abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178936091
Hoi,

Het verbaast me eigenlijk niets, maar nu het -denk ik- toch daadwerkelijk gebeurt heb ik toch zo iets van wtf? Namelijk het volgende...

Vorige week zat ik te lunchen met collega's en toen ik ergens 's middags even op mijn telefoon keek (Facebook/Instagram) kreeg ik dus advertenties te zien over dat bepaalde onderwerp/product (weet niet meer wat het was). Ik dacht, oké, toeval...

Nu had ik het vandaag met collega's over Happy Socks, krijg ik net op FB/Insta Happy Socks reclame te zien.

En nee, in beide gevallen heb ik niet gericht op deze onderwerpen gegoogled of gezocht.

Ik vermoed dus dat het nu toch echt zo ver is dat je telefoon meeluistert en op basis van spraakherkenning reclames gaat tonen.

Weet iemand of dit specifiek voor FB/Instagram is? Of specifiek van Google? En of het uit te zetten is op in je Google account settings? Of op je smartphone (Android)?

Iemand ook al zoiets ervaren?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_178936206
Android is van Google. Je kunt dit niet uitzetten. Helaas. ;(
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178936224
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:35 schreef oranjevogel1 het volgende:
Android is van Google. Je kunt dit niet uitzetten. Helaas. ;(
Haha ja dat wist ik wel, Tweakertje hier. ;) Maar is zoiets niet gewoon uit te zetten via permissies?
pi_178936249
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:36 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Haha ja dat wist ik wel, Tweakertje hier. ;) Maar is zoiets niet gewoon uit te zetten via permissies?
Je kunt misschien een custom rom flashen, waar dit eruit gehackt is.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 15:37:27 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_178936250
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:36 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ja hoor, bij apps, daar facebook/instagram zoeken en de microfoon permissies uitzetten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_178936252
Luister naar deze aflevering van Reply All, waarin ze uitleggen hoe dat komt:
http://www.gimletmedia.com/reply-all/109-facebook-spying
pi_178936311
Ik geloof ook wel dat het gebeurt en kan. Ben alleen benieuwd of het ergens expliciet vermeldt staat, omdat dit nieuw voor mij persoonlijk is.

En hebben jullie ook al zoiets gehad?
pi_178936332
Wen er maar aan. Big Brother is watching you.
Zie het zelf regelmatig op Fok. Als ik eerder iets gezocht heb over tekenmaterialen of houtbewerking, krijg ik alleen maar reclames te zien over deze onderwerpen.
De reclamelullen beheersen de wereld. Anders gezegd: de commercie is onze nieuwe godheid.

Verklaring voor jouw specifieke geval: je zit ergens in een lunchroom, kroeg, frietzaak of whatever.
Ze hebben daar blijkbaar wifi, dus elk woord wordt opgevangen. Denk ik.
Overal hangen camera's, dus niet zo gek dat je jezelf ooit wel eens ergens terugziet of -hoort.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 15:41:29 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_178936342
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:40 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik geloof ook wel dat het gebeurt en kan. Ben alleen benieuwd of het ergens expliciet vermeldt staat, omdat dit nieuw voor mij persoonlijk is.

En hebben jullie ook al zoiets gehad?
Niet echt, blijkbaar heb ik in een moment van security mindedness alle permissies van alle apps uitgezet als dit niet expliciet nodig was voor het functioneren ervan. Maar heb er wel vaker van gehoord het laatste jaar.
Vrijheid
pi_178936362
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:37 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja hoor, bij apps, daar facebook/instagram zoeken en de microfoon permissies uitzetten.
En dan heb je nog steeds Google ^O^. Mij was het ook opgevallen en ga dus ook geen android meer kopen maar de volgende iphone. Apple geeft toch niks om je gegevens omdat dat niet hun businessmodel is.
pi_178936384
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:41 schreef Hiddendoe het volgende:
Wen er maar aan. Big Brother is watching you.
Zie het zelf regelmatig op Fok. Als ik eerder iets gezocht heb over tekenmaterialen of houtbewerking, krijg ik alleen maar reclames te zien over deze onderwerpen.
De reclamelullen beheersen de wereld. Anders gezegd: de commercie is onze nieuwe godheid.

Verklaring voor jouw specifieke geval: je zit ergens in een lunchroom, kroeg, frietzaak of whatever.
Ze hebben daar blijkbaar wifi, dus elk woord wordt opgevangen. Denk ik.
Overal hangen camera's, dus niet zo gek dat je jezelf ooit wel eens ergens terugziet of -hoort.
Ik zit zelf in de online reclamewereld, en de bedrijven waar ik heb gewerkt doen allemaal aan retargeting. In het begin vond ik het nog wel ideaal; je krijgt relevante reclame te zien.

Maar het word al snel irritant als je te lang achtervolgd blijft worden. Heb met kerst een horloge gekocht, en krijg nog steeds overal horlogereclame te zien. Dat vind ook ik echt veel te ver gaan.
pi_178936386
Je kan de ad instellingen van fb hier aanpassen: https://www.facebook.com/(...)t=ad_settings_screen
Kun je targeted ads ook uitzetten volgens mij. Maar weet niet of dat is waar je naar op zoek was of niet.
pi_178936417
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:43 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik zit zelf in de online reclamewereld, en de bedrijven waar ik heb gewerkt doen allemaal aan retargeting. In het begin vond ik het nog wel ideaal; je krijgt relevante reclame te zien.

Maar het word al snel irritant als je te lang achtervolgd blijft worden. Heb met kerst een horloge gekocht, en krijg nog steeds overal horlogereclame te zien. Dat vind ook ik echt veel te ver gaan.
Dat dus. Horloges zijn blijkbaar relevant voor jou.
Misschien uitkijken naar ander werk?
pi_178936422
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:43 schreef LurkJeRot het volgende:
Je kan de ad instellingen van fb hier aanpassen: https://www.facebook.com/(...)t=ad_settings_screen
Kun je targeted ads ook uitzetten volgens mij. Maar weet niet of dat is waar je naar op zoek was of niet.
Alle beetjes helpen. Maar wat ik net zeg, ik vind het op zich niet zo erg om relevante reclame voorgeschoteld te krijgen. Het moet alleen wel grenzen kennen. En die liggen niet vast of zijn voor iedereen hetzelfde, lastig parket dus.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 15:45:19 #15
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_178936432
Instagram luistert inderdaad met je mee, ook op iOS.

Is al wat langer bekend overigens: https://medium.com/@damln(...)-to-you-97e8f2c53023
pi_178936479
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:44 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Alle beetjes helpen. Maar wat ik net zeg, ik vind het op zich niet zo erg om relevante reclame voorgeschoteld te krijgen. Het moet alleen wel grenzen kennen. En die liggen niet vast of zijn voor iedereen hetzelfde, lastig parket dus.
Jij of beter gezegd jouw werkgever of opdrachtgever bepalen de relevantie. En hun enige belang is om hun product te verkopen. Kortom het draait om poen.
pi_178936483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:44 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Dat dus. Horloges zijn blijkbaar relevant voor jou.
Misschien uitkijken naar ander werk?
Nah, ik vind marketing en het principe ervan wel gewoon leuk. Het interesseert me ook. Ben wel een groot voorstander van, ja hoe zeg je dat, ethisch verantwoorde vorm van marketing? Zoiets als verkopen zonder lastig te vallen. Alleen is dat moeilijk als de grote spelers op deze wereld (bijv. Google) daar anders tegen aan kijken.

Edit; misschien vallen deze dingen mij gewoon extra op omdat ik er dagelijks mee bezig ben. Weet niet hoe een niet-marketeer dit ervaart.
pi_178936560
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:46 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nah, ik vind marketing en het principe ervan wel gewoon leuk. Het interesseert me ook. Ben wel een groot voorstander van, ja hoe zeg je dat, ethisch verantwoorde vorm van marketing? Zoiets als verkopen zonder lastig te vallen. Alleen is dat moeilijk als de grote spelers op deze wereld (bijv. Google) daar anders tegen aan kijken.
Ik niet dus. Ik ben een gewone consument die zelf bepaalt wat ze koopt. Of wat ze nodig heeft.
Of wat ze leuk vindt.
Opzouten met je virtuele voet tussen de deur.
Aan de deur wordt niet gekocht.
pi_178936599
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:49 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik niet dus. Ik ben een gewone consument die zelf bepaalt wat ze koopt. Of wat ze nodig heeft.
Of wat ze leuk vindt.
Opzouten met je virtuele voet tussen de deur.
Aan de deur wordt niet gekocht.
Duidelijk, dat is je goed recht.
pi_178936769
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:50 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Duidelijk, dat is je goed recht.
Dank je. Wat ik niet snap is dat je zelf in deze wereld zit en je toch ergert.
Zie je nou zelf wat je doet?
pi_178936806
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Dank je. Wat ik niet snap is dat je zelf in deze wereld zit en je toch ergert.
Zie je nou zelf wat je doet?
Zie jij wat jij doet? Want dat is ook niet fraai.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 16:06:02 #22
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_178937066
Ik zag net (op mijn iPad) op FOK een reclame voor een Stihl kettingzaag die eerder vandaag in een telefoongesprek ter sprake kwam. Ik heb er nooit op internet naar gezocht. Het lijkt me geen toeval.
pi_178937139
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:56 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Zie jij wat jij doet? Want dat is ook niet fraai.
Wat doe ik dan?
pi_178937228
Snappen jullie dan niet dat door de seculering we onze goden zijn kwijtgeraakt, en dat de commercielen ons hiervoor een vervanging willen bieden?
Vroeger deden we een zuinige cent in het kerkzakje, vandaag trekken we onze pasjes bij Bol.com, bij de MacDonalds, bij de Hema, Blokker, AH, Bart Smit enz.

De 'Goden' willen nog steeds poen zien.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 16:16:42 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_178937280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 16:14 schreef Hiddendoe het volgende:
Snappen jullie dan niet dat door de seculering we onze goden zijn kwijtgeraakt, en dat de commercielen ons hiervoor een vervanging willen bieden?
Vroeger deden we een zuinige cent in het kerkzakje, vandaag trekken we onze pasjes bij Bol.com, bij de MacDonalds, bij de Hema, Blokker, AH, Bart Smit enz.

De 'Goden' willen nog steeds poen zien.
Jij gaat meer de F&L/KLB/WGR kant op, niet bepaald meer DIG in ieder geval. Even een stapje achteruit en weer wat rustiger aan doen graag :).
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')