Klachtquote:
De eigenaar van een Chinees restaurant in Canada moet een zwarte man tienduizend dollar compensatie betalen na een klacht over discriminatie. De man ging in mei 2014 naar het restaurant en kreeg daar te horen dat hij vooraf moest betalen. Blanke gasten mochten gewoon na het eten de rekening voldoen.
De eigenaar had als verweer in de basis dat hij vaak last heeft van 'dine and dash'; bezoekers die komen eten en daarna wegrennen zonder te betalen. Het restaurant zou daarom klanten die niet bekend waren, vragen om vooraf te betalen.
De rechtbank ging niet mee in dit verweer, omdat er geen bewijs is dat een dergelijk beleid er was, noch dat de andere gasten die avond vaste klanten waren.
AD 2018.
Dat is toch redelijk gebruikelijk. Je kan het ook omdraaien, eerst iemand betalen en dan maar zien of ie er iets eetbaars van kan maken.quote:Op maandag 30 april 2018 12:35 schreef Catkiller het volgende:
Ah ja dus iemand moet eerst eten gaan bereiden en dan pas kijken of degene die de bestelling heeft gedaan wel geld heeft, logisch.
Ben je nog nooit uit eten geweest?quote:Op maandag 30 april 2018 12:35 schreef Catkiller het volgende:
Ah ja dus iemand moet eerst eten gaan bereiden en dan pas kijken of degene die de bestelling heeft gedaan wel geld heeft, logisch.
Ik weet vooraf nog niet wat ik allemaal ga gebruiken.quote:Op maandag 30 april 2018 12:21 schreef Werkman het volgende:
Als je dan slim bent stel je gewoon algemeen vooraf betalen in en niet bij een enkeling, ben je overal van af.
Ik haak enkel en alleen in op Iwanius zijn stukje eigenlijk, waar het over snel eten gaat. Dus niet iets met meerdere gangen waarbij de rekening gewoon loopt. Als jij bij een snackbar binnen stapt en zegt wat je moet voor jezelf dan zie ik niet in waarom ze moeten wachten met afrekenen aangezien de kans klein is dat jij er nog iets bij bedenkt terwijl je die paar minuten wacht.quote:
Weet je dat zeker?quote:Op maandag 30 april 2018 12:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik hoef voor de wet pas te betalen als datgene wat ik bestelde voor mij staat en dus bereidt is. Niet eerder.
Volgens mij valt de rechter over de willekeur van het beleid, en niet het vooraf betalen an sich.quote:En mij daarin hinderen door mij niks te geven alleen maar omdat ik niet vooraf wil betalen is dus misschien wel een reden dit eens voor te leggen aan een rechter.
Les 1 van elke module verbintenissenrecht: een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.quote:Op maandag 30 april 2018 12:05 schreef Iwanius het volgende:
Ik hoef voor de wet pas te betalen als datgene wat ik bestelde voor mij staat en dus bereidt is. Niet eerder. En mij daarin hinderen door mij niks te geven alleen maar omdat ik niet vooraf wil betalen is dus misschien wel een reden dit eens voor te leggen aan een rechter.
voorwaarden kunnen natuurlijk nietig zijnquote:Op maandag 30 april 2018 21:05 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Les 1 van elke module verbintenissenrecht: een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.
Ga je niet akkoord met de voorwaarde
Die 4 euro krijg je weer terug natuurlijk, mits je uitstapt.quote:Op maandag 30 april 2018 22:12 schreef Pharkus het volgende:
Of van die benzinepompen waar je vooraf moet betalen... En zo'n OV-chipkaart TransLink die 4 euro of meer van je steelt als je instapt.
Daar kan je dit handige vragen schemaatje voor gebruiken.quote:Op maandag 30 april 2018 22:21 schreef karr-1 het volgende:
Ik betaal altijd vooraf bij de snackbar. Bestelling opgeven, betalen, wachten op bestelling, in ontvangst nemen en weer vertrekken.
Of moet ik nu ook gaan klagen over discriminatie?
Nu voel ik me buitengesloten en gediscrimineerd.quote:Op maandag 30 april 2018 23:28 schreef macuscam het volgende:
[..]
10. Heb je de overige vragen allemaal met nee beantwoord? > helaas, voor jou geen reden om de racisme kaart te trekken, dus neen.
Minus de ritprijs. Zelfde toch als een restaurant zegt, geef maar vast 300 euro, als je weggaat krijg je nog wel iets terug wellicht.quote:Op maandag 30 april 2018 22:14 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Die 4 euro krijg je weer terug natuurlijk, mits je uitstapt.
KIjk, je zegt alleen dat wat je welgevallig is. Als jouw methode zo makkelijk was waarom wacht je dan? Juist...men moet toch je eten bereiden en dus is de gedachte dat het vooraf betalen makkelijker is dan achteraf, onzin... want:quote:Op maandag 30 april 2018 22:21 schreef karr-1 het volgende:
Ik betaal altijd vooraf bij de snackbar. Bestelling opgeven, betalen, wachten op bestelling, in ontvangst nemen en weer vertrekken.
Of moet ik nu ook gaan klagen over discriminatie?
Wat een onzin. Alles wat ik op internet bestel is van te voren betaald. Ook bij McD betaal je bij het bestellen aan de balie en krijg je later de spullen pas op afroep van je nummer. De gemiddelde visboer/terras met wachtrij werkt ook zo. Pieper gaat af en je kan je visje halen aan de bar.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 10:32 schreef Iwanius het volgende:
Vooraf betalen gewoon een manier is van de uitbater om alvast je geld te hebben en zich in te dekken voor wat dan ook en wat gewoon niet mag bij de wet.
Bij de McDonalds krijg je ook pas de bon bij je zak.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:07 schreef Iwanius het volgende:
Je haalt allemaal niet terzake doende argumenten aan om proberen een punt te maken. Ik heb het niet over online aankopen , ik heb het niet over McDonalds. Ik heb het over de gewone snackbar-deli o.i.d waar je steeds meer dit gedrag van " eerst betalen, eer je iets krijgt " opduiken terwijl het gewoon niet mag zo te handelen in de basis. Daar gaat het om.
Je mag helemaal niet zo maar iemand zijn geld incasseren op gronden die alleen voor jou welgevallig zijn. In deze sector van horeca- dienstverlening dient voor een betaling een wederdienst te staan als tegenprestatie die pas mag worden gevraagd als de wederdienst een zekerheid is. Anders niet. Bij online aankopen heb je een bon, bij de McDonalds krijg je een bon,
Bij een barretje/snackbar/tent o.i.d. krijg je niks dan alleen een weerwoord, meer niet, dus ben je overgeleverd aan of men je wel iets geeft. En stel dat ze je bestelling vergeten en jij beweert wel betaalt te hebben? Dan is het jouw woord tegen de uitbater en dat verlies je altijd want...je hebt geen enkel bewijs. Daar gaat het om!
Waar gaat het precies om?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:07 schreef Iwanius het volgende:
Je haalt allemaal niet terzake doende argumenten aan om proberen een punt te maken. Ik heb het niet over online aankopen , ik heb het niet over McDonalds. Ik heb het over de gewone snackbar-deli o.i.d waar je steeds meer dit gedrag van " eerst betalen, eer je iets krijgt " opduiken terwijl het gewoon niet mag zo te handelen in de basis. Daar gaat het om.
Je mag helemaal niet zo maar iemand zijn geld incasseren op gronden die alleen voor jou welgevallig zijn. In deze sector van horeca- dienstverlening dient voor een betaling een wederdienst te staan als tegenprestatie die pas mag worden gevraagd als de wederdienst een zekerheid is. Anders niet. Bij online aankopen heb je een bon, bij de McDonalds krijg je een bon,
Bij een barretje/snackbar/tent o.i.d. krijg je niks dan alleen een weerwoord, meer niet, dus ben je overgeleverd aan of men je wel iets geeft. En stel dat ze je bestelling vergeten en jij beweert wel betaalt te hebben? Dan is het jouw woord tegen de uitbater en dat verlies je altijd want...je hebt geen enkel bewijs. Daar gaat het om!
Oh ja? Hoe haal jij dan je bestelling af?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:09 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Bij de McDonalds krijg je ook pas de bon bij je zak.
quote:Op maandag 30 april 2018 12:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Klacht
Op zich heel goed dat de rechter deze ondernemer straft want dat geeft een goed signaal af die misschien ook in Nederland maar eens moet worden toegepast aangezien ik heel vaak merk dat allerlei horeca-uitbaters, ongeacht of het een snackbar of foodtruck is, van te voren geld willen zien alvorens ook maar iets voor je neer te zetten en zich dan vaak ervan afmaken dat het beleid is of....het te druk ( als je 1 vd 3 gasten bent) is of men vanwege het kwijtraken van het overzicht, wie wat bestelt heeft, zo doet.
Ik hoef voor de wet pas te betalen als datgene wat ik bestelde voor mij staat en dus bereidt is. Niet eerder. En mij daarin hinderen door mij niks te geven alleen maar omdat ik niet vooraf wil betalen is dus misschien wel een reden dit eens voor te leggen aan een rechter.
Als je je auto in Amsterdam parkeert moet je ook van te voren betalen als je geen bon wil krijgen,tenzij iets als Yellowbrick gebruikt dan verreken je dat achteraf.quote:Op maandag 30 april 2018 12:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Klacht
Op zich heel goed dat de rechter deze ondernemer straft want dat geeft een goed signaal af die misschien ook in Nederland maar eens moet worden toegepast aangezien ik heel vaak merk dat allerlei horeca-uitbaters, ongeacht of het een snackbar of foodtruck is, van te voren geld willen zien alvorens ook maar iets voor je neer te zetten en zich dan vaak ervan afmaken dat het beleid is of....het te druk ( als je 1 vd 3 gasten bent) is of men vanwege het kwijtraken van het overzicht, wie wat bestelt heeft, zo doet.
Mcdrive heb ik het over.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:13 schreef Iwanius het volgende:
Hoe greater ons "aller AFC Ajax" volgend seizoen wordt i.v.g met die club uit Rotterdam-Zuid.
[..]
Oh ja? Hoe haal jij dan je bestelling af?
![]()
Lul argument dus.
Wat een onzin, dat is maar net wat de ondernemer wil. En als jij dat niet wil hoeft hij je het niet te geven.quote:Op maandag 30 april 2018 12:05 schreef Iwanius het volgende:
Ik hoef voor de wet pas te betalen als datgene wat ik bestelde voor mij staat en dus bereidt is. Niet eerder. En mij daarin
quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:13 schreef Iwanius het volgende:
Hoe greater ons "aller AFC Ajax" volgend seizoen wordt i.v.g met die club uit Rotterdam-Zuid. :
Wat is het verschil juridisch gezien?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:07 schreef Iwanius het volgende:
ik heb het niet over McDonalds. Ik heb het over de gewone snackbar-deli
Het komt regelmatig voor dat ik meteen moet betalen op bv een terras bij aflevering product. Maar omdat het een zwarte is is het natuurlijk weer meteen discriminatie.quote:Op maandag 30 april 2018 12:05 schreef Iwanius het volgende:
Als alleen zwarten van te voren moeten betalen dan wel ja.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het komt regelmatig voor dat ik meteen moet betalen op bv een terras bij aflevering product. Maar omdat het een zwarte is is het natuurlijk weer meteen discriminatie.
Mannen zijn zwaar oververtegenwoordigd onder de pedofielen. Jij bent dus pedofiel?quote:Dat zwarten inderdaad ver oververtegenwoordigd zijn in crimiland neemt de rechter natuurlijk weer niet mee.
Jammer voor jou spreken de statistieken in het voordeel van mijn stelling.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:26 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als alleen zwarten van te voren moeten betalen dan wel ja.
Natuurlijk, ben jij dat dan niet?quote:[..]
Mannen zijn zwaar oververtegenwoordigd onder de pedofielen. Jij bent dus pedofiel?
Volgende keer moeten hoeren mij eerst betalen voor ze me mogen pijpen.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:35 schreef Sigaartje het volgende:
Volgende keer ga ik pas betalen bij Burger King als dat vleesbouwsel voor mijn neus staat.
Ja, als je wegloopt zonder rekening krijg je inderdaad je 300 (of 4) euro niet terug.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 08:59 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Minus de ritprijs. Zelfde toch als een restaurant zegt, geef maar vast 300 euro, als je weggaat krijg je nog wel iets terug wellicht.
Over het algemeen pin ik alles dus ik krijg sowieso geen wisselgeld. Of ik nu vooraf of achteraf betaal maakt qua tijd natuurlijk geen reet uit.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 10:32 schreef Iwanius het volgende:
[..]
KIjk, je zegt alleen dat wat je welgevallig is. Als jouw methode zo makkelijk was waarom wacht je dan? Juist...men moet toch je eten bereiden en dus is de gedachte dat het vooraf betalen makkelijker is dan achteraf, onzin... want:
• Je kan ook betalen als men je eten overhandigd, kwestie van seconden werk ook met wisselgeld terugkrijgen, dus niks snelheid of makkelijker.
• Vooraf betalen gewoon een manier is van de uitbater om alvast je geld te hebben en zich in te dekken voor wat dan ook en wat gewoon niet mag bij de wet.
Ik behoor tot groep 3, maar ik voel me niet zo snel gediscrimineerd dat scheelt enormquote:Op maandag 30 april 2018 23:28 schreef macuscam het volgende:
[..]
Daar kan je dit handige vragen schemaatje voor gebruiken.
Beantwoordt de volgende vragen tot je ergens ja op kan antwoorden:
1. Ben je gekleurd? > ja.
2. Ben je een allochtoon? > ja.
3. Behoor je tot de lgbhtwtfbbq groep? > ja.
4. Ben je een vrouw? > ja.
5. Geloof je in iets, dat niet onder het Christendom, katholisme of protestantisme valt? > ja.
6. Heb je rood haar? > ja.
7. Ben je gehandicapt (fysiek of mentaal kwalificeert beide)? > ja.
8. Ben je in staat je tot een andere groep te rekenen die om wat voor reden ook onrecht aan is gedaan in de afgelopen 5000 jaar (1/378e indiaan bijv)? > ja.
9. Zijn er in die snackbar alleen toiletten waar jij niet terecht kan? > ja.
10. Heb je de overige vragen allemaal met nee beantwoord? > helaas, voor jou geen reden om de racisme kaart te trekken, dus neen.
Inderdaad. Voor jou, èn voor de mensen om je heenquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:01 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik behoor tot groep 3, maar ik voel me niet zo snel gediscrimineerd dat scheelt enorm
Nou, maar die mensen hebben natuurlijk ook een reden dat ze zo zijn gaan doen hé. Ze zullen al genoeg bestolen zijn op die manier. En dan heb ik het nu niet over het mogelijke racisme in dit specifiek geval.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:07 schreef Iwanius het volgende:
Ik heb het over de gewone snackbar-deli o.i.d waar je steeds meer dit gedrag van " eerst betalen, eer je iets krijgt " opduiken terwijl het gewoon niet mag zo te handelen in de basis. Daar gaat het om.
Heb ik weleens gedaan. En verdomd, men maakte de hamburger wel voor mij intussen zonder vooraf hoeven te betalen. (ik was ook op dat moment de enige klant)quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:35 schreef Sigaartje het volgende:
Volgende keer ga ik pas betalen bij Burger King als dat vleesbouwsel voor mijn neus staat.
Verdomd inderdaad! Geweldig avontuur!quote:Op woensdag 2 mei 2018 08:26 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Heb ik weleens gedaan. En verdomd, men maakte de hamburger wel voor mij intussen zonder vooraf hoeven te betalen. (ik was ook op dat moment de enige klant)
quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:56 schreef macuscam het volgende:
[..]
Inderdaad. Voor jou, èn voor de mensen om je heen
Als iedereen dat nu eens besefte...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |