abonnement Unibet Coolblue
pi_178697925
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 19:15 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Staat er in die Bomenverordening nou dat er alleen een kapverbod is voor monumentale bomen op de bomenlijst?
En sowieso staat er dat volgens de definitie van een boom deze minimaal 20 cm in doorsnee moet zijn?

Dus je zou gewoon kunnen kappen zonder vergunning? Kan me namelijk niet voorstellen dat de boom monumentaal is en/of dikker dan 20 cm.
Luister hoe wil ik kapvergunning aanvragen voor een boom die mogelijk niet mijn eigendom is? En waarom zou ik een boom kappen met of zonder vergunning als ik daarna 150 euro boete krijg en een nieuwe moet plaatsen?

Ik waardeer je inzet maar volgens mij begrijp je het probleem niet.
speak only if it improves the silence.
  maandag 23 april 2018 @ 19:19:38 #77
17979 MissMSX
Knightmare
pi_178697955
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:18 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Luister hoe wil ik kapvergunning aanvragen voor een boom die mogelijk niet mijn eigendom is? En waarom zou ik een boom kappen met of zonder vergunning als ik daarna 150 euro boete krijg en een nieuwe moet plaatsen?

Ik waardeer je inzet maar volgens mij begrijp je het probleem niet.
Dat eerste dus, het lijkt of je geen kapvergunning nodig hebt.
En als ze met een boete komen mogen zij met bewijsstukken komen.

Wat verwacht je dan van ons hier?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_178697971
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 19:16 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik zie een artikel 10. Zou je daarmee iets kunnen beginnen?
Dat zou kunnen, maar zijn gemeentes niet uitgezonderd? En vervalt dit artikel niet omdat de boom letterlijk op de erfgrens staat? Ik zou het eens nader kunnen bestuderen.
speak only if it improves the silence.
pi_178697975
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Stukjes koper in de grond rond de boom begraven, kleine koperen spijkertjes in de boom slaan, gieten met azijn. Boom binnen een jaar dood.
trieste actie.
pi_178698017
Die boom wordt nagetrokken via art. 5:20 BW en is dus gemeenschappelijk eigendom van de twee buren. De gemeente heeft de boom dus zeker niet in eigendom. In beginsel mag een eigenaar met zijn eigendom doen wat 'ie wil, maar bij bomen moet je mogelijk een vergunning hebben om 'm om te mogen kappen.

Het is daarvoor de vraag of de boom aan deze definitie van de Bomenverordening gemeente Heerlen 2016 voldoet:
quote:
a. boom: een houtachtig, opgaand gewas met een dwarsdoorsnede van de stam van meer dan 20 centimeter op 1,3 meter hoogte boven het maaiveld. In geval van meerstammigheid geldt de dwarsdoorsnede van de dikste stam.
Dus doorsnede moet meer dan 20 cm zijn op 1 meter 30 hoogte.

Voldoet 'ie daaraan, dan moet je een omgevingsvergunning aanvragen. Die zal dan wel worden afgewezen als de gemeente van mening is dat de boom haar eigendom is, waartegen je bezwaar en beroep kunt aantekenen.

Voldoet de boom niet aan die definitie dan is sowieso geen vergunning vereist en kun je de boom gewoon omkappen. De gemeente zal dan wel een last opleggen dat een soortgelijke boom wordt teruggeplaatst, maar daartegen zul je dan ook weer bezwaar moeten indienen.

Dat is hoe het volgens mij juridisch zit, maar dan moet je (dochter) wel zin hebben in gedoe, want dat zal er ongetwijfeld bij komen kijken.
pi_178698034
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:18 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Luister hoe wil ik kapvergunning aanvragen voor een boom die mogelijk niet mijn eigendom is? En waarom zou ik een boom kappen met of zonder vergunning als ik daarna 150 euro boete krijg en een nieuwe moet plaatsen?

Ik waardeer je inzet maar volgens mij begrijp je het probleem niet.
ik begrijp het probleem eigenlijk ook niet. Bomen staan aan de voorkant van het huis, is je dochter bang voor vallende blaadjes soms?
  maandag 23 april 2018 @ 19:26:07 #82
17979 MissMSX
Knightmare
pi_178698082
Fijn dat TS mij via DM voor rotte vis uitmaakt omdat ik probeer te helpen. Treurige actie :W
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_178698089
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:26 schreef MissMSX het volgende:
Fijn dat TS mij via DM voor rotte vis uitmaakt omdat ik probeer te helpen. Treurige actie :W
Wut?
pi_178698096
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2018 19:22 schreef Waterdrinker het volgende:
Die boom wordt nagetrokken via art. 5:20 BW en is dus gemeenschappelijk eigendom van de twee buren. De gemeente heeft de boom dus zeker niet in eigendom.

Het is de vraag of de boom aan deze definitie van de Bomenverordening gemeente Heerlen 2016 voldoet:

[..]

Dus doorsnede moet meer dan 20 cm zijn op 1 meter 30 hoogte.

Voldoet 'ie daaraan, dan moet je een omgevingsvergunning aanvragen. Die zal dan wel worden afgewezen als de gemeente van mening is dat de boom haar eigendom is, waartegen je bezwaar en beroep kunt aantekenen.

Voldoet de boom niet aan die definitie dan is sowieso geen vergunning vereist en kun je de boom gewoon omkappen. De gemeente zal dan wel een last opleggen dat een soortgelijke boom wordt teruggeplaatst, maar daartegen zul je dan ook weer bezwaar moeten indienen.

Dat is hoe het volgens mij juridisch zit, maar dan moet je (dochter) wel zin hebben in gedoe, want dat zal er ongetwijfeld bij komen kijken.
Oke opzich helder, hoe verklaar je dan:

1. Dat de bomen geplaatst zijn door de gemeente en waarschijnlijk gefinancierd uit gemeensschapgeld.

2. Dat de bomen al meer dan 20 jaar "onderhouden" worden door de gemeente.

3. Dat de gemeente de handhaving op je afstuurt als je de boom gesnoeit hebt.

4. Dat gemeente boetes uitdeelt en vervanging eist als je de boom verwijdert.

Is dat niet gek voor een stel bomen die niet hun eigendom zijn? Ik bedoel gemeensschapsgeld kan wel beter besteed worden.
speak only if it improves the silence.
pi_178698106
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:20 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar zijn gemeentes niet uitgezonderd? En vervalt dit artikel niet omdat de boom letterlijk op de erfgrens staat? Ik zou het eens nader kunnen bestuderen.
Gemeenten mogen ook niet zomaar bomen plaatsen op de grond van een ander. Die boom had daar dus sowieso al niet geplant mogen worden zonder toestemming van de eigenaren van de grond.
pi_178698131
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 19:26 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Wut?
Ik heb haar gevraagd niet onnodig te reageren als ze mijn probleem niet snapt en haar oprecht bedankt voor haar poging tot hulp, vindt ik wel zo netjes.
speak only if it improves the silence.
  maandag 23 april 2018 @ 19:29:08 #87
17979 MissMSX
Knightmare
pi_178698155
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:28 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik heb haar gevraagd niet onnodig te reageren als ze mijn probleem niet en haar oprecht bedankt voor haaf poging tot hulp, vindt ik wel zo netjes.
Ik zei precies wat Waterdrinker zegt :W
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_178698214
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:26 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Oke opzich helder, hoe verklaar je dan:

1. Dat de bomen geplaatst zijn door de gemeente en waarschijnlijk gefinancierd uit gemeensschapgeld.

2. Dat de bomen al meer dan 20 jaar "onderhouden" worden door de gemeente.

3. Dat de gemeente de handhaving op je afstuurt als je de boom gesnoeit hebt.

4. Dat gemeente boetes uitdeelt en vervanging eist als je de boom verwijdert.

Is dat niet gek voor een stel bomen die niet hun eigendom zijn? Ik bedoel gemeensschapsgeld kan wel beter besteed worden.
Dat is allemaal te verklaren doordat de gemeente ten onrechte blijkbaar meent dat de bomen haar eigendom zijn. Misschien was dat ook wel ooit de bedoeling met de oorspronkelijke bewoners: 'wij regelen de bomen en het onderhoud als jullie de grond ter beschikking stellen'. Maar daarbij zijn ze dan de natrekking uit art. 5:20 BW vergeten. Die boom is dus gewoon van de grondeigenaar, tenzij er een kettingbeding of weet ik wat op rust, maar dat zou uit de koopovereenkomst of de openbare registers moeten blijken.
pi_178698224
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:26 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Oke opzich helder, hoe verklaar je dan:

2. Dat de bomen al meer dan 20 jaar "onderhouden" worden door de gemeente.

3. Dat de gemeente de handhaving op je afstuurt als je de boom gesnoeit hebt.

4. Dat gemeente boetes uitdeelt en vervanging eist als je de boom verwijdert.

Is dat niet gek voor een stel bomen die niet hun eigendom zijn? Ik bedoel gemeensschapsgeld kan wel beter besteed worden.
Leuk zolang iedereen onder de indruk is van handhaving. Totdat er iemand opstaat en zegt "laat handhaving maar eens meer laten zien dan een grote bek".
Men kan leuk boetes uitdelen, maar als die nergens op gegrond zijn zijn betaalde boetes onverschuldigde bedragen.
  maandag 23 april 2018 @ 19:31:53 #90
17979 MissMSX
Knightmare
pi_178698254
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:28 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik heb haar gevraagd niet onnodig te reageren als ze mijn probleem niet snapt en haar oprecht bedankt voor haar poging tot hulp, vindt ik wel zo netjes.
'Oprecht' bedankt na een belediging :')
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_178698293
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2018 19:30 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Dat is allemaal te verklaren doordat de gemeente ten onrechte blijkbaar meent dat de bomen haar eigendom zijn. Misschien was dat ook wel ooit de bedoeling met de oorspronkelijke bewoners: 'wij regelen de bomen en het onderhoud als jullie de grond ter beschikking stellen'. Maar daarbij zijn ze dan de natrekking uit art. 5:20 BW vergeten. Die boom is dus gewoon van de grondeigenaar, tenzij er een kettingbeding of weet ik wat op rust, maar dat zou uit de koopovereenkomst of de openbare registers moeten blijken.
Het zou mogelijk kunnen zijn dat zo beding wel in het orginele koopcontract heeft gestaan, in het contract van mijn dochter staat niks hierover.
speak only if it improves the silence.
pi_178698304
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:33 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Het zou mogelijk kunnen zijn dat zo beding wel in het orginele koopcontract heeft gestaan, in het contract van mijn dochter staat niks hierover.
Dan is het niet relevant en is hooguit de vorige eigenaar schadevergoeding verschuldigd. Jouw dochter kan moeilijk alle voorgaande contracten kennen en is daar dan ook zeker niet aan gebonden.
pi_178698336
Huur een (knuffel)Marokkaan in en niemand die er wat van zegt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_178698415
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:34 schreef Metalfrost het volgende:
Huur een (knuffel)Marokkaan in en niemand die er wat van zegt.
Ik zou die boom gewoon lekker omkappen. Procedure bij de rechter kost ¤ 170 als je geen advocaat in de arm neemt, mooie ervaring. :7
pi_178698922
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:33 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Het zou mogelijk kunnen zijn dat zo beding wel in het orginele koopcontract heeft gestaan, in het contract van mijn dochter staat niks hierover.
Dan heeft ze in ieder geval het huis gekocht onder voorwaarden waar ze geen weet van had. Ik geloof niet dat een gemeente zomaar eigendomsrecht kan opeisen. Voor zover ik weet is ze gewoon voor 1/2 deel eigenaar van de boom.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_178698957
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2018 19:30 schreef Waterdrinker het volgende:
Dat is allemaal te verklaren doordat de gemeente ten onrechte blijkbaar meent dat de bomen haar eigendom zijn. Misschien was dat ook wel ooit de bedoeling met de oorspronkelijke bewoners: 'wij regelen de bomen en het onderhoud als jullie de grond ter beschikking stellen'. Maar daarbij zijn ze dan de natrekking uit art. 5:20 BW vergeten. Die boom is dus gewoon van de grondeigenaar, tenzij er een kettingbeding of weet ik wat op rust, maar dat zou uit de koopovereenkomst of de openbare registers moeten blijken.
Stel dat dit klopt (en ik twijfel er niet aan) én de stamdiameter < 20 cm is, dan kan je gewoon de zaag erin zetten?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178699010
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 19:37 schreef Waterdrinker het volgende:
Ik zou die boom gewoon lekker omkappen. Procedure bij de rechter kost ¤ 170 als je geen advocaat in de arm neemt, mooie ervaring. :7
Da's één, maar ik weet niet of de gemeente de boomwaarde (berekening : http://bomenwerk.com/bome(...)ng/methode-raad.html) kan toepassen. Als gemeente geen eigenaar is, loopt dat ook weeer spaak, bedenk ik mij nu.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178699089
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 19:54 schreef Ridocar het volgende:
Dan heeft ze in ieder geval het huis gekocht onder voorwaarden waar ze geen weet van had. Ik geloof niet dat een gemeente zomaar eigendomsrecht kan opeisen. Voor zover ik weet is ze gewoon voor 1/2 deel eigenaar van de boom.
Gezamenlijk eigendom met de buurman. Denk dat de gemeente geen poot heeft om op te staan en maar wat bluft. Vroeger werden bomen altijd in het trottoir gepoot, maar dat gaf veel problemen, die nu blijkbaar voor de woningeigenaar moeten zijn…….
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178699747
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's één, maar ik weet niet of de gemeente de boomwaarde (berekening : http://bomenwerk.com/bome(...)ng/methode-raad.html) kan toepassen. Als gemeente geen eigenaar is, loopt dat ook weeer spaak, bedenk ik mij nu.
Daarom dus checken of je een omgevingsvergunning nodig hebt. Als dat zo is dan kan de gemeente uiteraard die vergunning weigeren af te geven, ook op legitieme gronden (bederven van straatbeeld, weet ik wat). Daar doe je dan niets tegen. Maar als de boom niet aan de definitie in die bomenverordening voldoet en er verder ook niets in de APV ofzo over staat, dan kun je bij mijn weten gewoon die boom omzagen.
pi_178700323
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Collega van me had een groenstrookje naast zijn huis met enorme bomen erin. Tuin altijd schaduw. Mocht niet weg van de gemeente. Op een bepaald moment was er een hoveniersbedrijf verderop in de straat bezig met kappen. Heb hem toen aangeraden met dezelfde kleur spuitbus als dat de bomen verderop in de straat de bomen een kruisje waren gegeven dat ook in het plantsoen te doen.
Volgende dag gingen ze in een uurtje of wat door de versnipperaar.
:D :P
_O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')