abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juli 2026 @ 14:29:25 #251
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_221283279
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:39:43 #252
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_221500190
Geinspireerd door iets wat ik bij Masterchef Australia zag heb ik vandaag aardbei basilicum roomijs met basamico-azijn gemaakt.

Is goed gelukt en smaakt heel apart. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_221500279
quote:
88s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 15:39 schreef golfer het volgende:
Geinspireerd door iets wat ik bij Masterchef Australia zag heb ik vandaag aardbei basilicum roomijs met basamico-azijn gemaakt.

Dat klinkt wel erg lekker.

Ooit eens aardbeienijs met chilipeper gehad (restaurant bestaat helaas niet meer). Ijs 2x getracht na te maken, ene keer geen chili te proeven, andere keer geen aardbei maar een overdaad aan chili (weggedaan, was niet te eten)
We have far more in common than that which devides us..
pi_221501952
quote:
88s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 15:39 schreef golfer het volgende:

Met wat verse aardbeien, basilicumblaadjes en paar druppels balsamico azijn erg lekkere combi :9~
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:32:21 #255
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_221502093
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 20:21 schreef Blues het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

Met wat verse aardbeien, basilicumblaadjes en paar druppels balsamico azijn erg lekkere combi :9~
Welke ijsmachine hebben jullie? De bol-link aan het begin van dit topic werkt niet bij mij.
Jullie gebruiken 'm regelmatig zo te zien; dan bevalt ie dus goed?

[ Bericht 0% gewijzigd door Morgane89 op 04-08-2026 20:45:21 ]
pi_221502136
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 20:32 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
Welke ijsmachine hebben jullie? De bol-link aan het begin van dit topic dit werkt niet van mij.
Ik heb de 1 liter (maar da's wel wat minder ijs dan een liter) van TZS First Austria. Prima ding alleen vergeet ik soms welk knopje ik moet indrukken en dan doet die even niets behalve koelen (niet roeren). De 1 liter is ook niet idioot groot. Ik had ook gekeken naar de Ninja, maar daarvoor moet je vooraf maken en vriezen.
pi_221502877
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 20:32 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
Welke ijsmachine hebben jullie? De bol-link aan het begin van dit topic werkt niet bij mij.
DOMO DO9201I Roomijsmachine | Coolblue | Ijsmachines https://share.google/klzMh0ZiW8mxgyjSz

Deze hebben we!
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:40:04 #258
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221502942
Ik heb de GAGGIA RI9101/01, inmiddels 20 jaar oud, maar loopt nog steeds prima zonder ooit een service of onderhoud te hebben gehad. Helaas is Gaggia een tijd terug gekocht door Flips die hun espressomachines wilde hebben, en hebben het bedrijf kapot gemaakt.

maandag 10 augustus 2026 @ 09:13:44 #259
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221539605

de slushi machine gister weer eens aangeslingerd, met karvan cevitam geprobeerd, werkte prima!
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221546354
Gisteren kreeg ik eters en had vergeten een nagerecht in huis te halen. Toen 300 halfvolle yoghurt en een blik perzik op sap gemengd, beetje sap erbij en een schepje suiker. Dat in de machine en na 35 minuten heerlijk ijs. Niet te zoet, heel smaakvol en zo klaar.
pi_221602554
@golfer maakte limoncello-ijs.
Lekker met wat lemoncurd,wat aardbeien en een blaadje basilicum :9

zaterdag 12 september 2026 @ 15:16:25 #262
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221777517
Deze aan het maken:
Hazelnoot roomijs
400 gram melk
Half pakje slagroom (100 gram)
125 gram suiker
50 gram Melkpoeder
4 Eidooiers
3 blaadjes gelatine
125 Hazelnoot pasta *

Gelatine weken, Melk met room verhitten, gelatine oplossen, niet laten koken, ca 85 graden.
Suiker , melkpoeder vermengen.
Eidooiers een beetje warme melk toegeven en peu a peu steeds meer, goed roeren
Suiker en melkpoeder toevoegen, oplossen, au bain-marie verhitten tot 85 graden.

* Hazelnootpasta
Hazelnoten ca 8 minuten roosteren in de oven bij 180 graden. Schilletjes verwijderen, hoe blanker de hazelnoten hoe beter. Deze in de blender en op pulsstand malen tot je een vloeistof hebt. Dit kan 10-15 minuten duren om een goede gladde consistentie te krijgen zonder korreligheid.

Van deze hazelnootpasta kan je ook je eigen Nutella maken door er gesmolten chocolade aan toe te voegen (1 op 1) en als je het zoeter wilt, zoveel suiker als je lekker vind.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jan_Onderwater op 12-09-2026 17:53:57 ]
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:42:04 #263
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221819625
Vanilleparfait – stap voor stap
Dit recept levert ongeveer 700–750 gram ijsbasis, goed voor circa 1 liter ijs.
Ingrediėnten
• 350 g volle melk
• 200 g slagroom
• 100 g suiker
• 40–50 g melkpoeder
• 4 eidooiers
• 1–2 blaadjes gelatine, ongeveer 2–4 g
• 1 klein snufje zout
• 1 vanillestokje
Bereiding
1. Gelatine weken
Leg de gelatineblaadjes in een kom met ruim koud water. Laat ze ongeveer 5 ą 10 minuten weken, totdat ze volledig zacht zijn.
2. Droge ingrediėnten mengen
Meng in een kom: de suiker, de vanillesuiker, het melkpoeder, het snufje zout. Door het melkpoeder eerst met de suiker te mengen, voorkom je klontjes.
3. Melk en room verwarmen
Doe de melk en slagroom in een pan. Gebruik je een vanillestokje, snijd dit dan in de lengte open, schraap de zaadjes eruit en voeg zowel de zaadjes als het stokje toe. Verwarm het mengsel langzaam tot het goed heet is en begint te dampen. Laat het niet koken. Neem de pan eventueel van het vuur en laat de vanille 10–15 minuten trekken.
4. Eidooiers loskloppen
Doe de eidooiers in een ruime kom en klop ze kort los. Ze hoeven niet luchtig te worden.

5. Suikermengsel toevoegen
Giet het eimengsel terug in de pan. Voeg het mengsel van suiker, melkpoeder en zout toe. Roer met een garde totdat de suiker en het melkpoeder volledig zijn opgelost.
7. Custard garen
Verwijder eventueel het vanillestokje. Giet vervolgens onder voortdurend kloppen ongeveer een derde van het warme melk-roommengsel in een dun straaltje bij de eidooiers. Blijf rustig kloppen. Voeg daarna geleidelijk de rest van de warme vloeistof toe. Zo warmen de eidooiers langzaam op en schiften ze niet. Het geleidelijk toevoegen van de warme vloeistof is belangrijk om stollen van het ei te voorkomen. Verwarm de pan op laag vuur of zet haar au bain-marie. Roer voortdurend, vooral over de bodem en langs de randen. Verwarm de basis tot 82–84 °C. Laat de temperatuur niet boven ongeveer 85 °C komen, want dan kunnen de eidooiers gaan stollen en krijg je korrels.
8. Gelatine oplossen
Neem de pan van het vuur. Knijp de geweekte gelatine goed uit en roer deze door de hete custard totdat ze volledig is opgelost.
9. Basis zeven
Giet de custard door een fijne zeef in een schone kom. Daarmee verwijder je eventuele kleine gestolde ei-restjes, klontjes melkpoeder of stukjes vanillepeul.
10. Snel terugkoelen
Zet de kom in een grotere kom met koud water en ijsblokjes. Roer regelmatig totdat de basis duidelijk is afgekoeld.
Dek de kom daarna af en zet haar minstens 4 uur, maar bij voorkeur een hele nacht, in de koelkast. Een koude, gerijpte ijsbasis geeft doorgaans een betere structuur bij het draaien.
11. In de ijsmachine draaien
Roer de koude basis nog eenmaal goed door. Giet haar in de ijsmachine en draai volgens de aanwijzingen van het apparaat.
Het ijs is klaar wanneer het de consistentie van stevig softijs heeft. Dit duurt vaak ongeveer 20–30 minuten, afhankelijk van de ijsmachine en de hoeveelheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')