qua uiterlijk dan de viervlekken die hier in Flevo'tjesland en in de Weerribben rondsnorren. Alsof het geel iets geler is.

Op de plaatjes valt vooral op dat de omgeving meer duinlandschap is. Dat duinlandschap maakt ze ook lastiger dan hier waar ze meestal op een paar spaarzame stengels boven de begroeiing zitten. Het duingewas heeft alleen maar lekkere stevige stengels en dus zitten ze letterlijk overal.

Let voor die kleur eens op de gele strepen op de zijkant

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Met de A58 uit de heup ziet het er meteen weer anders uit
Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 30 mei 2018 @ 00:10:10 #37
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_179481212
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 23:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zebra- en springspinnetjes zijn het beste te doen van een afstand van 7 tot 10 centimeter. Je zit dan nét binnen hun zicht en ze zullen dan even aandachtig kijken met wie ze het genoegen hebben. Als ie met de rug naar je toe gaat zitten volstaat het soms om even zachtjes op de ondergrond te tikken om de aandacht te trekken.

Dan nog wat viervlekken vanuit de Waterleidingduinen. Ze lijken daar een fractie anders qua uiterlijk dan de viervlekken die hier in Flevo'tjesland en in de Weerribben rondsnorren. Alsof het geel iets geler is.

Op de plaatjes valt vooral op dat de omgeving meer duinlandschap is. Dat duinlandschap maakt ze ook lastiger dan hier waar ze meestal op een paar spaarzame stengels boven de begroeiing zitten. Het duingewas heeft alleen maar lekkere stevige stengels en dus zitten ze letterlijk overal.

Let voor die kleur eens op de gele strepen op de zijkant

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Met de A58 uit de heup ziet het er meteen weer anders uit
[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Mooie viervlekken weer! Ik heb ze hier nog nooit gezien.

Het zebraspinnetje was druk aan de wandel en had idd maar heel even aandacht voor me, nadat ik die had opgeëist:
Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr

Had 'm nog wat langer kunnen vervelen maar ik wilde eigenlijk het resultaat wel op groot scherm zien. Ik was nog geen minuut binnen en het begon te onweren en te hozen :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 mei 2018 @ 00:24:51 #38
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179481319
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 00:10 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mooie viervlekken weer! Ik heb ze hier nog nooit gezien.

Het zebraspinnetje was druk aan de wandel en had idd maar heel even aandacht voor me, nadat ik die had opgeëist:
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr

Had 'm nog wat langer kunnen vervelen maar ik wilde eigenlijk het resultaat wel op groot scherm zien. Ik was nog geen minuut binnen en het begon te onweren en te hozen :)
Het blijven heerlijke macrobeestjes, vooral omdat ze nogal wat vergroting vergen en ook omdat ze nogal bewegelijk zijn :Y

Ander beestje, ook uit de Waterleidingduinen. Het pad lag er bezaaid met zijn collega's die om een of andere reden het leven hadden gelaten, nog voor hun maand er goed en wel op zat.
Deze wandelde nog een beetje rond en leerde me dat klapscherm van de A58 weer extra waarderen.

Een meikever

Melolontha melolontha by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179488777
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 22:55 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Het wemelde op dat veldje van de parende azuurwaterjuffers. Hopelijk een goed voorteken voor de komende jaren :)
[ link | afbeelding ]Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) by Ed Rendum, on Flickr

[..]

Ja, dat was goed te merken bij een aantal sets. Zo ook bij de vooralsnog onbekende zweefvlieg. Op deze foto zie je al redelijk de facetogen:
[ link | afbeelding ]Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr

Maar op deze nog beter:
[ link | afbeelding ]Zweefvlieg by Ed Rendum, on Flickr

Bij de set van die waterjuffer die zijn tong uitsteekt was het ook goed zichtbaar, mede omdat 'ie ook wat draaide door de wind.

[..]

Nice, vooral die snuitkever is erg cool. Testje kan je m.i. ook wel redelijk geslaagd noemen ;)

Vandaag was plakkerig warm, bewolkt en er stond een stevig briesje, dus geen verse foto's. Gelukkig nog wel wat foto's van gister:
[ link | afbeelding ]Kleine bij by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Tweekleurige koekoekshommel (Bombus bohemicus) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vliegje (Paykullia maculata) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Dambordvlieg (Sarcophaga carnaria) by Ed Rendum, on Flickr

Alles geschoten met de EOS M50 en de EF 100mm F2.8L Macro IS USM (met de focusafstandschakelaar op 30-50cm) en bewerkt met Canon Digital Photo Professional 4.
Dat is goed nieuws. Soms zijn ze zeer schichtig, maar andere blijven gewoon zitten.

Bij een paringswiel zou ik qua compositie proberen rekening te houden met de vleugels en je standpunt op ooghoogte met de insecten proberen te krijgen. De compositie is wat krap nu omdat de vleugel de rand aanraakt. Als er toch genoeg zitten op die plek kun je er mooi oefenen.

Mooi dat we elkaar hier kunnen helpen om meer uit je camera en lenzen te halen. Geen idee wat voor vliegjes dat zijn, maar het facetoog staat er goed op. Die laatste vlieg staat er ook goed op!

Dank je! :) Ik moet anders gaan denken als ik zulk klein spul wil fotograferen. Dit kevertje was iets van 7mm.

Nog wat juffers aan de Mikado met de Canon en Sigma set:

pi_179489104
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
Zat libellen zondagmiddag in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Door de temperatuur waren ze alleen nogal druk en vooral heel erg vluchterig en onderling bijzonder vechterig. Met zowel de Canon met 180mm als de Alfa met 180mm heb ik er toch nog wat weten te pakken.

Lucky shot op een keizerlibel die vlak voor me in het gras neerstreek. Met de Canon kwam ik nog aan drie pogingen, daarna was ie weer weg. Echt close kwam dus niet aan de orde.

[ link | afbeelding ]Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Het is echt oorlog in de lucht dat zelfs de mussen een kijkje komen nemen bij alle hectiek. Als je precies tussen twee struiken staat, waar de open ruimte precies op de vliegroute ligt, moet je uitkijken dat ze niet tegen je aan vliegen.

Zo heb ik een paar pogingen gehad voor een keizerlibel die mooi ging uitrusten, maar direct weg werd gejaagd door een vroege glazenmaker. Op een andere plek met veel lelies ging er een vrouwtje eitjes leggen. Een 400mm zou dan toch wel van pas komen ipv de Sigma set:

pi_179489363
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 23:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zebra- en springspinnetjes zijn het beste te doen van een afstand van 7 tot 10 centimeter. Je zit dan nét binnen hun zicht en ze zullen dan even aandachtig kijken met wie ze het genoegen hebben. Als ie met de rug naar je toe gaat zitten volstaat het soms om even zachtjes op de ondergrond te tikken om de aandacht te trekken.

Dan nog wat viervlekken vanuit de Waterleidingduinen. Ze lijken daar een fractie anders qua uiterlijk dan de viervlekken die hier in Flevo'tjesland en in de Weerribben rondsnorren. Alsof het geel iets geler is.

Op de plaatjes valt vooral op dat de omgeving meer duinlandschap is. Dat duinlandschap maakt ze ook lastiger dan hier waar ze meestal op een paar spaarzame stengels boven de begroeiing zitten. Het duingewas heeft alleen maar lekkere stevige stengels en dus zitten ze letterlijk overal.

Let voor die kleur eens op de gele strepen op de zijkant

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Met de A58 uit de heup ziet het er meteen weer anders uit
[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Mooie serie weer ^O^

Het viel mij hier ook al op dat sommige viervlekken een wat gouden gloed hebben. Misleidend van afstand.

Nog wat vroege glazenmakers met de Canon + Sigma set op f/11 en ISO-200;



pi_179489428
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 00:10 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mooie viervlekken weer! Ik heb ze hier nog nooit gezien.

Het zebraspinnetje was druk aan de wandel en had idd maar heel even aandacht voor me, nadat ik die had opgeëist:
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Zebraspin (Salticus scenicus) by Ed Rendum, on Flickr

Had 'm nog wat langer kunnen vervelen maar ik wilde eigenlijk het resultaat wel op groot scherm zien. Ik was nog geen minuut binnen en het begon te onweren en te hozen :)
Goed bezig! :Y

Nu nog een flits met diffuser erbij en je zit zo op een veel hoger niveau (wat je volgt op Flickr)

De spinkhanen beginnen flink te groeien. Deze grote sabelsprinkhaan is nu al rond de 3cm.

  woensdag 30 mei 2018 @ 15:35:56 #43
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_179491688
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 13:17 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Goed bezig! :Y

Nu nog een flits met diffuser erbij en je zit zo op een veel hoger niveau (wat je volgt op Flickr)

De spinkhanen beginnen flink te groeien. Deze grote sabelsprinkhaan is nu al rond de 3cm.

[ afbeelding ]
Thanks! :)

Met die 28mm in "Super macro" zou ik wat meer de ringverlichting moeten gebruiken (met als gevolg dat je de verlichting ziet weerspiegelen in de ogen), of een flitser vanaf de zijkant. Ik zit er redelijk bovenop om de boel scherp te krijgen in die stand.

Mooie sprinkhaan! Ik heb ze hier nog niet gespot, al moet ik zeggen dat ik ook niet diep in de struiken heb zitten spitten.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 mei 2018 @ 21:36:04 #44
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179498246
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 13:17 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Goed bezig! :Y

Nu nog een flits met diffuser erbij en je zit zo op een veel hoger niveau (wat je volgt op Flickr)

De spinkhanen beginnen flink te groeien. Deze grote sabelsprinkhaan is nu al rond de 3cm.

[ afbeelding ]
Dat gaat best de goeie kant op met de sprinkhanen. Ik heb er nog niet bijster veel gespot, maar nu de begroeiing in de gebieden weer hoger wordt zouden de kansen wel eens kunnen keren.
In de Waterleidingduinen hoorde ik wél sprinkhanen maar dat waren erg kleine veldsprinkhaantjes.
Hopelijk tegen het weekend weer wat droger en weer hogere begroeiing.

Even terug naar afgelopen zondag in de Waterleidingduinen. Daar bleek dat ik nog het nodige te verbeteren heb bij het fotograferen van vlinders met de 180mm
Laag aan de grond is geen probleem meer. Alleen is het nog lastig om de juiste positie te pakken zodat niet een deel van de vlinder nét buiten de scherpte ligt.
Ik kon dit boomblauwtje maar heel kort voor de lens houden, het volgende bloemetje was kennelijk nogal ver weg.

Celastrina argiolus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179534947
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 15:35 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Thanks! :)

Met die 28mm in "Super macro" zou ik wat meer de ringverlichting moeten gebruiken (met als gevolg dat je de verlichting ziet weerspiegelen in de ogen), of een flitser vanaf de zijkant. Ik zit er redelijk bovenop om de boel scherp te krijgen in die stand.

Mooie sprinkhaan! Ik heb ze hier nog niet gespot, al moet ik zeggen dat ik ook niet diep in de struiken heb zitten spitten.
Ja, met een 28mm zit je er zeker bovenop. Probeer het eerst eens uit, want je hebt echt extra licht nodig als je zó dichtbij zit en je kunt je sluitertijd drastisch verlagen om uit de losse pols te schieten rond de ISO-100. Qua flitser heb je dus niet direct een flashrig meer nodig door je korte lens en zul je vast een goedkope DIY oplossing kunnen vinden.

Dank je! Nou, ze springen weg als ik door een veld loop, dus is het spotten niet zo lastig meer. :)

Nog een gewone oeverlibel in de vroege morgen met de Sigma set:

pi_179535181
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 21:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat gaat best de goeie kant op met de sprinkhanen. Ik heb er nog niet bijster veel gespot, maar nu de begroeiing in de gebieden weer hoger wordt zouden de kansen wel eens kunnen keren.
In de Waterleidingduinen hoorde ik wél sprinkhanen maar dat waren erg kleine veldsprinkhaantjes.
Hopelijk tegen het weekend weer wat droger en weer hogere begroeiing.

Even terug naar afgelopen zondag in de Waterleidingduinen. Daar bleek dat ik nog het nodige te verbeteren heb bij het fotograferen van vlinders met de 180mm
Laag aan de grond is geen probleem meer. Alleen is het nog lastig om de juiste positie te pakken zodat niet een deel van de vlinder nét buiten de scherpte ligt.
Ik kon dit boomblauwtje maar heel kort voor de lens houden, het volgende bloemetje was kennelijk nogal ver weg.

[ link | afbeelding ]Celastrina argiolus by Ouwesok, on Flickr
Ik heb ze ook nog maar op één plek gespot, maar ze beginnen een beter formaat aan te nemen om te fotograferen. Het weer is belabberd om te fotograferen, maar een paar plekken waren alweer bijna uitgedroogd, dus is het toch wel weer goed, want de heidelibellen en houtpantserjuffers moeten nu ook gaan verschijnen.

Dat boomblauwtje heb je er dan nog goed opgekregen. ^O^

Nog een grote sabelsprinkhaan met de Sigma set
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 juni 2018 @ 21:50:58 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179567733
In Harderbos inmiddels ook sabelsprinkhaantjes. Nog niet veel gezien maar voor zover ik het gebied ken komt dat allemaal goed later in het seizoen.

Licht liet het een beetje afweten helaas. Desalwelteplus

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

A58 met Tamron 272E 2.8/90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_179568968
Ondanks het weer (geen zon) toch een half uurtje op pad met Vivitar 100 mm macro






#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 juni 2018 @ 23:59:54 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179571234
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 22:37 schreef Clayton1 het volgende:
Ondanks het weer (geen zon) toch een half uurtje op pad met Vivitar 100 mm macro

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toch nog een productief wandelingetje geworden :Y Vooral die daas is prachtig

Ik had zoals al eerder gezegd het licht niet echt mee maar gelukkig wel beestjes.

Op een rode klaver op 15cm hoogte ontdek ik een groot dikkopje. Eerst maar eens met de Tamron 272E 90mm die er toch al op stond

Ochlodes Sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Iets draaien om het vlindertje wat meer los te krijgen
Ochlodes Sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Uiteindelijk de 90mm even gewisseld voor de Sigma 5.6/180mm, het vlindertje was inmiddels al wat klavertjes opgeschoven

Ochlodes Sylvanus by Ouwesok, on Flickr

De klavertjes in de achtergrond worden nu fraaie decoratieve vlekken
Ochlodes Sylvanus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 juni 2018 @ 10:56:16 #50
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_179576841
Nagenoeg onbeperkt leverbaar momenteel, de struiksnuitkever, of in goed Haags de Stgùiksnùitkevâh.

Sony A58 met Tamron 272E en ze zijn nog best lastig te fotograferen. Ze hebben je vrij snel in de smiezen en zijn nogal onrustig.

Polydrusus sericeus by Ouwesok, on Flickr

Polydrusus sericeus by Ouwesok, on Flickr

Polydrusus sericeus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')